Ocenená austrálska škola rozpráva vďaka svojmu dizajnu príbeh pôvodných obyvateľov

Austrálska Darlington Public School ponúka žiakom kultúrne citlivé a inkluzívne prostredie prepojené s okolím. Za dizajn a prístup k realizácii si táto komunitná škola vyslúžila ocenenie World Building of the Year za rok 2024.

Porota Svetového architektonického festivalu (WAF) projekt ocenila najmä za jeho až poetickú integráciu do krajiny, formu a použité materiály, ktoré vytvárajú príjemné a inšpiratívne prostredie. Dizajn uznáva a rešpektuje bohatú domorodú kultúru pôvodných obyvateľov Austrálie – Aborigénov.

Dizajnom podporuje vzdelávanie

Komunitná škola sa nachádza na prekvitajúcom predmestí centra Sydney a má silné spojenie s domorodými obyvateľmi, ktoré sa premieta do celého jej spracovania. Slúži ako dobrý príklad inovatívnych vzdelávacích priestorov s dôrazom na integráciu kultúry a udržateľnosti pôvodných obyvateľov.

Bola navrhnutá v spolupráci s konzultantmi pre vzdelávanie z tímu New Learning Environments. Táto platforma prepája vzdelávacie komunity s profesionálmi z oblasti dizajnu s cieľom vytvárať moderné a efektívne vzdelávacie prostredie pre súčasné učenie sa, vyučovanie a výskumné postupy.

darlington public school (22)
darlington public school (1)
darlington public school (24)
darlington public school (12)
darlington public school (13)
darlington public school (6)
darlington public school (10)
darlington public school (9)

Ponúka prispôsobivé učebné centrá, ktoré podporujú spoluprácu a inkluzivitu, a aj možnosti na aktívne učenie sa vonku. Priestory vytvárajú bezpečnú a príjemnú atmosféru, ktorú podporujú prirodzené svetlo i vetranie. Dizajn perforovanými stenami odkazuje na miestne stromy prasličníky (Casuarina), čím sa budova ešte viac spája s prírodným prostredím.

Rozpráva príbehy pôvodných obyvateľov

Darlington Public School na prvý pohľad nie je typickou verejnou školou. Ústredným prvkom jej dizajnu sa stal koncept spojenia s krajinou. Ten vznikol na základe dlhých diskusií a konzultácií s členmi First Nations Elders, čo sú austrálski domorodí starší – vážení a rešpektovaní ľudia z pôvodnej komunity, označovaní aj za nositeľov vedomostí. Architekti diskutovali aj s rôznymi umelcami zo združenia Aboriginal Art group, zo skupiny, ktorá udržiava v krajine domorodý vizuálny a umelecký priemysel.

darlington public school (19)
Priestory vytvárajú bezpečnú a príjemnú atmosféru, ktorú podporujú prirodzené svetlo i vetranie. | Zdroj: Brett Boardman

Toto prepojenie a spolupráca viedli k zahrnutiu pôvodných rastlín, umenia a príbehov do celého areálu školy. QR kódy spájajú študentov a návštevníkov s príbehmi krajiny i rastlín, čím premieňajú školu na živú triedu, kde sa prirodzene prepletá prostredie s kultúrou. Premyslená integrácia kultúrnych hodnôt robí zo školy silný príklad tzv. place-based learning, ktoré možno chápať ako učenie sa o konkrétnom mieste, čím sa u žiakov posilňuje vzťah k danej lokalite.

Vonkajšie učebné terasy a záhradné plochy na hranie podporujú otvorenosť a spojenie s prírodou, čo odzrkadľuje snahu učiť sa v prirodzenom prostredí. Nástenné maľby z pôvodnej školy, ktoré namaľoval Blak Douglas (Adam Hill), boli v novej budove obnovené, aby sa zabezpečila kontinuita kultúrnych prvkov. Okrem toho sú do dizajnu začlenené totemy navrhnuté Uncle Neilom (Thorne), ktoré spájajú triedy s tradičnými príbehmi.

Udržateľnosť, vzdelávanie a komunita v jednom

To, že škola sa zaviazala k udržateľnosti, je zjavné. Využíva totiž zber dažďovej vody, energeticky efektívne systémy, dbá na dostatok prirodzeného svetla a prirodzený spôsob vetrania. Strechy so zúbkovaným profilom sú naklonené tak, aby zachytávali slnečné svetlo, zasklenia pomáhajú využívať nepriame denné svetlo a ochranné zakrivené obrazovky svetlo filtrujú.

darlington public school (9)
 Perforované steny odkazujú na miestne stromy prasličníky (Casuarina). | Zdroj: Brett Boardman

Budova kladie dôraz na kombináciu vzdelávacích, kultúrnych a environmentálnych hodnôt, čím zvýrazňuje svoju úlohu komunitného centra, ktoré oslavuje miestnu krajinu a silné väzby na dedičstvo domorodých obyvateľov. Plynulo nadväzuje na svoje okolie a od hlavného vchodu ponúka pohľady na vnútorné nádvorie, podporuje pocit súkromia v komunite žiakov, ale poskytuje aj priestory pre verejnosť, napríklad spoločenskú sálu, krytú vonkajšiu učebňu a knižnicu.

Budova od tímu z fjcstudio si vyslúžila titul World Building roka 2024. „Je to malý školský projekt, takže víťazstvo nad všetkými veľkými projektmi je dôkazom angažovanosti klienta a komunity, ktorá bola hnacím motorom celého procesu. Skutočnými víťazmi sú však deti, ktoré strávia čas, dlhé roky na obohacujúcom mieste,“ povedal Alessandro Rossi z ateliéru fjcstudio. Zároveň ide už o druhý titul pre toto štúdio, v roku 2013 ho získalo za projekt Auckland Art Gallery Toi o Tāmaki.

darlington public school (13)
Darlington Public School na prvý pohľad nie je typickou verejnou školou. | Zdroj: Brett Boardman

Verejná komunitná škola Darlington Public School

Lokalita: Sydney, Austrália
Architekti: fjcstudio
Rok dokončenia: 2023
Ocenenie: World Building of the Year (2024)