Ocenená austrálska škola rozpráva vďaka svojmu dizajnu príbeh pôvodných obyvateľov
Austrálska Darlington Public School ponúka žiakom kultúrne citlivé a inkluzívne prostredie prepojené s okolím. Za dizajn a prístup k realizácii si táto komunitná škola vyslúžila ocenenie World Building of the Year za rok 2024.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Porota Svetového architektonického festivalu (WAF) projekt ocenila najmä za jeho až poetickú integráciu do krajiny, formu a použité materiály, ktoré vytvárajú príjemné a inšpiratívne prostredie. Dizajn uznáva a rešpektuje bohatú domorodú kultúru pôvodných obyvateľov Austrálie – Aborigénov.
Dizajnom podporuje vzdelávanie
Komunitná škola sa nachádza na prekvitajúcom predmestí centra Sydney a má silné spojenie s domorodými obyvateľmi, ktoré sa premieta do celého jej spracovania. Slúži ako dobrý príklad inovatívnych vzdelávacích priestorov s dôrazom na integráciu kultúry a udržateľnosti pôvodných obyvateľov.
Bola navrhnutá v spolupráci s konzultantmi pre vzdelávanie z tímu New Learning Environments. Táto platforma prepája vzdelávacie komunity s profesionálmi z oblasti dizajnu s cieľom vytvárať moderné a efektívne vzdelávacie prostredie pre súčasné učenie sa, vyučovanie a výskumné postupy.
Ponúka prispôsobivé učebné centrá, ktoré podporujú spoluprácu a inkluzivitu, a aj možnosti na aktívne učenie sa vonku. Priestory vytvárajú bezpečnú a príjemnú atmosféru, ktorú podporujú prirodzené svetlo i vetranie. Dizajn perforovanými stenami odkazuje na miestne stromy prasličníky (Casuarina), čím sa budova ešte viac spája s prírodným prostredím.
Rozpráva príbehy pôvodných obyvateľov
Darlington Public School na prvý pohľad nie je typickou verejnou školou. Ústredným prvkom jej dizajnu sa stal koncept spojenia s krajinou. Ten vznikol na základe dlhých diskusií a konzultácií s členmi First Nations Elders, čo sú austrálski domorodí starší – vážení a rešpektovaní ľudia z pôvodnej komunity, označovaní aj za nositeľov vedomostí. Architekti diskutovali aj s rôznymi umelcami zo združenia Aboriginal Art group, zo skupiny, ktorá udržiava v krajine domorodý vizuálny a umelecký priemysel.
Toto prepojenie a spolupráca viedli k zahrnutiu pôvodných rastlín, umenia a príbehov do celého areálu školy. QR kódy spájajú študentov a návštevníkov s príbehmi krajiny i rastlín, čím premieňajú školu na živú triedu, kde sa prirodzene prepletá prostredie s kultúrou. Premyslená integrácia kultúrnych hodnôt robí zo školy silný príklad tzv. place-based learning, ktoré možno chápať ako učenie sa o konkrétnom mieste, čím sa u žiakov posilňuje vzťah k danej lokalite.
Vonkajšie učebné terasy a záhradné plochy na hranie podporujú otvorenosť a spojenie s prírodou, čo odzrkadľuje snahu učiť sa v prirodzenom prostredí. Nástenné maľby z pôvodnej školy, ktoré namaľoval Blak Douglas (Adam Hill), boli v novej budove obnovené, aby sa zabezpečila kontinuita kultúrnych prvkov. Okrem toho sú do dizajnu začlenené totemy navrhnuté Uncle Neilom (Thorne), ktoré spájajú triedy s tradičnými príbehmi.
Udržateľnosť, vzdelávanie a komunita v jednom
To, že škola sa zaviazala k udržateľnosti, je zjavné. Využíva totiž zber dažďovej vody, energeticky efektívne systémy, dbá na dostatok prirodzeného svetla a prirodzený spôsob vetrania. Strechy so zúbkovaným profilom sú naklonené tak, aby zachytávali slnečné svetlo, zasklenia pomáhajú využívať nepriame denné svetlo a ochranné zakrivené obrazovky svetlo filtrujú.
Budova kladie dôraz na kombináciu vzdelávacích, kultúrnych a environmentálnych hodnôt, čím zvýrazňuje svoju úlohu komunitného centra, ktoré oslavuje miestnu krajinu a silné väzby na dedičstvo domorodých obyvateľov. Plynulo nadväzuje na svoje okolie a od hlavného vchodu ponúka pohľady na vnútorné nádvorie, podporuje pocit súkromia v komunite žiakov, ale poskytuje aj priestory pre verejnosť, napríklad spoločenskú sálu, krytú vonkajšiu učebňu a knižnicu.
Budova od tímu z fjcstudio si vyslúžila titul World Building roka 2024. „Je to malý školský projekt, takže víťazstvo nad všetkými veľkými projektmi je dôkazom angažovanosti klienta a komunity, ktorá bola hnacím motorom celého procesu. Skutočnými víťazmi sú však deti, ktoré strávia čas, dlhé roky na obohacujúcom mieste,“ povedal Alessandro Rossi z ateliéru fjcstudio. Zároveň ide už o druhý titul pre toto štúdio, v roku 2013 ho získalo za projekt Auckland Art Gallery Toi o Tāmaki.
Verejná komunitná škola Darlington Public School
Lokalita: Sydney, Austrália
Architekti: fjcstudio
Rok dokončenia: 2023
Ocenenie: World Building of the Year (2024)