Odkiaľ sa lieta
Praha sa vďaka hale nového ruzynského terminálu, ktorej rozmery možno porovnávať s veľkosťou futbalového ihriska, zaradila na úroveň Viedne, Ženevy, Berlína či Nice. Hala s oblúkovou priehradovou konštrukciou môže ročne privítať až desať miliónov cestujúcich – taký nárast očakáva Letiště Praha, s. p., v nasledujúcich dvanástich rokoch. Sklo, oceľ a veľkorysosť charakterizujú architektúru, ktorú priaznivci lietania uvidia v Čechách ako prvú.
Spojovací objekt priamo nadväzuje na starý terminál. Ide o dvojpodlažnú halu, ktorá slúži predovšetkým ako prechodový priestor, ale nájdeme v nej aj konferenčné centrum či zázemie pre zamestnancov. Podobne ako vybavovacia hala, aj spojovací objekt má celozasklenú fasádu v priečelí a výraznú oceľovú priehradovú konštrukciu. Líši sa však od nej predovšetkým rozmermi – vybavovacia hala má 57 x 130 m pri maximálnom vzopätí oceľového oblúka 24 m.
Oceľ v oblúkoch
Komplex budov terminálu bol navrhnutý pre cestujúcich z krajín EÚ, ktoré prijali schengenské dohody. Vybavovanie cestujúcich preto prebieha zásadne oddelene na dvoch úrovniach. Na vyššom podlaží je odletová hala a tranzitné priestory slúžiace na pohyb cestujúcich k lietadlám, na nižšom podlaží sú situované prevádzky pre prílety. Kontakt cestujúcich s personálom leteckých spoločností prebieha pri pultoch ostrovčekov Check-in.
Ostrovčeky sú vybavené pásmi na dopravu batožín do triediarne na spodných podlažiach. Zatiaľ sú inštalované tri, ale kapacita haly počíta s postupným pridaním ďalších dvoch. Kancelárie leteckých spoločností s výhľadom na priestor haly sú umiestnené na galérii haly na treťom podlaží.
Dominantným výtvarným prvkom haly sú dve mapy svetadielov z keramickej dlažby. Nachádzajú sa priamo naproti hlavnému vchodu do budovy a ich autorom je Pavel Basl. Okrem toho nemožno prehliadnuť podpornú oceľovú konštrukciu, ktorá zabezpečuje stabilitu zasklenia hlavnej fasády. Spevňuje sklo v ťažkých podmienkach letiskovej prevádzky, kde nápor vetra môže dosiahnuť až 140 km/hod. Zároveň slúži ako dekoratívny prvok a opticky člení fasádu.
Na južnej strane je priečelie s mohutnou konštrukciou tieniacich lamiel. „Slnolamy zmierňujú skleníkový efekt a prostredie interiéru haly je vďaka nim energeticky priaznivejšie,“ dopĺňa hlavný inžinier projektu architekt Volman. Tieniace konštrukcie nezabraňujú vo výhľade, naopak, pôsobia skôr ako zrenička oka, za ktoré môžeme južnú stranu terminálu letiska považovať.
Bezpečnostná zóna
Prst C má tri podlažia. Na hlavnom, druhom podlaží sú čakárne na odlety, nadväzujúce na nástupné mosty k lietadlám. Na spodnom podlaží sú čakárne na odlety zo vzdialených stojísk. Tretie podlažie slúži na oddelený pohyb cestujúcich, ktorí prichádzajú od lietadiel. Na fasádu prsta C sa použila kombinácia zasklených a plných plôch z hliníka.
Podmienky a požiadavky
Zasklené fasády haly sú sfarbené domodra. „Vzhľadom na obrovské množstvo sklenených plôch a väčší počet dodávateľov stavby nebolo jednoduché zachovať jeden odtieň,“ dodáva architekt Volman. Okrem zvládnutia výstavby z architektonickej, technologickej a organizačnej stránky sa autori projektu museli zaoberať aj špecifickými požiadavkami letiskovej prevádzky. Náročné informačné a zabezpečovacie technológie, nevyhnutnosť oddeliť cestujúcich pri príletoch a odletoch, plynulá nadväznosť na ostatné funkcie letiska – to sú len príklady podmienok, z ktorých museli autori návrhu vychádzať.
Zo špecifických technológií možno spomenúť triediaci dopravník (sorter). Skladá sa z jednotlivých článkov, pričom každý má svoje kódové číslo a slúži jednej batožine. Každú batožinu teda možno ovládať a vyklopiť z nosnej podložky na konkrétnu pozíciu príslušného letu, prípadne vytriediť batožinu na podrobnú bezpečnostnú kontrolu. Táto triediareň je batožinovým tunelom prepojená s triediarňou v termináli Sever 1 a je schopná vybaviť päťtisíc batožín za hodinu.
Inšpirujúce letisko
Letiskové haly sú vždy výrazným architektonickým počinom. Často bývajú odvážne, ako napríklad stavba terminálu Kansai v Osake v Japonsku od architekta Renza Piana. Ten je vybudovaný na asi dva kilometre dlhom umelom ostrove – nápad je veľmi nečakaný, lebo toto miesto sa nachádza v seizmicky činnej oblasti. Neobyčajný terminál nájdeme aj v španielskom Bilbau, kde sa v poslednej dobe kvalitnej modernej architektúre darí. Tamojšia letisková hala Sondica Airport od Santaiga Calatravu pripomína zobák operenca, jeho interiérové rebrá zasa evokujú predstavy o Jonášovi a veľrybe.
Z tohto hľadiska má nový ruzynský terminál skromnejšie ambície. Je oslavou predovšetkým funkčnosti a jednoduchej estetiky. V porovnaní s parížskym Letiskom Charlesa de Gaulla sa nie je na čo sťažovať – v roku 2004 sa na termináli 2E, ktorý bol v prevádzke iba jedenásť mesiacov, zrútila strecha a pod jej troskami zahynulo niekoľko ľudí. Dovoľme si malú iróniu: hádam bude ruzynský terminál Sever 2 slúžiť dlhšie.
Názov stavby: Terminál Sever 2
Miesto: Letisko Praha-Ruzyně
Charakteristika: novostavba
Investor: Letiště Praha, s. p.
Prevádzkovateľ: Letiště Praha, s. p.
Hlavný projektant: NIKODEM A PARTNER, spol. s r. o.
Autorský tím:
Ing. arch. A. Nikodem, Ing. arch. Z. Volman, Ing. arch. T. Janeček,
Autorská spolupráca: Mansfeld IDC, s. r. o., Ing. akad. arch. P. Mansfeld
Spolupráca:
Ing. arch. P. Štěch, Ing. arch. D. Mašková,
Ing. arch. P. Havelka, Ing. M. Špitálský, Ing. J. Dolejš,
Ing. K. Lorenz, Ing. R. Mužíková, Ing. L. Trojan
Hlavný architekt projektu: Ing. arch. Alois Nikodem
Hlavný inžinier projektu: Ing. arch. Zdeněk Volman
Hlavní inžinieri projektov jednotlivých stavieb:
Ing. Z. Michalec, Ing. M. Špitálský, Ing. M. Tůma, Ing. A. Mašek, Ing. V. Roith
Zhotovitelia projektu:
Statika
oceľové konštrukcie: REPOS, s. r. o., Ing. J. Kucharík
železobetón: Ing. V. Bureš, PBK Čížek, a. s., Ing. P. Čížek, STTAB, Ing. P. Matyáš
Mosty:
Pontex, s.r.o
Novák & Partner, s. r. o.
Dodávatelia stavieb:
Terminál Sever 2: Skanska CZ, Strabag, a. s.
Spojovací objekt: Metrostav, a. s.
Prst C: Hochtief VSB, a. s., ŽS Brno
Komunikácie: Doprastav, a. s., Metrostav, a. s.
Kolektor: Metrostav, a. s.
Triediareň batožín: Van Der Lande
Začiatok realizácie: október 2003
Koniec realizácie: november 2005
Náklady na realizáciu: 8,2 mld. Kč
Celkový obstavaný priestor: 546 315 m3
Celková zastavaná plocha: 53 879 m2
Celková podlahová plocha: 117 975 m2
Triediareň batožín: 12 500 m2
Hana Roguljič
ing. arch. Zdeněk Volman
foto: Skanska CZ
podklady: NIKODEM A PARTNER, spol. s r.o.