Olgoj Chorchoj medzi architektรบrou a dizajnom
Galรฉria(11)

Olgoj Chorchoj medzi architektรบrou a dizajnom

Sรบ uvedenรญ v prestรญลพnej publikรกcii Designers on design popri takรฝch menรกch, ako je Marc Newson, Karim Rashid ฤi Jasper Morrison. Sรบ neprehliadnuteฤพnรฝmi medzi dizajnรฉrmi aj medzi architektmi. Keฤ si tajomnรฉ meno ลกtรบdia kliknete na web, osvetlรญ sa vรกm dokonca jeho vรฝznam. A zaฤudujete sa. Prekvapenรญ budete isto aj pri pohฤพade na ich realizรกcie, tento krรกt vลกak prรญjemne.




Pรดลพitok z navrhovania


Michal Fronek (1966) je spolu s Janom Nemeฤkom (1963) zakladateฤพom ลกtรบdia. Spolu vyลกtudovali Vล UP, v sรบฤasnosti spolu na tej istej ลกkole uฤia budรบcich dizajnรฉrov, spolu sa venujรบ projektom dizajnu a architektรบry. Dvojslovnรฝ nรกzov, dvaja ลกรฉfovia, dva odbory. Dvojka, ako โ€žฤพudskรฉโ€œ ฤรญslo โ€“ mรกme predsa dve ruky, dve nohy, dve oฤi. Ale tu sa pridรกva eลกte nieฤo navyลกe. Tretie oko Olgoja Chorchoja je ich tvorba.

Myslรญte si, ลพe architektรบra v sebe mรดลพe maลฅ humorฯ‰

Architektรบra je skรดr vรกลพna vec. Keฤ sa pozriete do tvรกre vรคฤลกiny architektov, bรฝva zachmรบrenรก, ich kaลพdodennรฉ starosti a zodpovednosลฅ, ktorรบ majรบ, humoru veฤพa priestoru nedรกva. Humor nรกjdeme skรดr v oblastiach รบลพitkovรฉho umenia. V architektรบre skรดr hovorรญme o radosti z hry, z tvarovania, z kompozรญcie, z experimentu. Mne osobne humor v architektรบre nechรฝba, dรกvam prednosลฅ hre. Pokiaฤพ nie je povrchnรก ako hra s detskรฝmi kockami, nieฤo je ฤervenรฉ, nieฤo je drevenรฉ, nieฤo je betรณnovรฉ, nieฤo je dekorovanรฉ. V mojom vnรญmanรญ sa humor odohrรกva skรดr v drobnejลกรญch predmetoch.

Zdรดrazลˆujete skรดr nejakรบ inรบ vlastnosลฅฯ‰

Pre mลˆa je dรดleลพitรฝ celรฝ proces. Nie je dรดleลพitรฉ iba to, aby tรก vec bola vo finรกle peknรก a funkฤnรก, ale aby bol celรฝ postup v poriadku. To znamenรก, aby sme nadviazali na tradรญciu, ktorรบ mรก vรฝrobca, pomohli mu nรกjsลฅ novรฉ cesty, prepojili ho s inรฝmi vรฝrobcami a vรฝstavnรฝmi moลพnosลฅami a vytvorili predmet na jeho zadanie. Ten predmet potom veฤพmi zodpovedne otestovali a potom hoย  vydistribuovali prรญsluลกnรฝm spรดsobom ku koncovรฉmu zรกkaznรญkovi. Je jasnรฉ, ลพe celรฝ proces nemรดลพete stopercentne ustrรกลพiลฅ. Je to sรบhra nรกhod a je veฤพkรฉ ลกลฅastie, keฤ to dopadne dobre. Vy pre to mรดลพete urobiลฅ to, ฤo mรดลพete. Niekto to spravรญ nedbalo a podarรญ sa mu to, niekto do toho dรก obrovskรบ energiu a nepodarรญ sa to. Presne ako v ลพivote.

Z pรณlov medzi priemyselnou vรฝrobou a individuรกlnym dizajnom, ฤo vรกs viac lรกkaฯ‰

To sรบ dve cesty, po ktorรฝch ideme รบplne od poฤiatkov naลกej tvorby. Na zaฤiatku sme si robili veci do ลกuplรญka a pre radosลฅ, boli to ลกtudentskรฉ projekty, experimenty, jeden kus, stรดl na mieru, vรฝstavnรฝ projekt. Teraz tieลพ robรญme individuรกlne zรกkazky, naprรญklad svetlo pre obchod Fashionpolis. Snรกฤ eลกte vรคฤลกiu radosลฅ mรกm z รบplne drobnรฝch predmetov,ย  z otvรกraฤa alebo z pohรกra na vรญno, ฤo sรบ naลกe aktuรกlne produkty. Keฤ budรบ v dobrรฝch obchodoch, keฤ budรบ v dobrรฝch reลกtaurรกciรกch, je to nieฤo medzi sรฉriovou vรฝrobou a radosลฅou z one-off produktu, z malosรฉriovรฉho, ale pritom perfektne urobenรฉho, s remeselnรฝm dotykom.

Je pre vรกs dobrรฝ dizajn exkluzรญvnou zรกleลพitosลฅouฯ‰

Nemal by byลฅ. Sรบ tu zasa dve polohy, masovรฝ dizajn a proti tomu limitovanรฉ sรฉrie. A podฤพa toho sa lรญลกi aj cena. Mรดลพete si kรบpiลฅ kus nรกbytku v reลฅazci alebo sklo, ktorรฉ je vyrobenรฉ bohvie akou technolรณgiou, nekvalitne. Takto vyrobenรก vรกza, keฤ ju chcete umyลฅ a nalejete do nej horรบcu vodu, vรกm trebรกrs praskne. Stรกla iba tri sto korรบn. Ale tรก, ktorรบ ste si kรบpili napr. za dvadsaลฅ tisรญc korรบn, je z takรฉho nรกdhernรฉho materiรกlu, ลพe kaลพdรฝ pohฤพad na ลˆu vรกm spรดsobuje takmer rozkoลก, rozลกรญria sa vรกm zreniฤky. Takรบ vรกzu za dvadsaลฅ tisรญc inรกฤ umรฝvate, inak ju pouลพรญvate, inak sa o ลˆu starรกte. Vydrลพรญ naozaj storoฤia. ฤŒo je viacฯ‰ Sรบฤasnรฝm trendom sรบ tzv. gadgets, ako tomu v Amerike hovoria, predmety, ktorรฉ sa vรกm pรกฤia, ale zรกroveลˆ, aby ste boli โ€žinโ€œ, musรญte si kaลพdรฝ polrok kรบpiลฅ novรฉ. Novรฝ i-pod, nano-pod, debilo-pod. Nie som nepriateฤพ sรบฤasnรฉho sveta, ale toto by som robiลฅ nechcel. A rovnako tak zbrane. Aj keฤ sa mi po technickej strรกnke niektorรฉ pรกฤia, obฤพubujem techniku, mรกm rรกd lietadlรก, autรก, ale obdivujem na tom nieฤo inรฉ. Vรฝvoj, zrรฝchlenie.

Dizajn ale vฤaka tomuto zrรฝchleniu de facto vznikol. V minulosti sa ฤerpalo viac z tradรญciรญ, neลพ aby sa hฤพadali novรฉ formy. Myslรญm tรฝm obdobie takรฝch dve sto rokov naspรคลฅ.

Vtedy sa veci robili dlhลกie, bolo na ne viac ฤasu. Keฤ sa vyrobila stoliฤka, nerรกtalo sa s tรฝm, ลพe si za dva roky pรดjdete kรบpiลฅ inรบ, pretoลพe uลพ bude modernรฉ nieฤo inรฉ. ฤŒlovek mohol ku svojim veciam zรญskaลฅ urฤitรฝ vzลฅah. Ja rรกd navrhujem modernรฉ veci, ale zรกroveลˆ v tom cรญtim rozpor.

Vลกรญmate si, ฤรญm sa ฤพudia obklopujรบฯ‰

Isto. V podstate, keฤ sa pozerรกm na film a vidรญm ho druhรฝ krรกt, tak nesledujem dej, ale vลกรญmam si prostredie. Bavรญ ma dokonca pozeraลฅ sa aj na prehistรณriu typu Inลพinierska odysea, kde mรดลพem obdivovaลฅ urฤitรบ keramickรบ vรกzu, leskimovรฉ poลฅahy, farebnosลฅ alebo dekorovanie.

Mรกte nejakรฝ svoj obฤพรบbenรฝ โ€ždizajnovรฝโ€œ filmฯ‰

Urฤite je to Kubrickova Vesmรญrna odysea: 2001, film, ktorรฝ je doteraz inลกpirรกciou pre mnoลพstvo pop-dizajnรฉrov, Marca Newsona alebo vo Francรบzsku Masseauda. Alebo sci-fi filmy Jacquesa Tatiho. Inลกpirujรบci ale nemusรญ byลฅ iba film. Inลกpirujรบce sรบ prรกce ostatnรฝch dizajnรฉrov, prรญroda; nรกpady a inลกpirรกcie mรดลพu prรญsลฅ pri ลกporte alebo keฤ sa niekomu pozerรกte do oฤรญ.

Mรกte svoje obฤพรบbenรฉ materiรกly, ฤi uลพ v dizajne, alebo v architektรบreฯ‰

Skรดr nie. My s Honzom radi experimentujeme a materiรกly radi kombinujeme. Skรบลกali sme nรกbytok z karbรณnu, v poslednom ฤase robรญme sklenenรฉ rรบrky, ktorรฉ zvรกrame ako hlinรญk. Spolupracujeme so zahraniฤnรฝmi firmami, ktorรฉ robia porcelรกn, kov alebo sklo. Samozrejme technolรณgie v sklรกrskych profesiรกch je v ฤŒechรกch vynikajรบca. Vo firme Moser majรบ skvelรฉ farby, perfektnรฝch robotnรญkov, skvelรฝch brรบsiฤov, v Kvetnej majรบ zas tenkรฉ sklo tej najvyลกลกej svetovej รบrovne, v Kavalรญrovi vรฝbornรฉ technickรฉ sklo. Mรกme inลพinierov, ktorรญ navrhujรบ svetlo, mรกme stolรกrov, ktorรญ vedia a dokรกลพu urobiลฅ atypickรฝ nรกbytok. Samozrejme, nie sme v Milรกne. Vybrali sme si, ลพe ลพijeme tu, a preto pouลพรญvame naลกe technolรณgie. Pred pรคtnรกstimi rokmi nรกm Denis Santachiara ponรบkal, nech s nรญm odรญdeme do Milรกna ako jeho asistenti. Keby sme to urobili, tak by sme moลพno mohli byลฅ oveฤพa ฤalej. Neurobili sme to, uฤรญme v ลกkole, robรญme to, ฤo robรญme.

Snaลพรญ sa Olgoj Chorchoj o vytvorenie svojho ลกtรฝluฯ‰

V niektorรฝch veciach รกno. Nerobรญme dekoratรญvne veci, sรบ skรดr jednoduchรฉ, technickรฉ, aลพ strohรฉ, takzvane suchรฉ, ale s vyvรกลพenรฝmi proporciami. Mal by v nich vลพdy byลฅ ฤพudskรฝ dotyk, kvalitnรฉ remeslo. Preto na veciach pracujeme dlho. Pรกn Vajรญฤko, za ktorรฉho sme dostali Design plus vo Franfurkte, to je ลกesลฅ rokov starรก zรกleลพitosลฅ, zrela, stรกle sa upravovala, keby som mohol, eลกte teraz by som to nepustil zo stola.

A to je set pohรกrikov, ktorรฝ keฤ mรกte v hlave, viete nakresliลฅ za dva dni, za tรฝลพdeลˆ urobiลฅ formy, za ฤalลกรญ tรฝลพdeลˆ sรบ prototypy a za ฤalลกรญ mesiac mรดลพe tech pohรกrikov byลฅ vyrobenรฝch tisรญcky kusov. Proces vzniku je v dizajne na rozdiel od architektรบry nรกdherne rรฝchly.

Je jasnรฉ, ลพe prรกca dizajnรฉra a architekta sa v mnohom lรญลกi. Lรญลกi sa aj prostredie, v ktorom sa obidve profesie pohybujรบฯ‰

Ani nie. Architekti povaลพujรบ dizajn za disciplรญnu o stupienok niลพลกie, ale zo svojej skรบsenosti viem, ลพe dobre urobiลฅย  interiรฉr je rovnako ลฅaลพkรฉ ako urobiลฅ dobre dom. Vลกetci architekti, ktorรญ niekedy interiรฉr urobili, by s tรฝm, dรบfam, nepolemizovali. Ak postavรญte krรกsnu vilu v lesoch, alebo urobรญte pohรกr, ktorรฝ je vyrobenรฝ v desiatich miliรณnoch kusoch a cestuje po celom svete, vidรญm to ako rovnocennรบ zรกleลพitosลฅ. Pohรกriky dokonca ovplyvnia viac ฤพudรญ. Aj keฤ ich nรกvrh je samozrejme oveฤพa jednoduchลกรญ. Vlastne, keฤ sa rozprรกvame o dizajne tridsiatych rokov, porovnรกvame vรกzu, vilu a vedฤพa nej auto.

Dรก sa na vaลกich veciach poznaลฅ, v akom rozpoloลพenรญ ste ich robilฯ‰

Ja to poznรกm s istotou. A ฤo sa tรฝka spรดsobu prรกce, dnes moลพno niektorรฉ veci navrhujem rรฝchlejลกie, ako predtรฝm. Sklรกrske technolรณgie, ktorรฉ pouลพรญvam, poznรกm; som drzejลกรญ, mรดลพem si viac dovoliลฅ vรฝrobcu alebo manufaktรบru tlaฤiลฅ do experimentovania. Aj viac neลพ na zaฤiatku, keฤ sme do toho skoฤili skรดr veฤพmi naivne. Ale ani za naลกe rannรฉ veci sa nehanbรญm. Nieฤo sa na nich skรบลกalo.

Ako sa Olgoj Chorchoj vlastne dostal k architektรบreฯ‰

Honza s obฤพubou hovorรญ, ลพe architektรบru robรญme preto, aby sme neumreli hladom. Prvotne sme nechceli navrhovaลฅ domy, vytvรกraลฅ priestor. To skรดr vychรกdza z toho, ลพe sme sa spriatelili s Danom Paterkom, Honzom Rosickรฝm, s Ondrejom Kopeฤnรฝm, s mojou sรบฤasnou manลพelkou Terezou a s mnoลพstvom inรฝch architektov. S nimi sme lavรญrovali medzi architektรบrou a dizajnom. Mรกm rรกd peknรฉ veci, ale tie nefungujรบ bez zasadenรญ do priestoru.

Jeden zmysel nestaฤรญ

Sรกm sa oznaฤuje za technickejลกieho z dvojice. Rรกd skรบma, ako sรบ veci vyrobenรฉ a na akom princรญpu fungujรบ. Je v tomto ponรญmanรญ Jan Nemeฤek Olgojom alebo Chorchojomฯ‰ Na tรบto otรกzku odpoveฤ nedostanete, ale zato sa dozviete viac o dizajne, architektรบre a hranici, na ktorej sa pohybujรบ.

Rozliลกujeteย  prรญstupom v prรกci medzi architektรบrou a dizajnomฯ‰

Technicky, samozrejme. Inak si myslรญm, ลพe obecnรฉ princรญpy sรบ asi rovnakรฉ. Oboje je tvorivรก prรกca, ale prepojenรก s racionalitou. Vย  prรญpade dizajnu ale ajย  architektรบry je racionalita obsiahnutรก vo vysokej miere, povedzme z osemdesiatich – devรคลฅdesiatich percent.

Vediete siย  svoj โ€žnรกvrhรกrsky dennรญkฯ‰

Vediem. Musรญm povedaลฅ, ลพe milujem kreslenie. Je to pre mลˆa prirodzenosลฅ. Keฤ robรญm interiรฉr, mรกm trochu zovretรฉ brucho a uลพ prepoฤรญtavam, koฤพko tรก lampa bude stรกลฅ, ฤi bude dobre svietiลฅ, ฤi mรก dosลฅ luxov, ฤi nebude hriaลฅ… To sรบ veci, ktorรฉ ฤloveka trochu bolia, keฤ to vznikรก. Ale samotnรฝ nรกvrh predmetu, to uลพ je takรฝ malรฝ pรดลพitok.

Je v architektรบre a dizajne priestor na osobnรบ vรฝpoveฤฯ‰

Povedal by som, ลพe v architektรบre viac ako v dizajne. Architektรบra vypovedรก o filozofii autora omnoho viac ako dizajn. Aj preto, ลพe je cielenejลกia. Je na nej vidieลฅ, ako jej tvorca reagoval na realitu danรฉho priestoru a ako komunikoval s uลพรญvateฤพom.
Architektรบra, pokiaฤพ mรก za nieฤo stรกลฅ, musรญ vychรกdzaลฅ z dialรณgu. Obidve strany musia byลฅ schopnรฉ si porozumieลฅ a vlastne sa podporovaลฅ. Dobrรก architektรบra v sebe obsahuje filozofiu investora. Vznikรกย  pomocou architekta, ktorรฝ byย  malย  byลฅ potom schopnรฝ veci posรบvaลฅ do obecnej roviny.

Pri spoluprรกci s investorom mu vychรกdzate v รบstrety, alebo trvรกte na svojich rieลกeniachฯ‰

Samozrejme sa ho obฤas snaลพรญme o nieฤom presvedฤiลฅ, ale otvorene, nemรก cenu mu nieฤo podsรบvaลฅ. Na niektorรฉ veci nemusรญme maลฅ rovnakรฝ nรกzor, ale musรญme dรดjsลฅ ku konsenzu. Argument ale nie je, to sa mi nepรกฤi alebo ja mรกm radลกej ลพltรบ farbu, manลพelka zasa ruลพovรบ. Takรฝ nรกzor mรก svoju hodnotu, ale ak by sme sa bavili iba v tejto rovine, nebude maลฅ prรญliลก zmysel v tom pokraฤovaลฅ.

Tento prvok priย  dizajne asi chรฝba.

Nie รบplne. Dizajn je rovnako farebnรก vec ako architektรบra. Je to vlastne takรก malรก architektรบra s inรฝmi ลกpecifikami. Dizajn tieลพ ฤasto vznikรก na popud investora, ktorรฝ mรก zรกmer, podฤพa ktorรฉho oslovรญ takรฉho dizajnรฉra, ktorรฝ mu vyhovuje. Pokiaฤพ si dizajnรฉr nerobรญ do ลกuplรญka alebo pokiaฤพ nereaguje na urฤitรบ novรบ technolรณgiu, s ktorou chce pracovaลฅ, a potom svoj nรกvrh niekomu ponรบka, ฤo je samozrejme, tieลพ jedna cesta, tak na zaฤiatku je vรคฤลกinou formulรกcia nejakรฉho zรกmeru. Pohรกrik nie je iba pohรกrik, ale musรญ sa vedieลฅ, ฤi sa z neho bude piลฅ minerรกlka, alebo ฤervenรฉ vรญno.

Mรกte ฤas robiลฅ si vlastnรฉ veciฯ‰

Tie si robรญme ฤasto. Zvรคฤลกa nรกs zlรกka nejakรก novรก technolรณgia. A potom to buฤ niekomu prenechรกme, aby to vyrรกbal a predรกval, alebo, keฤย  je to nevyhnutnรฉ a my chceme, aby tรก vec existovala, produkujeme si ju sami. Nikdy to ale nebol nรกลก cieฤพ, vลพdy to bol iba prostriedok na to, aby tie veci oลพili.

Vy aj Michal Fronek ste vyลกli z dizajnu. Keฤ ste sa dostali k architektรบre, boli ste nรบtenรญ sa douฤiลฅย  technickรฉ zรกleลพitostiฯ‰

V architektรบre sรบ samozrejme niektorรฉ ลกpecifickรฉ aspekty, ktorรฉ je potrebnรฉ poznaลฅ. Ale my sme sa nikdy nepรบลกลฅali do technologicky zloลพitรฝch stavieb, ktorรฉ by boli vyslovene zaloลพenรฉ na stavebnej technolรณgii. Logiku tektoniky stavby, materiรกly ale cรญti kaลพdรฝ ฤlovek, ktorรฝ pracuje s hmotou. Zฤaleka sa samozrejme naลกe znalosti stavebnรฝch technolรณgiรญ a chรฉmiรญ nemรดลพu zrovnรกvaลฅ so znalosลฅami tรฝch, ktorรญ to vyลกtudovali. Vลกetci ostatnรญ spolupracovnรญci v ลกtรบdiu sรบ aลพ na jednu vรฝnimku architekti. Pri architektonickรฝch projektoch sรบ to oni, ktorรญ prichรกdzajรบ sย  technickรฝm rieลกenรญm, na ktorom potom ฤalej pracujeme spolu. A keฤ je potrebnรฉ, obraciame sa samozrejme na odbornรญkov. My prichรกdzame s nรกpadom, ktorรฝ potom oni skorigujรบ z technickรฉho alebo ekonomickรฉho hฤพadiska.

Isto mรกme mรกliฤko inรฝ prรญstup ako vyลกtudovanรญ architekti. To mรดลพe byลฅ niekedy na prospech veci. Keฤ prรญdeme k technolรณgii, ktorรบ nepoznรกme do dรดsledkov, ktorรบ nemรกme zaลพitรบ, nemรกme tรฝm pรกdom ten prirodzenรฝ strach a รบctu a nespadneme tak ฤพahko do automatickรฝch postupov a technologickรฝch kliลกรฉ, ktorรฉ sรบ osvedฤenรฉ. ฤŒo samozrejme mรดลพe byลฅ cesta do pekla, pretoลพe sa to nepodarรญ urobiลฅ, na druhej strane sa tak mรดลพe nรกjsลฅ novรก cesta, novรฝ prรญstup, ktorรฝ nikto nevyskรบลกal, pretoลพe na to nemal nikto odvahu. Isteลพe je na to potrebnรก spoluprรกca druhej strany. ฤŒasto tieลพ dochรกdza k tomu, ลพe sen, ktorรฝ si dizajnรฉr vysnรญ, sa ukรกลพe ako nesplniteฤพnรฝ. V prรญpade architektรบry to mรดลพe byลฅ to istรฉ.

Isto existuje dobrรก a zlรก architektรบra a dobrรฝ a zlรฝ dizajn. Ale ako ich odlรญลกiลฅฯ‰ Dรก sa to vรดbecฯ‰

To je samozrejme otรกzka, ktorou sa vo โ€žfachuโ€œย  kaลพdรฝ zaoberรก. Do akej miery je hodnotenie, ktorรฉ si sรกm vytvรกra, objektรญvne. ฤŒi mรก vรดbec prรกvo hodnotiลฅ. ฤŒo je dobrรฉ, ฤo je zlรฉ, ฤo je gรฝฤ, ฤo je formalizmusฯ‰ ฤŒรญm je ฤlovek starลกรญ, tรฝm viac pochybuje. Ale na druhej strane, tรฝm viac mรก skรบsenostรญ a tรฝm viac si je niektorรฝmi vecami istejลกรญ. Mรก viac informรกciรญ na porovnanie, na zovลกeobecnenie, na analรฝzu. Dรก sa povedaลฅ, ลพe veฤพmi dobrรฉ a veฤพmi zlรฉ veci mรดลพeme urฤiลฅ s istotou. Potom je veฤพa vecรญ, ktorรฉ sรบ medzi tรฝm a ktorรฉ sรบ zรกvisia od uhla pohฤพadu, na tom, ฤo od toho ฤlovek oฤakรกva. V prรญpade takรฝchto mnohovrstevnรฝch vecรญ, akou je architektรบra alebo dizajn, nรกjdeme obrovskรฉ mnoลพstvo prรญstupov. Od estetiky, cez kontext, ekonomiku, ergonรณmiu, filozofiu. Obecne si myslรญm, ลพe veci musia maลฅ urฤitรฝ zmysel. ฤŒรญm viac zmyslu vec mรก, ฤรญm viac spฤบลˆa cieฤพ, od estetiky aลพ po technickรฉ zรกleลพitosti, tรฝm je obecne lepลกia.

A vy sรกm prirodzene inklinujete ku zdรดrazneniu urฤitรฉho aspektuฯ‰

Ja sรกm inklinujem skรดr k veciam praktickejลกรญm a racionรกlnejลกรญm. Michal je naopak ฤaleko kreatรญvnejลกรญ, to, ฤo on nakreslรญ jednou ฤiarou, nad tรฝm musรญm ja strรกviลฅ hodiny. Pre neho je to prirodzenosลฅ, on tie veci kreslรญ esteticky alebo tvarovo zaujรญmavรฉ prirodzene. Mรดj prรญstup je skรดr technickejลกรญ.

Ako vlastne vyzerรก vaลกa spoluprรกcaฯ‰

To je rรดzne, prรญpad od prรญpadu. Vฤaka tomu, ลพe nรกs je trochu viac, sa k niektorรฝm veciam dostaneme iba okrajovo, aj keฤ o nich na zaฤiatku hovorรญme, ako by sme k nim mali pristupovaลฅ. Vลกetky projekty majรบ svojho hlavnรฉho ฤloveka, ktorรฝ sa o ne starรก, mรก vลกetko pod palcom a riadi ich, ale samotnรก prรกca je kolektรญvna. Pomer nรกลกho ovplyvnenia je s Michalem je rรดzny. Niekde je takmer stopercentnรฝ, aลพ na mechanickรบ prรกcu, inde je to iba urฤitรก korekcia rieลกenia.

Predpokladรกm, ลพe ste sa na ลกkole dali dohromady preto, ลพe ste mali na veci rovnakรฝ nรกhฤพad. Zmenili ste sa za tie roky natoฤพko, ลพe to uลพ neplatรญฯ‰

Sme s Michalom รบplne rozdielni, ฤo je moลพno jeden z dรดvodov, preฤo nรกm to funguje

Olgoj Chorchoj
Skupinu zaloลพili v roku 1990 Jan Nemeฤek a Michal Fronek. Na konte majรบ okrem inรฝch nรกvrh mestskรฉho mobiliรกra pre รšstรญ nad Labem, kolekciu skla Inside-out, ฤi Twinwall; nรกvrhy interiรฉrov pre Fashionpolis, vydavateฤพstvo MAFRA, showroom Libera a ฤalลกie. Olgoj Chorchoj sa venuje nรกvrhom inลกtalรกciรญ vรฝstav a tieลพ samostatne vystavuje, naprรญklad v galรฉrii Le Case dยดArte v Milรกne ฤi v galรฉrii Vessel v Londรฝne. Skupina dostala niekoฤพko ocenenรญ, okrem inรฝch ฤestnรฉ uznanie v kategรณrii Interiรฉr v Grand Prix Obce architektov ยด96 ฤi ceny โ€žVynikajรบci dizajnโ€œ a โ€žDobrรฝ dizajnโ€œ v sรบลฅaลพi โ€žVynikajรบci vรฝrobok roku 2002โ€œ za kolekciu Twin Wall. Nรกzov ateliรฉru inลกpiroval bรกjny mongolskรฝ ฤerv, ktorรฝ mรก รบdajne veฤพmi silnรฉ smrtiace schopnosti.

Hana Roguljiฤ
Foto: pre archรญv ลกtรบdia Olgoj Chorchoj Filip ล lapal, Kristรญna Hrabฤ›tovรก, Jan Pohribnรฝ, Goran Taฤevski

Najฤรญtanejลกie