Olgoj Chorchoj medzi architektรบrou a dizajnom
Sรบ uvedenรญ v prestรญลพnej publikรกcii Designers on design popri takรฝch menรกch, ako je Marc Newson, Karim Rashid ฤi Jasper Morrison. Sรบ neprehliadnuteฤพnรฝmi medzi dizajnรฉrmi aj medzi architektmi. Keฤ si tajomnรฉ meno ลกtรบdia kliknete na web, osvetlรญ sa vรกm dokonca jeho vรฝznam. A zaฤudujete sa. Prekvapenรญ budete isto aj pri pohฤพade na ich realizรกcie, tento krรกt vลกak prรญjemne.
Pรดลพitok z navrhovania
Michal Fronek (1966) je spolu s Janom Nemeฤkom (1963) zakladateฤพom ลกtรบdia. Spolu vyลกtudovali Vล UP, v sรบฤasnosti spolu na tej istej ลกkole uฤia budรบcich dizajnรฉrov, spolu sa venujรบ projektom dizajnu a architektรบry. Dvojslovnรฝ nรกzov, dvaja ลกรฉfovia, dva odbory. Dvojka, ako โฤพudskรฉโ ฤรญslo โ mรกme predsa dve ruky, dve nohy, dve oฤi. Ale tu sa pridรกva eลกte nieฤo navyลกe. Tretie oko Olgoja Chorchoja je ich tvorba.
Myslรญte si, ลพe architektรบra v sebe mรดลพe maลฅ humorฯ
Architektรบra je skรดr vรกลพna vec. Keฤ sa pozriete do tvรกre vรคฤลกiny architektov, bรฝva zachmรบrenรก, ich kaลพdodennรฉ starosti a zodpovednosลฅ, ktorรบ majรบ, humoru veฤพa priestoru nedรกva. Humor nรกjdeme skรดr v oblastiach รบลพitkovรฉho umenia. V architektรบre skรดr hovorรญme o radosti z hry, z tvarovania, z kompozรญcie, z experimentu. Mne osobne humor v architektรบre nechรฝba, dรกvam prednosลฅ hre. Pokiaฤพ nie je povrchnรก ako hra s detskรฝmi kockami, nieฤo je ฤervenรฉ, nieฤo je drevenรฉ, nieฤo je betรณnovรฉ, nieฤo je dekorovanรฉ. V mojom vnรญmanรญ sa humor odohrรกva skรดr v drobnejลกรญch predmetoch.
Zdรดrazลujete skรดr nejakรบ inรบ vlastnosลฅฯ
Pre mลa je dรดleลพitรฝ celรฝ proces. Nie je dรดleลพitรฉ iba to, aby tรก vec bola vo finรกle peknรก a funkฤnรก, ale aby bol celรฝ postup v poriadku. To znamenรก, aby sme nadviazali na tradรญciu, ktorรบ mรก vรฝrobca, pomohli mu nรกjsลฅ novรฉ cesty, prepojili ho s inรฝmi vรฝrobcami a vรฝstavnรฝmi moลพnosลฅami a vytvorili predmet na jeho zadanie. Ten predmet potom veฤพmi zodpovedne otestovali a potom hoย vydistribuovali prรญsluลกnรฝm spรดsobom ku koncovรฉmu zรกkaznรญkovi. Je jasnรฉ, ลพe celรฝ proces nemรดลพete stopercentne ustrรกลพiลฅ. Je to sรบhra nรกhod a je veฤพkรฉ ลกลฅastie, keฤ to dopadne dobre. Vy pre to mรดลพete urobiลฅ to, ฤo mรดลพete. Niekto to spravรญ nedbalo a podarรญ sa mu to, niekto do toho dรก obrovskรบ energiu a nepodarรญ sa to. Presne ako v ลพivote.
Z pรณlov medzi priemyselnou vรฝrobou a individuรกlnym dizajnom, ฤo vรกs viac lรกkaฯ
To sรบ dve cesty, po ktorรฝch ideme รบplne od poฤiatkov naลกej tvorby. Na zaฤiatku sme si robili veci do ลกuplรญka a pre radosลฅ, boli to ลกtudentskรฉ projekty, experimenty, jeden kus, stรดl na mieru, vรฝstavnรฝ projekt. Teraz tieลพ robรญme individuรกlne zรกkazky, naprรญklad svetlo pre obchod Fashionpolis. Snรกฤ eลกte vรคฤลกiu radosลฅ mรกm z รบplne drobnรฝch predmetov,ย z otvรกraฤa alebo z pohรกra na vรญno, ฤo sรบ naลกe aktuรกlne produkty. Keฤ budรบ v dobrรฝch obchodoch, keฤ budรบ v dobrรฝch reลกtaurรกciรกch, je to nieฤo medzi sรฉriovou vรฝrobou a radosลฅou z one-off produktu, z malosรฉriovรฉho, ale pritom perfektne urobenรฉho, s remeselnรฝm dotykom.
Je pre vรกs dobrรฝ dizajn exkluzรญvnou zรกleลพitosลฅouฯ
Nemal by byลฅ. Sรบ tu zasa dve polohy, masovรฝ dizajn a proti tomu limitovanรฉ sรฉrie. A podฤพa toho sa lรญลกi aj cena. Mรดลพete si kรบpiลฅ kus nรกbytku v reลฅazci alebo sklo, ktorรฉ je vyrobenรฉ bohvie akou technolรณgiou, nekvalitne. Takto vyrobenรก vรกza, keฤ ju chcete umyลฅ a nalejete do nej horรบcu vodu, vรกm trebรกrs praskne. Stรกla iba tri sto korรบn. Ale tรก, ktorรบ ste si kรบpili napr. za dvadsaลฅ tisรญc korรบn, je z takรฉho nรกdhernรฉho materiรกlu, ลพe kaลพdรฝ pohฤพad na ลu vรกm spรดsobuje takmer rozkoลก, rozลกรญria sa vรกm zreniฤky. Takรบ vรกzu za dvadsaลฅ tisรญc inรกฤ umรฝvate, inak ju pouลพรญvate, inak sa o ลu starรกte. Vydrลพรญ naozaj storoฤia. ฤo je viacฯ Sรบฤasnรฝm trendom sรบ tzv. gadgets, ako tomu v Amerike hovoria, predmety, ktorรฉ sa vรกm pรกฤia, ale zรกroveล, aby ste boli โinโ, musรญte si kaลพdรฝ polrok kรบpiลฅ novรฉ. Novรฝ i-pod, nano-pod, debilo-pod. Nie som nepriateฤพ sรบฤasnรฉho sveta, ale toto by som robiลฅ nechcel. A rovnako tak zbrane. Aj keฤ sa mi po technickej strรกnke niektorรฉ pรกฤia, obฤพubujem techniku, mรกm rรกd lietadlรก, autรก, ale obdivujem na tom nieฤo inรฉ. Vรฝvoj, zrรฝchlenie.
Dizajn ale vฤaka tomuto zrรฝchleniu de facto vznikol. V minulosti sa ฤerpalo viac z tradรญciรญ, neลพ aby sa hฤพadali novรฉ formy. Myslรญm tรฝm obdobie takรฝch dve sto rokov naspรคลฅ.
Vtedy sa veci robili dlhลกie, bolo na ne viac ฤasu. Keฤ sa vyrobila stoliฤka, nerรกtalo sa s tรฝm, ลพe si za dva roky pรดjdete kรบpiลฅ inรบ, pretoลพe uลพ bude modernรฉ nieฤo inรฉ. ฤlovek mohol ku svojim veciam zรญskaลฅ urฤitรฝ vzลฅah. Ja rรกd navrhujem modernรฉ veci, ale zรกroveล v tom cรญtim rozpor.
Vลกรญmate si, ฤรญm sa ฤพudia obklopujรบฯ
Isto. V podstate, keฤ sa pozerรกm na film a vidรญm ho druhรฝ krรกt, tak nesledujem dej, ale vลกรญmam si prostredie. Bavรญ ma dokonca pozeraลฅ sa aj na prehistรณriu typu Inลพinierska odysea, kde mรดลพem obdivovaลฅ urฤitรบ keramickรบ vรกzu, leskimovรฉ poลฅahy, farebnosลฅ alebo dekorovanie.
Mรกte nejakรฝ svoj obฤพรบbenรฝ โdizajnovรฝโ filmฯ
Urฤite je to Kubrickova Vesmรญrna odysea: 2001, film, ktorรฝ je doteraz inลกpirรกciou pre mnoลพstvo pop-dizajnรฉrov, Marca Newsona alebo vo Francรบzsku Masseauda. Alebo sci-fi filmy Jacquesa Tatiho. Inลกpirujรบci ale nemusรญ byลฅ iba film. Inลกpirujรบce sรบ prรกce ostatnรฝch dizajnรฉrov, prรญroda; nรกpady a inลกpirรกcie mรดลพu prรญsลฅ pri ลกporte alebo keฤ sa niekomu pozerรกte do oฤรญ.
Mรกte svoje obฤพรบbenรฉ materiรกly, ฤi uลพ v dizajne, alebo v architektรบreฯ
Skรดr nie. My s Honzom radi experimentujeme a materiรกly radi kombinujeme. Skรบลกali sme nรกbytok z karbรณnu, v poslednom ฤase robรญme sklenenรฉ rรบrky, ktorรฉ zvรกrame ako hlinรญk. Spolupracujeme so zahraniฤnรฝmi firmami, ktorรฉ robia porcelรกn, kov alebo sklo. Samozrejme technolรณgie v sklรกrskych profesiรกch je v ฤechรกch vynikajรบca. Vo firme Moser majรบ skvelรฉ farby, perfektnรฝch robotnรญkov, skvelรฝch brรบsiฤov, v Kvetnej majรบ zas tenkรฉ sklo tej najvyลกลกej svetovej รบrovne, v Kavalรญrovi vรฝbornรฉ technickรฉ sklo. Mรกme inลพinierov, ktorรญ navrhujรบ svetlo, mรกme stolรกrov, ktorรญ vedia a dokรกลพu urobiลฅ atypickรฝ nรกbytok. Samozrejme, nie sme v Milรกne. Vybrali sme si, ลพe ลพijeme tu, a preto pouลพรญvame naลกe technolรณgie. Pred pรคtnรกstimi rokmi nรกm Denis Santachiara ponรบkal, nech s nรญm odรญdeme do Milรกna ako jeho asistenti. Keby sme to urobili, tak by sme moลพno mohli byลฅ oveฤพa ฤalej. Neurobili sme to, uฤรญme v ลกkole, robรญme to, ฤo robรญme.
Snaลพรญ sa Olgoj Chorchoj o vytvorenie svojho ลกtรฝluฯ
V niektorรฝch veciach รกno. Nerobรญme dekoratรญvne veci, sรบ skรดr jednoduchรฉ, technickรฉ, aลพ strohรฉ, takzvane suchรฉ, ale s vyvรกลพenรฝmi proporciami. Mal by v nich vลพdy byลฅ ฤพudskรฝ dotyk, kvalitnรฉ remeslo. Preto na veciach pracujeme dlho. Pรกn Vajรญฤko, za ktorรฉho sme dostali Design plus vo Franfurkte, to je ลกesลฅ rokov starรก zรกleลพitosลฅ, zrela, stรกle sa upravovala, keby som mohol, eลกte teraz by som to nepustil zo stola.
A to je set pohรกrikov, ktorรฝ keฤ mรกte v hlave, viete nakresliลฅ za dva dni, za tรฝลพdeล urobiลฅ formy, za ฤalลกรญ tรฝลพdeล sรบ prototypy a za ฤalลกรญ mesiac mรดลพe tech pohรกrikov byลฅ vyrobenรฝch tisรญcky kusov. Proces vzniku je v dizajne na rozdiel od architektรบry nรกdherne rรฝchly.
Je jasnรฉ, ลพe prรกca dizajnรฉra a architekta sa v mnohom lรญลกi. Lรญลกi sa aj prostredie, v ktorom sa obidve profesie pohybujรบฯ
Ani nie. Architekti povaลพujรบ dizajn za disciplรญnu o stupienok niลพลกie, ale zo svojej skรบsenosti viem, ลพe dobre urobiลฅย interiรฉr je rovnako ลฅaลพkรฉ ako urobiลฅ dobre dom. Vลกetci architekti, ktorรญ niekedy interiรฉr urobili, by s tรฝm, dรบfam, nepolemizovali. Ak postavรญte krรกsnu vilu v lesoch, alebo urobรญte pohรกr, ktorรฝ je vyrobenรฝ v desiatich miliรณnoch kusoch a cestuje po celom svete, vidรญm to ako rovnocennรบ zรกleลพitosลฅ. Pohรกriky dokonca ovplyvnia viac ฤพudรญ. Aj keฤ ich nรกvrh je samozrejme oveฤพa jednoduchลกรญ. Vlastne, keฤ sa rozprรกvame o dizajne tridsiatych rokov, porovnรกvame vรกzu, vilu a vedฤพa nej auto.
Dรก sa na vaลกich veciach poznaลฅ, v akom rozpoloลพenรญ ste ich robilฯ
Ja to poznรกm s istotou. A ฤo sa tรฝka spรดsobu prรกce, dnes moลพno niektorรฉ veci navrhujem rรฝchlejลกie, ako predtรฝm. Sklรกrske technolรณgie, ktorรฉ pouลพรญvam, poznรกm; som drzejลกรญ, mรดลพem si viac dovoliลฅ vรฝrobcu alebo manufaktรบru tlaฤiลฅ do experimentovania. Aj viac neลพ na zaฤiatku, keฤ sme do toho skoฤili skรดr veฤพmi naivne. Ale ani za naลกe rannรฉ veci sa nehanbรญm. Nieฤo sa na nich skรบลกalo.
Ako sa Olgoj Chorchoj vlastne dostal k architektรบreฯ
Honza s obฤพubou hovorรญ, ลพe architektรบru robรญme preto, aby sme neumreli hladom. Prvotne sme nechceli navrhovaลฅ domy, vytvรกraลฅ priestor. To skรดr vychรกdza z toho, ลพe sme sa spriatelili s Danom Paterkom, Honzom Rosickรฝm, s Ondrejom Kopeฤnรฝm, s mojou sรบฤasnou manลพelkou Terezou a s mnoลพstvom inรฝch architektov. S nimi sme lavรญrovali medzi architektรบrou a dizajnom. Mรกm rรกd peknรฉ veci, ale tie nefungujรบ bez zasadenรญ do priestoru.
Jeden zmysel nestaฤรญ
Sรกm sa oznaฤuje za technickejลกieho z dvojice. Rรกd skรบma, ako sรบ veci vyrobenรฉ a na akom princรญpu fungujรบ. Je v tomto ponรญmanรญ Jan Nemeฤek Olgojom alebo Chorchojomฯ Na tรบto otรกzku odpoveฤ nedostanete, ale zato sa dozviete viac o dizajne, architektรบre a hranici, na ktorej sa pohybujรบ.
Rozliลกujeteย prรญstupom v prรกci medzi architektรบrou a dizajnomฯ
Technicky, samozrejme. Inak si myslรญm, ลพe obecnรฉ princรญpy sรบ asi rovnakรฉ. Oboje je tvorivรก prรกca, ale prepojenรก s racionalitou. Vย prรญpade dizajnu ale ajย architektรบry je racionalita obsiahnutรก vo vysokej miere, povedzme z osemdesiatich – devรคลฅdesiatich percent.
Vediete siย svoj โnรกvrhรกrsky dennรญkฯ
Vediem. Musรญm povedaลฅ, ลพe milujem kreslenie. Je to pre mลa prirodzenosลฅ. Keฤ robรญm interiรฉr, mรกm trochu zovretรฉ brucho a uลพ prepoฤรญtavam, koฤพko tรก lampa bude stรกลฅ, ฤi bude dobre svietiลฅ, ฤi mรก dosลฅ luxov, ฤi nebude hriaลฅ… To sรบ veci, ktorรฉ ฤloveka trochu bolia, keฤ to vznikรก. Ale samotnรฝ nรกvrh predmetu, to uลพ je takรฝ malรฝ pรดลพitok.
Je v architektรบre a dizajne priestor na osobnรบ vรฝpoveฤฯ
Povedal by som, ลพe v architektรบre viac ako v dizajne. Architektรบra vypovedรก o filozofii autora omnoho viac ako dizajn. Aj preto, ลพe je cielenejลกia. Je na nej vidieลฅ, ako jej tvorca reagoval na realitu danรฉho priestoru a ako komunikoval s uลพรญvateฤพom.
Architektรบra, pokiaฤพ mรก za nieฤo stรกลฅ, musรญ vychรกdzaลฅ z dialรณgu. Obidve strany musia byลฅ schopnรฉ si porozumieลฅ a vlastne sa podporovaลฅ. Dobrรก architektรบra v sebe obsahuje filozofiu investora. Vznikรกย pomocou architekta, ktorรฝ byย malย byลฅ potom schopnรฝ veci posรบvaลฅ do obecnej roviny.
Pri spoluprรกci s investorom mu vychรกdzate v รบstrety, alebo trvรกte na svojich rieลกeniachฯ
Samozrejme sa ho obฤas snaลพรญme o nieฤom presvedฤiลฅ, ale otvorene, nemรก cenu mu nieฤo podsรบvaลฅ. Na niektorรฉ veci nemusรญme maลฅ rovnakรฝ nรกzor, ale musรญme dรดjsลฅ ku konsenzu. Argument ale nie je, to sa mi nepรกฤi alebo ja mรกm radลกej ลพltรบ farbu, manลพelka zasa ruลพovรบ. Takรฝ nรกzor mรก svoju hodnotu, ale ak by sme sa bavili iba v tejto rovine, nebude maลฅ prรญliลก zmysel v tom pokraฤovaลฅ.
Tento prvok priย dizajne asi chรฝba.
Nie รบplne. Dizajn je rovnako farebnรก vec ako architektรบra. Je to vlastne takรก malรก architektรบra s inรฝmi ลกpecifikami. Dizajn tieลพ ฤasto vznikรก na popud investora, ktorรฝ mรก zรกmer, podฤพa ktorรฉho oslovรญ takรฉho dizajnรฉra, ktorรฝ mu vyhovuje. Pokiaฤพ si dizajnรฉr nerobรญ do ลกuplรญka alebo pokiaฤพ nereaguje na urฤitรบ novรบ technolรณgiu, s ktorou chce pracovaลฅ, a potom svoj nรกvrh niekomu ponรบka, ฤo je samozrejme, tieลพ jedna cesta, tak na zaฤiatku je vรคฤลกinou formulรกcia nejakรฉho zรกmeru. Pohรกrik nie je iba pohรกrik, ale musรญ sa vedieลฅ, ฤi sa z neho bude piลฅ minerรกlka, alebo ฤervenรฉ vรญno.
Mรกte ฤas robiลฅ si vlastnรฉ veciฯ
Tie si robรญme ฤasto. Zvรคฤลกa nรกs zlรกka nejakรก novรก technolรณgia. A potom to buฤ niekomu prenechรกme, aby to vyrรกbal a predรกval, alebo, keฤย je to nevyhnutnรฉ a my chceme, aby tรก vec existovala, produkujeme si ju sami. Nikdy to ale nebol nรกลก cieฤพ, vลพdy to bol iba prostriedok na to, aby tie veci oลพili.
Vy aj Michal Fronek ste vyลกli z dizajnu. Keฤ ste sa dostali k architektรบre, boli ste nรบtenรญ sa douฤiลฅย technickรฉ zรกleลพitostiฯ
V architektรบre sรบ samozrejme niektorรฉ ลกpecifickรฉ aspekty, ktorรฉ je potrebnรฉ poznaลฅ. Ale my sme sa nikdy nepรบลกลฅali do technologicky zloลพitรฝch stavieb, ktorรฉ by boli vyslovene zaloลพenรฉ na stavebnej technolรณgii. Logiku tektoniky stavby, materiรกly ale cรญti kaลพdรฝ ฤlovek, ktorรฝ pracuje s hmotou. Zฤaleka sa samozrejme naลกe znalosti stavebnรฝch technolรณgiรญ a chรฉmiรญ nemรดลพu zrovnรกvaลฅ so znalosลฅami tรฝch, ktorรญ to vyลกtudovali. Vลกetci ostatnรญ spolupracovnรญci v ลกtรบdiu sรบ aลพ na jednu vรฝnimku architekti. Pri architektonickรฝch projektoch sรบ to oni, ktorรญ prichรกdzajรบ sย technickรฝm rieลกenรญm, na ktorom potom ฤalej pracujeme spolu. A keฤ je potrebnรฉ, obraciame sa samozrejme na odbornรญkov. My prichรกdzame s nรกpadom, ktorรฝ potom oni skorigujรบ z technickรฉho alebo ekonomickรฉho hฤพadiska.
Isto mรกme mรกliฤko inรฝ prรญstup ako vyลกtudovanรญ architekti. To mรดลพe byลฅ niekedy na prospech veci. Keฤ prรญdeme k technolรณgii, ktorรบ nepoznรกme do dรดsledkov, ktorรบ nemรกme zaลพitรบ, nemรกme tรฝm pรกdom ten prirodzenรฝ strach a รบctu a nespadneme tak ฤพahko do automatickรฝch postupov a technologickรฝch kliลกรฉ, ktorรฉ sรบ osvedฤenรฉ. ฤo samozrejme mรดลพe byลฅ cesta do pekla, pretoลพe sa to nepodarรญ urobiลฅ, na druhej strane sa tak mรดลพe nรกjsลฅ novรก cesta, novรฝ prรญstup, ktorรฝ nikto nevyskรบลกal, pretoลพe na to nemal nikto odvahu. Isteลพe je na to potrebnรก spoluprรกca druhej strany. ฤasto tieลพ dochรกdza k tomu, ลพe sen, ktorรฝ si dizajnรฉr vysnรญ, sa ukรกลพe ako nesplniteฤพnรฝ. V prรญpade architektรบry to mรดลพe byลฅ to istรฉ.
Isto existuje dobrรก a zlรก architektรบra a dobrรฝ a zlรฝ dizajn. Ale ako ich odlรญลกiลฅฯ Dรก sa to vรดbecฯ
To je samozrejme otรกzka, ktorou sa vo โfachuโย kaลพdรฝ zaoberรก. Do akej miery je hodnotenie, ktorรฉ si sรกm vytvรกra, objektรญvne. ฤi mรก vรดbec prรกvo hodnotiลฅ. ฤo je dobrรฉ, ฤo je zlรฉ, ฤo je gรฝฤ, ฤo je formalizmusฯ ฤรญm je ฤlovek starลกรญ, tรฝm viac pochybuje. Ale na druhej strane, tรฝm viac mรก skรบsenostรญ a tรฝm viac si je niektorรฝmi vecami istejลกรญ. Mรก viac informรกciรญ na porovnanie, na zovลกeobecnenie, na analรฝzu. Dรก sa povedaลฅ, ลพe veฤพmi dobrรฉ a veฤพmi zlรฉ veci mรดลพeme urฤiลฅ s istotou. Potom je veฤพa vecรญ, ktorรฉ sรบ medzi tรฝm a ktorรฉ sรบ zรกvisia od uhla pohฤพadu, na tom, ฤo od toho ฤlovek oฤakรกva. V prรญpade takรฝchto mnohovrstevnรฝch vecรญ, akou je architektรบra alebo dizajn, nรกjdeme obrovskรฉ mnoลพstvo prรญstupov. Od estetiky, cez kontext, ekonomiku, ergonรณmiu, filozofiu. Obecne si myslรญm, ลพe veci musia maลฅ urฤitรฝ zmysel. ฤรญm viac zmyslu vec mรก, ฤรญm viac spฤบลa cieฤพ, od estetiky aลพ po technickรฉ zรกleลพitosti, tรฝm je obecne lepลกia.
A vy sรกm prirodzene inklinujete ku zdรดrazneniu urฤitรฉho aspektuฯ
Ja sรกm inklinujem skรดr k veciam praktickejลกรญm a racionรกlnejลกรญm. Michal je naopak ฤaleko kreatรญvnejลกรญ, to, ฤo on nakreslรญ jednou ฤiarou, nad tรฝm musรญm ja strรกviลฅ hodiny. Pre neho je to prirodzenosลฅ, on tie veci kreslรญ esteticky alebo tvarovo zaujรญmavรฉ prirodzene. Mรดj prรญstup je skรดr technickejลกรญ.
Ako vlastne vyzerรก vaลกa spoluprรกcaฯ
To je rรดzne, prรญpad od prรญpadu. Vฤaka tomu, ลพe nรกs je trochu viac, sa k niektorรฝm veciam dostaneme iba okrajovo, aj keฤ o nich na zaฤiatku hovorรญme, ako by sme k nim mali pristupovaลฅ. Vลกetky projekty majรบ svojho hlavnรฉho ฤloveka, ktorรฝ sa o ne starรก, mรก vลกetko pod palcom a riadi ich, ale samotnรก prรกca je kolektรญvna. Pomer nรกลกho ovplyvnenia je s Michalem je rรดzny. Niekde je takmer stopercentnรฝ, aลพ na mechanickรบ prรกcu, inde je to iba urฤitรก korekcia rieลกenia.
Predpokladรกm, ลพe ste sa na ลกkole dali dohromady preto, ลพe ste mali na veci rovnakรฝ nรกhฤพad. Zmenili ste sa za tie roky natoฤพko, ลพe to uลพ neplatรญฯ
Sme s Michalom รบplne rozdielni, ฤo je moลพno jeden z dรดvodov, preฤo nรกm to funguje
Olgoj Chorchoj
Skupinu zaloลพili v roku 1990 Jan Nemeฤek a Michal Fronek. Na konte majรบ okrem inรฝch nรกvrh mestskรฉho mobiliรกra pre รstรญ nad Labem, kolekciu skla Inside-out, ฤi Twinwall; nรกvrhy interiรฉrov pre Fashionpolis, vydavateฤพstvo MAFRA, showroom Libera a ฤalลกie. Olgoj Chorchoj sa venuje nรกvrhom inลกtalรกciรญ vรฝstav a tieลพ samostatne vystavuje, naprรญklad v galรฉrii Le Case dยดArte v Milรกne ฤi v galรฉrii Vessel v Londรฝne. Skupina dostala niekoฤพko ocenenรญ, okrem inรฝch ฤestnรฉ uznanie v kategรณrii Interiรฉr v Grand Prix Obce architektov ยด96 ฤi ceny โVynikajรบci dizajnโ a โDobrรฝ dizajnโ v sรบลฅaลพi โVynikajรบci vรฝrobok roku 2002โ za kolekciu Twin Wall. Nรกzov ateliรฉru inลกpiroval bรกjny mongolskรฝ ฤerv, ktorรฝ mรก รบdajne veฤพmi silnรฉ smrtiace schopnosti.
Hana Roguljiฤ
Foto: pre archรญv ลกtรบdia Olgoj Chorchoj Filip ล lapal, Kristรญna Hrabฤtovรก, Jan Pohribnรฝ, Goran Taฤevski