Pavel Gregor

Pavel Gregor: Poznรกm ลกpiฤkovรฝch architektov, ktorรญ nevedia uฤiลฅ. ล tudenta musรญte zaujaลฅ

ฤŒรญtate prepis podcastu How I Met My Architect, ktorรฝ sa pravidelne objavuje na naลกom webe. Novรฝ diel nรกjdete na ASB.sk kaลพdรฝ vรญkend. Tento rozhovor sa nahrรกval v jรบli 2021 a hosลฅom bol prof. Ing. arch. Pavel Gregor, PhD., vtedajลกรญ dekan Fakulty architektรบry a dizajnu STU v Bratislave.

V rozhovore s Pavlom Gregorom sa doฤรญtate:

  • preฤo architektรบru pochopil aลพ po ลกtyridsiatke,
  • ktorou krajinou sa inลกpiroval pri svojej prรกci dekana,
  • ako sa mu darรญ zavรกdzaลฅ zmeny na fakulte architektรบry,
  • ฤo robรญ pedagรณga vรฝnimoฤnรฝm,
  • ako vyuฤovanie na fakulte ovplyvnila pandรฉmia,
  • ako vznikli Belluลกove ateliรฉry,
  • preฤo je architektรบra na STU zaujรญmavรก pre mimoeurรณpskych ลกtudentov.

V dneลกnom diele sa vrรกtime do vysokoลกkolskรฝch ฤias, pretoลพe pozvanie prijal dekan Fakulty architektรบry a dizajnu, pรกn profesor Pavel Gregor. Rรกd by som vรกs predstavil, ale mรกte takรฝ bohatรฝ ลพivotopis, ลพe vรกs poprosรญm, aby ste sa v skratke predstavili sรกm.

Predovลกetkรฝm sa povaลพujem za tvorivรฉho architekta, ktorรฝ veฤพmi rรกd uฤรญ. V sรบฤasnosti som posunul aktรญvnu tvorbu aj uฤenie do รบzadia, pretoลพe sa skoro na 90-percentnรฝ รบvรคzok venujem โ€ždekanovaniuโ€œ.

Pedagogickรบ ฤinnosลฅ prepรกjate s praxou uลพ 35 rokov, uฤiลฅ ste zaฤali v roku 1986. Preฤo ste si vybrali tรบto cestu namiesto aktรญvnej architektonickej tvorby?

Uฤenie ma vลพdy bavilo. Obaja rodiฤia boli uฤiteฤพmi, takลพe to mรกm asi v krvi. Po ลกkole som bol iba ลกtvrลฅroka zamestnanรฝ na Stavoprojekte v ateliรฉri rekonลกtrukciรญ, potom som musel รญsลฅ na vojenฤinu. V ateliรฉri som nenaลกiel miesto, ktorรฉ by sa venovalo obnove historickรฝch objektov. Nakoniec som sa rozhodol pre dennรบ doktorandรบru, kde som priฤuchol k pedagogike a ostal pri nej dodnes.

Kedy to presne bolo?

Skonฤil som v roku 1981, rok nato som sa vrรกtil z vojny a nastรบpil na fakultu ako internรฝ doktorand a v roku 1986 som nastรบpil na miesto odbornรฉho asistenta.

Akรฉ osobnosti boli vtedy na fakulte?

Pรกn profesor (Daniel) Majzlรญk a aj pรกn profesor (Mikulรกลก) Baลกo, ktorรฝ ma sprevรกdzal takmer celรฉ ลกtรบdium. Bol mojรญm vedรบcim diplomovej prรกce aj dizertaฤnej prรกce. Najลกpecifickejลกou osobnosลฅou vลกak bola pani docentka (ฤฝubomรญra) Faลกangovรก, ktorรก mรก dnes uลพ vyลกe 90 rokov a stรกle je eลกte aktรญvna. Nie je architektka, venuje sa umeniu. รšลพasnรฝm spรดsobom prednรกลกala, mal som pocit, ลพe umenie naozaj chรกpem.

ฤŒรญm vรกs tak oslovila a ฤo vo vรกs zanechala?

Rozumel som tomu, ฤo prednรกลกala. Veฤพa inรฝch profesorov sa snaลพilo len podรกvaลฅ fakty a memorovaลฅ, ale vlastne nevysvetlili podstatu. Ak mรกm byลฅ รบprimnรฝ, architektรบru som zaฤal chรกpaลฅ aลพ po ลกtyridsiatke.

Fakulta architektรบry a dizajnu STU
Fakulta architektรบry a dizajnu STU | Zdroj: Facebook/Fakulta architektรบry a dizajnu STU

K ฤomu ste teda dospeli? ฤŒo je teda vlastne architektรบra?

To vรกm nepoviem. Skรดr, ฤo je to architektonickรก tvorba a vลกetky kritรฉriรก a kontexty, ktorรฉ k nej patria. Nechcem vtedajลกiu fakultu kritizovaลฅ, ale k tomuto som sa musel dopracovaลฅ sรกm. Nebolo to ako dnes, ลพe by na nej pรดsobili takรฉ vรฝraznรฉ osobnosti, najmรค z hฤพadiska tvorby. Architektรบra je pre mลˆa komplexnรก tรฉma. Samozrejme, ลพe okrem tรฝch troch zรกkladnรฝch postulรกtov โ€“ aby to malo funkciu, aby to stรกlo, aby to bolo estetickรฉ โ€“ do toho vstupujรบ aj sociologickรฉ a psychologickรฉ aspekty, energetika… Jednoducho vลกetko ostatnรฉ.

Pรดsobili ste poฤas svojej pedagogickej praxe aj v zahraniฤรญ?

Mal som to ลกลฅastie, samozrejme, aลพ po roku 1990. Toto vรกm mladลกรญm veฤพmi zรกvidรญm a vลกetkรฝm kolegom aj ลกtudentom odporรบฤam, aby si to iลกli vyskรบลกaลฅ. Mal som moลพnosลฅ prednรกลกaลฅ v Atรฉnach, vo Veฤพkej Britรกnii aj v Spojenรฝch ลกtรกtoch, kam som bol pozvanรฝ.

ฤŒo si vลกak najviac vรกลพim, po roku 2008 som dostal ponuku na vedรบceho vertikรกlneho ateliรฉru na praลพskej fakulte architektรบry. Bolo naozaj uznanรญm รญsลฅ zo Slovenska medzi ลกpiฤky, ktorรฉ sรบ v tรฝch 34 ateliรฉroch. Tรบto skรบsenosลฅ si najviac cenรญm.

Ako to v Prahe vyzeralo?

Bola pre mลˆa obrovskou inลกpirรกciou prรกve pre sรบฤasnรฉ dekanovanie. Majรบ tam รบplne inรฝ spรดsob vรฝuฤby, najmรค ateliรฉrovej tvorby. Napriek tomu, ลพe fakulta je vรคฤลกia ako naลกa, fungujรบ tam takzvanรฉ vertikรกlne ateliรฉry, majรบ 34 ateliรฉrov osobnostnรฝch alebo majstrovskรฝch. V jednom ateliรฉri sรบ ลกtudenti od druhรฉho do piateho roฤnรญka.

Praha mรก teda iba pรคลฅroฤnรฉ ลกtรบdium. Zรกklady architektรบry preberajรบ iba prvรฉ dva semestre a potom sa ลกtudenti prihlรกsia do ateliรฉru, ktorรฝ sa pribliลพuje praxi aย vย ktorom je 10 aลพ 20 ฤพudรญ. Pointa je, ลพe sรบ v ลˆom sรบฤasne ลกtudenti od druhรฉho do piateho roฤnรญka, ktorรญ sa tak ย uฤia aj od seba navzรกjom. Tento princรญp sa mi zdal byลฅ veฤพmi zaujรญmavรฝ a snaลพil som sa ho dotiahnuลฅ do Bratislavy.

ฤŒo je vลกak podstatnรฉ a ฤo Bratislava nemala predtรฝm, neลพ som kandidoval โ€“ keฤ som sa rozprรกval so ลกtudentmi, mali sรญce ลกkolu radi, boli v nej profesori alebo pedagรณgovia, ktorรญ im nieฤo dรกvali, ale hneฤ ako sa skonฤilo vyuฤovanie, snaลพili sa zo ลกkoly ฤo najskรดr odรญsลฅ. Nebol to pre nich materskรฝ prรญstav. To je podฤพa mลˆa รบplne zle, lebo fakulta architektรบry mรก byลฅ priestorom, v ktorom tvorรญte, moลพno aj 24 hodรญn denne, sedem dnรญ do tรฝลพdลˆa.

V rรกmci vertikรกlnych ateliรฉrov, ktorรฉ teraz mรกme, sa prvรฝkrรกt podarilo zariadiลฅ, ลพe sรบ v ลˆom tri poslednรฉ roฤnรญky a majรบ celรฝ semester vyhradenรฝ ateliรฉru, zย ktorรฉho sa nemusia sลฅahovaลฅ. Dovtedy sme fungovali ako na strednej ลกkole: skonฤili ste jeden predmet a priลกli ste do druhej miestnosti, kde ste mali ฤalลกรญ predmet. Nemohli ste si v ateliรฉri nechaลฅ svoje veci a pracovaลฅ tam poฤas celรฉho tรฝลพdลˆa.

Bude niekedy v budรบcnosti fakulta fungovaลฅ tak, ลพe bude otvorenรก 24 hodรญn denne?

Uลพ teraz je. Samozrejme, pandรฉmia to troลกku zamieลกala, ale toto bolo uลพ pred ลˆou ลกtandardom.

Nie je rozdiel medzi druhรกkmi a piatakmi prรญliลก veฤพkรฝ? Ten druhรกk je stรกle ลฅahanรฝ piatakom, lebo moลพno eลกte stรกle zisลฅuje zรกklady aย ฤo ako funguje…

Bol veฤพmi ลฅahanรฝ. Samozrejme, dal som rovnakรฉ zadanie druhรกkovi aj piatakovi, ale prispรดsobil som im ho. Piatak ho mal teda oveฤพa komplexnejลกie z hฤพadiska urbanizmu aj detailu. Keฤ vลกak druhรกk videl, ฤo robรญ piatak, chcel to robiลฅ aj on. Napriek tomu, ลพe tie znalosti eลกte nemal. Pri konzultรกciรกch sa vลกak veฤพa dozvedel odo mลˆa aj od kolegu piataka.

Koฤพko roฤnรญkov vertikรกlnych ateliรฉrov u nรกs prebehlo?

Mรกme za sebou prvรฉ dva roky, ktorรฉ boli skรบลกobnรฝm obdobรญm. A prรกve pred tromi dลˆami bolo vรฝberovรฉ konanie na ฤalลกie dva roky.

 

Zobraziลฅ tento prรญspevok na Instagrame

 

Prรญspevok, ktorรฝ zdieฤพa FAD STU (@fad.stu)

Ako vyberรกte vedรบcich ateliรฉrov?

To bola ฤalลกia vec, s ktorou som zvรกdzal na fakulte veฤพkรฝ boj. Predtรฝm to fungovalo tak, ลพe sme mali osem zameranรญ. Aj predchรกdzajรบca pani dekanka (ฤฝubica) Vรญtkovรก sa snaลพila ลกkolu viac priblรญลพiลฅ praxi a volaลฅ ฤพudรญ z praxe, aby prednรกลกali. Podarilo sa jej dotiahnuลฅ slovenskรบ ลกpiฤku, pรกnov profesorov (Pavla) Paลˆรกka a (Martina) Kusรฉho, ฤomu sa ja veฤพmi teลกรญm. Sรบ na ลกkole doteraz.

Ich ateliรฉr bol nazvanรฝ Ateliรฉr praxe. To sa mi vลกak vtedy veฤพmi nepรกฤilo, lebo to mรดลพe vzbudzovaลฅ u ลกtudentov dojem, ลพe tento jedinรฝ ateliรฉr mรก nieฤo spojenรฉ s praxou a ลพe tรฝch zvyลกnรฝch osem s praxou nemรก niฤ spoloฤnรฉho.

Preto je to teraz organizovanรฉ vรฝberovรฝm konanรญm alebo konkurzom, aby sa na jednu รบroveลˆ dostali takzvanรฝ ฤisto externรญ architekti a architekti, ktorรญ pรดsobia na fakulte. ฤŒiลพe majรบ rovnakรฉ podmienky. Z nich sa vyberie 24 najlepลกรญch ateliรฉrov.

Takto zvonka to znie, ลพe to funguje a mรกte na fakulte plno รบspeลกnรฝch slovenskรฝch architektov.

Ja si myslรญm, ลพe รกno. A to aj napriek poฤiatoฤnej veฤพkej nedรดvere, ktorรบ som ฤakal a na ktorรบ ma upozorลˆovali aj kolegovia z Prahy. Ani u nich to nebolo ฤพahkรฉ a stretli sa pri zavรกdzanรญ ateliรฉrov s odporom.

ฤŒo bolo kameลˆom รบrazu?

Akรกkoฤพvek zmena v ฤพuฤoch, ktorรญ sรบ povedzme 20 aลพ 30 rokov na ลกkole, vyvolรกva napรคtie, ลพe sa nieฤo ide meniลฅ, ลพe stratรญte nieฤo, ฤo ste dovtedy mali. Vรคฤลกina z nรกs v zรกsade nemรก rada zmenu.

Ale vy ste veฤพmi energickรฝ a asi zmenu mรกte rรกd. Alebo sa jej prinajmenลกom nebojรญte.

Nebojรญm sa jej, ale snaลพรญm sa รญsลฅ na to veฤพmi pomaly. ลฝivot vรกs to nauฤรญ. Rรกd spomรญnam na to, ako som bol v roku 1990, tesne po revolรบcii, zvolenรฝ prodekanom. Vybral si ma ako vtedy asi najmladลกieho prodekana na celej STU, mal som, myslรญm, 33 rokov.

Spolu s pรกnom profesorom (Robertom) ล paฤekom, ktorรฝ mal vtedy iba 44, sme vลกetko nastavovali od nuly, lebo neplatil vysokoลกkolskรฝ zรกkon a ลกtudijnรฉ plรกny boli zruลกenรฉ. ล kola sa vtedy stavala nanovo. Bolo to veฤพmi zaujรญmavรฉ, aj keฤ iba roฤnรฉ obdobie. Ja som sa tomu ฤalej nechcel venovaลฅ, ale prehovoril ma. V senรกte som vลกak nebol schvรกlenรฝ za prodekana a jednรฝm zย dรดvodov, podฤพa mลˆa, boli prรกve tie zmeny.

Odvtedy hovorรญm, ลพe revolรบcie nemรกm rรกd. Revolรบcia je rรฝchla zmena. Jej podstatou je, ลพe vyvolรก takรบ vlnu odporu, ลพe sa vรกm nepodarรญ tรบ zmenu presadiลฅ. Ba dokonca veci vrรกti eลกte o krok dozadu. ฤŒiลพe ลพivot ma nauฤil, ลพe zmeny moลพno zavรกdzaลฅ postupne, aby si ฤพudia na ne pomaliฤky zvykali.

Preฤo ste sa teraz rozhodli kandidovaลฅ na dekana?

To je otรกzka, ktorรบ som si ฤasto klรกdol a kladiem si ju aj teraz. Priznรกm sa, ลพe asi osem rokov som odolรกval ponรบkam, aby som kandidoval, necรญtil som sa na to. Myslรญm, ลพe ฤlovek na to musรญ maลฅ urฤitรบ skรบsenosลฅ a moje kritรฉriรก na dekana sรบ dosลฅ vysokรฉ. Mal som vtedy pocit, ลพe ich nespฤบลˆam.

Hlavnรฝ dรดvod bude asi ten, ลพe som si vyskรบลกal skoro vลกetky funkcie na fakulte. Dvakrรกt som bol prodekanom. Po 35 rokoch mรกm pocit, ลพe ลกkolu poznรกm naozaj od pivnice aลพ po strechu. Druhรฝ hlavnรฝ dรดvod je tvorba. Pรฝtal sa ma aj priateฤพ ฤฝubo Zรกvodnรฝ, ฤi si uvedomujem, ลพe to znamenรก koniec tvorivej ฤinnosti, a ja som mu vtedy odpovedal, ลพe dekanovanie je tvorivรก ฤinnosลฅ. A za tรฝm si stojรญm.

Ako v architektรบre navrhnete stavbu, je to len polovica prรกce, pretoลพe ju treba aj postaviลฅ. Podobnรฉ je to s vรญziami, mรดลพe ich maลฅ ktokoฤพvek. Oveฤพa ลฅaลพลกie je ich zrealizovaลฅ. Chcel som si vyskรบลกaลฅ, ฤi mรกm sily a schopnosti naozaj nieฤo zo svojich predstรกv aj zrealizovaลฅ.

Splnilo to vaลกe oฤakรกvania, aspoลˆ zatiaฤพ za tie tri roky?

Musรญm povedaลฅ, ลพe รกno. Stรกle ma to po tรฝch troch rokoch bavรญ a to je zรกklad, lebo kaลพdรก prรกca, ktorรบ robรญte, vรกs musรญ baviลฅ. Ak vรกs nebavรญ, tak je nieฤo zle.

ฤŒo to presne znamenรก โ€“ byลฅ dekanom?

Vรคฤลกina ฤพudรญ si predstavuje, ลพe fakulta z 90 % pozostรกva z uฤenia, teda zo vzdelรกvacej ฤinnosti. Rovnakou hlavnou ฤinnosลฅou je vลกak aj vedeckรฝ/umeleckรฝ vรฝskum. To sรบ dve oblasti โ€“ zlepลกovanie vzdelรกvacej ฤinnosti a zlepลกovanie fakulty vo vรฝskume โ€“, ktorรฝm sa ako dekan musรญm venovaลฅ. Samostatnou kapitolou sรบ problรฉmy ako v kaลพdej firme, naprรญklad peniaze, zlepลกovanie pracovnรฝch podmienok aj pracovnรฉho prostredia, medziฤพudskรฉ vzลฅahy a prรกca s ฤพuฤmi.

Koฤพko mรกte ฤasu na zlepลกovanie alebo rozmรฝลกฤพanie, ฤo eลกte zlepลกiลฅ? Pamรคtรกm si, keฤ sa Matรบลก Vallo stal primรกtorom Bratislavy, povedal, ลพe museli maลฅ vลกetko vymyslenรฉ dopredu. Keฤ sa dostal do funkcie, uลพ nebol jednoducho priestor sadnรบลฅ si a rozmรฝลกฤพaลฅ. Potrebovali maลฅ jasnรบ osnovu ฤo, ako, kde a kto bude robiลฅ, aby sa veci niekam posunuli.

Je to asi pravda. Ja som dekanovanie uchopil troลกku inak, ako bolo zvykom. Uลพ rok predtรฝm, neลพ som sa stal dekanom, som zostavil tรญm prodekanov, ktorรญ ma podporovali na vzรกjomnรฝch sedeniach a brainstormingoch.

ฤŒas na vymรฝลกฤพanie ale stรกle mรกm. Skรบsim to odฤพahฤiลฅ: aspoลˆ raz do tรฝลพdลˆa prรญdem na vedenie s tรฝm, ลพe mรกm geniรกlny nรกpad. Po tejto vete sa prodekani snaลพia z mojej blรญzkosti ujsลฅ ฤo najฤalej. Vedia, ลพe to pre nich znamenรก mnoลพstvo ฤalลกej prรกce na nieฤom, ฤo by sme eลกte mohli zlepลกiลฅ.

Do akej miery sa viete obklopiลฅ pedagรณgmi, ktorรฝch okolo seba chcete maลฅ? Nie je moลพnรฉ polku garnitรบry…

Vysvetฤพoval som aj kolegom, keฤ sme vertikรกlne ateliรฉry zakladali, ลพe v komisii, mali predstavu, ลพe teraz vลกetci, o ktorรฝch si myslia, ลพe sรบ neschopnรญ, nedostanรบ miesto vedรบceho ateliรฉru, alebo mรกvnutรญm ฤarovnรฉho prรบtika zruลกรญm zmluvy a naberiem 24 architektov z praxe.

To sa jednoducho nedรก a ani si nemyslรญm, ลพe by to bolo dobrรฉ, pretoลพe na ลกkole mรกme excelentnรฝch architektov, ktorรญ sรบ internรฝmi pedagรณgmi. Takลพe na zmeny treba รญsลฅ postupne.

Kniha Dobrodruลพstvo pamiatok, ktorรก bola napรญsanรก s cieฤพom rozลกรญriลฅ poznanie prรญstupov a historickรฝch sรบvislostรญ konkrรฉtnych aj menej znรกmych, ฤi zriedkavejลกie uvรกdzanรฝch prรญkladov obnovy architektonickรฝch diel.
Kniha Dobrodruลพstvo pamiatok, ktorรก bola napรญsanรก s cieฤพom rozลกรญriลฅ poznanie prรญstupov a historickรฝch sรบvislostรญ konkrรฉtnych aj menej znรกmych, ฤi zriedkavejลกie uvรกdzanรฝch prรญkladov obnovy architektonickรฝch diel. | Zdroj: Archรญv autora

Mรดลพe vlastne uฤiลฅ pedagรณg, ktorรฝ nepรดsobil v praxi? ฤŒo si o tom myslรญte?

Kaลพdรฝ, kto uฤรญ, by mal zaลพiลฅ prax. To je zรกkladnรก premisa. Kaลพdรฝ architekt, ktorรฝ uฤรญ architektonickรบ tvorbu na ลกkole, projektoval alebo nieฤo zrealizoval. Moลพno neprojektoval tak veฤพa a nemรก toฤพko realizรกciรญ ako niekto, kto sa venuje iba praxi.

No poznรกm ลกpiฤkovรฝch architektov, ktorรญ jednoducho nevedia uฤiลฅ, a poznรกm aj pedagรณgov, ktorรญ nieฤo sรญce projektovali, ale naozaj nie veฤพa, a pre mลˆa sรบ ลกpiฤkovรฝmi pedagรณgmi, ktorรญ majรบ excelentnรฉ vรฝsledky. ล tudentov vedia nauฤiลฅ, ako sa postaviลฅ k problรฉmu.

ฤŒo robรญ pedagรณga vรฝnimoฤnรฝm?

To je veฤพmi subjektรญvne, no podฤพa mลˆa je najpodstatnejลกie ลกtudenta zaujaลฅ. Samozrejme, nieฤo inรฉ je prednรกลกaลฅ a nieฤo inรฉ uฤiลฅ ateliรฉrovรบ tvorbu. To je obsahovo odliลกnรฉ a musรญte zvoliลฅ aj inรบ formu prรญstupu. Mลˆa do uฤenia ลกupli zo dลˆa na deลˆ, vลกetko som si naลกtudoval a mal som pocit, ลพe ลกtudentom dรกvam รบลพasnรฉ kvantum informรกciรญ.

Ale odozva bola prakticky nulovรก. Trvalo mi minimรกlne dva roky, kรฝm som pochopil, ลพe jedna vec je, ฤo hovorรญte, a druhรก, ako to hovorรญte. Pri pedagogike je vรคฤลกรญ dรดraz na to AKO. Ak nezaujmete, tak je zbytoฤnรฉ ฤokoฤพvek, ฤo hovorรญte, lebo ลกtudent vรกs nepoฤรบva, takลพe sa treba vedieลฅ vcรญtiลฅ aj do ลกtudentovej koลพe.

ล tudent si pedagรณga zaฤne vรกลพiลฅ, keฤ to nie je iba napr. o tej architektรบre, ale aj o ลพivote. To som si uvedomil, keฤ sme so ลกtudentmi zaฤali chodiลฅ na naลกe detaลกovanรฉ pracovisko vย ล tiavnici, kde bola prรญleลพitosลฅ รญsลฅ na pivo.

Vย neformรกlnejลกom prostredรญ sa zrazu osmelili a zaฤali sa pรฝtaลฅ. Oni sa pedagรณgov totiลพ svojรญm spรดsobom boja. Na druhรฝ deลˆ รบplne inak poฤรบvali tie konzultรกcie, pretoลพe uvideli, ลพe ste normรกlny ฤlovek a viete im povedaลฅ nieฤo zaujรญmavรฉ do ลพivota.

To รบplne sรบhlasรญm. ฤฝudskรก ฤasลฅ je dรดleลพitรก, moลพno aj zmysel pre humor.

To urฤite, a funguje aj pochvala ลกtudenta. Je veฤพa takรฝch, ktorรญ majรบ trรฉmu, majรบ sรญce schopnosti a nieฤo urobili, ale neveria si. Musรญte ich pochvรกliลฅ, aby sa uvoฤพnili. Presne ako pri takomto rozhovore. Druhรก strana musรญ byลฅ uvoฤพnenรก, aby sa vรกm otvorila.

Ako ovplyvnil koronavรญrus vyuฤovanie, respektรญve prรญpravu pedagรณgov na vyuฤovanie?

Bol to obrovskรฝ zlom. Pozitรญvne strรกnky korony boli, ลพe ลกkola urobila v urฤitom technickom zabezpeฤenรญ a v schopnosti vyuลพรญvaลฅ technickรฉ nรกstroje mรญฤพovรฝ skok. Lebo sme boli donรบtenรญ.

Musรญm pochvรกliลฅ naลกu fakultu, lebo asi po troch mesiacoch korony urobila akreditaฤnรก agentรบra prieskum medzi vysokoลกkolรกkmi, zย ktorรฉho vyลกlo, ลพe sme najlepลกia fakulta na Slovensku v tom, ako sme zvlรกdli koronu. Jedna vec je daลฅ ฤพuฤom najavo, ลพe sa v zรกsade niฤ nedeje.

Naprรญklad zamestnancov zavaฤพovaลฅ prรกcou, aby nemali ฤas myslieลฅ na hlรบposti, aby nemali obavy. U ลกtudentov to bolo nieฤo inรฉ, tam bolo treba, naopak, tรบ prรกcu znรญลพiลฅ, lebo sa im jednoznaฤne zhorลกilo prostredie. A zรกroveลˆ robiลฅ veci, aby mali pocit, ลพe aj keฤ sme jeden v Poprade a druhรฝ v Bratislave, ลพe sme stรกle s nimi. Jednoducho sme urobili niektorรฉ opatrenia, diskusnรฉ fรณrum, aktuality, prieskumy medzi ลกtudentmi…

Stรกle sme sa im snaลพili daลฅ najavo, ลพe sme s nimi a sme tu na to, aby sme im pomรกhali. To je podฤพa mลˆa veฤพmi dรดleลพitรฉ. Aj sociolรณgovia hovoria o pandรฉmii celkovo, ลพe sa poฤas nej psychickรฉ zdravie ฤพudรญ veฤพmi zhorลกilo. Takรฉto poznatky mรกme aj od naลกich ลกtudentov, mali veฤพkรฉ problรฉmy.

Zaujaลฅ ลกtudenta je podฤพa mลˆa oveฤพa nรกroฤnejลกie, keฤ prebieha prednรกลกka cez notebook. Aj pre pedagรณgov to muselo byลฅ veฤพmi nรกroฤnรฉ.

Urฤite. Keฤ stojรญte v aule a mรกte aspoลˆ troลกku charizmy, tak zaujmete. Ale tu musรญte maลฅ desaลฅkrรกt vรคฤลกiu charizmu a vynaloลพiลฅ รบsilie, aby ste zaujali tรฝch 110 koliesok na obrazovke. ล tudenti ฤasto nemali kameru alebo dostatoฤnรฉ mnoลพstvo dรกt, takลพe si ju nezapรญnali. Najลฅaลพลกie bolo nadviazaลฅ kontakt s druhou stranou.

Postrehli ste, ฤi sa tรฝm zmenil ลกtรฝl prednรกลกok, skrรกtili sa alebo upravili?

Niektorรฉ รกno, niektorรฉ nie. Ale urฤite niektorรฝm pedagรณgom pomohlo, ลพe museli klรกsลฅ oveฤพa vรคฤลกรญ dรดraz na prezentรกciu.

Aj vy ste mali nejakรฉ prednรกลกky? Tak moลพno aj na sebe vidรญte, ลพe to iลกlo.

Bolo to veฤพmi ลฅaลพkรฉ. Kรฝm pri fyzickej รบฤasti v aule uลพ mรกm zaลพitรฉ istรฉ โ€žgrifyโ€œ, ako ลกtudentov prebudiลฅ alebo zaktivovaลฅ, v online priestore nefungujรบ.

Poฤas korony ste rozbehli aj Online kรกvu s dekanom.

To bolo eลกte predtรฝm. Bola to jedna z vรญziรญ, ktorรฉ som mal aj s kolegami โ€“ nastaviลฅ รบplne inรบ atmosfรฉru na fakulte a inรฝ spรดsob dialรณgu so ลกtudentmi. Dovtedy bola jednou z mรกla spรดsobov spรคtnej vรคzby anketa cez AIS (automatickรฝ informaฤnรฝ systรฉm), do ktorej sa vลกak zapรกjalo veฤพmi mรกlo ลกtudentov.

Jednรฝm z nรกpadov preto bolo minimรกlne raz za semester sa fyzicky stretnรบลฅ s kolegami, predstaviลฅ im, ฤo sa na fakulte bude diaลฅ a daลฅ im priestor na otรกzky. To sme robili rok a pol predtรฝm, ako priลกla korona. Takลพe aj kรกvy s dekanom museli prejsลฅ do online prostredia.

Kolegovia prodekani to premenovali na Po ลกkole s dekanom, ฤo je podฤพa mลˆa celkom vtipnรฉ. Naposledy bolo zapojenรฝch asi 300 ลกtudentov. Zaฤali sme vtedy, myslรญm, ลพe o siedmej hodine a skonฤili sme o pol jedenรกstej. ล tudenti sa pรฝtali a mali zรกujem. Veฤพmi si to vรกลพim.

ฤฝudsky ste sa im priblรญลพili a to mรดลพe veฤพmi pomรดcลฅ. Aby sme uzatvorili tรฉmu koronavรญrusu, ฤo pozitรญvne vรกm ukรกzal?

Mal som koneฤne ลกancu ostatnรฝm dekanom na STU povedaลฅ, ลพe my sme tรก najlepลกia fakulta, lebo vลกade nรกs dovtedy brali ako najmenลกiu, ako povinnรฝ prรญvesok. To pozitรญvne ale bolo, ลพe sme to zvlรกdli, hoci veฤพmi ลฅaลพko. Mnoho vecรญ, ฤo sme sa vtedy nauฤili, sa dรก vyuลพiลฅ aj v praxi. Naprรญklad chceme, a v ฤŒechรกch je to beลพnรฉ, aby sa vลกetky prednรกลกky nahrรกvali a ลกtudenti ich mali v archรญve. U nรกs bol voฤi tomu veฤพkรฝ odpor.

Zrazu sa to zlomilo, lebo sme donรบtili pedagรณgov si pri online prednรกลกke zapnรบลฅ nahrรกvanie, aby ju ลกtudenti mali k dispozรญcii. Tรญ si to veฤพmi chvรกlili a bolo to pre nich nesmierne dรดleลพitรฉ.

Kedykoฤพvek si mohli zapnรบลฅ zmeลกkanรบ prednรกลกku, mohli si ju pozrieลฅ druhรฝkrรกt pred skรบลกkovรฝm obdobรญm a podobne. ฤŒiลพe pozitรญvom je, ลพe veฤพa vecรญ, ktorรฉ sme robili z nรบdze, sa ukรกzali byลฅ vรฝhodnรฝmi a stojรญ za to ich vyuลพรญvaลฅ, aj keฤ budeme uฤiลฅ prezenฤne.

Keฤ hovorรญte o tom, ลพe jedna fakulta je lepลกia, jedna fakulta je horลกia, ฤo sa tรฝm myslรญ?

Inรฉ fakulty sรบ naozaj technickรฉho zamerania a vรคฤลกina kritรฉriรญ ministerstva ลกkolstva pre hodnotenie fakรบlt je viac zameranรก na fakulty technickรฉho charakteru, kde sa merajรบ ukazovatele ako poฤet ฤlรกnkov. Tomu my nemรกme ลกancu konkurovaลฅ. Neznamenรก to, ลพe sme slabรญ ani nie sme najhorลกรญ, jednoducho sme inรญ. A tรกto inakosลฅ mรดลพe byลฅ veฤพkรฝm prรญnosom pre celรบ STU.

V ฤom je teda fakulta poฤas vรกลกho pรดsobenia inรก, v ฤom je lepลกia?

Je inรก vย ฤinnosti, ktorรบ robรญ, je viac umeleckรก. Aj svoj volebnรฝ program som postavil na slovnom spojenรญ โ€žinรก fakultaโ€œ. To znamenรก, ลพe mรก byลฅ maximรกlne otvorenรก a ลพe mรกme vytvรกraลฅ inรฉ prostredie, na akรฉ boli ฤพudia dovtedy zvyknutรญ. ฤŒo je ลฅaลพkรฉ, lebo podฤพa mลˆa prรกca s ฤพuฤmi je to najลฅaลพลกie. ฤฝahko vymenรญte techniku, ฤพahko vymenรญte ลกtudijnรฉ programy a ฤokoฤพvek zmenรญte, ale zmeniลฅ myslenie ฤพudรญ je nesmierne ลฅaลพkรฉ.

Keฤ ste preberali fakultu po starej garnitรบre, ฤo ste vyhodnotili ako dobrรฉ a ฤo bolo, naopak, zlรฉ?

Keฤลพe som za tรฝch 35 rokov zaลพil dosลฅ dekanov, snaลพil som sa od kaลพdรฉho prebraลฅ vลกetko to dobrรฉ a pouฤiลฅ sa, naopak, ฤo si myslรญm, ลพe robili zle, chcem robiลฅ inรฝm spรดsobom. Mal som moลพno uฤพahฤenรบ รบlohu, pretoลพe moja predchodkyลˆa (pani profesorka Vรญtkovรก) sa takisto veฤพmi snaลพila ลกkolu posunรบลฅ vpred.

Zรกkladnรฉ kritรฉrium, ktorรฉ som si na zaฤiatku urฤil, povedal uลพ v roku 1990 prvรฝ dekan fakulty architektรบry profesor ล paฤek. Hneฤ ako padli hranice, jedinรฝm kritรฉriom na porovnรกvanie, ฤi je naลกa ลกkola dobrรก, alebo zlรก, bolo nie Slovensko, ale minimรกlne celรก Eurรณpa. To bola tรก najvyลกลกia ambรญcia.

Teraz uลพ nestaฤรญ, aby sa ลกkola pรฝลกila iba tรฝm, ลพe je najstarลกia a najvรคฤลกia na Slovensku. ล tudentom je to jedno. ฤŒasy sa veฤพmi zmenili, mรกme priamu konkurenciu vo Viedni, v Brne aj Prahe. Musรญme nieฤo urobiลฅ, aby sme dokรกzali, ลพe sme aspoลˆ takรญ dobrรญ, ako je tรก Praha alebo Brno, resp. musรญme byลฅ eลกte lepลกรญ, aby si vybrali Bratislavu.

Hฤพadal som, v ฤom by sme mohli byลฅ inรญ. Vรคฤลกina fakรบlt architektรบry vychรกdza z potrieb praxe a predmety sa tomu urฤitรฝm spรดsobom prispรดsobujรบ, ale je to akademickรฉ prostredie a ลกkola priamo spojenie s praxou poฤas ลกtรบdia nezabezpeฤuje.

A to bolo podฤพa mลˆa โ€žpole neoranรฉโ€œ, teda nieฤo, ฤรญm by sme mohli zaujaลฅ. Premenili sme naprรญklad naลกe bรฝvalรฉ podnikateฤพskรฉ centrum na Belluลกove ateliรฉry (podฤพa pรกna profesora Emila Belluลกa). Chceli sme obnoviลฅ tradรญciu toho, ลพe tรญ najvรฝznamnejลกรญ profesori na fakulte projektujรบ pre prax reรกlne zรกkazky a prizรฝvajรบ si k tomu ลกtudentov. A to je zรกklad Belluลกovรฝch ateliรฉrov.

Rรกdovo sme zvรฝลกili poฤet zรกkaziek z praxe a ลกtudentov normรกlne zamestnรกvame alebo si poฤas ลกtรบdia mรดลพu vyskรบลกaลฅ prax priamo na fakulte. Nechcem konkurovaลฅ inรฝm ateliรฉrom, nech si ลกtudenti aj tie vyskรบลกajรบ, ale tieลพ je skvelรฉ, ak majรบ tรบ prรญleลพitosลฅ priamo v ลกkole.

Pรฝtali ste sa ma vย รบvode, ฤo je to vlastne architektรบra, a vyhรฝbal som sa presnej definรญcii, ale ฤasto sa hovorรญ, ลพe architektรบra je matka umenรญ. Ja ลกtudentom zase na prednรกลกkach vysvetฤพujem, kto je to architekt: nech si predstavia divadelnรบ hru, vย ktorej je architekt ako reลพisรฉr. Musรญ maลฅ vedomosti oย vลกetkรฝch ostatnรฝch profesiรกch aย zloลพkรกch, vฤaka ktorรฝm divadlo funguje. Musรญ vedieลฅ komunikovaลฅ aย svojich kolegov urฤitรฝm spรดsobom ustriehnuลฅ.

Pre tvorivรฉho architekta je tieลพ dรดleลพitรฉ poznaลฅ aj inรฉ umeleckรฉ odbory. Preto sme ako platformu v suterรฉne fakulty zaloลพili Kreatรญvne centrum. Cieฤพom je, aby bola kreatรญvnym centrom celรก fakulta.

Programovo sa snaลพรญme pritiahnuลฅ ลกtudentov aj z inรฝch umeleckรฝch odborov, aby sa tam prezentovali, aby naลกi architekti a dizajnรฉri komunikovali so scรฉnografom, vรฝtvarnรญkom, hercom, hudobnรญkom, taneฤnรญkom a tak ฤalej. Chceme, aby sa na tomto centre ลกtudenti podieฤพali sami, teda aj v รบlohe reลพisรฉra, produkฤnรฉho ฤi moderรกtora diskusnรฉho fรณra. To sa nรกm darรญ a neviem o inej fakulte v Eurรณpe, ลพe by takรฉto nieฤo mala.

Keฤ som ลกtudoval, tak som cรญtil, ลพe prepojenie medzi ลกtรบdiom a praxou nebolo dostatoฤnรฉ. Myslรญte si, ลพe teraz fakulta pripravuje dostatoฤne ลกtudentov na prax?

Myslรญm, ลพe รกno. Otรกzkou je, ฤo je to tรก prax, pretoลพe sme ju tieลพ zmenili oproti minulosti. Nemรกm rรกd, keฤ sa niektorรฉ opatrenia robia podฤพa toho, ฤo si myslรญm len ja, ak nemรกm exaktnรฉ dรกta. Preto sme si urobili pred rokmi prieskum, oslovili sme bรฝvalรฝch absolventov a chceli sme vedieลฅ, kde zakotvili architekti aj dizajnรฉri.

Ukรกzalo sa, ฤo som si aj myslel, teda predstava, ลพe v odbore architektรบra vychovรกvame na 99 % ฤพudรญ pre architektonickรบ prax, nie je pravdivรก. Relatรญvne vysokรฉ percento ฤพudรญ vychovรกvame pre developerov, reklamnรฉ agentรบry aj kreatรญvny priemysel a tie percentรก sรบ zaujรญmavรฉ.

Analรฝza ukรกzala, ลพe naozaj nevychovรกvame iba projektantov a ลพe niektorรญ ฤพudia pรดjdu aj troลกku inรฝm smerom, takลพe tie ลกtudijnรฉ programy tomu musรญm prispรดsobiลฅ. Maximรกlne tรฝch 60 aลพ 70 percent sa venuje ฤistรฉmu projektovaniu, teda tomu, ฤo by mal beลพnรฝ architekt robiลฅ.

 

Zobraziลฅ tento prรญspevok na Instagrame

 

Prรญspevok, ktorรฝ zdieฤพa FAD STU (@fad.stu)

Keฤ spomรญnate zahraniฤie, v Poฤพsku sa po bakalรกrskom ลกtรบdiu musia ลกtudenti niekde zamestnaลฅ alebo รญsลฅ na stรกลพ ฤi prax do zahraniฤia minimรกlne na rok, aby zistili, ako to v praxi funguje, ฤi sa im to pรกฤi, alebo nie… Neplรกnujete zaviesลฅ nieฤo podobnรฉ?

รšplne sรบhlasรญm, no neplรกnujeme to. Nie je moลพnรฉ to ลกtudentovi prikรกzaลฅ z hฤพadiska naลกej legislatรญvy. O povinnom roku praxe sme uvaลพovali uลพ okolo roku 1993, ale stretlo sa to s veฤพkรฝmi, najmรค prรกvnymi otรกznikmi. Robรญme vลกak vลกetko pre to, aby ลกtudenti sami chceli skรบsiลฅ prax a vytvรกrame im na to podmienky. Mรกme najviac zmlรบv Erasmus na celรบ STU, cca so 70 fakultami mรกme zmluvy, aby ลกtudenti mohli vycestovaลฅ na jeden semester aลพ dva roky.

Nehovorรญm o povinnosti, hovorรญm o prรญleลพitosti. Kaลพdรฝ, kto chce, mรดลพe prostrednรญctvom fakulty niekam vycestovaลฅ. Navyลกe chceme, aby bola ลกkola viac internacionalizovanรก. Programovo sa snaลพรญme, aby k nรกm chodilo viac Erasmus ลกtudentov a aby sme mali platenรฝch ลกtudentov vย angliฤtine, rovnako viac zahraniฤnรฝch pedagรณgov.

Hovorili sme o vertikรกlnych ateliรฉroch, v ktorรฝch mรกme slovenskรบ architektonickรบ ลกpiฤku. Teraz vymenujem iba tรฝch, ktorรญ dostali cenu CE ZA AR: kolega (Alexander) Schleicher, (ฤฝubomรญr) Zรกvodnรฝ, (Michal) Bogรกr, Kusรฝ, Paลˆรกk, kolega ล tevo Polakoviฤ a tak ฤalej. Urฤite som nejakรฉ menรก zabudol.

Som veฤพmi hrdรฝ, ลพe takรญto ฤพudia pรดsobia na naลกej fakulte architektรบry a dizajnu. V minulom roku sa nรกm vลกak podaril naozaj husรกrsky kรบsok, ktorรฝm sa chcem pochvรกliลฅ. Na fakulte pรดsobia kolegovia zo ลกtรบdia BIG. ฤŒรญm sa, myslรญm, nemรดลพe pochvรกliลฅ hociktorรก fakulta architektรบry v Eurรณpe.

A nie sรบ to Slovรกci, ktorรญ nieฤo robia v BIG-u? Lebo ten mรก okolo tisรญc zamestnancov.

Nie. Uzatvorili sme s nimi spoluprรกcu vฤaka firme ESET, keฤลพe robia pre nich kampus a fakulta architektรบry, teda ja konkrรฉtne, som sa trochu podieฤพal na vรฝbere projektanta. Takลพe toto je forma vฤaky zo strany ESET-u. Kolegovia z ateliรฉru tu neboli fyzicky, lebo priลกla pandรฉmia, ale dohoda bola takรก, ลพe aspoลˆ raz do mesiaca budรบ prichรกdzaลฅ a budรบ tu aj fyzicky prรญtomnรญ. Tak na to som nesmierne hrdรฝ.

Tak to je skvelรฉ. Pamรคtรกm si, ลพe keฤ som ลกtudoval, pรดsobil tu Filipe Magalhaes z ateliรฉru FALA alebo aj Chybรญk aย Kriลกtof. Viedli jeden urbanistickรฝ ateliรฉr. Uลพ vtedy to vedeli ลกtudenti oceniลฅ, takรฝto pedagรณg vie prรญjemne namotivovaลฅ a ukรกzaลฅ veฤพmi dobrรฉ prรญklady zo sveta, ฤo je tieลพ veฤพmi dรดleลพitรฉ.

Je zaujรญmavรฉ, a ja som s tรฝm veฤพmi spokojnรฝ, ลพe vรคฤลกina ลกpiฤkovรฝch slovenskรฝch architektov povaลพuje za ฤesลฅ, ลพe mรดลพe na fakulte pรดsobiลฅ. O to je tรก spoluprรกca pre nรกs ฤพahลกia, zรญskavaลฅ ich, aby priลกli.

A mรกte aj nejakรฉ zahraniฤnรฉ menรก, ktorรฉ k nรกm plรกnujete dostaลฅ?

Jedinรฉ meno, ktorรฉ mรดลพem prezradiลฅ, zahraniฤnรฉ nie je. Od budรบceho roka tu budรบ pรดsobiลฅ kolegovia (Martin) Janฤok a (Michal) Janรกk v rรกmci vertikรกlneho ateliรฉru. To zahraniฤie je, samozrejme, obmedzenรฉ financiami. Moja koncepcia je postavenรก na tom, aby bol 25. ateliรฉr zahraniฤnรฝ. Snaลพรญme sa vลพdy nรกjsลฅ nejakรบ firmu, sponzora, ktorรฝ nรกm takรฉto hosลฅovanie zabezpeฤรญ.

A je nejakรก moลพnosลฅ maลฅ viac peลˆazรญ, aby ste mohli rรกsลฅ?

V tomto som veฤพmi pesimistickรฝ. Za tรฝch 35 rokov sme vystriedali pribliลพne 13 ministrov ลกkolstva a v prioritรกch ลพiadnej vlรกdy nikdy nebolo dostaลฅ viac peลˆazรญ do ลกkolstva na Slovensku.

Veฤพmi zjednoduลกenรฝ pohฤพad je, ลพe v ฤŒechรกch ide takmer dvojnรกsobok peลˆazรญ do vysokรฉho ลกkolstva, aj preto vieme veฤพmi ลฅaลพko konkurovaลฅ ฤeskรฝm vysokรฝm ลกkolรกm aย je to dรดvod, preฤo tam odchรกdzajรบ naลกi ลกtudenti. Majรบ aj viac internรกtov, ktorรฉ sรบ skvele vybavenรฉ, a tak ฤalej.

Keฤ ste spomรญnali Erasmus a nadvรคzovanie vzลฅahov so zahraniฤรญm, podarilo sa vรกm nadviazaลฅ vzลฅahy s ฤalลกรญmi krajinami a ลกkolami?

Uลพ tรฝch spomรญnanรฝch 70 partnerov je dosลฅ veฤพa. Erasmus je iba s eurรณpskymi ลกkolami. Sรบ ale rรดzne vlรกdne ลกtipendiรก, cez ktorรฉ k nรกm chodili naprรญklad ลกtudenti z Mexika. My ako fakulta nevieme alebo nemรดลพeme sami uzavrieลฅ bilaterรกlnu dohodu s mimoeurรณpskou krajinou. Snahou v rรกmci platenรฉho ลกtรบdia v angliฤtine je pritiahnuลฅ sem zahraniฤnรฝch ลกtudentov. Zatiaฤพ sa sฤพubne javรญ India, pre nich sme zaujรญmavรญ, pretoลพe sme blรญzko.

Pre Eurรณpanov nie sme zaujรญmavรญ, bez ohฤพadu na to, akรญ kvalitnรญ budeme. Keฤ si mรก ลกtudent vybraลฅ medzi Cambridgom alebo medzi ETH Zรผrich a Bratislavou, tak by mu asi veฤพmi dlho trvalo, kรฝm by sa rozhodol pre Bratislavu. Vรฝhodou naลกej fakulty je, ลพe mรกme aj akreditรกciu v Bruseli, ฤiลพe nรกลก diplom mรก v rรกmci regulovanรฉho povolania platnosลฅ v celej Eurรณpe. A to je tรก vรฝhoda pre zahraniฤnรฉho ลกtudenta, ktorรฝ nie je ฤlenom Eurรณpskej รบnie.

Plus, samozrejme, cena u nรกs je troลกku niลพลกia ako v Parรญลพi na Sorbonne alebo niekde inde. A preฤo India? Je nielenลพe veฤพmi ฤพudnatรก, ale sรบ tam veฤพmi ลกikovnรญ aย sluลกnรญ ฤพudia. Zatiaฤพ s nimi mรกme dobrรฉ skรบsenosti, oveฤพa lepลกie ako s arabskรฝmi krajinami.

ฤŒiลพe tu uลพ mรกme ลกtudentov z Indie?

Eลกte nie, ale pracujeme na tom. V kaลพdom roku sa u nรกs na ten program hlรกsia zahraniฤnรญ ลกtudenti z celรฉho sveta. Tento rok sa o ลกtรบdium architektรบry v angliฤtine u nรกs zaujรญmalo 24 ลกtudentov. To ale nie je vรฝmena, ลกtudijnรฝ program v anglickom jazyku je platenรฝ. Ale mรกme minimรกlne dve vรคzby s fakultami v Indii, takลพe nevyluฤujem ani vรฝmenu v budรบcnosti. ล ikovnรฝ ลกtudent mรดลพe zรญskaลฅ aj Fulbrightovo ลกtipendium do Spojenรฝch ลกtรกtov.

Tak to je extrรฉmne nรกroฤnรฉ, ponรบkajรบ iba jedno miesto.

Jednou z chรฝb je, ลพe si myslรญme, ลพe mรกme ลกtudenta stรกle vodiลฅ za ruฤiฤku. Myslรญm si, ลพe ho mรกme vychovaลฅ k samostatnosti. ล peciรกlne v takej profesii, ako je architekt alebo dizajnรฉr.

Poznรกm prรญpady, keฤ ลกikovnรฝ tretiak poslal napr. do ลกtรบdia Zaha Hadid beลพnรบ ลพiadosลฅ so svojรญm portfรณliom a oni povedali: prรญฤte.

Obnova Jesenรกkovho kaลกtieฤพa v Tomรกลกove.
Obnova Jesenรกkovho kaลกtieฤพa v Tomรกลกove. | Zdroj: Archรญv autora

Zaujala ma eลกte jedna vec, zรญskali ste cenu Fรฉnix za pamiatku roka.

V รบvode som povedal, ลพe som tvorivรฝ architekt a mojรญm zameranรญm je obnova historickรฝch objektov. Nikdy som sa ลกpeciรกlne nevenoval ฤisto novej architektรบre, to nie je moja parketa. Tu som pracoval v ลกirลกom kolektรญve a bol som zodpovednรฝ projektant pri obnove jednรฉho chรกtrajรบceho kaลกtieฤพa v Tomรกลกove.

Mali sme z neho urobiลฅ ลกtvorhviezdiฤkovรฝ biznis hotel. Funguje, tak to bolo asi dobre urobenรฉ. S celรฝm kolektรญvom sme za to zรญskali tรบto cenu asi v roku 2011, ktorรบ udeฤพuje Ministerstvo kultรบry, je ลกpeciรกlne pre rรดzne kategรณrie pri obnove objektov, ktorรฉ sรบvisia s pamiatkovรฝmi hodnotami.

Teraz sa presuลˆme k pravidelnรฝm rubrikรกm. Akรฝ je vรกลก obฤพรบbenรฝ neรบspech?

Mรดj obฤพรบbenรฝ neรบspech je, keฤ som neuspel na funkciu vedรบceho รบstavu na naลกej fakulte. Ja som ten รบstav predtรฝm zaloลพil. Z toho som bol takรฝ deprimovanรฝ, ลพe som si potreboval nรกjsลฅ nieฤo, ฤo by ma nakoplo.

Tak som prijal miesto vedรบceho detaลกovanรฉho pracoviska v ล tiavnici, ktorรฉ pod mojรญm vedenรญm celkom vyrรกstlo. To ma nakoplo k tomu, ลพe som prijal aj ponuku na vedรบceho vertikรกlneho ateliรฉru v Prahe. Bez tohto neรบspechu by som dnes urฤite nebol dekanom a nekandidoval by som na dekana.

Akรก je vaลกa najhorลกia vlastnosลฅ?

Asi nemรกm zlรฉ vlastnosti. Nie, to hovorรญm zo ลพartu.

ลฝeby skromnosลฅ?

Myslรญm, ลพe som skromnรฝ ฤlovek, ale dneลกnรก doba ma nauฤila, ลพe sa treba sa vedieลฅ predaลฅ. To som pred 10 rokmi nikdy nerobil. Treba sa vedieลฅ aj sรกm pochvรกliลฅ. My sme boli vychovanรญ v รบplne inรฝch ฤasoch, keฤ bolo veฤพmi nesluลกnรฉ chvรกliลฅ sa sรกm. Keฤ idete dnes na akรฝkoฤพvek pohovor, jednoducho sa musรญte odprezentovaลฅ, povedaลฅ svoje dobrรฉ vlastnosti.

Tak teda, akรก je vaลกa najlepลกia vlastnosลฅ?

Myslรญm si, ลพe viem komunikovaลฅ s ฤพuฤmi a ลพe si vypoฤujem nรกzor inรฉho. Vลพdy nad nรญm rozmรฝลกฤพam a mรกlokedy som presvedฤenรฝ o svojej pravde. Ak idem nieฤo presadiลฅ, veฤพmi dobre si to najskรดr premyslรญm.

ย Byt alebo dom?

To je ฤพahkรก otรกzka, lebo mรกm byt v Bratislave a dom v ล tiavnici, ฤiลพe nemรกm sa preฤo rozhodovaลฅ.

Akรฉ je vaลกe najobฤพรบbenejลกie jedlo?

Ja zjem vลกetko. Okrem dukรกtovรฝch buchtiฤiek asi nemรกm neobฤพรบbenรฉ jedlo. Buchtiฤky ako dezert รกno, ale nie ako hlavnรฉ jedlo. Moลพno dรดleลพitejลกie ako ฤo jete, je s kรฝm jete alebo v akom prostredรญ. Ja mรกm rรกd zmenu a to vo vลกetkom, ลพivot mรก byลฅ pestrรฝ.

Kรกvenky alebo Kakaovรฉ rezy?

Kakaovรฉ rezy, urฤite.

Otรกzka na zรกver, architekti a ฤierne obleฤenie, akรฝ mรกte na to nรกzor?

Mรกm k tomu dosลฅ odmietavรฝ postoj. Ale to sรบvisรญ s tรฝm, ฤo som povedal, ลพe ลพivot mรก byลฅ pestrรฝ. Pre mลˆa je to uniforma a ja nemรกm rรกd uniformy.

Takลพe nenosรญte ฤierne obleฤenie?

Urฤite nie. Ani mi nesvedฤรญ. Nikto z nรกs nie je univerzรกlny a mne ลกpeciรกlne ฤierna a sivรก jednoducho nesvedฤia. Nepรกฤi sa mi, keฤ sa ฤพudia ลกkatuฤพkujรบ. Je to trochu uลพ kliลกรฉ, ale poznรกm ฤพudรญ, ktorรญ sa nechcรบ zaoberaลฅ myลกlienkou, ฤo si dnes majรบ obliecลฅ, a preto volia to najjednoduchลกie.

Premรฝลกฤพal som, preฤo je budova fakulty architektรบry v Prahe od pani profesorky (Aleny) ล rรกmkovej takรก, akรก je. Niekto by ju nazval chladnou. Moje jedinรฉ vysvetlenie je, ลพe niekde, kde sa tvorรญ architektรบra aย kde mรกte maลฅ kreatรญvne myลกlienky, nesmiete byลฅ niฤรญm rozptyฤพovanรญ, teda niฤรญm dekoratรญvnym alebo priveฤพmi farebnรฝm. Ale to je len moja interpretรกcia, vรดbec netuลกรญm, akรก bola filozofia pani profesorky. Tรก budova je skvelรก, lebo je postavenรก na komunikรกciu a tรก komunikรกcia je v architektรบre a predovลกetkรฝm v ลกtรบdiu architektรบry รบplne prvoradรก.

Veฤพmi pekne vรกm ฤakujem. Keฤ sme sa blรญลพili k zรกveru, mal som pocit, ลพe som bol na kรกve s dekanom. Bolo to veฤพmi prรญjemnรฉ a drลพรญm vรกm palce, aby sa vรกm darilo posรบvaลฅ fakultu architektรบry napred a aby sa zvyลกovala jej รบroveลˆ.

ฤŽakujem veฤพmi pekne za podporu.

5 how i met richard sranko 5dh

Najฤรญtanejลกie