peter olah idem na hranu limitu materialu
Galรฉria(9)

Peter Olah: Idem na hranu limitu materiรกlu

Automobil sa pre neho stal druhรฝm obรฝvacรญm priestorom, preto chce, aby jeho interiรฉr vyzeral dobre, pohodlne, ale aj nadฤasovo. Keฤลพe prรกca pre automobilovรฝ priemysel je technicky aลพ prรญliลก exaktnรก, rรกd โ€žuletรญโ€œ do oblasti, kde si tvary mรดลพe modelovaลฅ podฤพa vlastnej vรดle. Kย takรฝm patrรญ sklรกrsky dizajn, kde vytvรกra exkluzรญvne someliรฉrske sety, kolekcie na kaลพdodennรฉ pouลพรญvanie, inลกtalรกcie zย kriลกtรกฤพu, ale aj trofeje pre vรญลฅazov cyklistickej Tour de France. Aย ako vyลกtudovanรฝ architekt nezabรบda ani na architektonickรบ tvorbu, vย ktorej tvorรญ priestor zvnรบtra, ฤiลพe zย interiรฉru. Slovรกk Peter Olah sa presadil aj vย zahraniฤรญ aย dnes vedie projekty interiรฉru pre autรก ล koda vย koncerne Volkswagen.

architecture1 big image
hemingway big image
roc vettel s big image
peter olah big image
mirrage big image
jested big image
trofej tour 1 big image
peter olah idem na hranu limitu materialu 5839 big image
Medzi kresbou aย projekciou
Zรกklad vnรบtornรฉho nastavenia sa aj uย Petra Olaha skrรฝva vย rodiฤovskรฝch gรฉnoch. Jeho otec chcel byลฅ kedysi automobilovรฝm dizajnรฉrom, ale pre vnรญmavรฉho syna zostali len kresby รกut, pretoลพe vo vtedajลกom ฤŒeskoslovensku sa tento odbor nedal ลกtudovaลฅ. Kreslenie pohybu na ลกtyroch kolesรกch mu vลกak uลพ zostalo. Mama bola stavebnรก projektantka ลกpecializujรบca sa na vodohospodรกrske stavby, uย ktorej zase videl veฤพkรฉ rysovacie dosky. โ€žOd otca som si teda zobral zรกฤพubu vย kresbe aย od mamy racionalitu architektonickej projekcie,โ€œ spomรญna Peter Olah na svoje vรฝchodiskรก.

Fakultu architektรบry STU vย Bratislave absolvoval na Katedre dizajnu, zย ฤoho vychรกdza aj jeho dvojdomosลฅ โ€“ medzi architektรบrou aย dizajnom. Nakoniec prevรกลพil dizajn รกut, zย ktorรฉho robil aj diplomovรบ prรกcu. Jej nรกzov bol prรญznaฤnรฝ โ€“ Interiรฉr auta ako obรฝvacรญ priestor. Vย tom obdobรญ uลพ mal za sebou niekoฤพko dizajnรฉrskych sรบลฅaลพรญ, Nรกrodnรบ cenu za dizajn 2003 za bezdrรดtovรฉ komunikaฤnรฉ zariadenie (spolu sย I. Gavendom), medzinรกrodnรบ ICSID cenu za dizajn aย stรกลพ vo firme ล koda. Kam รญsลฅ ฤalej? Okrem โ€žลกkodovkyโ€œ mal oย talentovanรฉho dizajnรฉra zรกujem Ford zย Kolรญna nad Rรฝnom, sย ktorรฝm tieลพ spolupracoval, vย hre boli aj ponuky od firiem zย oblasti mobilnej komunikรกcie. Nakoniec vyhrala ล koda. โ€žVtedajลกรญ ลกรฉf Thomas Ingelath ma pozval na obed aย jeho argumentom som neodolal,โ€œ sย รบsmevom hovorรญ Peter Olah, ktorรฝ uลพ desaลฅ rokov pรดsobรญ vย ฤeskej Mladej Boleslavi.
ย 
Fascinรกcia autami
ฤŒo znamenรก pre muลพa auto? Splnenรฝ detskรฝ sen, zรกbavu, รบลพitok, vรฝraznรฝ moment slobody pri doprave, ale aj รบzky dotyk so silnรฝm spoloฤenskรฝm fenomรฉnom, ktorรฝ vyjadruje status jeho majiteฤพa… Pre spoloฤnosลฅ ล koda sa rok 2002 niesol vย znamenรญ veฤพkรฝch zmien. Vย rรกmci novej firemnej stratรฉgie sa pripravovali novรฉ modely aย mladรฝ slovenskรฝ dizajnรฉr stรกl pred veฤพkรฝmi vรฝzvami.

โ€žZaฤรญnal som konceptmi aย dizajnovรฝmi prototypmi urฤenรฝmi na svetovรฉ autosalรณny,โ€œ hovorรญ Peter Olah, ktorรฝ poฤas svojej kariรฉry automobilovรฉho dizajnรฉra pรดsobil aj vย Postupime neฤaleko Berlรญna, kde sรญdli dizajnovรฉ centrum koncernu Volkswagen. โ€žPostupne som preลกiel na produkฤnรฉ autรก aย mal som moลพnosลฅ pracovaลฅ na celkovรฝch stratรฉgiรกch spoloฤnosti aย zรบฤastลˆovaลฅ sa na vรฝvoji novรฉho tvaroslovia. Spolupracoval som na ลกtรบdiรกch Roomstera, Yetiho, Vision D, ale vย sรบฤasnosti sa azda najviac teลกรญm na nasledovnรญka Octavie, kde som sa podieฤพal na interiรฉri aย ktorรฝ sa uลพ ฤoskoro objavรญ aj vย sรฉriovej vรฝrobe. Pracoval som vลกak aj pre ฤalลกie znaฤky koncernu โ€“ Volkswagen, Audi aย Lamborghini.โ€œ

Vision D
Dneลกnรฉ auto uลพ ani zฤaleka nie sรบ plastovรฉ vรฝlisky, ale sofistikovanรฉ materiรกly, pri ktorรฝch sa veฤพkรฝ dรดraz kladie na uลพรญvateฤพskรฝ komfort. Peter Olah vo svojej prรกci nadvรคzuje na ideu svojej diplomovky aย snaลพรญ sa, aby vnรบtro auta vyjadrovalo prรกve pohodlie โ€žobรฝvaฤkyโ€œ. Na jar minulรฉho roka bol na Autosalรณne ลฝeneva predstavenรฝ Vision D, ktorรฝ mรก byลฅ nositeฤพom rysov budรบcich โ€žลกkodoviekโ€œ. โ€žVision D sa dรก chรกpaลฅ ako prototyp novรฉho dizajnu ล kody,โ€œ pribliลพuje Peter Olah. โ€žJe to prvรฉ auto kompletne navrhnutรฉ pod taktovkou ลกรฉfdizajnรฉra Jozefa Kabaลˆa. Jeho vรญzia bola jasnรก โ€“ opustiลฅ obliny aย ornamentรกlne krivky aย vydaลฅ sa cestou ฤistรฝch napnutรฝch plรดch, jednoznaฤne definovanรฝch ostrรฝch prechodov aย dokonalรฝch proporciรญ.โ€œ

Aj podฤพa ฤalลกรญch odbornรญkov vyzerรก Vision D ako klenot vybrรบsenรฝ zย jednรฉho veฤพkรฉho kusa, pรดsobรญ vyvรกลพene aย jeho dizajn niฤ neruลกรญ. Na koncepte sa pouลพil ฤeskรฝ kriลกtรกฤพ ako prekvapujรบca aplikรกcia interiรฉru. โ€žJozef Kabaลˆ chcel vzdaลฅ hold ฤeskej tradรญcii aย zruฤnosti ฤeskรฝch majstrov, aย tak sme sa obrรกtili prรกve na kriลกtรกฤพ,โ€œ hovorรญ Peter Olah. โ€žNajprv sme navrhli interiรฉr sย presnosลฅou na stotinu milimetra aย sklรกri zย Novรฉho Boru potom podฤพa skutoฤnรฝch rozmerov presne dobrรบsili ruฤne fรบkanรฉ kriลกtรกฤพovรฉ prvky.โ€œ

Pri sรฉriovรฝch autรกch by asi vznikol problรฉm sย bezpeฤnosลฅou tohto trieลกtivรฉho materiรกlu aย sย vysokรฝmi vรฝrobnรฝmi nรกkladmi. Vฤaka pouลพitiu podsvietenรฉho kriลกtรกฤพu sa vลกak objavili novรฉ moลพnosti dekoratรญvnych prvkov. Aย na modeli Vision D ich nebolo mรกlo: zย netradiฤnรฉho materiรกlu sklรกri stvรกrnili logo na kapote aย vย stredoch kolies, povrch stredovรฉho tunela aย dekoratรญvnych pรกsov vo vลกetkรฝch dverรกch konceptu, ale iย takรฉ detaily ako sklenenรบ intarziu na vรฝdychoch klimatizรกcie.

Dizajn je aj sรบboj
Za vyblรฝskanรฝm autom zย autosalรณnu sรบ stovky aย stovky hodรญn vรฝvoja aย testovania. Overujรบ sa jeho technickรฉ aย dizajnovรฉ vlastnosti, ako aj reakcie verejnosti. Vรฝvoj dizajnovรฝch ลกtรบdiรญ vลกak patrรญ kย najvzruลกujรบcejลกej dizajnรฉrskej prรกci. Automobilka ich pripravuje vย prรญpade, ลพe vstupuje do novej triedy alebo sa chystรก ฤalลกia generรกcia danรฉho automobilu, prรญpadne zmena dizajnovรฉho jazyka.

Ku kฤพรบฤovรฝm momentom pri navrhovanรญ auta patrรญ dรดvernรฉ poznanie zรกkaznรญka, priฤom vรฝvoj sรบvisรญ aj sย bezpeฤnostnรฝm aย technologickรฝm pokrokom. ลฝivotnosลฅ produktu je pribliลพne 7 aลพ 8 rokov aย vรฝvoj automobilu trvรก pribliลพne 3 roky, tzn. ลพe dizajnรฉr by mal maลฅ schopnosลฅ predvรญdaลฅ budรบcnosลฅ na 10 aลพ 12 rokov dopredu. Samozrejme, aj na konci ลพivotnรฉho cyklu musรญ byลฅ auto eลกte konkurencieschopnรฉ.

โ€žDizajnovรฝ postup je znaฤne komplikovanรฝ aย jeho vรฝsledok je sรบhrou viacerรฝch dizajnรฉrov,โ€œ pribliลพuje Peter Olah. โ€žVย prvej fรกze mรก veฤพkรฝ vplyv na sprรกvne nasmerovanie ลกรฉfdizajnรฉr. Jeho รบlohou je nadchnรบลฅ tรญm pre projekt, ฤo Jozefovi Kabaลˆovi ide perfektne. Do ฤalลกieho procesu vstupujรบ rozhodnutia ฤพudรญ zย technickรฉho vรฝvoja, topmanaลพmentu a, samozrejme, na konci reลฅazca sรบ koncernovรฉ rozhodnutia. Vย projekte sรบลฅaลพรญ niekoฤพko dizajnรฉrskych skupรญn aย postupne sa ich nรกvrhy redukujรบ. Je to nรกroฤnรฉ, lebo dizajn je veฤพmi osobnรก zรกleลพitosลฅ. Dรกvate do toho maximum aย vย priebehu tvorby si uลพ predstavujete, ako auto jazdรญ po cestรกch aย uliciach…โ€œ

Nakoniec vลกak zostanรบ dva finรกlne prototypy, ktorรฉ sa uลพ pribliลพujรบ reรกlnemu autu. Vedenie sa na zรกklade odporรบฤanรญ jednotlivรฝch oddelenรญ rozhoduje pre jeden tรญm, no aย pre ten druhรฝ nastรกva psychickรฝ problรฉm: musรญ โ€žstrรกviลฅโ€œ prehru aย preladiลฅ sa na koncepciu vรญลฅazov. Zย rivalov sa zrazu stรกvajรบ spolupracovnรญci, priฤom pri favorizovanom nรกvrhu sa vyuลพรญvajรบ aj skรบsenosti โ€žporazenรฉhoโ€œ tรญmu. Aย ลฅahรก sa za jeden povraz, veฤ ide oย veฤพa. Jeden-dva neรบspeลกnรฉ modely aย pre automobilku by to znamenalo katastrofu. Identita znaฤky musรญ maลฅ kontinuitu.
ย 
Sklo ako voฤพnosลฅ vย prejave
Automobilovรฝ priemysel je prรญliลก exaktnรฝ aย autorskรก tvorivosลฅ sa podriaฤuje vรฝsledku. Pre Petra Olaha by to vลกak bolo mรกlo. Zaujalo ho sklo ako materiรกl aย samotnรฝ proces vรฝroby. Asi pred รดsmimi rokmi sa zoznรกmil sย nemeckรฝm dizajnรฉrom Larsom Kemperom, ktorรฝ vtedy pre ล kodu pripravoval expozรญciu aย rovnako sa inลกpiroval sklenenรฝm materiรกlom.

โ€žSpojili sme teda sily aย nรกpady aย zaฤali sme navrhovaลฅ sety na kaลพdodennรฉ pouลพรญvanie,โ€œ hovorรญ Peter Olah, ktorรฝ do technickรฝch skรญc vniesol pohฤพad priemyselnรฉho dizajnรฉra. โ€žIลกli sme vtedy do sklรกrnรญ Kvฤ›tnรก na Morave, kde ruฤne fรบkajรบ ฤeskรฝ kriลกtรกฤพ. Majstri si pozreli vรฝkresy aย ja som si myslel, ลพe podฤพa precรญznych tvarov urobia formy. Nahrubo si vystrihli nรกลก vรฝkres do dreva, aย keฤ sa sklo zaฤalo fรบkaลฅ, zistil som, ลพe predstava sa veฤพmi lรญลกi od vรฝsledku. Dnes sa uลพ nesnaลพรญme sklo tvoriลฅ vย teรณrii, ale vย samotnej sklรกrskej dielni. Takลพe tvar veฤพakrรกt modifikujeme aย upresลˆujeme.โ€œ

Na ich someliรฉrskych setoch, ale aj kolekciรกch na beลพnรฉ pouลพรญvanie je zreteฤพnรฝ pohฤพad priemyselnรฝch dizajnรฉrov aย snaha, aby sklo poslรบchalo ich, aย nie oni sklo. Aj Peter Olah priznรกva, ลพe majstri so sklรกrskym vzdelanรญm sa snaลพia materiรกl reลกpektovaลฅ aย oni ho trochu znรกsilลˆujรบ. Prinรกลกajรบ ostrรฉ hrany aย zlomy, snaลพia sa provokovaลฅ, รญsลฅ na hranu limitu materiรกlu.

Zย ich spoluprรกce vznikla aj trofej pre vรญลฅazov Tour de France 2011. Zรกkazka vznikla na zรกklade รบspechu auta ล koda sย kriลกtรกฤพovรฝm interiรฉrom, priฤom znaฤka je dlhodobรฝm generรกlnym partnerom tรฝchto najprestรญลพnejลกรญch pretekov. โ€žAย tak sme zaฤali sย Larsom debatovaลฅ, akรฉho tvaru mรก byลฅ โ€“ ฤi vย podobe misy, pokรกla, sochy, alebo vรกzy,โ€œ hovorรญ Peter Olah. โ€žPo mnohรฝch debatรกch zvรญลฅazila vรกza vertikรกlneho tvaru a, samozrejme, materiรกlom sa stal najkvalitnejลกรญ kriลกtรกฤพ sย hlbokรฝmi vรฝbrusmi, ktorรฝ bol ฤรญry aย dostatoฤne viditeฤพnรฝ.โ€œ

Vรฝลกka trofeje bola 60 cm aย hmotnosลฅ pribliลพne 6 kg. Nesmela byลฅ prรญliลก ลฅaลพkรก, aby ju pretekรกri bez problรฉmov zdvihli, ale ani krehkรก, aby sa nerozbila. Aj preto je zย hrubรฉho skla. Jej tvar vyjadruje symboliku pretekov โ€“ najskรดr je tvar ลกirokรฝ, cรญtiลฅ ลกtartovnรฉ napรคtie, kde majรบ pretekรกri rovnakรบ pozรญciu, potom sa tvar vย strede zuลพuje, pelotรณn sa zhusลฅuje aย nakoniec sa rozลกiruje, pretekรกr sa zaฤne odtrhรกvaลฅ aย pretne cieฤพovรบ pรกsku ako prvรฝ. Pretekรกri uvideli trofej aลพ po zรกvereฤnej etape na parรญลพskej Champs-ร‰lysรฉes aย ich reakcie boli skvelรฉ.

โ€žVย tomto smere to bola unikรกtna zรกleลพitosลฅ, ktorรก okrem hฤพadania ideรกlneho dizajnu vyลพarovala obrovskรบ energiu aย zรกroveลˆ reลกpekt kย pretekom,โ€œ dodรกva Peter Olah, ktorรฉho inรฉ trofeje putovali aj pre ลกampiรณnov Formuly 1 Sebastiana Vettela, ktorรฝ po sezรณne vyhral spolu sย Michaelom Schumacherom tzv. Race of the Champions vย nemeckom Dรผsseldorfe.
ย 
Interiรฉr vo vรกลกni diskusie
Sklo sa vลกak vย podanรญ Petra Olaha objavuje aj vย interiรฉroch vย modernรฝch architektรบrach, na ktorรฝch spolupracuje so spoloฤnosลฅou Lasvit. Tรก sa preslรกvila svojimi priestorovรฝmi inลกtalรกciami zย kriลกtรกฤพu do luxusnรฝch hotelov aย rezidenciรญ na celom svete. Zย tejto spoluprรกce vznikol aj rad svietidiel โ€žHydrogeneโ€œ vย podobe unikรกtnej ลกtruktรบry bublรญn, ale aj systรฉm iluminovanรฝch sklenenรฝch panelov do architektรบry urฤenรฝch na stvรกrnenie podhฤพadov, stien aย podlรกh. โ€žKeฤลพe kaลพdรฝ architekt sa snaลพรญ daลฅ svojmu interiรฉru vlastnรบ osobnosลฅ, rozhodli sme sa sย Larsom tentoraz zรกmerne nevytvoriลฅ hotovรฝ dizajnovรฝ objekt,โ€œ hovorรญ Peter Olah oย systรฉme, oย ktorรฝ prejavili zรกujem aj investori zย Dubaja aย Abรบ Zabรญ. โ€žZvolili sme akรบsi skladaฤku, patentovanรฝ systรฉm kriลกtรกฤพovรฝch panelov, ktorรฉ sa dajรบ vzรกjomne spรกjaลฅ aย kombinovaลฅ presne podฤพa predstรกv architektov.โ€œ

Iย keฤ autรก sรบ jeho prioritou, stvรกrniลฅ inovatรญvny interiรฉr ako celok zย ฤasu na ฤas neodmietne. Veฤ nakoniec jeho brat iย sestra sรบ aktรญvnymi architektmi, takลพe vรกลกnivรฉ architektonickรฉ diskusie sรบ na poriadku kaลพdรฉho rodinnรฉho stretnutia. โ€žAk je investor otvorenรฝ novรฝm myลกlienkam aย dรกva mi tvorivรบ slobodu, rรกd spolupracujem. Vzhฤพadom na to, ลพe neustรกle vyhฤพadรกvam spoloฤnosลฅ kreatรญvnych ฤพudรญ, vลพdy dokรกลพem namieลกaลฅ ten sprรกvny mix odbornรญkov. Tak, aby sme porozumeli oฤakรกvaniam uลพรญvateฤพov nielen vย Eurรณpe, ale iย vย รzii ฤi arabskom svete, odkiaฤพ pochรกdza stรกle viac zรกujemcov oย kvalitnรฝ interiรฉr. Musรญm vลกak priznaลฅ, ลพe zatiaฤพ najnรกroฤnejลกรญm klientom som bol sรกm sebe pri stavbe vlastnรฉho bรฝvania, pretoลพe ลพiaden nรกvrh mi nebol dosลฅ dobrรฝ aย interiรฉr sa viackrรกt prerรกbal,โ€œ sย รบsmevom dodรกva Peter Olah.

Dipl.-Ing. Peter Olah Art.D. (narodil sa vย roku 1977 vย Bratislave) โ€“ je priemyselnรฝm, produktovรฝm aย interiรฉrovรฝm dizajnรฉrom sย mnohรฝmi skรบsenosลฅami zo spoluprรกce sย medzinรกrodnรฝmi spoloฤnosลฅami ako ล kodaAuto, VW, Audi, Ford, Gotive, MontBlanc, DeltroMedics, Gebra, Davidoff ฤi sklรกrne Kvฤ›tnรก na Morave. Popri dizajne sa zaoberรก architektรบrou aย grafickรฝm dizajnom. Jeho dizajn zรญskal mnoลพstvo medzinรกrodnรฝch ocenenรญ โ€“ spomedzi nich spomeลˆme: ICSID cenu za dizajn, Nรกrodnรบ cenu za dizajn 2003 za bezdrรดtovรฉ komunikaฤnรฉ zariadenie (spolu sย I. Gavendom). Permanentne sa zรบฤastลˆuje prestรญลพnych vรฝstav po celom svete โ€“ Milano Design Week, London`sย 100Design, veฤพtrhu Frankfurt`sย Ambiente, publikuje vย architektonickรฝch ฤasopisoch. Za svoju teoretickรบ prรกcu tรฝkajรบcu sa โ€žcorporate identityโ€œ vย automobilovom priemysle zรญskal doktorรกt na Slovenskej technickej univerzite vย Bratislave. Prednรกลกa na viacerรฝch univerzitรกch aย aktรญvne sa zรบฤastลˆuje konferenciรญ oย vzลฅahoch medzi dizajnom, priemyslom aย spoloฤnosลฅou. Externe pรดsobรญ aj na Fakulte architektรบry Slovenskej technickej univerzity vย Bratislave.

ฤฝudo Petrรกnsky

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.