Peter Olah: Idem na hranu limitu materiรกlu
Automobil sa pre neho stal druhรฝm obรฝvacรญm priestorom, preto chce, aby jeho interiรฉr vyzeral dobre, pohodlne, ale aj nadฤasovo. Keฤลพe prรกca pre automobilovรฝ priemysel je technicky aลพ prรญliลก exaktnรก, rรกd โuletรญโ do oblasti, kde si tvary mรดลพe modelovaลฅ podฤพa vlastnej vรดle. Kย takรฝm patrรญ sklรกrsky dizajn, kde vytvรกra exkluzรญvne someliรฉrske sety, kolekcie na kaลพdodennรฉ pouลพรญvanie, inลกtalรกcie zย kriลกtรกฤพu, ale aj trofeje pre vรญลฅazov cyklistickej Tour de France. Aย ako vyลกtudovanรฝ architekt nezabรบda ani na architektonickรบ tvorbu, vย ktorej tvorรญ priestor zvnรบtra, ฤiลพe zย interiรฉru. Slovรกk Peter Olah sa presadil aj vย zahraniฤรญ aย dnes vedie projekty interiรฉru pre autรก ล koda vย koncerne Volkswagen.
Medzi kresbou aย projekciouZรกklad vnรบtornรฉho nastavenia sa aj uย Petra Olaha skrรฝva vย rodiฤovskรฝch gรฉnoch. Jeho otec chcel byลฅ kedysi automobilovรฝm dizajnรฉrom, ale pre vnรญmavรฉho syna zostali len kresby รกut, pretoลพe vo vtedajลกom ฤeskoslovensku sa tento odbor nedal ลกtudovaลฅ. Kreslenie pohybu na ลกtyroch kolesรกch mu vลกak uลพ zostalo. Mama bola stavebnรก projektantka ลกpecializujรบca sa na vodohospodรกrske stavby, uย ktorej zase videl veฤพkรฉ rysovacie dosky. โOd otca som si teda zobral zรกฤพubu vย kresbe aย od mamy racionalitu architektonickej projekcie,โ spomรญna Peter Olah na svoje vรฝchodiskรก.
Fakultu architektรบry STU vย Bratislave absolvoval na Katedre dizajnu, zย ฤoho vychรกdza aj jeho dvojdomosลฅ โ medzi architektรบrou aย dizajnom. Nakoniec prevรกลพil dizajn รกut, zย ktorรฉho robil aj diplomovรบ prรกcu. Jej nรกzov bol prรญznaฤnรฝ โ Interiรฉr auta ako obรฝvacรญ priestor. Vย tom obdobรญ uลพ mal za sebou niekoฤพko dizajnรฉrskych sรบลฅaลพรญ, Nรกrodnรบ cenu za dizajn 2003 za bezdrรดtovรฉ komunikaฤnรฉ zariadenie (spolu sย I. Gavendom), medzinรกrodnรบ ICSID cenu za dizajn aย stรกลพ vo firme ล koda. Kam รญsลฅ ฤalej? Okrem โลกkodovkyโ mal oย talentovanรฉho dizajnรฉra zรกujem Ford zย Kolรญna nad Rรฝnom, sย ktorรฝm tieลพ spolupracoval, vย hre boli aj ponuky od firiem zย oblasti mobilnej komunikรกcie. Nakoniec vyhrala ล koda. โVtedajลกรญ ลกรฉf Thomas Ingelath ma pozval na obed aย jeho argumentom som neodolal,โ sย รบsmevom hovorรญ Peter Olah, ktorรฝ uลพ desaลฅ rokov pรดsobรญ vย ฤeskej Mladej Boleslavi.
ย
Fascinรกcia autami
ฤo znamenรก pre muลพa auto? Splnenรฝ detskรฝ sen, zรกbavu, รบลพitok, vรฝraznรฝ moment slobody pri doprave, ale aj รบzky dotyk so silnรฝm spoloฤenskรฝm fenomรฉnom, ktorรฝ vyjadruje status jeho majiteฤพa… Pre spoloฤnosลฅ ล koda sa rok 2002 niesol vย znamenรญ veฤพkรฝch zmien. Vย rรกmci novej firemnej stratรฉgie sa pripravovali novรฉ modely aย mladรฝ slovenskรฝ dizajnรฉr stรกl pred veฤพkรฝmi vรฝzvami.
โZaฤรญnal som konceptmi aย dizajnovรฝmi prototypmi urฤenรฝmi na svetovรฉ autosalรณny,โ hovorรญ Peter Olah, ktorรฝ poฤas svojej kariรฉry automobilovรฉho dizajnรฉra pรดsobil aj vย Postupime neฤaleko Berlรญna, kde sรญdli dizajnovรฉ centrum koncernu Volkswagen. โPostupne som preลกiel na produkฤnรฉ autรก aย mal som moลพnosลฅ pracovaลฅ na celkovรฝch stratรฉgiรกch spoloฤnosti aย zรบฤastลovaลฅ sa na vรฝvoji novรฉho tvaroslovia. Spolupracoval som na ลกtรบdiรกch Roomstera, Yetiho, Vision D, ale vย sรบฤasnosti sa azda najviac teลกรญm na nasledovnรญka Octavie, kde som sa podieฤพal na interiรฉri aย ktorรฝ sa uลพ ฤoskoro objavรญ aj vย sรฉriovej vรฝrobe. Pracoval som vลกak aj pre ฤalลกie znaฤky koncernu โ Volkswagen, Audi aย Lamborghini.โ
Vision D
Dneลกnรฉ auto uลพ ani zฤaleka nie sรบ plastovรฉ vรฝlisky, ale sofistikovanรฉ materiรกly, pri ktorรฝch sa veฤพkรฝ dรดraz kladie na uลพรญvateฤพskรฝ komfort. Peter Olah vo svojej prรกci nadvรคzuje na ideu svojej diplomovky aย snaลพรญ sa, aby vnรบtro auta vyjadrovalo prรกve pohodlie โobรฝvaฤkyโ. Na jar minulรฉho roka bol na Autosalรณne ลฝeneva predstavenรฝ Vision D, ktorรฝ mรก byลฅ nositeฤพom rysov budรบcich โลกkodoviekโ. โVision D sa dรก chรกpaลฅ ako prototyp novรฉho dizajnu ล kody,โ pribliลพuje Peter Olah. โJe to prvรฉ auto kompletne navrhnutรฉ pod taktovkou ลกรฉfdizajnรฉra Jozefa Kabaลa. Jeho vรญzia bola jasnรก โ opustiลฅ obliny aย ornamentรกlne krivky aย vydaลฅ sa cestou ฤistรฝch napnutรฝch plรดch, jednoznaฤne definovanรฝch ostrรฝch prechodov aย dokonalรฝch proporciรญ.โ
Aj podฤพa ฤalลกรญch odbornรญkov vyzerรก Vision D ako klenot vybrรบsenรฝ zย jednรฉho veฤพkรฉho kusa, pรดsobรญ vyvรกลพene aย jeho dizajn niฤ neruลกรญ. Na koncepte sa pouลพil ฤeskรฝ kriลกtรกฤพ ako prekvapujรบca aplikรกcia interiรฉru. โJozef Kabaล chcel vzdaลฅ hold ฤeskej tradรญcii aย zruฤnosti ฤeskรฝch majstrov, aย tak sme sa obrรกtili prรกve na kriลกtรกฤพ,โ hovorรญ Peter Olah. โNajprv sme navrhli interiรฉr sย presnosลฅou na stotinu milimetra aย sklรกri zย Novรฉho Boru potom podฤพa skutoฤnรฝch rozmerov presne dobrรบsili ruฤne fรบkanรฉ kriลกtรกฤพovรฉ prvky.โ
Pri sรฉriovรฝch autรกch by asi vznikol problรฉm sย bezpeฤnosลฅou tohto trieลกtivรฉho materiรกlu aย sย vysokรฝmi vรฝrobnรฝmi nรกkladmi. Vฤaka pouลพitiu podsvietenรฉho kriลกtรกฤพu sa vลกak objavili novรฉ moลพnosti dekoratรญvnych prvkov. Aย na modeli Vision D ich nebolo mรกlo: zย netradiฤnรฉho materiรกlu sklรกri stvรกrnili logo na kapote aย vย stredoch kolies, povrch stredovรฉho tunela aย dekoratรญvnych pรกsov vo vลกetkรฝch dverรกch konceptu, ale iย takรฉ detaily ako sklenenรบ intarziu na vรฝdychoch klimatizรกcie.
Dizajn je aj sรบboj
Za vyblรฝskanรฝm autom zย autosalรณnu sรบ stovky aย stovky hodรญn vรฝvoja aย testovania. Overujรบ sa jeho technickรฉ aย dizajnovรฉ vlastnosti, ako aj reakcie verejnosti. Vรฝvoj dizajnovรฝch ลกtรบdiรญ vลกak patrรญ kย najvzruลกujรบcejลกej dizajnรฉrskej prรกci. Automobilka ich pripravuje vย prรญpade, ลพe vstupuje do novej triedy alebo sa chystรก ฤalลกia generรกcia danรฉho automobilu, prรญpadne zmena dizajnovรฉho jazyka.
Ku kฤพรบฤovรฝm momentom pri navrhovanรญ auta patrรญ dรดvernรฉ poznanie zรกkaznรญka, priฤom vรฝvoj sรบvisรญ aj sย bezpeฤnostnรฝm aย technologickรฝm pokrokom. ลฝivotnosลฅ produktu je pribliลพne 7 aลพ 8 rokov aย vรฝvoj automobilu trvรก pribliลพne 3 roky, tzn. ลพe dizajnรฉr by mal maลฅ schopnosลฅ predvรญdaลฅ budรบcnosลฅ na 10 aลพ 12 rokov dopredu. Samozrejme, aj na konci ลพivotnรฉho cyklu musรญ byลฅ auto eลกte konkurencieschopnรฉ.
โDizajnovรฝ postup je znaฤne komplikovanรฝ aย jeho vรฝsledok je sรบhrou viacerรฝch dizajnรฉrov,โ pribliลพuje Peter Olah. โVย prvej fรกze mรก veฤพkรฝ vplyv na sprรกvne nasmerovanie ลกรฉfdizajnรฉr. Jeho รบlohou je nadchnรบลฅ tรญm pre projekt, ฤo Jozefovi Kabaลovi ide perfektne. Do ฤalลกieho procesu vstupujรบ rozhodnutia ฤพudรญ zย technickรฉho vรฝvoja, topmanaลพmentu a, samozrejme, na konci reลฅazca sรบ koncernovรฉ rozhodnutia. Vย projekte sรบลฅaลพรญ niekoฤพko dizajnรฉrskych skupรญn aย postupne sa ich nรกvrhy redukujรบ. Je to nรกroฤnรฉ, lebo dizajn je veฤพmi osobnรก zรกleลพitosลฅ. Dรกvate do toho maximum aย vย priebehu tvorby si uลพ predstavujete, ako auto jazdรญ po cestรกch aย uliciach…โ
Nakoniec vลกak zostanรบ dva finรกlne prototypy, ktorรฉ sa uลพ pribliลพujรบ reรกlnemu autu. Vedenie sa na zรกklade odporรบฤanรญ jednotlivรฝch oddelenรญ rozhoduje pre jeden tรญm, no aย pre ten druhรฝ nastรกva psychickรฝ problรฉm: musรญ โstrรกviลฅโ prehru aย preladiลฅ sa na koncepciu vรญลฅazov. Zย rivalov sa zrazu stรกvajรบ spolupracovnรญci, priฤom pri favorizovanom nรกvrhu sa vyuลพรญvajรบ aj skรบsenosti โporazenรฉhoโ tรญmu. Aย ลฅahรก sa za jeden povraz, veฤ ide oย veฤพa. Jeden-dva neรบspeลกnรฉ modely aย pre automobilku by to znamenalo katastrofu. Identita znaฤky musรญ maลฅ kontinuitu.
ย
Sklo ako voฤพnosลฅ vย prejave
Automobilovรฝ priemysel je prรญliลก exaktnรฝ aย autorskรก tvorivosลฅ sa podriaฤuje vรฝsledku. Pre Petra Olaha by to vลกak bolo mรกlo. Zaujalo ho sklo ako materiรกl aย samotnรฝ proces vรฝroby. Asi pred รดsmimi rokmi sa zoznรกmil sย nemeckรฝm dizajnรฉrom Larsom Kemperom, ktorรฝ vtedy pre ล kodu pripravoval expozรญciu aย rovnako sa inลกpiroval sklenenรฝm materiรกlom.
โSpojili sme teda sily aย nรกpady aย zaฤali sme navrhovaลฅ sety na kaลพdodennรฉ pouลพรญvanie,โ hovorรญ Peter Olah, ktorรฝ do technickรฝch skรญc vniesol pohฤพad priemyselnรฉho dizajnรฉra. โIลกli sme vtedy do sklรกrnรญ Kvฤtnรก na Morave, kde ruฤne fรบkajรบ ฤeskรฝ kriลกtรกฤพ. Majstri si pozreli vรฝkresy aย ja som si myslel, ลพe podฤพa precรญznych tvarov urobia formy. Nahrubo si vystrihli nรกลก vรฝkres do dreva, aย keฤ sa sklo zaฤalo fรบkaลฅ, zistil som, ลพe predstava sa veฤพmi lรญลกi od vรฝsledku. Dnes sa uลพ nesnaลพรญme sklo tvoriลฅ vย teรณrii, ale vย samotnej sklรกrskej dielni. Takลพe tvar veฤพakrรกt modifikujeme aย upresลujeme.โ
Na ich someliรฉrskych setoch, ale aj kolekciรกch na beลพnรฉ pouลพรญvanie je zreteฤพnรฝ pohฤพad priemyselnรฝch dizajnรฉrov aย snaha, aby sklo poslรบchalo ich, aย nie oni sklo. Aj Peter Olah priznรกva, ลพe majstri so sklรกrskym vzdelanรญm sa snaลพia materiรกl reลกpektovaลฅ aย oni ho trochu znรกsilลujรบ. Prinรกลกajรบ ostrรฉ hrany aย zlomy, snaลพia sa provokovaลฅ, รญsลฅ na hranu limitu materiรกlu.
Zย ich spoluprรกce vznikla aj trofej pre vรญลฅazov Tour de France 2011. Zรกkazka vznikla na zรกklade รบspechu auta ล koda sย kriลกtรกฤพovรฝm interiรฉrom, priฤom znaฤka je dlhodobรฝm generรกlnym partnerom tรฝchto najprestรญลพnejลกรญch pretekov. โAย tak sme zaฤali sย Larsom debatovaลฅ, akรฉho tvaru mรก byลฅ โ ฤi vย podobe misy, pokรกla, sochy, alebo vรกzy,โ hovorรญ Peter Olah. โPo mnohรฝch debatรกch zvรญลฅazila vรกza vertikรกlneho tvaru a, samozrejme, materiรกlom sa stal najkvalitnejลกรญ kriลกtรกฤพ sย hlbokรฝmi vรฝbrusmi, ktorรฝ bol ฤรญry aย dostatoฤne viditeฤพnรฝ.โ
Vรฝลกka trofeje bola 60 cm aย hmotnosลฅ pribliลพne 6 kg. Nesmela byลฅ prรญliลก ลฅaลพkรก, aby ju pretekรกri bez problรฉmov zdvihli, ale ani krehkรก, aby sa nerozbila. Aj preto je zย hrubรฉho skla. Jej tvar vyjadruje symboliku pretekov โ najskรดr je tvar ลกirokรฝ, cรญtiลฅ ลกtartovnรฉ napรคtie, kde majรบ pretekรกri rovnakรบ pozรญciu, potom sa tvar vย strede zuลพuje, pelotรณn sa zhusลฅuje aย nakoniec sa rozลกiruje, pretekรกr sa zaฤne odtrhรกvaลฅ aย pretne cieฤพovรบ pรกsku ako prvรฝ. Pretekรกri uvideli trofej aลพ po zรกvereฤnej etape na parรญลพskej Champs-รlysรฉes aย ich reakcie boli skvelรฉ.
โVย tomto smere to bola unikรกtna zรกleลพitosลฅ, ktorรก okrem hฤพadania ideรกlneho dizajnu vyลพarovala obrovskรบ energiu aย zรกroveล reลกpekt kย pretekom,โ dodรกva Peter Olah, ktorรฉho inรฉ trofeje putovali aj pre ลกampiรณnov Formuly 1 Sebastiana Vettela, ktorรฝ po sezรณne vyhral spolu sย Michaelom Schumacherom tzv. Race of the Champions vย nemeckom Dรผsseldorfe.
ย
Interiรฉr vo vรกลกni diskusie
Sklo sa vลกak vย podanรญ Petra Olaha objavuje aj vย interiรฉroch vย modernรฝch architektรบrach, na ktorรฝch spolupracuje so spoloฤnosลฅou Lasvit. Tรก sa preslรกvila svojimi priestorovรฝmi inลกtalรกciami zย kriลกtรกฤพu do luxusnรฝch hotelov aย rezidenciรญ na celom svete. Zย tejto spoluprรกce vznikol aj rad svietidiel โHydrogeneโ vย podobe unikรกtnej ลกtruktรบry bublรญn, ale aj systรฉm iluminovanรฝch sklenenรฝch panelov do architektรบry urฤenรฝch na stvรกrnenie podhฤพadov, stien aย podlรกh. โKeฤลพe kaลพdรฝ architekt sa snaลพรญ daลฅ svojmu interiรฉru vlastnรบ osobnosลฅ, rozhodli sme sa sย Larsom tentoraz zรกmerne nevytvoriลฅ hotovรฝ dizajnovรฝ objekt,โ hovorรญ Peter Olah oย systรฉme, oย ktorรฝ prejavili zรกujem aj investori zย Dubaja aย Abรบ Zabรญ. โZvolili sme akรบsi skladaฤku, patentovanรฝ systรฉm kriลกtรกฤพovรฝch panelov, ktorรฉ sa dajรบ vzรกjomne spรกjaลฅ aย kombinovaลฅ presne podฤพa predstรกv architektov.โ
Iย keฤ autรก sรบ jeho prioritou, stvรกrniลฅ inovatรญvny interiรฉr ako celok zย ฤasu na ฤas neodmietne. Veฤ nakoniec jeho brat iย sestra sรบ aktรญvnymi architektmi, takลพe vรกลกnivรฉ architektonickรฉ diskusie sรบ na poriadku kaลพdรฉho rodinnรฉho stretnutia. โAk je investor otvorenรฝ novรฝm myลกlienkam aย dรกva mi tvorivรบ slobodu, rรกd spolupracujem. Vzhฤพadom na to, ลพe neustรกle vyhฤพadรกvam spoloฤnosลฅ kreatรญvnych ฤพudรญ, vลพdy dokรกลพem namieลกaลฅ ten sprรกvny mix odbornรญkov. Tak, aby sme porozumeli oฤakรกvaniam uลพรญvateฤพov nielen vย Eurรณpe, ale iย vย รzii ฤi arabskom svete, odkiaฤพ pochรกdza stรกle viac zรกujemcov oย kvalitnรฝ interiรฉr. Musรญm vลกak priznaลฅ, ลพe zatiaฤพ najnรกroฤnejลกรญm klientom som bol sรกm sebe pri stavbe vlastnรฉho bรฝvania, pretoลพe ลพiaden nรกvrh mi nebol dosลฅ dobrรฝ aย interiรฉr sa viackrรกt prerรกbal,โ sย รบsmevom dodรกva Peter Olah.
Dipl.-Ing. Peter Olah Art.D. (narodil sa vย roku 1977 vย Bratislave) โ je priemyselnรฝm, produktovรฝm aย interiรฉrovรฝm dizajnรฉrom sย mnohรฝmi skรบsenosลฅami zo spoluprรกce sย medzinรกrodnรฝmi spoloฤnosลฅami ako ล kodaAuto, VW, Audi, Ford, Gotive, MontBlanc, DeltroMedics, Gebra, Davidoff ฤi sklรกrne Kvฤtnรก na Morave. Popri dizajne sa zaoberรก architektรบrou aย grafickรฝm dizajnom. Jeho dizajn zรญskal mnoลพstvo medzinรกrodnรฝch ocenenรญ โ spomedzi nich spomeลme: ICSID cenu za dizajn, Nรกrodnรบ cenu za dizajn 2003 za bezdrรดtovรฉ komunikaฤnรฉ zariadenie (spolu sย I. Gavendom). Permanentne sa zรบฤastลuje prestรญลพnych vรฝstav po celom svete โ Milano Design Week, London`sย 100Design, veฤพtrhu Frankfurt`sย Ambiente, publikuje vย architektonickรฝch ฤasopisoch. Za svoju teoretickรบ prรกcu tรฝkajรบcu sa โcorporate identityโ vย automobilovom priemysle zรญskal doktorรกt na Slovenskej technickej univerzite vย Bratislave. Prednรกลกa na viacerรฝch univerzitรกch aย aktรญvne sa zรบฤastลuje konferenciรญ oย vzลฅahoch medzi dizajnom, priemyslom aย spoloฤnosลฅou. Externe pรดsobรญ aj na Fakulte architektรบry Slovenskej technickej univerzity vย Bratislave. |
ฤฝudo Petrรกnsky
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.