Miroslav Cipรกr

Poslednรฝ veฤพkรฝ rozhovor s Miroslavom Cipรกrom: Dobrรฉ logo je matematika aj poรฉzia

ฤŒรญtate upravenรฝ prepis podcastu How I Met My Architect sย Miroslavom Cipรกrom, ktorรฝ sa objavuje na naลกom webe. Je to jeden z poslednรฝch rozhovorovo sย tรฝmto vรฝznamnรฝm umelcom, ktorรฝ vznikol vย oktรณbri 2021. Necelรฝ mesiac nato Majster grafickรฉho dizajnu navลพdy odiลกiel. ฤŒesลฅ jeho pamiatke.

V rozhovore sa doฤรญtate:

  • ako vnรญmal aย preลพรญval detstvo vo vojnovom obdobรญ,
  • preฤo sa rozhodol pre ลกtรบdium umeleckรฉho smeru,
  • preฤo tvorba loga musรญ dodrลพiavaลฅ matematickรฉ pravidlรก,
  • ktorรฉ obdobie tvorby bolo pre neho najplodnejลกie,
  • akรฉ jedlรก mu varรญ manลพelka.

So vลกetkou รบctou k predoลกlรฝm hosลฅom musรญm povedaลฅ, ลพe pรกn Cipรกr bol doposiaฤพ mojรญm najvzรกcnejลกรญm hosลฅom. Miroslav Cipรกr mรก 86 rokov a je vรฝznamnรฝ slovenskรฝ grafik, ilustrรกtor, maliar, ktorรฝ neustรกle tvorรญ. Nerobรญ veฤพa rozhovorov, no keฤ rozprรกva, tak to stojรญ zato, nakoฤพko jeho celoลพivotnรก mรบdrosลฅ je prรญtomnรก v kaลพdej vete.

Treba povedaลฅ, ลพe uลพ nie je veฤพa rozprรกvaฤov, ktorรญ nรกm eลกte vedia porozprรกvaลฅ naprรญklad aj o 2. svetovej vojne. Pรกn Cipรกr je tvorcom sรบฤasnรฉho loga Slovenskej nรกrodnej galรฉrie a mnohรฝch ฤalลกรญch. Preฤรญtajte si tento veฤพmi prรญjemnรฝ rozhovor, ktorรฝ nรกs, mladรบ generรกciu, svojรญm odkazom โ€žposadรญ na zadokโ€œ.

Zaฤnime รบplne od zaฤiatku, pรกn Cipรกr. Vย ฤase 2. svetovej vojny ste bol malรฝ chlapec. Akรฉย zรกลพitky mรกte zย tohto obdobia?

Narodil som v kysuckej osade Semeteลก v obci Vysokรก nad Kysucou, kde som preลพil detstvo aลพ do desiatich rokov. Potom som odiลกiel na gymnรกzium do ลฝiliny a tam som sa tรบlal po vลกelijakรฝch nezmyselnรฝch internรกtoch, lebo nebolo kde bรฝvaลฅ. Dokonca som bรฝval aj vย sirotinci, po rรดznych privรกtoch, kde som viac trpel, ako si uลพรญval. Nemal som tam kรบrenie, proste musel som to preลพiลฅ.

Do 10 rokoch som ลพil so svojimi rodiฤmi, ลพiaฤพ, hlavne poฤas 2. svetovej vojny. Vtedy boli u nรกs na kopaniciach prvรฉ vรฝsadky sovietskych vรฝsadkรกrov, kde som zaลพil prvรฉ partizรกnske strety s nemeckรฝmi vojskami. Nakoniec to skonฤilo aลพ tรฝm, ลพe naลกu osadu vypรกlili a dvadsaลฅjeden muลพov postrieฤพali. Bol medzi nimi aj mรดj otec, ktorรฝ ale z toho ลกลฅastne vyviazol.

Celรก tรก udalosลฅ bola veฤพmi krutรก, lebo bola dรดsledkom nezmyselnรฉho zรกsahu pseudopartizรกnov, ktorรญ nastraลพili mรญnu, ktorรก vybuchla, aย dรดsledok bol celkom jasnรฝ. Vojaci (nemeckรฉho Wehrmachtu, pozn. red.), ktorรญ prechรกdzali osadou na vozoch ลฅahanรฝch koลˆmi, pripomรญnali starosvetskรบ vojenskรบ jednotku, takรฝch koฤovnรญkov. Vozy mali pod ลกiatrami, kde aj spali. Bolo to inรฉ, ako si vieme predstaviลฅ teraz. Zapรกlili osadu, pozbierali vลกetkรฝch chlapov aย postrieฤพali ich.

Celรก tรก udalosลฅ (poslednรก masovรก poprava poฤas 2. svetovej vojny na รบzemรญ ฤŒeskoslovenska, pozn. red.) sa odohrala 10 dnรญ pred koncom vojny, ฤo je veฤพmi zaujรญmavรฉ. Eลกte desaลฅ dnรญ bolo treba poฤkaลฅ a uลพ by bol mier. Vtedy sa vlastne celรฝ ฤas zastavil a skonฤila vojna.

Mal som toฤพko rokov, ลพe som museli รญsลฅ uลพ do nejakej ลกkoly. Po debate s riaditeฤพom ลกkoly sa otec rozhodol, ลพe pรดjdem na skรบลกky do ลฝiliny. Nebolo tam kde bรฝvaลฅ, museli sme hฤพadaลฅ nejakรฝ privรกt, a keฤ sme ho naลกli, nebolo ฤรญm kรบriลฅ. Bolo tam treba doviezลฅ siahovicu. To znamenรก vziaลฅ furmana a aลพ do ลฝiliny priniesลฅ siahovicu. Sรบ to nepredstaviteฤพnรฉ veci.

Keฤ to spomรญnam, tak mi to pripadรก akoby to nebol mรดj zรกลพitok, ale ลพe som to ฤรญtal v Kukuฤรญnovi alebo ลพe to je proste zรกลพitok niekoho inรฉho. Takลพe mne sa to aj ลฅaลพko rozprรกva. Hlavne preto, ลพe sa bojรญm, ลพe do toho budem vkladaลฅ nejakรฉ veci, ktorรฉ sa nestali a ktorรฉ si domรฝลกฤพam. Snaลพรญm sa byลฅ poctivรฝ a hovoriลฅ len to, ฤo si naozaj pamรคtรกm.

Na snรญmke ilustrรกcie od Miroslava Cipรกra na vรฝstave s nรกzvom Srandiฤky, srandiฤky v TOTO!
Na snรญmke ilustrรกcie od Miroslava Cipรกra na vรฝstave s nรกzvom Srandiฤky, srandiฤky v TOTO! | Zdroj: TASR

Preฤo ste sa v ฤase po vojne rozhodli pre takรฝto kreatรญvny, umeleckรฝ a vรฝtvarnรญcky smer, keฤ ฤพudia vtedy rieลกili รบplne inรฉ problรฉmy? Hlavne preลพitie…

K tomu rozhodnutiu bolo eลกte vtedy ฤaleko. Ja som iลกiel na gymnรกzium, ktorรฉ malo charakter reรกlneho gymnรกzia, ฤiลพe odtiaฤพ vychรกdzali maturanti obyฤajne na vysokรบ ลกkolu technickรบ, takลพe to boli budรบci inลพinieri. Aj mne hrozilo nieฤo takรฉto, ale z triedy v maturitnom roฤnรญku sme sa vybrali na ลกtรบdium Vysokej ลกkoly vรฝtvarnรฝch umenรญ hneฤ ลกtyria. Bola to vlastne takรก priateฤพskรก sรบdrลพnosลฅ. Moลพno by som ani nebol ลกiel, ale keฤ kamarรกti iลกli, tak som sa k nim pridal a nakoniec sa ukรกzalo, ลพe to bolo sprรกvne rozhodnutie.

Vy ste uลพ poฤas vysokej ลกkoly zaฤali robiลฅ zรกkazky?

Samozrejme, dokonca to bola najdรดleลพitejลกia vec. Teraz naprรญklad vyjde kniลพka kย 85. narodeninรกm ฤฝuba Feldeka. To je kniha, ktorรบ sme robili ako prvรบ. Bol som vtedy vย treลฅom roฤnรญku na vysokej ลกkole a robil som to tajne, aby to profesor nevidel.

Jednรฉho dลˆa, keฤ mala byลฅ vรฝroฤnรก, teda semestrรกlna vรฝstava, priลกiel za mnou aย hovorรญ: โ€žVystavรญme aj tรบ vaลกu kniลพku, ฤo ste urobili pre Mladรฉ letรก.โ€œ Oฤervenel som, ลพe sa prezradilo nieฤo, ฤo sa nesmelo, no on to akceptoval. Tak sa potom tรก kniha aj vystavovala. Teraz vyjde reprint, pretoลพe vtedy bola zoลกrotovanรก , lebo mala ideologickรฉ problรฉmy. Ale to uลพ by bolo dlhรฉ rozprรกvanie, ฤo znamenajรบ pri detskej kniลพke ideologickรฉ problรฉmy…

Vyjde v rovnakom grafickom dizajne?

รšplne vย rovnakom, aลพ na to, ลพe tam nebude napรญsanรฉ Mladรฉ letรก, ale Slovart.

Minulรฝ rok vรกm vyลกla monografia Cipรกr&Logo. Mรกm pocit, ลพe vลกetky tie logรก sรบ robenรฉ jednรฝm perom. Aj napriek tomu, ลพe ste ich robili 30 alebo neviem koฤพko rokov, stรกle tam vidno, ako keby to robil jeden ฤlovek jednรฝm ลกtรฝlom.

Tรบ kniลพku som poslal priateฤพovi do ฤŒiech Jรกnovi Solperovi, ktorรฝ bol profesorom na Vysokej ลกkole umelecko-priemyslovej aย ลกรฉfom grafickรฉho dizajnu. Napรญsal mi list, vย ktorom pรญลกe: โ€žKaลพdรฉ to logo je inรฉ, ale v kaลพdom cรญtim tvoju ruku.โ€œ

Keฤ si vybavujem tie vaลกe logรก, javรญ sa mi, ลพe vลกetky boli ฤiernobiele. Je to pravda? Mali ste aj nejakรฉ farebnรฉ logรก?

Vลพdy musia byลฅ ฤiernobiele predovลกetkรฝm.

Preฤo?

Lebo sa obyฤajne pouลพรญvajรบ ako zdroj ฤalลกieho pouลพitia. Ten kruh, ktorรฝ je tam biely, je pรดvodne ฤierny, len ho aplikujete na ฤiernu plochu. ฤŒiลพe vลพdy to musรญ maลฅ zรกklad a potom sa stanovuje farebnosลฅ. Obyฤajne je to tlaฤovรก predloha, teda to, ฤo ide do tlaฤe, kde sa pouลพรญva ฤierna farba aย kย nej sa dopฤบลˆa vลกeliฤo inรฉ. Naprรญklad som robil pre Slovenskรบ nรกrodnรบ galรฉriu tri druhy logotypov: pre starรฉ umenie, novรฉ umenie a dizajn a architektรบru.

Kย tรฝm logotypom som vลพdy pridal nieฤo, ฤo ich charakterizovalo a odliลกovalo od seba. Mohlo by vรกs zaujรญmaลฅ, ลพe logo Nรกrodnej galรฉrie pre architektรบru a dizajn vrhรก tieลˆ, teda je priestorovรฉ. Starรฉ umenie je spravenรฉ vย rรกmikoch a novรฉ umenie je podฤiarknutรฉ s takรฝm ลกvihom (fajkou, pozn. red.).

Pรกn Miroslav Cipรกr stojรญ naprรญklad za logami Slovenskej nรกrodnej galรฉrie alebo Bratislavskรฝch hudobnรฝch slรกvnostรญ, Galรฉrie mesta Bratislavy, vydavateฤพstva Mladรฉ letรก, divadla Arรฉna alebo Slovenskej technickej univerzity. Robili ste aj toto logo?

รno, ale, ลพiaฤพ, Slovenskรก technickรก univerzita sa so mnou nedohodla. Mali dojem, ลพe tam nieฤo nesรบhlasรญ a chceli sa v procese, keฤ som uลพ mal hotovรบ prรกcu, spoluprรกce vzdaลฅ a vtedy som sa vzprieฤil. STU uลพ nemรก moje logo, to logo je dรกvno preฤ. Stojรญ ale za zmienku, ลพe som vychรกdzal zย toho, ลพe za mojich ฤias boli len dve vysokรฉ ลกkoly โ€“ technika aย univerzita.

Kedysi bola slรกvna ฤพahkoatletickรก sรบลฅaลพ Technika-Univerzita, ฤiลพe sรบลฅaลพiaci mali na triฤkรกch T a U. Keฤ som mal robiลฅ logo technickej univerzity, tak mi napadlo, ลพe by tam malo byลฅ vย strede veฤพkรฉ T a do toho som spravil takรฉ vstupujรบce akoby poloviฤnรฉ negatรญvne pรญsmena Sย a U. Pri tom nรกvrhu som uvaลพoval pod dojmom svojich skรบsenostรญ z mladรฝch ฤias, keฤ som chodil na tรบ ฤพahkoatletickรบ sรบลฅaลพ. Mal som dojem, ลพe je to logo v poriadku. No teraz majรบ vย logu len takรฉ bodky. Je to takรฉ sterilnรฉ.

Bez myลกlienky?

No, uลพ to nemรก ten buket! Logo je ako vรญno, ktorรฉ musรญ maลฅ chuลฅ. Keฤ to nemรก chuลฅ, mรดลพete to priradiลฅ kย hociฤomu, kย hocakรฉmu produktu. Teraz sa tomu hovorรญ produktovรฝ dizajn.

Celoลพivotne sa venujete tรฉme log. Skรบste nรกm povedaลฅ, ฤo pre vรกs znamenรก logo. Urฤite mรกte svoj vycibrenรฝ nรกzor…

Nemรกm celkom vycibrenรฝ nรกzor, ale celkom jednoducho sa dรก povedaลฅ, ลพe logo je vlastne nieฤo รบplne zรกkladnรฉ. Je vย podstate jadrom, kde je sรบstredenรฉ vลกetko to podstatnรฉ, ฤo by malo charakterizovaลฅ podnik, udalosลฅ, inลกtitรบciu. Ja hovorรญm, ลพe dobrรฉ logo je matematika aj poรฉzia. Na jednej strane je to inลกpirรกcia alebo intuรญcia a na druhej strane je tam veฤพmi prรญsna matematika. Logo musรญ byลฅ zdielne. Takรฉ, kde niฤ nechรฝba, ale ani niฤ neprevyลกuje. Musรญ byลฅ vyฤistenรฉ. Je to veฤพmi zloลพitรฝ proces, ako keฤ sa definujรบ matematickรฉ pouฤky.

Vyzerรก to veฤพmi jednoducho, ale berie to veฤพa energie. Potrebuje to veฤพmi veฤพa, ako ste hovorili, inลกpirรกcie, intuรญcie, talentu alebo schopnosti, ktorรบ nemรก kaลพdรฝ. Tak ako pri kaลพdom umenรญ, to je vlastne na tom to podstatnรฉ. Ak na to ฤlovek mรก, tak to dokรกลพe urobiลฅ, aย ak na to nemรก, tak je to รบplne mรกrne. Je cรญtiลฅ len trรกpenie, ale vรฝsledok nie je tรฝm, ฤo oฤakรกva.

Keฤ sme sa dnes stretli aย videli ste na mne triฤko, na ktorom je jednoduchรฝ biely kruh, povedali ste, ลพe tomu nieฤo chรฝba. ฤŒo teda chรฝba jednoduchรฉmu kruhu, ktorรฝ uลพ vlastne nemรดลพe byลฅ jednoduchลกรญ?

Ten kruh je vย poriadku, aj na tej ploche. Plocha je ฤierna, kruh je biely, jeho hrรบbka je vlastne troลกku tenลกia. Treba povedaลฅ, ลพe ten kruh mรก vzลฅah k tvaru toho triฤka. ฤŒiลพe tam uลพ nie je len logo, uลพ je vo vzลฅahu k tomu triฤku, ktorรฉ mรก svoj tvar, svoju veฤพkosลฅ, uลพ mรก vzลฅah k vaลกej podobe. Je tam mnoho ฤalลกรญch vecรญ, ktorรฉ sรบ dรดleลพitรฉ na to, aby sme ten kruh vnรญmali ako vydarenรฝ. Ja som len povedal, ลพe na mรดj vkus by hrรบbka toho bieleho kruhu mala byลฅ aspoลˆ dvojnรกsobnรก.

Tรกto celoลพivotnรก deformรกcia je veฤพmi milรก. Keฤ nieฤo zbadรกte, v tomto prรญpade ten kruh, tak na to okamลพite reagujete. Videl som na vรกs, ako vรกm ide hlava a uลพ vymรฝลกฤพate, ako by ten kruh mal byลฅ troลกku inรฝ. To je veฤพmi fajn… O logรกch si veฤพa ฤพudรญ myslรญ, ลพe je to ploลกnรก zรกleลพitosลฅ. Vnรญmate vy logo naprรญklad ako priestorovรบ zรกleลพitosลฅ?

Samozrejme. Logo by malo maลฅ vlastnosti, ktorรฉ mu umoลพnia, aby sa dokรกzalo dostaลฅ aj do priestoru. Naprรญklad logo nรกrodnej galรฉrie som urobil ako ลกtvorec. A ลกtyri ลกtvorce dookola vytvรกrajรบ kocku. Vtedy mi to pripadalo takรฉ akurรกtne aย uvaลพoval som oย ฤalลกom pouลพitรญ toho loga. Keฤ to bolo pohromade, malo to kompaktnosลฅ. Vyzeralo to, ลพe to nemรดลพe byลฅ inak, ลพe to musรญ byลฅ jedine takto.

To sa, samozrejme, tรฝka aj inรฝch logotypov. Naprรญklad pre Stretnutie stredoลกkolskej mlรกdeลพe som navrhol tri figรบrky, ktorรฉ sa navzรกjom drลพia. Bola zย toho malรก soลกka z keramiky, ktorรบ dostรกvali vรญลฅazi sรบลฅaลพรญ.

Pre Trienรกle insitnรฉho umenia som navrhol vtรกฤika. Insitnรฉ umenie bolo potom premenovanรฉ na ฤพudovรฉ umenie, pretoลพe niekomu za socialistickej รฉry pripadalo dehonestujรบce, ลพe naivnรญ umelci sรบ primitรญvi. Tak to bolo premenovanรฉ na ฤพudovรฉ umenie, falzifikovalo sa to. Jednรฝm ลฅahom som vtedy spravil znaฤku, prekrรญลพenรฉ A, ktorรฉ vytvรกralo vtรกฤika na nรดลพke. Tieลพ zย toho bola takรก malรก medaila, ktorรก sa tieลพ odovzdรกvala ako cena.

Niektorรฉ logotypy sa dajรบ urobiลฅ dokonca v monumentรกlnych rozmeroch. V Indii pre oceliarne Hindustan Steel som robil obrovskรฉ logo z liatiny, ktorรฉ malo stรกลฅ pred fabrikou. Ono sa s tรฝm poฤรญta, ลพe by malo maลฅ robustnosลฅ.

Viem si predstaviลฅ, ลพe logo vyzerรก รบplne inak, keฤ mรก 4 metre na vรฝลกku, ako keฤ mรก 2 centimetre.

Prรกve to je vlastne skรบลกka sprรกvnosti, ako sa to hovorรญ v matematike. Ak navrhnete sprรกvne logo, musรญ fungovaลฅ od minimรกlneho rozmeru, naprรญklad od 1 ร— 1 centimeter aลพ po 5 ร— 5 metrov. Lebo tam musia fungovaลฅ sprรกvne proporฤnรฉ vzลฅahy. To je vlastne aj v architektรบre podstatnรฉ, ลพe musรญte dodrลพaลฅ nielen architektonickรฉ a ideovรฉ, ale aj technickรฉ podmienky.

Koฤพko vรกm naprรญklad trvalo vytvoriลฅ logo Slovenskej nรกrodnej galรฉrie?

Niektorรฉ logรก trvali veฤพmi dlho. Ale sรบ aj takรฉ rekordnรฉ, ktorรฉ trvali veฤพmi krรกtko. Dokonca jedno rekordnรฉ logo som urobil poฤas telefonรกtu, kรฝm ma ลพiadali, aby som urobil logo. Keฤ som zloลพil slรบchadlo, logo bolo hotovรฉ. Za ten ฤas som ho nakreslil. Potom som ho musel, samozrejme, definovaลฅ, vyฤistiลฅ, ale zostalo takรฉ, ako som ho vymyslel.

Tak to bolo extrรฉmne rรฝchle logo. A extrรฉmne dlhรฉ logo?

Niektorรฉ logรก eลกte doteraz nie sรบ hotovรฉ, lebo mรกm stรกle dojem, ลพe by potrebovali opravy, nieฤo sa mi tam uลพ nepรกฤi. Aj teraz ako vyลกla monografia Cipรกr&Logo, som si tam spravil poznรกmky, ktorรฉ logรก treba eลกte prebraลฅ. Samozrejme, ลพe objednรกvatelia to uลพ nepotrebujรบ, lebo obyฤajne uลพ neexistujรบ, ale tie najlepลกie logรก majรบ okolo 40 โ€“ 50 rokov, takลพe uลพ preลกli skรบลกkou ฤasu. Keฤ preลพili, zdรก sa, ลพe sรบ asi dobrรฉ.

Na snรญmke ilustrรกtor Miroslav Cipรกr poฤas vernisรกลพe v Literรกrnom mรบzeu Slovenskej nรกrodnej kniลพnice (SNK) v Martine dลˆa 5. novembra 2019
Na snรญmke ilustrรกtor Miroslav Cipรกr poฤas vernisรกลพe v Literรกrnom mรบzeu Slovenskej nรกrodnej kniลพnice (SNK) v Martine dลˆa 5. novembra 2019. |

ฤŒรญtal som o vรกs ฤlรกnok ohฤพadom Slovenskej nรกrodnej galรฉrie. Keฤ ste vyhrali sรบลฅaลพ, riaditeฤพ chcel kaลพdรฝ rok novรฉ logo…

Nie, to boli Bratislavskรฉ hudobnรฉ slรกvnosti. Profesor Haluzickรฝ, aby som ho menoval, predseda festivalovรฉho vรฝboru, vtedy povedal: โ€žJe to peknรฉ logo. Na budรบci rok urobรญme eลกte lepลกie.โ€œ Museli ho presvedฤiลฅ, ลพe to uลพ bude navลพdy. To logo funguje od roku 1974.

Keฤ sa teraz opรฝtam na logรก nie od vรกs, ktorรฉ povaลพujete za veฤพmi dobrรฉ alebo vynikajรบce?

Tak tรฝch je viac. Za tie roky sa vykultivovali niektorรฉ logotypy, ktorรฉ sรบ svetovo znรกme, ktorรฉ vlastne uลพ niฤ viac nepotrebujรบ. Asi najznรกmejลกie je logo Olympijskรฝch hier. Alebo takรฉ logรก, ktorรฉ patria inลกtitรบciรกm, ktorรฉ nieฤo produkujรบ. Naprรญklad Blaupunkt bol pre mลˆa vrcholnรฝ zรกลพitok. Modrรฝ bod sรบ rรกdiรก. Modrรฝ bod je vlastne bodka, ktorรก je modrรก. Podฤพa mลˆa je to absolรบtne, lebo sa to volรก Blaupunkt. To nie je schvรกlnosลฅ, ลพe je tam bodka. Je to vyjadrenie toho nadpisu.

ย Nie je to urฤitรก dualita, keฤ mรกte modrรบ bodku a potom nรกpis modrรก bodka?

Potom uลพ na to rรกdio nebolo potrebnรฉ pรญsaลฅ Blaupunkt, uลพ tam bola len modrรก bodka. To svetielko tam svieti stรกle. Mรกte tam modrรบ aย ฤervenรบ. Keฤ si zapnete rรกdio, tak vรกm zasvieti modrรก bodka. Veฤ to je รบลพasnรฉ!

To veฤพmi vydarenรฉ logo olympijskรฝch hier je vlastne farebnรฉ…

Ale takisto mรดลพe byลฅ nefarebnรฉ! To je jeho druhรก kvalita. Samozrejme, to logo je farebnรฉ, lebo kaลพdรฝ svetadiel mal svoju farbu. Afrika mรก ฤiernu, Eurรณpa modrรบ, Austrรกlia je zelenรก, รzia je ลพltรก a Amerika ฤervenรก. Je to presne stanovenรฉ, ktorรฝ kruh ฤo symbolizuje.

Tam je zaujรญmavรฉ, ลพe hornรฉ tri kruhy nie sรบ medzi sebou prepojenรฉ, prepรกjajรบ ich tie spodnรฉ kruhy.

Spodnรฉ kruhy, ktorรฉ tieลพ nie sรบ navzรกjom prepojenรฉ. รno, je to nรกdherne urobenรฉ.

Odkiaฤพ beriete inลกpirรกciu? Keฤลพe ste uลพ v pokroฤilejลกom veku, nie ste typ, aby ste si otvorili internet ako mladรก generรกcia, ktorรก nasรกva z celรฉho sveta…

Inลกpirรกcia je vlastne vลกetko, ฤo je okolo nรกs. Naprรญklad keฤ hovorรญme o tom, ako to je sย dizajnom, v tรฝchto ฤasoch je dizajnom vlastne vลกetko. Uลพ teraz sa hovorรญ, povedzme, o dizajne jedla, obliekania. Vลกetko je dizajn. Tie formy sรบ stรกle rovnakรฉ, inลกpirรกcia je vลกadeprรญtomnรก a mรก pรดsobenie aj v disciplรญnach, ktorรฉ nie sรบ tvorivรฉ.

Keฤ naprรญklad poฤรบvate hudbu, mรกte pocit, ลพe sa vรกm predstavuje hudba tvaroslovnรก. Predstavuje sa vรกm ako disciplรญna, ktorรก nie je zvukomalebnรก. Inลกpiruje vรกs niekde zvnรบtra, tie vnemy sรบ mimo tej hudby. ฤŒiลพe pre mลˆa je inลกpirรกcia vlastne opakovanie procesu prรกce.

Mali ste to od maliฤka, ลพe keฤ ste poฤรบvali hudbu, vnรญmali ste to moลพno troลกku inak? Alebo to priลกlo ฤasom?

Ono je to trochu zloลพitejลกie. Teraz to hovorรญm s ฤพahkosลฅou, ale pritom to nie je takรฉ jednoduchรฉ. Dnes to uลพ vlastne zjednoduลกujem, mรกm ลกirokรบ skรบsenosลฅ. Uลพ si vystaฤรญm so svojimi poznรกmkami, ktorรฉ sรบ pre mลˆa inลกpiratรญvnejลกie ako akรกkoฤพvek tvorivosลฅ inรฝch ฤพudรญ. Som uลพ vo vnรบtri tej inลกpirรกcie. Inลกpirujem sรกm seba sebou samรฝm.

Mรกte poznรกmky uลพ 50 rokov starรฉ alebo si pรญลกete celoลพivotnรฉ poznรกmky?

Oni sรบ uลพ vlastne vykultivovanรฉ. Pre mลˆa uลพ majรบ hodnotu polotovaru, pretoลพe ten polotovar je takmer okamลพite pouลพiteฤพnรฝ.

Keฤ sa pozrieme do prierezu vaลกej tvorby, v ktorom obdobรญ sa najlepลกie navrhovalo?

Najlepลกie vtedy, keฤ bolo najviac poลพiadaviek. Bolo to obdobie 60. rokov, keฤ vznikali novรฉ inลกtitรบcie alebo sa renovovali ฤi dostรกvali do povedomia. Vtedy vzniklo najviac zรกkladnรฝch logotypov. Aย potom eลกte zaฤiatkom 70. rokov. Potom uลพ to bolo len sporadicky alebo menลกinovรฉ.

Teda okolo 60. rokov to bolo najlepลกie?

รno. Vย rokoch 1966, 67 aj 68 vznikli logotypy Bienรกle ilustrรกciรญ, Nรกrodnรก galรฉria, Galรฉria mesta Bratislavy, Trienรกle insitnรฉho umenia.

Nezmenila sa radikรกlne situรกcia po roku 1968?

Ani nie. Tam to nehralo rolu, stรกle tam odbornosลฅ fungovala ako takรก vedรบca sila.

Alebo po roku 1993, kedy vznikla Slovenskรก republika, vtedy tieลพ vzniklo veฤพkรฉ mnoลพstvo novรฝch inลกtitรบciรญ, ฤisto slovenskรฝch…

Moลพno รกno. Novรฉ inลกtitรบcie sa uลพ obracali aj na inรบ generรกciu. Bol som uลพ vlastne mimo toho, lebo tam vstรบpil do hry poฤรญtaฤ. Ja som bol eลกte stรกle โ€žrukodelnรฝโ€œ. Pracoval som manuรกlne, pouลพรญval som noลพniฤky a lepidlo.

Akรฉ zadania ste mali rรกd? Zadania typu, keฤ ste mali รบplne voฤพnรบ ruku alebo kde bolo aj vรคฤลกie mnoลพstvo poลพiadaviek?

Aj keฤ boli poลพiadavky, vedel som sa vzprieฤiลฅ. Vลพdy som si presadil svoje, takลพe to nebolo pre mลˆa ลฅaลพkรฉ.

Potom je to aj oย argumentรกcii. Presvedฤiลฅ inรฝch o tom, ฤo chcete, ลพe to vlastne oni chcรบ a nie vy…

Samozrejme. Zdรดvodniลฅ to, preฤo je to inak. Raz sa mi stalo, ลพe som pre vรฝtvarnรญkov robil logo. Keฤ som ho predvรกdzal, nepoviem ktorรฉ, pozerali sa naลˆ nechรกpavo. Neboli nadลกenรญ. Videl som, ลพe nerozumejรบ, ฤo som im predloลพil. Tak som im zaฤal vysvetฤพovaลฅ, ฤo som urobil a preฤo som to tak urobil. Vtedy nastal zlom, ktorรฉmu hovorรญm โ€žaha efektโ€œ. Vtedy pochopili, preฤo som to tak urobil. Je to vlastne to istรฉ, ako keฤ zistรญte, ako funguje nejakรฝ zรกkon a poviete si AHAAA! Pri logotype to tak funguje veฤพmi ฤasto.

Sรบ dva prรญstupy, ktorรฉ vnรญmam: mรกte logo, na ktorรฉ keฤ sa pozriete, potrebujete urฤitรฉ vysvetlenie, akรก je za tรฝm idea a potom mรดลพe nastaลฅ ten wow efekt. Alebo sa pozriete na logo a je vรกm vลกetko jasnรฉ…

Zรกleลพรญ na tom, kto sa na to dรญva, akรฝ je to ฤlovek, ฤi je disponovanรฝ vnรญmaลฅ aj nieฤo zloลพitejลกie. Ale rozhodujรบca je tam prรกve tรก schopnosลฅ vnรญmania, ktorรก je u kaลพdรฉho ฤloveka inรก. Niektorรญ ฤพudia sรบ hluchรญ voฤi grafickรฉmu dizajnu.

Graficky hluchรญ ฤพudia…

Ja tomu hovorรญm, ลพe nemajรบ sluch na grafickรฝ dizajn. To je charakteristickรฉ pre zloลพitejลกie vรฝkony. Vtedy uลพ cรญtite, ลพe kย tomu potrebujete aj nejakรฝ komentรกr. Keฤ dรกvate komentรกr, uลพ to nie dobrรฉ, ale niฤ sa nedรก robiลฅ. Lebo inak by vรกm to zamietli alebo by to dali urobiลฅ niekomu inรฉmu. Obyฤajne v ฤasoch, keฤ som robil logotypy, bola tendencia, ลพe keฤ firma sรญdliaca vย Bratislave potrebovala logotyp, musel tam byลฅ Bratislavskรฝ hrad.

Ak to bol socialistickรฝ podnik, nositeฤพ ฤŒervenej zรกstavy, musela tam byลฅ eลกte hviezda, dokonca aj nejakรฝ nรกpis. Hovoril som tomu, ลพe potom to uลพ neboli logotypy, ale sendviฤe. Bolo to naukladanรฉ ako hamburger. Bolo tam vลกetko a pritom niฤ. Neลกลฅastie toho je, keฤ sa tam chce dostaลฅ vลกetko a potom sa tam vlastne nedostane to podstatnรฉ.

Keฤ ste dostali takรฉto zadanie aย cรญtili, ลพe to pรดjde tรฝmto smerom, odmietli ste to?

Ja som sa pรบลกลฅal do kaลพdej bitky. Kaลพdรฝ problรฉm mรก svoje rieลกenie, tak by som to povedal. Neลกetril som sa, lebo mne robilo radosลฅ skรบmaลฅ, nachรกdzaลฅ rieลกenie. Dokonca mรดj nebohรฝ kamarรกt kunsthistorik Fedor Kriลกka hovorieval: โ€žฤŒo robรญm vo voฤพnom ฤase? Robรญm logotypy pre neexistujรบce firmy.โ€œ ฤŒiลพe on ลพartoval preto, lebo mne to robรญ radosลฅ, teda tรก nรกmaha pri tom tvorenรญ loga. Takลพe teraz uลพ robรญm menej, takลพe sa aj menej namรกham.

Ale vy stรกle pracujete, nie?

Samozrejme. Prรกve dnes som dostal sprรกvu, ลพe odovzdali do tlaฤe knihu Don Quijot s mojimi ilustrรกciami. Naprรญklad som teraz robil pre Pavla Vilikovskรฉho Z noฤnรญฤka. Paฤพo Vilikovskรฝ bol mรดj veฤพmi dobrรฝ kamarรกt, mรกm rรกd jeho aforizmy. Jeho nรกpady boli veฤพmi pรดvabnรฉ. Robil som to s veฤพkou radosลฅou.

Ako vรกm plynie ฤas teraz, keฤ pracujete? Mรกte pocit, ลพe ten ฤas plynie rรฝchlo alebo pomaly?

Straลกne rรฝchlo beลพรญ ten ฤas! Teta mojej ลพeny hovorila: โ€žKรฝm som mala 60, bolo to eลกte ako-tak, keฤ som mala 70, zdalo sa mi, ลพe to ide rรฝchlo. Ale keฤ som mala 80, to bolo hroznรฉ, ako rรฝchlo to utekalo!โ€œ Tak takรฉ pocity mรกm. ฤŒas sa stรกle zrรฝchฤพuje, lebo nรกm ho zostรกva menej a menej. Musรญme si rozmyslieลฅ, ฤo robiลฅ a ฤo nie.

Vy ste mi minule povedali, ลพe si ten ฤas krรกtite prรกcou…

รno. ฤŒas, teda beh ฤasom sa najlepลกie skracuje prรกcou. Jeden francรบzsky vedec, uลพ ani neviem ktorรฝ, povedal, ลพe prรกca je ฤinnosลฅ, ktorรก je najmenej nudnรก zo vลกetkรฝch vecรญ, ktorรฉ ฤlovek mรดลพe zaลพiลฅ.

To urฤite, ale prรกve keฤ sa ponorรญte do prรกce, ten ฤas straลกne rรฝchlo utekรก. Moลพno si sadnete do ateliรฉru a ani neviete, ลพe uลพ je poobede. A keฤ nemรกte ฤo robiลฅ, tak sa vรกm ฤas extrรฉmne vleฤie.

Ale keฤ nieฤo rieลกite, dlho to trvรก. Vtedy sa vlastne skracuje ฤas tรฝm, ลพe si musรญte podoprieลฅ hlavu do rรบk a dumaลฅ nad tรฝm, ako na to.

Poฤme sa teraz presunรบลฅ do tรฉmy architektรบra. Videli ste naprรญklad veฤพmi znรกmy seriรกl Ikony, ktorรฝ dรกvala aj RTVS tento aj minulรฝ rok?

รno, videl som.

Na snรญmke umelec a autor loga atletickรฉho mรญtingu Pravda - Televรญzia - Slovnaft Miroslav Cipรกr poฤas tlaฤovej konferencie Slovenskรฉho atletickรฉho zvรคzu k obnoveniu tradiฤnรฝch medzinรกrodnรฝch pretekov Pravda - Televรญzia - Slovnaft, 13. aprรญla 2016 v Bratislave
Na snรญmke umelec a autor loga atletickรฉho mรญtingu Pravda – Televรญzia – Slovnaft Miroslav Cipรกr poฤas tlaฤovej konferencie Slovenskรฉho atletickรฉho zvรคzu k obnoveniu tradiฤnรฝch medzinรกrodnรฝch pretekov Pravda – Televรญzia – Slovnaft, 13. aprรญla 2016 v Bratislave | Zdroj: TASR

ฤŒo naลˆ hovorรญte?

Niektorรฝch autorov som aj dobre poznal. Je to veฤพmi dรดleลพitรฉ, aby sme poznali tรฝch, ktorรญ boli pred nami, nieฤo dokรกzali a niekde to posunuli. Ich skutky sรบ evidentnรฉ, lebo oni v ฤase, kedy bolo nรกroฤnรฉ presadiลฅ nieฤo, ฤo bolo mimo normu, mimo oฤakรกvania, ฤo prinieslo trรกpenie, zloลพitรฉ postupy, aj napriek tomu to dokรกzali presadiลฅ. Sรบ to pozoruhodnรญ ฤพudia, ktorรญ si zaslรบลพia pozornosลฅ.

Spomรญnal som vรกm, ลพe sa na mลˆa obrรกtili, myslรญm, ลพe vtedy to bol hlavne Miluฤkรฝ, aby som sa podpรญsal pod zastavenie urรฝchlenej rekonลกtrukcie nรกลกho hradu. Navrhovali, aby sa urobil najskรดr komplexnรฝ prieskum. To znamenรก, ฤo na tom hrade bude, ako bude vyzeraลฅ, ako sa tam nรกvลกtevnรญk dostane, ฤรญm bude ten hrad prรญลฅaลพlivรฝ.

ฤŒiลพe aby sa to urobilo omnoho zloลพitejลกie, ale navลพdy, ฤรญm by sa spravila zรกkladnรก sluลพba mestu. Eลกte si pamรคtรกm ten hrad ako ruinu. Poznal som profesora Piffla, lebo nรกm prednรกลกal aj na Vysokej ลกkole vรฝtvarnรฝch umenรญ, aj Janka Alexyho, samozrejme. Takลพe si viem predstaviลฅ, akรก je to รบลพasnรก zรกsluha. Oni sa postarali o to, aby sa to nezbรบralo a nepostavila sa tam nejakรก modernรก architektรบra.

Viem si predstaviลฅ, koฤพko bolo treba nรกmahy, aby povedzme Svetkov dokรกzal presadiลฅ pyramรญdu (budovu Slovenskรฉho rozhlasu, pozn. red.) alebo Miluฤkรฝ krematรณrium. To sรบ veci veฤพmi dรดleลพitรฉ pre vรฝvoj. Ak budem pyลกnรฝ, podobne ako niektorรฉ moje logotypy v รฉre, kedy sa vลกetko robilo vlasteneckรฝm spรดsobom, vลกade musela byลฅ lipovรก ratolesลฅ, aby to bolo takรฉ slovenskรฉ. Ja som na to nezareagoval naprรญklad pri Slovenskej nรกrodnej galรฉrii.

Bolo to vย 60. rokoch, keฤ sme boli okรบzlenรญ naprรญklad sรบลฅaลพou na Petrลพalku, ฤo bolo utopickรฉ. Mรกm stรกle pocit, ลพe k tvorbe je potrebnรก utรณpia, fantรกzia, teda sny a aj keฤ nerealizovateฤพnรฉ, ale sny. Jednoducho venovaลฅ sa nejakรฉmu uvaลพovaniu o tom, ลพe ฤo by bolo keby. To je vlastne zรกklad toho, aby sme sa dostali o kรบsok ฤalej.

Takลพe รกno, videl som niektorรฉ Ikony. Naprรญklad dnes som vย Dennรญku N videl dvojstrรกnku o profesorovi Orestovi Dubayovi, ktorรฝ bol, dalo by sa povedaลฅ, takรฝ okrajovรฝ vรฝtvarnรญk. Nie je veฤพmi viditeฤพnรฝ, skรดr veฤพmi vลกednรฝ. Ale objavili ho a teraz ho umiestลˆujรบ do sรบvislostรญ, ลพe je zaujรญmavรฝ autor. To je prรกve to dรดleลพitรฉ, ลพe sa dokรกลพe niekto vzoprieลฅ uniformite. ลฝe dokรกลพe urobiลฅ nieฤo inรฉ, k ฤomu sa dopracoval inรฝm postupom.

Vy ste takรฝmto spรดsobom mali moลพnosลฅ ovplyvลˆovaลฅ aj samotnรบ architektรบru v Bratislave…

My sme sa o to snaลพili. Ako iste viete, v istom obdobรญ, tesne pred tรฝm zlomom v 89 som bol prvรฝ bezpartajnรฝ predseda Umeleckรฉho zvรคzu. V tej mestskej organizรกcii sa zhromaลพdili vลกetky mozgy alebo talentovanรญ ฤพudia, ktorรญ boli v opozรญcii, ktorรญ mali na to inรฝ nรกzor. Ktorรญ chceli, aby sa to robilo inak.

Uvaลพovali sme aj o tom, ako urobiลฅ poriadneho hlavnรฉho architekta a k nemu hlavnรฉho vรฝtvarnรญka, aby sa s tรฝm mestom nieฤo dialo. Lebo mesto bolo v zรบfalom stave, ฤo je eลกte slabรฝ vรฝraz. Bola to vlastne ruina, niฤ sa tam nerekonลกtruovalo, v palรกcoch boli remeselnรญci, inลกtalatรฉri aย pokrรฝvaฤi, ktorรญ tam mali svoje dielne. Keฤ sme ลพili v takom prostredรญ, mali sme dojem, ลพe s tรฝm musรญme ฤosi urobiลฅ. Nieฤo sa nรกm podarilo a nieฤo nie.

Vย kaลพdom prรญpade je nรกroฤnรฉ ovplyvลˆovaลฅ takรฉto celomestskรฉ dianie…

Na tom bolo zaujรญmavรฉ, ลพe sme sa museli dostaลฅ do kontaktu so stranรญckou ลกpiฤkou. Nedรกvno som si spomenul, ako sme mali stretnutie s predsedom Mestskej organizรกcie komunistickej strany, s istรฝm pรกnom ล lapkom. Bol znรกmy ako veฤพmi rozลกafnรฝ, mรกg, ktorรฝ vedel naลกiroko-naฤaleko krรกsne sฤพubovaลฅ, proste bol ลกtedrรฝ.

Museli sme sa stretnรบลฅ na nejakom zasadnutรญ, kde bol on ako predseda aย aj ja ako predseda. Obrรกtil sa ku mne, prisadol som si, predstavil som sa a on povedal: โ€žTo ste vy, za ktorรฝm ide celรฉ mesto.โ€œ Uลพ asi mรกte predstavu, ako nรกs vnรญmali. On to vnรญmal, ลพe ja som to vlastne spรดsobil, ลพe ja som vลกetkรฝch pokazil a oni sa ku mne pridali.

To sa dรก vnรญmaลฅ aj veฤพmi pozitรญvne a nemusรญ to byลฅ vyslovene negatรญvne.

Samozrejme, myslel to ลพartovne, chcel byลฅ ลพoviรกlny. Ale bolo jasnรฉ, ลพe si uvedomuje, o ฤo ide. ลฝe nie sme partneri, ale nachรกdzame sa na dvoch stranรกch.

A podarilo sa vรกm to ovplyvniลฅ?

Nepodarilo, to sa vyvรญjalo. Na samom konci to bolo pรดvabnรฉ. Po roku 89, keฤ uลพ bol odstavenรฝ, chodieval po naลกej ulici behaลฅ. Vลพdy sme si sย bรฝvalรฝm ลกรฉfom strannรญkov vย meste zamรกvali.

Viem si predstaviลฅ, ลพe moลพno bolo vaลกรญm zรกmerom ovplyvniลฅ vรฝvoj mesta prรกve z tej grafickej strรกnky…

Mali sme vplyv, samozrejme, na architektov, lebo boli aj v naลกej organizรกcii. Vedeli sme, ฤo treba urobiลฅ. Hlavnรฝ architekt pravidelne zlyhรกval, lebo nemal ลพiadne prรกvomoci aย tie, ktorรฉ by bol mal, tie mu upierali. Vลพdy tam rozhodovali stranรญcki funkcionรกri, nie odbornรญk. Napokon aลพ po terajลกiu hlavnรบ architektku a predchรกdzajรบceho ล tefana ล lachtu tam stรกle nebola tรก nezรกvislosลฅ architekta, ktorรฝ by si mohol povedaลฅ: bude to takto aย nijak inak, lebo sme sa tak dohodli.

Hej, hlavnรฝ architekt mรก takรฝ ลกtatรบt prezidenta, ลพe on je tรก reprezentatรญvna figรบrka, ale reรกlne nemรก aลพ takรบ prรกvomoc ovplyvลˆovaลฅ…

Mal by maลฅ nieฤo, ฤo sa dohodne. A keฤ sa to dohodne, tak sa to musรญ aj realizovaลฅ. Spomรญnam si na prรญbeh francรบzskeho prezidenta Pompidoua. Keฤ nastรบpil, z miestnostรญ, kde sa robili tlaฤovky, dal zvesiลฅ vลกetky veฤพkรฉ obrazy vojenskรฝch vรญลฅaznรฝch bitiek a dal tam modernรฉ umenie. Pre novinรกrov tam dal doniesลฅ hlbokรฉ kreslรก a ponรบkal ich alkoholom. ฤŒiลพe sa รบplne zmenila celรก situรกcia. Novinรกri sa zrazu zaujรญmali, ฤo robรญ Pompidou.

Po ลˆom priลกiel socialista Mitterrand a vลกetci sa ลพehnali, ฤo zย toho bude. Prรกve naopak. Socialista priลกiel s mรบdrym nรกpadom, ลพe uลพ bolo dosลฅ investovania do umenia v Parรญลพi a treba investovaลฅ do vedy. Prรกve vtedy vznikol park vedy Parc de la Villette, on urobil tรบ รบลพasnรบ kniลพnicu. ฤŒiลพe zrazu priลกiel niekto, kto zmenil podobu mesta, dokonca by sa dalo povedaลฅ krajiny. To sรบ prรกve tie ฤiny, ktorรฉ rozhodujรบ o povesti mesta. Aj keฤ sa rekonลกtruoval Louvre, nejakรฝ architekt priลกiel s nรกpadom urobiลฅ tam pyramรญdu zo skla. To muselo straลกne podrรกลพdiลฅ.

Nakoniec sa ale ukรกzalo, ลพe to bolo myslenรฉ veฤพmi dobre, lebo zrazu sa stal Louvre vhodnรฝ na nรกvลกtevu. Ja som bol v Louvri eลกte predtรฝm. Museli sme chodiลฅ tรฝmi dlhรฝmi chodbami, ฤo bolo neuveriteฤพnรฉ zdฤบhavรฉ. Z toho stredu sa tam uลพ ide vejรกrovito do jednotlivรฝch oddelenรญ. Vลพdy ide oย to, ลพe niekto z tรฝch ลกรฉfov, v tomto prรญpade Mitterrand alebo niekto, kto o tom rozhodol, tak rozhodol o novej kvalite Parรญลพa.

Toto je aj prรญpad Centra Pompidou. To je tieลพ budova obkolesenรก historickรฝm centrom Parรญลพa s tradiฤnรฝmi strechami. Zrazu tam architekti svetovรฉho mena Norman Foster a Richard Rogers v sรบลฅaลพi navrhli tรบto budovu. Budovu, ktorรก mรก na fasรกde obnaลพenรฉ ฤrevรก. To bolo nieฤo dovtedy nevรญdanรฉ. Teraz si predstavte konzervatรญvny nรกzor Francรบza, ลพe toto nรกm tam pristรกlo zย vesmรญru. Vย prvej sekunde by to bolo odmietnutรฉ, ale nakoniec to tam stojรญ a je to mestotvornรฝ prvok. Tรก budova dokonca vyฤnieva nad tie strechy.

Eลกte sรบ tam veฤพmi dรดleลพitรฉ prรกve tie kontakty, naprรญklad pri Stravinskรฉho fontรกne hrajรบ jeho skladby, na boku je Tinguely, na tom jazierku sa krรบti vลกetko to pozvรกranรฉ, hneฤ vedฤพa je aj ateliรฉr toho rumunskรฉho sochรกra. To sรบ vลกetko veci, ktorรฉ k tomu prispievajรบ, lebo to mรก svoje okolie. To nie je len nieฤo cudzie, ฤo nemรก vรคzby s okolรญm.

Vรฝstava slovenskรฉho vรฝtvarnรญka maliara, dizajnรฉra, ilustrรกtora a grafika Miroslava Cipรกra pod nรกzvom Maฤพba v Galรฉrii mesta Bratislavy - Pรกlffyho palรกci vo ลกtvrtok 21. novembra 2013 v Bratislave.
Vรฝstava slovenskรฉho vรฝtvarnรญka maliara, dizajnรฉra, ilustrรกtora a grafika Miroslava Cipรกra pod nรกzvom Maฤพba v Galรฉrii mesta Bratislavy – Pรกlffyho palรกci vo ลกtvrtok 21. novembra 2013 v Bratislave. | Zdroj: TASR

Zasa jedna prierezovรก otรกzka: akรฝ by ste mali odkaz pre mladรบ generรกciu ako som naprรญklad ja. Sme dnes veฤพmi zavalenรญ vizuรกlnom. Padรก na nรกs obrovskรฉ mnoลพstvo vizuรกlnych informรกciรญ zo sociรกlnych sietรญ aj zย mรฉdiรญ.

To je predsa jednoduchรฉ. Brรกniลฅ sa.

Brรกniลฅ sa ฤomu?

ฤŒo ste povedali, ลพe je tam priveฤพkรก miera vizuรกlnych informรกciรญ, ลพe mรกte toho prรญliลก veฤพa. Musรญte to triediลฅ!

No triediลฅ, ale ubrรกniลฅ sa tomu nedรก…

Triediลฅ znamenรก ubrรกniลฅ sa tomu, jednoducho nepustiลฅ to na seba naplno. Pozrite sa, moja ลพena je vย jednom ฤitateฤพskom klube. Je tam asi 12 ลพien rozliฤnรฉho veku, veฤพmi exponovanรฝch zamestnanรญ. ฤŒรญtajรบ knihy a potom si o nich rozprรกvajรบ. No a teraz ide oย to, akรฉ knihy ฤรญtaลฅ. O tom sa musia dohodnรบลฅ, lebo mรกte takรฉ mnoลพstvo knรญh, ktorรฉ vychรกdzajรบ, musรญte maลฅ nejakรบ dohodu. Dozvedieลฅ sa od niekoho, ฤo ฤรญtaลฅ a ฤo nie. ฤŒiลพe to istรฉ musรญte aj v tej komunikรกcii, teda na tรฝch sieลฅach.

Musรญte vedieลฅ, pokiaฤพ รกno a pokiaฤพ nie, koฤพko mรกte sedieลฅ pri poฤรญtaฤi. ฤŒi sa nechรกvate strhnรบลฅ tรฝm, ฤo vรกm ponรบkajรบ, alebo si to triedite. ฤŒi sa nechรกte zotroฤiลฅ, alebo ste slobodnรฝ a rozhodujete oย sebe. Veฤ to najlepลกie vidรญte na deลฅoch. Nauฤili sa hraลฅ a robia to stรกle rรฝchlejลกie. Uลพ vlastne nestaฤia, ani nemรดลพu vnรญmaลฅ, ฤo sa deje. Uลพ vnรญmajรบ len ten chaos, tรบ skrumรกลพ. Chceme, aby zaลพili postupnรฝ vรฝvoj, ลพe by sa dostali z bodu A do toho bodu B bez tej skrumรกลพe. Ja som nedรกvno ฤรญtal ฤŒechova. Tam sa niฤ nedeje, ale to je inรฝ ฤas, okรบzฤพujรบci ฤas.

Myslรญm si, ลพe je rozhodujรบce rozhodnรบลฅ oย sebe, o svojom ฤase, o tom, ฤomu sa venujem. Ten ฤas sa dรก zastaviลฅ, o tom sme sa uลพ dnes rozprรกvali, a dรก sa zastaviลฅ prรกve tรฝm, ลพe si vyprรกzdnite myseฤพ. Nemusรญ byลฅ รบplne vyprรกzdnenรก, ale mรดลพe byลฅ sรบstredenรก na jedno jedinรฉ, na jeden bod alebo predmet. Aย tomu venujete celรบ energiu, celรบ intelektuรกlnu energiu. Vtedy z toho mรกte รบลพitok, aj trรกvenie vรกm bude fungovaลฅ lepลกie. To si myslรญm ja, ลพe sa treba brรกniลฅ, nenechaลฅ sa zotroฤiลฅ nieฤรญm, ฤo je povaลพovanรฉ za nevyhnutnรฉ, ลพe to musรญte urobiลฅ tak preto, lebo vลกetci to tak robia.

Uลพ sa mi ani nechce daลฅ vรกm ฤalลกiu otรกzku, lebo ste to veฤพmi pekne zakonฤili. Poฤme ale eลกte na zรกver, kde mรกm pravidelnรฉ rubriky. Prvรก otรกzka je takรก na zamyslenie: akรฝ je vรกลก obฤพรบbenรฝ neรบspech v ลพivote? Obฤพรบbenรฝ neรบspech znamenรก, ฤi sa vรกm stalo nieฤo negatรญvne, ale na konci dลˆa vรกm to prinieslo prรกve nieฤo pozitรญvne.

Lord Chichester povedal, ลพe neprรญjemnosลฅ je zle pochopenรฉ dobrodruลพstvo. To je moja odpoveฤ.

Nemรกte ale nejakรบ ลพivotnรบ situรกciu?

Mรกm takรฝch mnoลพstvo. Poviem vรกm peknรบ prรญhodu. Rodiฤia mi hovorili, ลพe by som mal navลกtรญviลฅ istรฝch naลกich takmer prรญbuznรฝch. Ten starรฝ pรกn bol spisovateฤพ a mali dievฤa, ktorรฉ bolo v mojom veku. Keฤ som bol v Bratislave, tak som sa vybral na ลˆu pozrieลฅ. Inak teraz je to architektka, ale takรฉ sympatickรฉ dievฤa.

Iลกiel som tam tesne po tom, ako sme dohrali vyฤerpรกvajรบci futbal. Priลกiel som tam poriadne unavenรฝ aย oni prรกve veฤerali. Povedali mi, nech im odpustรญm aย poฤkรกm vย obรฝvaฤke, kรฝm doveฤerajรบ. Hovorรญm, ลพe samozrejme. Sadol som si tam aย zaspal som. Potom priลกli po veฤeri a prehovorili tak, aby som sa zobudil. Takลพe takรฉto sรบ moje neprรญjemnosti.

A ฤo to dievฤa?

รšplne vย poriadku, zasmiali sme sa na tom.

A iลกli ste preฤ…

Veฤ to boli veฤพmi sympatickรญ ฤพudia. S nimi sa dalo rozprรกvaลฅ aj po tomto debakli.

Akรก je vaลกa najhorลกia vlastnosลฅ?

Mรกm veฤพa zlรฝch vlastnostรญ. To by mal niekto inรฝ povedaลฅ.

Musรญte vy, vy sa poznรกte najlepลกie, lebo niekto inรฝ by povedal moลพno nieฤo inรฉ. Ale takรบ, ktorรก vรกs hnevรก.

Poviem vรกm, ลพe najhorลกia vlastnosลฅ je, ลพe mรกm veฤพmi skoro pocit, ลพe uลพ viem, ako to urobรญm, ฤo chcem a potom mรกm pocit, ลพe je to uลพ urobenรฉ.

Len to treba urobiลฅ.

Len to treba urobiลฅ. Proces toho vymรฝลกฤพania je pre mลˆa podstatnejลกรญ ako tรก realizรกcia. ฤŒiลพe by som potreboval na to ฤพudรญ, ktorรญ by to realizovali.

Prihlรกste sa pรกnovi Cipรกrovi, potrebuje ฤพudรญ!

Poznรกm takรฝ prรญbeh. Je o francรบzskom spisovateฤพovi, ktorรฝ sฤพรบbil vydavateฤพovi, ลพe mu napรญลกe trilรณgiu. Keฤ sa spolu stretli, spisovateฤพ hlรกsi vydavateฤพovi, ลพe uลพ to mรก hotovรฉ. Vydavateฤพ hovorรญ, no tak poฤme do tlaฤe. Poฤkaลฅ, poฤkaลฅ, ja to eลกte musรญm napรญsaลฅ!

Poฤme teraz do pozitรญvnych vรดd. Akรก je vaลกa najlepลกia vlastnosลฅ?

Nemรกm.

Musรญte sa vedieลฅ pochvรกliลฅ. To by ste boli prvรฝ ฤlovek, ktorรฝ neodpovie na tรบto otรกzku, ลพe nemรก najlepลกiu vlastnosลฅ.

Ja neviem. Nemรกm pocit, ลพe mรกm nejakรฉ dobrรฉ vlastnosti. Eลกte chvรญฤพu musรญm rozmรฝลกฤพaลฅ.

Porozmรฝลกฤพajte, to je รบplne v poriadku. Preฤo by vรกs ฤพudia mohli maลฅ radi?

A majรบ ma radi? Moลพno, ลพe sa neviem prieลฅ.

Na snรญmke akademickรฝ maliar Miroslav Cipรกr vo svojom ateliรฉri poฤas rozhovoru pre tlaฤovรบ agentรบru TASR
Na snรญmke akademickรฝ maliar Miroslav Cipรกr vo svojom ateliรฉri poฤas rozhovoru pre tlaฤovรบ agentรบru TASR | Zdroj: TASR

ลฝe sa neviete hรกdaลฅ? To je zaujรญmavรก vlastnosลฅ, keฤลพe ste veฤพakrรกt museli argumentovaลฅ, aby ste presadili to, ฤo ste chceli presadiลฅ vo svojej tvorbe. Tak vy sa vlastne neviete hรกdaลฅ.

Hรกdaลฅ je troลกka inรฉ.

ฤŒiลพe vy sa neviete emoฤne hรกdaลฅ, keฤ cรญtite, ลพe vlastne uลพ to nemรก ลพiadne rรกcio…

รno, tak.

Byt alebo dom?

No tak ja som to uลพ rieลกil predsa. Takลพe dom ako mรกme, je vlastne takรฝ byt.

Nie. Ja som v tom dome bol a vรดbec to nie je ako byt. Je to veฤพmi kvalitnรฝ priestor nakoncipovanรฝ od architekta a mรก to รบplne inรฉ priestorovรฉ kvality ako byt…

Tak dom.

Teraz si dรกme dve gastronomickรฉ otรกzky. Akรฉ je vaลกe najobฤพรบbenejลกie jedlo?

Ja mรกm veฤพa obฤพรบbenรฝch jedรกl, lebo mรกm to ลกลฅastie, ลพe moja ลพena je pรดvodom Maฤarka a ja som z Kysรบc a moja mama ju nauฤila kysuckรฉ jedlรก. Takลพe mรกm dvojakรฝ jedรกlny lรญstok.

Kysuckรฝ aย maฤarskรฝ…

Ale keฤ mรกm povedaลฅ, ฤo je moje obฤพรบbenรฉ jedlo, tak to je fazuฤพovรก polievka na dva spรดsoby, teda kysuckรฝ a maฤarskรฝ. Jedna je so suลกenรฝmi slivkami aย druhรก s klobรกsou.

Kรกvenky alebo Kakaovรฉ rezy?

Ani-ani.

Ale poznรกte ich?

Kakaovรฉ rezy, to sรบ normรกlne ako torta?

Nie. To sรบ ako Horalky, takรฝ keksรญk. Kรกvenky a Kakaovรฉ rezy. Ten keksรญk vyzerรก podobne, ale chutรญ to inak. To je takรก otรกzka, ktorรก delรญ populรกciu na dva typy. Buฤ mรกte rรกd Kรกvenky, alebo Kakaovรฉ rezy, moลพnosลฅ medzi tรฝm vlastne neexistuje.

Sympatickejลกie mi znejรบ tie rezy.

Ale eลกte ste ich nikdy neochutnal…

Ale asi hej, moja ลพena sa o to starรก. Ona nosรญ takรฉto sladkosti domov.

Dostali sme sa eลกte k รบplne poslednej otรกzke na zรกver. Neviem, ฤi vnรญmate takรฝ trend, ลพe architekti veฤพmi ฤasto nosia ฤierne obleฤenie. ฤŒo si oย tom myslรญte?

Mne to neprekรกลพa. Pokojne si noste, ฤo chcete.

To bola poslednรก otรกzka. Eลกte raz vรกm veฤพmi pekne ฤakujem, ลพe ste prijali moje pozvanie a ลพe ste nรกm takto veฤพmi รบprimne povedali aj svoj ลพivotnรฝ prรญbeh. Len na doplnenie, ja som si oย vรกs naprรญklad peknรฝ ฤlรกnok preฤรญtal na รšstave pamรคti nรกroda. ฤŽakujem pekne, pรกn Cipรกr, a majte sa krรกsne.

ฤŽakujem vรกm za pozvanie.

5 how i met richard sranko 5dh

Najฤรญtanejลกie