Poslednรฝ veฤพkรฝ rozhovor s Miroslavom Cipรกrom: Dobrรฉ logo je matematika aj poรฉzia
ฤรญtate upravenรฝ prepis podcastu How I Met My Architect sย Miroslavom Cipรกrom, ktorรฝ sa objavuje na naลกom webe. Je to jeden z poslednรฝch rozhovorovo sย tรฝmto vรฝznamnรฝm umelcom, ktorรฝ vznikol vย oktรณbri 2021. Necelรฝ mesiac nato Majster grafickรฉho dizajnu navลพdy odiลกiel. ฤesลฅ jeho pamiatke.
V rozhovore sa doฤรญtate:
- ako vnรญmal aย preลพรญval detstvo vo vojnovom obdobรญ,
- preฤo sa rozhodol pre ลกtรบdium umeleckรฉho smeru,
- preฤo tvorba loga musรญ dodrลพiavaลฅ matematickรฉ pravidlรก,
- ktorรฉ obdobie tvorby bolo pre neho najplodnejลกie,
- akรฉ jedlรก mu varรญ manลพelka.
So vลกetkou รบctou k predoลกlรฝm hosลฅom musรญm povedaลฅ, ลพe pรกn Cipรกr bol doposiaฤพ mojรญm najvzรกcnejลกรญm hosลฅom. Miroslav Cipรกr mรก 86 rokov a je vรฝznamnรฝ slovenskรฝ grafik, ilustrรกtor, maliar, ktorรฝ neustรกle tvorรญ. Nerobรญ veฤพa rozhovorov, no keฤ rozprรกva, tak to stojรญ zato, nakoฤพko jeho celoลพivotnรก mรบdrosลฅ je prรญtomnรก v kaลพdej vete.
Treba povedaลฅ, ลพe uลพ nie je veฤพa rozprรกvaฤov, ktorรญ nรกm eลกte vedia porozprรกvaลฅ naprรญklad aj o 2. svetovej vojne. Pรกn Cipรกr je tvorcom sรบฤasnรฉho loga Slovenskej nรกrodnej galรฉrie a mnohรฝch ฤalลกรญch. Preฤรญtajte si tento veฤพmi prรญjemnรฝ rozhovor, ktorรฝ nรกs, mladรบ generรกciu, svojรญm odkazom โposadรญ na zadokโ.
Zaฤnime รบplne od zaฤiatku, pรกn Cipรกr. Vย ฤase 2. svetovej vojny ste bol malรฝ chlapec. Akรฉย zรกลพitky mรกte zย tohto obdobia?
Narodil som v kysuckej osade Semeteลก v obci Vysokรก nad Kysucou, kde som preลพil detstvo aลพ do desiatich rokov. Potom som odiลกiel na gymnรกzium do ลฝiliny a tam som sa tรบlal po vลกelijakรฝch nezmyselnรฝch internรกtoch, lebo nebolo kde bรฝvaลฅ. Dokonca som bรฝval aj vย sirotinci, po rรดznych privรกtoch, kde som viac trpel, ako si uลพรญval. Nemal som tam kรบrenie, proste musel som to preลพiลฅ.
Do 10 rokoch som ลพil so svojimi rodiฤmi, ลพiaฤพ, hlavne poฤas 2. svetovej vojny. Vtedy boli u nรกs na kopaniciach prvรฉ vรฝsadky sovietskych vรฝsadkรกrov, kde som zaลพil prvรฉ partizรกnske strety s nemeckรฝmi vojskami. Nakoniec to skonฤilo aลพ tรฝm, ลพe naลกu osadu vypรกlili a dvadsaลฅjeden muลพov postrieฤพali. Bol medzi nimi aj mรดj otec, ktorรฝ ale z toho ลกลฅastne vyviazol.
Celรก tรก udalosลฅ bola veฤพmi krutรก, lebo bola dรดsledkom nezmyselnรฉho zรกsahu pseudopartizรกnov, ktorรญ nastraลพili mรญnu, ktorรก vybuchla, aย dรดsledok bol celkom jasnรฝ. Vojaci (nemeckรฉho Wehrmachtu, pozn. red.), ktorรญ prechรกdzali osadou na vozoch ลฅahanรฝch koลmi, pripomรญnali starosvetskรบ vojenskรบ jednotku, takรฝch koฤovnรญkov. Vozy mali pod ลกiatrami, kde aj spali. Bolo to inรฉ, ako si vieme predstaviลฅ teraz. Zapรกlili osadu, pozbierali vลกetkรฝch chlapov aย postrieฤพali ich.
Celรก tรก udalosลฅ (poslednรก masovรก poprava poฤas 2. svetovej vojny na รบzemรญ ฤeskoslovenska, pozn. red.) sa odohrala 10 dnรญ pred koncom vojny, ฤo je veฤพmi zaujรญmavรฉ. Eลกte desaลฅ dnรญ bolo treba poฤkaลฅ a uลพ by bol mier. Vtedy sa vlastne celรฝ ฤas zastavil a skonฤila vojna.
Mal som toฤพko rokov, ลพe som museli รญsลฅ uลพ do nejakej ลกkoly. Po debate s riaditeฤพom ลกkoly sa otec rozhodol, ลพe pรดjdem na skรบลกky do ลฝiliny. Nebolo tam kde bรฝvaลฅ, museli sme hฤพadaลฅ nejakรฝ privรกt, a keฤ sme ho naลกli, nebolo ฤรญm kรบriลฅ. Bolo tam treba doviezลฅ siahovicu. To znamenรก vziaลฅ furmana a aลพ do ลฝiliny priniesลฅ siahovicu. Sรบ to nepredstaviteฤพnรฉ veci.
Keฤ to spomรญnam, tak mi to pripadรก akoby to nebol mรดj zรกลพitok, ale ลพe som to ฤรญtal v Kukuฤรญnovi alebo ลพe to je proste zรกลพitok niekoho inรฉho. Takลพe mne sa to aj ลฅaลพko rozprรกva. Hlavne preto, ลพe sa bojรญm, ลพe do toho budem vkladaลฅ nejakรฉ veci, ktorรฉ sa nestali a ktorรฉ si domรฝลกฤพam. Snaลพรญm sa byลฅ poctivรฝ a hovoriลฅ len to, ฤo si naozaj pamรคtรกm.
Preฤo ste sa v ฤase po vojne rozhodli pre takรฝto kreatรญvny, umeleckรฝ a vรฝtvarnรญcky smer, keฤ ฤพudia vtedy rieลกili รบplne inรฉ problรฉmy? Hlavne preลพitie…
K tomu rozhodnutiu bolo eลกte vtedy ฤaleko. Ja som iลกiel na gymnรกzium, ktorรฉ malo charakter reรกlneho gymnรกzia, ฤiลพe odtiaฤพ vychรกdzali maturanti obyฤajne na vysokรบ ลกkolu technickรบ, takลพe to boli budรบci inลพinieri. Aj mne hrozilo nieฤo takรฉto, ale z triedy v maturitnom roฤnรญku sme sa vybrali na ลกtรบdium Vysokej ลกkoly vรฝtvarnรฝch umenรญ hneฤ ลกtyria. Bola to vlastne takรก priateฤพskรก sรบdrลพnosลฅ. Moลพno by som ani nebol ลกiel, ale keฤ kamarรกti iลกli, tak som sa k nim pridal a nakoniec sa ukรกzalo, ลพe to bolo sprรกvne rozhodnutie.
Vy ste uลพ poฤas vysokej ลกkoly zaฤali robiลฅ zรกkazky?
Samozrejme, dokonca to bola najdรดleลพitejลกia vec. Teraz naprรญklad vyjde kniลพka kย 85. narodeninรกm ฤฝuba Feldeka. To je kniha, ktorรบ sme robili ako prvรบ. Bol som vtedy vย treลฅom roฤnรญku na vysokej ลกkole a robil som to tajne, aby to profesor nevidel.
Jednรฉho dลa, keฤ mala byลฅ vรฝroฤnรก, teda semestrรกlna vรฝstava, priลกiel za mnou aย hovorรญ: โVystavรญme aj tรบ vaลกu kniลพku, ฤo ste urobili pre Mladรฉ letรก.โ Oฤervenel som, ลพe sa prezradilo nieฤo, ฤo sa nesmelo, no on to akceptoval. Tak sa potom tรก kniha aj vystavovala. Teraz vyjde reprint, pretoลพe vtedy bola zoลกrotovanรก , lebo mala ideologickรฉ problรฉmy. Ale to uลพ by bolo dlhรฉ rozprรกvanie, ฤo znamenajรบ pri detskej kniลพke ideologickรฉ problรฉmy…
Vyjde v rovnakom grafickom dizajne?
รplne vย rovnakom, aลพ na to, ลพe tam nebude napรญsanรฉ Mladรฉ letรก, ale Slovart.
Minulรฝ rok vรกm vyลกla monografia Cipรกr&Logo. Mรกm pocit, ลพe vลกetky tie logรก sรบ robenรฉ jednรฝm perom. Aj napriek tomu, ลพe ste ich robili 30 alebo neviem koฤพko rokov, stรกle tam vidno, ako keby to robil jeden ฤlovek jednรฝm ลกtรฝlom.
Tรบ kniลพku som poslal priateฤพovi do ฤiech Jรกnovi Solperovi, ktorรฝ bol profesorom na Vysokej ลกkole umelecko-priemyslovej aย ลกรฉfom grafickรฉho dizajnu. Napรญsal mi list, vย ktorom pรญลกe: โKaลพdรฉ to logo je inรฉ, ale v kaลพdom cรญtim tvoju ruku.โ
Keฤ si vybavujem tie vaลกe logรก, javรญ sa mi, ลพe vลกetky boli ฤiernobiele. Je to pravda? Mali ste aj nejakรฉ farebnรฉ logรก?
Vลพdy musia byลฅ ฤiernobiele predovลกetkรฝm.
Preฤo?
Lebo sa obyฤajne pouลพรญvajรบ ako zdroj ฤalลกieho pouลพitia. Ten kruh, ktorรฝ je tam biely, je pรดvodne ฤierny, len ho aplikujete na ฤiernu plochu. ฤiลพe vลพdy to musรญ maลฅ zรกklad a potom sa stanovuje farebnosลฅ. Obyฤajne je to tlaฤovรก predloha, teda to, ฤo ide do tlaฤe, kde sa pouลพรญva ฤierna farba aย kย nej sa dopฤบลa vลกeliฤo inรฉ. Naprรญklad som robil pre Slovenskรบ nรกrodnรบ galรฉriu tri druhy logotypov: pre starรฉ umenie, novรฉ umenie a dizajn a architektรบru.
Kย tรฝm logotypom som vลพdy pridal nieฤo, ฤo ich charakterizovalo a odliลกovalo od seba. Mohlo by vรกs zaujรญmaลฅ, ลพe logo Nรกrodnej galรฉrie pre architektรบru a dizajn vrhรก tieล, teda je priestorovรฉ. Starรฉ umenie je spravenรฉ vย rรกmikoch a novรฉ umenie je podฤiarknutรฉ s takรฝm ลกvihom (fajkou, pozn. red.).
Pรกn Miroslav Cipรกr stojรญ naprรญklad za logami Slovenskej nรกrodnej galรฉrie alebo Bratislavskรฝch hudobnรฝch slรกvnostรญ, Galรฉrie mesta Bratislavy, vydavateฤพstva Mladรฉ letรก, divadla Arรฉna alebo Slovenskej technickej univerzity. Robili ste aj toto logo?
รno, ale, ลพiaฤพ, Slovenskรก technickรก univerzita sa so mnou nedohodla. Mali dojem, ลพe tam nieฤo nesรบhlasรญ a chceli sa v procese, keฤ som uลพ mal hotovรบ prรกcu, spoluprรกce vzdaลฅ a vtedy som sa vzprieฤil. STU uลพ nemรก moje logo, to logo je dรกvno preฤ. Stojรญ ale za zmienku, ลพe som vychรกdzal zย toho, ลพe za mojich ฤias boli len dve vysokรฉ ลกkoly โ technika aย univerzita.
Kedysi bola slรกvna ฤพahkoatletickรก sรบลฅaลพ Technika-Univerzita, ฤiลพe sรบลฅaลพiaci mali na triฤkรกch T a U. Keฤ som mal robiลฅ logo technickej univerzity, tak mi napadlo, ลพe by tam malo byลฅ vย strede veฤพkรฉ T a do toho som spravil takรฉ vstupujรบce akoby poloviฤnรฉ negatรญvne pรญsmena Sย a U. Pri tom nรกvrhu som uvaลพoval pod dojmom svojich skรบsenostรญ z mladรฝch ฤias, keฤ som chodil na tรบ ฤพahkoatletickรบ sรบลฅaลพ. Mal som dojem, ลพe je to logo v poriadku. No teraz majรบ vย logu len takรฉ bodky. Je to takรฉ sterilnรฉ.
Bez myลกlienky?
No, uลพ to nemรก ten buket! Logo je ako vรญno, ktorรฉ musรญ maลฅ chuลฅ. Keฤ to nemรก chuลฅ, mรดลพete to priradiลฅ kย hociฤomu, kย hocakรฉmu produktu. Teraz sa tomu hovorรญ produktovรฝ dizajn.
Celoลพivotne sa venujete tรฉme log. Skรบste nรกm povedaลฅ, ฤo pre vรกs znamenรก logo. Urฤite mรกte svoj vycibrenรฝ nรกzor…
Nemรกm celkom vycibrenรฝ nรกzor, ale celkom jednoducho sa dรก povedaลฅ, ลพe logo je vlastne nieฤo รบplne zรกkladnรฉ. Je vย podstate jadrom, kde je sรบstredenรฉ vลกetko to podstatnรฉ, ฤo by malo charakterizovaลฅ podnik, udalosลฅ, inลกtitรบciu. Ja hovorรญm, ลพe dobrรฉ logo je matematika aj poรฉzia. Na jednej strane je to inลกpirรกcia alebo intuรญcia a na druhej strane je tam veฤพmi prรญsna matematika. Logo musรญ byลฅ zdielne. Takรฉ, kde niฤ nechรฝba, ale ani niฤ neprevyลกuje. Musรญ byลฅ vyฤistenรฉ. Je to veฤพmi zloลพitรฝ proces, ako keฤ sa definujรบ matematickรฉ pouฤky.
Vyzerรก to veฤพmi jednoducho, ale berie to veฤพa energie. Potrebuje to veฤพmi veฤพa, ako ste hovorili, inลกpirรกcie, intuรญcie, talentu alebo schopnosti, ktorรบ nemรก kaลพdรฝ. Tak ako pri kaลพdom umenรญ, to je vlastne na tom to podstatnรฉ. Ak na to ฤlovek mรก, tak to dokรกลพe urobiลฅ, aย ak na to nemรก, tak je to รบplne mรกrne. Je cรญtiลฅ len trรกpenie, ale vรฝsledok nie je tรฝm, ฤo oฤakรกva.
Keฤ sme sa dnes stretli aย videli ste na mne triฤko, na ktorom je jednoduchรฝ biely kruh, povedali ste, ลพe tomu nieฤo chรฝba. ฤo teda chรฝba jednoduchรฉmu kruhu, ktorรฝ uลพ vlastne nemรดลพe byลฅ jednoduchลกรญ?
Ten kruh je vย poriadku, aj na tej ploche. Plocha je ฤierna, kruh je biely, jeho hrรบbka je vlastne troลกku tenลกia. Treba povedaลฅ, ลพe ten kruh mรก vzลฅah k tvaru toho triฤka. ฤiลพe tam uลพ nie je len logo, uลพ je vo vzลฅahu k tomu triฤku, ktorรฉ mรก svoj tvar, svoju veฤพkosลฅ, uลพ mรก vzลฅah k vaลกej podobe. Je tam mnoho ฤalลกรญch vecรญ, ktorรฉ sรบ dรดleลพitรฉ na to, aby sme ten kruh vnรญmali ako vydarenรฝ. Ja som len povedal, ลพe na mรดj vkus by hrรบbka toho bieleho kruhu mala byลฅ aspoล dvojnรกsobnรก.
Tรกto celoลพivotnรก deformรกcia je veฤพmi milรก. Keฤ nieฤo zbadรกte, v tomto prรญpade ten kruh, tak na to okamลพite reagujete. Videl som na vรกs, ako vรกm ide hlava a uลพ vymรฝลกฤพate, ako by ten kruh mal byลฅ troลกku inรฝ. To je veฤพmi fajn… O logรกch si veฤพa ฤพudรญ myslรญ, ลพe je to ploลกnรก zรกleลพitosลฅ. Vnรญmate vy logo naprรญklad ako priestorovรบ zรกleลพitosลฅ?
Samozrejme. Logo by malo maลฅ vlastnosti, ktorรฉ mu umoลพnia, aby sa dokรกzalo dostaลฅ aj do priestoru. Naprรญklad logo nรกrodnej galรฉrie som urobil ako ลกtvorec. A ลกtyri ลกtvorce dookola vytvรกrajรบ kocku. Vtedy mi to pripadalo takรฉ akurรกtne aย uvaลพoval som oย ฤalลกom pouลพitรญ toho loga. Keฤ to bolo pohromade, malo to kompaktnosลฅ. Vyzeralo to, ลพe to nemรดลพe byลฅ inak, ลพe to musรญ byลฅ jedine takto.
To sa, samozrejme, tรฝka aj inรฝch logotypov. Naprรญklad pre Stretnutie stredoลกkolskej mlรกdeลพe som navrhol tri figรบrky, ktorรฉ sa navzรกjom drลพia. Bola zย toho malรก soลกka z keramiky, ktorรบ dostรกvali vรญลฅazi sรบลฅaลพรญ.
Pre Trienรกle insitnรฉho umenia som navrhol vtรกฤika. Insitnรฉ umenie bolo potom premenovanรฉ na ฤพudovรฉ umenie, pretoลพe niekomu za socialistickej รฉry pripadalo dehonestujรบce, ลพe naivnรญ umelci sรบ primitรญvi. Tak to bolo premenovanรฉ na ฤพudovรฉ umenie, falzifikovalo sa to. Jednรฝm ลฅahom som vtedy spravil znaฤku, prekrรญลพenรฉ A, ktorรฉ vytvรกralo vtรกฤika na nรดลพke. Tieลพ zย toho bola takรก malรก medaila, ktorรก sa tieลพ odovzdรกvala ako cena.
Niektorรฉ logotypy sa dajรบ urobiลฅ dokonca v monumentรกlnych rozmeroch. V Indii pre oceliarne Hindustan Steel som robil obrovskรฉ logo z liatiny, ktorรฉ malo stรกลฅ pred fabrikou. Ono sa s tรฝm poฤรญta, ลพe by malo maลฅ robustnosลฅ.
Viem si predstaviลฅ, ลพe logo vyzerรก รบplne inak, keฤ mรก 4 metre na vรฝลกku, ako keฤ mรก 2 centimetre.
Prรกve to je vlastne skรบลกka sprรกvnosti, ako sa to hovorรญ v matematike. Ak navrhnete sprรกvne logo, musรญ fungovaลฅ od minimรกlneho rozmeru, naprรญklad od 1 ร 1 centimeter aลพ po 5 ร 5 metrov. Lebo tam musia fungovaลฅ sprรกvne proporฤnรฉ vzลฅahy. To je vlastne aj v architektรบre podstatnรฉ, ลพe musรญte dodrลพaลฅ nielen architektonickรฉ a ideovรฉ, ale aj technickรฉ podmienky.
Koฤพko vรกm naprรญklad trvalo vytvoriลฅ logo Slovenskej nรกrodnej galรฉrie?
Niektorรฉ logรก trvali veฤพmi dlho. Ale sรบ aj takรฉ rekordnรฉ, ktorรฉ trvali veฤพmi krรกtko. Dokonca jedno rekordnรฉ logo som urobil poฤas telefonรกtu, kรฝm ma ลพiadali, aby som urobil logo. Keฤ som zloลพil slรบchadlo, logo bolo hotovรฉ. Za ten ฤas som ho nakreslil. Potom som ho musel, samozrejme, definovaลฅ, vyฤistiลฅ, ale zostalo takรฉ, ako som ho vymyslel.
Tak to bolo extrรฉmne rรฝchle logo. A extrรฉmne dlhรฉ logo?
Niektorรฉ logรก eลกte doteraz nie sรบ hotovรฉ, lebo mรกm stรกle dojem, ลพe by potrebovali opravy, nieฤo sa mi tam uลพ nepรกฤi. Aj teraz ako vyลกla monografia Cipรกr&Logo, som si tam spravil poznรกmky, ktorรฉ logรก treba eลกte prebraลฅ. Samozrejme, ลพe objednรกvatelia to uลพ nepotrebujรบ, lebo obyฤajne uลพ neexistujรบ, ale tie najlepลกie logรก majรบ okolo 40 โ 50 rokov, takลพe uลพ preลกli skรบลกkou ฤasu. Keฤ preลพili, zdรก sa, ลพe sรบ asi dobrรฉ.
ฤรญtal som o vรกs ฤlรกnok ohฤพadom Slovenskej nรกrodnej galรฉrie. Keฤ ste vyhrali sรบลฅaลพ, riaditeฤพ chcel kaลพdรฝ rok novรฉ logo…
Nie, to boli Bratislavskรฉ hudobnรฉ slรกvnosti. Profesor Haluzickรฝ, aby som ho menoval, predseda festivalovรฉho vรฝboru, vtedy povedal: โJe to peknรฉ logo. Na budรบci rok urobรญme eลกte lepลกie.โ Museli ho presvedฤiลฅ, ลพe to uลพ bude navลพdy. To logo funguje od roku 1974.
Keฤ sa teraz opรฝtam na logรก nie od vรกs, ktorรฉ povaลพujete za veฤพmi dobrรฉ alebo vynikajรบce?
Tak tรฝch je viac. Za tie roky sa vykultivovali niektorรฉ logotypy, ktorรฉ sรบ svetovo znรกme, ktorรฉ vlastne uลพ niฤ viac nepotrebujรบ. Asi najznรกmejลกie je logo Olympijskรฝch hier. Alebo takรฉ logรก, ktorรฉ patria inลกtitรบciรกm, ktorรฉ nieฤo produkujรบ. Naprรญklad Blaupunkt bol pre mลa vrcholnรฝ zรกลพitok. Modrรฝ bod sรบ rรกdiรก. Modrรฝ bod je vlastne bodka, ktorรก je modrรก. Podฤพa mลa je to absolรบtne, lebo sa to volรก Blaupunkt. To nie je schvรกlnosลฅ, ลพe je tam bodka. Je to vyjadrenie toho nadpisu.
ย Nie je to urฤitรก dualita, keฤ mรกte modrรบ bodku a potom nรกpis modrรก bodka?
Potom uลพ na to rรกdio nebolo potrebnรฉ pรญsaลฅ Blaupunkt, uลพ tam bola len modrรก bodka. To svetielko tam svieti stรกle. Mรกte tam modrรบ aย ฤervenรบ. Keฤ si zapnete rรกdio, tak vรกm zasvieti modrรก bodka. Veฤ to je รบลพasnรฉ!
To veฤพmi vydarenรฉ logo olympijskรฝch hier je vlastne farebnรฉ…
Ale takisto mรดลพe byลฅ nefarebnรฉ! To je jeho druhรก kvalita. Samozrejme, to logo je farebnรฉ, lebo kaลพdรฝ svetadiel mal svoju farbu. Afrika mรก ฤiernu, Eurรณpa modrรบ, Austrรกlia je zelenรก, รzia je ลพltรก a Amerika ฤervenรก. Je to presne stanovenรฉ, ktorรฝ kruh ฤo symbolizuje.
Tam je zaujรญmavรฉ, ลพe hornรฉ tri kruhy nie sรบ medzi sebou prepojenรฉ, prepรกjajรบ ich tie spodnรฉ kruhy.
Spodnรฉ kruhy, ktorรฉ tieลพ nie sรบ navzรกjom prepojenรฉ. รno, je to nรกdherne urobenรฉ.
Odkiaฤพ beriete inลกpirรกciu? Keฤลพe ste uลพ v pokroฤilejลกom veku, nie ste typ, aby ste si otvorili internet ako mladรก generรกcia, ktorรก nasรกva z celรฉho sveta…
Inลกpirรกcia je vlastne vลกetko, ฤo je okolo nรกs. Naprรญklad keฤ hovorรญme o tom, ako to je sย dizajnom, v tรฝchto ฤasoch je dizajnom vlastne vลกetko. Uลพ teraz sa hovorรญ, povedzme, o dizajne jedla, obliekania. Vลกetko je dizajn. Tie formy sรบ stรกle rovnakรฉ, inลกpirรกcia je vลกadeprรญtomnรก a mรก pรดsobenie aj v disciplรญnach, ktorรฉ nie sรบ tvorivรฉ.
Keฤ naprรญklad poฤรบvate hudbu, mรกte pocit, ลพe sa vรกm predstavuje hudba tvaroslovnรก. Predstavuje sa vรกm ako disciplรญna, ktorรก nie je zvukomalebnรก. Inลกpiruje vรกs niekde zvnรบtra, tie vnemy sรบ mimo tej hudby. ฤiลพe pre mลa je inลกpirรกcia vlastne opakovanie procesu prรกce.
Mali ste to od maliฤka, ลพe keฤ ste poฤรบvali hudbu, vnรญmali ste to moลพno troลกku inak? Alebo to priลกlo ฤasom?
Ono je to trochu zloลพitejลกie. Teraz to hovorรญm s ฤพahkosลฅou, ale pritom to nie je takรฉ jednoduchรฉ. Dnes to uลพ vlastne zjednoduลกujem, mรกm ลกirokรบ skรบsenosลฅ. Uลพ si vystaฤรญm so svojimi poznรกmkami, ktorรฉ sรบ pre mลa inลกpiratรญvnejลกie ako akรกkoฤพvek tvorivosลฅ inรฝch ฤพudรญ. Som uลพ vo vnรบtri tej inลกpirรกcie. Inลกpirujem sรกm seba sebou samรฝm.
Mรกte poznรกmky uลพ 50 rokov starรฉ alebo si pรญลกete celoลพivotnรฉ poznรกmky?
Oni sรบ uลพ vlastne vykultivovanรฉ. Pre mลa uลพ majรบ hodnotu polotovaru, pretoลพe ten polotovar je takmer okamลพite pouลพiteฤพnรฝ.
Keฤ sa pozrieme do prierezu vaลกej tvorby, v ktorom obdobรญ sa najlepลกie navrhovalo?
Najlepลกie vtedy, keฤ bolo najviac poลพiadaviek. Bolo to obdobie 60. rokov, keฤ vznikali novรฉ inลกtitรบcie alebo sa renovovali ฤi dostรกvali do povedomia. Vtedy vzniklo najviac zรกkladnรฝch logotypov. Aย potom eลกte zaฤiatkom 70. rokov. Potom uลพ to bolo len sporadicky alebo menลกinovรฉ.
Teda okolo 60. rokov to bolo najlepลกie?
รno. Vย rokoch 1966, 67 aj 68 vznikli logotypy Bienรกle ilustrรกciรญ, Nรกrodnรก galรฉria, Galรฉria mesta Bratislavy, Trienรกle insitnรฉho umenia.
Nezmenila sa radikรกlne situรกcia po roku 1968?
Ani nie. Tam to nehralo rolu, stรกle tam odbornosลฅ fungovala ako takรก vedรบca sila.
Alebo po roku 1993, kedy vznikla Slovenskรก republika, vtedy tieลพ vzniklo veฤพkรฉ mnoลพstvo novรฝch inลกtitรบciรญ, ฤisto slovenskรฝch…
Moลพno รกno. Novรฉ inลกtitรบcie sa uลพ obracali aj na inรบ generรกciu. Bol som uลพ vlastne mimo toho, lebo tam vstรบpil do hry poฤรญtaฤ. Ja som bol eลกte stรกle โrukodelnรฝโ. Pracoval som manuรกlne, pouลพรญval som noลพniฤky a lepidlo.
Akรฉ zadania ste mali rรกd? Zadania typu, keฤ ste mali รบplne voฤพnรบ ruku alebo kde bolo aj vรคฤลกie mnoลพstvo poลพiadaviek?
Aj keฤ boli poลพiadavky, vedel som sa vzprieฤiลฅ. Vลพdy som si presadil svoje, takลพe to nebolo pre mลa ลฅaลพkรฉ.
Potom je to aj oย argumentรกcii. Presvedฤiลฅ inรฝch o tom, ฤo chcete, ลพe to vlastne oni chcรบ a nie vy…
Samozrejme. Zdรดvodniลฅ to, preฤo je to inak. Raz sa mi stalo, ลพe som pre vรฝtvarnรญkov robil logo. Keฤ som ho predvรกdzal, nepoviem ktorรฉ, pozerali sa naล nechรกpavo. Neboli nadลกenรญ. Videl som, ลพe nerozumejรบ, ฤo som im predloลพil. Tak som im zaฤal vysvetฤพovaลฅ, ฤo som urobil a preฤo som to tak urobil. Vtedy nastal zlom, ktorรฉmu hovorรญm โaha efektโ. Vtedy pochopili, preฤo som to tak urobil. Je to vlastne to istรฉ, ako keฤ zistรญte, ako funguje nejakรฝ zรกkon a poviete si AHAAA! Pri logotype to tak funguje veฤพmi ฤasto.
Sรบ dva prรญstupy, ktorรฉ vnรญmam: mรกte logo, na ktorรฉ keฤ sa pozriete, potrebujete urฤitรฉ vysvetlenie, akรก je za tรฝm idea a potom mรดลพe nastaลฅ ten wow efekt. Alebo sa pozriete na logo a je vรกm vลกetko jasnรฉ…
Zรกleลพรญ na tom, kto sa na to dรญva, akรฝ je to ฤlovek, ฤi je disponovanรฝ vnรญmaลฅ aj nieฤo zloลพitejลกie. Ale rozhodujรบca je tam prรกve tรก schopnosลฅ vnรญmania, ktorรก je u kaลพdรฉho ฤloveka inรก. Niektorรญ ฤพudia sรบ hluchรญ voฤi grafickรฉmu dizajnu.
Graficky hluchรญ ฤพudia…
Ja tomu hovorรญm, ลพe nemajรบ sluch na grafickรฝ dizajn. To je charakteristickรฉ pre zloลพitejลกie vรฝkony. Vtedy uลพ cรญtite, ลพe kย tomu potrebujete aj nejakรฝ komentรกr. Keฤ dรกvate komentรกr, uลพ to nie dobrรฉ, ale niฤ sa nedรก robiลฅ. Lebo inak by vรกm to zamietli alebo by to dali urobiลฅ niekomu inรฉmu. Obyฤajne v ฤasoch, keฤ som robil logotypy, bola tendencia, ลพe keฤ firma sรญdliaca vย Bratislave potrebovala logotyp, musel tam byลฅ Bratislavskรฝ hrad.
Ak to bol socialistickรฝ podnik, nositeฤพ ฤervenej zรกstavy, musela tam byลฅ eลกte hviezda, dokonca aj nejakรฝ nรกpis. Hovoril som tomu, ลพe potom to uลพ neboli logotypy, ale sendviฤe. Bolo to naukladanรฉ ako hamburger. Bolo tam vลกetko a pritom niฤ. Neลกลฅastie toho je, keฤ sa tam chce dostaลฅ vลกetko a potom sa tam vlastne nedostane to podstatnรฉ.
Keฤ ste dostali takรฉto zadanie aย cรญtili, ลพe to pรดjde tรฝmto smerom, odmietli ste to?
Ja som sa pรบลกลฅal do kaลพdej bitky. Kaลพdรฝ problรฉm mรก svoje rieลกenie, tak by som to povedal. Neลกetril som sa, lebo mne robilo radosลฅ skรบmaลฅ, nachรกdzaลฅ rieลกenie. Dokonca mรดj nebohรฝ kamarรกt kunsthistorik Fedor Kriลกka hovorieval: โฤo robรญm vo voฤพnom ฤase? Robรญm logotypy pre neexistujรบce firmy.โ ฤiลพe on ลพartoval preto, lebo mne to robรญ radosลฅ, teda tรก nรกmaha pri tom tvorenรญ loga. Takลพe teraz uลพ robรญm menej, takลพe sa aj menej namรกham.
Ale vy stรกle pracujete, nie?
Samozrejme. Prรกve dnes som dostal sprรกvu, ลพe odovzdali do tlaฤe knihu Don Quijot s mojimi ilustrรกciami. Naprรญklad som teraz robil pre Pavla Vilikovskรฉho Z noฤnรญฤka. Paฤพo Vilikovskรฝ bol mรดj veฤพmi dobrรฝ kamarรกt, mรกm rรกd jeho aforizmy. Jeho nรกpady boli veฤพmi pรดvabnรฉ. Robil som to s veฤพkou radosลฅou.
Ako vรกm plynie ฤas teraz, keฤ pracujete? Mรกte pocit, ลพe ten ฤas plynie rรฝchlo alebo pomaly?
Straลกne rรฝchlo beลพรญ ten ฤas! Teta mojej ลพeny hovorila: โKรฝm som mala 60, bolo to eลกte ako-tak, keฤ som mala 70, zdalo sa mi, ลพe to ide rรฝchlo. Ale keฤ som mala 80, to bolo hroznรฉ, ako rรฝchlo to utekalo!โ Tak takรฉ pocity mรกm. ฤas sa stรกle zrรฝchฤพuje, lebo nรกm ho zostรกva menej a menej. Musรญme si rozmyslieลฅ, ฤo robiลฅ a ฤo nie.
Vy ste mi minule povedali, ลพe si ten ฤas krรกtite prรกcou…
รno. ฤas, teda beh ฤasom sa najlepลกie skracuje prรกcou. Jeden francรบzsky vedec, uลพ ani neviem ktorรฝ, povedal, ลพe prรกca je ฤinnosลฅ, ktorรก je najmenej nudnรก zo vลกetkรฝch vecรญ, ktorรฉ ฤlovek mรดลพe zaลพiลฅ.
To urฤite, ale prรกve keฤ sa ponorรญte do prรกce, ten ฤas straลกne rรฝchlo utekรก. Moลพno si sadnete do ateliรฉru a ani neviete, ลพe uลพ je poobede. A keฤ nemรกte ฤo robiลฅ, tak sa vรกm ฤas extrรฉmne vleฤie.
Ale keฤ nieฤo rieลกite, dlho to trvรก. Vtedy sa vlastne skracuje ฤas tรฝm, ลพe si musรญte podoprieลฅ hlavu do rรบk a dumaลฅ nad tรฝm, ako na to.
Poฤme sa teraz presunรบลฅ do tรฉmy architektรบra. Videli ste naprรญklad veฤพmi znรกmy seriรกl Ikony, ktorรฝ dรกvala aj RTVS tento aj minulรฝ rok?
รno, videl som.
ฤo naล hovorรญte?
Niektorรฝch autorov som aj dobre poznal. Je to veฤพmi dรดleลพitรฉ, aby sme poznali tรฝch, ktorรญ boli pred nami, nieฤo dokรกzali a niekde to posunuli. Ich skutky sรบ evidentnรฉ, lebo oni v ฤase, kedy bolo nรกroฤnรฉ presadiลฅ nieฤo, ฤo bolo mimo normu, mimo oฤakรกvania, ฤo prinieslo trรกpenie, zloลพitรฉ postupy, aj napriek tomu to dokรกzali presadiลฅ. Sรบ to pozoruhodnรญ ฤพudia, ktorรญ si zaslรบลพia pozornosลฅ.
Spomรญnal som vรกm, ลพe sa na mลa obrรกtili, myslรญm, ลพe vtedy to bol hlavne Miluฤkรฝ, aby som sa podpรญsal pod zastavenie urรฝchlenej rekonลกtrukcie nรกลกho hradu. Navrhovali, aby sa urobil najskรดr komplexnรฝ prieskum. To znamenรก, ฤo na tom hrade bude, ako bude vyzeraลฅ, ako sa tam nรกvลกtevnรญk dostane, ฤรญm bude ten hrad prรญลฅaลพlivรฝ.
ฤiลพe aby sa to urobilo omnoho zloลพitejลกie, ale navลพdy, ฤรญm by sa spravila zรกkladnรก sluลพba mestu. Eลกte si pamรคtรกm ten hrad ako ruinu. Poznal som profesora Piffla, lebo nรกm prednรกลกal aj na Vysokej ลกkole vรฝtvarnรฝch umenรญ, aj Janka Alexyho, samozrejme. Takลพe si viem predstaviลฅ, akรก je to รบลพasnรก zรกsluha. Oni sa postarali o to, aby sa to nezbรบralo a nepostavila sa tam nejakรก modernรก architektรบra.
Viem si predstaviลฅ, koฤพko bolo treba nรกmahy, aby povedzme Svetkov dokรกzal presadiลฅ pyramรญdu (budovu Slovenskรฉho rozhlasu, pozn. red.) alebo Miluฤkรฝ krematรณrium. To sรบ veci veฤพmi dรดleลพitรฉ pre vรฝvoj. Ak budem pyลกnรฝ, podobne ako niektorรฉ moje logotypy v รฉre, kedy sa vลกetko robilo vlasteneckรฝm spรดsobom, vลกade musela byลฅ lipovรก ratolesลฅ, aby to bolo takรฉ slovenskรฉ. Ja som na to nezareagoval naprรญklad pri Slovenskej nรกrodnej galรฉrii.
Bolo to vย 60. rokoch, keฤ sme boli okรบzlenรญ naprรญklad sรบลฅaลพou na Petrลพalku, ฤo bolo utopickรฉ. Mรกm stรกle pocit, ลพe k tvorbe je potrebnรก utรณpia, fantรกzia, teda sny a aj keฤ nerealizovateฤพnรฉ, ale sny. Jednoducho venovaลฅ sa nejakรฉmu uvaลพovaniu o tom, ลพe ฤo by bolo keby. To je vlastne zรกklad toho, aby sme sa dostali o kรบsok ฤalej.
Takลพe รกno, videl som niektorรฉ Ikony. Naprรญklad dnes som vย Dennรญku N videl dvojstrรกnku o profesorovi Orestovi Dubayovi, ktorรฝ bol, dalo by sa povedaลฅ, takรฝ okrajovรฝ vรฝtvarnรญk. Nie je veฤพmi viditeฤพnรฝ, skรดr veฤพmi vลกednรฝ. Ale objavili ho a teraz ho umiestลujรบ do sรบvislostรญ, ลพe je zaujรญmavรฝ autor. To je prรกve to dรดleลพitรฉ, ลพe sa dokรกลพe niekto vzoprieลฅ uniformite. ลฝe dokรกลพe urobiลฅ nieฤo inรฉ, k ฤomu sa dopracoval inรฝm postupom.
Vy ste takรฝmto spรดsobom mali moลพnosลฅ ovplyvลovaลฅ aj samotnรบ architektรบru v Bratislave…
My sme sa o to snaลพili. Ako iste viete, v istom obdobรญ, tesne pred tรฝm zlomom v 89 som bol prvรฝ bezpartajnรฝ predseda Umeleckรฉho zvรคzu. V tej mestskej organizรกcii sa zhromaลพdili vลกetky mozgy alebo talentovanรญ ฤพudia, ktorรญ boli v opozรญcii, ktorรญ mali na to inรฝ nรกzor. Ktorรญ chceli, aby sa to robilo inak.
Uvaลพovali sme aj o tom, ako urobiลฅ poriadneho hlavnรฉho architekta a k nemu hlavnรฉho vรฝtvarnรญka, aby sa s tรฝm mestom nieฤo dialo. Lebo mesto bolo v zรบfalom stave, ฤo je eลกte slabรฝ vรฝraz. Bola to vlastne ruina, niฤ sa tam nerekonลกtruovalo, v palรกcoch boli remeselnรญci, inลกtalatรฉri aย pokrรฝvaฤi, ktorรญ tam mali svoje dielne. Keฤ sme ลพili v takom prostredรญ, mali sme dojem, ลพe s tรฝm musรญme ฤosi urobiลฅ. Nieฤo sa nรกm podarilo a nieฤo nie.
Vย kaลพdom prรญpade je nรกroฤnรฉ ovplyvลovaลฅ takรฉto celomestskรฉ dianie…
Na tom bolo zaujรญmavรฉ, ลพe sme sa museli dostaลฅ do kontaktu so stranรญckou ลกpiฤkou. Nedรกvno som si spomenul, ako sme mali stretnutie s predsedom Mestskej organizรกcie komunistickej strany, s istรฝm pรกnom ล lapkom. Bol znรกmy ako veฤพmi rozลกafnรฝ, mรกg, ktorรฝ vedel naลกiroko-naฤaleko krรกsne sฤพubovaลฅ, proste bol ลกtedrรฝ.
Museli sme sa stretnรบลฅ na nejakom zasadnutรญ, kde bol on ako predseda aย aj ja ako predseda. Obrรกtil sa ku mne, prisadol som si, predstavil som sa a on povedal: โTo ste vy, za ktorรฝm ide celรฉ mesto.โ Uลพ asi mรกte predstavu, ako nรกs vnรญmali. On to vnรญmal, ลพe ja som to vlastne spรดsobil, ลพe ja som vลกetkรฝch pokazil a oni sa ku mne pridali.
To sa dรก vnรญmaลฅ aj veฤพmi pozitรญvne a nemusรญ to byลฅ vyslovene negatรญvne.
Samozrejme, myslel to ลพartovne, chcel byลฅ ลพoviรกlny. Ale bolo jasnรฉ, ลพe si uvedomuje, o ฤo ide. ลฝe nie sme partneri, ale nachรกdzame sa na dvoch stranรกch.
A podarilo sa vรกm to ovplyvniลฅ?
Nepodarilo, to sa vyvรญjalo. Na samom konci to bolo pรดvabnรฉ. Po roku 89, keฤ uลพ bol odstavenรฝ, chodieval po naลกej ulici behaลฅ. Vลพdy sme si sย bรฝvalรฝm ลกรฉfom strannรญkov vย meste zamรกvali.
Viem si predstaviลฅ, ลพe moลพno bolo vaลกรญm zรกmerom ovplyvniลฅ vรฝvoj mesta prรกve z tej grafickej strรกnky…
Mali sme vplyv, samozrejme, na architektov, lebo boli aj v naลกej organizรกcii. Vedeli sme, ฤo treba urobiลฅ. Hlavnรฝ architekt pravidelne zlyhรกval, lebo nemal ลพiadne prรกvomoci aย tie, ktorรฉ by bol mal, tie mu upierali. Vลพdy tam rozhodovali stranรญcki funkcionรกri, nie odbornรญk. Napokon aลพ po terajลกiu hlavnรบ architektku a predchรกdzajรบceho ล tefana ล lachtu tam stรกle nebola tรก nezรกvislosลฅ architekta, ktorรฝ by si mohol povedaลฅ: bude to takto aย nijak inak, lebo sme sa tak dohodli.
Hej, hlavnรฝ architekt mรก takรฝ ลกtatรบt prezidenta, ลพe on je tรก reprezentatรญvna figรบrka, ale reรกlne nemรก aลพ takรบ prรกvomoc ovplyvลovaลฅ…
Mal by maลฅ nieฤo, ฤo sa dohodne. A keฤ sa to dohodne, tak sa to musรญ aj realizovaลฅ. Spomรญnam si na prรญbeh francรบzskeho prezidenta Pompidoua. Keฤ nastรบpil, z miestnostรญ, kde sa robili tlaฤovky, dal zvesiลฅ vลกetky veฤพkรฉ obrazy vojenskรฝch vรญลฅaznรฝch bitiek a dal tam modernรฉ umenie. Pre novinรกrov tam dal doniesลฅ hlbokรฉ kreslรก a ponรบkal ich alkoholom. ฤiลพe sa รบplne zmenila celรก situรกcia. Novinรกri sa zrazu zaujรญmali, ฤo robรญ Pompidou.
Po ลom priลกiel socialista Mitterrand a vลกetci sa ลพehnali, ฤo zย toho bude. Prรกve naopak. Socialista priลกiel s mรบdrym nรกpadom, ลพe uลพ bolo dosลฅ investovania do umenia v Parรญลพi a treba investovaลฅ do vedy. Prรกve vtedy vznikol park vedy Parc de la Villette, on urobil tรบ รบลพasnรบ kniลพnicu. ฤiลพe zrazu priลกiel niekto, kto zmenil podobu mesta, dokonca by sa dalo povedaลฅ krajiny. To sรบ prรกve tie ฤiny, ktorรฉ rozhodujรบ o povesti mesta. Aj keฤ sa rekonลกtruoval Louvre, nejakรฝ architekt priลกiel s nรกpadom urobiลฅ tam pyramรญdu zo skla. To muselo straลกne podrรกลพdiลฅ.
Nakoniec sa ale ukรกzalo, ลพe to bolo myslenรฉ veฤพmi dobre, lebo zrazu sa stal Louvre vhodnรฝ na nรกvลกtevu. Ja som bol v Louvri eลกte predtรฝm. Museli sme chodiลฅ tรฝmi dlhรฝmi chodbami, ฤo bolo neuveriteฤพnรฉ zdฤบhavรฉ. Z toho stredu sa tam uลพ ide vejรกrovito do jednotlivรฝch oddelenรญ. Vลพdy ide oย to, ลพe niekto z tรฝch ลกรฉfov, v tomto prรญpade Mitterrand alebo niekto, kto o tom rozhodol, tak rozhodol o novej kvalite Parรญลพa.
Toto je aj prรญpad Centra Pompidou. To je tieลพ budova obkolesenรก historickรฝm centrom Parรญลพa s tradiฤnรฝmi strechami. Zrazu tam architekti svetovรฉho mena Norman Foster a Richard Rogers v sรบลฅaลพi navrhli tรบto budovu. Budovu, ktorรก mรก na fasรกde obnaลพenรฉ ฤrevรก. To bolo nieฤo dovtedy nevรญdanรฉ. Teraz si predstavte konzervatรญvny nรกzor Francรบza, ลพe toto nรกm tam pristรกlo zย vesmรญru. Vย prvej sekunde by to bolo odmietnutรฉ, ale nakoniec to tam stojรญ a je to mestotvornรฝ prvok. Tรก budova dokonca vyฤnieva nad tie strechy.
Eลกte sรบ tam veฤพmi dรดleลพitรฉ prรกve tie kontakty, naprรญklad pri Stravinskรฉho fontรกne hrajรบ jeho skladby, na boku je Tinguely, na tom jazierku sa krรบti vลกetko to pozvรกranรฉ, hneฤ vedฤพa je aj ateliรฉr toho rumunskรฉho sochรกra. To sรบ vลกetko veci, ktorรฉ k tomu prispievajรบ, lebo to mรก svoje okolie. To nie je len nieฤo cudzie, ฤo nemรก vรคzby s okolรญm.
Zasa jedna prierezovรก otรกzka: akรฝ by ste mali odkaz pre mladรบ generรกciu ako som naprรญklad ja. Sme dnes veฤพmi zavalenรญ vizuรกlnom. Padรก na nรกs obrovskรฉ mnoลพstvo vizuรกlnych informรกciรญ zo sociรกlnych sietรญ aj zย mรฉdiรญ.
To je predsa jednoduchรฉ. Brรกniลฅ sa.
Brรกniลฅ sa ฤomu?
ฤo ste povedali, ลพe je tam priveฤพkรก miera vizuรกlnych informรกciรญ, ลพe mรกte toho prรญliลก veฤพa. Musรญte to triediลฅ!
No triediลฅ, ale ubrรกniลฅ sa tomu nedรก…
Triediลฅ znamenรก ubrรกniลฅ sa tomu, jednoducho nepustiลฅ to na seba naplno. Pozrite sa, moja ลพena je vย jednom ฤitateฤพskom klube. Je tam asi 12 ลพien rozliฤnรฉho veku, veฤพmi exponovanรฝch zamestnanรญ. ฤรญtajรบ knihy a potom si o nich rozprรกvajรบ. No a teraz ide oย to, akรฉ knihy ฤรญtaลฅ. O tom sa musia dohodnรบลฅ, lebo mรกte takรฉ mnoลพstvo knรญh, ktorรฉ vychรกdzajรบ, musรญte maลฅ nejakรบ dohodu. Dozvedieลฅ sa od niekoho, ฤo ฤรญtaลฅ a ฤo nie. ฤiลพe to istรฉ musรญte aj v tej komunikรกcii, teda na tรฝch sieลฅach.
Musรญte vedieลฅ, pokiaฤพ รกno a pokiaฤพ nie, koฤพko mรกte sedieลฅ pri poฤรญtaฤi. ฤi sa nechรกvate strhnรบลฅ tรฝm, ฤo vรกm ponรบkajรบ, alebo si to triedite. ฤi sa nechรกte zotroฤiลฅ, alebo ste slobodnรฝ a rozhodujete oย sebe. Veฤ to najlepลกie vidรญte na deลฅoch. Nauฤili sa hraลฅ a robia to stรกle rรฝchlejลกie. Uลพ vlastne nestaฤia, ani nemรดลพu vnรญmaลฅ, ฤo sa deje. Uลพ vnรญmajรบ len ten chaos, tรบ skrumรกลพ. Chceme, aby zaลพili postupnรฝ vรฝvoj, ลพe by sa dostali z bodu A do toho bodu B bez tej skrumรกลพe. Ja som nedรกvno ฤรญtal ฤechova. Tam sa niฤ nedeje, ale to je inรฝ ฤas, okรบzฤพujรบci ฤas.
Myslรญm si, ลพe je rozhodujรบce rozhodnรบลฅ oย sebe, o svojom ฤase, o tom, ฤomu sa venujem. Ten ฤas sa dรก zastaviลฅ, o tom sme sa uลพ dnes rozprรกvali, a dรก sa zastaviลฅ prรกve tรฝm, ลพe si vyprรกzdnite myseฤพ. Nemusรญ byลฅ รบplne vyprรกzdnenรก, ale mรดลพe byลฅ sรบstredenรก na jedno jedinรฉ, na jeden bod alebo predmet. Aย tomu venujete celรบ energiu, celรบ intelektuรกlnu energiu. Vtedy z toho mรกte รบลพitok, aj trรกvenie vรกm bude fungovaลฅ lepลกie. To si myslรญm ja, ลพe sa treba brรกniลฅ, nenechaลฅ sa zotroฤiลฅ nieฤรญm, ฤo je povaลพovanรฉ za nevyhnutnรฉ, ลพe to musรญte urobiลฅ tak preto, lebo vลกetci to tak robia.
Uลพ sa mi ani nechce daลฅ vรกm ฤalลกiu otรกzku, lebo ste to veฤพmi pekne zakonฤili. Poฤme ale eลกte na zรกver, kde mรกm pravidelnรฉ rubriky. Prvรก otรกzka je takรก na zamyslenie: akรฝ je vรกลก obฤพรบbenรฝ neรบspech v ลพivote? Obฤพรบbenรฝ neรบspech znamenรก, ฤi sa vรกm stalo nieฤo negatรญvne, ale na konci dลa vรกm to prinieslo prรกve nieฤo pozitรญvne.
Lord Chichester povedal, ลพe neprรญjemnosลฅ je zle pochopenรฉ dobrodruลพstvo. To je moja odpoveฤ.
Nemรกte ale nejakรบ ลพivotnรบ situรกciu?
Mรกm takรฝch mnoลพstvo. Poviem vรกm peknรบ prรญhodu. Rodiฤia mi hovorili, ลพe by som mal navลกtรญviลฅ istรฝch naลกich takmer prรญbuznรฝch. Ten starรฝ pรกn bol spisovateฤพ a mali dievฤa, ktorรฉ bolo v mojom veku. Keฤ som bol v Bratislave, tak som sa vybral na ลu pozrieลฅ. Inak teraz je to architektka, ale takรฉ sympatickรฉ dievฤa.
Iลกiel som tam tesne po tom, ako sme dohrali vyฤerpรกvajรบci futbal. Priลกiel som tam poriadne unavenรฝ aย oni prรกve veฤerali. Povedali mi, nech im odpustรญm aย poฤkรกm vย obรฝvaฤke, kรฝm doveฤerajรบ. Hovorรญm, ลพe samozrejme. Sadol som si tam aย zaspal som. Potom priลกli po veฤeri a prehovorili tak, aby som sa zobudil. Takลพe takรฉto sรบ moje neprรญjemnosti.
A ฤo to dievฤa?
รplne vย poriadku, zasmiali sme sa na tom.
A iลกli ste preฤ…
Veฤ to boli veฤพmi sympatickรญ ฤพudia. S nimi sa dalo rozprรกvaลฅ aj po tomto debakli.
Akรก je vaลกa najhorลกia vlastnosลฅ?
Mรกm veฤพa zlรฝch vlastnostรญ. To by mal niekto inรฝ povedaลฅ.
Musรญte vy, vy sa poznรกte najlepลกie, lebo niekto inรฝ by povedal moลพno nieฤo inรฉ. Ale takรบ, ktorรก vรกs hnevรก.
Poviem vรกm, ลพe najhorลกia vlastnosลฅ je, ลพe mรกm veฤพmi skoro pocit, ลพe uลพ viem, ako to urobรญm, ฤo chcem a potom mรกm pocit, ลพe je to uลพ urobenรฉ.
Len to treba urobiลฅ.
Len to treba urobiลฅ. Proces toho vymรฝลกฤพania je pre mลa podstatnejลกรญ ako tรก realizรกcia. ฤiลพe by som potreboval na to ฤพudรญ, ktorรญ by to realizovali.
Prihlรกste sa pรกnovi Cipรกrovi, potrebuje ฤพudรญ!
Poznรกm takรฝ prรญbeh. Je o francรบzskom spisovateฤพovi, ktorรฝ sฤพรบbil vydavateฤพovi, ลพe mu napรญลกe trilรณgiu. Keฤ sa spolu stretli, spisovateฤพ hlรกsi vydavateฤพovi, ลพe uลพ to mรก hotovรฉ. Vydavateฤพ hovorรญ, no tak poฤme do tlaฤe. Poฤkaลฅ, poฤkaลฅ, ja to eลกte musรญm napรญsaลฅ!
Poฤme teraz do pozitรญvnych vรดd. Akรก je vaลกa najlepลกia vlastnosลฅ?
Nemรกm.
Musรญte sa vedieลฅ pochvรกliลฅ. To by ste boli prvรฝ ฤlovek, ktorรฝ neodpovie na tรบto otรกzku, ลพe nemรก najlepลกiu vlastnosลฅ.
Ja neviem. Nemรกm pocit, ลพe mรกm nejakรฉ dobrรฉ vlastnosti. Eลกte chvรญฤพu musรญm rozmรฝลกฤพaลฅ.
Porozmรฝลกฤพajte, to je รบplne v poriadku. Preฤo by vรกs ฤพudia mohli maลฅ radi?
A majรบ ma radi? Moลพno, ลพe sa neviem prieลฅ.
ลฝe sa neviete hรกdaลฅ? To je zaujรญmavรก vlastnosลฅ, keฤลพe ste veฤพakrรกt museli argumentovaลฅ, aby ste presadili to, ฤo ste chceli presadiลฅ vo svojej tvorbe. Tak vy sa vlastne neviete hรกdaลฅ.
Hรกdaลฅ je troลกka inรฉ.
ฤiลพe vy sa neviete emoฤne hรกdaลฅ, keฤ cรญtite, ลพe vlastne uลพ to nemรก ลพiadne rรกcio…
รno, tak.
Byt alebo dom?
No tak ja som to uลพ rieลกil predsa. Takลพe dom ako mรกme, je vlastne takรฝ byt.
Nie. Ja som v tom dome bol a vรดbec to nie je ako byt. Je to veฤพmi kvalitnรฝ priestor nakoncipovanรฝ od architekta a mรก to รบplne inรฉ priestorovรฉ kvality ako byt…
Tak dom.
Teraz si dรกme dve gastronomickรฉ otรกzky. Akรฉ je vaลกe najobฤพรบbenejลกie jedlo?
Ja mรกm veฤพa obฤพรบbenรฝch jedรกl, lebo mรกm to ลกลฅastie, ลพe moja ลพena je pรดvodom Maฤarka a ja som z Kysรบc a moja mama ju nauฤila kysuckรฉ jedlรก. Takลพe mรกm dvojakรฝ jedรกlny lรญstok.
Kysuckรฝ aย maฤarskรฝ…
Ale keฤ mรกm povedaลฅ, ฤo je moje obฤพรบbenรฉ jedlo, tak to je fazuฤพovรก polievka na dva spรดsoby, teda kysuckรฝ a maฤarskรฝ. Jedna je so suลกenรฝmi slivkami aย druhรก s klobรกsou.
Kรกvenky alebo Kakaovรฉ rezy?
Ani-ani.
Ale poznรกte ich?
Kakaovรฉ rezy, to sรบ normรกlne ako torta?
Nie. To sรบ ako Horalky, takรฝ keksรญk. Kรกvenky a Kakaovรฉ rezy. Ten keksรญk vyzerรก podobne, ale chutรญ to inak. To je takรก otรกzka, ktorรก delรญ populรกciu na dva typy. Buฤ mรกte rรกd Kรกvenky, alebo Kakaovรฉ rezy, moลพnosลฅ medzi tรฝm vlastne neexistuje.
Sympatickejลกie mi znejรบ tie rezy.
Ale eลกte ste ich nikdy neochutnal…
Ale asi hej, moja ลพena sa o to starรก. Ona nosรญ takรฉto sladkosti domov.
Dostali sme sa eลกte k รบplne poslednej otรกzke na zรกver. Neviem, ฤi vnรญmate takรฝ trend, ลพe architekti veฤพmi ฤasto nosia ฤierne obleฤenie. ฤo si oย tom myslรญte?
Mne to neprekรกลพa. Pokojne si noste, ฤo chcete.
To bola poslednรก otรกzka. Eลกte raz vรกm veฤพmi pekne ฤakujem, ลพe ste prijali moje pozvanie a ลพe ste nรกm takto veฤพmi รบprimne povedali aj svoj ลพivotnรฝ prรญbeh. Len na doplnenie, ja som si oย vรกs naprรญklad peknรฝ ฤlรกnok preฤรญtal na รstave pamรคti nรกroda. ฤakujem pekne, pรกn Cipรกr, a majte sa krรกsne.
ฤakujem vรกm za pozvanie.