Prázdnym priestorom interiéru železničnej stanice v Plzni vráti život pripravovaná rekonštrukcia
Vlaková doprava je u našich západných susedov na vzostupe. Nielen Praha a Brno, ale aj Plzeň sa chystá na rekonštrukciu hlavnej stanice.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Pamiatkovo chránená budova hlavnej stanice v Plzni je približne v tretine kompletnej rekonštrukcie. Nový vzhľad interiéru navrhlo architektonické štúdio A8000, ktoré má skúsenosti s dopravnými stavbami. Rekonštrukciou sa do nevyužívaných priestorov stanice vráti architektonická kvalita a život.
Predovšetkým sa zmení bežný pohyb cestujúcich. Odteraz budú môcť využívať svetlú centrálnu pokladňu, nakupovať v rozšírenej nákupnej pasáži alebo sa pred odchodom naobedovať v reštaurácii na nástupišti.
Celková rekonštrukcia budovy hlavnej stanice v Plzni sa začala v máji minulého roka. Stavebné práce budú trvať najmenej dva a pol roka. Celá budova dostane novú strechu a fasádu.
„Rekonštrukcia je pokračovaním modernizácie nástupíšť a ďalších častí stanice, ktorá sa uskutočnila v predchádzajúcich rokoch. Hlavnou úlohou je teraz celková revitalizácia pamiatkovo chránenej budovy stanice a jej okolia. Funkčná moderná stanica je veľkou príležitosťou pre rozvoj celého mesta,“ dodáva Jiří Svoboda, generálny riaditeľ Správy železnic.
Najvýraznejšia zmena však nastane v hornej hale, ktorá po novom získa charakter obchodnej pasáže. Funkcia stanice sa tak podľa súčasných trendov rozšíri na akési dopravné a obchodné centrum, kde sa ľudia nebudú báť čakať na ďalší vlakový spoj. Obchodná plocha by sa mala zväčšiť až o 150 m2.
Atelier A8000 pristupuje k premene historickej stanice s dôverou, ale aj s rešpektom k pôvodnej budove. Zmenu napríklad čaká farebná schéma. V novom interiéri budú rovnako ako pred päťdesiatimi rokmi dominovať citlivé a nenápadné odtiene sivej, bielej a krémovej.
Stanica tak získa nový vzhľad a stratenú noblesu. Interiér bude doplnený odolnými sedadlami z liatych materiálov, ako je Corian. Na zem sa položí replika pôvodnej historickej dlažby.
Centrálna pokladňa a informačné centrum prejdú zásadnou zmenou. Cestujúci si už budú môcť kúpiť všetky lístky na jednom mieste, čo doteraz nebolo možné. Cieľom architektov je sprehľadniť a vizuálne zjednotiť priestor. Všetky toalety budú bezbariérové a nevidiacim a sluchovo postihnutým pomôžu nové orientačné systémy.
„Historické časti stanice sa renovujú s rešpektom. Tie nové budujeme z moderných materiálov, aby so starými časťami boli vo vzájomnom súlade. Najväčší dôraz však kladieme na zjednodušenie cesty pre cestujúcich. Interiér stanice by mal byť prehľadný a funkčný. Súčasná prevádzka staničnej budovy je trochu nečitateľná, pričom aj pokladne sú roztrúsené na viacerých miestach,“ hovorí architekt Pavel Kvintusz zo štúdia A8000.
Hlavnou myšlienkou návrhu je prepojenie stanice s mestom. Novinkou bude reštaurácia so záhradou, ktorá oživí v súčasnosti nevyužívaný priestor za stanicou. Exteriér s interiérom prepoja nové celosklenené dvere.