Pred 90 rokmi opustil svet Adolf Loos. ฤo priniesol modernej architektรบre?
Jeho diela mรดลพeme obdivovaลฅ vย susednom ฤesku aj Rakรบsku. Viacerรฉ sรบ na prestรญลพnom zozname Iconichouses.
โZvonku nemรก dom niฤ prezrรกdzaลฅ, vo vnรบtri nech vลกak vyjavรญ svoje bohatstvo.โ Tak znie jeden z najznรกmejลกรญch citรกtov architekta Adolfa Loosa. Narodenรฝ v Brne, ale oznaฤovanรฝ za rakรบskeho ฤi viedenskรฉho architekta.
Znรกmy svojimi vyhranenรฝmi nรกzormi, pozoruhodnรฝmi projektami, ale i vรฝstrednejลกรญm osobnรฝm ลพivotom. Tento rok si pripomรญname 90. vรฝroฤie jeho รบmrtia. ฤo po sebe tento vรฝznamnรฝ architekt zanechal?
Revolucionรกr medzi architektmi
Adolf Loos bol kฤพรบฤovou osobnosลฅ, ktorรก na prelome 19. a 20.storoฤia zaฤala presadzovaลฅ modernรบ architektรบru v puristickom duchu. Puristickรบ v zmysle bezornamentรกlnu, ฤo bolo v tรบ dobu skutoฤne revoluฤnรฉ, pretoลพe vo Viedni, kde Loos neskรดr dlhodobo pรดsobil stรกle vlรกdla secesia na ฤele s Jozefom Hoffamanom.
Jeho nechuลฅ k ornamentu a zdobenosti potvrdzuje aj jeho najznรกmejลกie dielo, ฤasto oznaฤovanรฉ za radikรกlnu staลฅ, Ornament a zloฤin (1908). Predvรญdal, ลพe ornament sรกm ฤasom prirodzene vymizne a presadzoval ornamentรกlnu striedmosลฅ. Sรบviselo to zrejme aj s jeho celkovรฝm pohฤพadom na rakรบsko-uhorskรบ monarchiu, ktorรบ ฤasto kritizoval a oznaฤoval ju za zastaralรบ.
On bol naopak vizionรกr a zรกstanca progresรญvneho krรญdla. I napriek kritickรฉmu pohฤพadu je obdivovanรฝ za to, ลพe o svojich princรญpoch a nรกzoroch nielen pรญsal, ale dokรกzal ich preniesลฅ aj do praxe a zรญskaลฅ prรญvrลพencov. Samozrejme, naลกlo sa aj veฤพkรฉ mnoลพstvo odporcov.
Oย svojej architektรบre zvykol hovoriลฅ, ลพe nenavrhuje plรกny, ale priestory. Nezaujรญmali ho pรดdorysy, fasรกdy, ฤi rezy aย neexistovali ani jednotlivรฉ poschodia. Razil koncept takzvanรฉho Raumplanu, vย doslovnom preklade priestorovรฉho plรกnu.
Vย praxi to znamenรก, ลพe priestory na seba vzรกjomnรฉ nadvรคzujรบ a majรบย rรดzne vรฝลกkovรฉ รบrovne podฤพa svojho รบฤelu aย reprezentatรญvneho vรฝznamu. Jeho รบdelom bolo spojiลฅ ich tak, aby vรฝstup aย zostup rozdielnych vรฝลกok bol nielen ฤo najmenej viditeฤพnรฝ, ale navyลกe mal aj svoj รบฤel. Pre ostatnรฝch tajomstvom, pre Adolfa Loosa samozrejmosลฅou.
Zastรกval nรกzor, ลพe architektรบra nie je umenie. Hovoril, ลพe โdom sa mรก pรกฤiลฅ vลกetkรฝm, na rozdiel od umeleckรฉho diela, ktorรฝ sa nemusรญ pรกฤiลฅ nikomu.โ Tรบto myลกlienku prebrala od Loosa aj celรก generรกcia funkcionalistov, ktorรฝm podobne ako jemu, zรกleลพalo na funkฤnom rozvrhnutรญ priestorov. Po celรฝ ลพivot ostal formรกlnym puristom, uznรกvajรบcim architektonickรบ tradรญciu, vyznรกvajรบci symetriu a obdivujรบci len prirodzenรฝ ornament materiรกlu.
ย Vplyv na ฤeskoslovenskรบ architektรบru
ย Niet pochรฝb o tom, ลพe Adolf Loos bol jednou z najvรฝraznejลกรญch postรกv modernej architektรบry 20. storoฤia a svojou tvorbou ovplyvnil aj tรบ stredoeurรณpsku. Najviac jeho stavieb nรกjdeme vo Viedni, Brne, Plzni i Prahe, ale stopy zanechal aj v Parรญลพi, kde zopรกr rokov pรดsobil.
Tam vลกak postavil len jeden dom pre slรกvneho dadaistu Tristana Tzara. Vรคฤลกieho รบspechu sa mu dostalo na konci dvadsiatych rokov v ฤeskoslovensku, poฤas ktorรฝch vytvoril viacero vรฝznamnรฝch stavieb a nรกvrhov interiรฉrov, na ktorรฉ sa pozrieme bliลพลกie. Jeho klientmi boli predovลกetkรฝm zรกmoลพnรญ ฤพudia โ umelci, tovรกrnici, podnikatelia ฤi prรกvnici.
Iย keฤ ลพil prevaลพne vo Viedni, vย Brne pรดsobil koncom 19. storoฤia ฤasto prednรกลกal aย etabloval sa tak na znรกmu aย reลกpektovanรบ osobnosลฅ. Jeden zย jeho najvรฝznamnejลกรญch brnenskรฝch klientov bol Viktor Bauer, nemeckรฝ podnikateฤพ aย veฤพkostatkรกr, pre ktorรฉho projektoval cukrovarskรบ rafinรฉriu aย vilu pre majiteฤพa vย Hruลกovanoch uย Brna aย neskรดr aj vย samotnej metropole.
Prรกve Bauerova vila vย Hruลกovanoch vย dneลกnรฝch dลoch hฤพadรก projektanta na jej obnovu na Kultรบrne centrum Adolfa Loosa. Cieฤพom je prinavrรกtiลฅ jej pรดvodnรบ podobu zย 20. aย 30. rokov minulรฉho storoฤia.
Vฤaka svojim konexiรกm a spoluprรกcam zanechal veฤพkรบ stopu aj na brnenskej architektonickej scรฉne. Jeho odkaz v Brne stรกle ลพije, i keฤ jedinou dochovanou a zรกroveล verejnosti prรญstupnou realizรกciou je takzvanรก mramorovรก sรกla v Bauerovom zรกmoฤku.
Vstup do nej je vลกak momentรกlne moลพnรฝ len pri vรฝnimoฤnรฝch prรญleลพitostiach. Po jeho stopรกch sa mรดลพete vydaลฅ cez komentovanรฉ prechรกdzky, ktorรฉ usporadรบva Brnenskรฝ architektonickรฝ manuรกl (BAM) a Dom umenia mesta Brno.
Po stopรกch Adolfa Loosa
Viacerรฉ vรฝznamnรฉ Loosove stavby sรบ verejnosti prรญstupnรฉ a stoja za nรกvลกtevu. Mรดลพete si tak obohatiลฅ svoj cestovnรฝ itinerรกr a nabudรบce sa vybraลฅ za architektรบrou tohto velikรกna modernej architektรบry.
Mรผllerova vila โ zvonku nezaujme, zvnรบtra prekvapรญ
Vila Milady aย Frantiลกka Mรผllerovรฝch vย Prahe je jednรฝm zย najvรฝznamnejลกรญch diel modernej architektรบry aย prรญkladom dokonalej zhody medzi klientom aย architektom. Nachรกdza sa vย mestskej ฤasti Praha-Streลกovice, vย blรญzkosti Praลพskรฉho hradu aย ponรบka vรฝhฤพady na celรฉ mesto.
Je dokonalou ukรกลพkou vลกetkรฉho ฤo Loos presadzoval. Vila je navrhnutรก vย tvare jednoduchรฉho kvรกdra so strohou fasรกdou sย pomerne malรฝmi oknami. Loos tento zรกmer vย minulosti komentoval so slovami โJa sa sย fasรกdou nikdy nehrรกm, tam nebรฝvam.โ
Tรกto praลพskรก vila je aj zhmotnenรญm architektovho presvedฤenia, ลพe dom mรก byลฅ postavenรฝ pre jeho obyvateฤพov, nie pre okoloidรบcich. Je tieลพ prรญkladom zmieลovanรฉho Raumplanu, ktorรฝ Loos vย tejto vile dotiahol do dokonalosti.
Miestnosti vo vile sรบ vย rรดznych horizontรกlnych รบrovniach navzรกjom prepojenรฉ niekoฤพkรฝmi stupienkami schodov. Toto vrcholnรฉ dielo je dnes mรบzeom aย mรดลพete ho navลกtรญviลฅ po rezervรกcii vstupeniek na strรกnkach mรบzea mesta Praha. Vila je zaradenรก vย zozname Iconichouses.
ย Semlerova rezidencia โ skrytรฝ klenot vย Plzni
Najฤerstvejลกรญ prรญrastok do zoznamu ikonickรฝch domov rezidenฤnรฝ dom v Plzni, ktorรฝ patrรญ aj medzi kultรบrne pamiatky. Opรคลฅ vynikajรบci prรญklad Raumplanu, ktorรฝ navrhol Adolf Loos a rozpracoval Heinrich Kulka. I keฤ je realizรกcia predovลกetkรฝm jeho dielom, tรกto rezidencia sa povaลพuje za urฤitรฉ zavลลกenia Loosovho pรดsobenia v Plzni.
Rezidencia vznikla pre rodinu Oskara a Jana Semlerovรฝch v rokoch 1933-1934. Nenรกjdeme tu ลพiadne poschodia, jednotlivรฉ priestory sรบ rozฤlenenรฉ do ลกiestich รบrovniach a sรบstreฤujรบ sa okolo centrรกlnej obytnej haly.
Od minulรฉho roka mรดลพete tรบto rezidenciu navลกtรญviลฅ kaลพdรฝ deล okrem pondelka.Keฤ budete v Plzni urฤite nevynechajte ani ฤalลกie interiรฉry od tohto architekta, a to znรกmy Brummelov dom, byt Voglovรฝch a byt Krausovรฝch.
Winternitzova vila โ architektonickรฝ skvost na Smรญchove
ย Praลพskรฝ dom advokรกta Josefa Winternitzama lukratรญvnu polohu na kopci nad Smรญchovom so skvostnรฝm vรฝhฤพadom od Novรฉho Mesta cez Nรกrodnรฉ divadlo a Malรบ Stranu aลพ po Hradฤany a Strahov. Je prezรฝvanรก mladลกou sestrou Mรผllerovej vily, pretoลพe vลพdy za ลou tak trochu zaostรกvala a nedostรกvalo sa jej ani historicky toฤพko pozornosti. Dokonca Loosov spolupracovnรญk Karel Lhota sa snaลพil privlastniลฅ jej autorstvo a to Loosovo poprieลฅ.
Zvonku vรกs veฤพmi nezaujme, mรก bielu jednoduchรบ fasรกdu s rรดzne umiestenรฝmi oknami a kvรกdrovรฝ tvar. Vo vnรบtri, ako je uลพ pri Loosovych stavbรกch zvykom, vรกs interiรฉrom prekvapรญ. Snรบbia sa tu tieลพ typickรฉ prvky โ usporiadanie podฤพa Raumplanu, premyslenรฝ vstavanรฝ nรกbytok ฤi starostlivo vybranรฉ obkladovรฉ materiรกly v interiรฉri.
Od roku 2017 je prรญstupnรก verejnosti a je moลพnรฉ ju navลกtรญviลฅ v rรกmci komentovanรฝch prehliadok ฤi bohatรฉho kultรบrneho programu. Vo vile sa mรดลพete dokonca ubytovaลฅ alebo si ju prenajaลฅ.
Za zmienku a nรกvลกtevu urฤite stojรญ aj viedenskรฝ obchodnรฝ dom Goldman a Salatch na Michalsom nรกmestรญ, dom Scheu a dom Steiner tieลพ vo Viedni ฤi dom Tristana Tzaru v Parรญลพi.
Jednoduchosลฅ fasรกdy, ornament prรญrodnรฝch materiรกlov ฤi rรดzne vรฝลกkovรฉ รบrovne priestorov. Iย keฤ sa sย Adolfom Loosom spรกjajรบ slรกvne iย menej slรกvne historky, nemoลพno poprieลฅ, ลพe vย naลกom priestore zanechal veฤพkรบ stopu na poli modernej architektรบry, ktorรบ mรดลพeme obdivovaลฅ dodnes.