Pred stanicou ฤistรฝ vzduch
Galรฉria(7)

Pred stanicou ฤistรฝ vzduch

Rekonลกtrukcia aย prรญstavba stanice vย Ostrave-Svinove od Vรกclava Filandra bola vo svojej kategรณrii ocenenรก ฤeskou cenou Grand Prix 2007. Je nielen prรญkladom ลกลฅastnรฉho urbanistickรฉho rieลกenia priestranstva pred ลพelezniฤnou stanicou, ale aj vydarenรฝm dizajnรฉrskym dielom zย oblasti verejnรฝch priestorov.

Znรกmy bonmot oย tom, ลพe najlepลกia architektรบra je tรก nepostavenรก, je vย urฤitom zmysle pravdivรฝ, pokiaฤพ ho vลกak nechรกpeme doslovne. Je vรฝstiลพnรฝ vย tom zmysle slova, ลพe najlepลกia architektรบra je neintervenฤnรก, podobne ako sรบ vย medicรญne najblahodarnejลกie neinvazรญvne metรณdy. Neintervenฤnรก je minimรกlne takรก stavba, ktorรก sa vie organicky vฤleniลฅ do svojho okolia, aย maximรกlne takรก, existenciu ktorej nevnรญmame.

Prรกve takou je vstupnรก hala historickej budovy stanice zย druhej polovice minulรฉho storoฤia. Sklo je tu natoฤพko dominantnรฝm materiรกlom, ลพe prรญstavbu takmer neregistrujeme. Naopak, transparentnรก hala vytvรกra aลพ opticky neutrรกlne prostredie aย vย tom zmysle vnรญmame aj pseudohistorickรบ pรดvodnรบ budovu ลพelezniฤnej stanice, aย to aj napriek tomu, ลพe priestor ฤlenia oceฤพobetรณnovรฉ stฤบpy sย kฤบbovรฝm uloลพenรญm, ktorรฉ vynรกลกajรบ oceฤพobetรณnovรบ strechu sย ukotvenรฝmi ลฅahadlami, ukonฤenรฝmi pri podlahe pruลพinami. Tie tvoria vnรบtri haly kontrast, protiklad kย prevahe zasklenia. Ak mรกme hodnotiลฅ vรฝraz, potom je to budova ako vzduch.

ลฝelezniฤnรก stanica bรฝva vรคฤลกinou mestotvornรฝ priestor, komunikaฤnรฝ uzol, najmรค ak sรบstreฤuje rรดzne typy dopravy (ลพelezniฤnรบ, autobusovรบ, individuรกlnu); dizajn aย celkovรฉ utvรกranie staniฤnej haly hrajรบ nemalรบ รบlohu. Vย tomto prรญpade musel projektant uvaลพovaลฅ nielen oย najbliลพลกรญch urbanistickรฝch vรคzbรกch aย dopravnej sรบvislosti, ale aj oย nutnosti estetickej formy. Bol postavenรฝ pred zรกkladnรบ otรกzku: Mรก tento dizajn dominovaลฅ verejnรฉmu priestoru alebo mu mรก slรบลพiลฅฯ‰ Mรก โ€žprebiลฅโ€œ svoje veฤพakrรกt nevรฝraznรฉ okolie alebo sa mรก skloniลฅ pred skutoฤnosลฅouฯ‰ Vรกclav Filandr zvolil cestu pokory, sluลพby ฤพuฤom aย miestu aย svojou prรญstavbou naplno rozohral vลกetky tรณny pรดvodnej budovy.

Dizajn verejnรฝch priestorov je ลกpecifickรฝm protipรณlom interiรฉrovรฉho dizajnu, lebo na rozdiel do individuรกlneho adresรกta je vย tomto prรญpade adresรกtom verejnosลฅ. Dizajn verejnรฝch priestorov je sรบฤasลฅou spoloฤenskej kaลพdodennosti, takลพe inklinuje kย nevรฝluฤnosti, skromnosti, pokore โ€“ na rozdiel od interiรฉrovรฉho dizajnu, ktorรฉmu, naopak, vรฝluฤnosลฅ prislรบcha. Vย tomto smere Vรกclav Filandr splnil zadanie ลพรกnru znamenito. Je oveฤพa ลฅaลพลกie vytvoriลฅ nรกvrh pre kolektรญvneho adresรกta ako pre individuรกlneho, ktorรฉho vkus si mรดลพeme overiลฅ.

Estetickรก funkcia dizajnu verejnรฝch priestorov musรญ byลฅ, naopak, ลกirokospektrรกlna, podobne ako sรบ ลกirokospektrรกlne antibiotikรก, ak majรบ zasiahnuลฅ ฤo najvรคฤลกรญ poฤet bakteriรกlnych kmeลˆov. Tento druh dizajnu musรญ byลฅ jednako orientovanรฝ na funkciu โ€“ musรญ slรบลพiลฅ, jednako musรญ napฤบลˆaลฅ urฤitรฉ symbolickรฉ funkcie. Tieto funkcie vย prรญpade svinovskej stanice plnia troje hodiny nad jednotlivรฝmi vchodmi. Neslรบลพia dekoratรญvnemu รบฤelu, ale vytvรกrajรบ โ€žpiktogramโ€œ miesta, jasnรฝ rozpoznรกvacรญ znak typu budovy, do ktorej uลพรญvateฤพ vstupuje. Symbolizujรบ ลกpecifickรฝ โ€žstaniฤnรฝโ€œ ฤas, naplnenรฝ kombinatorikou aย chronolรณgiou spojov, ฤakanรญm, meลกkanรญm, ponรกhฤพanรญm sa, teda ฤasovรฝmi modulmi spojenรฝmi sย cestovanรญm (ktorรฉ sa, mimochodom, postupne stรกva istรฝm anachronizmom, najmรค vย naลกich podmienkach).

Dizajn nรกstupnej haly je prehฤพadnรฝ, ฤพahko ฤitateฤพnรฝ vย zmysle klasifikรกcie Kevina Lyncha zย jeho knihy The Image of the City. Ak by sme vyลกli zย jeho typolรณgie paths, edges, districts, nodes aย landmarks, potom sรบ vย tejto stavbe silno potlaฤenรฉ prรกve edges, ฤo by sme mohli vย tomto prรญpade preloลพiลฅ ako rozhranie. Vรฝraznou vlastnosลฅou dizajnu prรญstavby svinovskej stanice je totiลพ priestupnosลฅ, transparentnosลฅ vย protiklade kย pรดvodnej budove, ktorรก je opakovรก, nepriestupnรก, plnรก rozhranรญ aย ฤlenenia.

Dalo by sa povedaลฅ, ลพe najnovลกia (Filandrova) ฤasลฅ akoby nemala dizajn; dizajn je tu prรญtomnรฝ svojou absenciou. Je architektรบrou, ktorรก je vย podstate vzduchom, zรกvanom artikulรกcie, ktorรก sa nijako nevnucuje, aby bola videnรก. Tรกto skromnosลฅ vย epoche diktรกtu veฤพkoleposti, epoche neosobnรฉho haideggerovskรฉho โ€žmanโ€œ je takmer hrdinskรฝm ฤinom. Tento dizajn slรบลพi svojmu รบฤelu aย takmer abdikoval na vรฝraz, vรฝrazovosลฅ ako prejav stรกdovej individuรกlnosti za kaลพdรบ cenu (za cenu straty, ba dokonca neschopnosti zรญskaลฅ svoju osobitosลฅ). Jedinรฝm vรฝraznรฝm prvkom je konzolovito predsunutรฝ okraj strechy, ktorรฝ dotvรกra siluetu takmer bezprรญznakovej stavby, no ten slรบลพi tepelnรฝm ziskom.

Naopak, vรฝraznรฉ sรบ vรคฤลกinou technicistickรฉ detaily, ako ลฅahadlรก, kฤบbovรฉ uloลพenia nosnรญkov atฤ. Chรฝba tu akรกkoฤพvek ozdobnosลฅ, kaลพdรก rรดznofarebnรก โ€“ nie ฤรญra aย sivรก โ€“ plocha by pรดsobila nadbytoฤne. Aย detaily sรบ vย podstate jedinรฝm luxusom, jedinรฝm dizajnovรฝm prejavom inak civilnรฉho inลพinierstva. Aj tak (alebo prรกve preto) je rozลกรญrenie stanice vย Ostrave-Svinove vydarenรฝm prรญkladom dizajnu verejnรฝch priestorov.

Michal Janata
Foto: Vรกclav Filandr

Najฤรญtanejลกie