Pred stanicou ฤistรฝ vzduch
Rekonลกtrukcia aย prรญstavba stanice vย Ostrave-Svinove od Vรกclava Filandra bola vo svojej kategรณrii ocenenรก ฤeskou cenou Grand Prix 2007. Je nielen prรญkladom ลกลฅastnรฉho urbanistickรฉho rieลกenia priestranstva pred ลพelezniฤnou stanicou, ale aj vydarenรฝm dizajnรฉrskym dielom zย oblasti verejnรฝch priestorov.
Prรกve takou je vstupnรก hala historickej budovy stanice zย druhej polovice minulรฉho storoฤia. Sklo je tu natoฤพko dominantnรฝm materiรกlom, ลพe prรญstavbu takmer neregistrujeme. Naopak, transparentnรก hala vytvรกra aลพ opticky neutrรกlne prostredie aย vย tom zmysle vnรญmame aj pseudohistorickรบ pรดvodnรบ budovu ลพelezniฤnej stanice, aย to aj napriek tomu, ลพe priestor ฤlenia oceฤพobetรณnovรฉ stฤบpy sย kฤบbovรฝm uloลพenรญm, ktorรฉ vynรกลกajรบ oceฤพobetรณnovรบ strechu sย ukotvenรฝmi ลฅahadlami, ukonฤenรฝmi pri podlahe pruลพinami. Tie tvoria vnรบtri haly kontrast, protiklad kย prevahe zasklenia. Ak mรกme hodnotiลฅ vรฝraz, potom je to budova ako vzduch.
ลฝelezniฤnรก stanica bรฝva vรคฤลกinou mestotvornรฝ priestor, komunikaฤnรฝ uzol, najmรค ak sรบstreฤuje rรดzne typy dopravy (ลพelezniฤnรบ, autobusovรบ, individuรกlnu); dizajn aย celkovรฉ utvรกranie staniฤnej haly hrajรบ nemalรบ รบlohu. Vย tomto prรญpade musel projektant uvaลพovaลฅ nielen oย najbliลพลกรญch urbanistickรฝch vรคzbรกch aย dopravnej sรบvislosti, ale aj oย nutnosti estetickej formy. Bol postavenรฝ pred zรกkladnรบ otรกzku: Mรก tento dizajn dominovaลฅ verejnรฉmu priestoru alebo mu mรก slรบลพiลฅฯ Mรก โprebiลฅโ svoje veฤพakrรกt nevรฝraznรฉ okolie alebo sa mรก skloniลฅ pred skutoฤnosลฅouฯ Vรกclav Filandr zvolil cestu pokory, sluลพby ฤพuฤom aย miestu aย svojou prรญstavbou naplno rozohral vลกetky tรณny pรดvodnej budovy.
Dizajn verejnรฝch priestorov je ลกpecifickรฝm protipรณlom interiรฉrovรฉho dizajnu, lebo na rozdiel do individuรกlneho adresรกta je vย tomto prรญpade adresรกtom verejnosลฅ. Dizajn verejnรฝch priestorov je sรบฤasลฅou spoloฤenskej kaลพdodennosti, takลพe inklinuje kย nevรฝluฤnosti, skromnosti, pokore โ na rozdiel od interiรฉrovรฉho dizajnu, ktorรฉmu, naopak, vรฝluฤnosลฅ prislรบcha. Vย tomto smere Vรกclav Filandr splnil zadanie ลพรกnru znamenito. Je oveฤพa ลฅaลพลกie vytvoriลฅ nรกvrh pre kolektรญvneho adresรกta ako pre individuรกlneho, ktorรฉho vkus si mรดลพeme overiลฅ.
Estetickรก funkcia dizajnu verejnรฝch priestorov musรญ byลฅ, naopak, ลกirokospektrรกlna, podobne ako sรบ ลกirokospektrรกlne antibiotikรก, ak majรบ zasiahnuลฅ ฤo najvรคฤลกรญ poฤet bakteriรกlnych kmeลov. Tento druh dizajnu musรญ byลฅ jednako orientovanรฝ na funkciu โ musรญ slรบลพiลฅ, jednako musรญ napฤบลaลฅ urฤitรฉ symbolickรฉ funkcie. Tieto funkcie vย prรญpade svinovskej stanice plnia troje hodiny nad jednotlivรฝmi vchodmi. Neslรบลพia dekoratรญvnemu รบฤelu, ale vytvรกrajรบ โpiktogramโ miesta, jasnรฝ rozpoznรกvacรญ znak typu budovy, do ktorej uลพรญvateฤพ vstupuje. Symbolizujรบ ลกpecifickรฝ โstaniฤnรฝโ ฤas, naplnenรฝ kombinatorikou aย chronolรณgiou spojov, ฤakanรญm, meลกkanรญm, ponรกhฤพanรญm sa, teda ฤasovรฝmi modulmi spojenรฝmi sย cestovanรญm (ktorรฉ sa, mimochodom, postupne stรกva istรฝm anachronizmom, najmรค vย naลกich podmienkach).
Dizajn nรกstupnej haly je prehฤพadnรฝ, ฤพahko ฤitateฤพnรฝ vย zmysle klasifikรกcie Kevina Lyncha zย jeho knihy The Image of the City. Ak by sme vyลกli zย jeho typolรณgie paths, edges, districts, nodes aย landmarks, potom sรบ vย tejto stavbe silno potlaฤenรฉ prรกve edges, ฤo by sme mohli vย tomto prรญpade preloลพiลฅ ako rozhranie. Vรฝraznou vlastnosลฅou dizajnu prรญstavby svinovskej stanice je totiลพ priestupnosลฅ, transparentnosลฅ vย protiklade kย pรดvodnej budove, ktorรก je opakovรก, nepriestupnรก, plnรก rozhranรญ aย ฤlenenia.
Dalo by sa povedaลฅ, ลพe najnovลกia (Filandrova) ฤasลฅ akoby nemala dizajn; dizajn je tu prรญtomnรฝ svojou absenciou. Je architektรบrou, ktorรก je vย podstate vzduchom, zรกvanom artikulรกcie, ktorรก sa nijako nevnucuje, aby bola videnรก. Tรกto skromnosลฅ vย epoche diktรกtu veฤพkoleposti, epoche neosobnรฉho haideggerovskรฉho โmanโ je takmer hrdinskรฝm ฤinom. Tento dizajn slรบลพi svojmu รบฤelu aย takmer abdikoval na vรฝraz, vรฝrazovosลฅ ako prejav stรกdovej individuรกlnosti za kaลพdรบ cenu (za cenu straty, ba dokonca neschopnosti zรญskaลฅ svoju osobitosลฅ). Jedinรฝm vรฝraznรฝm prvkom je konzolovito predsunutรฝ okraj strechy, ktorรฝ dotvรกra siluetu takmer bezprรญznakovej stavby, no ten slรบลพi tepelnรฝm ziskom.
Naopak, vรฝraznรฉ sรบ vรคฤลกinou technicistickรฉ detaily, ako ลฅahadlรก, kฤบbovรฉ uloลพenia nosnรญkov atฤ. Chรฝba tu akรกkoฤพvek ozdobnosลฅ, kaลพdรก rรดznofarebnรก โ nie ฤรญra aย sivรก โ plocha by pรดsobila nadbytoฤne. Aย detaily sรบ vย podstate jedinรฝm luxusom, jedinรฝm dizajnovรฝm prejavom inak civilnรฉho inลพinierstva. Aj tak (alebo prรกve preto) je rozลกรญrenie stanice vย Ostrave-Svinove vydarenรฝm prรญkladom dizajnu verejnรฝch priestorov.
Michal Janata
Foto: Vรกclav Filandr