Jรกn Perneckรฝ

Prefabrikรกcia sa vyฤerpala, 3D tlaฤ sa neosvedฤila. Budรบcnosลฅ jeย diskrรฉtna architektรบra, hovorรญ Jรกn Perneckรฝ

ฤŒรญtate prepis podcastu How Iย Met My Architekt, ktorรฝ vznikol vย jรบli 2021. Rozprรกvaลฅ sa budeme o digitรกlnej a parametrickej architektรบre s Jรกnom Perneckรฝm, ktorรฝ sa venuje architektรบre, dizajnu, vรฝskumu, programovaniu, vzdelรกvaniu a ฤalลกรญm presahom.

Vย rozhovore sa doฤรญtate:

  • ฤo je tzv. computational design aย ฤo diskrรฉtna architektรบra,
  • ฤo mรดลพe tento prรญstup vniesลฅ do procesu navrhovania,
  • ako architektovi pomรกhajรบ programy ako Rhino ฤi Grasshopper,
  • akรฝm spรดsobom je tento prรญstup spojenรฝ sย reรกlnou architektรบrou
  • a ako sa Jรกn Perneckรฝ dostal kย vyrobeniu modelu mrakodrapu Eurovea Tower.

Jรกn, ty si ลกtudoval na fakulte architektรบry, pokraฤoval na magisterskom ลกtรบdiu na Vysokej ลกkole vรฝtvarnรฝch umenรญ a poฤas ลกtรบdia si bol aj v zahraniฤรญ. ฤŒรญtal som, ลพe si bol vo ล vรฉdsku, vo Viedni na Angewandte a po ลกtรบdiu si spolupracoval s UMPRUM…

Eลกte je to trochu inak. Vyลกtudoval som celรบ Fakultu architektรบry aย dizajnu a poฤas toho som paralelne ลกtudoval na magisterskom ลกtรบdiu na Vysokej ลกkole vรฝtvarnรฝch umenรญ. Po niekoฤพkรฝch rokoch som sa zapรญsal na postgraduรกlne ลกtรบdium na Angewandte, kde som z troch semestrov absolvoval jeden, ale zostal som vo Viedni trochu dlhลกie. Aktuรกlne si robรญm doktorรกt na รšstave Imra Vaลกka a Shotu Tsikoliyu.

V roku 2010 si zaloลพil platformu Rese arch, ktorรก organizuje diskusie, konferencie, workshopy a prednรกลกky v rรกmci celej Eurรณpy. Stรกle sme v tรฉme digitรกlnej a parametrickej architektรบry โ€“ ak to mรดลพem tak povedaลฅ, aspoลˆ zatiaฤพ, kรฝm si to vลกetko vysvetlรญme.

Aktuรกlne je platforma trochu utlmenรก, ale veฤพmi aktรญvne fungovala desaลฅ rokov. Zaฤรญnali sme organizovanรญm debรกt, diskusiรญ a prednรกลกok na Slovensku, hlavne potom s partnermi v ฤŒechรกch. Neskรดr sme zaฤali organizovaลฅ workshopy a aลพ vtedy sa z toho stala platforma na computational design. Moลพno ลฅa hneฤ na zaฤiatku trochu opravรญm, ลพe by sme mali radลกej pouลพรญvaลฅ termรญn computational design neลพ digitรกlna architektรบra alebo parametrickรก architektรบra. Imro Vaลกko zavรกdza v slovenฤine a ฤeลกtine termรญn vรฝpoฤtovรฉ navrhovanie. Globรกlne sa pouลพรญva termรญn computational design.

Intenzรญvnejลกie sme sa tomu zaฤali venovaลฅ okolo roku 2013, keฤ sme organizovali mnoลพstvo workshopov, kde sme sa fyzicky stretรกvali a nejakรฝ zaujรญmavรฝ hosลฅ nieฤo vyuฤoval. To sme robili na Slovensku, v ฤŒechรกch, Rakรบsku a po celej Eurรณpe.

Neskรดr som zaฤal uฤiลฅ aj ja a v roku 2015 som zaloลพil online platformu na vyuฤovanie nรกstrojov komplexnรฉho dizajnu. To by som nazval svetovou platformou. Tento rok sa vลกak platforma utlmila a ukonฤila, a ja sa venujem inรฝm veciam.

Keฤ som si oย tebe ฤรญtal, mal som pocit, ลพe sa snaลพรญลก zdruลพovaลฅ ฤพudรญ z celej Eurรณpy, moลพno aj celรฉho sveta, ktorรญ majรบ podobnรฉ zรกujmy v architektonickom smere ako ty…

รno, keฤ som zakladal Rese arch v roku 2009, moลพno koncom 2008, cรญtil som, ลพe o architektรบre viem eลกte mรกlo a chcel som sa uฤiลฅ od zaujรญmavรฝch ฤพudรญ. Namiesto toho, aby som ich pozval na kรกvu, som si vymyslel platformu a zaฤal ich volaลฅ na verejnรฉ debaty a prednรกลกky. Vlastne som si vybral ฤพudรญ, s ktorรฝmi chcem komunikovaลฅ a od ktorรฝch sa chcem uฤiลฅ. A tak sa to stalo globรกlnou platformou.

A kam sa to posunulo za tรฝch 10 rokov? Naลกiel si veฤพkรฉ mnoลพstvo ฤพudรญ?

รno, veฤพkรฉ mnoลพstvo. Mal som ลกลฅastie stretnรบลฅ niektorรฝch, keฤ eลกte neboli slรกvni. ฤŒiastoฤne tomu pomohlo, ลพe som mal tรบto platformu, ฤiastoฤne, ลพe som strรกvil som nejakรฝ ฤas na Angewandte, kde je normรกlne, ลพe sa ลกtudenti stretรกvajรบ s vรฝznamnรฝmi ฤพuฤmi. Aย ja som si uvedomil, ลพe nemusรญm oย tรฝch ฤพuฤoch iba ฤรญtaลฅ aย dรญvaลฅ sa na nich z diaฤพky, ale mรดลพem s nimi komunikovaลฅ a rozprรกvaลฅ sa.

A kam sa to posunulo? Prvรฝch 5 rokov to bolo stretรกvanie sa na workshopoch a podobnรฝch aktivitรกch a potom sa to zmenilo na online platformu (najintenzรญvnejลกie to bolo v rokoch 2015 โ€“ 2016) a potom mi zaฤalo chรฝbaลฅ stretรกvanie sa s ฤพuฤmi, tak sme zaฤali organizovaลฅ konferenciu Research My Tab, prvรฝ koncom roka 2015 v Bratislave v Miฤurรญne predtรฝm, ako ho nadlho zavreli, a mali sme veฤพmi slรกvnych ฤพudรญ. Spomenul by som naprรญklad Gillesa Retsina, ktorรฝ je dnes superstar. A vฤaka tomu, ลพe sme sa stretli, stรกle komunikujeme a rozprรกvame sa o architektรบre. Nรกsledne sme mali ฤalลกie tri konferencie โ€“ v Parรญลพi, Prahe a znova v Parรญลพi.

 

Zobraziลฅ tento prรญspevok na Instagrame

 

Prรญspevok, ktorรฝ zdieฤพa Jan Pernecky (@janpernecky)

Keฤ uลพ si spomenul niekoฤพkokrรกt computational dizajn, mรดลพeลก nรกm povedaลฅ, ฤo to vlastne je? A akรฝ je rozdiel medzi digitรกlnou architektรบrou a parametrickรฝm navrhovanรญm?

Myslรญm, ลพe termรญn digitรกlna architektรบra bol skรดr pokusom zaviesลฅ nejakรฝ termรญn, hlavne v slovenฤine a ฤeลกtine. Nie som si istรฝ, ฤi sa v angliฤtine tento termรญn naozaj pouลพรญval. Parametrickรฉ navrhovanie je inลพinierska metรณda pouลพรญvanรก technickรฝmi disciplรญnami. Ide o spรดsob prรกce, kde sa urฤรญ parameter, ktorรฝ je moลพnรฉ meniลฅ, a softvรฉr ho nรกsledne automaticky upravรญ. Naprรญklad si mรดลพeme predstaviลฅ ozubenรฉ koleso, na ktorom menรญme poฤet zubov a softvรฉr nรกm nakreslรญ koleso s poลพadovanรฝm poฤtom zubov.

V architektรบre existuje veฤพa smerov, ako sa dรก computational dizajn rozdeliลฅ. Ja mรกm rรกd delenie, kde computational dizajn znamenรก pouลพรญvanie vรฝpoฤtovรฝch procesov, nie nutne viazanรฝch len na poฤรญtaฤe, ale na procesy, ktorรฉ sa v poฤรญtaฤoch pouลพรญvajรบ. Zรกleลพรญ na tom, ako veฤพmi ich vyuลพรญvame pri navrhovanรญ. Najzรกkladnejลกie ลกtรกdium je automatizรกcia, kde poฤรญtaฤ opakuje urฤitรฝ prvok mnohokrรกt, ฤรญm uลกetrรญ ฤas.

Druhรฉ ลกtรกdium je parametrickรฉ navrhovanie, kde sa celรก architektรบra alebo forma objektu rozdelรญ na menลกie ฤasti, ktorรฉ sรบ z jednej rodiny, ale kaลพdรก ฤasลฅ je trochu inรก a reaguje na rรดzne parametre. Tento prรญstup sa dรก navrhnรบลฅ aj bez rozลกรญrenรฝch moลพnostรญ, ktorรฉ ponรบka computational dizajn. Tu zaฤรญna to, ฤo je pre mลˆa naozaj zaujรญmavรฉ โ€“ keฤ sa fundamentรกlne menรญ to, ฤo sa navrhuje, ako sa navrhuje a ako sa rozmรฝลกฤพa o celku.

Dlhodobo som sa venoval tรฉme, ktorรบ by som nazval emergencie v dizajne alebo emergentnรฉ javy. Teraz sa tomu venujem menej a orientujem sa na inรฉ veci, ale stรกle si myslรญm, ลพe je to veฤพmi zaujรญmavรฉ.

Emergencia je fenomรฉn, ktorรฝ sa dรก pozorovaลฅ v prรญrode, vo fyzike aย v chรฉmii. Vรฝsledok alebo celok vykazuje vlastnosti, ktorรฉ sa nedajรบ odฤรญtaลฅ z jednotlivรฝch ฤastรญ, z ktorรฝch sa skladรก. Naprรญklad vย chรฉmii โ€“ voda mรก vlastnosti ako tekutosลฅ, schopnosลฅ zamrznรบลฅ alebo zmeniลฅ sa na paru. Chemicky sa skladรก z dvoch molekรบl vodรญka a jednej molekuly kyslรญka. Keฤ sa pozrieme iba na vodรญk a iba na kyslรญk, ลพiadne z tรฝchto vlastnostรญ voda sama o sebe nemรก. Ale keฤ sa spoja, nastรกva synergickรฝ efekt, ktorรฝ spรดsobuje emergentnรฉ vlastnosti. Tieto vznikajรบ, aลพ keฤ sa tieto ฤasti spoja.

Zaujรญmavo sa to dรก pozorovaลฅ v prรญrode, naprรญklad pri hmyze, kล•dฤพoch vtรกkov alebo ovciach beลพiacich po lรบke. Tie sa navzรกjom organizujรบ a vytvรกrajรบ obrazce. Najlepลกie to vidno na vtรกkoch alebo skupinรกch rรฝb. Vytvรกrajรบ fascinujรบce obrazce, ktorรฉ nie sรบ dopredu naplรกnovanรฉ, ale sรบ vรฝsledkom emergentnรฉho javu. Vznikajรบ na zรกklade toho, ลพe kaลพdรฝ z malรฝch prvkov, ktorรฉ tvoria celok, mรก svoje vlastnosti a tieto medzi sebou interagujรบ.

Vytvรกrajรบ nieฤo veฤพmi zvlรกลกtne a zaujรญmavรฉ, neฤakanรฉ, ale stรกle รบplne deterministickรฉ. To znamenรก, ลพe existujรบ jasnรฉ dรดvody, preฤo to tak je, ale dopredu sa nedรก odhadnรบลฅ, ako presne bude vyzeraลฅ ten kล•deฤพ vtรกkov, keฤ sa rozletรญ.

A mรดลพe prรญroda alebo jej ลกtruktรบra pomรดcลฅ pri rieลกenรญ problรฉmov v poฤรญtaฤi alebo pri navrhovanรญ rieลกenรญ?

รno, mรดลพe, ale nie je to hlavnรฝ princรญp. Ak v prรญrode existuje nejakรฝ fenomรฉn, ktorรฝ je dobre spracovanรฝ vo vedeckรฝch ฤlรกnkoch, mรดลพe to pomรดcลฅ. Ale ฤasto takto nepracujem. ฤŒastejลกie sa stane, ลพe ma nieฤo fascinuje a aลพ potom rozmรฝลกฤพam, naฤo by to mohlo byลฅ dobrรฉ.

Kde zvyฤajne nรกjdeลก takรฝto princรญp, ktorรฝ chceลก rozpracovaลฅ?

Vรคฤลกinou na to prรญdem pri rozhovoroch so zaujรญmavรฝmi ฤพuฤmi. Sledujem aj novรฉ mediรกlne umenie alebo digitรกlne umenie, kde sa ฤasto objavujรบ komplexnรฉ systรฉmy a emergentnรฉ javy. Toto je nieฤo, ฤomu som sa venoval poslednรฝch takmer 10 rokov.

Teraz, keฤ o tom tak hovorรญลก, znieลก skรดr ako programรกtor neลพ architekt. Mรกลก aj matematickรฉ alebo programรกtorskรฉ vzdelanie?

Nie, ale programovanie tvorรญ veฤพkรบ ฤasลฅ mojej prรกce. Predtรฝm som bol viac manaลพรฉr. Mรกm architektonickรฉ vzdelanie, uฤรญm architektรบru a vyjadrujem sa k nej, ale momentรกlne ju veฤพmi nepraktizujem.

Subdigital for Eurovea City by JTRE
Subdigital for Eurovea City by JTRE | Zdroj: petra.rjabinin

V akรฝch programoch pracujeลก alebo v akom programe sa tvorรญ takรฉto navrhovanie?

Existuje konvencia, ลพe vรคฤลกina ฤพudรญ pracuje buฤ v Rhinoceros + Grasshopper alebo v Blenderi. Je ale dรดleลพitรฉ povedaลฅ, ลพe nezรกleลพรญ na softvรฉri. Princรญpy komplexnรฉho dizajnu sรบ abstraktnรฉ a vลกeobecnรฉ a dajรบ sa aplikovaลฅ aj bez poฤรญtaฤa. Mnohรฉ veci sa dajรบ navrhovaลฅ v duchu komplexnรฉho dizajnu รบplne bez poฤรญtaฤa.

My pouลพรญvame najmรค, ale nie vรฝluฤne, Rhino a Grasshopper. Mรกme veฤพa malรฝch softvรฉrovรฝch nรกstrojov, ktorรฉ si programujeme nezรกvisle, vytvรกrajรบc malรฉ kรบsky softvรฉru. Dokonca sme vyvinuli รบplne samostatnรฝ softvรฉr โ€“ Hurban Selector โ€“ pre Slovenskรฉ centrum dizajnu, ktorรฝ sme dokonฤili asi pred rokom aย pol (teda na prelome rokov 2020/2021, pozn. red.). Je to samostatne fungujรบci softvรฉr.

A vieลก si predstaviลฅ, ลพe by Grasshopper neexistoval?

รno, viem si to predstaviลฅ. Grasshopper veฤพmi zjednoduลกil a sprรญstupnil parametrickรฉ navrhovanie ลกirokej verejnosti a ลกirokรฉmu spektru architektov. Je to geniรกlne navrhnutรฝ softvรฉr, programovacรญ jazyk, ktorรฝ je medzi programovacรญmi jazykmi povaลพovanรฝ za exotickรฝ, ale veฤพmi dobrรฝ. Programรกtori majรบ tento typ jazykov radi. Grasshopper mรก niektorรฉ jedineฤnรฉ princรญpy aj medzi programovacรญmi jazykmi, ale som si istรฝ, ลพe to vลกetko ide aj bez neho.

Fascinuje ma, ลพe Grasshopper je vlastne skript do Rhino, ale tvorรญ absolรบtne komplexnรฝ program…

Mรดลพe aj nemusรญ. Poznรกm รบspeลกnรฝch architektov, ako naprรญklad Chrisa Prechta, zย ktorรฉho sa stala veฤพkรก hviezda, a ten tvrdรญ, ลพe v Rhinos dรก jeden bod, ktorรฝ hovorรญ, kde bude bod, a vลกetko ostatnรฉ robรญ v Grasshopper.

A on vytvoril celรฝ Grasshopper?

Nie, vytvoril ho David Rutten, ktorรฝ inak poฤas prรกce na Grasshopper roky ลพil vย Poprade, aย ฤo je zaujรญmavรฉ, za ten ฤas ho nikto na Slovensku neoslovil na prednรกลกku. My sme ho mali dvakrรกt na diskusii, raz dokonca v ลฝiline, na nejakej รบplne nesรบvisiacej diskusii, kde sme hovorili o mestskom aktivizme. Zdรก sa mi neuveriteฤพnรฉ, ako sa bojรญme vstรบpiลฅ do svetovรฉho diania, hoci tรญ ฤพudia sรบ niekedy tu, prรญstupnรญ a ochotnรญ hovoriลฅ.

Tvoja scรฉna na Slovensku je asi veฤพmi malรก. Si preto odkรกzanรฝ na celosvetovรบ alebo celoeurรณpsku komunikรกciu?

Ak by to bolo inak, zaujรญmalo by ma to, lebo by som si vybral ฤพudรญ, ktorรญ robia zaujรญmavรฉ veci a komunikoval by som s nimi. A keฤ sa pรฝtaลก, ฤo sรบ vstupy a vรฝstupy, jeden z workshopov, ktorรฝ sme urobili, bol s ฤพuฤmi zo skupiny Co-de-iT, Andrejom Gracianom aย Alessiom Eriolim z Talianska. Sรบ to vรฝznamnรญ predstavitelia computational dizajnu a workshop sa nazรฝval Control Shift. Je to o posune kontroly, nie o dvoch tlaฤidlรกch na klรกvesnici.

Pri computational dizajne naozaj dochรกdza k posunu mnohรฝch dizajnรฉrskych rozhodnutรญ oproti konvenฤnรฉmu navrhovaniu. A hoci sa to mรดลพe zdaลฅ, ลพe odchรกdzam od tvojej otรกzky o vstupoch a vรฝstupoch, nie je to tak. Je to zaujรญmavรฉ, pretoลพe moment, kedy sa stรกva architektรบra, nastรกva inde ako pri konvenฤnom navrhovanรญ.

Postupujeme tak, ลพe navrhujeme abstraktnรฉ malรฉ stroje, ktorรฉ nรกm vedia vyrieลกiลฅ ฤพubovoฤพnรบ situรกciu. Vstupy do toho sรบ tie ฤพubovoฤพnรฉ situรกcie a tรฝch strojov mรกme niekoฤพko vedฤพa seba. Sรบ to algoritmy, softvรฉry, ktorรฉ nรกm na konci nieฤo dajรบ. Nie je jednoznaฤnรฉ, ฤo to bude, ale veฤพmi ฤasto sรบ to dizajnรฉrske rozhodnutia.

ฤŒasto je ambรญciou dosiahnuลฅ veฤพkรบ komplexnosลฅ formy, nieฤo takรฉ zloลพitรฉ, ลพe by to inak nebolo moลพnรฉ navrhnรบลฅ. Toto je rozhodnutie autora, ktorรฝ si pripravรญ vลกetky nรกstroje, aby mohol kontrolovaลฅ nรกvrh nieฤoho veฤพmi zloลพitรฉho.

Vstupy mรดลพu byลฅ rรดzne: od jednoduchรฝch dรดvodov, preฤo sa nieฤo nachรกdza na urฤitom mieste, aลพ po ลกtatistiky, databรกzy veฤพkรฝch dรกt, 3D skeny s miliardami bodov. Mรดลพe to byลฅ jednoducho jeden bod alebo jedno ฤรญslo. Vรฝstupom mรดลพe byลฅ ฤokoฤพvek, ale v architektรบre to zvyฤajne bude dom, forma alebo objekt vรคฤลกรญ ako ฤlovek, do ktorรฉho mรดลพe vstรบpiลฅ.

V ฤom to mรก potenciรกl?

Mรดลพeลก pracovaลฅ na รบplne najmenลกej ฤiastoฤke. Navrhneลก, ako sama o sebe funguje, potom ako sa dve takรฉto ฤiastoฤky dokรกลพu spojiลฅ, ako sa k sebe dokรกลพe spojiลฅ pรคลฅ takรฝchto ฤiastoฤiek, aลพ nakoniec z toho urobรญลก nieฤo obrovskรฉ. Toto je naprรญklad metodika, ktorรบ nรกs uฤil Hernรกn Dรญaz Alonso na Angewandte.

V projekte, na ktorom sme pracovali, sme vรดbec nepouลพรญvali computational dizajn. Modelovali sme ruฤne v programe Maya, zaฤรญnajรบc malรฝm objektom s rozmermi pribliลพne 30 ร— 30 ร— 30 cm. Tento malรฝ objekt sme potom ลกkรกlovali do vรคฤลกieho objektu s rozmermi okolo metra na kaลพdรบ stranu.

Neลกlo o jednoduchรฉ naลฅahovanie alebo mnoลพenie, ale o hฤพadanie princรญpov, ako by sa z menลกieho objektu dal vyskladaลฅ vรคฤลกรญ. Nรกsledne sme navrhovali objekt veฤพkosti pavilรณnu, pribliลพne 3 ร— 3 ร— 3 m, opรคลฅ vyuลพรญvajรบc stredne veฤพkรฝ objekt aย vyskladรกvali sme ho do veฤพkรฉho objektu. Nakoniec sme tento proces aplikovali na mierku novej centrรกlnej ลพelezniฤnej stanice vo Viedni. Vลกetko zaฤalo malรฝm objektom, ktorรฝ bol navrhnutรฝ ako lampa.

Tento prรญstup je รบplne opaฤnรฝ, ako nรกs uฤili na ลกkole, kde sa zaฤรญna od jednoduchลกieho a postupuje sa k zloลพitejลกiemu. Mรดลพe sa najprv urobiลฅ veฤพkรฝ nรกvrh veฤพkรฉho objemu, ktorรฝ sa potom rafinuje. Computational dizajn je na toto perfektnรฝ, pretoลพe mรกme celรบ konลกtrukฤnรบ histรณriu. Zmena v jednom kroku sa prejavรญ vo vลกetkรฝch ฤalลกรญch krokoch. Mรดลพeme navrhnรบลฅ algoritmy pre tento postup, kde navrhneme malรบ vec, ako sa tรก vec agreguje a ลกkรกluje.

Vรฝsledkom je, ลพe celรฝ objekt mรก vลกade rovnakรฝ detail, ktorรฝ je maliฤkรฝ, spracovanรฝ, deterministickรฝ a stรกle dobre funguje. Mรดลพeme navrhnรบลฅ ohromnรฉ detaily veฤพkej veci. Keฤ sรบ metรณdy ลกkรกlovania a skladania zloลพitรฉ a neลกtandardnรฉ, aj vรฝslednรก forma mรดลพe byลฅ zloลพitรก a neลกtandardnรก. Toto vidรญme v prรญrode, naprรญklad pri raste koralov, kde jeden narastie, mineralizuje a na ลˆom narastie ฤalลกรญ. Vรฝsledkom nemusia byลฅ budovy, ktorรฉ sรบ obrazom tehรกl alebo panelov, z ktorรฝch sรบ postavenรฉ, ale mรดลพu byลฅ obrazom tรฝch malรฝch prvkov, z ktorรฝch sรบ postupne narastenรฉ.

Existujรบ v sรบฤasnosti na svetovej รบrovni nejakรฉ trendy alebo aktuรกlne tรฉmy, ktorรฉ sa tรฝkajรบ vรฝpoฤtovรฉho navrhovania?

รno, existujรบ. Jednรฝm z dรดvodov, preฤo sa uลพ tak veฤพmi nevenujem emergentnosti a komplexnรฝm systรฉmom, je, ลพe napriek ich obrovskรฉmu potenciรกlu sme sa neposunuli vรฝrazne ฤalej. Teraz je najhorรบcejลกou tรฉmou tzv. diskrรฉtna architektรบra alebo diskrรฉtny dizajn, ktorรฉ sa rieลกia naprรญklad na UCL Bartlett v Londรฝne, ฤoho hlavnรฝm reprezentantom je Gilles Retsin, teรณriu kย tomu pรญลกe Mario Carpo. Ale nie sรบ jedinรญ. Aktuรกlne sa tรกto tรฉma rieลกi po celom svete na vรฝznamnรฝch univerzitรกch. Tento prรญstup je medzikrokom medzi prefabrikovanรฝm dizajnom z modernizmu 20. storoฤia a computational dizajnom, ktorรฝ sa objavil na konci 20. storoฤia a zaฤiatku 21. storoฤia.

Prefabrikรกcia hovorila oย tom, ลพe zย malรฉho mnoลพstva unifikovanรฝch prvkov, naprรญklad panelov alebo tehรกl, sa dalo postaviลฅ veฤพkรฉ mnoลพstvo rรดznych domov. Tรกto tรฉma sa uลพ vyฤerpala, formรกlne aj obsahom, aย dnes uลพ nezodpovedรก modernej dobe.

Chvรญฤพu sa zdalo, ลพe cestou bude 3D tlaฤ a digitรกlna fabrikรกcia, kde kaลพdรฝ prvok je trochu inรฝ a dรก sa vyskladaลฅ do jednรฉho konkrรฉtneho tvaru. Vย tomto je perfektnรฝ Marc Fornes so svojou znaฤkou Theverymany. Vyrรกba pavilรณny z unikรกtnych dielov. No ukรกzalo sa, ลพe to nie je รบplne efektรญvne a moลพno to ฤพudia nechcรบ.

Model Eurovea Tower
Model Eurovea Tower | Zdroj: IG/janpercenicky

Gilles Retsin navrhuje nรกvrat k modernizmu s prefabrikovanรฝmi modulmi, ktorรฉ sรบ vลกak sofistikovane navrhnutรฉ tak, aby ovplyvnili, ako sa z nich vyskladรก celok. Ide o sofistikovanรฉ tvary panelov alebo inรฝch priestorovรฝch prvkov, z ktorรฝch sa sรญce nedรก vyskladaลฅ vลกetko, ale urฤujรบ, ฤo sa z nich dรก vyskladaลฅ a ako sa to vyskladรกva rozumnรฝm spรดsobom.

Retsin to demonลกtruje naprรญklad vytvorenรญm panelu s rozmermi pribliลพne 3 m na vรฝลกku aย 1 m na ลกรญrku, ktorรฝ je kosodฤบลพnikovรฉho tvaru. Tieto panely, keฤ sa sprรกvne zloลพia alebo uloลพia voฤi sebe, mรดลพu vytvoriลฅ rรดzne ลกtruktรบry, od podlahy cez steny aลพ po ลกikmรฉ plochy.

Vรฝslednรฝ dom vyzerรก takmer normรกlne, ale nie รบplne, pretoลพe zรกkladnรฝ modul, z ktorรฉho sa skladรก, veฤพmi urฤuje celkovรฝ vzhฤพad. Tento prรญstup nazรฝva diskrรฉtnou architektรบrou, pretoลพe sa skladรก z dobre oddeliteฤพnรฝch ฤastรญ alebo modulov. Tieto moduly ovplyvลˆujรบ celkovรฝ vzhฤพad a funkciu architektรบry.

Tento trend menรญ podstatu architektรบry. Nie je to len technolรณgia na navrhovanie uลพ nakreslenรฝch domov, ale skutoฤne vstupuje do nรกvrhovรฉho procesu.

Dnes mรดลพeme povedaลฅ, ลพe horรบcim trendom je prรกve diskrรฉtna architektรบra. Verรญm, ลพe sa skรดr ฤi neskรดr vrรกtime k emergentnosti, pretoลพe tรก otvรกra moลพnosti na vytvรกranie nieฤoho kvalitatรญvne novรฉho. Spolupรดsobenie mnohรฝch ฤasti sย rรดznymi zรกujmami a vรฝsledok je kompromisom tรฝchto zรกujmov. Toto je prรญklad emergentnรฉho javu, ktorรฝ mรก veฤพkรฝ potenciรกl.

ฤŽalลกรญm horรบcim trendom je umelรก inteligencia, ktorej sa venuje Neil Leach aย ฤพudia okolo neho. Hoci sa jej nevenujem veฤพmi intenzรญvne, existujรบ ฤพudia, ako naprรญklad Daniel Bolojan, ktorรญ veria, ลพe umelรก inteligencia bude maลฅ v architektรบre dรดleลพitรบ a zaujรญmavรบ รบlohu.

Aย vy v ลกtรบdiu pracujete aj na nieฤom podobnom ako ten spomรญnanรฝ prvok kosodฤบลพnika?

รno, to je hlavnรก vec, ktorej sa venujeme poslednรฝ rok. Zameriavame sa na diskrรฉtne navrhovanie foriem dizajnu a architektรบry. Neadoptovali sme vลกak รบplne vลกetky paradigmy, ktorรฉ presadzujรบ Gilles Retsin a Mario Carpo. Zaฤal som pouลพรญvaลฅ termรญn constraint dizajn, vย slovenฤine by sa dalo povedaลฅ โ€žnavrhovanie prostrednรญctvom obmedzenรญโ€œ.

Vyvinuli sme softvรฉrovรฝ nรกstroj nazvanรฝ Monoceros, ktorรฝ sme publikovali v januรกri 2021. Rรฝchlo sa zaฤal pouลพรญvaลฅ na univerzitรกch po celom svete. Zaฤalo to ako nรกลก internรฝ vรฝskumnรฝ projekt so stรกลพistami v naลกom ลกtรบdiu.

Naลกa metodika spoฤรญva v tom, ลพe na zaฤiatku, keฤ mรกte prรกzdny papier alebo sรบbor, je moลพnรฉ vลกetko. Postupne pridรกvate rรดzne obmedzenia aลพ dovtedy, kรฝm z nekoneฤne veฤพa moลพnostรญ zostane len jedno moลพnรฉ rieลกenie, ktorรฉ nie je vylรบฤenรฉ obmedzeniami.

Diskrรฉtna architektรบra je sรบฤasลฅou tohto prรญstupu. Monoceros umoลพลˆuje navrhovaลฅ veฤพkรฉ zloลพitรฉ priestorovรฉ agregรกty z malรฝch modulov, ktorรฉ majรบ svoje vlastnosti a spรดsoby, ako sa mรดลพu spรกjaลฅ. Niektorรฝm prvkom dovolรญme sa spojiลฅ, inรฝm nie โ€“ podobne ako pri Legu. Monoceros je sรบbor nรกstrojov na aplikรกciu tejto metodiky, ako vytvoriลฅ zloลพitรฝ agregรกt z modulov tak, aby celรฝ ฤas dรกval zmysel. Toto vลกetko spadรก do vรคฤลกej agendy constraint dizajnu.

Je to teda nejakรฝ skript?

รno, aktuรกlne je Monoceros voฤพne dostupnรฝ a dรก sa stiahnuลฅ a doinลกtalovaลฅ do Grasshoppera. Napรญsal som k nemu rozsiahlu dokumentรกciu, je dostupnรฝ aj zdrojovรฝ kรณd, takลพe je to open source. Robili sme s tรฝm mnoลพstvo workshopov a tutoriรกlov, uฤil som to na univerzitรกch v Eurรณpe a predstavili sme to aj na svetovรฝch konferenciรกch. Snaลพรญme sa teraz dostaลฅ tento softvรฉr a metodiku do sveta.

Ako dlho ste ho vyvรญjali?

Programovali sme ho dvaja, kognitรญvny vedec Jรกn Tรณth urobil hlavnรฝ engine. Ja som kย nemu pripravoval viacero verziรญ architektonickรฝch prvkov. Zaฤali sme 1. jรบla 2020 sย tรฝm, ลพe sme mali ลกtyroch stรกลพistov, na konci leta sme mali hotovรฝ nรกstroj, ktorรฝ pouลพรญvali. Potom priลกli tvrdรฉ lockdowny aย na jednom dlhom home office som urobil verejnรบ verziu, nazvali sme ju Monoceros. Vย polovici januรกra sa to publikovalo, vo februรกri som uลพ bol na obhajobรกch na TU Berlรญn, kde to ลกtudenti pouลพรญvali.

Mรกte ambรญciu s tรฝmto softvรฉrom navrhovaลฅ reรกlnu architektรบru?

รno, to sa aj deje. Urฤite to robia ลกtudenti na rรดznych ลกkolรกch a uลพ sa tรฝmto softvรฉrom navrhujรบ bytovรฉ domy a inรฉ projekty.

Ako vnรญmaลก tradiฤnejลกiu architektรบru, ako ju robia naprรญklad Rem Koolhaas alebo Peter Zumthor?

Ja by som tรฝchto dvoch pรกnov nespรกjal. Koolhaas a Zumthor sรบ podฤพa mลˆa veฤพmi odliลกnรญ architekti. Koolhaas sa opiera o prรญsne vรฝskumy a teรณrie, ฤo vedie k tomu, ลพe jeho diela sรบ vnรบtorne pevnรฉ a stรกvajรบ sa kรกnonickรฝmi. Tento prรญstup rozliลกuje medzi stavbou a architektรบrou, kde architektรบra nechรกva stopu v spoloฤnosti a kritickรก architektรบra nechรกva stopu v disciplรญne. Kรกnonickรก architektรบra urฤuje, ฤo je stavba a ฤo je architektรบra. Tieto diela reagujรบ na minulosลฅ a sรบ pripravenรฉ byลฅ sรบฤasลฅou historickรฉho reลฅazca.

Kรกnonickรฉ architektรบry sรบ tie, ktorรฉ urฤujรบ kรกnon a sรบ v histรณrii veฤพmi vzรกcne. Naprรญklad Koolhaas a ฤalลกรญ architekti reagujรบ na diela ako Villa Rotonda od Palladia, ฤรญm nastavujรบ kรกnon toho, ฤo je architektรบra.

Je zaujรญmavรฉ, ลพe naprรญklad Adolf Loos mal problรฉm, keฤ priลกiel so stavbami รบplne bez ornamentu. ฤฝudia nevedeli, ฤi to, ฤo postavil, je vรดbec dom, alebo len nejakรก kulisa ฤi leลกenie, za ktorรฝm bude skutoฤnรฝ dom. Mysleli si, ลพe je to nehotovรฉ a nespadรก do kรกnonu. Potom vลกak vytvoril diela, ktorรฉ dnes povaลพujeme za kรกnonickรฉ. Podobne Rem Koolhaas vytvรกra kรกnonickรบ architektรบru, ktorรก urฤuje, ฤo architektรบra je, najmรค na konci 20. a zaฤiatku 21. storoฤia.

A ฤo sa tรฝka komerฤnej sfรฉry vรกลกho ลกtรบdia, videl som jeden z vaลกich poslednรฝch projektov Eurovea Tower โ€“ veฤพkรฝ fyzickรฝ model, ktorรฝ pekne svietil.

รno, naลกe ลกtรบdio Subdigital sme zaloลพili s Tomรกลกom Tholtom v roku 2016. Jednรฝm z naลกich projektov bol urbanistickรฝ model pre jednรฉho z bratislavskรฝch developerov. Model bol ambiciรณzny a vรฝsledkom roฤnej prรกce.

Vฤaka naลกim skรบsenostiam s computational dizajnom a digitรกlnou fabrikรกciou sme vedeli navrhnรบลฅ efektรญvne vyrobiteฤพnรฉ diely na CNC frรฉzach a 3D tlaฤiarลˆach. Model mal softvรฉrovรฝ inลพiniering, ktorรฝ sme programovali od nuly, a bol zloลพenรฝ zย 3 500 unikรกtnych prvkov. Vรฝsledkom je model, ktorรฝ je skรดr sochou budovy, s animรกciami a hardvรฉrom na riadenie tรฝchto animรกciรญ. Tento model je presnรฝ aลพ na milimeter a skladรก sa z mnohรฝch malรฝch ฤastรญ, ktorรฉ presne do seba zapadajรบ.

Kde je moลพnรฉ vidieลฅ tento model?

Momentรกlne je tento model vystavenรฝ v River Parku v showroome. Vidieลฅ ho mรดลพete cez vรฝklad alebo sa dรก vojsลฅ dnu. No najmรค veฤer je to cez vรฝklad dobre viditeฤพnรฉ.

Stรกva sa niekedy, ลพe nesplnรญte zadanie? Keฤลพe ste sa pustili do nieฤoho, ฤo nikto predtรฝm nerobil, nemรกte zรกruku, ลพe sa to podarรญ…

รno, mรดลพe sa to staลฅ. Mรกme veฤพmi dlho vyrokovanรฉ zmluvy s klientmi, kde chceme maลฅ vลกetko oลกetrenรฉ. Zatiaฤพ sa nรกm to nestalo, ale naprรญklad pri projekte Eurovea Tower klient chcel hologram. Vysvetlili sme im, ลพe hologram neexistuje, a navrhli sme im namiesto toho inรบ vec. Snaลพรญme sa maลฅ s klientmi transparentnรฉ vzลฅahy a keฤ vznikne problรฉm, hneฤ im o tom poviem. Vรคฤลกinou mรกme ลกลฅastie na klientov, ktorรญ s nami spolupracujรบ na hฤพadanรญ rieลกenia.

Myslรญลก si, ลพe bude moลพnรฉ v budรบcnosti urobiลฅ hologram?

To naozaj neviem, to je mimo mojich odbornรฝch znalostรญ.

No dobre, teraz prejdeme k naลกej pravidelnej rubrike. Akรฝ je tvoj najobฤพรบbenejลกรญ neรบspech?

Vedel som, ลพe sa ma na to opรฝtate, a ja sa opรฝtam naspรคลฅ, ฤo to znamenรก โ€žobฤพรบbenรฝ neรบspechโ€œ? Neรบspech znamenรก, ลพe nieฤo zlyhalo, a preto by to nemalo byลฅ moje obฤพรบbenรฉ.

Akรก je tvoja najhorลกia vlastnosลฅ?

Asi som neprimerane prรญsny na inรฝch ฤพudรญ. Oฤakรกvam od nich, aby robili menej chรฝb, hoci sรกm robรญm minimรกlne rovnako veฤพa. Je to nieฤo, na ฤom musรญm pracovaลฅ โ€“ rozumieลฅ tomu, ลพe musรญm maลฅ realistickรฉ oฤakรกvania a ลพe chyby sรบ v poriadku.

A akรก je najlepลกia vlastnosลฅ?

Myslรญm si, ลพe sa neobรกvam nekonvenฤnรฝch vecรญ a verรญm, ลพe vลกetko sa dรก preskรบmaลฅ tak, aby to prestalo byลฅ straลกidelnรฉ. Verรญm, ลพe vลกetko sa dรก pochopiลฅ a ลพe neznรกme sa mรดลพe staลฅ znรกmym.

Dobre, byt alebo dom?

Aj keฤ existujรบ mnohรฉ hybridy medzi tรฝmito dvoma kategรณriami, ak by som mal vybraลฅ z tรฝchto dvoch, asi by som preferoval byt.

Preฤo si myslรญลก, ลพe architekti ฤasto nosia ฤierne obleฤenie?

Architekti vnรญmajรบ obleฤenie z konลกtrukฤnรฉho hฤพadiska, podobne ako budovy. Preferujรบ jednoduchรฉ, jednofarebnรฉ obleฤenie, ktorรฉ zvรฝrazลˆuje veฤพkรฉ tvary a nepridรกva zbytoฤnรฉ detaily. ฤŒierna farba je praktickรก a neprinรกลกa so sebou ลพiadne konotรกcie na rozdiel od inรฝch farieb, ktorรฉ by si vyลพadovali vysvetlenie.

ฤŽakujem ti za rozhovor. Bolo veฤพmi zaujรญmavรฉ dozvedieลฅ sa viac o tvojom smere v architektรบre a dรบfam, ลพe to bolo zaujรญmavรฉ aj pre naลกich posluchรกฤov.

5 how i met richard sranko 5dh

Najฤรญtanejลกie