Prefabrikรกcia sa vyฤerpala, 3D tlaฤ sa neosvedฤila. Budรบcnosลฅ jeย diskrรฉtna architektรบra, hovorรญ Jรกn Perneckรฝ
ฤรญtate prepis podcastu How Iย Met My Architekt, ktorรฝ vznikol vย jรบli 2021. Rozprรกvaลฅ sa budeme o digitรกlnej a parametrickej architektรบre s Jรกnom Perneckรฝm, ktorรฝ sa venuje architektรบre, dizajnu, vรฝskumu, programovaniu, vzdelรกvaniu a ฤalลกรญm presahom.
Vย rozhovore sa doฤรญtate:
- ฤo je tzv. computational design aย ฤo diskrรฉtna architektรบra,
- ฤo mรดลพe tento prรญstup vniesลฅ do procesu navrhovania,
- ako architektovi pomรกhajรบ programy ako Rhino ฤi Grasshopper,
- akรฝm spรดsobom je tento prรญstup spojenรฝ sย reรกlnou architektรบrou
- a ako sa Jรกn Perneckรฝ dostal kย vyrobeniu modelu mrakodrapu Eurovea Tower.
Jรกn, ty si ลกtudoval na fakulte architektรบry, pokraฤoval na magisterskom ลกtรบdiu na Vysokej ลกkole vรฝtvarnรฝch umenรญ a poฤas ลกtรบdia si bol aj v zahraniฤรญ. ฤรญtal som, ลพe si bol vo ล vรฉdsku, vo Viedni na Angewandte a po ลกtรบdiu si spolupracoval s UMPRUM…
Eลกte je to trochu inak. Vyลกtudoval som celรบ Fakultu architektรบry aย dizajnu a poฤas toho som paralelne ลกtudoval na magisterskom ลกtรบdiu na Vysokej ลกkole vรฝtvarnรฝch umenรญ. Po niekoฤพkรฝch rokoch som sa zapรญsal na postgraduรกlne ลกtรบdium na Angewandte, kde som z troch semestrov absolvoval jeden, ale zostal som vo Viedni trochu dlhลกie. Aktuรกlne si robรญm doktorรกt na รstave Imra Vaลกka a Shotu Tsikoliyu.
V roku 2010 si zaloลพil platformu Rese arch, ktorรก organizuje diskusie, konferencie, workshopy a prednรกลกky v rรกmci celej Eurรณpy. Stรกle sme v tรฉme digitรกlnej a parametrickej architektรบry โ ak to mรดลพem tak povedaลฅ, aspoล zatiaฤพ, kรฝm si to vลกetko vysvetlรญme.
Aktuรกlne je platforma trochu utlmenรก, ale veฤพmi aktรญvne fungovala desaลฅ rokov. Zaฤรญnali sme organizovanรญm debรกt, diskusiรญ a prednรกลกok na Slovensku, hlavne potom s partnermi v ฤechรกch. Neskรดr sme zaฤali organizovaลฅ workshopy a aลพ vtedy sa z toho stala platforma na computational design. Moลพno ลฅa hneฤ na zaฤiatku trochu opravรญm, ลพe by sme mali radลกej pouลพรญvaลฅ termรญn computational design neลพ digitรกlna architektรบra alebo parametrickรก architektรบra. Imro Vaลกko zavรกdza v slovenฤine a ฤeลกtine termรญn vรฝpoฤtovรฉ navrhovanie. Globรกlne sa pouลพรญva termรญn computational design.
Intenzรญvnejลกie sme sa tomu zaฤali venovaลฅ okolo roku 2013, keฤ sme organizovali mnoลพstvo workshopov, kde sme sa fyzicky stretรกvali a nejakรฝ zaujรญmavรฝ hosลฅ nieฤo vyuฤoval. To sme robili na Slovensku, v ฤechรกch, Rakรบsku a po celej Eurรณpe.
Neskรดr som zaฤal uฤiลฅ aj ja a v roku 2015 som zaloลพil online platformu na vyuฤovanie nรกstrojov komplexnรฉho dizajnu. To by som nazval svetovou platformou. Tento rok sa vลกak platforma utlmila a ukonฤila, a ja sa venujem inรฝm veciam.
Keฤ som si oย tebe ฤรญtal, mal som pocit, ลพe sa snaลพรญลก zdruลพovaลฅ ฤพudรญ z celej Eurรณpy, moลพno aj celรฉho sveta, ktorรญ majรบ podobnรฉ zรกujmy v architektonickom smere ako ty…
รno, keฤ som zakladal Rese arch v roku 2009, moลพno koncom 2008, cรญtil som, ลพe o architektรบre viem eลกte mรกlo a chcel som sa uฤiลฅ od zaujรญmavรฝch ฤพudรญ. Namiesto toho, aby som ich pozval na kรกvu, som si vymyslel platformu a zaฤal ich volaลฅ na verejnรฉ debaty a prednรกลกky. Vlastne som si vybral ฤพudรญ, s ktorรฝmi chcem komunikovaลฅ a od ktorรฝch sa chcem uฤiลฅ. A tak sa to stalo globรกlnou platformou.
A kam sa to posunulo za tรฝch 10 rokov? Naลกiel si veฤพkรฉ mnoลพstvo ฤพudรญ?
รno, veฤพkรฉ mnoลพstvo. Mal som ลกลฅastie stretnรบลฅ niektorรฝch, keฤ eลกte neboli slรกvni. ฤiastoฤne tomu pomohlo, ลพe som mal tรบto platformu, ฤiastoฤne, ลพe som strรกvil som nejakรฝ ฤas na Angewandte, kde je normรกlne, ลพe sa ลกtudenti stretรกvajรบ s vรฝznamnรฝmi ฤพuฤmi. Aย ja som si uvedomil, ลพe nemusรญm oย tรฝch ฤพuฤoch iba ฤรญtaลฅ aย dรญvaลฅ sa na nich z diaฤพky, ale mรดลพem s nimi komunikovaลฅ a rozprรกvaลฅ sa.
A kam sa to posunulo? Prvรฝch 5 rokov to bolo stretรกvanie sa na workshopoch a podobnรฝch aktivitรกch a potom sa to zmenilo na online platformu (najintenzรญvnejลกie to bolo v rokoch 2015 โ 2016) a potom mi zaฤalo chรฝbaลฅ stretรกvanie sa s ฤพuฤmi, tak sme zaฤali organizovaลฅ konferenciu Research My Tab, prvรฝ koncom roka 2015 v Bratislave v Miฤurรญne predtรฝm, ako ho nadlho zavreli, a mali sme veฤพmi slรกvnych ฤพudรญ. Spomenul by som naprรญklad Gillesa Retsina, ktorรฝ je dnes superstar. A vฤaka tomu, ลพe sme sa stretli, stรกle komunikujeme a rozprรกvame sa o architektรบre. Nรกsledne sme mali ฤalลกie tri konferencie โ v Parรญลพi, Prahe a znova v Parรญลพi.
Zobraziลฅ tento prรญspevok na Instagrame
Keฤ uลพ si spomenul niekoฤพkokrรกt computational dizajn, mรดลพeลก nรกm povedaลฅ, ฤo to vlastne je? A akรฝ je rozdiel medzi digitรกlnou architektรบrou a parametrickรฝm navrhovanรญm?
Myslรญm, ลพe termรญn digitรกlna architektรบra bol skรดr pokusom zaviesลฅ nejakรฝ termรญn, hlavne v slovenฤine a ฤeลกtine. Nie som si istรฝ, ฤi sa v angliฤtine tento termรญn naozaj pouลพรญval. Parametrickรฉ navrhovanie je inลพinierska metรณda pouลพรญvanรก technickรฝmi disciplรญnami. Ide o spรดsob prรกce, kde sa urฤรญ parameter, ktorรฝ je moลพnรฉ meniลฅ, a softvรฉr ho nรกsledne automaticky upravรญ. Naprรญklad si mรดลพeme predstaviลฅ ozubenรฉ koleso, na ktorom menรญme poฤet zubov a softvรฉr nรกm nakreslรญ koleso s poลพadovanรฝm poฤtom zubov.
V architektรบre existuje veฤพa smerov, ako sa dรก computational dizajn rozdeliลฅ. Ja mรกm rรกd delenie, kde computational dizajn znamenรก pouลพรญvanie vรฝpoฤtovรฝch procesov, nie nutne viazanรฝch len na poฤรญtaฤe, ale na procesy, ktorรฉ sa v poฤรญtaฤoch pouลพรญvajรบ. Zรกleลพรญ na tom, ako veฤพmi ich vyuลพรญvame pri navrhovanรญ. Najzรกkladnejลกie ลกtรกdium je automatizรกcia, kde poฤรญtaฤ opakuje urฤitรฝ prvok mnohokrรกt, ฤรญm uลกetrรญ ฤas.
Druhรฉ ลกtรกdium je parametrickรฉ navrhovanie, kde sa celรก architektรบra alebo forma objektu rozdelรญ na menลกie ฤasti, ktorรฉ sรบ z jednej rodiny, ale kaลพdรก ฤasลฅ je trochu inรก a reaguje na rรดzne parametre. Tento prรญstup sa dรก navrhnรบลฅ aj bez rozลกรญrenรฝch moลพnostรญ, ktorรฉ ponรบka computational dizajn. Tu zaฤรญna to, ฤo je pre mลa naozaj zaujรญmavรฉ โ keฤ sa fundamentรกlne menรญ to, ฤo sa navrhuje, ako sa navrhuje a ako sa rozmรฝลกฤพa o celku.
Dlhodobo som sa venoval tรฉme, ktorรบ by som nazval emergencie v dizajne alebo emergentnรฉ javy. Teraz sa tomu venujem menej a orientujem sa na inรฉ veci, ale stรกle si myslรญm, ลพe je to veฤพmi zaujรญmavรฉ.
Emergencia je fenomรฉn, ktorรฝ sa dรก pozorovaลฅ v prรญrode, vo fyzike aย v chรฉmii. Vรฝsledok alebo celok vykazuje vlastnosti, ktorรฉ sa nedajรบ odฤรญtaลฅ z jednotlivรฝch ฤastรญ, z ktorรฝch sa skladรก. Naprรญklad vย chรฉmii โ voda mรก vlastnosti ako tekutosลฅ, schopnosลฅ zamrznรบลฅ alebo zmeniลฅ sa na paru. Chemicky sa skladรก z dvoch molekรบl vodรญka a jednej molekuly kyslรญka. Keฤ sa pozrieme iba na vodรญk a iba na kyslรญk, ลพiadne z tรฝchto vlastnostรญ voda sama o sebe nemรก. Ale keฤ sa spoja, nastรกva synergickรฝ efekt, ktorรฝ spรดsobuje emergentnรฉ vlastnosti. Tieto vznikajรบ, aลพ keฤ sa tieto ฤasti spoja.
Zaujรญmavo sa to dรก pozorovaลฅ v prรญrode, naprรญklad pri hmyze, kลdฤพoch vtรกkov alebo ovciach beลพiacich po lรบke. Tie sa navzรกjom organizujรบ a vytvรกrajรบ obrazce. Najlepลกie to vidno na vtรกkoch alebo skupinรกch rรฝb. Vytvรกrajรบ fascinujรบce obrazce, ktorรฉ nie sรบ dopredu naplรกnovanรฉ, ale sรบ vรฝsledkom emergentnรฉho javu. Vznikajรบ na zรกklade toho, ลพe kaลพdรฝ z malรฝch prvkov, ktorรฉ tvoria celok, mรก svoje vlastnosti a tieto medzi sebou interagujรบ.
Vytvรกrajรบ nieฤo veฤพmi zvlรกลกtne a zaujรญmavรฉ, neฤakanรฉ, ale stรกle รบplne deterministickรฉ. To znamenรก, ลพe existujรบ jasnรฉ dรดvody, preฤo to tak je, ale dopredu sa nedรก odhadnรบลฅ, ako presne bude vyzeraลฅ ten kลdeฤพ vtรกkov, keฤ sa rozletรญ.
A mรดลพe prรญroda alebo jej ลกtruktรบra pomรดcลฅ pri rieลกenรญ problรฉmov v poฤรญtaฤi alebo pri navrhovanรญ rieลกenรญ?
รno, mรดลพe, ale nie je to hlavnรฝ princรญp. Ak v prรญrode existuje nejakรฝ fenomรฉn, ktorรฝ je dobre spracovanรฝ vo vedeckรฝch ฤlรกnkoch, mรดลพe to pomรดcลฅ. Ale ฤasto takto nepracujem. ฤastejลกie sa stane, ลพe ma nieฤo fascinuje a aลพ potom rozmรฝลกฤพam, naฤo by to mohlo byลฅ dobrรฉ.
Kde zvyฤajne nรกjdeลก takรฝto princรญp, ktorรฝ chceลก rozpracovaลฅ?
Vรคฤลกinou na to prรญdem pri rozhovoroch so zaujรญmavรฝmi ฤพuฤmi. Sledujem aj novรฉ mediรกlne umenie alebo digitรกlne umenie, kde sa ฤasto objavujรบ komplexnรฉ systรฉmy a emergentnรฉ javy. Toto je nieฤo, ฤomu som sa venoval poslednรฝch takmer 10 rokov.
Teraz, keฤ o tom tak hovorรญลก, znieลก skรดr ako programรกtor neลพ architekt. Mรกลก aj matematickรฉ alebo programรกtorskรฉ vzdelanie?
Nie, ale programovanie tvorรญ veฤพkรบ ฤasลฅ mojej prรกce. Predtรฝm som bol viac manaลพรฉr. Mรกm architektonickรฉ vzdelanie, uฤรญm architektรบru a vyjadrujem sa k nej, ale momentรกlne ju veฤพmi nepraktizujem.
V akรฝch programoch pracujeลก alebo v akom programe sa tvorรญ takรฉto navrhovanie?
Existuje konvencia, ลพe vรคฤลกina ฤพudรญ pracuje buฤ v Rhinoceros + Grasshopper alebo v Blenderi. Je ale dรดleลพitรฉ povedaลฅ, ลพe nezรกleลพรญ na softvรฉri. Princรญpy komplexnรฉho dizajnu sรบ abstraktnรฉ a vลกeobecnรฉ a dajรบ sa aplikovaลฅ aj bez poฤรญtaฤa. Mnohรฉ veci sa dajรบ navrhovaลฅ v duchu komplexnรฉho dizajnu รบplne bez poฤรญtaฤa.
My pouลพรญvame najmรค, ale nie vรฝluฤne, Rhino a Grasshopper. Mรกme veฤพa malรฝch softvรฉrovรฝch nรกstrojov, ktorรฉ si programujeme nezรกvisle, vytvรกrajรบc malรฉ kรบsky softvรฉru. Dokonca sme vyvinuli รบplne samostatnรฝ softvรฉr โ Hurban Selector โ pre Slovenskรฉ centrum dizajnu, ktorรฝ sme dokonฤili asi pred rokom aย pol (teda na prelome rokov 2020/2021, pozn. red.). Je to samostatne fungujรบci softvรฉr.
A vieลก si predstaviลฅ, ลพe by Grasshopper neexistoval?
รno, viem si to predstaviลฅ. Grasshopper veฤพmi zjednoduลกil a sprรญstupnil parametrickรฉ navrhovanie ลกirokej verejnosti a ลกirokรฉmu spektru architektov. Je to geniรกlne navrhnutรฝ softvรฉr, programovacรญ jazyk, ktorรฝ je medzi programovacรญmi jazykmi povaลพovanรฝ za exotickรฝ, ale veฤพmi dobrรฝ. Programรกtori majรบ tento typ jazykov radi. Grasshopper mรก niektorรฉ jedineฤnรฉ princรญpy aj medzi programovacรญmi jazykmi, ale som si istรฝ, ลพe to vลกetko ide aj bez neho.
Fascinuje ma, ลพe Grasshopper je vlastne skript do Rhino, ale tvorรญ absolรบtne komplexnรฝ program…
Mรดลพe aj nemusรญ. Poznรกm รบspeลกnรฝch architektov, ako naprรญklad Chrisa Prechta, zย ktorรฉho sa stala veฤพkรก hviezda, a ten tvrdรญ, ลพe v Rhinos dรก jeden bod, ktorรฝ hovorรญ, kde bude bod, a vลกetko ostatnรฉ robรญ v Grasshopper.
A on vytvoril celรฝ Grasshopper?
Nie, vytvoril ho David Rutten, ktorรฝ inak poฤas prรกce na Grasshopper roky ลพil vย Poprade, aย ฤo je zaujรญmavรฉ, za ten ฤas ho nikto na Slovensku neoslovil na prednรกลกku. My sme ho mali dvakrรกt na diskusii, raz dokonca v ลฝiline, na nejakej รบplne nesรบvisiacej diskusii, kde sme hovorili o mestskom aktivizme. Zdรก sa mi neuveriteฤพnรฉ, ako sa bojรญme vstรบpiลฅ do svetovรฉho diania, hoci tรญ ฤพudia sรบ niekedy tu, prรญstupnรญ a ochotnรญ hovoriลฅ.
Tvoja scรฉna na Slovensku je asi veฤพmi malรก. Si preto odkรกzanรฝ na celosvetovรบ alebo celoeurรณpsku komunikรกciu?
Ak by to bolo inak, zaujรญmalo by ma to, lebo by som si vybral ฤพudรญ, ktorรญ robia zaujรญmavรฉ veci a komunikoval by som s nimi. A keฤ sa pรฝtaลก, ฤo sรบ vstupy a vรฝstupy, jeden z workshopov, ktorรฝ sme urobili, bol s ฤพuฤmi zo skupiny Co-de-iT, Andrejom Gracianom aย Alessiom Eriolim z Talianska. Sรบ to vรฝznamnรญ predstavitelia computational dizajnu a workshop sa nazรฝval Control Shift. Je to o posune kontroly, nie o dvoch tlaฤidlรกch na klรกvesnici.
Pri computational dizajne naozaj dochรกdza k posunu mnohรฝch dizajnรฉrskych rozhodnutรญ oproti konvenฤnรฉmu navrhovaniu. A hoci sa to mรดลพe zdaลฅ, ลพe odchรกdzam od tvojej otรกzky o vstupoch a vรฝstupoch, nie je to tak. Je to zaujรญmavรฉ, pretoลพe moment, kedy sa stรกva architektรบra, nastรกva inde ako pri konvenฤnom navrhovanรญ.
Postupujeme tak, ลพe navrhujeme abstraktnรฉ malรฉ stroje, ktorรฉ nรกm vedia vyrieลกiลฅ ฤพubovoฤพnรบ situรกciu. Vstupy do toho sรบ tie ฤพubovoฤพnรฉ situรกcie a tรฝch strojov mรกme niekoฤพko vedฤพa seba. Sรบ to algoritmy, softvรฉry, ktorรฉ nรกm na konci nieฤo dajรบ. Nie je jednoznaฤnรฉ, ฤo to bude, ale veฤพmi ฤasto sรบ to dizajnรฉrske rozhodnutia.
ฤasto je ambรญciou dosiahnuลฅ veฤพkรบ komplexnosลฅ formy, nieฤo takรฉ zloลพitรฉ, ลพe by to inak nebolo moลพnรฉ navrhnรบลฅ. Toto je rozhodnutie autora, ktorรฝ si pripravรญ vลกetky nรกstroje, aby mohol kontrolovaลฅ nรกvrh nieฤoho veฤพmi zloลพitรฉho.
Vstupy mรดลพu byลฅ rรดzne: od jednoduchรฝch dรดvodov, preฤo sa nieฤo nachรกdza na urฤitom mieste, aลพ po ลกtatistiky, databรกzy veฤพkรฝch dรกt, 3D skeny s miliardami bodov. Mรดลพe to byลฅ jednoducho jeden bod alebo jedno ฤรญslo. Vรฝstupom mรดลพe byลฅ ฤokoฤพvek, ale v architektรบre to zvyฤajne bude dom, forma alebo objekt vรคฤลกรญ ako ฤlovek, do ktorรฉho mรดลพe vstรบpiลฅ.
V ฤom to mรก potenciรกl?
Mรดลพeลก pracovaลฅ na รบplne najmenลกej ฤiastoฤke. Navrhneลก, ako sama o sebe funguje, potom ako sa dve takรฉto ฤiastoฤky dokรกลพu spojiลฅ, ako sa k sebe dokรกลพe spojiลฅ pรคลฅ takรฝchto ฤiastoฤiek, aลพ nakoniec z toho urobรญลก nieฤo obrovskรฉ. Toto je naprรญklad metodika, ktorรบ nรกs uฤil Hernรกn Dรญaz Alonso na Angewandte.
V projekte, na ktorom sme pracovali, sme vรดbec nepouลพรญvali computational dizajn. Modelovali sme ruฤne v programe Maya, zaฤรญnajรบc malรฝm objektom s rozmermi pribliลพne 30 ร 30 ร 30 cm. Tento malรฝ objekt sme potom ลกkรกlovali do vรคฤลกieho objektu s rozmermi okolo metra na kaลพdรบ stranu.
Neลกlo o jednoduchรฉ naลฅahovanie alebo mnoลพenie, ale o hฤพadanie princรญpov, ako by sa z menลกieho objektu dal vyskladaลฅ vรคฤลกรญ. Nรกsledne sme navrhovali objekt veฤพkosti pavilรณnu, pribliลพne 3 ร 3 ร 3 m, opรคลฅ vyuลพรญvajรบc stredne veฤพkรฝ objekt aย vyskladรกvali sme ho do veฤพkรฉho objektu. Nakoniec sme tento proces aplikovali na mierku novej centrรกlnej ลพelezniฤnej stanice vo Viedni. Vลกetko zaฤalo malรฝm objektom, ktorรฝ bol navrhnutรฝ ako lampa.
Tento prรญstup je รบplne opaฤnรฝ, ako nรกs uฤili na ลกkole, kde sa zaฤรญna od jednoduchลกieho a postupuje sa k zloลพitejลกiemu. Mรดลพe sa najprv urobiลฅ veฤพkรฝ nรกvrh veฤพkรฉho objemu, ktorรฝ sa potom rafinuje. Computational dizajn je na toto perfektnรฝ, pretoลพe mรกme celรบ konลกtrukฤnรบ histรณriu. Zmena v jednom kroku sa prejavรญ vo vลกetkรฝch ฤalลกรญch krokoch. Mรดลพeme navrhnรบลฅ algoritmy pre tento postup, kde navrhneme malรบ vec, ako sa tรก vec agreguje a ลกkรกluje.
Vรฝsledkom je, ลพe celรฝ objekt mรก vลกade rovnakรฝ detail, ktorรฝ je maliฤkรฝ, spracovanรฝ, deterministickรฝ a stรกle dobre funguje. Mรดลพeme navrhnรบลฅ ohromnรฉ detaily veฤพkej veci. Keฤ sรบ metรณdy ลกkรกlovania a skladania zloลพitรฉ a neลกtandardnรฉ, aj vรฝslednรก forma mรดลพe byลฅ zloลพitรก a neลกtandardnรก. Toto vidรญme v prรญrode, naprรญklad pri raste koralov, kde jeden narastie, mineralizuje a na ลom narastie ฤalลกรญ. Vรฝsledkom nemusia byลฅ budovy, ktorรฉ sรบ obrazom tehรกl alebo panelov, z ktorรฝch sรบ postavenรฉ, ale mรดลพu byลฅ obrazom tรฝch malรฝch prvkov, z ktorรฝch sรบ postupne narastenรฉ.
Existujรบ v sรบฤasnosti na svetovej รบrovni nejakรฉ trendy alebo aktuรกlne tรฉmy, ktorรฉ sa tรฝkajรบ vรฝpoฤtovรฉho navrhovania?
รno, existujรบ. Jednรฝm z dรดvodov, preฤo sa uลพ tak veฤพmi nevenujem emergentnosti a komplexnรฝm systรฉmom, je, ลพe napriek ich obrovskรฉmu potenciรกlu sme sa neposunuli vรฝrazne ฤalej. Teraz je najhorรบcejลกou tรฉmou tzv. diskrรฉtna architektรบra alebo diskrรฉtny dizajn, ktorรฉ sa rieลกia naprรญklad na UCL Bartlett v Londรฝne, ฤoho hlavnรฝm reprezentantom je Gilles Retsin, teรณriu kย tomu pรญลกe Mario Carpo. Ale nie sรบ jedinรญ. Aktuรกlne sa tรกto tรฉma rieลกi po celom svete na vรฝznamnรฝch univerzitรกch. Tento prรญstup je medzikrokom medzi prefabrikovanรฝm dizajnom z modernizmu 20. storoฤia a computational dizajnom, ktorรฝ sa objavil na konci 20. storoฤia a zaฤiatku 21. storoฤia.
Prefabrikรกcia hovorila oย tom, ลพe zย malรฉho mnoลพstva unifikovanรฝch prvkov, naprรญklad panelov alebo tehรกl, sa dalo postaviลฅ veฤพkรฉ mnoลพstvo rรดznych domov. Tรกto tรฉma sa uลพ vyฤerpala, formรกlne aj obsahom, aย dnes uลพ nezodpovedรก modernej dobe.
Chvรญฤพu sa zdalo, ลพe cestou bude 3D tlaฤ a digitรกlna fabrikรกcia, kde kaลพdรฝ prvok je trochu inรฝ a dรก sa vyskladaลฅ do jednรฉho konkrรฉtneho tvaru. Vย tomto je perfektnรฝ Marc Fornes so svojou znaฤkou Theverymany. Vyrรกba pavilรณny z unikรกtnych dielov. No ukรกzalo sa, ลพe to nie je รบplne efektรญvne a moลพno to ฤพudia nechcรบ.
Gilles Retsin navrhuje nรกvrat k modernizmu s prefabrikovanรฝmi modulmi, ktorรฉ sรบ vลกak sofistikovane navrhnutรฉ tak, aby ovplyvnili, ako sa z nich vyskladรก celok. Ide o sofistikovanรฉ tvary panelov alebo inรฝch priestorovรฝch prvkov, z ktorรฝch sa sรญce nedรก vyskladaลฅ vลกetko, ale urฤujรบ, ฤo sa z nich dรก vyskladaลฅ a ako sa to vyskladรกva rozumnรฝm spรดsobom.
Retsin to demonลกtruje naprรญklad vytvorenรญm panelu s rozmermi pribliลพne 3 m na vรฝลกku aย 1 m na ลกรญrku, ktorรฝ je kosodฤบลพnikovรฉho tvaru. Tieto panely, keฤ sa sprรกvne zloลพia alebo uloลพia voฤi sebe, mรดลพu vytvoriลฅ rรดzne ลกtruktรบry, od podlahy cez steny aลพ po ลกikmรฉ plochy.
Vรฝslednรฝ dom vyzerรก takmer normรกlne, ale nie รบplne, pretoลพe zรกkladnรฝ modul, z ktorรฉho sa skladรก, veฤพmi urฤuje celkovรฝ vzhฤพad. Tento prรญstup nazรฝva diskrรฉtnou architektรบrou, pretoลพe sa skladรก z dobre oddeliteฤพnรฝch ฤastรญ alebo modulov. Tieto moduly ovplyvลujรบ celkovรฝ vzhฤพad a funkciu architektรบry.
Tento trend menรญ podstatu architektรบry. Nie je to len technolรณgia na navrhovanie uลพ nakreslenรฝch domov, ale skutoฤne vstupuje do nรกvrhovรฉho procesu.
Dnes mรดลพeme povedaลฅ, ลพe horรบcim trendom je prรกve diskrรฉtna architektรบra. Verรญm, ลพe sa skรดr ฤi neskรดr vrรกtime k emergentnosti, pretoลพe tรก otvรกra moลพnosti na vytvรกranie nieฤoho kvalitatรญvne novรฉho. Spolupรดsobenie mnohรฝch ฤasti sย rรดznymi zรกujmami a vรฝsledok je kompromisom tรฝchto zรกujmov. Toto je prรญklad emergentnรฉho javu, ktorรฝ mรก veฤพkรฝ potenciรกl.
ฤalลกรญm horรบcim trendom je umelรก inteligencia, ktorej sa venuje Neil Leach aย ฤพudia okolo neho. Hoci sa jej nevenujem veฤพmi intenzรญvne, existujรบ ฤพudia, ako naprรญklad Daniel Bolojan, ktorรญ veria, ลพe umelรก inteligencia bude maลฅ v architektรบre dรดleลพitรบ a zaujรญmavรบ รบlohu.
Aย vy v ลกtรบdiu pracujete aj na nieฤom podobnom ako ten spomรญnanรฝ prvok kosodฤบลพnika?
รno, to je hlavnรก vec, ktorej sa venujeme poslednรฝ rok. Zameriavame sa na diskrรฉtne navrhovanie foriem dizajnu a architektรบry. Neadoptovali sme vลกak รบplne vลกetky paradigmy, ktorรฉ presadzujรบ Gilles Retsin a Mario Carpo. Zaฤal som pouลพรญvaลฅ termรญn constraint dizajn, vย slovenฤine by sa dalo povedaลฅ โnavrhovanie prostrednรญctvom obmedzenรญโ.
Vyvinuli sme softvรฉrovรฝ nรกstroj nazvanรฝ Monoceros, ktorรฝ sme publikovali v januรกri 2021. Rรฝchlo sa zaฤal pouลพรญvaลฅ na univerzitรกch po celom svete. Zaฤalo to ako nรกลก internรฝ vรฝskumnรฝ projekt so stรกลพistami v naลกom ลกtรบdiu.
Naลกa metodika spoฤรญva v tom, ลพe na zaฤiatku, keฤ mรกte prรกzdny papier alebo sรบbor, je moลพnรฉ vลกetko. Postupne pridรกvate rรดzne obmedzenia aลพ dovtedy, kรฝm z nekoneฤne veฤพa moลพnostรญ zostane len jedno moลพnรฉ rieลกenie, ktorรฉ nie je vylรบฤenรฉ obmedzeniami.
Diskrรฉtna architektรบra je sรบฤasลฅou tohto prรญstupu. Monoceros umoลพลuje navrhovaลฅ veฤพkรฉ zloลพitรฉ priestorovรฉ agregรกty z malรฝch modulov, ktorรฉ majรบ svoje vlastnosti a spรดsoby, ako sa mรดลพu spรกjaลฅ. Niektorรฝm prvkom dovolรญme sa spojiลฅ, inรฝm nie โ podobne ako pri Legu. Monoceros je sรบbor nรกstrojov na aplikรกciu tejto metodiky, ako vytvoriลฅ zloลพitรฝ agregรกt z modulov tak, aby celรฝ ฤas dรกval zmysel. Toto vลกetko spadรก do vรคฤลกej agendy constraint dizajnu.
Je to teda nejakรฝ skript?
รno, aktuรกlne je Monoceros voฤพne dostupnรฝ a dรก sa stiahnuลฅ a doinลกtalovaลฅ do Grasshoppera. Napรญsal som k nemu rozsiahlu dokumentรกciu, je dostupnรฝ aj zdrojovรฝ kรณd, takลพe je to open source. Robili sme s tรฝm mnoลพstvo workshopov a tutoriรกlov, uฤil som to na univerzitรกch v Eurรณpe a predstavili sme to aj na svetovรฝch konferenciรกch. Snaลพรญme sa teraz dostaลฅ tento softvรฉr a metodiku do sveta.
Ako dlho ste ho vyvรญjali?
Programovali sme ho dvaja, kognitรญvny vedec Jรกn Tรณth urobil hlavnรฝ engine. Ja som kย nemu pripravoval viacero verziรญ architektonickรฝch prvkov. Zaฤali sme 1. jรบla 2020 sย tรฝm, ลพe sme mali ลกtyroch stรกลพistov, na konci leta sme mali hotovรฝ nรกstroj, ktorรฝ pouลพรญvali. Potom priลกli tvrdรฉ lockdowny aย na jednom dlhom home office som urobil verejnรบ verziu, nazvali sme ju Monoceros. Vย polovici januรกra sa to publikovalo, vo februรกri som uลพ bol na obhajobรกch na TU Berlรญn, kde to ลกtudenti pouลพรญvali.
Mรกte ambรญciu s tรฝmto softvรฉrom navrhovaลฅ reรกlnu architektรบru?
รno, to sa aj deje. Urฤite to robia ลกtudenti na rรดznych ลกkolรกch a uลพ sa tรฝmto softvรฉrom navrhujรบ bytovรฉ domy a inรฉ projekty.
Ako vnรญmaลก tradiฤnejลกiu architektรบru, ako ju robia naprรญklad Rem Koolhaas alebo Peter Zumthor?
Ja by som tรฝchto dvoch pรกnov nespรกjal. Koolhaas a Zumthor sรบ podฤพa mลa veฤพmi odliลกnรญ architekti. Koolhaas sa opiera o prรญsne vรฝskumy a teรณrie, ฤo vedie k tomu, ลพe jeho diela sรบ vnรบtorne pevnรฉ a stรกvajรบ sa kรกnonickรฝmi. Tento prรญstup rozliลกuje medzi stavbou a architektรบrou, kde architektรบra nechรกva stopu v spoloฤnosti a kritickรก architektรบra nechรกva stopu v disciplรญne. Kรกnonickรก architektรบra urฤuje, ฤo je stavba a ฤo je architektรบra. Tieto diela reagujรบ na minulosลฅ a sรบ pripravenรฉ byลฅ sรบฤasลฅou historickรฉho reลฅazca.
Kรกnonickรฉ architektรบry sรบ tie, ktorรฉ urฤujรบ kรกnon a sรบ v histรณrii veฤพmi vzรกcne. Naprรญklad Koolhaas a ฤalลกรญ architekti reagujรบ na diela ako Villa Rotonda od Palladia, ฤรญm nastavujรบ kรกnon toho, ฤo je architektรบra.
Je zaujรญmavรฉ, ลพe naprรญklad Adolf Loos mal problรฉm, keฤ priลกiel so stavbami รบplne bez ornamentu. ฤฝudia nevedeli, ฤi to, ฤo postavil, je vรดbec dom, alebo len nejakรก kulisa ฤi leลกenie, za ktorรฝm bude skutoฤnรฝ dom. Mysleli si, ลพe je to nehotovรฉ a nespadรก do kรกnonu. Potom vลกak vytvoril diela, ktorรฉ dnes povaลพujeme za kรกnonickรฉ. Podobne Rem Koolhaas vytvรกra kรกnonickรบ architektรบru, ktorรก urฤuje, ฤo architektรบra je, najmรค na konci 20. a zaฤiatku 21. storoฤia.
A ฤo sa tรฝka komerฤnej sfรฉry vรกลกho ลกtรบdia, videl som jeden z vaลกich poslednรฝch projektov Eurovea Tower โ veฤพkรฝ fyzickรฝ model, ktorรฝ pekne svietil.
รno, naลกe ลกtรบdio Subdigital sme zaloลพili s Tomรกลกom Tholtom v roku 2016. Jednรฝm z naลกich projektov bol urbanistickรฝ model pre jednรฉho z bratislavskรฝch developerov. Model bol ambiciรณzny a vรฝsledkom roฤnej prรกce.
Vฤaka naลกim skรบsenostiam s computational dizajnom a digitรกlnou fabrikรกciou sme vedeli navrhnรบลฅ efektรญvne vyrobiteฤพnรฉ diely na CNC frรฉzach a 3D tlaฤiarลach. Model mal softvรฉrovรฝ inลพiniering, ktorรฝ sme programovali od nuly, a bol zloลพenรฝ zย 3 500 unikรกtnych prvkov. Vรฝsledkom je model, ktorรฝ je skรดr sochou budovy, s animรกciami a hardvรฉrom na riadenie tรฝchto animรกciรญ. Tento model je presnรฝ aลพ na milimeter a skladรก sa z mnohรฝch malรฝch ฤastรญ, ktorรฉ presne do seba zapadajรบ.
Kde je moลพnรฉ vidieลฅ tento model?
Momentรกlne je tento model vystavenรฝ v River Parku v showroome. Vidieลฅ ho mรดลพete cez vรฝklad alebo sa dรก vojsลฅ dnu. No najmรค veฤer je to cez vรฝklad dobre viditeฤพnรฉ.
Stรกva sa niekedy, ลพe nesplnรญte zadanie? Keฤลพe ste sa pustili do nieฤoho, ฤo nikto predtรฝm nerobil, nemรกte zรกruku, ลพe sa to podarรญ…
รno, mรดลพe sa to staลฅ. Mรกme veฤพmi dlho vyrokovanรฉ zmluvy s klientmi, kde chceme maลฅ vลกetko oลกetrenรฉ. Zatiaฤพ sa nรกm to nestalo, ale naprรญklad pri projekte Eurovea Tower klient chcel hologram. Vysvetlili sme im, ลพe hologram neexistuje, a navrhli sme im namiesto toho inรบ vec. Snaลพรญme sa maลฅ s klientmi transparentnรฉ vzลฅahy a keฤ vznikne problรฉm, hneฤ im o tom poviem. Vรคฤลกinou mรกme ลกลฅastie na klientov, ktorรญ s nami spolupracujรบ na hฤพadanรญ rieลกenia.
Myslรญลก si, ลพe bude moลพnรฉ v budรบcnosti urobiลฅ hologram?
To naozaj neviem, to je mimo mojich odbornรฝch znalostรญ.
No dobre, teraz prejdeme k naลกej pravidelnej rubrike. Akรฝ je tvoj najobฤพรบbenejลกรญ neรบspech?
Vedel som, ลพe sa ma na to opรฝtate, a ja sa opรฝtam naspรคลฅ, ฤo to znamenรก โobฤพรบbenรฝ neรบspechโ? Neรบspech znamenรก, ลพe nieฤo zlyhalo, a preto by to nemalo byลฅ moje obฤพรบbenรฉ.
Akรก je tvoja najhorลกia vlastnosลฅ?
Asi som neprimerane prรญsny na inรฝch ฤพudรญ. Oฤakรกvam od nich, aby robili menej chรฝb, hoci sรกm robรญm minimรกlne rovnako veฤพa. Je to nieฤo, na ฤom musรญm pracovaลฅ โ rozumieลฅ tomu, ลพe musรญm maลฅ realistickรฉ oฤakรกvania a ลพe chyby sรบ v poriadku.
A akรก je najlepลกia vlastnosลฅ?
Myslรญm si, ลพe sa neobรกvam nekonvenฤnรฝch vecรญ a verรญm, ลพe vลกetko sa dรก preskรบmaลฅ tak, aby to prestalo byลฅ straลกidelnรฉ. Verรญm, ลพe vลกetko sa dรก pochopiลฅ a ลพe neznรกme sa mรดลพe staลฅ znรกmym.
Dobre, byt alebo dom?
Aj keฤ existujรบ mnohรฉ hybridy medzi tรฝmito dvoma kategรณriami, ak by som mal vybraลฅ z tรฝchto dvoch, asi by som preferoval byt.
Preฤo si myslรญลก, ลพe architekti ฤasto nosia ฤierne obleฤenie?
Architekti vnรญmajรบ obleฤenie z konลกtrukฤnรฉho hฤพadiska, podobne ako budovy. Preferujรบ jednoduchรฉ, jednofarebnรฉ obleฤenie, ktorรฉ zvรฝrazลuje veฤพkรฉ tvary a nepridรกva zbytoฤnรฉ detaily. ฤierna farba je praktickรก a neprinรกลกa so sebou ลพiadne konotรกcie na rozdiel od inรฝch farieb, ktorรฉ by si vyลพadovali vysvetlenie.
ฤakujem ti za rozhovor. Bolo veฤพmi zaujรญmavรฉ dozvedieลฅ sa viac o tvojom smere v architektรบre a dรบfam, ลพe to bolo zaujรญmavรฉ aj pre naลกich posluchรกฤov.