Projekt ฤierne diery mapuje zabudnutรฉ industriรกlne pamiatky
Slovensko je krajinou zabudnutรฝch priemyselnรฝch pamiatok. Sรบ ich desiatky, sรบ neznรกme a ฤalลกie generรกcie ich moลพno uลพ neuvidia. Chรกtrajรบ, niekedy chrรกnenรฉ zรกkonom, niekedy nie. Cukrovary, trafostanice, banskรฉ diela a tovรกrne vลกak nemusia skonฤiลฅ stratenรฉ. O to sa starรก projekt ฤierne diery. Ak trio novinรกr โ novinรกr โ architekt necestuje s fotoaparรกtom po celom Slovensku, pรกtra v historickรฝch prameลoch vo svojom ateliรฉri v Novej Cvernovke alebo pripravuje novรฉ grafiky v Risomate.
Miroslav Beลรกk, Andrej Sarvaลก a Martin Liptรกk od roku 2014 mapujรบ industriรกlne pamiatky a zabudnutรฉ miesta v celej krajine. To, ลพe z prvรฉho vรฝletu nakoniec vznikne iniciatรญva s podobnรฝm rozsahom, im pri prvej ceste za neznรกmymi technickรฝmi pamiatkami ani nenapadlo.
โNa jednej strane nรกs bavilo navลกtevovaลฅ novรฉ a menej znรกme miesta a objavovaลฅ tak nepoznanรฉ ฤasti Slovenska. Na druhej strane sme cรญtili ohrozenosลฅ tรฝchto miest a ,ฤiernu dieruยด v informรกciรกch o nich,โ opisuje zaฤiatky Miroslav Beลรกk. โDnes mรกme ฤasto vytipovanรฉ objekty, ktorรฉ ideme navลกtรญviลฅ. Veฤพakrรกt sa nรกm ale stane, ลพe narazรญme na nieฤo รบplne novรฉ, ฤo nรกs nieฤรญm zaujme a potom si informรกcie vyhฤพadรกvame spรคtne.โ
Po kaลพdej stavbe pรกtrajรบ v spomienkach pamรคtnรญkov, na internete, v kniลพniciach a archรญvoch. Hฤพadanie zaberรก najviac ฤasu, pretoลพe tรกto vrstva dejรญn u nรกs nie je zmapovanรก. โMiestni nรกm vรคฤลกinou povedia โpikoลกkuโ, historickรบ zaujรญmavosลฅ, no ฤasto si musรญme veci overiลฅ,โ vysvetฤพuje Andrej Sarvaลก.
โAle my svoju ฤinnosลฅ neberieme z vedeckรฉho hฤพadiska, ale najmรค z popularizaฤnรฉho. Urฤite nรกm ujdรบ detaily, ale zรกroveล nรกs ฤasto ฤพudia opravia. To je sรบฤasลฅ procesu.โ O miestach, ktorรฉ navลกtรญvili, ฤasto existuje len veฤพmi mรกlo informรกciรญ. Alebo vรดbec ลพiadne.
โLรกka nรกs ฤaro objavovania,โ hovorรญ Miroslav Beลรกk. V sรบฤasnosti majรบ na webovej strรกnke ciernediery.sk vyลกe 125 stavieb, celkovo ich majรบ prejdenรฉ asi dve stovky. Ku kaลพdej stavbe patrรญ sprievodnรฝ text, ktorรฝ pribliลพuje jej vznik, dramatickรฉ dejiny a veฤพakrรกt aj dรดvod zรกniku.
โSnaลพรญme sa tomu daลฅ hlavu a pรคtu,โ vysvetฤพuje Andrej Sarvaลก. โA ฤพahkรบ ฤitateฤพnรบ formu, keฤลพe dostupnรฉ zdroje nebรฝvajรบ orientovanรฉ na potenciรกlneho nรกvลกtevnรญka miesta. Odbornรฉ texty zjednoduลกujeme a prรญliลก poetickรฉ sa zase snaลพรญme zobjektรญvniลฅ.โ
Najdรดleลพitejลกรญm nรกstrojom, ktorรฝ ฤierne diery pouลพรญvajรบ, je fotografia. Je to okamลพitรฝ zรกznam situรกcie a vรฝborne sa s ลou komunikuje na sociรกlnych sieลฅach. Fotografie ฤiernych dier majรบ charakteristickรฝ desaturaฤnรฝ, filtrovanรฝ vzhฤพad, vฤaka ฤomu sรบ rozpoznateฤพnรฉ na prvรฝ pohฤพad.
โNaลกe fotky majรบ vtipnรฝ prรญbeh. Nemali sme ลพiadnu ambรญciu. Fotil som na telefรณn, ktorรฝ bol skรดr kalkulaฤka. Vลกetci sme vedeli fotiลฅ, aj sme mali techniku, len pรดvodne sme vรฝlety brali viac ako osobnรฉ objavovanie. Systematickรฉ mapovanie sme na zaฤiatku nemali v plรกne, priลกlo aลพ ฤasom. Takลพe nรกลก typickรฝ filtrovanรฝ โlookโ je vlastne vรฝsledkom รบplnej nรกhody, keฤ sme nadviazali na hroznรฉ fotky z telefรณnu prehnanรฉ cez instagram,โ smeje sa Andrej Sarvaลก.
Je nevyhnutnรฉ podotknรบลฅ, ลพe ลพiadne ploty poฤas fotenia nepreliezajรบ. Budovy sรบ vรคฤลกinou voฤพne prรญstupnรฉ. โKeฤ chceme รญsลฅ do nejakรฉho areรกlu, ktorรฝ je stรกle funkฤnรฝ, oplotenรฝ alebo ho niekto strรกลพi, snaลพรญme sa vybaviลฅ si povolenie,โ dodรกva Andrej Sarvaลก. Ale niekedy je v zรกujme kultรบrneho dediฤstva aj malรก vรฝnimka.
Technickรฉ pamiatky
Primรกrne sa ฤierne diery chceli sรบstrediลฅ na technickรฉ a priemyselnรฉ pamiatky. Uลพ sa toho tak striktne nedrลพia, pretoลพe hฤพadanie priemyselnรฉho dediฤstva odkrรฝva mnohรฉ ฤalลกie vrstvy, ktorรฉ s nรญm viac alebo menej sรบvisia. Ich zmapovanรฉ portfรณlio dnes zahลลa aj obytnรฉ sรบbory robotnรญckych kolรณniรญ, meลกtianske domy a kaลกtiele, ktorรฉ niekedy naprรญklad patrili majiteฤพom tovรกrnรญ. Dokonca aj sakrรกlne stavby ฤi cintorรญny.
To, ฤo sa zvyฤajne chรกpe ako oddelenรก kategรณria priemyselnรฉho dediฤstva, mรก v skutoฤnosti znaฤnรฝ presah do รบplne beลพnรฉho ลพivota. Prรกca je jednรฝm zo zรกkladnรฝch faktorov rozvoja sรญdiel. Prรกca vo fabrikรกch nebola ideรกlna, ale ฤasto od nej zรกvisel ลพivot v ลกirokom okolรญ. โPriemysel v skutoฤnosti tvoril charakter celej krajiny,โ vysvetฤพuje Andrej Sarvaลก.
โDnes nรกs uลพ ฤasto zaujรญma aj histรณria obcรญ ako celkov. Niekedy vznikli priamo z priemyslu alebo nรกsledne z jeho bohatstva.โ Fabriky boli ลพivotodarnรฉ prvky celรฉho regiรณnu. Priemysel bol natoฤพko vรฝznamnรฝ a natoฤพko ovplyvลoval spoloฤenskรฉ dianie, ลพe on jednoducho tvoril dejiny,โ zhrnul Andrej Sarvaลก.
โTieto stavby sรบ naลกa vlastnรก histรณria. Drobnรฉ lokรกlne prรญbehy tvoria skladaฤku celรฉho prรญbehu naลกich dejรญn. Tรฝch, o ktorรฝch nevieme takmer niฤ. Z nejakรฝch prรญฤin nedokรกลพeme prijaลฅ fakt, ลพe dejiny Rakรบsko-Uhorska sรบ aj naลกimi vlastnรฝmi.โ
Pritom ide o veฤพmi vรฝznamnรฉ obdobie, staฤรญ si naprรญklad spomenรบลฅ na Andrรกssyovcov a ich prรกcu s vyspelรฝmi technolรณgiami, ktorรฉ spravili z Gemera jeden z najbohatลกรญch regiรณnov v monarchii. โAktuรกlne je mojรญm obฤพรบbenรฝm miestom Ratkovรก,โ hovorรญ Andrej Sarvaลก.
โKedysi tam zasadal ลพupnรฝ snem, dnes je to zapadnutรก dedinka uฤupenรก v kopcoch uprostred Gemera. Sรบ tam len zlรฉ cesty zo vลกetkรฝch strรกn. Keฤ tam ฤlovek prรญde, namiesto toho, aby tam boli len rozpadnutรฉ domy, uvidรญ veฤพkรฉ vydlรกลพdenรฉ nรกmestie, mohutnรฝ hradnรฝ mรบr a husitskรฝ kostol. Eลกte aj na tรฝch oลกarpanรฝch domoch vidno, ลพe boli naozaj honosnรฉ. Vรดbec nesedรญ mierka krajiny. A takรฝchto miest je na Slovensku omnoho viac.โ
Zabudnutรฉ dejiny
V cestovateฤพskรฝch broลพรบrach ukazujeme svoje hrady, kaลกtiele, vily, ale storoฤnรฉ pomnรญky technologickรฉho pokroku zostรกvajรบ na okraji zรกujmu. Je pravda, ลพe ich hodnotu treba vysvetฤพovaลฅ zloลพitejลกie. ลฝe to nie sรบ len haly, ale premyslenรก a hodnotnรก architektรบra. Hrady sรบ opradenรฉ rozprรกvkami a legendami, predstavujรบ zรกhadu, romantiku, monument.
Na druhej strane, fabrika je nรกm svojรญm spรดsobom bliลพลกia, tajomstvo okolo nej nie je aลพ takรฉ fantastickรฉ. Sรบ z nedรกvnej minulosti, a tak mรกme ฤasto pocit, ลพe โo niฤ nejdeโ. Pritom o 19., dokonca o 20. storoฤรญ na naลกom รบzemรญ, s vรฝnimkou zรกpasov o moc, nevieme skoro niฤ. Relatรญvne nedรกvne 19. storoฤie, doba naลกich prastarรฝch rodiฤov, je pre nรกs v skutoฤnosti ฤalekรก temnรก minulosลฅ.
Na rozdiel od okolitรฝch krajรญn, u nรกs bรกdanie viazne. Je veฤพa malรฝch nadลกencov, ale neexistuje ลพiadny inลกtitucionalizovanรฝ vรฝskum, ktorรฝ by to zastreลกil. โTak sme si z konรญฤka spravili projekt, ktorรฝ sa snaลพรญ propagovaลฅ hodnoty priemyselnรฉho dediฤstva.โ
Veฤพmi rรฝchlo sa rozhodli ฤasovo sa neohraniฤovaลฅ. Rovnakรบ pozornosลฅ venujรบ modernej architektรบre aj mostu zo 14. storoฤia. โPamiatky by si medzi sebou nemali konkurovaลฅ,โ poznamenรกva Andrej Sarvaลก.
โPrรกve na to tu mรก existovaลฅ odbornรก autorita. No v skutoฤnosti ฤasto vidรญme, ลพe u nรกs sรบ pamiatkovรฉ รบrady zameranรฉ viac na kunsthistรณriu, a tak sรบ, z nejakรฉho neznรกmeho dรดvodu, naprรญklad sakrรกlne pamiatky povaลพovanรฉ za omnoho hodnotnejลกie neลพ priemyselnรฉ dediฤstvo. Rovnako je veฤพakrรกt zanedbanรก modernรก architektรบra, keฤ si niekto povie โ to je socialistickรฉ, to mรดลพeme zbรบraลฅ,โ dodรกva Beลรกk.
Architektonickรฝ prรญnos
Priemyselnรก architektรบra mรก aj umeleckรบ, nielen historickรบ hodnotu. Dรก sa, samozrejme, zaradiลฅ v rรกmci slohov a neoslohov, ale najhodnotnejลกie na nej je navrhovanie v duchu funkcionalizmu dรกvno predtรฝm, neลพ vรดbec funkcionalizmus vznikol. V tom je architektonickรฝ prรญnos priemyselnรฉho dediฤstva โ neฤerpรก zo zรกkonitostรญ umeleckรฝch slohov, ale z prevรกdzky.
Fabriky museli vznikaลฅ pre stroje. Tรฝm sa vymykรก svojim vlastnรฝm sรบฤasnรญkom. Doteraz sa tak z nich dรก vyฤรญtaลฅ celรฝ technologickรฝ tok โ kadiaฤพ prichรกdzali zamestnanci a materiรกl. Tento celkovรฝ vรฝraz sa ale u nรกs vรดbec nedarรญ ochrรกniลฅ.
ฤasto vidรญme nie prรกve podarenรฉ konverzie priemyselnรฝch parkov, keฤ sa ponechรก jeden โreprezentantโ a vลกetko ostatnรฉ sa zbรบra. Tรฝm sa รบplne strรกca urbanistickรก stopa a celkovรฝ vรฝraz stavby. โKu kaลพdej stavbe je nutnรฉ pristupovaลฅ s ohฤพadom na jej charakter, bez ohฤพadu na to, ฤi je alebo nie je chrรกnenou pamiatkou,โ myslรญ si Miroslav Beลรกk.
โNie som fanรบลกikom nรกsilnรฝch konverziรญ. Mnohรฉ pamiatky sรบ navyลกe v odฤพahlรฝch regiรณnoch, kde nieฤo podobnรฉ nikdy nebude dรกvaลฅ ani ekonomickรฝ zmysel. Niekedy mรกm pocit, ลพe je lepลกie, keฤ budova nakoniec padne, ako by mala byลฅ zachovanรก v nejakom sprznenom duchu, ktorรฝ s tรฝm pรดvodnรฝm nemรก niฤ spoloฤnรฉ,โ hovorรญ Andrej Sarvaลก a dodรกva, โpreฤo sa nemรดลพeme k ruinรกm technickรฝch stavieb stavaลฅ rovnako ako k hradom?
Zakonzervovaลฅ ich a spraviลฅ z nich takรฝ istรฝ bod zรกujmu. Dejiny na to majรบ. Nech sa tam osadia tabule a hoci aj robia komentovanรฉ prehliadky.โ V mestรกch je vลกak situรกcia odliลกnรก. V prรญpade veฤพkรฝch areรกlov je รบspeลกnรก konverzia podฤพa Miroslava Beลรกka nevyhnutnรก.
โDobrรฝ prรญklad sรบ naprรญklad Coburgove zรกvody v Trnave. Veฤพkรฝ zรกvod bรฝvalรฝch zlievarnรญ obsadili malรฉ firmy, ktorรฉ dobre vyuลพรญvajรบ existujรบcu architektรบru. ฤasto najlepลกie funguje zmena na prรญbuznรฉ odvetvie alebo funkciu. Je to praktickejลกie a udrลพateฤพnejลกie.โ Prรกve funkcia urฤuje, ฤi stavba preลพije. Kaลพdรก jedna podlieha ekonomickรฝm, ekologickรฝm a hlavne spoloฤenskรฝm faktorom. Pri mnohรฝch stavbรกch je jasnรฉ, preฤo ostali nepouลพรญvanรฉ โ vyฤerpali sa zdroje, zanikla pracovnรก prรญleลพitosลฅ alebo zanikol dopyt.
โPrirodzenรฉ je aj to, ลพe stavby zanikajรบ a vznikajรบ novรฉ. Jednoducho, odรญde to, stane sa a je mi to ฤพรบto. Ale omnoho viac mi je ฤพรบto, keฤ sa prรญjemnรก spomienka na nejakรบ stavbu pokazรญ tรฝm, ลพe sa z nej stane neurฤitรฝ hybrid, ktorรฝ sa snaลพรญ byลฅ spolovice novรฝ a spolovice starรฝ, alebo je to uลพ len lacnรก napodobenina pรดvodnรฉho. Radลกej nech to zostane na peknรฝch fotkรกch a starรฝch pohฤพadniciach,โ hovorรญ Andrej Sarvaลก.
Otรกzka identity
โPozrite sa, tรก oลกarpanรก budova je kus hodnotnej architektรบry a vaลกej histรณrie. Naลกรญm cieฤพom je priblรญลพiลฅ sa ฤพudskej strรกnke,โ Miroslav Beลรกk sumarizuje ฤinnosลฅ ฤiernych dier. Pocit identity a identifikรกcie sa s priestorom je prvรฝm a zรกkladnรฝm krokom k tomu, aby sa zastavilo chรกtranie. Chcรบ ukรกzaลฅ, ลพe na Slovensku takรฉto miesta existujรบ, majรบ svoju historickรบ hodnotu a prรญbeh.
Okrem webovej strรกnky a sociรกlnych sietรญ tvoria umeleckรฉ grafiky na risografickej tlaฤiarni Risomat v spoluprรกci s desiatkami slovenskรฝch dizajnรฉrov a vรฝtvarnรญkov. S pomocou miestnych dobrovoฤพnรญkov a nadลกencov vydali mapy technickรฝch pamiatok ลฝiliny, Preลกova, Bratislavy, Banskej Bystrice a Trnavy.
Za ich dizajn zรญskal Ondrej Gavalda Nรกrodnรบ cenu za dizajn. Za svoju ฤinnosลฅ zรญskali cenu Most za projekt roka a nominรกciu medzinรกrodnej rady pre pamiatky ICOMOS. V novembri 2018 vydali vo vlastnej rรฉลพii prvรบ knihu, celรฝ nรกklad bol beznรกdejne vypredanรฝ za menej ako desaลฅ hodรญn a chystajรบ dotlaฤ. Zdรก sa, ลพe zรกujem sa im darรญ prebudiลฅ.
โJe รบลพasne zaujรญmavรฉ, keฤ sa zameriame len na jedno miesto, akรฉ fascinujรบce prรญbehy a historickรฉ udalosti sa dajรบ pozorovaลฅ. Kto tam kedy ลพil, ktorรฝ politik tam vtedy priลกiel, ฤo tam bolo prvรฉ v Uhorsku,โ hovorรญ Andrej Sarvaลก a Miroslav Beลรกk ho dopฤบลa, โeลกte stรกle to nie je nuda.โ
FOTO: ฤIERNE DIERY
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 11-12.