Prvá reštaurácia pod vodou v Európe
Na najjužnejšom cípe Nórskeho kráľovstva vystupuje z rozbúreného mora betónový útes. Pri bližšom pohľade sa však pred očami návštevníka otvárajú dvere do podvodného sveta ticha a živelného hmýrenia sa obyvateľov Severného mora.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
V nórskom jazyku má slovo „under“ dvojaký význam – „pod“ aj „údiv“. Ten sa zmocní každého, kto vstúpi do prvej reštaurácie pod vodou v Európe. Štruktúra je navrhnutá s ohľadom na prostredie – tento veľký zásah sa po čase integruje do morského prostredia, kde bude drsný povrch betónovej škrupiny fungovať ako umelý koralový útes, ktorý budú obývať mäkkýše a riasy.
Ležiac na skalnatom pobreží, pol metra hrubé steny objektu sú nadimenzované tak, aby odolávali tlaku a nárazom rozbúreného mora. Masívne okno fungujúce ako periskop ponúka výhľad na meniace sa morské dno počas ročných období a rozličných nálad počasia.
Na stavbe v potápačskom mundúre
Stavať pod vodou nie je jednoduché. Kľúčový je v tomto prípade plánovací proces a moment ponoru hmoty pod hladinu. Betónová tuba objektu bola postavená na riečnom člne 20 metrov od lokality. Následne do nej boli dosadené okenné výplne.
Korpus sa tak mohol vznášať na hladine a pomocou vlečných člnov a žeriava bol dotiahnutý na miesto určenia. Upevnenie o morské dno a zaistenie matíc bolo možné až po naplnení objemu vodou. Po jej odstránení prišli na rad interiérové práce – obklady, inštalácie, zariaďovanie.
„Under je prirodzeným posunom v našom experimentovaní s hranicami,“ vraví zakladateľ a architekt štúdia Snøhetta Kjetil Trædal Thorsen.
„Under ako nový orientačný bod južného Nórska navrhuje nečakané kombinácie zámen a predložiek, spochybňuje determinanty fyzického miesta človeka v jeho prostredí. V tomto objekte sa ocitáte pod hladinou, nad morským dnom, medzi pevninou a morom. Táto skúsenosť ponúka novú perspektívu nazerania na svet, súčasne pod aj nad úrovňou hladiny.“
Reštaurácia leží 5 metrov pod morskou hladinou, nad ňu vyčnieva ďalších 10 metrov. Celková dĺžka hmoty je 34 metrov a je uložená v 20° sklone. Panoramatické okno odhaľujúce morský život s rozmermi 10,8 × 3,43 metra a hrubé takmer 30 centimetrov váži úctyhodných 12,3 tony.
Scénografia interiéru
Objekt má tri úrovne – vstup je meter nad hladinou, čiže v prípade rozbúreného mora (a to vzhľadom na premenlivosť počasia južného Nórska reálne hrozí) návštevníka čaká osvieženie. Foyer privíta prívetivým obkladom z dubového dreva, ktorý plynule prechádza do schodiska.
Strop je kulisou a návštevníka prevedie postupným gradientom farieb – od ružovej cez koralovú do morskej zelenej až po sýtu modrú. Korešponduje s farbami, ktoré prezentuje bočný svetlík sprevádzajúci podlažiami a ilustrujúci v reálnom čase nepokoj morskej masy.
Tesne pod úrovňou mora sa nachádza bar a pod ním samotná reštaurácia na morskom dne, meniaca sa podľa potreby na výskumné stredisko. Panoramatické okno, ktoré by sa dalo označiť za akési javisko, je ústredným motívom. Zdôrazňuje ho strohé špeciálne navrhnuté zariadenie reštaurácie a sofistikovaný systém osvetlenia LED.
Fúzia nezlúčiteľného
Kulinárska produkcia miestnej reštaurácie je tvorená len lokálne – spracované je všetko, čo pri pobreží personál chytí. Lov rýb je regulovaný tak, aby nenarušil rovnováhu miestnej flóry a fauny. Neinvazívnosť je tiež cieľom podmorského výskumu, ktorý je sekundárnou funkciou objektu.
Ponúka ideálne podmienky na výskum malých organizmov. V tomto momente sa môže pochváliť objavom malých homárov pozorovaných doteraz len v laboratórnych podmienkach. Počas tmavších dní je možné použiť na prilákanie rýb umelé osvetlenie umiestnené na morskom dne pred reštauráciou.
Web v cene
Snøhetta je známa svojimi dizajnérskymi počinmi. Najvýraznejším bol návrh vzhľadu nórskej koruny – konkrétne papierových peňazí. Súčasťou tohto projektu bolo vytvorenie vizuálnej identity a webu.
Návštevníkovi sprostredkováva zážitok z pobytu v reštaurácii Under, prezentuje elementy charakterizujúce projekt: unikátnu krajinu, ručne vyberané ingrediencie, filozofiu šéfkuchára a myšlienkový proces skrývajúci sa za architektúrou.
Logo je tvorené abstrakciou formy budovy a jej naklonenia k moru. Cieľom všetkých spomenutých aspektov je nabádať k návšteve, ktorá je rozhodne nezabudnuteľným zážitkom.
Miesto: Lindesnes, Nórsko
Investor: Lindesnes Havhotell (Stig Ubostad a Gaute Ubostad)
Architekt: Snøhetta
Celková plocha: 495 m2
Realizácia: 2019
Projektová dokumentácia: Snøhetta
Foto: Ivar Kvaal
Článok bol uverejnený v časopise ASB 4/2020.