Paola Maranta a Quintus Miller.

Quintus Miller a Paola Maranta: Za poslednรฉ storoฤie sa zrodilo mnoลพstvo ikonickรฝch budov. Volรกme ich novodobรฉ katedrรกly

Partneri sekcie:

Bazilejskรฝ architektonickรฝ ateliรฉr Miller & Maranta je jednรฝm z poprednรฝch ateliรฉrov sรบฤasnej generรกcie ลกvajฤiarskych architektov. Pri ich nรกvลกteve Bratislavy sme sย jeho zakladateฤพmi urobili exkluzรญvny rozhovor.

Zakladateฤพmi architektonickรฉho ateliรฉru Miller & Maranta sรบ architekti Quintus Miller a Paola Maranta. Vย priestor Slovenskej nรกrodnej galรฉrie nรกm prezradili, ktorรฉ ikonickรฉ diela architektรบry poฤas pobytu vย Bratislave navลกtรญvili, ฤo ich ลกokovalo, ale iย fascinovalo, ฤo by nรกs malo donรบtiลฅ vstaลฅ zย postele, ako je dรดleลพitรฉ pripomรญnaลฅ si minulosลฅ aย maลฅ kvalitnรฉ vzdelanie.

Predstavili ste sa na podujatรญ Clubovka v priestoroch SNG, kam vรกs pozvala organizรกtorka Tatiana Kollรกrovรก. Akรฝ to bol pre vรกs veฤer?

Paola Maranta: Bol to veฤพmi milรฝ aย srdeฤnรฝ veฤer. ฤฝudia sรบ tu veฤพmi lรกskavรญ. Veฤพa ich priลกlo po demonลกtrรกcii, bolo cรญtiลฅ veฤพkรบ spolupatriฤnosลฅ. Uลพ sme ฤo-to zย mesta aj videli. Vฤera sme boli vย budove Slovenskรฉho rozhlasu, je to veฤพmi zaujรญmavรฉ dielo, len je ลกkoda, ลพe sa oลˆ tak mรกlo starรกte. Nerozumiem tomu.

ลฝiaฤพ, to je pre ฤasลฅ naลกej krajiny typickรฉ… Pristupuje ฤพahostajne kย dielam, akรฝm je aj budova Slovenskรฉho rozhlasu.

P.M.: Toto dielo mรก nรกdhernรฝ interiรฉr, je vskutku veฤพmi fascinujรบci. Je svedkom dรดleลพitรฉho obdobia, spoloฤenskรฉho iย architektonickรฉho. Chรกpem, ลพe dnes je ลฅaลพkรฉ takรฝto priestor udrลพiavaลฅ. Vย lete ho musรญte vychladiลฅ, vย zime vykurovaลฅ. Je to energeticky nรกroฤnรก stavba, postavenรก za รบplne inรฝch klimatickรฝch podmienok, ako mรกme moลพnosลฅ zaลพรญvaลฅ dnes. Tento krรกsny priestor si vyลพaduje veฤพkรบ รบdrลพbu, treba ho vyฤistiลฅ. A,ย samozrejme, renovovaลฅ. Nesmiete to zanedbaลฅ.

Glacier Garden Museum Extension. Gletschergarten sa nachรกdza na รบpรคtรญ veฤพkej pieskovcovej skaly na kopci Wesemlin na severe mesta Luzern.
Glacier Garden Museum Extension. Gletschergarten sa nachรกdza na รบpรคtรญ veฤพkej pieskovcovej skaly na kopci Wesemlin na severe mesta Luzern. |

Quintus Miller: Za poslednรฉ storoฤie sa zrodilo mnoลพstvo ikonickรฝch budov. Volรกm ich novodobรฉ katedrรกly. Vo ล vajฤiarsku sa oย ne starรกme. Budova Slovenskรฉho rozhlasu je katedrรกlou 20. storoฤia. Kedysi bolo vysielanie jednรฝm z mimoriadne dรดleลพitรฝch nรกstrojov komunikรกcie. Sme rozhlasovรก generรกcia, na hudbe zย rรกdia sme vyrรกstli, vyrรกstli sme na gramofรณnoch aย pรกskach. Neexistoval ลพiaden YouTube ani niฤ podobnรฉ. Netvrdรญm, ลพe je to zlรฉ, ale istรฝm spรดsobom to menรญ aj nรกลก vzลฅah kย architektรบre, a to vย dobrom aj zlom. Preto je dรดleลพitรฉ, aby tieto spomienky neboli zakrytรฉ.

Takรฉto budovy sa musia udrลพiavaลฅ, renovovaลฅ, nie bรบraลฅ. Sรบ svedkami konkrรฉtnej generรกcie, urฤitรฉho obdobia, politickej situรกcie, ktorรก uลพ moลพno nie je. Kaลพdopรกdne je to vzรกcna sรบฤasลฅ nรกลกho dediฤstva a keฤลพe vieme zachovaลฅ architektรบru starรบ niekoฤพko sto alebo tisรญc rokov, preฤo sa nestarรกme dnes oย to, ฤo tu mรกme? Naprรญklad vย Berlรญne zniฤili Palรกc republiky, myslรญm si, ลพe to bola chyba.

Ako dnes rรกno Paola povedala, Patrick Modiano, francรบzsky nositeฤพ Nobelovej ceny za literatรบru, hovorรญ o tom, ฤo je to vlastne dediฤstvo, ktorรฉ sa tรฝka naลกej identity. Zamรฝลกฤพa sa nad tรฝm, ako si tento druh identity mรดลพeme zachovaลฅ. Ak ฤพudom zoberiete styฤnรฉ body ich minulosti, vย tomto prรญpade spomรญnanรฝ Palรกc republiky, stratia sa vย meste, vo svojej vlastnej histรณrii aย postupne zaฤnรบ zabรบdaลฅ na dรดleลพitรฉ momenty minulosti.

Ako mรดลพeme tieto spomienky preniesลฅ na ฤalลกie generรกcie?

Q.M.: Ak zniฤรญte vลกetko, ฤo naprรญklad pripomรญna krutosลฅ druhej svetovej vojny, ako potom mรดลพu mladรญ ฤพudia zistiลฅ, ฤo sa vย skutoฤnosti stalo? Nijako. To je problรฉm, pretoลพe ak nemรกte ลพiadne stopy, ak ich vลกetky zniฤรญte, nemรดลพete si vytvoriลฅ tรบ pamรคลฅovรบ. To, akรญ sme, sa dรก rozprรกvaลฅ aj cez budovy, cez architektรบru.

Quintus Miller a Paola Maranta.
Quintus Miller a Paola Maranta. | Zdroj: Miro Pochyba

Takลพe by sme mohli povedaลฅ aj to, ลพe cez budovy, architektรบru mรดลพeme rozprรกvaลฅ prรญbehy zย generรกcie na generรกciu?

Q.M.: Samozrejme. Na prednรกลกke sme ukรกzali diela starรฉ tisรญce rokov, ktorรฉ sรบ dnes hojne navลกtevovanรฉ aj turistami. Myslรญte, ลพe bez dรดkladnรฉho skรบmania naprรญklad rรญmskeho Pantheonu by sme sa dozvedeli nieฤo viac oย nรกs a naลกej minulosti? ลคaลพko. Vลกetky tieto pamiatky sรบ neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou nรกลกho stredoeurรณpskeho dediฤstva. Je to naลกa minulosลฅ, sรบฤasnosลฅ aย rovnako aj budรบcnosลฅ. Nemusรญme ich nutne zachovaลฅ presne takรฉ, akรฉ boli, ale moลพno by sme na ne mohli daลฅ ฤalลกiu vrstvu. Tak ako je to vย prรญpade Slovenskej nรกrodnej galรฉrie.

Vedeli by ste nรกm poradiลฅ, ako pracovaลฅ s mladรฝmi architektmi tak, aby sme ich viedli kย tรฝmto hodnotรกm?

Q.M.: Musia prevziaลฅ zodpovednosลฅ, uvedomiลฅ si, ฤo je kultรบra. Dajte mladej generรกcii motivรกciu, aby bola zvedavรก, objavovala svet, cestovala za skรบsenosลฅami, bola otvorenรก vรฝzvam, novรฝm myลกlienkam, diskusii, zรกujmom aย pozรญciรกm. Aย taktieลพ by mala vedieลฅ rozlรญลกiลฅ pravdu od lลพi. To je veฤพmi ลฅaลพkรฉ aย eลกte aj bude. Musรญme bรกdaลฅ a nemali by sme bรกdaลฅ len na Facebooku alebo Twitteri. Musรญme maลฅ nรกstroje, aby sme sprรกvne preskรบmali, ฤo je pravda. Musia si uvedomiลฅ, ฤo je kultรบra.

P.M.: Cieฤพom alebo motivรกciou vstaลฅ rรกno z postele je moลพno nรกjsลฅ nieฤo, ฤo nรกm trochu zlepลกรญ ลพivot. Energia ฤพudรญ, ich vรดฤพa aย angaลพovanosลฅ nรกs ako spoloฤnosลฅ posunie na vyลกลกiu รบroveลˆ. Je dรดleลพitรฉ, aby mladรก generรกcia bola motivovanรก posรบvaลฅ sa ฤalej, maลฅ pre nieฤo skutoฤnรบ vรกลกeลˆ, bez nej to nefunguje. Pretoลพe ak mรกte vรกลกeลˆ, mรดลพete urobiลฅ prรกcu navyลกe, ktorรบ potrebujete, aby ste sa dostali na vyลกลกiu รบroveลˆ. Vรกลกeลˆ vลกak aj bolรญ. Uฤenie je skรบsenosลฅ, a keฤ to nie je skรบsenosลฅ, je to len informรกcia. Aย my nechceme byลฅ len informovanรญ. Chceme maลฅ skรบsenosti aย tak chcem, aby ich mali aj mladรญ ฤพudia. Aย รกno, moลพno to bude bolieลฅ, veฤพmi bolieลฅ, ale stojรญ to za to.

Uลพ viac ako 15 rokov pรดsobรญte na akademickej pรดde. ฤŒo vรกm mladลกie generรกcie ลกtudentov dรกvajรบ?

Q.M.: Energiu. Nedovolia mi zaspaลฅ. Aj vฤaka nim iย ja objavujem stรกle novรฉ aย novรฉ veci. Pretoลพe keฤ sย nimi konzultujem, pรฝtajรบ sa a nemรดลพem prรญsลฅ nepripravenรฝ, pretoลพe by ma hneฤ nachytali. Myslรญm si, ลพe nielen my mรกme ฤo nauฤiลฅ mladรบ generรกciu, ale ลพe sa od nej mรดลพeme veฤพa nauฤiลฅ aj my. Mladรฝch ฤพudรญ treba poฤรบvaลฅ.

P.M.: Mladรก generรกcia potrebuje hlavne kvalitnรฉ vzdelanie, potrebuje prรญleลพitosลฅ spoznaลฅ vลกetky krรกsy a kvality, techniky aย moลพnosti nรกs ฤพudรญ. Vzdelanie je gro vลกetkรฉho.

Paola Maranta a Quintus Miller pri nรกvลกteve SNG v Bratislave
Paola Maranta a Quintus Miller pri nรกvลกteve SNG v Bratislave. | Zdroj: Miro Pochyba

Miller & Maranta

Poฤas ลกtรบdia architektรบry na Spolkovej technickej univerzite v Zรผrichu v ateliรฉri Fabia Reinharta a Miroslava ล ika sa obaja stretli s analรณgovou architektรบrou, ktorรบ formoval Aldo Rossi, a po rรดznych spoloฤnรฝch projektoch sa v roku 1994 rozhodli Quintus Miller a Paola Maranta zaloลพiลฅ vlastnรฝ ateliรฉr. Diela, ktorรฉ postupne realizovali, ako naprรญklad ลกkola Volta v Bazileji, trh Fรคrberplatz v Aarau, obytnรฝ dom Schwarzpark v Bazileji, rekonลกtrukcia a rozลกรญrenie vily Garbald v Castasegne alebo Starรฝ hospic na Gotthardpasshรถhe, boli niekoฤพkokrรกt publikovanรฉ a ocenenรฉ a priniesli im รบspech aj na medzinรกrodnej scรฉne.

Od roku 2013 prizvali do svojho ateliรฉru ako partnera Jeana-Luca von Aarburga.
Urbanistickรฉ a architektonickรฉ formulรกcie projektov Miller & Maranta reagujรบ rรดzne na aspekty konkrรฉtnej miestnej situรกcie, ale vลพdy v sรบฤasnom jazyku. Typickรฝmi znakmi ich prรกc sรบ znaฤnรก pozornosลฅ venovanรก pamรคti a atmosfรฉre samotnรฉho miesta, dรดraz na citlivรฝ vรฝber materiรกlov a v neposlednom rade sa zaoberajรบ aj kvalitou zvukovรฝch a svetelnรฝch podmienok. Prostrednรญctvom ich sebavedomรฝch a nezรกvislรฝch stavieb interpretujรบ ลกpecifickosลฅ miesta novรฝm spรดsobom โ€“ prekrytรญm miesta svojou interpretรกciou รบlohy.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 3/2024

Najฤรญtanejลกie