Quintus Miller a Paola Maranta: Za poslednรฉ storoฤie sa zrodilo mnoลพstvo ikonickรฝch budov. Volรกme ich novodobรฉ katedrรกly
Bazilejskรฝ architektonickรฝ ateliรฉr Miller & Maranta je jednรฝm z poprednรฝch ateliรฉrov sรบฤasnej generรกcie ลกvajฤiarskych architektov. Pri ich nรกvลกteve Bratislavy sme sย jeho zakladateฤพmi urobili exkluzรญvny rozhovor.
Zakladateฤพmi architektonickรฉho ateliรฉru Miller & Maranta sรบ architekti Quintus Miller a Paola Maranta. Vย priestor Slovenskej nรกrodnej galรฉrie nรกm prezradili, ktorรฉ ikonickรฉ diela architektรบry poฤas pobytu vย Bratislave navลกtรญvili, ฤo ich ลกokovalo, ale iย fascinovalo, ฤo by nรกs malo donรบtiลฅ vstaลฅ zย postele, ako je dรดleลพitรฉ pripomรญnaลฅ si minulosลฅ aย maลฅ kvalitnรฉ vzdelanie.
Predstavili ste sa na podujatรญ Clubovka v priestoroch SNG, kam vรกs pozvala organizรกtorka Tatiana Kollรกrovรก. Akรฝ to bol pre vรกs veฤer?
Paola Maranta: Bol to veฤพmi milรฝ aย srdeฤnรฝ veฤer. ฤฝudia sรบ tu veฤพmi lรกskavรญ. Veฤพa ich priลกlo po demonลกtrรกcii, bolo cรญtiลฅ veฤพkรบ spolupatriฤnosลฅ. Uลพ sme ฤo-to zย mesta aj videli. Vฤera sme boli vย budove Slovenskรฉho rozhlasu, je to veฤพmi zaujรญmavรฉ dielo, len je ลกkoda, ลพe sa oล tak mรกlo starรกte. Nerozumiem tomu.
ลฝiaฤพ, to je pre ฤasลฅ naลกej krajiny typickรฉ… Pristupuje ฤพahostajne kย dielam, akรฝm je aj budova Slovenskรฉho rozhlasu.
P.M.: Toto dielo mรก nรกdhernรฝ interiรฉr, je vskutku veฤพmi fascinujรบci. Je svedkom dรดleลพitรฉho obdobia, spoloฤenskรฉho iย architektonickรฉho. Chรกpem, ลพe dnes je ลฅaลพkรฉ takรฝto priestor udrลพiavaลฅ. Vย lete ho musรญte vychladiลฅ, vย zime vykurovaลฅ. Je to energeticky nรกroฤnรก stavba, postavenรก za รบplne inรฝch klimatickรฝch podmienok, ako mรกme moลพnosลฅ zaลพรญvaลฅ dnes. Tento krรกsny priestor si vyลพaduje veฤพkรบ รบdrลพbu, treba ho vyฤistiลฅ. A,ย samozrejme, renovovaลฅ. Nesmiete to zanedbaลฅ.
Quintus Miller: Za poslednรฉ storoฤie sa zrodilo mnoลพstvo ikonickรฝch budov. Volรกm ich novodobรฉ katedrรกly. Vo ล vajฤiarsku sa oย ne starรกme. Budova Slovenskรฉho rozhlasu je katedrรกlou 20. storoฤia. Kedysi bolo vysielanie jednรฝm z mimoriadne dรดleลพitรฝch nรกstrojov komunikรกcie. Sme rozhlasovรก generรกcia, na hudbe zย rรกdia sme vyrรกstli, vyrรกstli sme na gramofรณnoch aย pรกskach. Neexistoval ลพiaden YouTube ani niฤ podobnรฉ. Netvrdรญm, ลพe je to zlรฉ, ale istรฝm spรดsobom to menรญ aj nรกลก vzลฅah kย architektรบre, a to vย dobrom aj zlom. Preto je dรดleลพitรฉ, aby tieto spomienky neboli zakrytรฉ.
Takรฉto budovy sa musia udrลพiavaลฅ, renovovaลฅ, nie bรบraลฅ. Sรบ svedkami konkrรฉtnej generรกcie, urฤitรฉho obdobia, politickej situรกcie, ktorรก uลพ moลพno nie je. Kaลพdopรกdne je to vzรกcna sรบฤasลฅ nรกลกho dediฤstva a keฤลพe vieme zachovaลฅ architektรบru starรบ niekoฤพko sto alebo tisรญc rokov, preฤo sa nestarรกme dnes oย to, ฤo tu mรกme? Naprรญklad vย Berlรญne zniฤili Palรกc republiky, myslรญm si, ลพe to bola chyba.
Ako dnes rรกno Paola povedala, Patrick Modiano, francรบzsky nositeฤพ Nobelovej ceny za literatรบru, hovorรญ o tom, ฤo je to vlastne dediฤstvo, ktorรฉ sa tรฝka naลกej identity. Zamรฝลกฤพa sa nad tรฝm, ako si tento druh identity mรดลพeme zachovaลฅ. Ak ฤพudom zoberiete styฤnรฉ body ich minulosti, vย tomto prรญpade spomรญnanรฝ Palรกc republiky, stratia sa vย meste, vo svojej vlastnej histรณrii aย postupne zaฤnรบ zabรบdaลฅ na dรดleลพitรฉ momenty minulosti.
Ako mรดลพeme tieto spomienky preniesลฅ na ฤalลกie generรกcie?
Q.M.: Ak zniฤรญte vลกetko, ฤo naprรญklad pripomรญna krutosลฅ druhej svetovej vojny, ako potom mรดลพu mladรญ ฤพudia zistiลฅ, ฤo sa vย skutoฤnosti stalo? Nijako. To je problรฉm, pretoลพe ak nemรกte ลพiadne stopy, ak ich vลกetky zniฤรญte, nemรดลพete si vytvoriลฅ tรบ pamรคลฅovรบ. To, akรญ sme, sa dรก rozprรกvaลฅ aj cez budovy, cez architektรบru.
Takลพe by sme mohli povedaลฅ aj to, ลพe cez budovy, architektรบru mรดลพeme rozprรกvaลฅ prรญbehy zย generรกcie na generรกciu?
Q.M.: Samozrejme. Na prednรกลกke sme ukรกzali diela starรฉ tisรญce rokov, ktorรฉ sรบ dnes hojne navลกtevovanรฉ aj turistami. Myslรญte, ลพe bez dรดkladnรฉho skรบmania naprรญklad rรญmskeho Pantheonu by sme sa dozvedeli nieฤo viac oย nรกs a naลกej minulosti? ลคaลพko. Vลกetky tieto pamiatky sรบ neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou nรกลกho stredoeurรณpskeho dediฤstva. Je to naลกa minulosลฅ, sรบฤasnosลฅ aย rovnako aj budรบcnosลฅ. Nemusรญme ich nutne zachovaลฅ presne takรฉ, akรฉ boli, ale moลพno by sme na ne mohli daลฅ ฤalลกiu vrstvu. Tak ako je to vย prรญpade Slovenskej nรกrodnej galรฉrie.
Vedeli by ste nรกm poradiลฅ, ako pracovaลฅ s mladรฝmi architektmi tak, aby sme ich viedli kย tรฝmto hodnotรกm?
Q.M.: Musia prevziaลฅ zodpovednosลฅ, uvedomiลฅ si, ฤo je kultรบra. Dajte mladej generรกcii motivรกciu, aby bola zvedavรก, objavovala svet, cestovala za skรบsenosลฅami, bola otvorenรก vรฝzvam, novรฝm myลกlienkam, diskusii, zรกujmom aย pozรญciรกm. Aย taktieลพ by mala vedieลฅ rozlรญลกiลฅ pravdu od lลพi. To je veฤพmi ลฅaลพkรฉ aย eลกte aj bude. Musรญme bรกdaลฅ a nemali by sme bรกdaลฅ len na Facebooku alebo Twitteri. Musรญme maลฅ nรกstroje, aby sme sprรกvne preskรบmali, ฤo je pravda. Musia si uvedomiลฅ, ฤo je kultรบra.
P.M.: Cieฤพom alebo motivรกciou vstaลฅ rรกno z postele je moลพno nรกjsลฅ nieฤo, ฤo nรกm trochu zlepลกรญ ลพivot. Energia ฤพudรญ, ich vรดฤพa aย angaลพovanosลฅ nรกs ako spoloฤnosลฅ posunie na vyลกลกiu รบroveล. Je dรดleลพitรฉ, aby mladรก generรกcia bola motivovanรก posรบvaลฅ sa ฤalej, maลฅ pre nieฤo skutoฤnรบ vรกลกeล, bez nej to nefunguje. Pretoลพe ak mรกte vรกลกeล, mรดลพete urobiลฅ prรกcu navyลกe, ktorรบ potrebujete, aby ste sa dostali na vyลกลกiu รบroveล. Vรกลกeล vลกak aj bolรญ. Uฤenie je skรบsenosลฅ, a keฤ to nie je skรบsenosลฅ, je to len informรกcia. Aย my nechceme byลฅ len informovanรญ. Chceme maลฅ skรบsenosti aย tak chcem, aby ich mali aj mladรญ ฤพudia. Aย รกno, moลพno to bude bolieลฅ, veฤพmi bolieลฅ, ale stojรญ to za to.
Uลพ viac ako 15 rokov pรดsobรญte na akademickej pรดde. ฤo vรกm mladลกie generรกcie ลกtudentov dรกvajรบ?
Q.M.: Energiu. Nedovolia mi zaspaลฅ. Aj vฤaka nim iย ja objavujem stรกle novรฉ aย novรฉ veci. Pretoลพe keฤ sย nimi konzultujem, pรฝtajรบ sa a nemรดลพem prรญsลฅ nepripravenรฝ, pretoลพe by ma hneฤ nachytali. Myslรญm si, ลพe nielen my mรกme ฤo nauฤiลฅ mladรบ generรกciu, ale ลพe sa od nej mรดลพeme veฤพa nauฤiลฅ aj my. Mladรฝch ฤพudรญ treba poฤรบvaลฅ.
P.M.: Mladรก generรกcia potrebuje hlavne kvalitnรฉ vzdelanie, potrebuje prรญleลพitosลฅ spoznaลฅ vลกetky krรกsy a kvality, techniky aย moลพnosti nรกs ฤพudรญ. Vzdelanie je gro vลกetkรฉho.
Miller & Maranta
Poฤas ลกtรบdia architektรบry na Spolkovej technickej univerzite v Zรผrichu v ateliรฉri Fabia Reinharta a Miroslava ล ika sa obaja stretli s analรณgovou architektรบrou, ktorรบ formoval Aldo Rossi, a po rรดznych spoloฤnรฝch projektoch sa v roku 1994 rozhodli Quintus Miller a Paola Maranta zaloลพiลฅ vlastnรฝ ateliรฉr. Diela, ktorรฉ postupne realizovali, ako naprรญklad ลกkola Volta v Bazileji, trh Fรคrberplatz v Aarau, obytnรฝ dom Schwarzpark v Bazileji, rekonลกtrukcia a rozลกรญrenie vily Garbald v Castasegne alebo Starรฝ hospic na Gotthardpasshรถhe, boli niekoฤพkokrรกt publikovanรฉ a ocenenรฉ a priniesli im รบspech aj na medzinรกrodnej scรฉne.
Od roku 2013 prizvali do svojho ateliรฉru ako partnera Jeana-Luca von Aarburga.
Urbanistickรฉ a architektonickรฉ formulรกcie projektov Miller & Maranta reagujรบ rรดzne na aspekty konkrรฉtnej miestnej situรกcie, ale vลพdy v sรบฤasnom jazyku. Typickรฝmi znakmi ich prรกc sรบ znaฤnรก pozornosลฅ venovanรก pamรคti a atmosfรฉre samotnรฉho miesta, dรดraz na citlivรฝ vรฝber materiรกlov a v neposlednom rade sa zaoberajรบ aj kvalitou zvukovรฝch a svetelnรฝch podmienok. Prostrednรญctvom ich sebavedomรฝch a nezรกvislรฝch stavieb interpretujรบ ลกpecifickosลฅ miesta novรฝm spรดsobom โ prekrytรญm miesta svojou interpretรกciou รบlohy.