Rastislav Pekรกrik: โInteriรฉr vnรญmam ako nรกstroj budรบceho รบspechu firmy.โ
Kancelรกrie, to je jeho svet. Za dve desaลฅroฤia zariaฤovania firemnรฝch interiรฉrov nazbieral Rastislav Pekรกrik, konateฤพ spoloฤnosti Techo, mnoลพstvo skรบsenostรญ. Vo fungovanรญ firmy mรก celkom jasno: rรกno zaฤรญna na bare pri kรกve a prehodรญ pรกr slov s kaลพdรฝm zamestnancom.
Akรฉ sรบ zaฤiatky spoloฤnosti Techo na Slovensku?
Techo vzniklo pri rozdelenรญ ฤesko- Slovenska. Vedenie bolo v Prahe a predรกvalo sa v zรกsade len v ฤesko – Slovensku. Keฤ sa republika rozdelila, vznikla potreba samostatnรฉho subjektu a v roku 1993 bolo zaloลพenรฉ slovenskรฉ Techo. V tom ฤase to bola firma, ktorรก distribuovala kancelรกrske doplnky. Od zaฤiatku fungovalo veฤพmi autonรณmne a firma mala veฤพkรฉ ลกลฅastie, ลพe mala osvietenรฉho majiteฤพa. Ten zastรกval zรกsadu: keฤ mรกลก ฤรญsla, tak sa nestarรกm. K vรคฤลกej samostatnosti nรกs doviedol predaj kancelรกrskeho nรกbytku a rieลกenie prvรฝch projektov. To sa pรญsal rok 1996.
Akรก ฤasลฅ portfรณlia je pรดvodom zo Slovenska?
Subjekty Techa fungujรบ veฤพmi autonรณmne. Sme zastreลกenรญ holandskou krรกฤพovskou spoloฤnosลฅou Royal Ahrend. Samostatnosลฅ je maximรกlna, o ฤom svedฤรญ aj to, ลพe sme za svoju existenciu niekoฤพkokrรกt zmenili vlastnรฝm priฤinenรญm predmet podnikania. Ku kancelรกrskym doplnkom sme pridali nรกbytok, neskรดr tzv. fit outy, potom generรกlnu dodรกvku a vลกetko to vychรกdzalo zo Slovenska. ฤo sa tรฝka samotnรฉho produktovรฉho portfรณlia, vรฝroba ide sฤasti zo Slovenska.
Zo Slovenska teda prichรกdzajรบ novรฉ nรกpady?
Ilustrujem to prรญkladom s fit outami. V obdobรญ, keฤ sme dodรกvali len nรกbytok, sme priลกli na stavbu vo fรกze, keฤ uลพ bol rozpoฤet napรคtรฝ, ฤasu bolo tieลพ mรกlo a uลพ bol urobenรฝ nejakรฝ stavebnรฝ interiรฉr, ktorรฝ sme naลกรญm nรกbytkom nevedeli ovplyvniลฅ. ฤo z toho vzniklo? Klient nebol vลพdy รบplne spokojnรฝ. Potom tam niekto priลกiel a opรฝtal sa, kto vรกm dodรกval ten interiรฉr? Odpoveฤ bola: Techo a reakcia: rozpaฤitรฉ hm, niฤ moc teda. Zamรฝลกฤพali sme sa nad tรฝm, ako to vyrieลกiลฅ.
Chceli sme maลฅ moลพnosลฅ ovplyvลovaลฅ koneฤnรฝ vรฝsledok a klientovu spokojnosลฅ, pretoลพe to je to, o ฤo nรกm vo firme ide. Museli sme sa posunรบลฅ v ponuke naลกich sluลพieb dopredu, dopredu, dopredu, aลพ sme sa dostali k jadru, kde bol na stavbe len betรณnovรฝ strop a podlaha. Drลพali sme v rukรกch peniaze, ktorรฉ neutekali. Vedeli sme, ลพe na zariadenie interiรฉru potrebujeme toฤพko a toฤพko, vedeli sme ovplyvniลฅ stavebnรฝ interiรฉr, ovplyvลujeme ฤasovรฝ harmonogram, kvalitu stavebnรฝch prรกc aj rozpoฤet.
Nemรก to v rukรกch viacej subjektov, zรกkazku drลพรญme my interiรฉristi. Mรกme vplyv na vลกetky faktory klientovej spokojnosti โ tak je garancia, ลพe vo vรฝsledku bude klient spokojnรฝ. ฤo je veฤพmi dรดleลพitรฉ, aj keฤ zasahujeme do ฤพahkej stavebnej vรฝroby, stรกle mรกme pohฤพad interiรฉristu, nie stavbรกra. Pre nรกs je miera milimeter, pre stavbรกra centimeter a to je veฤพkรฝ rozdiel.
Stรกle si drลพรญme k projektu vzลฅah interiรฉristov. Stavbรกri majรบ inรฝ pohฤพad, tam ide skรดr o objemy, my mรกme pohฤพad odliลกnรฝ: peknรฉ, รบฤelnรฉ, spokojnosลฅ klienta. My si kladieme otรกzky: Je to ono? Funguje to? Prinรกลกa to tomu klientovi nieฤo navyลกe? Je s tรฝm spokojnรฝ? Umoลพลuje mu to lepลกie fungovaลฅ v kancelรกrii, ktorรบ sme navrhli? Podporuje to jeho biznis? Jeho marketing? Podporuje to jeho HR? To sรบ otรกzky, ktorรฉ si kladieme.
Sรบvisรญ s tรฝm aj vรกลก vlastnรฝ vรฝvoj produktov?
Naprรญklad sme zaฤali pracovaลฅ na Multizรณnach, opรคลฅ to bola naลกa aktivita. Nie je to len o kreativite, tรก prรญde aลพ potom. Prvotnรก je aktivita. Ak vidรญme, ลพe klient mรก nejakรฝ problรฉm, snaลพรญme sa ho rieลกiลฅ. Problรฉm veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ je v tom, ลพe niektorรฉ ฤinnosti sa tam dajรบ len veฤพmi ลฅaลพko vykonรกvaลฅ. Telefonovanie, sรบstredenรก prรกca, rรฝchle ฤi dlhลกie stretรกvanie sa. Rozmรฝลกฤพali sme nad kaลพdodennรฝmi pracovnรฝmi ฤinnosลฅami, ktorรฝch vykonรกvanie je v tzv. open officoch problematickรฉ a priลกli sme s Multizรณnami.
K Multizรณnam ste sa dostali tak, ลพe ste problรฉmy klienta nevedeli vyrieลกiลฅ pomocou produktov, ktorรฉ mala firma k dispozรญcii?
Presne. Tรฝm, ลพe spolupracujeme s veฤพkรฝmi firmami, ktorรฉ sa zamรฝลกฤพajรบ nad tรฝm, ako funguje ich firemnรฝ priestor, poznรกme rรดzne detaily jeho fungovania. Oni si merajรบ svoje priestory, skรบmajรบ parametre, ako naprรญklad zvukovรก odrazivosลฅ skrรญล, vyvรญjame rรดzne inovatรญvne rieลกenia. Keฤลพe sme si nevedeli pomรดcลฅ s existujรบcimi produktmi, pustili sme sa do vlastnรฉho vรฝvoja. Ukรกzalo sa, ลพe sme hฤพadali dobre, pretoลพe naลกe produktovรฉ portfรณlio Multizรณn ลฅaลพko hฤพadรก vo svete konkurenta… Sรบ moลพno v nieฤom podobnรฉ, ale nerieลกia prรกve tieto problรฉmy alebo ich rieลกia len parciรกlne.
Vรฝvoj ste pokryli z vlastnรฝch zdrojov?
Vลกetko bolo financovanรฉ zo Slovenska, bol to slovenskรฝ nรกpad, slovensky vรฝvoj, slovenskรก vรฝroba. Dnes sme hrdรญ na to, ลพe nรกลก Share it stojรญ v Bruseli spolu s inรฝmi technologickรฝmi novinkami v rรกmci slovenskej prezentรกcie poฤas nรกลกho predsednรญctva. Keฤ som pozeral video z otvorenia tejto expozรญcie, kde najvรคฤลกiu pozornosลฅ, samozrejme, pรบtalo lietajรบce auto, napadla ma istรก paralela. Iste, porovnรกvaลฅ lietajรบce auto a kus nรกbytku je odvรกลพne. Keฤ mรกm preลฅaลพenรบ cestu, zรกpchy, vymyslรญm lietajรบce auto. Keฤ mรกm problรฉmy v kancelรกrii, neviem uskutoฤลovaลฅ istรฉ typy prรกce, a brzdรญ to rozvoj mojej firmy, vymyslรญm Multizรณny (smiech).
Na Multizรณnach ste pracovali s vlastnรฝm tรญmom alebo aj s externรฝmi dizajnรฉrmi?
Niektorรฉ parciรกlne veci sme rieลกili s externรฝmi dizajnรฉrmi, no najvรคฤลกia ฤasลฅ je vyvinutรก v Techu naลกimi ฤพuฤmi. ฤo je zaujรญmavรฉ, museli sme vyvinรบลฅ aj technologickรบ ฤasลฅ. Vzniklo to tak, ลพe sme priลกli k naลกim klientom s rieลกenรญm ich poลพiadavky. Dostalo sa nรกm kladnej odpovede, ale vraj zatiaฤพ je to len kus nรกbytku a chceli by sme tam eลกte televรญzor, moลพnosลฅ premietaลฅ a podobne. Hoci to bola technologickรก firma, chceli to vลกetko od nรกs. Dรดverovali nรกm, ลพe si poradรญme. Zaฤali sme hฤพadaลฅ na internete, chodiลฅ na vรฝstavy, skรบลกali sme metรณdou pokus-omyl, funguje-nefunguje, aลพ sme naลกli sofistikovanรฉ technologickรฉ rieลกenie.
Iลกlo o to, ako do multizรณnovej bunky zakomponovaลฅ technolรณgie pouลพรญvanรฉ v kancelรกriรกch?
Skรดr naopak. Mali sme vymyslieลฅ miesto, kde budeme mรดcลฅ zdieฤพaลฅ informรกcie, kde budeme maลฅ kaลพdรฝ moลพnosลฅ pripojiลฅ nezรกvisle svoj laptop, prezentovaลฅ a podobne. Ale to predsa nemusela byลฅ samostatnรก miestnosลฅ. To mohla byลฅ mobilnรก bunka, ktorรก eลกte bude plniลฅ v kancelรกrii ฤalลกie funkcie. Podstata bola v tom, ลพe sa pracovnรญci potrebovali stretnรบลฅ a nieฤo rieลกiลฅ, alebo chcel niekto telefonovaลฅ a poฤula ho celรก kancelรกria, teda sa navzรกjom ruลกili. Klient nepovedal, aby sme mu urobili telefรณnnu bรบdku, chcel len miesto, ktorรฉ bude intรญmne, bude maลฅ akustickรฉ vlastnosti a ak by sa eลกte dalo premiestลovaลฅ, bolo by to super.
Akรก bola reakcia vedenia na Multizรณny a ako sa im dnes darรญ?
Multizรณny priniesli pre mลa aลพ prekvapujรบco pozitรญvny ohlas. ฤรญm viac ฤพudia problematike rozumeli, tรฝm boli ich ohlasy pozitรญvnejลกie. Praลพskรญ alebo holandskรญ kolegovia pochopili, o akรฝ unikรกtny produkt ide, a boli nadลกenรญ. A pre nรกs je zadosลฅuฤinenรญm zakaลพdรฝm zapichnรบลฅ do mapy ฤalลกรญ ลกpendlรญk, kam Multizรณny putovali: od Londรฝna a Parรญลพa cez Bukureลกลฅ, Budapeลกลฅ ฤi Moskvu a dokonca aj za oceรกn. Jedna americkรก korporรกcia nรกลก produkt podrobne testuje a chce ho zaradiลฅ do svojho katalรณgu firemnรฉho nรกbytku.
Mรกte nad tรฝmto produktom ako jeho tvorcovia stรกle kontrolu?
Vรฝrobu, materiรกly aj obchod zabezpeฤujeme stรกle zo Slovenska. Dรดleลพitรฉ je, ลพe vรฝvoj ฤalej pokraฤuje. Multizรณny sa z pรดvodnรฝch piatich prvkov rozrรกstli na sedem. Novรฉ produkty znova vznikli na zรกklade poznania potrieb vykonรกvania ลกpecifickรฝch pracovnรฝch ฤinnostรญ v otvorenej kancelรกrii. Vyvinuli sme miesto na sรบstredenรบ prรกcu Work On, kde sa ฤlovek mรดลพe koncentrovaลฅ na pracovnรบ ฤinnosลฅ a je vizuรกlne a akusticky oddelenรฝ od okolitรฉho ruchu kancelรกrie. V prรญpade, ลพe sa do tohto โFocus Room-uโ zavriete, je to signรกl aj pre ostatnรฝch kolegov: nechcem byลฅ ruลกenรฝ. Druhรฝ prvok โ Rest On โ je miesto na krรกtky intenzรญvny oddych v relaxaฤnej polohe.
ฤo vลกetko teda tvorรญ portfรณlio Multizรณn?
Je to Share It โ miesto na stretnutia a na zdieฤพanie elektronickรฝch informรกciรญ, potom Stand Up na rรฝchle stretnutia bez techniky, len so stieracou tabuฤพou, telefรณnna bรบdka Call Me, ลกatลa Dress Me s rovnakรฝm dizajnom, priestor na tlaฤiareล Copy It a dva novรฉ produkty โ spomรญnanรฝ Work On a Rest On.
ฤo z toho mรก najvรคฤลกรญ รบspech?
Odvรญja sa to od toho, ฤo je najvรคฤลกรญ problรฉm v kancelรกrii. A tรฝm je dostatok miesta na stretรกvanie sa a zdieฤพanie informรกciรญ. Takลพe ide o Share it, hoci je finanฤne najnรกroฤnejลกรญ. Potom nasledujรบ Call Me โ telefรณnne bรบdky. Jedna z obrovskรฝch vรฝhod je, ลพe vzniknutรฉ problรฉmy vieme Multizรณnami rieลกiลฅ aj v existujรบcich kancelรกrskych priestoroch. Naprรญklad Share it, ktorรฝ je urฤenรฝ pre ลกesลฅ ฤพudรญ, zaberie len dve pracovnรฉ miesta, a to bez stavebnรฝch zรกsahov, ลกpiny a bez potreby napojenia na vzduchotechniku. A do troch hodรญn ho viete preniesลฅ na รบplne inรฉ miesto.
Ako mรกte oลกetrenรฝ patent na tento produkt?
Multizรณny majรบ vydanรฉ osvedฤenie o zรกpise Dizajnu spoloฤenstva.
Mรกme to ako chrรกnenรฝ vzor v Eurรณpskej รบnii a vo vybranรฝch ลกtรกtoch USA. Nemรกme skรบsenosti s tรฝm, ฤo by sa stalo, ak by sa nรกs niekto snaลพil kopรญrovaลฅ. K plagiรกtom a k variรกciรกm urฤite prรญde, z nรกลกho pohฤพadu to vลกak bude znak toho, ลพe ten produkt je dobrรฝ, pouลพiteฤพnรฝ a ลพe ho firmy potrebujรบ a naลกa myลกlienka a jej realizรกcia bola dobrรก.
Akรฉ sรบ trendy v zariaฤovanรญ veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ?
Naลกou obrovskou vรฝhodou je to, ลพe sme sรบฤasลฅou Royal Ahrend. Je to tretia najvรคฤลกia firma v Eurรณpe, robรญ obrovskรฉ mnoลพstvo kancelรกriรญ a ฤi chceme, alebo nechceme, novรฉ trendy stรกle prichรกdzajรบ z administratรญvnych svetovรฝch ฤi eurรณpskych centier. Na stretnutiach s kolegami vidรญme รบspeลกnรฉ aj menej รบspeลกnรฉ rieลกenia a trendy. Naลกa britskรก poboฤka je vyslovene trendsetter, ฤerpรกme odtiaฤพ veฤพa inลกpirรกcie. Druhรก vรฝhoda veฤพkej firmy je v tom, ลพe robรญte s veฤพkรฝmi klientmi. Robรญte s nimi dlho, ลพijete s nimi dlho a ako sa vyvรญjajรบ, zdieฤพate s nimi ich รบspech aj ich potreby.
Toto sรบ dva kanรกly, ktorรฉ sa spรกjajรบ. Mรกme dobrรฝ prรญstup k inลกpirรกcii. Trend je jednoznaฤnรฝ. Kedysi bola veฤพkoploลกnรก kancelรกria na to, aby sa urobil nejakรฝ objem prรกce, nejakรฝ poฤet faktรบr sa nahodil do poฤรญtaฤa a podobne. To je uลพ minulosลฅ. Takรกto firma uลพ nebude รบspeลกnรก. Firma uspeje tรฝm, ลพe prinesie pridanรบ hodnotu, myลกlienky, know-how. To nikdy nevznikne pri poฤรญtaฤi, kde vรกs Outlook neustรกle upozorลuje na to, ลพe mรกte sto nesplnenรฝch รบloh. Myลกlienky mรดลพete uvoฤพniลฅ len v inลกpiratรญvnom prostredรญ, na kรกve, s kolegami.
Dnes vnรญmam interiรฉr ako prostriedok k budรบcemu รบspechu firmy. Aj slovenskรฉ firmy uลพ chcรบ kreatรญvne priestory. Uลพ to nie je o stole, stoliฤke a skrini. Je to o atmosfรฉre. Je jedno, ฤi je tam stรดl alebo hojdacia sieลฅ, to je irelevantnรก zรกleลพitosลฅ. V budรบcnosti bude rozdiel medzi รบspeลกnรฝmi a neรบspeลกnรฝmi z mรดjho pohฤพadu v ฤพuฤoch. Otรกzka je, ako ja tรฝch ฤพudรญ motivujem a udrลพรญm. Zamestnรกvatelia dnes ponรบkajรบ pribliลพne rovnakรฉ benefity a mladรญ ฤพudia sa rozhodujรบ prรกve na zรกklade pracovnรฉho prostredia, atmosfรฉry vo firme.
Je to naozaj tak?
Je.
Kreatรญvne zariaฤovanie kancelรกriรญ mรดลพe vyzeraลฅ ako roztopaลกnรฉ mรญลanie peลazรญ. Ale podฤพa toho, ฤo hovorรญte, je to premyslenรก a presne spoฤรญtanรก investรญcia, ktorรก sa vrรกti.
Nemyslรญm si, ลพe je presne spoฤรญtanรก, skรดr ide o intuitรญvne rozhodnutie manaลพmentu, ktorรฝ zo skรบsenostรญ vie, ลพe je to rรฝchlo nรกvratnรก a vysokoefektรญvna investรญcia. My v takejto kreatรญvnej kancelรกrii ลพijeme sedem-osem rokov a ja svoje pracovnรฉ miesto skutoฤne nemรกm asi pรคลฅ rokov. Sadnem si tam, kde je voฤพnรฉ. Som medzi ฤพuฤmi, ฤพudia vidia mลa. Rรกno zaฤรญnam svoj deล pri bare. Pri kรกve sa pozdravรญm so vลกetkรฝmi, prehodรญm dve-tri slovรก a bar โ kรกvovar โ je srdce firmy. Nie server. Srdce firmy je kรกvovar. Tam sa ฤพudia stretnรบ, porozprรกvajรบ. O rodine, o ลกporte prehodia dve vety a potom sa bavia o prรกci.
Necรญtia potom ฤพudia stres รญsลฅ daลฅ si kรกvu?
Nie, dnes sรบ uลพ aj mladรญ ฤพudia vychovรกvanรญ k zodpovednosti, samozrejme, neplatรญ to pre vลกetkรฝch. Interiรฉr vรกm istรฝm spรดsobom selektuje ฤพudรญ. Ten, kto nechce kooperovaลฅ, nemรดลพe pracovaลฅ v open space, lebo mu to prekรกลพa. Potrebuje sa zaลกiลฅ. Chcete vo firme takรฉho, kto nechce spolupracovaลฅ? Interiรฉr zamestnancov vychovรกva. Ak poฤujem v kancelรกrii kolegu, ktorรฝ podรกva nesprรกvnu informรกciu, tak ho opravรญm. Vychovรกva vรกs k zdieฤพaniu informรกciรญ.
Multizรณny rieลกia ฤasลฅ problรฉmov vo veฤพkopriestorovรฝch kancelรกriรกch. Sรบ aj inรฉ orieลกky, ktorรฉ musรญte rozlรบsknuลฅ?
Ja by som sa vrรกtil trochu spรคลฅ vo vรฝvoji veฤพkoploลกnรฝch kancelรกriรญ. Zaฤali sme s bunkovรฝmi kancelรกriami, kde mal kaลพdรฝ svoj stรดl, svoj poฤรญtaฤ, svoju tlaฤiareล a svoju desiatu v zรกsuvke. Zaฤala sa meniลฅ doba a ฤพudia zaฤali zdieฤพaลฅ informรกcie. Priลกli open space kancelรกrie. Firmy sa vyvรญjajรบ ฤalej a uลพ to nie je len stroj na vรฝrobu kancelรกrskej prรกce. Uลพ je to o jej kvalite, o myลกlienkach, ktorรฉ tam vzniknรบ.
Znova sa potrebujeme posunรบลฅ ฤalej. Nazvime to kancelรกrska krajina, kde zostanรบ prvky open space na zdieฤพanie informรกciรญ, ale vznikรก potreba aj ฤalลกรญch priestorov: na sรบstredenรบ prรกcu, na stretnutie, na oddych. To je prirodzenรฉ.
Dnes uลพ nikomu neprekรกลพa, ak si niekto sadne, dรก si kรกvu, vyloลพรญ nohy a zavrie oฤi. Ako sa menรญ potreba prรกce, menรญ sa aj interiรฉr.
Poskytuje moลพnosti. V open space si nemรดลพem vyloลพiลฅ nohy a daลฅ si โลกlofรญkaโ, to nejde. Ale keฤ mรกm hojdaciu sieลฅ… A zamestnanci tomu rozumejรบ. Dnes to uลพ nie je o tom, kto koฤพko faktรบr nahodรญ. Dnes je to o tom, kto ฤo vymyslรญ. A to je aj budรบci รบspech.
Tieto trendy sรบ veฤพmi dobre prijรญmanรฉ mladรฝmi kreatรญvnymi ฤพuฤmi. Ako je to vnรญmanรฉ strednou generรกciou? Vhupnรบ ลกtyridsiatnici, pรคลฅdesiatnici do hojdacej siete?
Odpoviem vรกm otรกzkou. Myslรญte si, ลพe sa tรญ ลกtyridsiatnici doma v obรฝvaฤke cรญtia zle? Je to len posun k prirodzenejลกiemu prostrediu. Ak mรกme zasadaฤku ako obรฝvaฤku, ani ten ลกtyridsiatnik sa tam necรญti ako v zasadaฤke, ale ako v obรฝvaฤke.
Mala som skรดr na mysli prvky ako pingpongovรฉ stoly, basketbalovรฉ koลกe a hojdacie siete.
To sรบ takรฉ ฤereลกniฤky na torte. Dรดleลพitรฉ sรบ priestory, kde sa ฤlovek mรดลพe uvoฤพniลฅ. To sรบ prรกve tie bary, obรฝvaฤky, chill out zรณny. Basketbalovรฝ kรดลก a boxovacรญ mech je skรดr imidลพ firmy. V jednej z naลกich kancelรกriรญ mรกme ลกmykฤพavky. Prvรฉ dva tรฝลพdne boli veฤพmi vyuลพรญvanรฉ a jazdili tam ฤพudia. Ale uลพ rok som tam nikoho nevidel. Podstata je, aby mali ฤพudia vytvorenรฉ inลกpiratรญvne prostredie.
Ako investori vnรญmajรบ takรฉto pracovnรฉ prostredie, do ฤoho sรบ ochotnรญ viac investovaลฅ a na ฤom sa naopak ลกetrรญ?
Dve hlavnรฉ funkcie interiรฉru sรบ: prezentรกcia firmy navonok a inลกpiratรญvne prostredie. Komunikรกcia smerom von, naprรญklad: sme mladรญ, hravรญ, kreatรญvni, tak mรกme basketbalovรฉ koลกe. Smerom dovnรบtra treba ponรบknuลฅ zamestnancom prรญjemnรฉ, zaujรญmavรฉ prostredie. Mรกm pocit, ลพe firmy preferujรบ marketing, tie ลกmykฤพavky, pred kvalitnรฝm sedenรญm. Zdravie ฤloveka je veฤพmi dรดleลพitรฉ a keฤ mรก sedieลฅ za poฤรญtaฤom, tak musรญ sedieลฅ na kvalitnej stoliฤke a toto sa nedeje. Tu je cenovรฝ tlak neรบmernรฝ. Viac sa investuje do marketingovรฝch priestorov neลพ do tรฝch, ktorรฉ sรบ skutoฤne pre zamestnancov.
Ako toto rieลกite vo svojich projektoch?
Je to ลฅaลพkรฉ. Vลพdy ste ochotnรญ daลฅ peniaze za mรณdu. Marketing, prezentรกcia a oddychovรฉ zรณny sรบ mรณdne. Zdravรก stoliฤka aลพ takรฝm mรณdnym prvkom nie je. Skรดr sa berie za jednu z vecรญ, ktorรฉ umoลพลujรบ zamestnancom pracovaลฅ zdravo a to sa premieta do vonkajลกรญch marketingovรฝch nรกstrojov.
To ale nie je v poriadku.
To chce len ฤas. Dnes firmy investujรบ do svojich priestorov nรกsobne viac ako v minulosti. To vลกak prรญde. Pred niekoฤพkรฝmi rokmi tvorili interiรฉr stรดl, stoliฤka a koberec. Dnes je to oveฤพa lepลกie a pรดjde to smerom k ฤพuฤom. Na trhu zaฤรญna byลฅ nedostatok kvalifikovanรฝch ฤพudรญ a interiรฉr je nรกstroj vnรบtornej HR politiky. To je neoddiskutovateฤพnรก vec.
Akรก je budรบcnosลฅ kancelรกrskej prรกce? Nerozsypรบ sa open space kancelรกrie do home office kancelรกriรญ?
Nie som priaznivec home office. Pre mลa je home office zamestnaneckรฝ benefit. Mรดลพem byลฅ doma a mรดลพem sa trochu uliaลฅ. Kaลพdรฝ ฤlovek sa potrebuje stretรกvaลฅ s ฤพuฤmi, potrebuje inลกpiratรญvne prostredie, ale aj istรฝ tlak. To v home office nikdy maลฅ nebudete. Bude v nejakej forme existovaลฅ aj ฤalej, ale je to skรดr zamestnaneckรฝ benefit neลพ nรกstroj na zvyลกovanie รบspeลกnosti firmy, a uลพ vรดbec to nie je nรกstroj na zvyลกovanie produktivity.
ฤiลพe budรบcnosลฅ nie je vo virtuรกlne celosvetovo prepojenรฝch domรกcich poฤรญtaฤoch?
Uลพ pred 16 rokmi, keฤ sme pracovali na projekte Concept change spolu s jednou uznรกvanou kapacitou โ Frankom Duffym โ, rozdelili sme kancelรกrie na rรดzne typy zรณn a na rรดzne typy prรกce. A vtedy nรกลก CEO Jiลรญ Kejval povedal: to je jedno, aj tak vลกetci skonฤรญme v kaviarni. Teda nie ako literรกti, ale preto, lebo potrebujeme interakciu. Potrebujeme maลฅ svoju stoliฤku, svoje miesto, svoju kaviareล, ฤพudรญ, s ktorรฝmi mรดลพeme zdieฤพaลฅ nรกpady a naopak, braลฅ od nich inลกpirรกciu. Pre mลa je kaviareล to, ฤo bude v budรบcnosti.
Eลกte stรกle hovorรญme o firemnรฝch priestoroch?
Jednoznaฤne. Stรกle ostรกvame v kancelรกrskej budove. Je to aj otรกzka ekonomiky. Je moลพno prรญjemnรฉ maลฅ firmu vo vรคฤลกom ฤi menลกom rodinnom dome, ale vyjde vรกs to na dvojnรกsobok. V kancelรกrskej budove je vytvorenรก infraลกtruktรบra a za rozumnรฉ peniaze.
V Bratislave sa aktuรกlne stavia veฤพa novรฝch kancelรกrskych priestorov. ฤo vy na to?
Je to prirodzenรฉ. Mali sme tu krรญzu a teraz sa len dobieha prepad. V spojenรญ s hospodรกrskym rastom je nรกrast kancelรกriรญ prirodzenรฝ. ฤo sa tรฝka architektรบry, kaลพdรฝ investor sa bude snaลพiลฅ odlรญลกiลฅ, lebo prioritne sa budรบ obsadzovaลฅ priestory, ktorรฉ budรบ nieฤรญm zaujรญmavรฉ. Firmy budรบ chcieลฅ sรญdliลฅ v budove, ktorรก je zaujรญmavรก a nie je to uลพ len sklenenรฝ kvรกder s mnoลพstvom poschodรญ. Musรญ tam byลฅ nejakรก pridanรก hodnota, ฤi uลพ park, alebo odkaz na minulosลฅ.
Veฤพa kancelรกrskych priestorov ostรกva prรกzdnych. ฤo sa stane s tรฝmito โvybรฝvanรฝmiโ budovami?
Ak tรก budova bude maลฅ dobrรบ polohu a infraลกtruktรบru, ako mal naprรญklad Polus, prรญde osvietenรฝ investor a dรก budove novรฝ ลพivot. To je to, ฤo sme urobili s Polus Towers. Vymenia sa kompletne technolรณgie, budova sa zmodernizuje a musรญ sa opรคลฅ dostaลฅ do ลกtandardu A, ktorรฝ je porovnateฤพnรฝ s novopostavenรฝmi budovami.
ฤo vlastne zostalo z Polus Towers?
Vymieลali sa vลกetky technolรณgie, vรฝลฅahy, vลกetky povrchy. Tie budovy sรบ okrem konลกtrukcie a plรกลกลฅov skoro celรฉ novรฉ.
Oplatรญ sa to? Je tรกto investรญcia menลกia, ako postaviลฅ novรบ budovu?
รno, je menลกia. Budova uลพ mรก svoje meno, lokalitu a navyลกe, dรก sa to uskutoฤniลฅ v pomerne rรฝchlom ฤase. To sรบ atribรบty, ktorรฉ smerujรบ k tomu, ลพe vznikne trh redizajnovanรฝch budov, ktorรฉ budรบ poskytovaลฅ rovnako vysokรฝ ลกtandard ako novรฉ kancelรกrske budovy a navyลกe, sรบ v zavedenรฝch lokalitรกch.
Z budov POLUS I a POLUS II, ktorรฉ sa investorovi po odchode majoritnรฝch klientov niekoฤพko rokov nedarilo prenajaลฅ, sa bezprostredne po rekonลกtrukcii podarilo prenajaลฅ podstatnรบ ฤasลฅ priestorov. O รบspechu tohto projektu a spokojnosti investora svedฤรญ fakt, ลพe v sรบฤasnosti pripravujeme podobnรฝ projekt rekonลกtrukcie ฤalลกej kancelรกrskej budovy.
Akรฝ bude osud kancelรกrskych budov v centre mesta, ฤo je sรญce prestรญลพna adresa, ale s dopravnou obsluลพnosลฅou je to bieda?
Priestorom v centrรกch miest chรฝba infraลกtruktรบra, ฤพudia sa tam nemajรบ ako dostaลฅ, nemajรบ kde parkovaลฅ a chรฝbajรบ tam sluลพby, ktorรฉ sรบ spojenรฉ s administratรญvami. Takรฉto priestory sรบ vhodnรฉ podฤพa mลa pre advokรกtske kancelรกrie, pre prรกvnikov, tak ako je to zauลพรญvanรฉ vo svete. Takรฉto profesie si prestรญลพnou adresou potvrdzujรบ svoj status, ale inรฝ dรดvod to nemรก.
Dnes vidรญme, ลพe aj prรกvnici sa sลฅahujรบ za svojimi klientmi do kancelรกrskych budov. Centrum mesta mรก byลฅ pre ฤพudรญ, na ลพivot, pre turistov, na pamiatky ฤi atrakcie mesta, ale nie na kancelรกrie. Do centier miest sa ฤพudia vrรกtia bรฝvaลฅ, mnohรญ zo satelitov prรญdu bรฝvaลฅ do centra, aby si mohli daลฅ rรกno kรกvu, stretnรบลฅ sa s priateฤพmi a veฤer sa prejsลฅ po korze. Toto bude funkcia centra mesta, a nie kancelรกrie. ล pecifickรฝ prรญpad sรบ zastupiteฤพstvรก, pri ktorรฝch je zvykom byลฅ v centre, ale inak to nemรก zmysel.
Akรฝm spรดsobom zรญskavate novรฝch klientov a koฤพko ฤพudรญ sa tomu v Techu venuje?
Tri ลกtvrtiny nรกลกho obratu tvoria kฤพรบฤovรญ zรกkaznรญci, sรบ to firmy, s ktorรฝmi rastieme a ktorรญ nรกm poskytujรบ inลกpirรกciu. Samozrejme, ak chceme rรกsลฅ, potrebujeme novรฝch klientov. Mรกme obchodnรฉ oddelenie, ktorรฉ sa venuje akviziฤnรฉmu biznisu a ten sa opiera o naลกe referencie. Dnes keฤ prรญde obchodnรญk za klientom, uลพ nepredรกva stรดl ฤi stoliฤku, ale rieลกenie, referenciu. Od Techu si klienti nekupujรบ stรดl, ale skรบsenosลฅ.
Akรฝ je cyklus obmeny kancelรกrskeho zariadenia?
Najฤastejลกie sa vymieลajรบ stoliฤky.
Moลพno preto do nich firmy nechcรบ investovaลฅ…
Sรบ to pozostatky toho, ลพe sa mnohรญ nepouฤili, kupujรบ lacnรฉ stoliฤky a potom ich musia vymieลaลฅ. Mnoho naลกich klientov povie, ลพe si radลกej kรบpi tรบ lacnรบ, veฤ ju aj tak za tri roky vymenia. To je sรญce pravda, ale koฤพko chrbtรญc tรฝm utrpรญ? Ostatnรฝ nรกbytok mรก svoju morรกlnu ลพivotnosลฅ okolo sedem-osem rokov a najskรดr zostarne farba a mรณdne trendy. Boli sme svedkami tmavรฝch ลฅaลพkรฝch farieb, potom to preลกlo cez jablkovรฉ a svetlรฉ odtiene k bรฉลพovรฝm farbรกm, ฤalej sa skoฤilo do sterilnej bielej a dnes sa vraciame opรคลฅ k prรญrodnรฝ odtieลom.
Zรกkazku od projektu cez stavebnรฉ รบpravy aลพ po rieลกenie a zariadenie interiรฉru zvlรกdate s vlastnรฝmi kapacitami?
Interiรฉr zvlรกdame sami, tam sme po naลกich nespoฤetnรฝch interiรฉrovรฝch realizรกciรกch uลพ experti. Keฤ sa posunieme hlbลกie do stavby, tam รบzko spolupracujeme so ลกpecialistami. Nie sme odbornรญci na elektroinลกtalรกcie ฤi vzduchotechniku. To sรบ profesie, ktorรฉ rieลกime cez subdodรกvky. Veฤพmi vรฝznamnou ฤasลฅou prรกce na projektoch je spoluprรกca s architektmi. Architekt mรก nezastupiteฤพnรฉ miesto, je nositeฤพom idey diela. Naลกou รบlohou je skฤบbiลฅ zรกujmy vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn so zameranรญm na vรฝsledok โ pracovnรฝ priestor efektรญvnej prosperujรบcej spoloฤnosti, nรกลกho klienta.
Keฤ hovorรญme o komplexnosti, ktorรก ฤasลฅ prรกce je vรกm osobne najbliลพลกia?
Najradลกej mรกm, keฤ prรญdem za klientom a vidรญm, ลพe nielen manaลพment firmy je spokojnรฝ, ale vidรญm usmievajรบcich sa zamestnancov, ktorรญ sรบ hrdรญ na spoloฤnosลฅ, v ktorej pracujรบ. To je moja najobฤพรบbenejลกia ฤinnosลฅ.
Text: Mรกria Novรกkovรก
Foto: Miro Pochyba a archรญv Techo