cyklotrasa vajanskeho1

Z problému, ktorý nie je, je opäť problém. Ráž požaduje od Valla opravenie cyklotrasy na Vajanského nábreží

Partneri sekcie:

Cyklotrasa na Vajanského nábreží vzbudzuje pozornosť aj po roku od zrealizovania. Po politických, resp. predvolebných bojoch zo septembra 2023 sa do segregovanej cyklotrasy v centre Bratislavy opäť pustili politici. Posledné mesiace ju skúmalo Ministerstvo dopravy SR, pričom verdikt nedávno vyriekol minister rezortu Jozef Ráž. Cyklotrasa sa má zmeniť. Ako reaguje hlavné mesto?

Vajanského nábrežie. Zase? Áno. Ako sa ukazuje, Slovensko nemá väčšie problémy ako riešiť dnes bezproblémovú a využívanú cyklotrasu v centre Bratislavy. Projekt, ktorý zrealizoval bratislavský magistrát v septembri minulého roka, prešiel viacerými diskusiami odbornej i laickej verejnosti, urážkami politikov, ale aj strašením o dopravnom kolapse či ďalšími hoaxami.

Mesto napokon niektoré nedostatky priznalo. Po zvýraznení obrubníkov, upravení šírky cyklopruhov pred Slovenskou národnou galériou, nainštalovaní semaforu na Šafárikovom námestí v smere zo Štúrovej ulice sa projekt vyladil do najmenšieho detailu. Cyklotrasa sa stala cez slnečné dni hitom. Prechádzali po nej desaťtisíce cyklistov a skrátil sa aj čas čakania vodičov automobilov. Magistrát tieto tvrdenia podložil v apríli tohto roka „tvrdými“ dátami.

Čísla nestačia, ministerstvo chce zmenu

Ako sa ukazuje, boj s touto cyklotrasou neutícha ani viac ako rok od jej zrealizovania. Podľa najnovších informácií TASR má cyklotrasu na Vajanského nábreží hlavné mesto opraviť. Nariadilo mu to Ministerstvo dopravy SR po vykonaní štátneho odborného dohľadu. Hlavné mesto má do 40 dní z cyklotrasy odstrániť obrubníky a do 90 dní cyklotrasu v niektorých miestach zúžiť. V utorok o tom na tlačovej konferencii informoval minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD).

cyklotrasa vajanskeho4
Cyklotrasa na Vajanského nábreží | Zdroj: Miro Pochyba

„Táto veľmi známa cyklotrasa sa bude musieť zmeniť. Štátny odborný dohľad uložil mestu doručeným výsledkom protokolu výzvu, aby do 40 dní túto cyklotrasu upravilo. Do 40 dní bude musieť z tejto cyklotrasy odstrániť obrubníky, ktoré spôsobovali viacerým vodičom nehody, a musí  cyklotrasu zúžiť v tých miestach, kde obmedzila cestu, ktorá týmto spôsobom nespĺňa technické normy,“ uviedol Ráž.

Lehota 90 dní na zúženie cyklotrasy je podľa ministra dopravy primeraná. Ráž doplnil, že ak magistrát nariadené opatrenia nevykoná, hrozí mu podľa aktuálneho cestného zákona pokuta až do výšky 33 190 eur. Ak by nedošlo k náprave, rezort môže udeliť pokutu opakovane až do výšky trojnásobku hornej hranice pokuty.

Poslanec Národnej rady SR Ján Mažgút (tiež Smer-SD) pripomenul, že k cyklotrase v centre mesta sa vyjadril aj krajský dopravný inšpektorát (KDI), ktorý skonštatoval, že takto zrealizovaná cyklotrasa je proti plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky, navyše jej vyťaženosť nespĺňa predpokladané očakávania.

„Hovorí o tom, že situácia, ktorá tu vznikla, a cyklotrasa, ktorá tu vznikla, musí byť zrušená a Vajanského nábrežie musí byť vrátené do pôvodného stavu,“ uviedol k stanovisku krajského dopravného inšpektorátu Mažgút.

Štát nemá samosprávam určovať, kde má byť cyklotrasa, argumentuje Vallo

„Hlavné mesto konkrétne výhrady Ministerstva dopravy SR k cyklotrase na Vajanského nábreží preverí, a ak sa ukážu ako vecné, nevidí problém tieto miesta upraviť,” uviedol to primátor hlavného mesta SR Bratislavy Matúš Vallo v reakcii na utorkový brífing ministra dopravy Jozefa Ráža.

cyklotrasa vajanskeho2
Cyklotrasa na Vajanského nábreží | Zdroj: Miro Pochyba

„Minister dopravy Jozef Ráž dnes verejne komunikoval výhrady rezortu k cyklotrase na Vajanského nábreží. S pánom ministrom máme korektnú diskusiu a na mnohých témach sa vieme zhodnúť. Na tejto jednej sa však nezhodneme,“ priblížil primátor.

„Po niekoľkých mesiacoch skúmania cyklotrasy nám jeho rezort doručil výzvu, v ktorej už nehovorí o rušení cyklotrasy, ale žiada na nej zosúladiť dopravné značenie tak, aby bolo v súlade so všetkými normami a predpismi. Značenie na nábreží tak, ako je dnes, sme opakovane preverovali. Jednoznačne si myslíme, že je v súlade s predpismi, a k celému projektu vydal súhlasné stanovisko aj krajský dopravný inšpektorát,“ oponuje Matúš Vallo.

Výhrady ministerstva dopravy však plánuje preveriť a vyjadril sa aj k spomenutým obrubníkom, ktoré boli rezortom odkomunikované ako prekážky. „V tomto prípade budeme určite proti výzve ministerstva namietať, keďže tieto obrubníky sú určené ako vodiace dopravné zariadenie a za také ich považoval aj krajský dopravný inšpektorát, ktorý k projektu vydal súhlasné stanovisko,“ hovorí.

„Ich zmyslom je zvýšenie bezpečnosti cyklistov jazdiacich v oddelenom cyklopruhu,  navyše ani nie je v pôsobnosti Ministerstva dopravy SR posudzovať toto zvolené riešenie,“ podčiarkol Vallo, ktorý ale isté zmeny pripúšťa.

„Hoci odstránenie obrubníkov budeme namietať, neznamená to, že zároveň neuvažujeme o inom type tohto oddeľovníka, ktorý nemusí byť taký masívny, ale ktorý bude zároveň aj naďalej dostatočne chrániť tisícky cyklistov, ktorí jazdia po tejto trase, vrátane rodín s deťmi,“ upozornil primátor.

cyklotrasa vajanskeho
Cyklotrasa na Vajanského nábreží | Zdroj: Miro Pochyba

Vallo dodal, že ho mrzí, že niektorí vládni poslanci túto cyklotrasu naďalej populisticky zneužívajú, ignorujúc fakt, že situácia na tomto mieste sa oproti prvým týždňom už dávno zmenila. Naráža tým na spomínané dáta z minulosti.

„Cyklotrasa na Vajanského sa pomerne rýchlo stala jednou z najobľúbenejších a najfrekventovanejších v Bratislave (automatické cyklosčítače ukazujú 40 000 prejazdov cyklistov mesačne) a dopravné dáta jednoznačne potvrdzujú, že jazdné časy pre autá na tomto úseku sú už porovnateľné s tými, aké boli pred realizáciou projektu,“ priblížil fakty.

„Sme presvedčení, že historické centrum mesta nemá od Dunaja predeľovať štvorprúdová cesta, a nemyslíme si, že štát by mal samosprávam určovať, ako si má mesto organizovať dopravu, kde má byť cyklotrasa, kde má byť jednosmerka a kde zákaz vjazdu. Na to je samospráva, ktorá túto situáciu vyhodnocuje z pohľadu potrieb obyvateľov a rozvoja mesta, nie z pohľadu predvolebných vyhlásení politikov,“ výstižne uzavrel bratislavský primátor pre TASR.

Problém, ktorý nie je

Hlavné mesto na čele s Matúšom Vallom sa už v minulosti vyjadrilo, že cyklotrasu považuje za dôležitú súčasť cyklistickej infraštruktúry a celkovo za dobré rozhodnutie, avšak zle načasované. Projekt podľa svojich vyhlásení rušiť neplánuje. Ak by sa to stalo, išlo by o obrovskú chybu.

Cyklotrasa totiž nie je problém. Tento problém bol svojvoľne vytvorený na získanie politických bodov pred minuloročnými parlamentnými voľbami, na čo narážal primátor v súvislosti so zlým načasovaním. Bezpečné miesto pre cyklistov na Vajanského nábreží zostane. A to aj z ďalšieho dôvodu.

Stanoviská krajského dopravného inšpektorátu nie sú pre mesto záväzné, čo znamená, že nemôžu znamenať koniec cyklotrasy na Vajanského nábreží. Videli sme to aj pri realizácii dočasných riešení na križovatkách Vazovovej a Mudroňovej ulice, ktoré boli podľa dopravného inšpektorátu v rozpore s legislatívou. Projekt však ostal bez zmeny až do trvalého riešenia.

Aké zistenia prinesie magistrát, sa dozvieme neskôr. Dnes je však isté, že ak by bola cyklotrasa zrušená alebo výrazne upravená, išlo by o „strieľanie si do vlastnej nohy“. Podobne kvalitné segregované cyklotrasy majú vznikať vo viacerých častiach mesta. A to najmä tam, kde dnes absentuje cyklistická mobilita a prevláda automobilová. Teda v centre mesta. Cyklotrasa na bratislavskom nábreží je správnym riešením.