Degustácia vína i dizajnu v jednej vínnej pivnici
Rekonštrukcia so sebou často prináša konflikt medzi stavebnou tradíciou a súčasnými trendmi. Príkladom riešenia tejto nezhody môže byť realizácia vínnej pivnice v Koniciach u Znojma. Návod je jednoduchý: medzi novým a starým stačí dosiahnuť súlad vo forme, mierke, materiáli a farbe.
Existujúcu podobu stavby treba dopĺňať, nie nahrádzať
Rekonštruovaný objekt patrí do súboru hospodárskych stavieb, ktoré slúžili priľahlému obytnému domu. Pozemok sa nachádza priamo v historickej časti obce. Tam má okolie svoju jedinečnú, nemennú atmosféru, ktorú stojí za to zachovať. A preto citlivosť zásahu do existujúceho stavu zdôrazňuje aj hlavná myšlienka projektu: „Zmyslom celého návrhu bolo použiť všade, kde to bolo možné, pôvodné, poctivé staré materiály alebo technológie a pokúsiť sa tak o reinkarnáciu ducha starých objektov v novej modernej podobe 21. storočia.“ Nejde teda o imitáciu, ale naopak, rekonštrukcia sa prejavuje ako produkt svojej vlastnej doby.
Pivnica ako spoločenský priestor
Vidiecka architektúra nevzniká „pre efekt“, ale na využitie. Na druhej strane nie je možné upriamiť sa len na utilitárnosť, ktorá by uberala na vzhľade ostatným budovám. Nielen v obci Konice to boli práve dizajnérske zručnosti a stará tradícia miestnych staviteľov, ktoré dokázali zladiť ekologický, kultúrny, technologický, ekonomický aj historický kontext. V roku 2014 dostal ateliér Tomáš Dvořák architekti úlohu obozretne zapracovať do existujúceho stavu vínnej pivnice stavebné regulácie a aktuálne trendy. Pôvodná funkcia rekonštruovanej budovy znamenajúca lisovanie hrozna ustúpila požiadavke na spoločenské využitie. Naďalej sa ale objekt využíva ako vstup do pieskovcovej pivnice, kde sa skladujú fľaše vína.
Výzor exteriéru ovplyvnil zlatý rez
V rámci súboru objektov je niekedy ťažké určiť, ktoré prvky dizajnu najviac prispievajú k spoločnému genius loci. Návrh rekonštrukcie vínnej pivnice stavil na jednoduchý štýl, ktorý k vidieku pasuje najviac. V praxi to znamená klasickú vápennú omietku bez zateplenia a kamennú podmurovku, ktorá vyrovnáva spád terénu. Podmurovka vznikla skladaním kamenia nasucho a tento materiál pochádza zo spadnutej opornej steny. Sklon strechy nasleduje okolité objekty a začleňuje tak vínu pivnicu do celkovej kompozície budov. Kompozičný prístup sa prejavil aj pri navrhovaní dverí a okenných otvorov. Autori vychádzali zo zlatého rezu a nie je ťažké si na prvý pohľad všimnúť, že pomer strán vychádza 1 : 1,61.
Nenápadný exteriér kontrastuje s pútavým interiérom
Vnútorné priestory pivnice zaujmú hneď na niekoľkých úrovniach. Napríklad veľkú autenticitu podporuje práve to, že sa pri výstavbe opätovne použil materiál z pôvodnej stavby. Svoj podiel na vydarenom výsledku realizácie má aj medziodborová spolupráca, ktorá stojí za ručne vyrobenými dverami od stolára a kovanými kľučkami od kováča. Takýto ekologický dizajn sa nezakladá len na množstve recyklovaného materiálu, treba brať do úvahy aj obnovovanie miestnych tradičných technológií výroby či citlivosť na jemné rozdiely konkrétneho miesta, jeho kontextu.
Interiér ako celok potom vynikne pod chrámovým osvetlením z okien pod strechou, v ktorej je priehľad do konštrukcie krovu. Podmanivej atmosfére nahráva ešte niekoľko aspektov: zateplenie polystyrénom nad krovom, pohľadovo príťažlivý corten ako opláštenie kozuba, kameň a tehla bez dodatočných povrchových úprav či príležitostné vykurovanie bez nutnosti celoročného temperovania.
Autori: Tomáš Dvořák architekti, s. r. o., Ing. arch. Tomáš Dvořák
Klient: WINTTER, spol. s r. o, Boris Vaculík
Lokalita: Konice u Znojma
Projekt: 2014
Realizácia: 2015
Zastavaná plocha: 62,2 m2
Obstavaný priestor: 326,55 m3
TEXT: Katarína Vankušová
FOTO: Tomáš Malý
ZDROJ: autorská správa