Vรฝtvarnรฉ dielo v architektรบre: podpora umenia u nรกs neexistuje
Vรฝtvarnรฉ umenie v architektรบre bolo do roku 1989 samozrejmosลฅou. Tento trend mal viacero prรญฤin: okrem politickรฝch v komunistickom bloku, ktorรฉ sรบ dnes zdรดrazลovanรฉ, je potrebnรฉ uviesลฅ aj sรบvislosลฅ s dobovรฝm eurรณpskym umenรญm.
Investori a vรฝtvarnรญ umelci
Umenie v architektรบre bolo podporovanรฉ nielen v komunistickรฝch krajinรกch (z ideologickรฝch dรดvodov), ale aj v zรกpadnej Eurรณpe a USA ako estetickรก kultivรกcia sรบฤasnej architektรบry. V ฤeskoslovensku narรกstol poฤet tรฝchto diel, a to v dรดsledku cielenej kultรบrnej politiky ลกtรกtu. Od polovice 50. rokov sa vรฝtvarnรฉ umenie v architektonickom priestore objavovalo ฤoraz ฤastejลกie, ฤo viedlo k prijatiu legislatรญvnych opatrenรญ, ktorรฉ tรบto prax oลกetrovali a podporovali. V roku 1965 bolo prijatรฉ vlรกdne uznesenie 355/1965. Toto uznesenie prijalo 14 zรกsad, ktorรฉ upravovali โspoluprรกcu medzi investormi, projektantmi a vรฝtvarnรฝmi umelcami a รบฤelnรฉ vyuลพรญvanie finanฤnรฝch prostriedkov na vรฝtvarnรฉ diela tvoriace sรบฤasลฅ architektonickรฉho rieลกenia stavieb.โ Za umenie v architektรบre bolo povaลพovanรฉ dielo, ktorรฉ je neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou architektรบry a jeho nรกvrh je uลพ sรบฤasลฅou projektovej dokumentรกcie. V praxi boli tieto diela umiestnenรฉ vo verejnรฝch priestoroch, v interiรฉroch budov alebo v bezprostrednej blรญzkosti stavby v exteriรฉri, prรญpadne boli sรบฤasลฅou nรกvrhu sรญdliska. Diela sรบ ฤasto pevne zabudovanรฉ do architektonickรฉho rรกmca, ฤiลพe nie je moลพnรฉ s nimi manipulovaลฅ inak, dajรบ sa len deลกtruovaลฅ.
Hlava V
Financovanie tรฝchto diel bolo zabezpeฤenรฉ urฤenรฝmi pravidlami, zรกkladnรฝm predpisom bola Hlava V sรบhrnnรฉho rozpoฤtu stavby v stavebnom zรกkone. Na vรฝpoฤet finanฤnej ฤiastky urฤenej na vรฝtvarnรฉ dielo v konkrรฉtnej stavbe sa pouลพรญvala rovnica s viacerรฝmi danรฝmi koeficientmi, v zรกsade sa bral do รบvahy spoloฤenskรฝ vรฝznam stavby a druh budovy. Platilo, ลพe ฤรญm vyลกลกรญ sรบhrnnรฝ rozpoฤet, tรฝm niลพลกie percento z celkovรฉho rozpoฤtu ลกlo na vรฝtvarnรฉ dielo, ฤiastka sa pohybovala od 0,5 do 2 % โ ako uvรกdzajรบ metodickรฉ smernice o uplatลovanรญ vรฝtvarnรฉho diela v investiฤnej vรฝstavbe z roku 1978: โpri stavbรกch mimoriadneho spoloฤenskรฉho vรฝznamu (divadlรก, vlรกdne budovy a pod.) 1,6 aลพ 2 %, pri stavbรกch spoloฤensky dรดleลพitรฝch (kultรบrne domy, hotely, vysokรฉ ลกkoly a pod.) 1,0 aลพ 1,5 %, pri ostatnรฝch stavbรกch (strednรฉ odbornรฉ ลกkoly, vรฝskumnรฉ รบstavy, kniลพnice, obchody, sluลพby a pod.) 0,5 aลพ 1,0 %.โ Diela boli posudzovanรฉ odbornรฝmi komisiami zriadenรฝmi Fondom vรฝtvarnรฝch umenรญ, ale vรฝznamnรฉ realizรกcie s politickรฝm vรฝznamom podliehali eลกte kontrole ideologickej komisie ministerstva kultรบry. V roku 1990 bola tรกto podpora umenia v architektรบre zruลกenรก ako ideologickรก, ako pozostatok minulรฉho reลพimu, hoci podpora investovania do vรฝtvarnรฉho umenia v architektรบre existuje v rรดznych podobรกch aj v zรกpadnรฝch krajinรกch โ pรดvodnรฝm vzorom je podpora umenia v Chicagu. V sรบฤasnosti ลพiadna podobnรก stratรฉgia podpory umenia vo verejnom priestore na Slovensku neexistuje, aj keฤ v zรกpadnรฝch krajinรกch je beลพnรฉ, ลพe sรบ investori legislatรญvnymi opatreniami stimulovanรญ, aby podporovali vรฝtvarnรฉ umenie โ naprรญklad vo Francรบzsku moลพnosลฅou odpisovania celej sumy za vรฝtvarnรฉ dielo z danรญ v prรญpade verejnoprospeลกnรฉho zรกujmu.
Zrkadlo dobovej scรฉny
Vรฝtvarnรฉ umenie urฤenรฉ do architektรบry tvorili vลกetci vรฝtvarnรญci ฤinnรญ v danom obdobรญ, teda od polovice 50. rokov po rok 1989, dokonca aj tรญ, ktorรญ mali v ฤase normalizรกcie v 70. rokoch obmedzenรฉ moลพnosti prezentovania svojej tvorby. Tรกto tvorba v architektรบre je teda zrkadlom dobovej vรฝtvarnej scรฉny a navyลกe odrรกลพa aj spoloฤensko-politickรบ situรกciu kaลพdรฉho obdobia. V zรกvislosti od skutoฤnรฝch podmienok sa menili aj moลพnosti umiestลovania diel do verejnรฝch priestorov. Po rigidnรฝch 50. rokoch zรกvisela situรกcia od miery ideologickej kontroly, od konkrรฉtneho ฤasu a miesta. Individuรกlne vรฝtvarnรฉ prejavy boli prenesenรฉ do verejnรฉho priestoru a ukazujรบ dominantnรฉ tendencie v umenรญ 60. rokov, postupnรฉ uvoฤพลovanie pomerov, keฤ sa socialistickรฝ realizmus nahrรกdza progresรญvnymi podobami umenia a abstrakcia si nachรกdza svoje miesto. Diela zo 70. a 80. rokov odrรกลพajรบ pluralitu foriem vo vรฝtvarnom umenรญ: od popisnรฉho idealizovanรฉho realizmu cez rozmanitรฉ podoby preferovanej riedenej moderny a abstraktnรฉho dekorativizmu aลพ po diela reprezentujรบce voฤพnรบ tvorbu vรฝtvarnรญkov. Paradoxne, prรกve poslednรฝch 20 rokov je obdobรญm najvรคฤลกej rozmanitosti foriem vรฝtvarnรฉho umenia v architektรบre: na vidieku sa totiลพ ฤasto realizovali diela odrรกลพajรบce poprednรฉ progresรญvne vรฝtvarnรฉ tendencie, zatiaฤพ ฤo v miestach vรคฤลกieho politickรฉho vรฝznamu znova bujnel socialistickรฝ realizmus, hoci tieลพ uลพ znaฤne modifikovanรฝ modernistickรฝmi tendenciami.
Na okraji zรกujmu
V sรบฤasnosti sรบ tieto diela na okraji zรกujmu. Z dรดvodu ich vzniku v danรฝch politickรฝch podmienkach sรบ ฤasto odsudzovanรฉ ako ideologickรฉ, bez reรกlneho zhodnotenia ich kultรบrneho vรฝznamu. Veฤพmi ฤasto dochรกdza k niฤeniu tรฝchto diel pri prestavbรกch budov, lebo novรญ majitelia, ale ani architekti zodpovednรญ za rekonลกtrukciu nemajรบ vedomosti o ich vรฝzname a hodnote. Tieto diela nie sรบ evidovanรฉ ako inventรกr budovy, pretoลพe boli pevnou sรบฤasลฅou stavby. Jedinรฝm dokladom o ich existencii je projektovรก dokumentรกcia stavby. Tรฝmto spรดsobom bolo naprรญklad zniฤenรฉ aj dielo Jozefa Jankoviฤa ฤas z roku 1964 pri vรฝstavbe predajne v Ruลพinove, aj keฤ je na mieste diela dnes len trรกvnik โ zodpovednรก architektka skrรกtka dala vyฤistiลฅ priestor. V tomto konkrรฉtnom prรญpade vลกak investor ukรกzal svoju etickรบ รบroveล a ako kompenzรกciu podporil projekt mapovania diel vo verejnom priestore v Bratislave. Podobnรฉ deลกtrukcie sa vลกak dejรบ neustรกle, bez toho, aby bolo toto kultรบrne dediฤstvo aspoล fotograficky zdokumentovanรฉ. Dochรกdza teda k znaฤnรฝm kultรบrnym, ale aj finanฤnรฝm ลกkodรกm, keฤลพe hodnota tรฝchto diel bola zรกvratnรก uลพ v ฤase realizรกcie a, samozrejme, ฤasom len stรบpa. Dnes by diela v tomto rozsahu pravdepodobne ani nebolo moลพnรฉ realizovaลฅ, pretoลพe nรกklady na takรฉ materiรกly by dnes boli finanฤne neรบnosnรฉ. Navyลกe, diela vรฝznamnรฝch vรฝtvarnรญkov zรญskavajรบ na finanฤnej hodnote neustรกle. V sรบฤasnosti sรญce badaลฅ mierne zvรฝลกenie zรกujmu o tento druh umenia a jeho histรณriu, ide vลกak skรดr o projekty nadลกencov, legislatรญvne zatiaฤพ nenastali ลพiadne zmeny, ktorรฉ by zabezpeฤili tรฝmto dielam ochranu.
TEXT: SABINA JANKOVIฤOVร
Foto: ARCHรV AUTOROV
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.