Nova trznica
Galéria(13)

Reštart Novej tržnice prichádza. Nové Mesto chce do pamiatky vrátiť život, pomôcť má plán revitalizácie aj názory občanov

Partneri sekcie:

Nová tržnica na Trnavskom mýte trpí už roky nezáujmom. Ikonická budova, navrhnutá významným architektom Ivanom Matušíkom, sa nevyhla chátraniu, ale aj strate návštevníkov. Národná kultúrna pamiatka sa napokon dočká vzkriesenia. Nové Mesto pripravilo plán jej revitalizácie, ale aj ďalšie kroky, ktoré majú do Novej tržnice konečne vrátiť život.

Vzácna stavba z pera legendy

Mohutná budova na Trnavskom mýte je súčasťou hlavného mesta už 41 rokov. Nová tržnica vznikla v rokoch 1978 až 1983. Za jej návrhom stál významný architekt Ivan Matušík, ktorého tvorba desaťročia predstavovala jeden z vrcholov slovenskej architektúry. Objekt v 80. rokoch vypĺňal okraj mesta, dnes je súčasťou širšieho centra a dôležitosť Novej tržnice sa stala nepopierateľnou.

Hlavnou myšlienkou projektu bolo vytvoriť objekt v podobe preskleného kontajnera s odkrytými potrubiami vzduchotechniky v duchu ideí high-tech. Podľa registra modernej architektúry tvorí konštrukciu mohutný železobetónový skelet, v ktorom sú vložené dva bloky s predajnými a obslužnými priestormi na prízemí i na poschodí. Pre objekt sa stal typický obal objektu, zasklený plášť, ktorý má taktiež technologický vzhľad.

743 media library original 2815 2128
Historická fotografia Novej tržnice na Trnavskom mýte | Zdroj: Rajmund Müller/Register modernej architektúry oA HÚ SAV

V roku 2022 vyhlásili Novú tržnicu za národnú kultúrnu pamiatku, čo zhodilo zo stola akékoľvek úvahy o jej zbúraní. Je však pravdou, že stavba dlhé roky upadala. Zásluhu na tom majú dlhoročné poddimenzované investície do údržby, chýbajúca stratégia, ale i samotný vek budovy. Nová tržnica stratila atraktivitu, rokmi vymizla z nákupnej mapy väčšiny obyvateľov mesta a teraz zíva prázdnotou. Problematický je aj technický stav budovy, čoho dôsledkom sú vysoké náklady na jej prevádzku.

Pomôcť má plán revitalizácie, zmena manažmentu aj názory občanov

Ako píše Nové Mesto, v záujme vyriešiť dlhoročne zanedbávanú budovu súčasné vedenie mestskej časti vypracovalo plán revitalizácie, ktorý prináša konkrétne kroky, ako Novú tržnicu oživiť a vyriešiť jej zlú ekonomickú bilanciu. Cieľom plánovaného reštartu je naplniť potenciál budovy a vytvoriť v nej fungujúci príjemný priestor, ktorý okrem funkcie predaja a služieb poskytne kultúrno-spoločenský program a možnosti na trávenie voľného času.

Podľa starostu mestskej časti má Nová tržnica stále veľký potenciál. „Po dlhých rokoch pustnutia si konečne zaslúži obnoviť zašlú slávu. Záleží mi na tom, aby sme tržnicu oživili a preniesli do 21. storočia. Je ale nutné zmeniť nielen spôsob jej fungovania, ale tiež samotný koncept, aby sme pritiahli nových návštevníkov aj nájomcov. Verím, že výsledok bude stáť za to,“ povedal o pláne reštartovať Novú tržnicu Matúš Čupka.

V rámci naplánovaných zmien dôjde k reforme manažmentu Novej tržnice od jej právneho postavenia, cez budovanie vzťahov s predajcami až po samotné PR. Novo zriadený pracovný tím pre Novú tržnicu bude mať za úlohu nastaviť taký model spravovania a fungovania tržnice, ktorý povedie k jej sebestačnosti generovaním stabilných príjmov z prenájmu obchodných prevádzok či organizovania trhov, festivalov alebo firemných podujatí.

budova exteriér nová Tržnica farmárske trhy trhovisko Trnavské mýto bratislavská èas Nové Mesto Železnièná nemocnica a poliklinka Procare
Nová tržnica na Trnavskom mýte | Zdroj: TASR

Prvoradou úlohou bude podľa mestskej časti riešenie technickej stránky budovy. K tomu pomôže energetický audit, ktorý poskytne „katalóg“ odporúčaní rekonštrukcie, teda nacenenie jednotlivých úkonov a opatrení na zvýšenie efektívnosti sietí a zníženie spotreby energií.

„Súčasťou plánu je aj zlepšenie dojmu z návštevy budovy a jej okolia. Zmeny budú rešpektovať architektonické hodnoty, na základe ktorých bola budova Novej tržnice vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku. Realizácia krokov sa uskutoční za plnej prevádzky, aby neboli ovplyvnení súčasní relevantní nájomcovia ale i návštevníci, ktorí Novú tržnicu stále využívajú,” píše mestská časť.

Kľúčovým bodom plánu revitalizácie je aj participácia, ktorú realizuje Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB). Participácia má za cieľ zistiť, akú tržnicu si želajú súčasní predajcovia i návštevníci, a čo v tržnici chýba tým, ktorí ju nenavštevujú. Získané informácie následne poslúžia ako podklad pre budúcu koncepciu fungovania tržnice.

Prvé kroky už od jesene

Participačný proces odštartuje v stánku Novej tržnice na podujatí Dobrý trh už túto sobotu 21. septembra na Panenskej ulici, kde bude mať Nová tržnica vlastný stánok. Participácia bude prebiehať aj priamo v Novej tržnici a v jej okolí. Proces sa uzavrie 13. októbra. S jej výsledkami sa verejnosť bude môcť oboznámiť koncom jesene.

„Participácia občanov je dôležitý nástroj, ktorý nám pomôže rozhodnúť, ako nastaviť smerovanie Novej tržnice do budúcnosti. Budem veľmi rád, ak sa do vyplnenia dotazníka zapoja všetci obyvatelia Bratislavy, pretože tržnica má slúžiť všetkým,“ vyzýva na účasť starosta Matúš Čupka.

IMG 8797
Nová tržnica na Trnavskom mýte už bez veľkoplošnej reklamnej obrazovky a upravenou časťou verejného priestoru | Zdroj: Mestská časť Bratislava – Nové Mesto

Ďalším krokom bude výzva na prilákanie nových nájomcov, ktorá sa uskutoční v októbri. Záujemcovia budú môcť získať informácie o dostupnosti priestorov na prenájom po vyplnení online formulára, ktorý bude zverejnený na webstránke mestskej časti. Nové Mesto uvádza, že na jar zrealizovalo aj prehliadku budovy pre kultúrnu obec, z ktorej vzišli viacerí potenciálni záujemcovia hľadajúci priestory na realizáciu svojich projektov, čo je výborná správa.

K naplneniu konceptu kultúrnospoločenského priestoru tento rok prispeje aj podujatie Urban Market (Winter Edition), ktorý sa v Novej tržnici uskutoční od 6. do 8. decembra. O ďalších plánovaných podujatiach i zmenách v Novej tržnici bude mestská časť Bratislava-Nové Mesto informovať prostredníctvom svojej webstránky, v časopise Hlas Nového Mesta a na sociálnych sieťach.

Obrovský potenciál, ktorý treba využiť

Nová tržnica má nesmierny potenciál, ktorý nebol dlhodobo využitý. V roku 2021 tu hlavné mesto vysadilo obrovské platany, upravilo časť okolia pred tržnicou a na Trnavské mýto konečne pribudol tieň. Úpravy, súvisiace priamo s objektom, tu nedávno uskutočnila aj mestská časť. Natretá bola zhrdzavená strecha, čo platí aj o vchodoch do budovy. Najdôležitejšou zmenou bolo odstránenie obrovskej reklamnej obrazovky zo strechy tržnice.

Úpravy z minulosti môžu vyvrcholiť aktuálnymi krokmi vedenia Nového Mesta. Priam ideálnym príkladom je bývalý Obchodný dom Prior na Kamennom námestí, ktorý sa po zmene vlastníka a prilákania nových nájomníkov stal centrom denného i nočného života ľudí. Koniec koncov, sľubovaný je aj vznik kultúrnych priestorov, ktoré do Priora pritiahnu ďalšie skupiny a generácie ľudí.

Toto môže čakať aj Novú tržnicu. Lokalitu rušného Trnavského mýta v ďalších rokoch vyplní aj dlhoočakávaný projekt Nového Istropolisu, ktorý prinesie totálnu transformáciu okolia. Ak sa podarí naplniť maximálne schopnosti Novej tržnice, už o niekoľko rokov môže mať Nové Mesto hneď dve plnohodnotné budovy, ktoré budú navštevované širokou verejnosťou.

Nová tržnica na Trnavskom mýte
Nova trznica
IMG 8797
IMG 8820 (1)
743 media library original 2815 2128
AA20 OddArch AA20 dáta OBRÁZKY 0418 Tržnica 0418 Tržnica Mestská tržnica Muller836 (8) media library original 2807 1470
752 media library original 2461 1949
748 media library original 2659 1947