Riverside Museum od Zahy Hadid
21. júna 2011 bolo v Glasgowe oficiálne otvorené nové škótske múzeum dopravy Riverside Museum. Budova je pozoruhodná svojou výnimočnou architektúrou s mäkkými, tečúcimi formami a bola mimoriadnou výzvou pre architektov i remeselníkov. Fasády a strechy budovy boli opláštené do materiálu titánzinok RHEINZINK.
Glasgow je dôležitý strategický dopravný uzol Škótska a poukazuje na dlhú tradíciu v národnej aj medzinárodnej preprave. Už na konci 18. storočia sa mesto vďaka polohe rieky River Clyde rozvinulo na dôležité miesto prekládky obchodu v zámorí. V industriálnych halách sa vyrábali vlaky a lode a v roku 1896 odovzdali do používania tretie najstaršie metro. Dnes sa tu stretajú štyri diaľnice a dve letiská spájajú mesto s medzinárodnou leteckou dopravou.Obyvatelia a navštevníci Glasgowu môžu túto tradíciu a vývoj mesta nasávať od roku 1964 v múzeu dopravy. Múzeum bolo najprv situované v bývalom depe električiek a od roku 1987 vo výstavnom centre Kelvina Halla. Kedže však nemohli byť vystavené všetky exponáty, rozhodlo sa vedenie múzea pre novostavbu, ktorá mohla vzniknúť priamo na brehu rieky River Clyde a zároveň tak mohli využiť potenciál prístavu.
Zaha Hadid Architects
Zmluvu na projektovanie a realizáciu získala architektonická kancelária Zaha Hadid Architects z Londýna. Svojou hmotou a pôdorysom pripomína nepravidelne zloženú a dvakrát ohnutú servítku, ktorej začiatok a koniec pozostáva z dvoch kompletne presklených štítov. Tu začína návštevník prehliadku, prechádza cez tunel múzea, ktorý upriamuje pozornosť na takmer 3000 múzejných exponátov. Je tu možné objavovať bicykle, autá, električky, autobusy, všetky v originálnom stave. Viditeľné spodné strany zloženej servítky podčiarkujú smer plynutia a vedú návštevníka múzeom.
Tak ako plynúca doprava na ulici alebo rieka River Clyde pretekajú medzi sebou aj rôzne výstavné priestory.
Strecha a fasáda
Fasáda a strecha sú spojené bez prerušenia a výčnelkov, vonkajšia strešná plocha naznačuje vnútorné viditeľné meandrujúce vyvýšeniny a zníženiny a dosahuje výškových rozdielov do 10 m. Aby sa dosiahol želaný jednotný obraz, disponuje fasádne a strešné opláštenie jednotnou skladbou. Podkonštrukcia pozostáva z oceľových trapézových plechov, ktoré sa montujú na oceľovú konštrukciu. Nato sú kladené bitumenové pásy, minerálna vlna, preglejky a spodný zaťahovací pás.
Opláštenie je vyhotovené z materiálu hr. 0,8 mm. Na fasáde je aplikovaná uhlová stojatá drážka a na streche dvojitá stojatá drážka.
Na Riverside Museum bolo zabudovaných okolo 200 ton zvitkov materiálu o hrúbke 675 mm a 575 mm. Na strechu a fasádu budovy bol použitý titánzinok RHEINZINK v povrchovej úprave predzvetraný-pro modrošedý hodiaci sa k morskému tónu prostredia.
Posledné správy potvrdzujú úspešnosť projektu, za 7 týždňov od otvorenia, múzeum navštívilo vyše pol milióna návštevníkov.
Text a foto: RHEINZINK