Rony Plesl: interiรฉr ako silnรฝ autorskรฝ koncept
Galรฉria(4)

Rony Plesl: interiรฉr ako silnรฝ autorskรฝ koncept

Sklรกrsky vรฝtvarnรญk Rony Plesl zasiahol vรฝrazne nielen do oblasti dizajnu, ale ovplyvnil aj tvorbu interiรฉrovรฉho priestoru. Rozhovor gravitoval k rozporu medzi uลพitoฤnosลฅou predmetov a ich estetickou funkciou.

Akรฉ miesto vo vaลกom dizajne zaujรญma interiรฉrovรก tvorba?

Nie som architekt ani interiรฉrovรฝ dizajnรฉr. Moje ลกtรบdio dnes vedie kolegyลˆa a manaลพรฉrka Barbara Hamplovรก, ktorรก ma v minulosti oslovila na prvรฝ vรคฤลกรญ interiรฉr polyfunkฤnรฉho priestoru Zoom. Moju prรกcu v interiรฉri urฤili skรดr poลพiadavky klientov. Zรกujem o moju interiรฉrovรบ prรกcu vznikol tรฝm, ลพe ฤพudia hฤพadajรบ nieฤo originรกlne, ฤo sa nenakรบpi v Taliansku alebo ฤo sa nevyrรกba sรฉriovo. Chcรบ do interiรฉru objekty, detaily, tvaroslovie, ktorรฉ ich budรบ รบplne originรกlne prezentovaลฅ.

Pred niekoฤพkรฝmi rokmi sa zaฤal obrovskรฝ boom, na naลกom trhu sa veฤพa stavia a rekonลกtruuje. Zlepลกil sa vkus, stavajรบ sa originรกlnejลกie domy. Myslรญm, ลพe existuje veฤพa projektov, ktorรฉ sรบ kvalitnรฉ.

Ako veฤพmi sa lรญลกi miera kultivovanosti ฤeskรฝch klientov od zahraniฤnรฝch?

Kedysi bol medzi nimi veฤพkรฝ rozdiel, ale v ostatnom ฤase sa uลพ dosลฅ stiera. V Prahe ลพije veฤพa zahraniฤnรฝch investorov. Vytvรกral som alebo dopฤบลˆal interiรฉry z veฤพkej ฤasti pre cudzincov ลพijรบcich v Prahe. Ich vkus je lepลกรญ, ale od nich sa ฤeskรญ investori a ฤeskรญ podnikatelia uฤia.

Ako ste zรบroฤili svoju taliansku skรบsenosลฅ?

Pracoval som ลกtyri roky v Benรกtkach, kde som tvoril pre firmu Barovier sklenenรฉ doplnky na stรดl, misy a vรกzy. V ostatnรฝch rokoch som tvoril aj svietidlรก a cez ne som sa dostal k interiรฉrom. Na stรกลพi v Milรกne v ลกtรบdiu Daniela Puppa a Franca Raggiho, ฤo sรบ ฤiastoฤne tieลพ interiรฉrovรญ dizajnรฉri, som spoznal koncepฤnรบ prรกcu. U nรกs najmรค za komunizmu architekti robili vลกetko. To znamenรก, ลพe vytvorili vitrรกลพ, vstupnรฝ priestor a ฤasto aj plastiku. A podฤพa toho to aj vyzeralo. V Taliansku som sa nauฤil, ลพe tรกto prรกca je tรญmovรก, a takto pracujem vo svojom ลกtรบdiu.

V ฤŒechรกch by mala panovaลฅ uลพลกia spoluprรกca medzi architektom a dizajnรฉrom. Naลกe ลกtรบdio nezasahuje do kompetencie architektov. Keฤ od nรกs klient poลพaduje nejakรฝ vรคฤลกรญ projekt, prizveme si architekta, ktorรฝ vytvorรญ dispozรญciu a naprojektuje prozaickejลกie veci. My vymyslรญme koncept, dotvorรญme priestor sklom, svietidlami a dotiahneme jeho ucelenรฝ vรฝraz.

Kde sa konฤรญ kompetencia dizajnรฉra a zaฤรญna sa spรดsobilosลฅ architekta?

Samozrejme, existujรบ rรดzni autori, ktorรญ majรบ veฤพkรฉ ลกtรบdiรก, kde mรก jedna vedรบca osobnosลฅ pod sebou mnoho ฤพudรญ. Tรก urฤuje ลกtรฝl architektรบry. Pre dizajnรฉrov mรดjho rรกzu existuje vรฝraz produktovรฝ dizajnรฉr. Pod slovom produkt si mรดลพeme predstaviลฅ vec, ktorรก sa eลกte dรก uchopiลฅ ako predmet, to znamenรก nรกbytok, pohรกre, vรกzy, automobily. To tvorรญ hranicu prรกce dizajnรฉra. Architekt myslรญ vo vรคฤลกรญch hmotรกch a priestoroch, ktorรฉ dokรกลพe uchopiลฅ. Mรดลพe mu vลกak chรฝbaลฅ zmysel pre detail alebo trojrozmernรบ hmotu. Existujรบ osobnosti, ktorรฉ dokรกลพu oboje. V renesancii si architekti ako Brunelleschi dokรกzali osvojiลฅ veฤพkรฝ priestor, do ktorรฉho sochรกri vedeli jedineฤne zasadiลฅ plastiky. To platรญ aj dnes, keฤ sa na takรฉ stavby dรญvame trochu inak. Nie je to nรกboลพenskรก architektรบra. Keฤ vidรญm, ako je v Benรกtkach umiestnenรก socha Colleoniho od Verrocchia, je to jedno z najkrajลกรญch zasadenรญ sochy do architektรบry.

Do akej miery ste pri tvorbe a umiestลˆovanรญ skla prihliadal na uลพ vytvorenรฝ priestor?

Obracajรบ sa na mลˆa developeri a majitelia reลกtaurรกciรญ, ktorรญ chcรบ show, predstavenie. Toto hralo veฤพkรบ รบlohu v baroku. Mรดj interiรฉr je viac divadelnou scรฉnou neลพ dotvรกranรญm zรกkladnรฝch dispozรญciรญ. ฤŒi uลพ to bol Zoom, Sushi Point, alebo Bellevue, vลกetky sรบ veฤพmi ลกpecifickรฉ. Zoom je cateringovรก reลกtaurรกcia, ktorรก funguje iba v noฤnej prevรกdzke a mรก noฤnรบ show nad Prahou. Bellevue je tieลพ noฤnou reลกtaurรกciou. Ide o to vytvoriลฅ svetelnรฝ dojem a atmosfรฉru.

Je pre tvaroslovie skla, svietidiel a podobne urฤujรบci priestor? Alebo je tvaroslovie autonรณmne?ย  Vo svojej prรกci lavรญrujem medzi dvoma pรณlmi. Dizajn je sluลพba, to je jeden pรณl. ฤŒiastoฤne musรญm reลกpektovaลฅ, ลพe v Bellevue je noฤnรก prevรกdzka, ฤพudia musia vidieลฅ na jedรกlny lรญstok, svetlo nesmie prekรกลพaลฅ pohฤพadu na Prahu, nesmรบ tam byลฅ iba high-tech trendy. Jedna strรกnka veci teda je, ลพe slรบลพim zadรกvateฤพovi, aby interiรฉr spฤบลˆal jeho poลพiadavky. Druhou strรกnkou je, ลพe sa snaลพรญm o svoju dizajnรฉrsku hrdosลฅ, aby tam bol mรดj projekt, moja ruka. V Bellevue vznikol originรกlny luster, zrkadlรก, vรกzy, misky na stรดl. Mojou ambรญciou nie je vytvรกraลฅ tรฝchto interiรฉrov veฤพa, ale naopak, veฤพmi mรกlo, iba autorskรฉ. Nechcem, aby Praha alebo akรฉkoฤพvek inรฉ miesto boli zahltenรฉ mojimi vecami. Ide mi o osobnรฝ vzลฅah. V ostatnom ฤase reลกtauratรฉri alebo hoteliรฉri chcรบ skรดr doplniลฅ interiรฉr, kde sรบ nรกdhernรฉ talianske stoliฤky alebo รบลพasnรฉ kamennรฉ steny, ale na stole sรบ obyฤajnรฉ pohรกre ako v kaลพdej pizzerii. Uvedomia si, ลพe keฤ tam izba stojรญ 30 000 korรบn na noc, nemali by tam byลฅ vรกzy za 150 korรบn. Tvaroslovie mรก doplniลฅ zรกkladnรฝ interiรฉr.

Nemรกte aลกpirรกciu preniknรบลฅ do sรฉriovej vรฝroby, aby sa zvรฝลกila jej รบroveลˆ?

Na rozdiel od mnohรฝch dizajnรฉrov a architektov na trhu nechcem maลฅ veฤพkรฉ ลกtรบdio. Bavรญ ma zostaลฅ persรณnou, ktorรก urobรญ originรกlny pohรกr, luster alebo interiรฉr. Nechcem toho produkovaลฅ veฤพa, ale na rรดznych รบrovniach. Nechcem zostaลฅ iba pri pohรกroch ani sa preorientovaลฅ len na interiรฉrovรฉho dizajnรฉra. Nemรกm ambรญciu tvoriลฅ veฤพkรฉ celky, ale skรดr jednotlivosti. Pre reลกtaurรกciu Bellevue som vytvoril luster a Preciosa chce, aby som jej vytvoril kolekciu pre Light and Building na budรบci rok. Na zรกklade jednรฉho originรกlneho objektu v interiรฉri potom firma, ktorรก mi pomรกhala pri realizรกcii, chce vytvoriลฅ kolekciu.

Ako rieลกite spor medzi รบฤelom a estetickou funkciou?

Pre reลกtaurรกciu Bellevue robรญme novรบ recepciu a zรกzemie pre ฤaลกnรญkov. Odo mลˆa sa oฤakรกva, ลพe vymyslรญm veฤพmi zvlรกลกtnu vec, solitรฉr. Som dizajnรฉr, ktorรฝ chce pre architektรบru vytvรกraลฅ vรฝraznรฉ solitรฉry.

Akรฉ sรบ vaลกe zdroje inลกpirรกcie?

Inลกpiraฤnรฉ zdroje preberรกm z รบplne inรฝch odborov. Mรกm rรกd film, literatรบru, renesanฤnรบ architektรบru a Taliansko ako krajinu. Skรดr si osvojujem fluidum literatรบry alebo prostredia, v ktorom sa pohybujem. Inลกpiraฤnรฉ zdroje nie sรบ prvoplรกnovรฉ, ale vychรกdzajรบ z atmosfรฉry. Snaลพรญm sa, aby moje veci nevychรกdzali z nejakej trendovosti, z toho, ฤo sa nosรญ, ale aby to naozaj bolo autorskรฉ, to znamenรก z mojich zรกลพitkov.

Keฤ porovnรกte taliansku a ฤeskรบ kultรบru, ako z toho vychรกdza tรก ฤeskรก?ย 

Mne sa na Taliansku pรกฤi ich ลพivotnรฝ ลกtรฝl. Veฤพa ฤพudรญ u nรกs sa domnieva, ลพe Taliani sรบ lenivรญ a nevedia pracovaลฅ, ale nezaลพil som lepลกie pracovnรฉ nasadenie neลพ v Taliansku, hoci pracujem pre nemeckรบ firmu. Nemรดลพem hovoriลฅ globรกlne o tamojลกรญch firmรกch, ale mรกm pocit, ลพe keฤ Taliani pracujรบ, tak pracujรบ, keฤ odpoฤรญvajรบ, tak odpoฤรญvajรบ. Mne sa v Stredozemรญ pracovalo dobre, pretoลพe tam mรก ลพivot urฤitรฝ rytmus. Pracuje sa dlho a tvrdo, ale zรกroveลˆ sa osemkrรกt denne ide na kรกvu. A pri kรกve sa nepracuje. A rovnako sa nepracuje pri veฤeri. To sa odrรกลพa aj v estetike, v interiรฉri, v dizajne. Nie je to ani nudne praktickรฉ, ale nie je to ani nafรบknutรก estetika. Keฤ sa pracuje v talianskej firme, pracuje sa do hฤบbky, o vลกetkom sa dlhodobo premรฝลกฤพa.

Z tรฝchto talianskych pozitรญv by sa asi dali vyvodiลฅ ฤeskรฉ negatรญvaโ€ฆ

U nรกs ฤพudia ลกialene drรบ, nepozerajรบ ani napravo, ani naฤพavo, priฤom im unikรก ลพivot. Alebo si na druhej strane chcรบ ลพivot lacno uลพiลฅ. Nazhromaลพdia nejakรฉ peniaze, ale nevedia, ฤo s nimi. Pokรบลกam sa aj vo svojom ลกtรบdiu udrลพaลฅ mieru vลกetkรฝch vecรญ.ย ย ย 

Michal Janata
Foto: Jaroslav Kvรญz