Rony Plesl: interiรฉr ako silnรฝ autorskรฝ koncept
Sklรกrsky vรฝtvarnรญk Rony Plesl zasiahol vรฝrazne nielen do oblasti dizajnu, ale ovplyvnil aj tvorbu interiรฉrovรฉho priestoru. Rozhovor gravitoval k rozporu medzi uลพitoฤnosลฅou predmetov a ich estetickou funkciou.
Akรฉ miesto vo vaลกom dizajne zaujรญma interiรฉrovรก tvorba?
Nie som architekt ani interiรฉrovรฝ dizajnรฉr. Moje ลกtรบdio dnes vedie kolegyลa a manaลพรฉrka Barbara Hamplovรก, ktorรก ma v minulosti oslovila na prvรฝ vรคฤลกรญ interiรฉr polyfunkฤnรฉho priestoru Zoom. Moju prรกcu v interiรฉri urฤili skรดr poลพiadavky klientov. Zรกujem o moju interiรฉrovรบ prรกcu vznikol tรฝm, ลพe ฤพudia hฤพadajรบ nieฤo originรกlne, ฤo sa nenakรบpi v Taliansku alebo ฤo sa nevyrรกba sรฉriovo. Chcรบ do interiรฉru objekty, detaily, tvaroslovie, ktorรฉ ich budรบ รบplne originรกlne prezentovaลฅ.
Pred niekoฤพkรฝmi rokmi sa zaฤal obrovskรฝ boom, na naลกom trhu sa veฤพa stavia a rekonลกtruuje. Zlepลกil sa vkus, stavajรบ sa originรกlnejลกie domy. Myslรญm, ลพe existuje veฤพa projektov, ktorรฉ sรบ kvalitnรฉ.
Ako veฤพmi sa lรญลกi miera kultivovanosti ฤeskรฝch klientov od zahraniฤnรฝch?
Kedysi bol medzi nimi veฤพkรฝ rozdiel, ale v ostatnom ฤase sa uลพ dosลฅ stiera. V Prahe ลพije veฤพa zahraniฤnรฝch investorov. Vytvรกral som alebo dopฤบลal interiรฉry z veฤพkej ฤasti pre cudzincov ลพijรบcich v Prahe. Ich vkus je lepลกรญ, ale od nich sa ฤeskรญ investori a ฤeskรญ podnikatelia uฤia.
Ako ste zรบroฤili svoju taliansku skรบsenosลฅ?
Pracoval som ลกtyri roky v Benรกtkach, kde som tvoril pre firmu Barovier sklenenรฉ doplnky na stรดl, misy a vรกzy. V ostatnรฝch rokoch som tvoril aj svietidlรก a cez ne som sa dostal k interiรฉrom. Na stรกลพi v Milรกne v ลกtรบdiu Daniela Puppa a Franca Raggiho, ฤo sรบ ฤiastoฤne tieลพ interiรฉrovรญ dizajnรฉri, som spoznal koncepฤnรบ prรกcu. U nรกs najmรค za komunizmu architekti robili vลกetko. To znamenรก, ลพe vytvorili vitrรกลพ, vstupnรฝ priestor a ฤasto aj plastiku. A podฤพa toho to aj vyzeralo. V Taliansku som sa nauฤil, ลพe tรกto prรกca je tรญmovรก, a takto pracujem vo svojom ลกtรบdiu.
V ฤechรกch by mala panovaลฅ uลพลกia spoluprรกca medzi architektom a dizajnรฉrom. Naลกe ลกtรบdio nezasahuje do kompetencie architektov. Keฤ od nรกs klient poลพaduje nejakรฝ vรคฤลกรญ projekt, prizveme si architekta, ktorรฝ vytvorรญ dispozรญciu a naprojektuje prozaickejลกie veci. My vymyslรญme koncept, dotvorรญme priestor sklom, svietidlami a dotiahneme jeho ucelenรฝ vรฝraz.
Kde sa konฤรญ kompetencia dizajnรฉra a zaฤรญna sa spรดsobilosลฅ architekta?
Samozrejme, existujรบ rรดzni autori, ktorรญ majรบ veฤพkรฉ ลกtรบdiรก, kde mรก jedna vedรบca osobnosลฅ pod sebou mnoho ฤพudรญ. Tรก urฤuje ลกtรฝl architektรบry. Pre dizajnรฉrov mรดjho rรกzu existuje vรฝraz produktovรฝ dizajnรฉr. Pod slovom produkt si mรดลพeme predstaviลฅ vec, ktorรก sa eลกte dรก uchopiลฅ ako predmet, to znamenรก nรกbytok, pohรกre, vรกzy, automobily. To tvorรญ hranicu prรกce dizajnรฉra. Architekt myslรญ vo vรคฤลกรญch hmotรกch a priestoroch, ktorรฉ dokรกลพe uchopiลฅ. Mรดลพe mu vลกak chรฝbaลฅ zmysel pre detail alebo trojrozmernรบ hmotu. Existujรบ osobnosti, ktorรฉ dokรกลพu oboje. V renesancii si architekti ako Brunelleschi dokรกzali osvojiลฅ veฤพkรฝ priestor, do ktorรฉho sochรกri vedeli jedineฤne zasadiลฅ plastiky. To platรญ aj dnes, keฤ sa na takรฉ stavby dรญvame trochu inak. Nie je to nรกboลพenskรก architektรบra. Keฤ vidรญm, ako je v Benรกtkach umiestnenรก socha Colleoniho od Verrocchia, je to jedno z najkrajลกรญch zasadenรญ sochy do architektรบry.
Do akej miery ste pri tvorbe a umiestลovanรญ skla prihliadal na uลพ vytvorenรฝ priestor?
Obracajรบ sa na mลa developeri a majitelia reลกtaurรกciรญ, ktorรญ chcรบ show, predstavenie. Toto hralo veฤพkรบ รบlohu v baroku. Mรดj interiรฉr je viac divadelnou scรฉnou neลพ dotvรกranรญm zรกkladnรฝch dispozรญciรญ. ฤi uลพ to bol Zoom, Sushi Point, alebo Bellevue, vลกetky sรบ veฤพmi ลกpecifickรฉ. Zoom je cateringovรก reลกtaurรกcia, ktorรก funguje iba v noฤnej prevรกdzke a mรก noฤnรบ show nad Prahou. Bellevue je tieลพ noฤnou reลกtaurรกciou. Ide o to vytvoriลฅ svetelnรฝ dojem a atmosfรฉru.
Je pre tvaroslovie skla, svietidiel a podobne urฤujรบci priestor? Alebo je tvaroslovie autonรณmne?ย Vo svojej prรกci lavรญrujem medzi dvoma pรณlmi. Dizajn je sluลพba, to je jeden pรณl. ฤiastoฤne musรญm reลกpektovaลฅ, ลพe v Bellevue je noฤnรก prevรกdzka, ฤพudia musia vidieลฅ na jedรกlny lรญstok, svetlo nesmie prekรกลพaลฅ pohฤพadu na Prahu, nesmรบ tam byลฅ iba high-tech trendy. Jedna strรกnka veci teda je, ลพe slรบลพim zadรกvateฤพovi, aby interiรฉr spฤบลal jeho poลพiadavky. Druhou strรกnkou je, ลพe sa snaลพรญm o svoju dizajnรฉrsku hrdosลฅ, aby tam bol mรดj projekt, moja ruka. V Bellevue vznikol originรกlny luster, zrkadlรก, vรกzy, misky na stรดl. Mojou ambรญciou nie je vytvรกraลฅ tรฝchto interiรฉrov veฤพa, ale naopak, veฤพmi mรกlo, iba autorskรฉ. Nechcem, aby Praha alebo akรฉkoฤพvek inรฉ miesto boli zahltenรฉ mojimi vecami. Ide mi o osobnรฝ vzลฅah. V ostatnom ฤase reลกtauratรฉri alebo hoteliรฉri chcรบ skรดr doplniลฅ interiรฉr, kde sรบ nรกdhernรฉ talianske stoliฤky alebo รบลพasnรฉ kamennรฉ steny, ale na stole sรบ obyฤajnรฉ pohรกre ako v kaลพdej pizzerii. Uvedomia si, ลพe keฤ tam izba stojรญ 30 000 korรบn na noc, nemali by tam byลฅ vรกzy za 150 korรบn. Tvaroslovie mรก doplniลฅ zรกkladnรฝ interiรฉr.
Nemรกte aลกpirรกciu preniknรบลฅ do sรฉriovej vรฝroby, aby sa zvรฝลกila jej รบroveล?
Na rozdiel od mnohรฝch dizajnรฉrov a architektov na trhu nechcem maลฅ veฤพkรฉ ลกtรบdio. Bavรญ ma zostaลฅ persรณnou, ktorรก urobรญ originรกlny pohรกr, luster alebo interiรฉr. Nechcem toho produkovaลฅ veฤพa, ale na rรดznych รบrovniach. Nechcem zostaลฅ iba pri pohรกroch ani sa preorientovaลฅ len na interiรฉrovรฉho dizajnรฉra. Nemรกm ambรญciu tvoriลฅ veฤพkรฉ celky, ale skรดr jednotlivosti. Pre reลกtaurรกciu Bellevue som vytvoril luster a Preciosa chce, aby som jej vytvoril kolekciu pre Light and Building na budรบci rok. Na zรกklade jednรฉho originรกlneho objektu v interiรฉri potom firma, ktorรก mi pomรกhala pri realizรกcii, chce vytvoriลฅ kolekciu.
Ako rieลกite spor medzi รบฤelom a estetickou funkciou?
Pre reลกtaurรกciu Bellevue robรญme novรบ recepciu a zรกzemie pre ฤaลกnรญkov. Odo mลa sa oฤakรกva, ลพe vymyslรญm veฤพmi zvlรกลกtnu vec, solitรฉr. Som dizajnรฉr, ktorรฝ chce pre architektรบru vytvรกraลฅ vรฝraznรฉ solitรฉry.
Akรฉ sรบ vaลกe zdroje inลกpirรกcie?
Inลกpiraฤnรฉ zdroje preberรกm z รบplne inรฝch odborov. Mรกm rรกd film, literatรบru, renesanฤnรบ architektรบru a Taliansko ako krajinu. Skรดr si osvojujem fluidum literatรบry alebo prostredia, v ktorom sa pohybujem. Inลกpiraฤnรฉ zdroje nie sรบ prvoplรกnovรฉ, ale vychรกdzajรบ z atmosfรฉry. Snaลพรญm sa, aby moje veci nevychรกdzali z nejakej trendovosti, z toho, ฤo sa nosรญ, ale aby to naozaj bolo autorskรฉ, to znamenรก z mojich zรกลพitkov.
Keฤ porovnรกte taliansku a ฤeskรบ kultรบru, ako z toho vychรกdza tรก ฤeskรก?ย
Mne sa na Taliansku pรกฤi ich ลพivotnรฝ ลกtรฝl. Veฤพa ฤพudรญ u nรกs sa domnieva, ลพe Taliani sรบ lenivรญ a nevedia pracovaลฅ, ale nezaลพil som lepลกie pracovnรฉ nasadenie neลพ v Taliansku, hoci pracujem pre nemeckรบ firmu. Nemรดลพem hovoriลฅ globรกlne o tamojลกรญch firmรกch, ale mรกm pocit, ลพe keฤ Taliani pracujรบ, tak pracujรบ, keฤ odpoฤรญvajรบ, tak odpoฤรญvajรบ. Mne sa v Stredozemรญ pracovalo dobre, pretoลพe tam mรก ลพivot urฤitรฝ rytmus. Pracuje sa dlho a tvrdo, ale zรกroveล sa osemkrรกt denne ide na kรกvu. A pri kรกve sa nepracuje. A rovnako sa nepracuje pri veฤeri. To sa odrรกลพa aj v estetike, v interiรฉri, v dizajne. Nie je to ani nudne praktickรฉ, ale nie je to ani nafรบknutรก estetika. Keฤ sa pracuje v talianskej firme, pracuje sa do hฤบbky, o vลกetkom sa dlhodobo premรฝลกฤพa.
Z tรฝchto talianskych pozitรญv by sa asi dali vyvodiลฅ ฤeskรฉ negatรญvaโฆ
U nรกs ฤพudia ลกialene drรบ, nepozerajรบ ani napravo, ani naฤพavo, priฤom im unikรก ลพivot. Alebo si na druhej strane chcรบ ลพivot lacno uลพiลฅ. Nazhromaลพdia nejakรฉ peniaze, ale nevedia, ฤo s nimi. Pokรบลกam sa aj vo svojom ลกtรบdiu udrลพaลฅ mieru vลกetkรฝch vecรญ.ย ย ย