Rozhovor so Sergejom Tchobanom o kรบpeฤพnovej sรฉrii Esplanade
V spoluprรกci s nemecko-ruskรฝm architektom Sergejom Tschobanom vznikla kompletnรก sรฉria Esplande pre firmu Duravit, intepretujรบca opulenciu ako zlatรฝ rez medzi purizmom a tzv. Free forms v internalizรกcii oboch smerov modernej architektรบry.
Pรกn Tchoban, mรกte za sebou rad realizรกciรญ a mnohรญ Vรกs poznajรบ vฤaka Vaลกim architektonickรฝm vรญziรกm. ฤo Vรกs priviedlo k vytvoreniu vlastnej dizajnovej kรบpeฤพลovej lรญnie?Tchoban: Domnievam sa, ลพe architektรบra alebo dizajn sรบ dnes komplexnรฝmi zรกleลพitosลฅami. Preto nemรดลพe zaฤรญnaลฅ tvarom budovy alebo priestorovรฝm rieลกenรญm interiรฉru. Zaฤรญna sa uลพ od kฤพuฤky dverรญ, postupuje vnรบtornรฝmi priestormi, prestupuje von a ovplyvลuje vonkajลกรญ plรกลกลฅ. Preto je dnes architektรบra budovy urฤovanรก komplexnรฝm pohฤพadom. Navrhnรบลฅ budovu ako celok sa pre architekta stรกva stรกle viac vรฝzvou, poลพiadavkou, ktorรก je naลho kladenรก – tak, ako to bolo pre sto rokmi, naprรญklad v obdobรญ secesie. Tento prรญstup sa postupne vytratil, pretoลพe ฤพudia mali snahu sa stรกle viac ลกpecializovaลฅ, napr. na urbanizmus, architektรบru, vnรบtornรบ architektรบru. Dnes sa obory opรคลฅ spรกjajรบ, i preto, ลพe taktieลพ zรกkaznรญci chcรบ z rรบk architekta zรญskaลฅ svojbytnรฝ a jedineฤnรฝ produkt. A kรบpeฤพลa ako priestor s veฤพkรฝm P s vysokou kvalitou pobytu je samozrejme jeho dรดleลพitou sรบฤasลฅou. Vyrieลกenie tohto priestoru je veฤพkou vรฝzvou.
Hovorรญ sa o celkom mimoriadnom ลกtรฝle tejto kรบpeฤพลovej sรฉrie. ฤo je na nej takรฉ โmimoriadneโ?
Tchoban: Pokiaฤพ chce niekto navrhnรบลฅ nejakรฝ vรฝrobok, musรญ si klรกsลฅ za cieฤพ vytvoriลฅ vรฝrobok mimoriadny, to je mรดj nรกzor. Na svete predsa existuje veฤพmi, veฤพmi veฤพa dobrรฝch dizajnรฉrov a produktov a o produkte โkรบpeฤพลaโ a o vybavenรญ kรบpeฤพne sa premรฝลกฤพa zo vลกetkรฝch strรกn a uhlov.
Pokiaฤพ s tรฝm ฤlovek zaฤne, musรญ si vlastne poloลพiลฅ otรกzku, preฤoย to vรดbec robรญ.
U mลa bolo pohnรบtkou a vรฝzvou to, ลพe som si povedal: Existuje mnoลพstvo vรฝrobkov, ktorรฉ sรบ โcoolโ a ktorรฉ tieลพ skvele vyzerajรบ, ale nedokรกลพeลก si ich predstaviลฅ v ลพivej, รบtulnej atmosfรฉre.
Rovnako existuje silnรฝ trend k objektom, k bionickej architektรบre, kde zohrรกva opรคลฅ dรดleลพitรบ รบlohu mรคkkรก, opulentnรก lรญnia. Skฤบbiลฅ tieto dve veci v sรฉriovรฝ (a napriek tomu) objekt, ktorรฝ prebรบdza chuลฅ do ลพivota a je sรบฤasne objektom dizajnovรฝm, bolo tรฝm, ฤo som si dal za cieฤพ a onรบ mimoriadnosลฅ. A dรบfam, ลพe som to aj splnil.
Akรฉ sรบ konkrรฉtne identifikaฤnรฉ znaky tejto sรฉrie? Akรฉ sรบ jej vlastnosti a ฤo je tou mimoriadnosลฅou?
Tchoban: Domnievam sa, ลพe je to zmysel pre meradlo veci, teda umiernenosลฅ, spojujรบca ฤistรฝ tvar s umnรฝmi, mรคkkรฝmi lรญniami. Znamenรก to, ลพe objekt neobsahuje hrany, a napriek tomu nejde o ลพiadne skulptรบry. Je to teda, ako dรบfam, zlatรก strednรก cesta medzi ฤistรฝm architektonickรฝm tvarom a priestorovou skulptรบrou.
ฤรญm ste sa u tejto sรฉrie nechali inลกpirovaลฅ?
Tchoban: Inลกpirรกciou mi bola predovลกetkรฝm histรณria tรฝchto objektov. Nie histรณria 20. storoฤia, kde sa uลพ omnoho viac prejavovala tendencia k dizajnovรฝm objektom. Ale skรดr 18. a 19. storoฤie, kde boli kรบpeฤพลovรฉ objekty chรกpanรฉ viac ako nรกbytok, patriaci k ลพivotu v byte alebo dokonca na zรกmku. Chcel som, aby tieto prvky vyลพarovali eลกte intenzรญvnejลกie, ลพe sa stรกvajรบ sรบฤasลฅou zariadenia kรบpeฤพne ako novo chรกpanรฉho obytnรฉho priestoru.
Prezraฤte nรกm, ako ste priลกli na nรกzov tejto sรฉrie โ Esplanade?
Tchoban: Esplanade evokuje veฤพkomesto, sรบ to najreprezentatรญvnejลกie priestranstvรก v eurรณpskych veฤพkomestรกch vรดbec. Pre mลa to sรบvisรญ i s umiernenosลฅou zavedenej opulencie. Za tรฝmto nรกzvom sa ukrรฝva veฤพkoryso poลatรฉ priestranstvo, ktorรฉ menรญ mesto v mestskรฝ svet a bรฝvanie v zรกleลพitosลฅ vo veฤพkom ลกtรฝle, ale taktieลพ typicky mestskรบ.
Keฤ zรกkaznรญk zaฤuje pojem โopulentnรฝโ, predstavรญ si pod nรญm moลพno pojmy ako okรกzalรฝ, luxusnรฝ, pompรฉzny…?
Tchoban preruลกuje…
To teda radลกej pouลพime, ako uลพ bolo povedanรฉ, โveฤพkoryso poลatรฝโ ฤi โvo veฤพkom ลกtรฝleโ… luxusnรฝ by to snรกฤ nemalo byลฅ. Na druhej strane by si kaลพdรฝ rรกd doprial trochu luxusu. Alebo pocit, ลพe si s tรฝmito objektmi obstarรกva svet, ktorรฝ je eลกte cenovo dostupnรฝ a napriek tomu mรกlinko luxusnรฝ. To nie je niฤ zlรฉho. Najvhodnejลกie teda bude vo veฤพkom ลกtรฝle.
ฤรญm sa lรญลกia jednotlivรฉ ลกtรฝly, naprรญklad purizmus, free forms a opulencia? Mรดลพete mi to struฤne vysvetliลฅ?
Tchoban: รno. Pri purizme mรกm predovลกetkรฝm na mysli ลกtruktรบru materiรกlu. Teda krรกsne, kvalitnรฉ povrchy a inลกpiratรญvne vzory tรฝchto povrchov.
Ak hovorรญm o free forms, hovorรญm o priestorovej skulptรบre a o priestoroch, ktorรฉ tรบto skulptรบru obtekajรบ a obklopujรบ.
Ak hovorรญme o opulencii alebo o veฤพkom ลกtรฝle, hovorรญme o spojenรญ oboch pojmov.
To znamenรก, ลพe objekty sรบ dostatoฤne skulpturรกlne, aby i samรฉ o sebe dokรกzali ovlรกdnuลฅ priestor. Sรบ vลกak sรบฤasne eลกte dostatoฤne puristickรฉ, aby sa nepremenili v solitรฉrny umeleckรฝ objekt. K tomu je potrebnรฝ zvlรกลกtny zmysel pre priestor, ktorรฝ nie kaลพdรฝ mรก a nie kaลพdรฝ maลฅ chce. Objekty sa u nรกs musia zaฤleniลฅ do priestoru. A to je tรก sprรกvna miera medzi purizmom a free forms.
Ako ste svojou prรกcou rozลกรญrili sortiment firmy Duravit? Doteraz predsa neexistuje ลพiadny inรฝ vรฝrobca kรบpeฤพnรญ, ktorรฝ by ponรบkal sรฉriu podobnรฝch tvarov.
Tchoban: To, preฤo som tรบto sรฉriu pre Duravit navrhol tak, ako som ju navrhol, vychรกdza zo ลกtรบdia jestvujรบcich vรฝrobkov firmy. Tie sรบ nepochybne skvelรฉ a veฤพmi, veฤพmi zaujรญmavรฉ. Duravit je skutoฤne vynikajรบcim vรฝrobcom predmetov zariadenia, ktorรฝ veฤพmi dbรก na dizajn. Vybadal som u neho trend skรดr k minimalizmu a purizmu.ย Dnes je vลกak nuansovanie dรดleลพitejลกie neลพ kedykoฤพvek predtรฝm, diverzifikรกcia podฤพa vkusu. Duravitu chรฝbalo nieฤo mรคkลกie. รno, vniesลฅ do toho viac mรคkkosti, to bolo pre mลa popudom.
Ako odhadujete รบspech tejto novej sรฉrie na nemeckom a medzinรกrodnom trhu? ฤo si od neho sฤพubujete ako dizajnรฉr?
Tchoban: Domnievam sa, ลพe sa touto sรฉriou presne โtrafรญmโ do oฤakรกvanรญ zachovaลฅ ฤistotu vkusu, teda nespreneveriลฅ sa dobrรฉmu vkusu pre ฤistรฉ tvary. Toto rรฝdzo ฤistรฉ tvaroslovie je v obฤพube u mnohรฝch Zรกpadoeurรณpanov, ale taktieลพ u zรกkaznรญkov na americkom trhu a na trhu vรฝchodnej Eurรณpy. Sรบฤasne je tu vลกak tรบลพba po รบtulnosti. Do tohto vkusu sme sa trafili veฤพmi dobre. Pretoย ako reakciu na svoje objekty oฤakรกvam, ลพe ฤพudia prรญdu a povedia: Videl som nieฤo, ฤo bolo nie celkom neobvyklรฉ ale predsa inรฉ. ฤฝudia sa totiลพ nedokรกลพu otoฤiลฅ o 180ยฐ a hneฤ sa nadchnรบลฅ pre nieฤo รบplne neobvyklรฉho. Na to bol vรฝvoj architektรบry ฤistรฝch lรญniรญ v 20. storoฤรญ prรญliลก dlhรฝ.
ฤo by ste mohli povedaลฅ k aktuรกlnemu vรฝvoju kรบpeฤพnรญ? Vyuลพitie kรบpeฤพne sa predsa zรกsadnรฝm spรดsobom zmenilo…
Tchoban: รno, i to sa odrรกลพa v mojej sรฉrii. Kรบpeฤพลa sa stala obytnรฝm priestorom. Kรบpeฤพลa uลพ nie je len miestnosลฅou pre krรกtkodobรฝ pobyt medzi spรกlลou a obรฝvacou izbou, medzi prรกcou a prechรกdzkou – stala sa obytnรฝm priestorom ako kvalitou a veฤพkosลฅou miestnosti, tak i vybavenรญm. Preto sa taktieลพ zvรคฤลกili jednotlivรฉ kรบpeฤพลovรฉ predmety zariadenia. Musia fungovaลฅ nielen ako vstavanรฉ, ale spฤบลaลฅ i moลพnosลฅ umiestnenia voฤพne v priestore. Majรบ byลฅ geometrickรฉ, ale napriek tomu skulpturรกlne, majรบ vlรกdnuลฅ priestoru, ale sรบฤasne ho nechaลฅ plynรบลฅ okolo seba, aby sa v ลom ฤlovekย mohol aj pohybovaลฅ. Spravidla sรบ to veฤพmi svetlรฉ priestory, ako naprรญklad v loftovรฝch bytoch alebo v starej zรกstavbe, ktorรฉ ฤasto vรดbec neboli urฤenรฉ na bรฝvanie. Aj v nich sa musรญ daลฅ zariadiลฅ kรบpeฤพลa. A to je okrem inรฉho vรฝzva, na ktorรบ tรกto sรฉria reaguje.
–>–>
Mรกte tuลกenie, akรฝm smerom sa bude uberaลฅ navrhovanie kรบpeฤพnรญ, kam povedie jeho cesta?
Tchoban: Myslรญm, ลพe cesta nevedie nikam. Cesta nie je spรดsob, akรฝm sa architektรบra vyvรญja. Architektรบra je skรดr kyvadlovรฝ pohyb. Cesta bude maลฅ raz koniec a architektรบra koniec nebude maลฅ nikdy. Tรฝm chcem povedaลฅ, ลพe architektรบra bude maลฅ vลพdy okrajovรฉ trendy, ale bude sa taktieลพ vลพdy priklรกลaลฅ k zlatรฉmu stredu, teda prรกve k umiernenosti. Istotne existuje tieลพ rozลกรญrenie smerom k obrรญm kรบpeฤพniam s nerovnรฝmi, voฤพne tvarovanรฝmi objektmi, ktorรฉ prechรกdzajรบ jeden do druhรฉho. Vลพdy vลกak pรดjde o projekty so sklonom k objektuรกlnosti a muzeรกlnosti. Mimo vรคฤลกinovรฝ vkus budรบ zariadenia naskrz puristickรฉ, ฤisto ฤlenenรฉ a takpovediac bez detailov. Prรญklon k stredu bude maลฅ vลพdy navrch. Teraz prรญdu na rad prรกce na detailnejลกรญch rieลกeniach a prepracovanรญ รบtulnรฝch kรบpeฤพnรญ ฤพudskรฝch meradiel. Ak by iลกlo o cestu, prestali by sme zariadenie kรบpeฤพne chรกpaลฅ uลพ pred dvoma storoฤiami. Takto ale vidรญme, ako bola kรบpeฤพลa zariadenรก vtedy, a vidรญme viac podobnostรญ s dneลกkom neลพ rozdielov. Nejde teda o cestu, pretoลพe sme sa pritom neodcudzili ani nevzdialili od tradรญcie minulosti.
Zdroj: Duravit