rozhovor so sergejom tchobanom o kupelnovej serii esplanade
Galรฉria(6)

Rozhovor so Sergejom Tchobanom o kรบpeฤพnovej sรฉrii Esplanade

V spoluprรกci s nemecko-ruskรฝm architektom Sergejom Tschobanom vznikla kompletnรก sรฉria Esplande pre firmu Duravit, intepretujรบca opulenciu ako zlatรฝ rez medzi purizmom a tzv. Free forms v internalizรกcii oboch smerov modernej architektรบry.

rozhovor so sergejom tchobanom o kupelnovej serii esplanade 5291 big image
09 tchoban big image
02 esplanade big image
16 esplanade big image
04 esplanade big image
Pรกn Tchoban, mรกte za sebou rad realizรกciรญ a mnohรญ Vรกs poznajรบ vฤaka Vaลกim architektonickรฝm vรญziรกm. ฤŒo Vรกs priviedlo k vytvoreniu vlastnej dizajnovej kรบpeฤพลˆovej lรญnie?

Tchoban: Domnievam sa, ลพe architektรบra alebo dizajn sรบ dnes komplexnรฝmi zรกleลพitosลฅami. Preto nemรดลพe zaฤรญnaลฅ tvarom budovy alebo priestorovรฝm rieลกenรญm interiรฉru. Zaฤรญna sa uลพ od kฤพuฤky dverรญ, postupuje vnรบtornรฝmi priestormi, prestupuje von a ovplyvลˆuje vonkajลกรญ plรกลกลฅ. Preto je dnes architektรบra budovy urฤovanรก komplexnรฝm pohฤพadom. Navrhnรบลฅ budovu ako celok sa pre architekta stรกva stรกle viac vรฝzvou, poลพiadavkou, ktorรก je naลˆho kladenรก – tak, ako to bolo pre sto rokmi, naprรญklad v obdobรญ secesie. Tento prรญstup sa postupne vytratil, pretoลพe ฤพudia mali snahu sa stรกle viac ลกpecializovaลฅ, napr. na urbanizmus, architektรบru, vnรบtornรบ architektรบru. Dnes sa obory opรคลฅ spรกjajรบ, i preto, ลพe taktieลพ zรกkaznรญci chcรบ z rรบk architekta zรญskaลฅ svojbytnรฝ a jedineฤnรฝ produkt. A kรบpeฤพลˆa ako priestor s veฤพkรฝm P s vysokou kvalitou pobytu je samozrejme jeho dรดleลพitou sรบฤasลฅou. Vyrieลกenie tohto priestoru je veฤพkou vรฝzvou.

Hovorรญ sa o celkom mimoriadnom ลกtรฝle tejto kรบpeฤพลˆovej sรฉrie. ฤŒo je na nej takรฉ โ€žmimoriadneโ€œ?

Tchoban: Pokiaฤพ chce niekto navrhnรบลฅ nejakรฝ vรฝrobok, musรญ si klรกsลฅ za cieฤพ vytvoriลฅ vรฝrobok mimoriadny, to je mรดj nรกzor. Na svete predsa existuje veฤพmi, veฤพmi veฤพa dobrรฝch dizajnรฉrov a produktov a o produkte โ€žkรบpeฤพลˆaโ€œ a o vybavenรญ kรบpeฤพne sa premรฝลกฤพa zo vลกetkรฝch strรกn a uhlov.
Pokiaฤพ s tรฝm ฤlovek zaฤne, musรญ si vlastne poloลพiลฅ otรกzku, preฤoย  to vรดbec robรญ.
U mลˆa bolo pohnรบtkou a vรฝzvou to, ลพe som si povedal: Existuje mnoลพstvo vรฝrobkov, ktorรฉ sรบ โ€žcoolโ€œ a ktorรฉ tieลพ skvele vyzerajรบ, ale nedokรกลพeลก si ich predstaviลฅ v ลพivej, รบtulnej atmosfรฉre.
Rovnako existuje silnรฝ trend k objektom, k bionickej architektรบre, kde zohrรกva opรคลฅ dรดleลพitรบ รบlohu mรคkkรก, opulentnรก lรญnia. Skฤบbiลฅ tieto dve veci v sรฉriovรฝ (a napriek tomu) objekt, ktorรฝ prebรบdza chuลฅ do ลพivota a je sรบฤasne objektom dizajnovรฝm, bolo tรฝm, ฤo som si dal za cieฤพ a onรบ mimoriadnosลฅ. A dรบfam, ลพe som to aj splnil.

Akรฉ sรบ konkrรฉtne identifikaฤnรฉ znaky tejto sรฉrie? Akรฉ sรบ jej vlastnosti a ฤo je tou mimoriadnosลฅou?

Tchoban: Domnievam sa, ลพe je to zmysel pre meradlo veci, teda umiernenosลฅ, spojujรบca ฤistรฝ tvar s umnรฝmi, mรคkkรฝmi lรญniami. Znamenรก to, ลพe objekt neobsahuje hrany, a napriek tomu nejde o ลพiadne skulptรบry. Je to teda, ako dรบfam, zlatรก strednรก cesta medzi ฤistรฝm architektonickรฝm tvarom a priestorovou skulptรบrou.

ฤŒรญm ste sa u tejto sรฉrie nechali inลกpirovaลฅ?

Tchoban: Inลกpirรกciou mi bola predovลกetkรฝm histรณria tรฝchto objektov. Nie histรณria 20. storoฤia, kde sa uลพ omnoho viac prejavovala tendencia k dizajnovรฝm objektom. Ale skรดr 18. a 19. storoฤie, kde boli kรบpeฤพลˆovรฉ objekty chรกpanรฉ viac ako nรกbytok, patriaci k ลพivotu v byte alebo dokonca na zรกmku. Chcel som, aby tieto prvky vyลพarovali eลกte intenzรญvnejลกie, ลพe sa stรกvajรบ sรบฤasลฅou zariadenia kรบpeฤพne ako novo chรกpanรฉho obytnรฉho priestoru.

Prezraฤte nรกm, ako ste priลกli na nรกzov tejto sรฉrie โ€“ Esplanade?

Tchoban: Esplanade evokuje veฤพkomesto, sรบ to najreprezentatรญvnejลกie priestranstvรก v eurรณpskych veฤพkomestรกch vรดbec. Pre mลˆa to sรบvisรญ i s umiernenosลฅou zavedenej opulencie. Za tรฝmto nรกzvom sa ukrรฝva veฤพkoryso poลˆatรฉ priestranstvo, ktorรฉ menรญ mesto v mestskรฝ svet a bรฝvanie v zรกleลพitosลฅ vo veฤพkom ลกtรฝle, ale taktieลพ typicky mestskรบ.

Keฤ zรกkaznรญk zaฤuje pojem โ€žopulentnรฝโ€œ, predstavรญ si pod nรญm moลพno pojmy ako okรกzalรฝ, luxusnรฝ, pompรฉzny…?

Tchoban preruลกuje…
To teda radลกej pouลพime, ako uลพ bolo povedanรฉ, โ€žveฤพkoryso poลˆatรฝโ€œ ฤi โ€žvo veฤพkom ลกtรฝleโ€œ… luxusnรฝ by to snรกฤ nemalo byลฅ. Na druhej strane by si kaลพdรฝ rรกd doprial trochu luxusu. Alebo pocit, ลพe si s tรฝmito objektmi obstarรกva svet, ktorรฝ je eลกte cenovo dostupnรฝ a napriek tomu mรกlinko luxusnรฝ. To nie je niฤ zlรฉho. Najvhodnejลกie teda bude vo veฤพkom ลกtรฝle.

ฤŒรญm sa lรญลกia jednotlivรฉ ลกtรฝly, naprรญklad purizmus, free forms a opulencia? Mรดลพete mi to struฤne vysvetliลฅ?

Tchoban: รno. Pri purizme mรกm predovลกetkรฝm na mysli ลกtruktรบru materiรกlu. Teda krรกsne, kvalitnรฉ povrchy a inลกpiratรญvne vzory tรฝchto povrchov.
Ak hovorรญm o free forms, hovorรญm o priestorovej skulptรบre a o priestoroch, ktorรฉ tรบto skulptรบru obtekajรบ a obklopujรบ.
Ak hovorรญme o opulencii alebo o veฤพkom ลกtรฝle, hovorรญme o spojenรญ oboch pojmov.
To znamenรก, ลพe objekty sรบ dostatoฤne skulpturรกlne, aby i samรฉ o sebe dokรกzali ovlรกdnuลฅ priestor. Sรบ vลกak sรบฤasne eลกte dostatoฤne puristickรฉ, aby sa nepremenili v solitรฉrny umeleckรฝ objekt. K tomu je potrebnรฝ zvlรกลกtny zmysel pre priestor, ktorรฝ nie kaลพdรฝ mรก a nie kaลพdรฝ maลฅ chce. Objekty sa u nรกs musia zaฤleniลฅ do priestoru. A to je tรก sprรกvna miera medzi purizmom a free forms.

Ako ste svojou prรกcou rozลกรญrili sortiment firmy Duravit? Doteraz predsa neexistuje ลพiadny inรฝ vรฝrobca kรบpeฤพnรญ, ktorรฝ by ponรบkal sรฉriu podobnรฝch tvarov.

Tchoban: To, preฤo som tรบto sรฉriu pre Duravit navrhol tak, ako som ju navrhol, vychรกdza zo ลกtรบdia jestvujรบcich vรฝrobkov firmy. Tie sรบ nepochybne skvelรฉ a veฤพmi, veฤพmi zaujรญmavรฉ. Duravit je skutoฤne vynikajรบcim vรฝrobcom predmetov zariadenia, ktorรฝ veฤพmi dbรก na dizajn. Vybadal som u neho trend skรดr k minimalizmu a purizmu.ย  Dnes je vลกak nuansovanie dรดleลพitejลกie neลพ kedykoฤพvek predtรฝm, diverzifikรกcia podฤพa vkusu. Duravitu chรฝbalo nieฤo mรคkลกie. รno, vniesลฅ do toho viac mรคkkosti, to bolo pre mลˆa popudom.

Ako odhadujete รบspech tejto novej sรฉrie na nemeckom a medzinรกrodnom trhu? ฤŒo si od neho sฤพubujete ako dizajnรฉr?

Tchoban: Domnievam sa, ลพe sa touto sรฉriou presne โ€žtrafรญmโ€œ do oฤakรกvanรญ zachovaลฅ ฤistotu vkusu, teda nespreneveriลฅ sa dobrรฉmu vkusu pre ฤistรฉ tvary. Toto rรฝdzo ฤistรฉ tvaroslovie je v obฤพube u mnohรฝch Zรกpadoeurรณpanov, ale taktieลพ u zรกkaznรญkov na americkom trhu a na trhu vรฝchodnej Eurรณpy. Sรบฤasne je tu vลกak tรบลพba po รบtulnosti. Do tohto vkusu sme sa trafili veฤพmi dobre. Pretoย  ako reakciu na svoje objekty oฤakรกvam, ลพe ฤพudia prรญdu a povedia: Videl som nieฤo, ฤo bolo nie celkom neobvyklรฉ ale predsa inรฉ. ฤฝudia sa totiลพ nedokรกลพu otoฤiลฅ o 180ยฐ a hneฤ sa nadchnรบลฅ pre nieฤo รบplne neobvyklรฉho. Na to bol vรฝvoj architektรบry ฤistรฝch lรญniรญ v 20. storoฤรญ prรญliลก dlhรฝ.

ฤŒo by ste mohli povedaลฅ k aktuรกlnemu vรฝvoju kรบpeฤพnรญ? Vyuลพitie kรบpeฤพne sa predsa zรกsadnรฝm spรดsobom zmenilo…

Tchoban: รno, i to sa odrรกลพa v mojej sรฉrii. Kรบpeฤพลˆa sa stala obytnรฝm priestorom. Kรบpeฤพลˆa uลพ nie je len miestnosลฅou pre krรกtkodobรฝ pobyt medzi spรกlลˆou a obรฝvacou izbou, medzi prรกcou a prechรกdzkou – stala sa obytnรฝm priestorom ako kvalitou a veฤพkosลฅou miestnosti, tak i vybavenรญm. Preto sa taktieลพ zvรคฤลกili jednotlivรฉ kรบpeฤพลˆovรฉ predmety zariadenia. Musia fungovaลฅ nielen ako vstavanรฉ, ale spฤบลˆaลฅ i moลพnosลฅ umiestnenia voฤพne v priestore. Majรบ byลฅ geometrickรฉ, ale napriek tomu skulpturรกlne, majรบ vlรกdnuลฅ priestoru, ale sรบฤasne ho nechaลฅ plynรบลฅ okolo seba, aby sa v ลˆom ฤlovekย  mohol aj pohybovaลฅ. Spravidla sรบ to veฤพmi svetlรฉ priestory, ako naprรญklad v loftovรฝch bytoch alebo v starej zรกstavbe, ktorรฉ ฤasto vรดbec neboli urฤenรฉ na bรฝvanie. Aj v nich sa musรญ daลฅ zariadiลฅ kรบpeฤพลˆa. A to je okrem inรฉho vรฝzva, na ktorรบ tรกto sรฉria reaguje.
–>–>
Mรกte tuลกenie, akรฝm smerom sa bude uberaลฅ navrhovanie kรบpeฤพnรญ, kam povedie jeho cesta?

Tchoban: Myslรญm, ลพe cesta nevedie nikam. Cesta nie je spรดsob, akรฝm sa architektรบra vyvรญja. Architektรบra je skรดr kyvadlovรฝ pohyb. Cesta bude maลฅ raz koniec a architektรบra koniec nebude maลฅ nikdy. Tรฝm chcem povedaลฅ, ลพe architektรบra bude maลฅ vลพdy okrajovรฉ trendy, ale bude sa taktieลพ vลพdy priklรกลˆaลฅ k zlatรฉmu stredu, teda prรกve k umiernenosti. Istotne existuje tieลพ rozลกรญrenie smerom k obrรญm kรบpeฤพniam s nerovnรฝmi, voฤพne tvarovanรฝmi objektmi, ktorรฉ prechรกdzajรบ jeden do druhรฉho. Vลพdy vลกak pรดjde o projekty so sklonom k objektuรกlnosti a muzeรกlnosti. Mimo vรคฤลกinovรฝ vkus budรบ zariadenia naskrz puristickรฉ, ฤisto ฤlenenรฉ a takpovediac bez detailov. Prรญklon k stredu bude maลฅ vลพdy navrch. Teraz prรญdu na rad prรกce na detailnejลกรญch rieลกeniach a prepracovanรญ รบtulnรฝch kรบpeฤพnรญ ฤพudskรฝch meradiel. Ak by iลกlo o cestu, prestali by sme zariadenie kรบpeฤพne chรกpaลฅ uลพ pred dvoma storoฤiami. Takto ale vidรญme, ako bola kรบpeฤพลˆa zariadenรก vtedy, a vidรญme viac podobnostรญ s dneลกkom neลพ rozdielov. Nejde teda o cestu, pretoลพe sme sa pritom neodcudzili ani nevzdialili od tradรญcie minulosti.

Zdroj: Duravit