Running Sushi Restaurant z dielne TheLayers Architects
Galéria(8)

Running Sushi Restaurant z dielne TheLayers Architects

Farba – fenomén, ktorého vnímanie je neoddeliteľnou súčasťou najčastejšie používaného ľudského zmyslu – zraku. Jej uplatnenie v architektúre ako estetického, funkčného alebo psychologického prvku dokáže osloviť, inšpirovať aj šokovať. Podobne je to tiež v prípade diela, ktorého autori sa naplno oddali experimentovaniu s naoko ťažko kombinovateľnými farbami. Dynamický interiér Running Sushi Baru v pražskom nákupnom centre Palladium využíva všetky formy vizuálneho vnímania farieb, ich premenlivosť, symboliku, schopnosť vytvárať ilúziu... Vzájomná súhra myšlienkových hladín vytvára z diela jednotný kompozičný a funkčný celok.

Netradičné kombinácie
Celkový koncept interiérového dizajnu Running Sushi Restaurant vychádza zo základnej filozofie práce architektonického štúdia – TheLayers Architects. Samotný názov ateliéru – Vrstvenie – prezrádza, že hlavnou prioritou pri tvorbe dizajnu je analýza a zapracovávanie jednotlivých vrstiev informácií do komplexného návrhu. Výtvarné riešenie priestoru využíva symboliku japonskej prírody. Autori projektu sa pohrali predovšetkým s farebným riešením jednotlivých kompozičných prvkov. Interiér je ladený v spektre základných farieb – žltej, zelenej, červenej a modrej.

Farbený koncept rozvíjajú obvodové steny a stĺpy. Strop a podlaha sú čierne, čím autori vytvorili akési tmavé kozmické nekonečno, vygradované konceptom vertikálnych prvkov v jarných životodarných farbách – žltej a zelenej. Tieto farby symbolizujú slnečné lúče, ktoré na jar prebúdzajú život na zemi, radosť zo života, vitalitu… Do jarnej slnečnej nálady vstupuje ako kontrast červená farba. Tá symbolizuje hojnosť. Červený akcent možno vnímať vo farebnom obklade stĺpov, osvetlení, ako aj v nápisoch na stenách. Pestrý základ priestoru dopĺňajú prvky neutrálnych farieb a jednoduchých tvarov. Uplatnenie si tu nájde aj drevo a sklo.

   

Harmónia a kontrast
Priestor reštaurácie možno funkčne rozdeliť do troch častí. Na jedálenskú časť nadväzuje kuchyňa a zázemie reštaurácie. Priestor definuje jednoduchá a funkčná dispozícia. Zázemie je izolované od verejných priestorov sadrokartónovými priečkami. Ostatné časti navzájom vizuálne komunikujú, pretože jednotlivé priestory delia od seba len sklenené priečky. Súčasťou reštaurácie je posedenie, vysunuté do haly nákupného centra, ktoré tvorí akúsi predzáhradku zariadenia. Moderná technológia vybavenia rešpektuje ekologické nároky stavby a napomáha jej udržateľnosti. Potrubia a rozvody umiestnené na strope sú ladené v čiernej farbe, aby nerušili charakter interiéru.

Celému interiéru dominuje takzvaný Running Sushi Bar, ktorý pozostáva z dvoch antikorových pultov. Tie líniovo vstupujú do jedálenského priestoru, čím ho opticky rozdeľujú na viacero častí. Spomínaný funkčný prvok je srdcom celej „All You Can Eat“ reštaurácie. Antikorové zariadenia distribuujú pripravené jedlo priamo k stolom, prostredníctvom pohyblivých pásov. Vrchná časť pultu je určená teplým jedlám ázijskej kuchyne, spodná – upravená ako chladiaci box – ponúka špeciality japonskej kuchyne – sushi, sashiny, maki a iné. Studený efekt antikorového materiá­lu utlmuje hra farebných tanierov s pokrmami, ktoré putujú pásom, a tiež červené podsvietenie baru.

Východnú filozofiu cítiť aj v kombinácii kovu a dreva. Dominantné antikoro kontrastuje s drevenými lamelovými prvkami v podhľade interiéru. Nesúmerné až náhodné usporiadanie lamiel z bieleného buku pripomína hru mikádo. Horizontálna konštrukcia, čo visí z betónového stropu, ho opticky znižuje, čím navodzuje komornú atmosféru. V podobnom duchu je riešená aj jednoduchá priečka oddeľujúca kuchyňu od jedálenskej časti. Ľahká hmota s charakterom dreveného paravánu ohraničuje pracovný priestor, avšak priezor medzi hornou a dolnou časťou obkladu umožňuje priamy kontakt hosťa s kuchárom. Kompozíciu jedálenskej časti dopĺňa jednoduchý mobiliár. Tmavé drevo stoličiek so žiarivo žltým a zeleným koženým čalúnením kontrastuje s bielymi doskami stolov z umelého kameňa. Tie sa doviezli priamo z Číny.

Číre hmoty
Horizontálny koncept dreva vyvažujú vzdušne pôsobiace vertikálne prvky, ktoré do priestoru vstupujú vo forme skla. Interiér, členený sklenenými priečkami, rozvíja symboliku japonského paravánu. Sklo je síce priehľadné, no navodzuje určitý stav intimity. Pomocou posuvných dverí možno jednotlivé priestory prepojiť alebo oddeliť – voľba sa ponecháva na návštevníkovi. Technické riešenie dverí pozostáva zo samonosného rámu, ktorý vertikálne prebieha od podlahy k stropu. V ňom je osadené posuvné priehľadné sklo. Zvislé panely dopĺňajú závesné svietidlá valcovitého tvaru, usporiadané v geometrickom rastri. Číre sklo a biele svetlo harmonicky vyvažuje farebný koncept okolia. Farebné sklené obklady Lacobel nachádzajú uplatnenie na stĺpoch a stenách niektorých častí baru a kuchyne.

Farba a svetlo
Neoddeliteľnou súčasťou farebného konceptu reštaurácie je osvetlenie. Svetlo farebných reflektorov nasvecuje jednotlivé časti interiéru, čím zvýrazňuje alebo mení ich farbu.

Lesklé materiály – sklo a antikoro lámu svetlo, príp. ho odrážajú. Takto nasvietený priestor nadobúda novú kvalitu. Svetelné spektrum reflektorov sa mení počas dňa – ráno víta návštevníkov žiarivá červená farba, na obed nadobúda celý interiér svieže modré odtiene a večer znova nastupuje červený odtieň zapadajúceho slnka.

Motív červenej farby sa uplatňuje aj v nápisoch – tradičné čínske znaky na zelených stenách predstavujú pre bežného Európana zaujímavý estetický doplnok. Zároveň reálne popisujú názvy jedál v ponuke reštaurácie.

Miriam Turancová
Foto: Stanislav Kožuch
Autori návrhu: Ing. arch. Stanislav Kožuch, Ing. arch. Mojmír Ranný