kolaz ruzinov
Galéria(7)

Po petržalskej električke ďalšie predĺženie radiály. Bratislava predstavila prvú etapu električky až k letisku

Horúcou témou posledných rokov je predĺženie petržalskej električky. A horúcou témou posledných dní je prvá etapa predĺženia ružinovskej radiály. Hlavné mesto nedávno predstavilo úvod ambiciózneho dopravného zámeru, ktorý môže výhľadovo zlepšiť spojenie až k Letisku M. R. Štefánika. Veľkému dopravnému projektu predchádza zmena územného plánu, ale aj etapizácia. Kedy môže byť realitou?

S predlžovaním tratí Bratislava nekončí

Bratislava už niekoľko rokov bojuje s dokončením predĺženia električkovej trate v Petržalke. Po niekoľkých nesplnených termínoch je vysoko pravdepodobné, že sa novou električkou verejnosť prevezie už o pár mesiacov. Dnes sa v okolí trate realizujú sadové úpravy, asfaltujú chodníky či cyklotrasy a všetko smeruje do veľkého finále.

Hlavné mesto však nekončí s predlžovaním električkových tratí a svoje plány má aj s radiálou v Ružinove. Okrem pripravovanej celkovej modernizácie, o ktorej sme podrobne informovali v tomto článku, plánuje predĺžiť ružinovskú trať až k Letisku M. R. Štefánika. Bratislava tieto úvahy nedávno potvrdila predložením zámeru na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).

Úvod do veľkého projektu

Predĺženie ružinovskej trate sa začne od obratiska Astronomická na Ružinovskej ulici, bude pokračovať priechodom cez Vrakunskú cestu a železničnú trať. Prechádzať bude v súbehu s Galvaniho ulicou (pri obchodnom centre Hornbach) po obratisko v priestore navrhovanej železničnej zastávky (TIOP) Bratislava-Ružinov.

Dôležité je poznamenať, že menované trasovanie je len prvou etapou predĺženia ružinovskej električky. Na posudzovanie hlavné mesto nepredložilo celý projekt predĺženia trate až k Letisku M. R. Štefánika. TIOP, ktorý je v dokumentácii EIA uvedený ako posledná zastávka riešeného úseku, sa nachádza len niekoľko stoviek metrov pešej chôdze od obratiska na Astronomickej ulici.

00325756
Schéma predĺženia ružinovskej radiály až k Letisku M. R. Štefánika podľa etapizácie. Hlavné mesto predstavilo zatiaľ prvú etapu znázornenú červenou farbou | Zdroj: iMHD.sk

Od tohto TIOP-u má električka pokračovať až k letisku ďalšími dvomi etapami. Radiála by ďalej smerovala k obchodnému centru Avion a druhá etapa by končila pri obchodnom dome Ikea. V poslednej tretej etape by trať pokračovala pri Ivanskej ceste až k Letisku M. R. Štefánika. Tieto úseky však dnes nie sú súčasťou dokumentácie EIA, aj napriek tomu je prvá etapa ambicióznym úvodom do veľkého projektu.

Dva varianty, jeden rozdiel

Projekt vychádza z technicko-ekonomickej štúdie, ktorú realizovala spoločnosť Valbek SK, spol. s r.o., na podnet Magistrátu hlavného mesta SR Bratislava. Trasovanie radiály zase spracovala firma Prokos, pričom nedávno predložená dokumentácia EIA ponúka dva varianty zámeru.

Prvý je vedený od obratiska na Astronomickej smerom k obchodnému centru (OC) Hornbach ponad Vrakunskú cestu, železničnú trať až k TIOP-u Ružinov. Trasovanie je vedené mimo objektu SPP a zároveň zohľadňuje možné cestné prepojenie Ružinovskej ulice a Galvaniho, ktoré je uvedené v územnom pláne.

Trať začína stúpať na mieste existujúceho obratiska Astronomická, klesá na opačnej strane v priestore areálu OC Hornbach a následne sa dostáva na úroveň terénu. Prvý variant je ukončený novým obratiskom pri navrhovanom TIOP-e Ružinov, kde je dnes len prázdna zelená plocha. Dôležité však je, že prvý variant nepočíta s využívaním existujúceho obratiska na Astronomickej. Či budú koľaje ponechané, no nebude po nich jazdiť električka, tento variant nespresňuje.

Druhý variant je vedený od obratiska smerom k OC Hornbach ponad Vrakunskú cestu, železničnú trať až k TIOP-u Ružinov. Smerovo je trasovanie v zásade rovnaké ako v prvom variante, je tu však jeden rozdiel, ktorý spočíva v spôsobe realizácie a prevádzky obratísk.

F3E0D5EB CA88 448D BA4C A2F0CAE804CA
Variant 1 (vľavo) a variant 2 (vpravo) | Zdroj: EIA

Predpokladaná je mierna odchýlka v trasovaní – pozdĺž objektu Hornbach je trať mierne posunutá juhozápadným smerom. Druhý variant rovnako počíta s realizáciou obratiska pri TIOP-e Ružinov, avšak v mierne odlišnom, tzv. úvraťovom type. Oproti prvému variantu by ostalo v prevádzke aj obratisko na Astronomickej. Z hľadiska porovnania variantov podľa kritérií miesta sa ukázala ako vhodnejšia realizácia prvého variantu.

Rýchlosť 60 kilometrov za hodinu aj nižšia hlučnosť

Oba vyššie opísané varianty počítajú s výbavou koľajových zvrškov, ktoré budú eliminovať hluk a vibrácie, a to napríklad aplikáciou bokovníc uchytených ku koľajniciam a zabudovaním podštrkovej antivibračnej rohože pod koľajové lôžko. Električková trať je navrhovaná na rýchlosť 60 kilometrov za hodinu.

Dokumentácia EIA uvádza aj detaily zmien jednotlivých ulíc. Cesta na Ružinovskej ulici bude križovaná úrovňovo prejazdom od zastávky Astronomická. Komunikácia bude v potrebnom rozsahu upravená, navrhuje sa doplnenie svetelnej dopravnej signalizácie s plnou preferenciou električkovej dopravy.

V pôvodnom obratisku na Astronomickej bude vybudovaný prestupný uzol medzi električkami, autobusmi a prímestskou autobusovou dopravou. Vrakunská cesta bude križovaná mimoúrovňovo mostom, pričom vymenený bude aj povrch vozovky Vrakunskej cesty. Existujúca spevnená plocha pred Hornbachom, kde sa aktuálne nachádza parkovisko s 33 stojiskami, bude nahradená novou plochu v časti pod mostom s 31 parkovacími miestami.

Snímka obrazovky 2025 03 31 o 14.15.55
Aktuálny stav územia obratiska na Astronomickej (vpravo) a územia OC Hornbach (vľavo hore) | Zdroj: Google Maps

Projekt závislý od zmeny územného plánu

Bratislava chce realizáciou predĺženia električky zabezpečiť prvý krok v príprave a následnej realizácii nových dráhových systémov mesta. Argumentom vzniku tohto projektu je tiež zlepšenie konkurencieschopnosti verejnej dopravy oproti automobilovej, ale aj zníženie nepriaznivých dopravných dosahov na okolie a zvýšenie ekologickej koľajovej dopravy – to znamená, že nosným systémom pre prepravu cestujúcich v smere do Bratislavy, ale aj von z hlavného mesta bude električka.

Predĺženie ružinovskej radiály je však závislé od zmeny územného plánu. „Prvým krokom k realizácii predĺženia električkovej trate po plánovaný TIOP Ružinov je zmena územného plánu hlavného mesta. Magistrát v súčasnosti pripravuje obstarávanie zmien a doplnkov územného plánu tak, aby bolo možné zrealizovať navrhovanú prvú etapu predĺženia Ružinovskej radiály,” uviedol v septembri minulého roka portál iMHD.sk.

„Na vybudovanie navrhovaného električkového obratiska (pri OC Hornbach, pozn. red.) bude mesto potrebovať získať do svojho vlastníctva pozemok, ktorý dnes vlastní súkromný investor. Za vysporiadanie pozemku plánuje mesto zmenou územného plánu umožniť zastavať jeho vlastníkovi iný pozemok,” uviedol dôležité podrobnosti iMHD.sk.

Rok 2028 a desiatky miliónov eur

Aj napriek komplikáciám s územným plánom a pozemkami hlavné mesto predpokladá začiatok výstavby prvej etapy v októbri 2026. Dokončenie príde o dva roky neskôr – v októbri 2028, pričom celkové finančné náklady prvej etapy dosiahnu 40 miliónov eur.

Dokončenie električky až k letisku v tejto dekáde nepríde a pravdepodobne ani v prvých rokoch budúceho desaťročia. Ide o finančne nákladný projekt, ktorého vznik nezávisí len od financií, ale aj od potenciálneho kapacitného využívania novej električkovej trate obyvateľmi.

Krizna ulica 2
Vizualizácia rekonštrukcie Ružinovskej radiály – premena Krížnej ulice | Zdroj: Bratislava – hlavné mesto SR

Ružinovská radiála prejde v nasledujúcich rokoch veľkými zlepšeniami. Prvým bude rozsiahla modernizácia, ktorá prinavráti rozbitú trať späť do 21. storočia. S výnimkou niektorých úsekov má totiž električková trať v Ružinove už viac ako tri desaťročia.  Začiatok rekonštrukcie je naplánovaný už v budúcom roku. Veľké pozitívum pre ružinovskú radiálu je však aj prvá etapa jej predĺženia.

Zvýši sa dostupnosť a prepojenosť do priľahlých obchodných centier (Hornbach, Avion a pod.), električka spojí obyvateľov s budúcim železničným TIOP-om Ružinov a podľa iMHD.sk tu mestská časť Ružinov pripravuje výstavbu záchytného parkovacieho domu. Z miesta na Astronomickej sa o pár rokov môže stať dôležitý dopravný uzol, ktorý bude začiatkom omnoho odvážnejšieho zámeru – potiahnuť električku ďalšími etapami až k letisku.

00325756
Snímka obrazovky 2025 03 31 o 14.15.55
F3E0D5EB CA88 448D BA4C A2F0CAE804CA
RuzinovskaRadiala 0000 2
Krizna namestie 2
Krizna ulica 2

Predĺženie ružinovskej radiály (1. etapa), Bratislava.Ružinov

Investor: Bratislava – hlavné mesto SR
Spracovateľ technicko-ekonomickej štúdie: Valbek SK
Spracovateľ trasovania električky: Prokos
Realizácia: 10/2026 – 10/2028
Rozpočet: 40 miliónov eur
Stav: v príprave