Krizna ulica
Galéria(12)

Totálna premena ulíc a špičková trať: Ružinovská radiála má prvé povolenia. Ak zastavia eurofondy, je koniec

Partneri sekcie:

Termín sa neustále posúva a rozpočet narastá. O modernizácii Ružinovskej radiály sa hovorí od roku 2014, rozsiahla rekonštrukcia sa však nezačala dodnes. Výraznejší posun nastal v poslednom období, keď projekt konečne získal prvé povolenia. Redakcia ASB dnes prináša nové vizualizácie projektu, ako aj očakávaný termín začatia výstavby a detaily, čo by nastalo, ak Slovensku zastaví Brusel eurofondy.

S výnimkou niektorých úsekov má električková trať v Ružinove vyše tri desaťročia. Rekonštrukcia jej najstarších častí sa datuje do 90. rokov minulého storočia, pričom obnovou v rokoch 2008 a 2010 prešla aj trať od Legionárskej po Líščie nivy. Komplexná obnova nosného dopravného systému v Bratislave však bola vo hviezdach.

Najskôr boli plané sľuby

O generálnej rekonštrukcii dôležitej dopravnej tepny sa začalo hovoriť pred desiatimi rokmi. V roku 2014, píše portál imhd.sk, uzavrelo hlavné mesto zmluvu o diele so zhotoviteľom, firmou Dopravoprojekt. O rok neskôr sa uskutočnilo posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA), ktorým projekt úspešne prešiel.

Po úspechoch však prišli problémy. Projektovú dokumentáciu sa nepodarilo dokončiť načas, čo znemožnilo financovať projekt cez OP Doprava 2007 – 2013. Dovtedy vyčerpané peniaze hlavné mesto vrátilo a opätovne predložilo novú žiadosť o nenávratný finančný príspevok príslušnému riadiacemu orgánu.

ruzinovska radiala1
Ružinovská radiála pri Parku Andreja Hlinku – súčasný stav | Zdroj: Google Maps

Progres nastal až v roku 2018, keď magistrát vyhlásil novú súťaž na zhotoviteľa projektovej dokumentácie. Víťazom súťaže sa opäť stala spoločnosť Dopravoprojekt, s ktorou mesto podpísalo o rok neskôr novú zmluvu. Dokumentácia mala byť pôvodne dokončená v roku 2021. História sa však zopakovala a projektová dokumentácia opäť nebola hotová v termíne, čo bolo vyargumentované pandémiou covidu.

Pôvodný začiatok rekonštrukcie v novembri roku 2022 sa tak znova posunul. Mesto odvtedy sľubovalo niekoľko rôznych termínov, rok 2024 alebo 2025. Išlo o plané sľuby, projekt stále nemal potrebné povolenia a neboli vysporiadané všetky pozemky na stavbu. Transformácia dôležitej trate sa však výrazne pohla z miesta až dnes.

Dve získali, ostávajú štyri

Rekonštrukcia Ružinovskej radiály je rozsiahly zámer, ktorý potrebuje niekoľko povolení. „Pre realizáciu uvedenej stavby je plánovaných celkovo šesť stavebných povolení a jedno ohlásenie,” spresnil pre redakciu ASB hovorca Magistrátu hlavného mesta SR Peter Bubla.

„Aktuálne je vydané jedno právoplatné povolenie mestskej časti Ružinov a jedno neprávoplatné na dráhovom úrade Bratislavského samosprávneho kraja,“ skonštatoval Bubla. V prvom prípade bolo povolenie vydané ešte v máji a týka sa asanácie a prípravy územia, preložiek či verejného osvetlenia. Druhé povolenie bolo vydané len pred mesiacom a ide o jedno z najdôležitejších. Povoľuje rekonštrukciu trate, zastávok či meniarne.

schema stavby
Ružinovská radiála – schéma členenia stavby na jednotlivé úseky | Zdroj: hlavné mesto SR Bratislava

Ďalší progres v projekte sa podľa hovorcu Bratislavy blíži: „Dve rozhodnutia sa pripravujú na Okresnom úrade Bratislava. Aktuálne bola zverejnená vyhláška o začatí konania mestskou časťou Ružinov, v blízkej budúcnosti je v príprave vyhláška o začatí konania na Špeciálnom stavebnom úrade magistrátu. Zároveň máme právoplatné ohlásenie drobnej stavby z MČ Ružinov.”

Dnes má mesto k dispozícii dve povolenia zo šiestich a jedno právoplatné ohlásenie drobnej stavby. Rekonštrukcia Ružinovskej radiály sa už posunula začiatkom verejného obstarávania na dozor stavby a sa čoskoro posunie aj vyhlásením ďalšieho verejného obstarávania. „Predpoklad vyhlásenia verejného obstarávania na zhotoviteľa stavebných prác je jeseň 2024, aktuálne sa pripravujú a finalizujú zadávacie podklady, kde sa zapracúvajú požiadavky, ktoré vychádzajú zo stavebných konaní a jednotlivých správcov,“ ubezpečil Peter Bubla.

Namiesto rozbitých koľají špičková trať i nová ulica

Ružinovská radiála sa tiahne výraznou časťou Bratislavy. Začína sa už v Starom Meste pri Špitálskej ulici a končí sa pri obratisku na Astronomickej v Ružinove. Viaceré časti trate sú v zlom stave, koľaje sú rozbité, električky dunia, škrípu, verejný priestor je upadnutý a schátraný, čo platí najmä o Krížnej ulici.

Plánovaná rekonštrukcia tento stav dramaticky zmení. Modernizácia sa začne na spomínanej Špitálskej ulici (za križovatkou s Ulicou 29. augusta) a rekonštrukcia sa dotkne koľají až po križovatku Ružinovskej ulice s Čmelíkovou, teda tesne pred obratiskom na Astronomickej. Táto časť bude modernizovaná až neskôr v rámci predĺženia radiály k TIOP-u Ružinov.

Prebudovaná bude 5 kilometrov dlhá trať. Modernizácia sa dotkne spodku, zvršku, odvodnenia, nových nástupíšť či trolejového vedenia. Zlepší sa aj dopravná signalizácia a v križovatkách, na ktorých nie je, sa dobuduje spôsobom, aby mali električky vždy prednosť. Projekt počíta aj s úpravami chodníkov, nových priechodov pre chodcov, rekonštrukciou ciest a križovatiek.

Krizna ulica
Vizualizácia budúcej podoby Ružinovskej radiály – premena Krížnej ulice | Zdroj: hlavné mesto SR Bratislava

Projekt je rozdelený na tri úseky. Prvým je Americké námestie – Legionárska, kde sa budú sústreďovať najväčšie zmeny. Koľaje tu budú premiestnené bližšie k parčíku na Americkom námestí, čím vznikne nová prestupná zastávka. Sem sa presunie aj električková zastávka na Odborárskom námestí, súčasná bude zrušená. Vznikne tak nový prestupný uzol, ktorý bude určený pre električky aj trolejbusy.

Ďalšou dôležitou zmenou je sľubovaná premena Krížnej ulice od fasády k fasáde. Projekt tu rieši celý uličný profil vrátane chodníkov, ciest, mobiliáru, cyklotrasy či parkovania. Redakcii ASB sa podarilo získať aj vizualizácie projektu, ktoré zatiaľ neboli médiami publikované a veľmi detailne zobrazujú práve budúcu podobu Krížnej.

Bezpečne k Novej tržnici a vyriešenie večne zatopeného úseku

Druhým úsekom je Legionárska – Líščie nivy. V tomto úseku už v minulosti prebehli úpravy, z tohto dôvodu sa koľajový zvršok a spodok nezrekonštruuje. Väčšina prác je zameraná na modernizáciu zastávok, dopravnej signalizácie či na výmenu a dobudovanie prevádzkových zariadení a technológií.

Pred budovou Prvej konskej železnice sa zväčší nárožie, čím sa zlúči pravý odbočovací pruh z Trnavského mýta na Legionársku s priamym pruhom. Navrhnutý je aj dlhoočakávaný priechod pre chodcov medzi električkovými zastávkami na Trnavskom mýte a Novou tržnicou, kadiaľ ľudia neustále prechádzajú aj napriek chýbajúcemu priechodu. Po novom bude aj kamerový dohľad nad celou križovatkou.

Posledný úsek sa týka Líščích nív po Chlumeckého, resp. Čmelíkovu, kde budú električky jazdiť až 65-kilometrovou rýchlosťou. Okrem úsekov prejazdných autami bude trať zazelenaná a v úseku trate pod mostom s Ružinovskou a Bajkalskou ulicou bude konečne odstránený problém s večným zaplavovaním, na čo sme sa bližšie pýtali aj hovorcu magistrátu Petra Bublu.

Krizna namestie
Vizualizácia budúcej podoby Ružinovskej radiály – Odborárske námestie v smere na Krížnu ulicu | Zdroj: hlavné mesto SR Bratislava

„V oku križovatky Bajkalská sa vybuduje podzemná retenčná nádrž s dostatočnou kapacitou, aby vedela zadržať nárazové zrážky, a s prečerpávacou stanicou, ktorá bude vodu prečerpávať do verejnej kanalizácie alebo bude možnosť s ňou zavlažovať okolité prostredie,“ zdôraznil Bubla.

V tejto časti trate, konkrétne pri ružinovskej nemocnici, Herlianskej a Tomášikovej, majú byť rovnako vytvorené združené zastávky pre električky aj autobusy. Pri úprave verejného priestoru sa bude postupovať podľa dizajnového manuálu, pričom Ružinovská ulica sa má dočkať aj osadenia populárnej tzv. Bratislavskej dlažby. Na konci tretieho úseku radiály sa opraví aj meniareň Astronomická.

Najskôr v roku 2026

Rekonštrukciou sa doprava v Bratislave výrazne skvalitní, ale aj zrýchli. Aj napriek tomu, že projekt získal dôležité povolenia a v procese napreduje, stavebné práce sa tak skoro nezačnú. „Predpokladaný termín rekonštrukcie hlavnej trate je v roku 2026 v úseku od Bajkalskej po obratisko Astronomická,“ hovorí Peter Bubla, čo znamená, že mesto chce začať časťou posledného úseku pri jazere Štrkovec.

Zvyšné úseky sa majú zrealizovať o rok neskôr. „Rekonštrukcia hlavnej trate v úseku Americké námestie – Legionárska by následne mohla prebehnúť v roku 2027. Samozrejme, o uvedených termínoch možno uvažovať za predpokladu, že nenastane k zdržanie procesu,“ triezvo konštatuje hovorca Bratislavy.

RuzinovskaRadiala 0000
Vizualizácia Ružinovskej radiály, konkrétne zastávky Nemocnica Ružinov | Zdroj: hlavné mesto SR Bratislava

Cenovka sa v minulosti odhadovala na 80 miliónov eur, postupne však narástla na sumu, ktorú dnes komunikuje hlavné mesto. „Odhadované náklady sú cca 130 miliónov eur s DPH a zväčša sú pokryté z európskych zdrojov z OP Slovensko,“ povedal Peter Bubla.

V tejto sume sú započítané aj práce na Krížnej ulici od fasády k fasáde: „Tu sme v rokovaní s ministerstvom, kde sa ešte dolaďuje podiel vlastných zdrojov a zdrojov EÚ. Potrebné zdroje mesta na práce, ktoré nemajú priamy súvis s rekonštrukciou električky, sú aktuálne odhadované cca vo výške do 10 percent. V uvedenej sume nie je započítané spolufinancovanie na EÚ fondoch.“

Ak zastavia eurofondy, Ružinovská radiála nebude

V posledných týždňoch priniesli médiá správu, že Európska komisia môže Slovensku zmraziť časť z 12,8 miliardy eur, ktoré má naša krajina pridelené v rámci eurofondov. Európskej komisii totiž prekáža zrušenie špeciálnej prokuratúry. Práve z týchto peňazí je financovaných mnoho projektov po celom Slovensku vrátane Ružinovskej radiály v Bratislave.

Pre hlavné mesto by to malo devastačné následky, čo si uvedomuje aj magistrát. „V prípade zmrazenia eurofondov by bol projekt ohrozený a s vysokou pravdepodobnosťou pozastavený. Mesto Bratislava nie je schopné taký projekt realizovať iba z vlastných zdrojov, keďže ide o finančne veľmi náročnú stavbu,“ uzatvoril Peter Bubla.

Okrem týchto noviniek ponúka redakcia ASB aj dosiaľ nepublikované vizualizácie Ružinovskej radiály, ktoré detailne zobrazujú budúcu podobu trate, ale aj vysoký štandard ulíc, verejného priestoru i nástupíšť MHD. To len dosvedčuje, aký pozitívny vplyv bude mať rekonštrukcia trate na hlavné mesto a aká je pre Bratislavu dôležitá. Pozastavenie eurofondov by preto bolo katastrofou.

Krizna ulica
Krizna namestie
RuzinovskaRadiala 0000
schema stavby
Schema2
Schema5
Schema1
Schema4

Ružinovská radiála, Bratislava-Staré Mesto, Bratislava-Ružinov

Investor: hlavné mesto SR Bratislava
Projektant: Dopravoprojekt (stavba)/ATR (vegetačné úpravy a výsadba)
Hlavný inžinier projektu: Nikola Grančič (Dopravoprojekt)
Zodpovedný projektant: Tamara Reháčková (ATR)
Realizácia: 2026 (Bajkalská – obratisko Astronomická) – ?; 2027 (Americké námestie – Legionárska) – ?
Rozpočet: 130 000 000 eur
Stav: v príprave