image 85668 25 v2
Galéria(20)

S príchuťou Mexika: churrería El Moro

Pod pojmom ‚churrería‘ si treba predstaviť cukráreň predávajúcu sladké vyprážané tyčinky churros, chuťou pripomínajúce naše šišky a podávané s horúcou čokoládou. Už na prvý pohľad El Moro nie je tradičný mexický bufet. 

01 EL MORO 02
02 EL MORO 11 1
03 EL MORO 09
04
05 Podorys C A ELMORO Plans 300dpi 01
06 REZ C A ELMORO Plans 300dpi 04
07 REZ C A ELMORO Plans 300dpi 05
EL MORO 15

Len v decembri minulého roku dokončená churrería je svetlý otvorený priestor, kde môže zákazník ponad pult sledovať vyrábanie vyprážaných chuťoviek priamo v kuchyni. Pôvodne pyrenejské pastierske jedlo z chlebového cesta pražené nad ohňom doniesli v 16. storočí do Ameriky španielski conquistadori. Značka El Moro je v hlavnom meste Mexika pojem. V predaji tradičného pouličného dezertu má viac ako 80-ročnú tradíciu a dnes funguje v štyroch prevádzkach. S cieľom vzdorovať početnej konkurencii a osloviť aj mladšiu generáciu sa spoločnosť minulý rok rozhodla pre rebranding. Zákazku získalo mexické štúdio Cadena + Asociados concept design, ktoré vytvorilo značke El Moro kompletne novú tvár.

Podnetom pre voľbu všadeprítomnej podkladovej bielej bola farba cukru, do ktorého sa churros obaľujú.

Základné kamene El Moro

Rokmi cibrenú chuť churros bolo potrebné prepojiť s vizuálne jednoznačným charakterom El Moro a vytvoriť značke osobitosť, ktorá odprezentuje bohatú históriu a hodnoty rodinného podniku pomocou súčasného vizuál­neho vyjadrenia. Architektonicko-dizajnérsky ateliér sa inšpiroval obdobím Art deco, v ktorom rodina biznis rozbiehala. V novom dizajne sa zrecyklovali aj tradične používané výrazové prostriedky spoločnosti ako vitrážové okná a najmä ‚azulejos‘. To sú štvorcové keramické kachličky s maľovanou výzdobou, typické modro-bielou farebnou kombináciou. Ich skladaním do podoby mozaiky sa vytvárajú nástenné obrazce s rozmanitou tematikou. Azulejos priniesli Arabi do Španielska a Portugalska, kde toto remeslo kultivovali hlavne Maurovia. Odtiaľ pochádza aj názov El Moro, teda Maur. 

Grafickému vizuálu pokorne ustupuje výber nenápadných svietidiel, vápnom bielený nábytok a informačný systém aplikovaný polepmi priamo na čisto biely obklad.

Ako v zápalkovej krabičke

Azulejos bol ako základný identifikačný prvok rozpracovaný do desiatich graficky štylizovaných vzorov. Následným použitím v rámci mozaiky vznikla hra nekonečných vzájomných kombinácií. Zaujímavú optickú ilúziu vytvára použitie kachličiek na všetkých stenách aj podlahách. Znejasnenú mierku priestoru pomáhajú identifikovať jedálenský mobiliár s prvkami štýlu Art deco a postavy kuchárov. Nová korporátna identita ovplyvnila aj vedľajšie prvky podniku a objavuje sa na kuchynskom servise, pracovných odevoch či webovej stránke El Moro.

Pozrieť sa na prácu lisu churrero je umožnené aj okoloidúcim cez špeciálne vytvorené zasklenie na fasáde.

Ako správna voľba sa ukázalo lineárne umiestnenie stolov a stoličiek, ktoré sa z churreríe v Mexico city takpovediac vylievajú až na ulicu.

El Moro týmto spôsobom expandovalo na chodník, kde naberá ďalších zákazníkov cez priamy kontakt. Malá netypická cukráreň so 76 m2 nemá vstupný portál, jednoducho sa celá otvára do ulice. Masívna tieniaca konzola nesie veľký názov churreríe klasického Art deco fontu. S prehľadom by ho však mohla vypustiť, nakoľko nový nezameniteľný vizuál komunikuje sám za seba.

Text: Beáta Paňáková
Foto: Moritz Bernoully
Dokumentácia: Cadena + Asociados concept design

Článok bol uverejnený v časopise ASB.