Seslong, technológia sedenia
Galéria(4)

Seslong, technológia sedenia

Partneri sekcie:

Najvznešenejšou úlohou pre dizajnéra je vraj navrhnúť stoličku. Ak navrhuje „dlhú stoličku“, je táto úloha ešte dvakrát podčiarknutá.

Téma chaise longue sa stala neoddeliteľnou súčasťou európskeho návrhárstva počas 17. storočia. Súvisí to snáď to so všeobecným zvyšovaním sociálnej lenivosti vo vrcholnom novoveku. Túto lenivosť sa od baroka už nikdy nepodarilo odstrániť a v druhej polovici 19. storočia sa dokonca stala predmetom vedeckého záujmu. Pozornosť filozofov, medzi ktorými nechýbal ani Immanuel Kant, zapôsobila aj na návrhárov nábytku, ktorí v rovnakej dobe začali vytvárať sofistikované stroje na odpočívanie.

Asi najznámejšia je Chaise Longue Le Corbusiera. Stroj na dokonalý odpočinok odvodil autor z obrazu amerického kovboja, ktorý sedí na stoličke s nohami vysoko opretými o kozub, hlavu má položenú a fajčí fajku. Veľmi sofistikovaný nábytkový kus vytvoril v päťdesiatych rokoch aj Osvaldo Borsani pre svoju firmu Tecno. Vo svojej dobe veľmi známe ležadlové kreslo P 40 možno ohýbať, vystierať, nakláňať a pritom v každej pozícii ostáva veľmi pohodlné. Napriek všetkému inžinierstvu dokázal návrhár vtlačiť svojmu dielu veľmi elegantný tvar.

Seslong Daniela Bartáka všeličo z Borsaniho návrhu uplatňuje po viac ako päťdesiatich rokoch znovu. Predovšetkým je to zaujatie pre hru s technickými systémami. Kreslo možno nastaviť do mnohých rozličných polôh, a to tak celé sedadlo, ako aj jednotlivé opierky.

Okrem spodného nastavovacieho kĺba, ktorým sa ovláda pohyb celého telesa, sú ale všetky technické detaily skryté v čalúnení. Seslong si preto zachováva eleganciu, krivka, ktorá pripomína logo firmy Nike, je skvelým tvarovým abstrahovaním pohybu. 

Daniel Barták (*1978)

Navrhovanie nábytku má v rodine Bartákovcov dlhú tradíciu, a tak sa prirodzene aj najmladší potomok vydal rovnakým smerom – vyštudoval návrhársky odbor na Fakulte výtvarných umení VUT v Brne. Jedna z prvých prác, ktoré ako študent Ateliéru produktového dizajnu vytvoril, získala v roku 2001 ocenenie Vynikajúci dizajn (udeľuje ju Design centrum Českej republiky).

Spolu s bratom Alešom založili značku ad design, ich najznámejšou realizáciou sú stojany na noviny a časopisy Saurus a Tsunami. Od roku 2004 pracuje vo firme Form, s. r. o., a zameriava sa predovšetkým na čalúnený sedací nábytok do kancelárií aj na oddych. Príklady tvorby Daniela Bartáka sú zastúpené v zbierkach Moravskej galérie v Brne. 

Čo ťa baví na dizajne?

Najväčšou dizajnovou záhradou je príroda – neprekonateľná, dokonalá a rozmanitá súhra tvarov, funkcií a konštrukcie. Príroda je môj najväčší zdroj inšpirácie. Preto, keď som dobre naladený a inšpirovaný, nápady chodia jeden za druhým. Až je niekedy problém si vybrať. Samozrejme, bez bozku od múzy to nejde, ale keď nastane takáto súhra okolností, potom skicujem a čmáram. Samotný vznik – to sú asi chvíle, ktoré ma najviac napĺňajú a bavia. 

Čo je podľa teba hlavnou úlohou, ktorú musí spĺňať dobrý nábytok?

Nábytok, ktorý má ambície byť dobrým nábytkom, musí spĺňať tri základné úlohy. Prvé dve požiadavky sú ergonómia a technológia výroby. Poslednou požiadavkou, a v dnešných časoch kľúčovou, je design. Najviac oceňujem dosiahnutú eleganciu, hravosť a vtip skĺbený s nejakým zaujímavým konštrukčným či materiálovým riešením. 

Prečo si sa vo svojom projekte zaoberal práve typom chaise longue?

Prvým lákadlom bolo pre mňa navrhnúť stoličku, ktorá je základným kusom sedacieho nábytku – to bola asi najväčšia výzva. Niekoľko som ich už navrhol, niektoré sa vyrábajú a idú celkom na odbyt. Druhé veľké lákadlo je popasovať sa s chaise longue. V interiéri je to solitérny kúsok, a preto sú na tento typ sedenia kladené nemalé estetické požiadavky. Solitér je skrátka veľká výzva pre väčšinu dizajnérov. A zlákala aj mňa.

Martina Straková
Foto: archív Daniela Bartáka a Moravskej galérie v Brne 

Autorka pracuje v oddelení užitého umenia v Moravskej galérii v Brne.