Showroom ako veľká obývačka
Súčasný showroom už ani zďaleka nie je tradičným priestorom, kde sa len predáva tovar. Dnes musí ponúknuť viac – mal by vytvoriť pohodovú atmosféru, ponúknuť invenčné nápady v dizajne, vytvoriť komfortnú predstavu o vzorovom použití produktu pre potenciálneho zákazníka. Toto všetko spĺňa nový showroom ParkettWorld v Košiciach, ktorý svojím konceptom pripomína veľkú obývačku.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Dôvod novej stavby bol jednoduchý – úspech spoločnosti podnietil jej expanziu i potrebu reprezentácie. Navyše, cieľom bolo vytvoriť pre pracovníkov pocit domova, ktorý by takto mali vnímať aj zákazníci. „V showroome zákazník vidí na veľkých plochách a pri plnom osvetlení ako parkety svojimi farbami, dekorom, štruktúrou a líniami dokážu podporiť celkovú atmosféru miestnosti a ako korešpondujú s ostatnými interiérovými prvkami – napríklad omietkami, tapetami, nábytkovými komponentmi, svietidlami a podobne,“ hovorí marketingový riaditeľ Z&Z Parkety Ladislav Janočko. „Kompozične má táto dvojpodlažná predajňa s otvorenou galériou pripomínať akúsi megaobývačku. Tu, blízko mihotajúceho sa ohňa v kozube, na pohodlnej sedačke, so šálkou kávy na stole, sa uskutočňujú stretnutia s našimi klientmi, obchodnými partnermi, architektmi, dizajnérmi či výrobcami vo veľmi inšpirujúcom priateľskom duchu.“
Koncept bol vopred premyslený, náhoda sa eliminovala. Zákonitosti trendovej prezentácie fungujú najmä na svetových výstavách, čo bolo podnetom aj pre košickú spoločnosť. Priama inšpirácia pochádza z expozície Domotex z nemeckého Hannoveru, ktorý je najväčšou výstavou podlahovín na svete. Kópia by však bola príliš lacným prístupom k showroomu. Investor sa spojil s košickým architektom Andrejom Rodziňákom a inšpiráciu posunuli k originálnemu výsledku.
„Sme zástupcami výrobcov exkluzívnych laminátových podláh, masívnych a 3-vrstvových drevených podláh, interiérových dverí, objektových a hotelových kobercov, objektových a bytových PVC, kusových kobercov a tapiet, masívnych dubových nábytkov, a preto sme chceli vytvoriť reprezentatívny priestor na predaj ich sortimentu,“ dodáva Ladislav Janočko. „Výsledný objekt, ale aj reakcie obchodných partnerov a klientov nám potvrdzujú, že sme urobili správny krok.“
Predajná hala ParkettWorld Miesto: Košice, Južná trieda Architekt: Ing. arch. Andrej Rodziňák Generálny projektant: K3-projekt, Košice Investor: Z&Z Parkety, s. r. o., Košice Začiatok výstavby: 08/2008 Ukončenie výstavby: 03/2010 Celkove investície: 1,9 mil. € Generálny dodávateľ: IN HOUSE GROUP, s. r. o., Košice Zastavaná plocha: 641,91 m2 Obstavaný objem: 7 217 m3 Úžitková plocha: 651 m2 |
Architektúra
Stavba sa nachádza v intraviláne mesta Košice, na Južnej triede v priemyselno-obchodnej zóne a prístupná je novovybudovanou príjazdovou komunikáciou priamo odbočkou z Južnej triedy. Objekt ParkettWorld mal byť pôvodne klasickou kockou, ale vývoj komunikácie medzi investorom a architektom jej priniesol obdĺžnikový tvar, ktorý zase vplýval na tvorbu interiéru. Ide o halovú stavbu, ktorej hmotovo-priestorové riešenie tvoria dva kvádre preložené cez seba. Spodný kváder je obložený drevom a perforujú ho okná. Vstupné nárožie je zasklené. Horný kváder je z panelov Kingspan sivohnedej farby a jeho celistvý výraz narúšajú pásové okná. Vzhľadom na limity pozemku je budova dole zúžená a hore sa rozširuje.
„Z hľadiska funkčnosti sme museli vyriešiť fungovanie dvoch zložiek – showroomu ako prezentačného priestoru a skladovacích priestorov,“ hovorí autor konceptu architekt Andrej Rodziňák. „Dvojpodlažný showroom sme umiestnili do prednej časti objektu, pričom administratívne priestory sú porozhadzované po celom poschodí. Na prízemí je vstupná recepcia a ďalšie priestory sú určené pre maloobchod, veľkoobchod, vedenie firmy a ekonomické oddelenie. Administratívne priestory majú zasklené tabule a sú vizuálne prepojené s okolím. Pracovníci sa tak vzájomne nerušia, ale vedenie má všetko pod kontrolou. V zadnej časti objektu sa nachádzajú skladovacie priestory s dĺžkou pätnásť metrov, kde je aj technické zázemie.“
–>–>
Estetika predaja
Zákazník musí vidieť, čo kupuje – znie motto, ktoré platí v maximálne možnej miere. Keď si zákazník hľadá v showroome svoju parketu, akoby sa prechádzal príjemným lesom. Pod nohami sa mu rozprestierajú veľké plochy drevených podláh, okolo neho zase vyrastajú stĺporadia oblepené tapetami lesa. Tie navodzujú pokojnú atmosféru prírody, ale aj intimitu, v ktorej si môže klient nerušene vyberať.
Nosný výstavný program spoľahlivo vedie zákazníka. Každá kója má svoj obsah s osobitou produktovou škálou. Podobný prezentačný princíp sa zachováva aj na poschodí, kde les vytvárajú zástupy rôznych dverí. Exkluzivitu interiéru zdôrazňujú aj vysoké dvere vedúce do administratívnych častí. Ich povrch je upravovaný kefovanou a olejovanou dyhou.
„Ľudia si môžu tovar aj ohmatať, aby sa ich predstava čo najviac zhodovala so skutočnosťou,“ hovorí Ladislav Janočko. „Výstavný priestor nie je nemenný, jeho flexibilita nám umožňuje v budúcnosti prinášať nové možnosti predaja a atraktívne marketingové aktivity.“
Súčasťou estetického vyznenia je aj snaha o skulpturálny prístup k schodisku, ktorý je dominantou vstupnej haly a na poschodí vytvára veľkorysú galériu pre otvorenú komunikáciu.
Prírodné materiály
Významnou súčasťou showroomu je materiálová zložka, ktorá vytvára charakteristickú farebnosť, estetickú pôsobivosť a trvácnosť objektu. Horný kváder je zo sivých panelov Kingspan doplnený exotickým drevom s názvom Ipe, pochádzajúcim z Južnej Ameriky. Keďže štruktúra tohto dreva je veľmi hustá, menej „pracuje“ a viac odoláva zmenám počasia. Fasádu dotvárajú zasklené plochy so systémom Schüco, ktoré zabezpečujú v interiéri dostatočné osvetlenie.
Nie náhodou sa pri vchode nachádza kmeň stromu. Ten symbolizuje ústredný materiál ParkettWorld, ale aj spojenie prírody a súčasných ľudských potrieb na bývanie. Priamočiare prírodné motívy sú kombinované s dizajnovými prvkami vystaveného tovaru a tie zase s decentným architektonickým prostredím. Aj na prvý pohľad je zrejmé, že sa dbalo na detail prvkov vytvárajúcich pôsobivú hru svetla a tieňov, ale aj logiky celku. Ocenenie českého časopisu Domo za najlepšie predajné centrum podlahovín za rok 2010 na Slovensku je len logickým vyústením ambícií, že súčasný showroom ani zďaleka nemusí byť len prázdnym obalom na tovar.
Rez
Pôdorys 1. NP
Situácia
Ľudo Petránsky
Foto: Dano Veselský
Článok bol uverejnený v časopise ASB.