Signály, ktoré vábia vstúpiť
Galéria(8)

Signály, ktoré vábia vstúpiť

Načrtnutie podoby súčasného dizajnu obchodných priestorov len príkladmi tvarovo a farebne bohatého prúdu inšpirovaného prírodou by bolo nekompletné. Tendencia k úspornému vyjadreniu a geometrii, ktorej koniec sa opakovane predpovedá od začiatku storočia, sa zatiaľ nedá obísť. Najnovšie azda naozaj stráca radikálnosť a prenikajú do nej prvky dekoratívnosti a bohatšej, teplejšej farebnosti.

Nakupovanie medzi ostrovmi

Jedna z autorít v súčasnom dizajne obchodov sa volá Sybarite. Hoci firma existuje len niekoľko rokov, má za sebou desiatky realizácií. Je aktívna aj v oblasti architektúry, najmä na Arabskom polostrove – jedným z projektov, o ktorom sa možno bude veľa hovoriť, je sedemhviezdičkový hotel Burdž Emirat na umelom ostrove s vyše 50 metrov vysokým átriom.

Torquil McIntosh a Simon Mitchel boli kolegami v londýnskej architektonickej a dizajnérskej firme Future Systems architekta Jana Kaplického a jeho britskej manželky Amandy Leveteovej. Už tam mali dôležité slovo nielen pri projektovaní významného obchodného domu Selfridge v Birminghame (2003), ale aj troch obchodov japonskej módnej značky Comme des Garçons (New York, Tokio, Paríž, 1998).

Už vo vlastnom ateliéri projektovali pre poprednú britskú módnu firmu Joseph, najvýznamnejšou realizáciou sú však obchody pre milánsku Marni. Návrh londýnskeho obchodu na exkluzívnej obchodnej ulici Sloane Street, ktorý otvorili v auguste 2003, sa považuje za jeden z najzaujímavejších v britskej metropole.

Charakteristickým znakom 12 obchodov Marni (posledné otvorili v januári v Sydney a vo februári v Moskve) je plynulý priestor s oblými tvarmi, ktorého hranice pri stenách sú občas znásobené schodíkmi v podobe amfiteátru.

Interiéry sa koncipujú ako krajina s plastickými alebo aspoň graficky na podlahe vyznačenými ostrovmi, ktorá sa v niektorých obchodoch zrkadlí v stropoch z leštenej ocele. Oceľ je dominantným prvkom aj vďaka oceľovému „stromu“ s vlnito poprehýbanými vetvami, na ktorých sú zavesené šaty – v milánskom obchode majú tieto vetvy až 12 metrov.

Zákazník v hlbinách

Nie práve estetické, ale čisto prírodné východisko predstavuje jedna z vrcholných amerických realizácií posledných rokov, ktorej autorom v januári tohto roku udelili cenu Obchod roka 2006 v kategórii od 5- do 10-tisíc štvorcových stôp (464 až 929 štvorcových metrov) v 36. ročníku súťaže Inštitútu projektantov obchodov (ISP/VM+SD).

Autorom je TVS Interiors, pobočka firmy Thompson, Ventulett, Stainback & Associates, ktorá získala už nejeden vavrín, napr. za konferenčné centrá vo Washingtone (2003), v San Juane v Portoriku (2005) a za tretie najväčšie konferenčné centrum na svete McCormick Place v Chicagu (1997). V novembri 2005 otvorili najväčšie akvárium na svete Georgia Aquarium v Atlante, postavené podľa ich projektu, v ktorom sú aj dva odmenené obchody reťazca Paradies shops.

Dizajn obchodu i tvary celej stavby sú inšpirované morským svetom – podľa slov hlavného architekta Garyho Fowlera tvarom lodí a veľkými rybami. Ich cieľom bolo zachovať aj v obchodoch atmosféru dobrodružstva a silné dojmy z objektu.

V prítmí väčšieho obchodu zvaného Za útesom sa návštevník cíti, akoby vstúpil pod vodnú hladinu, čo mu pripomenie zážitky z neďalekého akvária v 30-metrovom sklenom tuneli pod dnom nádrže. Atmosféru hlbín umocňuje svetlo zo skrytých zdrojov s rôznou intenzitou na rozličných miestach a tmavomodrá farba, ktorá sa smerom nahor zosvetľuje, čím vzniká ilúzia, že blízko je hladina, kde sa odrážajú slnečné lúče.

Faunu a flóru približujú podmorské témy, napr. pôsobivo osvetlená štylizovaná koralová stena, a zábery na plazmových obrazovkách. Terazzová podlaha, podobná ako v akváriu, imituje morské dno, vlnenie, mušle a dokonca skaly lesknúce sa v žiari reflektorov. V menšom detskom obchode Sand Dollar sú použité svetlejšie farby, dominuje azúrová a žltá na podlahe a amorfnom strope.

Berlínska inšpirácia

Čoraz častejšie sa v dizajne, vo výtvarnom umení a v módnom návrhárstve hovorí o organickom minimalizme, kde spomínané protikladné tendencie splývajú. Nedávne oživenie minimalistických tendencií v módnom návrhárstve v domoch ako Prada, Jill Sanderová, Versace, Calvin Klein by tento prúd mohlo posilniť. Autoritou svojho tvorcu by mohol zapôsobiť aj berlínsky Wunderkind Boutique, otvorený na začiatku decembra minulého roku v bezprostrednej blízkosti reprezentačného námestia Gendarmenmarkt v Berlíne. Pre svoju novú značku Wunderkind ho navrhol, resp. aranžoval jeden z tria veľkých nemeckých módnych tvorcov Wolfgang Joop (s Edwinom Lembergom) v duchu interiérov svojej postupimskej vily.

Použil objekty francúzskej dizajnérskej klasiky z prvej polovice minulého storočia (Charlotte Periandovej, Jeana Michela Franka, Jeana Prouvého, Jeana Royèreho), ktoré nedal v decembri 2003 na aukciu v newyorskej Christie, a pridal aj barokové kreslo z ďalšej rozsiahlej kolekcie. Joopove módne kolekcie sa už stabilne inšpirujú historickými obdobiami, a preto tieto tendencie v jeho butiku neprekvapujú. Francúzsky nábytok, zvlášť z obdobia Ľudovíta XIV, však momentálne dizajnéri nábytku považujú za kultový a Joopova nábytková kolekcia v kontexte tlmených farieb, výraznej podlahy z moreného orecha a tvarovo jednoduchých stojanov z leštenej ocele, čiže v kontexte s prvkami minimalizmu, môže načrtnúť novú cestu.

Karol Klanic
Foto: Andrea Martiradonna, Richard Davies, Wunderkind GmbH & Co. KG,
Thompson, Ventulett, Stainback & Associates