Silu histรณrie zbytoฤne podceลujeme, prinรกลกa totiลพ omnoho viac ako vopred oฤakรกvame
Revitalizรกcia Jurkoviฤovej Teplรกrne obletela svet. Vรฝznamnรญ slovenskรญ architekti zรญskali ลกpeciรกlne ocenenie ASB Gala Osobnosลฅ architektรบry a stavebnรญctva i Cenu verejnosti, ktorรก ich vnรญma rovnako.
Pรคtnรกsลฅ rokov ลพivota v Design factory, s ลou i s ฤพuฤmi, ktorรฝch rรกtajรบ na tisรญcky a ktorรฝch prรญbehy sa zaฤali prรกve tu, konverzie industriรกlneho dediฤstva, vรฝsledky sรบลฅaลพe Rezidencia Bottova o obnove bรฝvalej zรกmoฤnรญckej dielne, to vลกetko boli tรฉmy, ktorรฉ sme v naลกom niekoฤพkohodinovom rozhovore naฤali. Je prirodzenรฉ, ลพe sme sa nevyhli ani vรฝznamnรฝm brownfieldom, ich novรฉmu vzhฤพadu vyplรฝvajรบcemu z prรญliลก pestrej vรฝstavby. A nevynechali sme ani najlukratรญvnejลกรญ brownfield priamo v centre Bratislavy.
ฤo pre vรกs Design factory znamenรก?
Martin Paลกko: Design factory sรบ pre mลa hlavne ฤพudia, vลกetci ฤlenovia tรญmu Design factory, s ktorรฝmi sme tvorili po celรฉ tie roky รบลพasnรฝ tรญm. Zรกroveล vลกetci naลกi partneri, s ktorรฝmi sme mali tรบ ฤesลฅ spolupracovaลฅ na mnohรฝch kultรบrnych podujatiach. Architekti a umelci, pre ktorรฝch sme organizovali rรดzne vรฝstavy a prezentovali umenie, design a architektรบru. A v neposlednom rade nรกvลกtevnรญci, s ktorรฝmi sme sa poฤas rokov mohli spolu stretรกvaลฅ a z ktorรฝch sa mnohรญ stali naลกimi priateฤพmi. Jednoducho dobrรก energia.
Zuzana Zacharovรก: Design factory bola nielen prรญkladom รบspeลกnej konverzie nechrรกnenรฉho industriรกlu, ale bola to aj prvรก galรฉria architektรบry v Bratislave. A bol to vรดbec prvรฝ kultรบrny kreatรญvny priestor, ktorรฝ vznikol na pรดde mesta bez ลกtรกtnej podpory. Je prรญkladom finanฤne nezรกvislรฉho kultรบrneho centra s medzinรกrodnรฝm presahom.
Pรคtnรกsลฅ rokov ลพivota v Design factory na Bottovej je pre mลa osobne vzรกcna skรบsenosลฅ, ako priniesลฅ novรฝ ลพivot do zabudnutej ฤasti mesta a zรกroveล nรกm poskytla aj priamy nรกvod, ako s industriรกlnym dediฤstvom naloลพiลฅ a vyลฅaลพiลฅ z neho to najlepลกie popri reลกpektovanรญ vลกetkรฝch jeho pรดvodnรฝch hodnรดt.
Do sรบลฅaลพe na obnovu bรฝvalej Design factory a novej rezidenฤnej budovy, ktorรก sa bude nachรกdzaลฅ v bratislavskom downtowne, ste svoj nรกvrh poslali aj vy. Akรก bola jeho hlavnรก myลกlienka, v ฤom sa lรญลกil od ostatnรฝch a ako hodnotรญte
vรฝsledky?
Martin P.: V Design factory, resp. s ลou sme boli spojenรญ celรฝch pรคtnรกsลฅ rokov. Poznรกme vลกetky jej zรกkutia, priestory, histรณriu, architektonicko-urbanistickรฝ kontextโฆ Podmienkou sรบลฅaลพe bolo zachovaลฅ Design factory ako budovu. Zo ลกiestich sรบลฅaลพnรฝch nรกvrhov k tomu logicky pristรบpil kaลพdรฝ inak. My ako jedinรญ sme vลกak prรญkladne zachovali celรบ budovu bรฝvalej zรกmoฤnรญckej dielne.
Hodnotu sme videli nie len v stavbe samotnej a v jej atmosfรฉre, v tom, ako Design factory pรดvodne vyzerala, akรบ komunitu vytvorila, ale naprรญklad aj v tom, ลพe v suterรฉne sa nachรกdza zabudnutรฝ protileteckรฝ kryt pre 380 osรดb, ktorรฝ poฤas bombardovania Apolky v roku 1944 zachrรกnil desiatky ฤพudรญ. Tento prรญbeh tvoril jeden zo zรกkladov nรกลกho nรกvrhu. Nรกvrh sa vลกak neobmedzil len na zachovanie pรดvodnรฉho, ale bol v urฤitom smere aj inovatรญvny. V interiรฉri sme navrhli galรฉriu do vลกetkรฝch priestorov tak, aby sa nimi dalo kontinuรกlne prechรกdzaลฅ a do expozรญcie sme zapojili uลพ aj spomenutรฝ protileteckรฝ kryt.
Vznikla by tak veฤพkรก a kvalitnรก mestskรก galรฉria, ktorรก by mohla vyuลพiลฅ na svoje inลกtalรกcie a exponรกty priฤพahlรฝ park. Navyลกe prednรก fasรกda galรฉrie s vysokรฝmi industriรกlnymi oknami je nasmerovanรก do dรดleลพitรฉho bulvรกru Bottova, ktorรฝ sa takto mรดลพe staลฅ jej vรฝznamnou sรบฤasลฅou. Z pรคtnรกsลฅroฤnรฝch skรบsenostรญ ลพivota v Design factory vieme, ลพe tรกto strana celรฉho projektu mรก z hฤพadiska orientรกcie v dotyku s verejnรฝm priestorom najvรคฤลกรญ vรฝznam.
Slnko tu podveฤer vytvรกra veฤพmi prรญjemnรบ atmosfรฉru. Keฤ sme v priestore sรญdlili, mnoลพstvo akciรญ sme situovali prรกve do tejto ฤasti. Cieฤพom bolo vytvoriลฅ veฤพkรบ galรฉriu v industriรกlnom priestore s vyuลพitรญm priฤพahlรฝch verejnรฝch priestorov a parku pre vystavenรฉ exponรกty, nieฤo podobnรฉ ako Danubiana v meste, a podporiลฅ tak aktivity a ลพivot v priamom okolรญ.
Zuzana Z.: Inak sme to ani navrhnรบลฅ nemohli. V ฤase, keฤ sme odchรกdzali z Design factory, sme sa sรบstredili na napรญsanie knihy s nรกzvom Design factory ako pozitรญvny prรญklad. Tomu predchรกdzala rozsiahla vรฝskumnรก ฤinnosลฅ. Zaoberali sme sa histรณriou objektu, kedy bol postavenรฝ, kรฝm a preฤo. Mali sme ho doslova pod koลพou. Preto bolo pre nรกs aลพ posvรคtnรฉ zachovaลฅ takmer celรบ pรดvodnรบ hmotu, a to aj napriek tomu, ลพe budova nie je pamiatkovo chrรกnenรก. Je len vyhlรกsenรก za pamรคtihodnosลฅ mesta Bratislavy.
Pristupovali sme k nej tak, akoby chrรกnenรก uลพ bola. ลฝiaฤพ, v nedรกvnej minulosti vznikol vo vรฝstavbe v zรณne aj urฤitรฝ urbanisticko-architektonickรฝ konflikt, ฤo sa tรฝka pรดvodnรฉho konceptu รบzemnรฉho plรกnu. Uลพ v roku 2006 sme boli pri kreovanรญ urbanistickej ลกtรบdie, ktorรก vznikla pod vedenรญm architektky Jely Plencnerovej. Vtedy urbanistickรก koncepcia vychรกdzala z ochrany zvyลกkov priemyselnรฉho dediฤstva a zรกkladnรบ ลกtruktรบru mala tvoriลฅ kompaktnรก mestskรก zรกstavba osempodlaลพnรฝch blokov s moลพnosลฅou doplnenia vรฝลกkovรฝch stavieb len ako kompoziฤnรฝch dominรกnt ฤi akcentov.
Realita je dnes inรก, vznikla zรณna prevaลพne solitรฉrnych stavieb. Tak naprรญklad v okolรญ Design factory bolo v ลกtรบdii plรกnovanรฉ inรฉ umiestnenie vรฝลกkovรฝch objektov. V pรดvodnom urbanistickom nรกvrhu naprรญklad neexistoval objekt administratรญvnej budovy Sky Park Offices a samotnรก dominanta vรฝลกkovej stavby vo vzลฅahu k Design factory bola plรกnovanรก mimo objektu a v priestore, ktorรฝ vtedy nemusel svetlotechnicky konkurovaลฅ inej ลกtruktรบre.
Tรฝm, ลพe sa postavila budova Sky Park Offices, sa tento pรดvodnรฝ zรกmer z รบzemnรฉho plรกnu musel prispรดsobiลฅ situรกcii. My sme osadili novรบ rezidenฤnรบ veลพu tak, ลพe zasahuje do pรดvodnรฝch priestorov Design factory len minimรกlne. Ostatnรฉ rieลกenia v nejakej ฤasti objekt bรบrajรบ. Naลกลฅastie haly, ktorรฉ sรบ pre verejnosลฅ signifikantnรฉ, vo vรญลฅaznom nรกvrhu autori zachovali. Nรกm je ale ฤพรบto, ลพe nรกvrh odstraลuje suterรฉn, protileteckรฝ kryt a prรญstavbu. Myslรญm si, ลพe je to preto, ลพe budovu a jej potenciรกl vnรญmame รบplne inak ako ostatnรญ.
Martin P.: Jedno z rieลกenรญ dokonca zachovalo len ฤisto fasรกdu, ฤiลพe odstrรกnilo celรฉ vnรบtro. Urobilo z Design factory akoby kulisu pre novรบ ลกtruktรบru, ktorรก s pรดvodnou vรดbec nesรบvisรญ.
Zuzana Z.: Kaลพdรฉ z rieลกenรญ je nieฤรญm zaujรญmavรฉ a urฤite aj progresรญvne. Pre nรกs sรบ vลกak prioritou vลพdy pรดvodnรฉ hodnoty. Skรบsme si vymenovaลฅ tie najhodnotnejลกie ฤasti. V prvom rade ide o fasรกdu a halovรฉ priestory, s ktorรฝmi sa identifikuje snรกฤ kaลพdรฝ, kto tam kedy zavรญtal, a na zรกklade nรกลกho vรฝskumu je veฤพmi hodnotnรก aj suterรฉnna ฤasลฅ protileteckรฉho krytu. Ten sa, ลพiaฤพ, nedostal do povedomia ฤพudรญ a nebol ani v zadanรญ. Do pamรคte sa vลกak iste zapรญsala uliฤnรก fasรกda aj vฤaka grafike od autora Karola Trnovskรฉho, ktorรก vznikla v produkcii ฤiernych dier.
Oslovil vรกs zadรกvateฤพ do poroty?
Zuzana Z.: Chceli sme sa zรบฤastniลฅ sรบลฅaลพe. Ak by sme boli sรบฤasลฅou poroty a mohli sa na veci pozeraลฅ s naลกimi znalosลฅami, museli by sme ovplyvniลฅ aj zadanie. Zรกroveล sme chceli vyuลพiลฅ prรญleลพitosลฅ vyjadriลฅ svoj nรกzor. Od zaฤiatku, ako sme robili spolu s Jelou urbanistickรบ ลกtรบdiu, sme mali pomerne jasnรบ predstavu o tom, ako by mal vyzeraลฅ objekt Design factory v budรบcnosti, ako ho doplniลฅ dostavbou, ktorรก by bola v sรบlade s okolitou urbanistickou ลกtruktรบrou. Ale keฤลพe sa pรดvodnรฝ koncept zรณny v praxi nedodrลพal, aj nรกลก nรกvrh je teraz inรฝ.
Martin P.: Je jedna vec, na ktorรบ by som rรกd upriamil pozornosลฅ, a to je komunita, ktorรก sa v nadvรคznosti na tento priestor v priebehu tรฝch 15 rokov formovala. Aj z toho dรดvodu sme v nรกvrhu jednu z hรกl ponechali รบplne v pรดvodnom stave a dizajne. Tรก energia a atmosfรฉra tam jednoducho stรกle existujรบ. Sila komunity sa prejavila najmรค v roku 2019 v podpore za zรกchranu Design factory a zasadila sa proti jej zbรบraniu. Urฤitej ฤasti verejnosti bolo vtedy ฤพรบto, ลพe konฤรญme, ลพe sa zatvรกra takรฝ skvelรฝ priestor, plnรฝ รบลพasnej atmosfรฉry a spomienok. Vtedy sa verejnosลฅ pripojila k aktivite ฤiernych dier a Design factory vlastne zachrรกnili.
Zuzana Z.: Pozitรญvne je, ลพe vรญลฅaznรฝ nรกvrh zachovรก aspoล nieฤo. Otรกzkou ostรกva, akรบ bude maลฅ zachovanรฝ priestor nรกplล. Uznรกvam, ลพe my sme v tomto smere trochu zaujatรญ. V podstate sme to nemohli urobiลฅ inak, ako ju celรบ v ฤo najvรคฤลกej moลพnej miere zachovaลฅ.
Martin P.: V tomto duchu pristupujeme rovnako k hociktorej stavbe. Predstavte si naprรญklad, ลพe by sme v Jurkoviฤovej Teplรกrni odstrรกnili nรกsypnรญky, ลพe by sme interiรฉr len zaplnili novรฝmi podlaลพiami, ลพe by sme nemali ลพiadne รกtrium, ลพiadne priehฤพady, ani v podlahรกch. O ฤo vลกetko by sme ochudobnili vรฝslednรฉ rieลกenie. Povedzme si otvorene, ลพe je potrebnรฉ pristupovaลฅ k podobnรฝm projektom s veฤพkou pokorou. To je jedinรฝ princรญp, s ktorรฝm mรดลพeme reรกlne nieฤo zachovaลฅ pre budรบce generรกcie a tieลพ si uctiลฅ genia loci danรฉho priestoru. Nรกm predsa nejde len o โkulisuโ.
Keฤ sa bavรญme o tom, ฤo zachovaลฅ a preฤo nebรบraลฅ, tak v prvom rade si musรญme uvedomiลฅ, ลพe tu mรกme danรบ urฤitรบ kvalitu pรดvodnej industriรกlnej architektรบry, atmosfรฉru danรฉho miesta, historickรบ hodnotu a prรญbeh. A pรฝtajme sa teda, ฤi sme dostatoฤne kultรบrne vzdelanรญ na to, aby sme hodnotnรบ architektรบru dostatoฤne vedeli oceniลฅ, vedeli ju zachovaลฅ a zakomponovaลฅ do prostredia. Mรกme vรดbec takto rozmรฝลกฤพajรบcich developerov? Ak nie, neฤudujme sa. Keฤ uลพ zadanie dรกva moลพnosลฅ bรบraลฅ, tak sa tak aj stane. A navyลกe sa obraciame na zahraniฤnรฝch architektov, ktorรญ nevedia niฤ o histรณrii danรฉho miesta a ฤพahลกie sa im navrhuje na zelenej lรบke. Bez znalosti miesta a obsahu pรดvodnej industriรกlnej stavby je ลฅaลพkรฉ dospieลฅ k zachovaniu ฤohokoฤพvek.
Vรฝsledkom je potom bรบranie a รบplne novรก ลกtruktรบra v kontraste s pรดvodnou. Vtipnรฉ je, ลพe sme potom svedkami snahy, ako do novรฉho diela, novej modernej ลกtruktรบry dostaลฅ nejakรบ pรดvodnรบ atmosfรฉru, ako umelo vytvoriลฅ industriรกlne interiรฉry, rรดzne samoรบฤelnรฉ oceฤพovรฉ konลกtrukcie a prvky pรดsobiace akoby industriรกlne. Pritom mรกme mnoลพstvo pรดvodnรฝch originรกlnych industriรกlnych priestorov, ktorรฉ by si zaslรบลพili len viac รบcty.
Zuzana Z.: To je aj o nastavenรญ celospoloฤenskej kultรบrnej รบrovne. V roku 2015 sme mali vรฝstavu v Design factory s nรกzvom Malรฉ utรณpie. Kurรกtor vรฝstavy prof. Pippo Ciorra z mรบzea architektรบry MAXXI v Rรญme nรกm povedal zaujรญmavรบ myลกlienku: โNeurobte tรบ istรบ chybu, ktorรบ sme urobili my Taliani. Na zรกchranu naลกej pรดvodnej architektรบry sme si pozvali vรฝznamnรฝch zahraniฤnรฝch architektov v domnienke, ลพe nรกm zachrรกnia naลกe mestรก. Opak je pravdou.โ
Vyjadrenรญm naลกej รบrovne alebo neรบrovne je aj to, ลพe si myslรญme, ลพe ak pozveme silnรฉ menรก, pomรดลพeme mestu a zlepลกรญme รบroveล naลกej architektรบry. Ale ฤo musรญme v rรกmci tvorby kvalitnรฉho priestoru mesta robiลฅ, je รญsลฅ systรฉmom od celku k detailu, a nie naopak. Musรญme teda zaฤaลฅ celkovรฝm priestorovรฝm konceptom so vลกeobecne akceptovateฤพnou vรญziou rozvoja mesta. Aj u nรกs. To by vytvorilo dobrรฝ podklad aj pre tvorbu kvalitnรฝch zadanรญ pre rieลกenie menลกรญch รบzemnรฝch ฤastรญ.
Martin P.: Eลกte by som sa rรกd vrรกtil k tej, nazvime to ลกablรณne, s ktorou niektorรญ developeri pristupujรบ k projektom alebo stavbรกm z minulosti, hoc i nedรกvnej. Zvyฤajne v prvom kole nechajรบ schรกtraลฅ pรดvodnรฝ objekt do havarijnรฉho stavu. Druhรฝm krokom je vypracovanie statickรฉho posudku a vyhodnotenie objektu ako nestabilnรฉho, aลพ ลพivotu nebezpeฤnรฉho.
Budovu dajรบ nรกsledne odstrรกniลฅ a na zelenej lรบke postavia nieฤo novรฉ. Tรกto ลกablรณna fungovala dlhรฉ roky. Jedinรฝ spรดsob, ako sa mรดลพeme dostaลฅ k novรฉmu pohฤพadu, je รญsลฅ cez prรญklady. Existujรบ uลพ developeri, ktorรญ tak robia. A prรกve cez tieto prรญklady ich mรดลพu nasledovaลฅ ฤalลกรญโฆ Kรฝm budรบ prรญkladnรฉ rieลกenia absentovaลฅ, niฤ sa nezmenรญ. A moลพno aj z Design factory zostane len torzo. Ale aj to torzo bude prรญkladom zachovania nieฤoho, ฤo bolo pรดvodnรฉ. Ostane tam odkaz, stopa.
ฤiลพe zachrรกniลฅ torzo je lepลกie ako zbรบraลฅ. Bude to ฤalลกรญ prรญklad toho lepลกieho prรญstupu. Potom snรกฤ bude nasledovaลฅ ฤalลกรญ a ฤalลกรญ. Postupne sa developeri, ale i architekti budรบ v tejto tรฉme vzdelรกvaลฅ a zdieฤพaลฅ si navzรกjom svoje skรบsenosti. A postupne budรบ maลฅ k nรกลกmu dediฤstvu stรกle vรคฤลกiu รบctu. A nakoniec moลพno bude hanbou bรบraลฅโฆ
Jedinรฝ legรกlny spรดsob, ako v naลกej krajine mรดลพeme zatiaฤพ ochrรกniลฅ hodnotnรฉ stavby, je vyhlรกsiลฅ ich za nรกrodnรบ kultรบrnu pamiatku (NKP). Hneฤ ako je budova vyhlรกsenรก za NKP, je kladenรฝ omnoho vรคฤลกรญ dรดraz na jej obnovu. Preฤo musรญ byลฅ budova vyhlรกsenรก za NKP, aby sa zachovala? Nemusรญ. Ochrana by mala byลฅ automaticky to prvรฉ, ฤo nรกm napadne.
Ako vnรญmate rozsiahle รบzemie zรณny Chalupkova? Akรฉ pouฤenie by sme si mali zobraลฅ, ฤoho sa vyvarovaลฅ?
Zuzana Z.: Mnohรฉ dobrรฉ veci, ktorรฉ eลกte mohli zostaลฅ, uลพ zanikli. A nemรกm na mysli len stavby. Na fakulte sme v rรกmci vertikรกlneho ateliรฉru โDediฤstvo pre rozvojโ spolu s pani docentkou Evou Krรกฤพovou rieลกili so ลกtudentmi presne tento problรฉm. V tom ฤase tam eลกte bolo mnoลพstvo industriรกlnych detailov, ktorรฉ sa mohli zachovaลฅ, naprรญklad v rรกmci verejnรฉho priestoru. Vลกetko je uลพ preฤ.
Vytipovali sme okrem toho aj poslednรฉ stavebnรฉ objekty, na ktorรฉ sa viazala histรณria kedysi najvรคฤลกej priemyselnej zรณny mesta. Na tom sme zaloลพili dramaturgiu podujatia Industrial Days 5 {Okolo Apolky}. Nenachรกdzali sa tu len budovy takej hodnoty ako Jurkoviฤova Teplรกreล, Klingerka alebo Design factory. Bola tam i budova znรกmeho mรคsiarstva Orbรกn, orientรกlny veฤพkoobchod, hala Elektrรกrne a Vila riaditeฤพstva na ฤulenovej a inรฉ budovy, ktorรฉ mali hodnotu. Tieto objekty by dnes mohli vytvoriลฅ industriรกlnu stopu. So ลกtudentmi sme sa snaลพili hฤพadaลฅ rรดzne formy, ako ju vo verejnom priestore zviditeฤพniลฅ.
Dnes nรกm v zรณne ostalo z pรดvodnรฉho industriรกlu len zopรกr izolovanรฝch solitรฉrov. Jurkoviฤova Teplรกreล je jedinรก integrovanรก do vรคฤลกieho projektu so svojรญm pevnรฝm miestom aj do budรบcnosti a je akoby diamantom uprostred. Moลพno prรกve ten silnรฝ kontrast voฤi novรฝm budovรกm v okolรญ ju robรญ eลกte hodnotnejลกou. Bรบranie si treba vopred dobre premyslieลฅ. Po odstrรกnenรญ stavby uลพ nie je cesty spรคลฅ. Potom uลพ len mรดลพeme odkazy na pรดvodnรบ histรณriu miesta transformovaลฅ buฤ do nรกzvu, alebo, ฤo je eลกte horลกie, do nejakรฉho vtipnรฉho architektonickรฉho detailu.
Niekedy sa mi to javรญ tak, ลพe my by sme boli schopnรญ aj zbรบraลฅ ฤiฤmany a nรกsledne ako ospravedlnenie presadzovaลฅ ฤiฤmiansky ornament. Robiลฅ veci len dodatoฤne nie je tรก sprรกvna cesta.
Ak sa pozrieme do naลกich radov, nie je to aj o sebavedomรญ architektov? Nehovorรญm, ลพe nemรกme zavolaลฅ tรฝch zahraniฤnรฝch. Mรกm skรดr pocit, ลพe tรญ naลกi sรบ v kรบte…
Zuzana Z.: Nepopieram, zahraniฤnรฉ menรก sรบ dobrรฝm marketingovรฝm ลฅahom. Je na nรกs, aby sme developerom a investorom ukรกzali, ลพe aj na Slovensku je mnoลพstvo kvalitnรฝch a vรฝbornรฝch architektov. รno, mรดลพeme volaลฅ aj tรฝch zahraniฤnรฝch, ale to automaticky neznamenรก, ลพe sรบ lepลกรญ a kvalitnejลกรญ.
Martin P.: Eลกte sa vrรกtim k tej Jurkoviฤovej Teplรกrni, resp. zรณne Chalupkova. Ako Zuzana povedala, vznikajรบ solitรฉry, kaลพdรฝ developer mรก svoje รบzemie ฤi pozemok. Na ลom mรดลพe robiลฅ veci podฤพa platnรฉho รบzemnรฉho plรกnu. Developeri medzi sebou ale nekomunikujรบ a nekoordinujรบ sa. Myslรญm si, ลพe je chybou, ลพe nie je stanovenรฉ akรฉsi desatoro verejnรฉho priestoru celรฉho รบzemia.
รzemie takto nie je zladenรฉ do kompaktnรฉho celku. Mesto v tomto smere uลพ zaฤalo konaลฅ, ฤo je urฤite dobrรฝ signรกl. Pre takรบto veฤพkรบ zรณnu by bolo naprรญklad ลกลฅastรญm, keby boli autรก v celej zรณne eliminovanรฉ รบplne. To znamenรก, ลพe by sa vchรกdzalo do podzemia len po obvode zรณny. Uchrรกnili by sme tรฝm verejnรฝ priestor iba pre peลกรญch. Vnรบtornรฉ ulice zรณny a parter by sa tak venoval kompletne ฤพuฤom. A nikomu by to neuลกkodilo, prรกve naopak.
Moลพno k tejto tรฉme pristรบpiลฅ v ฤalลกรญch รบzemiach, ktorรฉ sa budรบ budovaลฅ nanovo. Mohli by byลฅ s priebeลพnรฝm kvalitnรฝm parkom a verejnรฝm priestorom pre peลกรญch a cyklistov kontinuรกlne cez omnoho vรคฤลกie รบzemie, naprรญklad pre celรบ rieลกenรบ zรณnu. Vznikla by tรฝm รบplne inรก kvalita celรฉho verejnรฉho priestoru.
Zuzana Z.: V architektรบre je veฤพmi dรดleลพitรฉ sรบstrediลฅ sa na mierku vnรญmateฤพnรบ z polohy chodca. Toho, keฤ krรกฤa po ulici, nezaujรญma, ฤo je na 10. poschodรญ. Zaujรญma ho aktรญvny parter.
Martin P.: Tu by som spomenul aj prรญklad sรฝpok v Jarovciach, kde sme realizovali nรกลก experiment takpovediac na dedine, ktorรก mรก pribliลพne 3 000 obyvateฤพov a v ktorej absentovalo nรกmestie. Zachovali sme dva pรดvodnรฉ objekty, dotvorili sme voฤพnรฉ plochy novou zรกstavbou, vลกetky autรก a parkovanie sme vลกak dali do podzemia, ฤo nebolo lacnรฉ rieลกenie.
Zachrรกnili sme tak ale celรฝ pozemok mimo budov pre verejnรฝ priestor. Vytvorili sme kvalitnรฉ nรกmestie s aktรญvnym parterom, kde sa mรดลพe odohrรกvaลฅ pestrรฝ ลพivot pre vลกetkรฝch obyvateฤพov Jaroviec. Do Jaroviec to prinesie novรบ kvalitu ลพivota. Je to priestor pre vลกetkรฝch โ deti, mladรฝch, starรฝch, rodiny, priestor pre komunitu. Videli sme tu zastavovaลฅ ฤพudรญ z Kittsee, ktorรญ uvรญtali vznik takรฉhoto priestoru, ktorรฝ majรบ na skok, resp. po ceste.
Pre porovnanie sa pozrime na hlavnรฉ nรกmestie v Rusovciach, kde je podobnรฝ priestor, rovnako s aktรญvnym parterom s prevรกdzkami, ale v strede s veฤพkรฝm parkoviskom pre pribliลพne 60 รกut. Predstavte si, ลพe by bolo parkovanie pod zemou. Vznikol by tu novรฝ kvalitnรฝ verejnรฝ priestor na stretรกvanie sa a trรกvenie voฤพnรฉho ฤasu pre komunitu. Tak, ako to mรกme moลพnosลฅ vidieลฅ a pouฤiลฅ sa na prรญkladoch v rรดznych malรฝch mesteฤkรกch v Holandsku ฤi Belgicku…
Do tohto ฤรญsla pripravujeme i ฤlรกnok o hoteli Kyjev. Cรญtite nejakรบ zmenu v nastavenรญ spoloฤnosti pri nazeranรญ na tรบto ฤasลฅ mesta?
Zuzana Z.: Aktuรกlne je to asi najzaujรญmavejลกia zรณna v meste. A je len a len na nรกs, pouฤenรฝch z minulosti, ฤo s touto zรณnou urobรญme. Pretoลพe ฤพudia si uลพ koneฤne uvedomujรบ jej hodnotu. A to nielen z hฤพadiska mena autora vรฝznamnรฉho slovenskรฉho architekta, ktorรฝ hotel Kyjev a OD PRIOR projektoval, ale aj z historickรฉho aspektu โ uลพ teraz sa bavรญme o moderne.
Len pรกr rokov dozadu sme ju automaticky znevaลพovali, pretoลพe bola predovลกetkรฝm socialistickรก. Ale mne vychรกdza z danej lokality v rรกmci udrลพateฤพnosti veฤพmi veฤพa pozitรญvneho.
Martin P.: Architektรบra hotela Kyjev a OD Prioru je sama o sebe vรฝnimoฤnรก a kvalitnรก. ฤiลพe, samozrejme, nebรบraลฅ je zรกklad. To by nรกm nemalo ani napadnรบลฅ. Treba nรกjsลฅ len najlepลกรญ spรดsob, ako tieto budovy zrekonลกtruovaลฅ a postaviลฅ na novรบ รบroveล a otvoriลฅ smerom po obvode na okolitรฝ verejnรฝ priestor. Zรกroveล parkovanie na okolitรฝch plochรกch kompletne presunรบลฅ do podzemia a vyuลพiลฅ vลกetky strechy.
Tento priestor mรก obrovskรบ ลกancu premeniลฅ sa na jeden atraktรญvny komplex s viacerรฝmi funkciami zasadenรฝ do verejnรฉho mestskรฉho priestoru. Atraktรญvny vzhฤพad pรดvodnรฉho konceptu a historickรฝ odkaz mu v tom mรดลพe len pomรดcลฅ. Silu histรณrie zbytoฤne podceลujeme, prinesie totiลพ omnoho viac ako vopred oฤakรกvate. Rovnako ako to potvrdila aj Jurkoviฤova Teplรกreล.
Ste spoluzakladateฤพmi ocenenia I.CON.A โ Industrial CONversion Award. ฤo je jej hlavnรฝm cieฤพom a vaลกรญm hnacรญm motorom pri jeho organizovanรญ?
Zuzana Z.: Popri tvorbe by sme nemali zabรบdaลฅ ani na neustรกle vzdelรกvanie a ลกtรบdium dobrรฝch prรญkladov. Tรฉma konverziรญ je naลกou agendou uลพ od roku 2005 nielen prostrednรญctvom priamej architektonickej tvorby, ale aj v oblasti vรฝchovno-vzdelรกvacej, vรฝstavnej a propagaฤnej prostrednรญctvom nรกลกho obฤianskeho zdruลพenia Design factory.
Cieฤพom vyhlรกsenia sรบลฅaลพe a udelenia ceny bola propagรกcia a prezentรกcia inลกpiratรญvnych prรญkladov konverziรญ priemyselnรฉho dediฤstva na Slovensku. Myลกlienkou zorganizovaลฅ a vyhlรกsiลฅ takรบto sรบลฅaลพ sme sa zaoberali uลพ veฤพmi dlho, no v rรกmci naลกich podujatรญ Industrial Days sme doposiaฤพ prezentovali len inลกpiratรญvne prรญklady zo zahraniฤia a minulรฝ rok sme mohli bilancovaลฅ uลพ aj na Slovensku.
Podujatie sprevรกdzala vรฝstava 20 najรบspeลกnejลกรญch projektov pod nรกzvom Konverzie Slovenska, ktorรบ sme sami kurรกtorsky aj vrรกtane sรบhrnnรฉho katalรณgu realizovanรฝch diel za poslednรฝch 20 rokov pripravili.
Ste ฤerstvรฝmi drลพiteฤพmi ocenenia ASB Gala โ Osobnosลฅ architektรบry a stavebnรญctva. Kto je pre vรกs v tejto oblasti osobnosลฅou?
Martin P.: Je krรกsne, keฤ sa venujete tomu, ฤo vรกs bavรญ. My v tomto mรกme ลกลฅastie, pretoลพe nรกs to nielen bavรญ, ale mรกme to ลกลฅastie spolupracovaลฅ aj so skvelรฝmi ฤพuฤmi. A o to krajลกie je, keฤ mรกte tรบ silu a energiu venovaลฅ sa tomu, ฤo vรกs bavรญ aj v zrelom veku, takpovediac stรกle, aลพ do konca, ako naprรญklad majstri herci pรกn Chudรญk ฤi pรกn Lasica.
Pre mลa osobne je krรกsnym prรญkladom a osobnosลฅou v naลกej oblasti architekt Ivan Matuลกรญk. Jeho ฤistรฉ koncepty mnohรฝch stavieb sรบ prรญkladom pre ostatnรฝch โ ako je aj dneลกnรก tรฉma hotela Kyjev. A obdivuhodnรฉ bolo jeho zanietenie pre vzorovรฉ rieลกenia pre rรดzne typy stavieb, ako naprรญklad Patio, Elipsion ฤi Triangolo. Je to pre mลa Pรกn architekt so svojimi pokrokovรฝmi myลกlienkami.
Zuzana Z.: Pre mลa osobne je v tejto oblasti osobnosลฅou kaลพdรฝ, kto je svojej profesii oddanรฝ, sprรกva sa zodpovedne, je รบprimnรฝ a mรก korektnรฉ vzลฅahy nielen v rรกmci svojho tรญmu, ale aj so svojimi obchodnรฝmi partnermi. A je jedno, ฤi ide o developera, investora, stavebnรฉho robotnรญka, pracovnรญka stavebnรฉho รบradu, stavebnรฉho inลพiniera ฤi architekta. Kaลพdรฝ jeden z tohtoroฤnรฝch nominantov je vรฝraznou osobnosลฅou stavebnรญctva a architektรบry a ocenenie by si rovnako zaslรบลพil.
Zuzana Zacharovรก (55)
Medzi jej najvรฝznamnejลกie realizovanรฉ projekty patrรญ budova Design factory vย Bratislave, ktorรบ sย kolegami Martinom Paลกkom aย Zoranom Michalฤรกkom zrekonลกtruovala. Stojรญ nielen za architektonickou koncepciou, ale taktieลพ za obsahovou vรญziou Design factory ako nezรกvislรฉho centra kultรบry vย Bratislave sย vรฝraznou vzdelรกvacou stratรฉgiou orientovanou na deti aย mlรกdeลพ.
Zaloลพila podujatie Design factory college. Autorsky prispela aj kย obnove industriรกlnych priestorov divadla Meteorit, kde sa podieฤพala aj na tvorbe scรฉnografie viacerรฝch predstavenรญ. Participovala na projekte obnovy Elektrรกrne Pieลกลฅany.
Projekt zรญskal ocenenie Pamiatka roka 2014 aย nominรกciu na cenu Mies van der Rohe Award. Za projekt Jurkoviฤovej teplรกrne NKP zรญskala viacerรฉ ocenenia: Cena Duลกana Jurkoviฤa 2022, Stavba roka 2020/2021, Architecture Master Prize Award 2022, BIGSEE Architecture Award 2022 aย nominรกciu na cenu Mies van der Rohe Award.
Martin Paลกko (56)
11 rokov pracoval vย tรญme Ortner &ย Ortner vo Viedni na projektoch MQ Wien aย Schauspielhaus Zรผrich. Je spoluzakladateฤพom kreatรญvneho centra Design factory 2005. Vo svojom portfรณliu mรก realizรกciu ฤalลกรญch vรฝznamnรฝch projektov, okrem inรฝch aj Jurkoviฤovรบ teplรกreล NKP vย Sky Parku, Refinery Gallery, Polyfunkฤnรฝ dom Moskovskรก, za ktorรฝ zรญskal Cenu ARCH 2008 aย Cenu D. Jurkoviฤa 2008, Bory Home I., rezidencie Zrรญnskeho ฤi Foxhouse aย mnoho ฤalลกรญch.
Participoval na obnove priemyselnรฉho objektu Elektrรกrne Pieลกลฅany. Projekt zรญskal ocenenie Fenix Pamiatka roka 2014 aย nominรกciu na cenu Mies van der Rohe Award. Je autorom rekonลกtrukcie industriรกlneho areรกlu Dve sรฝpky, ktorรฝ ponรบkne ฤalลกรญ novรฝ kultรบrny priestor vย Bratislave.
Za projekt Jurkoviฤovej teplรกrne NKP zรญskal viacerรฉ vรฝznamnรฉ ocenenia: Cena Duลกana Jurkoviฤa 2022, Stavba roka 2020/2021, Architecture Master Prize Award 2022, BIGSEE Architecture Award 2022 aย nominรกciu na cenu Mies van der Rohe Award.