Škandinávsky design
Galéria(13)

Škandinávsky design

Elegancia príslovečnej škandinávskej skromnosti stojí pevne na nohách tradície severského štýlu. Ten si ide vlastnou cestou a vytvára svojský dialekt jazyka svetového dizajnu. Bez pompéznosti a pozérstva, ľudský a cenovo prístupný... 


Nostalgická spomienka alebo moderný dizajn? V prípade nábytku Sakura platí oboje. (foto a dizajn: HansK)


Kreslo Swan Aarneho Jacobsena susedí so stolíkom Ad-Just. Kovová kostra stolíka ohybom prechádza do dreveného masívu. (foto a dizajn: Add Interior)

Skrotené barančeky Rockin´Kei navrhli v Piet Boon Zone. „Napásli” by sa aj v divokých inšpiráciach karlínskeho bytu zo strany 30. (foto: P. Gootes)


V minimalistickom dizajne stolíka sa ukrýva úložný priestor. (foto a dizajn: HansK)


Dôslednú remeselnú zručnosť a čistú formu dopĺňajú dvojsmerné zásuvky.
(foto a dizajn: Getama


Vďaka premyslenému návrhu modulovej policovej steny Add-On, ktorú Rasmus Kjr vytvoril z troch základných dielov, môže v interiéri vzniknúť niekoľko variantov nekonvenčného minimalistického nábytku z dubového alebo orechového dreva. (Add Interior)

V Škandinávii sa svietidlám prikladá mimoriadny význam. Prosté, ale premyslené tvary schránok svetla vznikajú aj pod značkou Belid. Svietidlo Opera od Jorna Utzona už od roku 2005 decentne vnáša dramatický akcent do pokojných vôd škandinávskeho interiéru.
(foto a dizajn: Lightyears)
Lampa ako výtvarný objekt: T & T Floor
(foto a dizajn: Ljus i Hus)
Mladý dánsky dizajn autorky Jessici Riedel
sa vydal na cestu používania tradičných materiálov a mäkkých foriem. Stolička Zander z borovice na kovovej podnoži.
(The Danish Design School, foto: Green House)
Škandinávska moderna 30. rokov minulého storočia podnes ovplyvňuje svetové dizajnérske dianie a náš štýl bývania. Pristane jej dôraz na líniu, tvar, formu. Obľubuje svetlé drevo, nachádza inšpiráciu v národnej identite. Severský štýl je stále moderný. Bez veľkého kriku, verný remeselnej tradícii si získal svojich verných všetkých sociálnych vrstiev.

Nábytok a doplnky z dielní severu si bez rozpakov a pochybností odnášajú ľudia už celé desaťročia do svojich domovov. Fínsky, švédsky, nórsky, dánsky, ale aj holandský dizajn bol ekologický, verný prostrediu, z ktorého vzišiel, a orientovaný na sociálnu zodpovednosť skôr, ako tieto pojmy a vyhlásenia prišli do módy. Oni tam na severe vedia, že dizajn život neprevalcuje! Predmetom nechýba pokora ku každodennosti, premyslená jednoduchosť a vtip.

Škandinávsky dizajn sa podpísal pod bytové zariadenia a predmety dennej potreby, ktoré pôsobia ako starí známi priatelia. S úprimným prekvapením sa pýtate: Prečo tak dobre vyzerajú? Sú nám blízke prírodnými materiálmi, zmyslom pre prítomnosť, priamosťou a nenáročnosťou. Ak sa vyznačujú minimalizmom, tak s fantáziou, ak štylizáciou, tak jednoduchou. Na staronové inšpirácie zo súčasnej Škandinávie sme sa pozreli na tohtoročnej štokholmskej výstave nábytku a dizajnu.  

Spojenie škandinávsky design sa od pamätnej londýnskej výstavy v roku 1951 stalo oficiálnym pojmom, ktorý široká verejnosť prijala aj vďaka putovnej výstave po Amerike (1954 – 1957). V polovici minulého storočia symbolizoval severský štýl modernizmus.

K ikonám moderného nábytkového dizajnu stále patria a podnes sa vyrábajú také kúsky ako stohovateľná stolička Panton od dánskeho návrhára Vernera Pantona, kreslo Pastil od Aamieho, kreslo Lamino z tvorby Yngveho Ekströma alebo kreslo Egg a stolička Mravec, ktoré sú príznačné pre dánsky organický funkcionalizmus Aarne Jacobsena.

Súčasťou moderných interiérov ostáva stolička Tulip Eera Saarinena a večnou inšpiráciou abstraktné sklenené tvary a nábytok z ohýbanej preglejky fínskeho architekta Alvara Aalta. Neskôr sa ujal napríklad Wegnerov dizajn očistený od príkras, ale s prívetivou funkčnosťou.

TEXT: Marína Ungerová
FOTO: archív firiem