ล kola na Kanรกrskych ostrovoch
Galรฉria(8)

ล kola na Kanรกrskych ostrovoch

Zaujรญmavรก architektรบra vznikรก aj na miestach, ktorรฉ mรกme skรดr spojenรฉ s leลˆoลกenรญm a dovolenkou. Budova ลกkoly dramatickรฝch umenรญ na jednom z Kanรกrskych ostrovov z architektonickej kancelรกrie gpy arquitectos je toho dรดkazom. Monumentรกlny prรญstup nevyรบstil do potlaฤenia ฤพudskej mierky, prรกve naopak. Tvorcovia navrhli odvรกลพnu koncepciu budov, v strede ktorรฝch sa nachรกdza variabilnรฝ priestor, ktorรฝ sa z obyฤajnรฉho foyer mรดลพe zmeniลฅ aลพ na divadelnรบ scรฉnu.

ล kola sa nachรกdza v meste Santa Cruz de Tenerife na ostrove Tenerife, ktorรฝ je jednรฝm z Kanรกrskych ostrovov. Architekti z kancelรกrie gpy arquitectos, ktorรญ z tohto ลกpanielskeho ostrova priamo pochรกdzajรบ, sa museli popasovaลฅ s pozemkom v problematickom kontexte. Hlavnou osou je ulica Pedra Suรกreza, priฤom budovy, ktorรฉ ju lemujรบ, majรบ dosลฅ rozdielnu vรฝลกku. Nekopรญrujรบ svahovitรฝ terรฉn ulice, a preto je ich ฤelnรก fasรกda vลพdy ako keby odkrojenรก. Gpy arquitectos sa rozhodli komplikovanรฝ terรฉn povaลพovaลฅ za vรฝhodu a navyลกe maximรกlne vyuลพiลฅ vรฝhฤพad, ktorรฝ pozemok na kopci nad mestom poskytuje. Niektorรฉ prevรกdzky ลกkoly sรบ preto zabudovanรฉ pod terรฉnom, ich strecha potom jeho sklon kopรญruje. Podlaลพia nad terรฉnom sรบ odskoฤenรฉ, netvoria tak uliฤnรบ lรญniu. Autori sรญce rezignovali na pouลพitie fasรกdy ako dominantnรฉho exteriรฉrovรฉho prvku, jej potenciรกl zato vyuลพili v polosรบkromรฝch priestoroch budovy.

Teรณria a prax

ล kola dramatickรฝch umenรญ mรก dve hlavnรฉ funkcie, ktorรฉ sa potom odrรกลพajรบ aj v prevรกdzke. Jednou je vรฝuฤba povedzme skรดr teoretickรก, druhou je vรฝuฤba praktickรก. Nevyhnutnรฝm zรกzemรญm onej druhej funkcie je priestor divadla. Architekti navrhli jednoduchรบ obdฤบลพnikovรบ miestnosลฅ, ktorรก umoลพลˆuje veฤพkรบ variabilitu. Prรกve nad ลˆou sa nachรกdza terasa, ktorรก ลกkolu spรกja s verejnรฝm priestorom ulice. K terase vedie rampa – vchod v juhozรกpadnom rohu pozemku. Tรก nรกs zรกroveลˆ zavedie k srdcu budovy โ€“ ku krytรฉmu nรกdvoriu. Je centrom akademickรฉho ลพivota, je spojnicou medzi divadlom a budovou s prevรกdzkami na vรฝuฤbu. Zรกroveลˆ ponรบka moลพnosลฅ zmeniลฅ sa na otvorenรบ scรฉnu.

Nรกdvorie mรก svahovitรบ podlahu,ย  jeho sklon reaguje na sklon pozemku. V jeho ฤele sa vinie cik-cak ลกtruktรบra betรณnovej rampy, ktorรก sa pre predstavenie mรดลพe zmeniลฅ tak na javisko, ako aj na hฤพadisko. Po ich stranรกch sa tรฝฤia dve budovy, vรฝลกkovo rovnakรฉ, kontrastnรฉ v materiรกloch. Juลพnรฉ krรญdlo tenerifskej ลกkoly umenia susedรญ s budovou miestneho symfonickรฉho orchestra, ktorรก je rovnako ako ona postavenรก z betรณnu. Tรกto ฤasลฅ preberรก rovnakรฝ materiรกl a nechรกva ho v pohฤพadovej รบprave. Naopak severnรก budova je obloลพenรก borovicovรฝm drevom, jej tvar je navyลกe komplikovanejลกรญ. Sรบฤasลฅou panelovรฉho obloลพenia Dolly Varden sรบ aj skladacie okenice. Drevo potom prechรกdza aj na strechu, ktorรก obe krรญdla spรกja a zรกroveลˆ zastreลกuje nรกdvorie. Jej ukonฤenie pripomรญna krรญdlo lietadla, oblรฝ tvar zjemลˆuje jej monumentรกlnosลฅ. V juลพnom krรญdle nรกjdeme uฤebne, vrรกtnicu a sklady. Oproti potom svoje miesto naลกli kancelรกrske prevรกdzky, kabinety pedagรณgov a kniลพnica.

Variabilnรฝ priestor nรกdvoria presne nedefinuje, kde by sa po premene na divadlo malo nachรกdzaลฅ javisko a kde hฤพadisko. Rovnako voฤพnรก je koncepcia uzatvorenรฉho a otvorenรฉho priestoru. โ€žSama budova je javiskom, v ktorom je miesto kulisou, obyvatelia herci a kde ostrov, na ktorom stojรญ, tvoria pozadie,โ€œ upresลˆuje jeden z architektov ลกtรบdia Gonzรกlez Pรฉrez. Predstavenie tak ovplyvลˆuje momentรกlne poฤasie, prelet lietadla alebo zatรบlanรฝ vtรกk; architektรบra tak vychรกdza v รบstrety sรบฤasnรฉmu trendu divadelnรฉho umenia, a nielen jeho, โ€“ interakcii.

Monumentรกlnosลฅ ย 

Celรก stavba je pomerne zloลพitรก a pรดsobรญ monumentรกlne. Tento dojem je posilnenรฝ rรดzne sa vinรบcimi rampami, schodiskami so zรกbradliami z hrubej ocele a predovลกetkรฝm kฤพukatou konลกtrukciou na nรกdvorรญ. O to civilnejลกie potom vnรญmame interiรฉry uฤebnรญ a kabinetov. Gpy arquitectos nepracujรบ s ornamentom a ich detailmi, naprรญklad svetlรญkmi, sรบ aลพ skulpturรกlne. Jedinรฝm ornamentom, ak by sa to tak dalo nazvaลฅ, je svetlo a prรกca s nรญm. Prenikรก budovou otvormi okien, vikierov aj ลกkรกrami. Zaujรญmavo je rieลกenรก juลพnรก fasรกda. ลฝelezobetรณnovรก konลกtrukcia je zdvojenรกย  a tak zabraลˆuje prehriatiu miestnostรญ. Zรกroveลˆ rozptyฤพuje svetlo a vytvรกra prรญjemnรบ svetelnรบ pohodu.

V Santa Cruz sa priemernรก teplota pohybuje okolo dvadsaลฅ stupลˆov. ล kole tak chรฝba vykurovanie a um inลพinierov sa sรบstredรญ skรดr na klimatizรกciu. Vฤaka architektonickรฉmu rieลกeniu juลพnej fasรกdy sa vzduchotechnika nachรกdza v jedinej miestnosti โ€“ v divadelnej sรกle. Fasรกda administratรญvnej ฤasti je orientovanรก na sever, preto si mรดลพe dovoliลฅ zasklenie v celom rozsahu. Autori pri nรกvrhu poฤรญtali s prirodzenรฝm vetranรญm prievanom.

Novรบ umeleckรบ ลกkolu v Tenerife nie je ฤพahkรฉ uchopiลฅ. Avลกak jej nevลกednรก kombinรกcia materiรกlov, sklon nรกdvoria aj mohutnรก rampa majรบ svoje funkฤnรฉ aj estetickรฉ dรดvody. O to viac zamrzรญ, ลพe medzi nรกdvorรญm a terasou zbytoฤne figuruje prvok vyvรฝลกenรฉho balkรณna. Uzatvorenie priestoru sรญce prinรกลกa vรคฤลกรญ pocit intimity a zรกroveลˆ ponรบka ฤalลกie atraktรญvne miesta pre divรกkov pri predstaveniach, avลกak radikรกlne narรบลกa to najcennejลกie, ฤo sa ลกkole samo ponรบka โ€“ unikรกtny vรฝhฤพad na mesto a more.

Kanรกrske ostrovy si rozhodne zaslรบลพia ลกirลกie spektrum asociรกciรญ, neลพ akรฝm zvรคฤลกa disponujeme. K plรกลพam a palmรกm si mรดลพeme priradiลฅ aj dobrรบ architektรบru.

Nรกzov stavby:
Escuela de Artes Escรฉnicas de Tenerife
Miesto: Tenerife, ล panielsko
Investor: Cabilo Insular de Tenerife (Ostrovnรก rada Tenerife), Gobierno de Canarias (vlรกda Kanรกrskych ostrovov)
Architekt: gpy arquitectos, Juan Antonio Gonzรกlez Pรฉrez, Urbano Yanes Tuรฑa
Spoluprรกca: Fรฉlix Perera Pรฉrez, Gustavo Garcรญa Bรกez, Constanze Sixt
Charakteristika: novostavba
Projektant: Luis Darรญas Martรญn, Josรฉ Miguel Navarro
Konลกtrukcie: Martรญnez Segovia, Fernรกndez, Pallas y Asociados
Nรกklady na realizรกciu: 943,7 EUR/mยฒ
Zastavanรก plocha: 3 360 mยฒ
Funkcia: umeleckรก ลกkola

Hana Roguljiฤ
Foto: Teresa Arozena, Efraรญn Pintos, Joaquรญn Ponce de Leon, Constanze Sixt

Najฤรญtanejลกie