Sย krรญzou narastรก potreba rรฝchlej aย efektรญvnej prepravy
Galรฉria(8)

Sย krรญzou narastรก potreba rรฝchlej aย efektรญvnej prepravy

Leteckรก doprava na Slovensku zaลพila vย ostatnรฝch rokoch nebรฝvalรฝ rozvoj, aย to najmรค vฤaka prรญchodu nรญzkonรกkladovรฝch leteckรฝch prepravcov. Na letisku M. R. ล tefรกnika vย Bratislave vย sรบฤasnosti prebieha rozsiahla rekonลกtrukcia, modernizรกcia aย vรฝstavba novรฉho terminรกlu, ktorรฝ zodpovedรก medzinรกrodnรฝm ลกtandardom aย vytvรกra podmienky na rozลกirovanie vย prรญpade ฤalลกieho rozvoja leteckej dopravy vย naลกej krajine. Vย sรบฤasnosti sรญce letisko registruje รบtlm sรบvisiaci sย hospodรกrskou situรกciou, vย budรบcnosti by vลกak aj vฤaka obnove malo predstavovaลฅ vรฝznamnรฝ dopravnรฝ uzol, najmรค vย segmente nรญzkonรกkladovej prepravy. รšlohu veฤพkรฉho medzinรกrodnรฉho uzla vย regiรณne naproti tomu stรกle predstavuje blรญzke viedenskรฉ letisko Schwechat, kde vย sรบฤasnom obdobรญ rovnako prebiehajรบ stavebnรฉ prรกce sรบvisiace sย rozลกirovanรญm terminรกlu.

Boom cestujรบcich
Zaujรญmavosลฅou je, ลพe pรดvodnรฝ objekt bratislavskรฉho terminรกlu postavili vย roku 1970, ale uลพ oย ลกesลฅ rokov neskรดr vznikol prvรฝ nรกvrh jeho ฤalลกieho rozลกirovania. ฤŽalลกie รบvahy oย modernizรกcii technolรณgiรญ aย dizajnovom zlepลกenรญ budovy pre cestujรบcich podnietil masรญvny rozvoj leteckej dopravy na Slovensku vย prvรฝch rokoch nรกลกho milรฉnia. Vย roku 2004 letiskom preลกlo necelรฝch 900-tisรญc cestujรบcich, priฤom predpokladanรก kapacita budovy bola 2 aลพ 2,5ย miliรณna osรดb roฤne. Vย rozpรคtรญ rokov 2003 aลพ 2006 poฤet cestujรบcich roฤne narastal vย priemere oย 60 %.

โ€žIลกlo oย kombinรกciu viacerรฝch faktorov, priฤom jednรฝm zย najvรฝznamnejลกรญch bol rozvoj spoloฤnosti SkyEurope Airlines vย naลกej krajine aย prรญchod รญrskej nรญzkonรกkladovej spoloฤnosti Ryanair na slovenskรฝ trh vย oktรณbri 2005. Ak porovnรกme nรกrast vรฝkonov od roku 2003, iลกlo bezpochyby oย najvyลกลกรญ rast (+ 400โ€‰%) spomedzi vลกetkรฝch letรญsk eurรณpskych hlavnรฝch miest. Slovรกci objavili neobmedzenรฉ moลพnosti cestovania, ktorรฉ im ponรบkala leteckรก doprava. Tรก sa svojou cenovou dostupnosลฅou postupne stรกvala vรกลพnym konkurentom inรฝm, menej pohodlnejลกรญm spรดsobom dopravy,โ€œ vysvetฤพuje Dana Madunickรก, PR manaลพรฉrka aย hovorkyลˆa Letiska M. R. ล tefรกnika โ€“ Airport Bratislava, a. s. Sย nรกrastom cestujรบcich sa zaฤali meniลฅ aj vรฝchodiskovรฉ parametre projektu obnovy letiska. Do popredia vystรบpila aj potreba rozลกirovania terminรกlu.

Eลกte predtรฝm vลกak muselo letisko rieลกiลฅ zmeny spojenรฉ so vstupom Slovenska do Eurรณpskej รบnie aย zaฤlenenรญm krajiny do schengenskej zรณny. Vyลพiadali si vybudovanie prรญletovej haly C, ktorou sa zabezpeฤilo odฤlenenie schengenskรฝch aย neschengenskรฝch cestujรบcich na prรญlete. Hala C je urฤenรก pre odbavovanie schengenskรฝch cestujรบcich. Stavebnรฉ รบpravy sรบฤasne letisko vyuลพilo na dispoziฤnรฉ zmeny, ktorรฉ zvรฝลกili hodinovรบ priepustnosลฅ budovy. Majรบ prispieลฅ kย vรคฤลกiemu pohodliu rastรบceho poฤtu cestujรบcich osรดb vย prechodnom obdobรญ, kรฝm neprebehne plnรก rekonลกtrukcia budovy. รšvahy oย rekonลกtrukcii aย modernizรกcii terminรกlu podstatnรฝm spรดsobom ovplyvnila plรกnovanรก privatizรกcia letiska, ktorรก vrcholila na prelome rokov 2005 aย 2006. Investรญciu do modernizรกcie mal podฤพa pรดvodnรฝch oฤakรกvanรญ realizovaลฅ novรฝ strategickรฝ partner.

Vlรกda vลกak rozhodla oย odstรบpenรญ od zmluvy oย privatizรกcii pre nesplnenie privatizaฤnรฝch podmienok. Preto sa ustanovil novรฝ manaลพment letiskovej spoloฤnosti, ktorรฝ mal pripraviลฅ novรฝ plรกn rozvoja letiska. โ€žJe ลฅaลพkรฉ povedaลฅ, ako by dopadla prรญpadnรก privatizรกcia letiska, najmรค vย sรบฤasnej ekonomickej situรกcii, keฤ leteckรฉ spoloฤnosti bojujรบ oย preลพitie aย samotnรฉ letiskรก zรกpasia sย poklesom cestujรบcich. Aj dostavba novรฉho letiskovรฉho terminรกlu Skylink na letisku Schwechat sa odsunula na jรบl 2011 namiesto tohto roka,โ€œ uvรกdza Dana Madunickรก.

Poฤet cestujรบcich vybavenรฝch na bratislavskom letisku vย rokoch 2000 aลพ 2009

Zdroj: Letisko M. R. ล tefรกnika โ€“ Bratislava Airport, a. s.

Poฤet pohybov lietadiel na bratislavskom letisku vย rokoch 2000 aลพ 2009

Zdroj: Letisko M. R. ล tefรกnika โ€“ Bratislava Airport, a. s.

Obnova za chodu
Zaฤiatkom minulรฉho roka vlรกda rozhodla, ลพe vย prvej etape obnovy letiska sa bude robiลฅ vรฝstavba prvej ฤasti odletovรฉho terminรกlu, vrรกtane nรกstupnรฝch mostov, aย nรกsledne po jej sfunkฤnenรญ dostavba druhej ฤasti terminรกlu vย mieste sรบฤasnej odletovej haly. Ak si nรกrast dopravy vyลพiada ฤalลกie kapacity, bude rozvoj letiska pokraฤovaลฅ smerom kย dneลกnej riadiacej veลพi aย na trรกvnatej ploche popri odjazdovej komunikรกcii. Na prรญprave aย realizรกcii prebiehajรบceho projektu sa podieฤพajรบ architekti spoloฤnosti AGA Letiลกtฤ› Praha, dlhoroฤnรญ pracovnรญci aย ลกpecialisti bratislavskรฉho letiska, ako aj externรญ konzultanti. Letisko bude maลฅ novรบ modernรบ odletovรบ budovu sย celkovou รบลพitkovou plochou vyลกe 43-tisรญc m2. Jej roฤnรก kapacita sa zvรฝลกi zo sรบฤasnรฝch pribliลพnรฝch 2,6 miliรณnov na okolo 5 miliรณnov cestujรบcich, maximรกlna hodinovรก priepustnosลฅ budovy bude 1ย 500 cestujรบcich.

Nรกroฤnosลฅ rieลกenia leteckรฝch stavieb spoฤรญva vย tom, ลพe okrem prรญsluลกnej nรกrodnej legislatรญvy aย technickรฝch noriem treba pri nรกvrhu rieลกenia zohฤพadลˆovaลฅ aj celรบ ลกkรกlu medzinรกrodnรฝch predpisov. Novรฝ terminรกl sa prispรดsobuje ลกtandardom aย odporรบฤaniam ICAO (Medzinรกrodnej organizรกcii civilnรฉho letectva) aj IATA (Medzinรกrodnej asociรกcie leteckej prepravy). Tieto ลกtandardy definujรบ parametre letiskovej infraลกtruktรบry aย stavieb. Vย terminรกli potom urฤujรบ vย zรกvislosti od predpokladanej hodinovej ลกpiฤky odporรบฤanรบ veฤพkosลฅ jednotlivรฝch odbavovacรญch priestorov na odlete aย prรญlete, vrรกtane poฤtu odbavovacรญch pracovรญsk (obchodnรฉ, pasovรฉ, bezpeฤnostnรฉ aย colnรฉ odbavovanie). Novรฝ terminรกl bude vybavenรฝ modernรฝmi informaฤnรฝmi aย bezpeฤnostnรฝmi technolรณgiami ฤi technolรณgiami, ktorรฉ zaistia prรญjemnรฉ prostredie vย Terminรกli. Zรกroveลˆ si rekonลกtrukcia vyลพiada spojenie novรฉho odletovรฉho terminรกlu sย terminรกlom Bย (pochรกdza zย 90. rokov minulรฉho storoฤia) aย nรกstupnรฝmi mostmi, ktorรฉ sa realizovali vย rokoch 2007 aลพ 2008.

โ€žPrevรกdzkovรฉ hฤพadisko je vย prรญpade tรฝchto stavieb, pochopiteฤพne, rozhodujรบce, ale takisto vznikรก veฤพkรฝ priestor na nรกvrh architektonickรฉho rieลกenia. Kaลพdรก stavba by mala citlivo reagovaลฅ na svoje okolie. Pri stavbe na zelenej lรบke je architekt podstatne menej viazanรฝ neลพ pri objekte, ktorรฝ sa mรก nachรกdzaลฅ medzi existujรบcou zรกstavbou. Zรกroveลˆ si treba uvedomiลฅ, ลพe letiskovรฝ terminรกl je ฤasto prvรฝm vstupom do navลกtรญvenej krajiny. Zย tohto pohฤพadu treba zabezpeฤiลฅ, aby bol prรญchod na letisko bezproblรฉmovรฝ aย prรญjemnรฝ, pretoลพe prvรฝ dojem ฤasto vytvรกra podmienky pre nรกslednรฝ pobyt vย krajine,โ€œ hovorรญ Peter ฤŒiviลก, riaditeฤพ spoloฤnosti AGA โ€“ Letiลกtฤ›, s.ย r. o. Podฤพa jeho slov je projekt rekonลกtrukcie aย dostavby Terminรกlu bratislavskรฉho letiska ลกpecifickรฝ najmรค vzhฤพadom na spojenie existujรบcich aย novรฝch priestorov aย vรฝstavbu po etapรกch. Stavba sa zรกroveลˆ realizuje vย stiesnenรฝch priestorovรฝch podmienkach aย bez preruลกenia prevรกdzky na letisku, ฤi obmedzenia kapacity sรบฤasnรฝch odbavovacรญch priestorov.

Architektรบra
Architektonickรฉ rieลกenie novรฉho terminรกlu spoฤรญva vย jednej vรฝraznej budove, ktorรก zabezpeฤรญ vลกetky potrebnรฉ funkcie sรบvisiace sย vybavenรญm cestujรบcich aย batoลพiny. รšstrednรฝm priestorom dynamickej stavby je verejnรก odletovรก hala. Svojรญm prechodom cez tri nadzemnรฉ podlaลพia terminรกlu vytvรกra veฤพkorysรฝ priestor, ktorรฝ je zasklenรฝ zo vลกetkรฝch strรกn. Hlavnรฝmi vertikรกlami na ลˆu nadvรคzujรบ vลกetky podlaลพia. Do haly bude vฤaka progresรญvnemu zastreลกeniu prenikaลฅ prirodzenรฉ osvetlenie poฤas celรฉho dลˆa. Na hlavnej fasรกde, orientovanej smerom kย prednรกdraลพiu, sa bude nachรกdzaลฅ vรฝraznรฝ nรกpis BRATISLAVA AIRPORT. Prรญstupovรบ stranu dotvorรญ vysokรฝ rad prieฤelia sย nadvรคzujรบcimi verejnรฝmi vnรบtornรฝmi priestormi. Letiskovรก strana budovy sa prispรดsobuje juลพnej orientรกcii zvรฝลกenรฝm priestorom vย tranzitnej hale. Vstupy do terminรกlu prekrรฝvajรบ zavesenรฉ konzoly (markรญzy). Vystupujรบ zย jednoduchej hmoty prieฤelia aย ฤlenia ju tak, aby sa zabrรกnilo vplyvu extrรฉmnych poveternostnรฝch podmienok. Vรฝraznรฝm prvkom sรบ nรกstupnรฉ mosty, ktorรฉ lemujรบ celรบ dฤบลพku letiskovej fasรกdy na odletovej strane terminรกlu. Budรบ zabezpeฤovaลฅ plynulรฝ prechod cestujรบcich zย tranzitnej haly do autobusov.

Vฤaka tomuto rieลกeniu sa vรฝrazne zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ pohybu osรดb na odbavovacej ploche aย zamedzรญ sa tieลพ prรญpadnรฝm kolรญziรกm. Dispoziฤnรก koncepcia novรฉho terminรกlu podliehala prevรกdzkovรฝm poลพiadavkรกm aย potrebรกm pred vybavenรญm cestujรบcich aย batoลพiny, ako aj po ลˆom. Zรกmerom bolo vytvoriลฅ prevรกdzkovo prehฤพadnรฉ priestory sย jednoduchou aย rรฝchlou orientรกciou pre cestujรบcich. Zย koncepฤnรฉho aย prevรกdzkovรฉho hฤพadiska ide oย klasickรฝ terminรกl sย jeden aย pol รบrovลˆovรฝm odbavenรญm (odbavenie cestujรบcich prebieha vย jednej vรฝลกkovej รบrovni terminรกlu, odbavenie cestujรบcich na odlete vo dvoch vรฝลกkovรฝch รบrovniach terminรกlu). Podlaลพia prepรกjajรบ pohyblivรฉ schody, schodisko aย vรฝลฅahy, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ vย centrรกlnej ฤasti haly. Interiรฉr objektu charakterizuje striedanie priestorov so zvรฝลกenรฝm stropom sย priestormi, ktorรฉ majรบ beลพnรบ svetlรบ vรฝลกku aย ktorรฉ sa vyhradili sluลพobnej technickej zรณne.

Na prรญzemรญ terminรกlu sรบ verejnรฉ odletovรฉ priestory na vybavovanie cestujรบcich. Druhรฉ nadzemnรฉ podlaลพie slรบลพi okrem sluลพobnรฝch priestorov ako druhรฝ prรญstup kย odletom aย zรกroveลˆ rozลกiruje sluลพby vo verejnej hale. Cesta kย odletom vedie eskalรกtormi zย priestoru verejnej odletovej odbavovacej haly na tretie nadzemnรฉ podlaลพie. Tรกto ฤasลฅ verejnej haly slรบลพi kย nรกstupu cestujรบcich do odletovรฝch neverejnรฝch priestorov. Moลพno si odtiaฤพ vychutnaลฅ vรฝhฤพad na vรคฤลกiu ฤasลฅ verejnej haly, prednรกdraลพie aย neฤalekรฉ Karpaty. Odletovรฉ priestory (tranzitnรก hala) budรบ napojenรฉ na sluลพby (naprรญklad kaviarne, reลกtaurรกcie, obchody, ฤi kรบtiky pre matky sย deลฅmi).

Etapy vรฝstavby

Vรฝstavba novรฉho terminรกlu sa rozdeฤพuje do troch fรกz. Vย aprรญli sa ukonฤila nultรก resp. predprรญpravnรก etapa, ktorรก zahล•ลˆala novรฉ dopravnรฉ rieลกenie vย predstaniฤnom priestore, premiestnenie osvetฤพovacรญch stoลพiarov vybavovacej plochy aย preloลพenie kolektoru, ฤiลพe inลพinierskych sietรญ. Do uลพรญvania sa uviedlo novรฉ autobusovรฉ nรกstupisko aj vรฝstupisko. Priestor pre krรกtkodobรฉ zastavenie osobnรฝch automobilov sa presunul spred terminรกlu na novovybudovanรบ komunikรกciu so ลกikmรฝm stรกtรญm. Vzhฤพadom kย vรฝstavbe sa poฤas letnรฝch letnรฝch mesiacov pre ฤalลกie odฤพahฤenie prรญjazdovej aย odjazdovej komunikรกcie upravil aj reลพim na parkovisku. Vstup na parkovisko aj vรฝstup je vย jeho zadnej ฤasti, kde moลพno realizovaลฅ uลพ aj platbu. Komunikรกcie sรบ sรบฤasลฅou koneฤnรฉho dopravnรฉho rieลกenia pred terminรกlom.

Dรดvodom ich budovania je aj odklon verejnej dopravy zย priestorov prednรกdraลพia aย jej usmernenie tak, aby nedochรกdzalo kย obmedzeniam, ฤi uลพ vย rรกmci dopravy alebo vรฝstavby. Novรฉ umiestnenie osvetฤพovacรญch stoลพiarov mรก vรคzbu na vรฝstavbu terminรกlu, ako aj na novรฝ spรดsob stรกtia lietadiel โ€“ zo ลกikmรฝch prejazdnรฝch stojรญsk na kolmรฉ, tzv. NOSE-IN. Preklรกdku kolektora inลพinierskych sietรญ si zasa vyลพiadala jeho poloha existujรบceho kolektoru, ktorรฝ prechรกdza cez stavenisko novรฉho terminรกlu.

Podzemnรฝ letiskovรฝ kolektor je na Slovensku unikรกtom. Jedlhรฝ 240 metrov aย jeho vnรบtornรก svetlosลฅ predstavuje 2,5 ร— 3,3 metra. Prvรก fรกza investรญcie sa zameriava na samotnรบ stavbu novej ฤasti odletovรฉho terminรกlu vย priestore medzi terminรกlom Aย aย terminรกlom vลกeobecnรฉho letectva (GAT). Ukonฤenie tejto ฤasti sa plรกnuje vย aprรญli 2010. Jej sรบฤasลฅou je aj dokonฤenie vรฝstavby prรญjazdovej aย odjazdovej komunikรกcie vย prednรกdraลพรญ aย vybudovanie nรกstupnรฝch mostov aย ich prepojenie na terminรกl B. Stavebnรฉ prรกce vย zimnรฝch mesiacoch skomplikovalo najmรค poฤasie. Vo februรกri sneลพilo na letisku aลพ 18 dnรญ, preto realizรกtori vรฝstavby museli pre plnenie termรญnov pristรบpiลฅ pri niektorรฝch prรกcach kย prechodu na nepretrลพitรบ prevรกdzku. Napriek tomu podฤพa Letiska M. R. ล tefรกnika prebieha vลกetko podฤพa plรกnovanรฉho harmonogramu.

Druhรก fรกza vรฝstavby by mala zaฤaลฅ vย roku 2011 po sprevรกdzkovanรญ dostavby odletovรฉho terminรกlu. Sรบฤasลฅou tejto etapy bude demolรกcia existujรบceho odletovรฉho terminรกlu Aย aย jeho novรก vรฝstavba, ฤi vybudovanie priฤพahlej komunikรกcie aย ฤiastoฤnรก rekonลกtrukcia terminรกlu B. Po รบplnom ukonฤenรญ vย marci 2012 vznikne kompaktnรฝ celok letiskovรฉho komplexu sย roฤnou kapacitou 5ย miliรณnov cestujรบcich.

Bratislava aย Viedeลˆ

Dosahy globรกlnej finanฤnej aย hospodรกrskej krรญzy sa dotรฝkajรบ aj prevรกdzky letรญsk. โ€žTreba priznaลฅ, ลพe leteckรก doprava nemรก na rozdiel od ostatnรฝch verejnรฝch druhov dopravy beลพne poskytovanรบ podporu ลกtรกtu aย tรฝm je nรกchylnejลกia kย vรฝkyvom, ktorรฉ spรดsobujรบ ekonomickรฉ cykly. Na druhej strane, ide oย ลกpecifickรฝ segment aย sย rozvojom ekonomiky logicky narastรก aj potreba rรฝchlej aย efektรญvnej prepravy osรดb aย tovaru.

Zย tohto pohฤพadu treba rรกtaลฅ sย ฤalลกรญm rozvojom leteckej dopravy, priฤom vรคฤลกia hustota letov by nemala byลฅ chรกpanรก ako hrozba, ale ako prรญleลพitosลฅ pre nรกrodnรฉ ekonomiky,โ€œ vysvetฤพuje Dana Madunickรก aย dodรกva: โ€žFungovanie letiska sa plรกnuje vย dlhodobom horizonte, preto keฤ po pominutรญ krรญzy bude zรกujem oย leteckรบ dopravu naฤalej rรกsลฅ, my tu vฤaka sรบฤasnej prebiehajรบcej vรฝstavbe budeme maลฅ terminรกl, ktorรฝ bude zodpovedaลฅ dรดstojnej vstupnej brรกne do Slovenskej republiky aย cestujรบcim poskytne komfort, ktorรฝ si zaslรบลพiaโ€œ.

Letisko sa orientuje na upevลˆovanie pozรญcie sekundรกrneho letiska vย spรกdovej oblasti. Zameriava sa na takรฝ segment cestujรบcich, vย rรกmci ktorรฉho dokรกลพe poskytnรบลฅ atraktรญvne vรฝhody, t. j. cenovรบ dostupnosลฅ leteniek vฤaka nรญzkonรกkladovรฝm spoloฤnostiam, bezbariรฉrovรบ komunikรกciu, rรฝchlu dostupnosลฅ ฤi prehฤพadnosลฅ letiska atฤ.

โ€žVย sรบฤasnej situรกcii sa bratislavskรฉ letisko nestavia do role konkurenta viedenskรฉmu letisku, ktorรฉ hralo vรฝznamnรบ รบlohu omnoho skรดr, ako sa zaฤala rozvรญjaลฅ civilnรก doprava uย nรกs. Tento ฤas sa nedรก len tak ฤพahko dobehnรบลฅ. Letisko vย Bratislave je znevรฝhodnenรฉ tรฝm, ลพe cestujรบci tu neprestupujรบ, ako naprรญklad vย Prahe, Viedni ฤi Budapeลกti. Pre tieto letiskรก to predstavuje do istej miery garantovanรฉ objemy prepravy. My sme odkรกzanรญ na to, sย ktorรฝmi letiskami sรบ dopravcovia ochotnรญ nรกs spojiลฅ, ako aj na to, ฤo dokรกลพe Slovensko ponรบknuลฅ cudzincom, aby sem prileteli na dovolenku. Napriek tomu je naฤalej naลกim dlhodobรฝm cieฤพom budovaลฅ aย prevรกdzkovaลฅ Letisko M. R. ล tefรกnika ako vรฝznamnรฝ regionรกlny prepravnรฝ uzol vย oblasti leteckej prepravy osรดb aย tovaru aย napomรกhaลฅ tak rozvoju civilnรฉho letectva vย Slovenskej republike,โ€œ uzatvรกra Dana Madunickรก.

Anna Salvovรก
Vizualizรกcie: AGA โ€“ Letiลกtฤ›, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie