Sย krรญzou narastรก potreba rรฝchlej aย efektรญvnej prepravy
Leteckรก doprava na Slovensku zaลพila vย ostatnรฝch rokoch nebรฝvalรฝ rozvoj, aย to najmรค vฤaka prรญchodu nรญzkonรกkladovรฝch leteckรฝch prepravcov. Na letisku M. R. ล tefรกnika vย Bratislave vย sรบฤasnosti prebieha rozsiahla rekonลกtrukcia, modernizรกcia aย vรฝstavba novรฉho terminรกlu, ktorรฝ zodpovedรก medzinรกrodnรฝm ลกtandardom aย vytvรกra podmienky na rozลกirovanie vย prรญpade ฤalลกieho rozvoja leteckej dopravy vย naลกej krajine. Vย sรบฤasnosti sรญce letisko registruje รบtlm sรบvisiaci sย hospodรกrskou situรกciou, vย budรบcnosti by vลกak aj vฤaka obnove malo predstavovaลฅ vรฝznamnรฝ dopravnรฝ uzol, najmรค vย segmente nรญzkonรกkladovej prepravy. รlohu veฤพkรฉho medzinรกrodnรฉho uzla vย regiรณne naproti tomu stรกle predstavuje blรญzke viedenskรฉ letisko Schwechat, kde vย sรบฤasnom obdobรญ rovnako prebiehajรบ stavebnรฉ prรกce sรบvisiace sย rozลกirovanรญm terminรกlu.
Boom cestujรบcichZaujรญmavosลฅou je, ลพe pรดvodnรฝ objekt bratislavskรฉho terminรกlu postavili vย roku 1970, ale uลพ oย ลกesลฅ rokov neskรดr vznikol prvรฝ nรกvrh jeho ฤalลกieho rozลกirovania. ฤalลกie รบvahy oย modernizรกcii technolรณgiรญ aย dizajnovom zlepลกenรญ budovy pre cestujรบcich podnietil masรญvny rozvoj leteckej dopravy na Slovensku vย prvรฝch rokoch nรกลกho milรฉnia. Vย roku 2004 letiskom preลกlo necelรฝch 900-tisรญc cestujรบcich, priฤom predpokladanรก kapacita budovy bola 2 aลพ 2,5ย miliรณna osรดb roฤne. Vย rozpรคtรญ rokov 2003 aลพ 2006 poฤet cestujรบcich roฤne narastal vย priemere oย 60 %.
โIลกlo oย kombinรกciu viacerรฝch faktorov, priฤom jednรฝm zย najvรฝznamnejลกรญch bol rozvoj spoloฤnosti SkyEurope Airlines vย naลกej krajine aย prรญchod รญrskej nรญzkonรกkladovej spoloฤnosti Ryanair na slovenskรฝ trh vย oktรณbri 2005. Ak porovnรกme nรกrast vรฝkonov od roku 2003, iลกlo bezpochyby oย najvyลกลกรญ rast (+ 400โ%) spomedzi vลกetkรฝch letรญsk eurรณpskych hlavnรฝch miest. Slovรกci objavili neobmedzenรฉ moลพnosti cestovania, ktorรฉ im ponรบkala leteckรก doprava. Tรก sa svojou cenovou dostupnosลฅou postupne stรกvala vรกลพnym konkurentom inรฝm, menej pohodlnejลกรญm spรดsobom dopravy,โ vysvetฤพuje Dana Madunickรก, PR manaลพรฉrka aย hovorkyลa Letiska M. R. ล tefรกnika โ Airport Bratislava, a. s. Sย nรกrastom cestujรบcich sa zaฤali meniลฅ aj vรฝchodiskovรฉ parametre projektu obnovy letiska. Do popredia vystรบpila aj potreba rozลกirovania terminรกlu.
Eลกte predtรฝm vลกak muselo letisko rieลกiลฅ zmeny spojenรฉ so vstupom Slovenska do Eurรณpskej รบnie aย zaฤlenenรญm krajiny do schengenskej zรณny. Vyลพiadali si vybudovanie prรญletovej haly C, ktorou sa zabezpeฤilo odฤlenenie schengenskรฝch aย neschengenskรฝch cestujรบcich na prรญlete. Hala C je urฤenรก pre odbavovanie schengenskรฝch cestujรบcich. Stavebnรฉ รบpravy sรบฤasne letisko vyuลพilo na dispoziฤnรฉ zmeny, ktorรฉ zvรฝลกili hodinovรบ priepustnosลฅ budovy. Majรบ prispieลฅ kย vรคฤลกiemu pohodliu rastรบceho poฤtu cestujรบcich osรดb vย prechodnom obdobรญ, kรฝm neprebehne plnรก rekonลกtrukcia budovy. รvahy oย rekonลกtrukcii aย modernizรกcii terminรกlu podstatnรฝm spรดsobom ovplyvnila plรกnovanรก privatizรกcia letiska, ktorรก vrcholila na prelome rokov 2005 aย 2006. Investรญciu do modernizรกcie mal podฤพa pรดvodnรฝch oฤakรกvanรญ realizovaลฅ novรฝ strategickรฝ partner.
Vlรกda vลกak rozhodla oย odstรบpenรญ od zmluvy oย privatizรกcii pre nesplnenie privatizaฤnรฝch podmienok. Preto sa ustanovil novรฝ manaลพment letiskovej spoloฤnosti, ktorรฝ mal pripraviลฅ novรฝ plรกn rozvoja letiska. โJe ลฅaลพkรฉ povedaลฅ, ako by dopadla prรญpadnรก privatizรกcia letiska, najmรค vย sรบฤasnej ekonomickej situรกcii, keฤ leteckรฉ spoloฤnosti bojujรบ oย preลพitie aย samotnรฉ letiskรก zรกpasia sย poklesom cestujรบcich. Aj dostavba novรฉho letiskovรฉho terminรกlu Skylink na letisku Schwechat sa odsunula na jรบl 2011 namiesto tohto roka,โ uvรกdza Dana Madunickรก.
Poฤet cestujรบcich vybavenรฝch na bratislavskom letisku vย rokoch 2000 aลพ 2009
Zdroj: Letisko M. R. ล tefรกnika โ Bratislava Airport, a. s.
Poฤet pohybov lietadiel na bratislavskom letisku vย rokoch 2000 aลพ 2009
Zdroj: Letisko M. R. ล tefรกnika โ Bratislava Airport, a. s.
Obnova za chodu
Zaฤiatkom minulรฉho roka vlรกda rozhodla, ลพe vย prvej etape obnovy letiska sa bude robiลฅ vรฝstavba prvej ฤasti odletovรฉho terminรกlu, vrรกtane nรกstupnรฝch mostov, aย nรกsledne po jej sfunkฤnenรญ dostavba druhej ฤasti terminรกlu vย mieste sรบฤasnej odletovej haly. Ak si nรกrast dopravy vyลพiada ฤalลกie kapacity, bude rozvoj letiska pokraฤovaลฅ smerom kย dneลกnej riadiacej veลพi aย na trรกvnatej ploche popri odjazdovej komunikรกcii. Na prรญprave aย realizรกcii prebiehajรบceho projektu sa podieฤพajรบ architekti spoloฤnosti AGA Letiลกtฤ Praha, dlhoroฤnรญ pracovnรญci aย ลกpecialisti bratislavskรฉho letiska, ako aj externรญ konzultanti. Letisko bude maลฅ novรบ modernรบ odletovรบ budovu sย celkovou รบลพitkovou plochou vyลกe 43-tisรญc m2. Jej roฤnรก kapacita sa zvรฝลกi zo sรบฤasnรฝch pribliลพnรฝch 2,6 miliรณnov na okolo 5 miliรณnov cestujรบcich, maximรกlna hodinovรก priepustnosลฅ budovy bude 1ย 500 cestujรบcich.
Nรกroฤnosลฅ rieลกenia leteckรฝch stavieb spoฤรญva vย tom, ลพe okrem prรญsluลกnej nรกrodnej legislatรญvy aย technickรฝch noriem treba pri nรกvrhu rieลกenia zohฤพadลovaลฅ aj celรบ ลกkรกlu medzinรกrodnรฝch predpisov. Novรฝ terminรกl sa prispรดsobuje ลกtandardom aย odporรบฤaniam ICAO (Medzinรกrodnej organizรกcii civilnรฉho letectva) aj IATA (Medzinรกrodnej asociรกcie leteckej prepravy). Tieto ลกtandardy definujรบ parametre letiskovej infraลกtruktรบry aย stavieb. Vย terminรกli potom urฤujรบ vย zรกvislosti od predpokladanej hodinovej ลกpiฤky odporรบฤanรบ veฤพkosลฅ jednotlivรฝch odbavovacรญch priestorov na odlete aย prรญlete, vrรกtane poฤtu odbavovacรญch pracovรญsk (obchodnรฉ, pasovรฉ, bezpeฤnostnรฉ aย colnรฉ odbavovanie). Novรฝ terminรกl bude vybavenรฝ modernรฝmi informaฤnรฝmi aย bezpeฤnostnรฝmi technolรณgiami ฤi technolรณgiami, ktorรฉ zaistia prรญjemnรฉ prostredie vย Terminรกli. Zรกroveล si rekonลกtrukcia vyลพiada spojenie novรฉho odletovรฉho terminรกlu sย terminรกlom Bย (pochรกdza zย 90. rokov minulรฉho storoฤia) aย nรกstupnรฝmi mostmi, ktorรฉ sa realizovali vย rokoch 2007 aลพ 2008.
โPrevรกdzkovรฉ hฤพadisko je vย prรญpade tรฝchto stavieb, pochopiteฤพne, rozhodujรบce, ale takisto vznikรก veฤพkรฝ priestor na nรกvrh architektonickรฉho rieลกenia. Kaลพdรก stavba by mala citlivo reagovaลฅ na svoje okolie. Pri stavbe na zelenej lรบke je architekt podstatne menej viazanรฝ neลพ pri objekte, ktorรฝ sa mรก nachรกdzaลฅ medzi existujรบcou zรกstavbou. Zรกroveล si treba uvedomiลฅ, ลพe letiskovรฝ terminรกl je ฤasto prvรฝm vstupom do navลกtรญvenej krajiny. Zย tohto pohฤพadu treba zabezpeฤiลฅ, aby bol prรญchod na letisko bezproblรฉmovรฝ aย prรญjemnรฝ, pretoลพe prvรฝ dojem ฤasto vytvรกra podmienky pre nรกslednรฝ pobyt vย krajine,โ hovorรญ Peter ฤiviลก, riaditeฤพ spoloฤnosti AGA โ Letiลกtฤ, s.ย r. o. Podฤพa jeho slov je projekt rekonลกtrukcie aย dostavby Terminรกlu bratislavskรฉho letiska ลกpecifickรฝ najmรค vzhฤพadom na spojenie existujรบcich aย novรฝch priestorov aย vรฝstavbu po etapรกch. Stavba sa zรกroveล realizuje vย stiesnenรฝch priestorovรฝch podmienkach aย bez preruลกenia prevรกdzky na letisku, ฤi obmedzenia kapacity sรบฤasnรฝch odbavovacรญch priestorov.
Architektรบra
Architektonickรฉ rieลกenie novรฉho terminรกlu spoฤรญva vย jednej vรฝraznej budove, ktorรก zabezpeฤรญ vลกetky potrebnรฉ funkcie sรบvisiace sย vybavenรญm cestujรบcich aย batoลพiny. รstrednรฝm priestorom dynamickej stavby je verejnรก odletovรก hala. Svojรญm prechodom cez tri nadzemnรฉ podlaลพia terminรกlu vytvรกra veฤพkorysรฝ priestor, ktorรฝ je zasklenรฝ zo vลกetkรฝch strรกn. Hlavnรฝmi vertikรกlami na ลu nadvรคzujรบ vลกetky podlaลพia. Do haly bude vฤaka progresรญvnemu zastreลกeniu prenikaลฅ prirodzenรฉ osvetlenie poฤas celรฉho dลa. Na hlavnej fasรกde, orientovanej smerom kย prednรกdraลพiu, sa bude nachรกdzaลฅ vรฝraznรฝ nรกpis BRATISLAVA AIRPORT. Prรญstupovรบ stranu dotvorรญ vysokรฝ rad prieฤelia sย nadvรคzujรบcimi verejnรฝmi vnรบtornรฝmi priestormi. Letiskovรก strana budovy sa prispรดsobuje juลพnej orientรกcii zvรฝลกenรฝm priestorom vย tranzitnej hale. Vstupy do terminรกlu prekrรฝvajรบ zavesenรฉ konzoly (markรญzy). Vystupujรบ zย jednoduchej hmoty prieฤelia aย ฤlenia ju tak, aby sa zabrรกnilo vplyvu extrรฉmnych poveternostnรฝch podmienok. Vรฝraznรฝm prvkom sรบ nรกstupnรฉ mosty, ktorรฉ lemujรบ celรบ dฤบลพku letiskovej fasรกdy na odletovej strane terminรกlu. Budรบ zabezpeฤovaลฅ plynulรฝ prechod cestujรบcich zย tranzitnej haly do autobusov.
Vฤaka tomuto rieลกeniu sa vรฝrazne zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ pohybu osรดb na odbavovacej ploche aย zamedzรญ sa tieลพ prรญpadnรฝm kolรญziรกm. Dispoziฤnรก koncepcia novรฉho terminรกlu podliehala prevรกdzkovรฝm poลพiadavkรกm aย potrebรกm pred vybavenรญm cestujรบcich aย batoลพiny, ako aj po ลom. Zรกmerom bolo vytvoriลฅ prevรกdzkovo prehฤพadnรฉ priestory sย jednoduchou aย rรฝchlou orientรกciou pre cestujรบcich. Zย koncepฤnรฉho aย prevรกdzkovรฉho hฤพadiska ide oย klasickรฝ terminรกl sย jeden aย pol รบrovลovรฝm odbavenรญm (odbavenie cestujรบcich prebieha vย jednej vรฝลกkovej รบrovni terminรกlu, odbavenie cestujรบcich na odlete vo dvoch vรฝลกkovรฝch รบrovniach terminรกlu). Podlaลพia prepรกjajรบ pohyblivรฉ schody, schodisko aย vรฝลฅahy, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ vย centrรกlnej ฤasti haly. Interiรฉr objektu charakterizuje striedanie priestorov so zvรฝลกenรฝm stropom sย priestormi, ktorรฉ majรบ beลพnรบ svetlรบ vรฝลกku aย ktorรฉ sa vyhradili sluลพobnej technickej zรณne.
Na prรญzemรญ terminรกlu sรบ verejnรฉ odletovรฉ priestory na vybavovanie cestujรบcich. Druhรฉ nadzemnรฉ podlaลพie slรบลพi okrem sluลพobnรฝch priestorov ako druhรฝ prรญstup kย odletom aย zรกroveล rozลกiruje sluลพby vo verejnej hale. Cesta kย odletom vedie eskalรกtormi zย priestoru verejnej odletovej odbavovacej haly na tretie nadzemnรฉ podlaลพie. Tรกto ฤasลฅ verejnej haly slรบลพi kย nรกstupu cestujรบcich do odletovรฝch neverejnรฝch priestorov. Moลพno si odtiaฤพ vychutnaลฅ vรฝhฤพad na vรคฤลกiu ฤasลฅ verejnej haly, prednรกdraลพie aย neฤalekรฉ Karpaty. Odletovรฉ priestory (tranzitnรก hala) budรบ napojenรฉ na sluลพby (naprรญklad kaviarne, reลกtaurรกcie, obchody, ฤi kรบtiky pre matky sย deลฅmi).
Etapy vรฝstavby
Vรฝstavba novรฉho terminรกlu sa rozdeฤพuje do troch fรกz. Vย aprรญli sa ukonฤila nultรก resp. predprรญpravnรก etapa, ktorรก zahลลala novรฉ dopravnรฉ rieลกenie vย predstaniฤnom priestore, premiestnenie osvetฤพovacรญch stoลพiarov vybavovacej plochy aย preloลพenie kolektoru, ฤiลพe inลพinierskych sietรญ. Do uลพรญvania sa uviedlo novรฉ autobusovรฉ nรกstupisko aj vรฝstupisko. Priestor pre krรกtkodobรฉ zastavenie osobnรฝch automobilov sa presunul spred terminรกlu na novovybudovanรบ komunikรกciu so ลกikmรฝm stรกtรญm. Vzhฤพadom kย vรฝstavbe sa poฤas letnรฝch letnรฝch mesiacov pre ฤalลกie odฤพahฤenie prรญjazdovej aย odjazdovej komunikรกcie upravil aj reลพim na parkovisku. Vstup na parkovisko aj vรฝstup je vย jeho zadnej ฤasti, kde moลพno realizovaลฅ uลพ aj platbu. Komunikรกcie sรบ sรบฤasลฅou koneฤnรฉho dopravnรฉho rieลกenia pred terminรกlom.
Dรดvodom ich budovania je aj odklon verejnej dopravy zย priestorov prednรกdraลพia aย jej usmernenie tak, aby nedochรกdzalo kย obmedzeniam, ฤi uลพ vย rรกmci dopravy alebo vรฝstavby. Novรฉ umiestnenie osvetฤพovacรญch stoลพiarov mรก vรคzbu na vรฝstavbu terminรกlu, ako aj na novรฝ spรดsob stรกtia lietadiel โ zo ลกikmรฝch prejazdnรฝch stojรญsk na kolmรฉ, tzv. NOSE-IN. Preklรกdku kolektora inลพinierskych sietรญ si zasa vyลพiadala jeho poloha existujรบceho kolektoru, ktorรฝ prechรกdza cez stavenisko novรฉho terminรกlu.
Podzemnรฝ letiskovรฝ kolektor je na Slovensku unikรกtom. Jedlhรฝ 240 metrov aย jeho vnรบtornรก svetlosลฅ predstavuje 2,5 ร 3,3 metra. Prvรก fรกza investรญcie sa zameriava na samotnรบ stavbu novej ฤasti odletovรฉho terminรกlu vย priestore medzi terminรกlom Aย aย terminรกlom vลกeobecnรฉho letectva (GAT). Ukonฤenie tejto ฤasti sa plรกnuje vย aprรญli 2010. Jej sรบฤasลฅou je aj dokonฤenie vรฝstavby prรญjazdovej aย odjazdovej komunikรกcie vย prednรกdraลพรญ aย vybudovanie nรกstupnรฝch mostov aย ich prepojenie na terminรกl B. Stavebnรฉ prรกce vย zimnรฝch mesiacoch skomplikovalo najmรค poฤasie. Vo februรกri sneลพilo na letisku aลพ 18 dnรญ, preto realizรกtori vรฝstavby museli pre plnenie termรญnov pristรบpiลฅ pri niektorรฝch prรกcach kย prechodu na nepretrลพitรบ prevรกdzku. Napriek tomu podฤพa Letiska M. R. ล tefรกnika prebieha vลกetko podฤพa plรกnovanรฉho harmonogramu.
Druhรก fรกza vรฝstavby by mala zaฤaลฅ vย roku 2011 po sprevรกdzkovanรญ dostavby odletovรฉho terminรกlu. Sรบฤasลฅou tejto etapy bude demolรกcia existujรบceho odletovรฉho terminรกlu Aย aย jeho novรก vรฝstavba, ฤi vybudovanie priฤพahlej komunikรกcie aย ฤiastoฤnรก rekonลกtrukcia terminรกlu B. Po รบplnom ukonฤenรญ vย marci 2012 vznikne kompaktnรฝ celok letiskovรฉho komplexu sย roฤnou kapacitou 5ย miliรณnov cestujรบcich.
Bratislava aย Viedeล
Dosahy globรกlnej finanฤnej aย hospodรกrskej krรญzy sa dotรฝkajรบ aj prevรกdzky letรญsk. โTreba priznaลฅ, ลพe leteckรก doprava nemรก na rozdiel od ostatnรฝch verejnรฝch druhov dopravy beลพne poskytovanรบ podporu ลกtรกtu aย tรฝm je nรกchylnejลกia kย vรฝkyvom, ktorรฉ spรดsobujรบ ekonomickรฉ cykly. Na druhej strane, ide oย ลกpecifickรฝ segment aย sย rozvojom ekonomiky logicky narastรก aj potreba rรฝchlej aย efektรญvnej prepravy osรดb aย tovaru.
Zย tohto pohฤพadu treba rรกtaลฅ sย ฤalลกรญm rozvojom leteckej dopravy, priฤom vรคฤลกia hustota letov by nemala byลฅ chรกpanรก ako hrozba, ale ako prรญleลพitosลฅ pre nรกrodnรฉ ekonomiky,โ vysvetฤพuje Dana Madunickรก aย dodรกva: โFungovanie letiska sa plรกnuje vย dlhodobom horizonte, preto keฤ po pominutรญ krรญzy bude zรกujem oย leteckรบ dopravu naฤalej rรกsลฅ, my tu vฤaka sรบฤasnej prebiehajรบcej vรฝstavbe budeme maลฅ terminรกl, ktorรฝ bude zodpovedaลฅ dรดstojnej vstupnej brรกne do Slovenskej republiky aย cestujรบcim poskytne komfort, ktorรฝ si zaslรบลพiaโ.
Letisko sa orientuje na upevลovanie pozรญcie sekundรกrneho letiska vย spรกdovej oblasti. Zameriava sa na takรฝ segment cestujรบcich, vย rรกmci ktorรฉho dokรกลพe poskytnรบลฅ atraktรญvne vรฝhody, t. j. cenovรบ dostupnosลฅ leteniek vฤaka nรญzkonรกkladovรฝm spoloฤnostiam, bezbariรฉrovรบ komunikรกciu, rรฝchlu dostupnosลฅ ฤi prehฤพadnosลฅ letiska atฤ.
โVย sรบฤasnej situรกcii sa bratislavskรฉ letisko nestavia do role konkurenta viedenskรฉmu letisku, ktorรฉ hralo vรฝznamnรบ รบlohu omnoho skรดr, ako sa zaฤala rozvรญjaลฅ civilnรก doprava uย nรกs. Tento ฤas sa nedรก len tak ฤพahko dobehnรบลฅ. Letisko vย Bratislave je znevรฝhodnenรฉ tรฝm, ลพe cestujรบci tu neprestupujรบ, ako naprรญklad vย Prahe, Viedni ฤi Budapeลกti. Pre tieto letiskรก to predstavuje do istej miery garantovanรฉ objemy prepravy. My sme odkรกzanรญ na to, sย ktorรฝmi letiskami sรบ dopravcovia ochotnรญ nรกs spojiลฅ, ako aj na to, ฤo dokรกลพe Slovensko ponรบknuลฅ cudzincom, aby sem prileteli na dovolenku. Napriek tomu je naฤalej naลกim dlhodobรฝm cieฤพom budovaลฅ aย prevรกdzkovaลฅ Letisko M. R. ล tefรกnika ako vรฝznamnรฝ regionรกlny prepravnรฝ uzol vย oblasti leteckej prepravy osรดb aย tovaru aย napomรกhaลฅ tak rozvoju civilnรฉho letectva vย Slovenskej republike,โ uzatvรกra Dana Madunickรก.
Anna Salvovรก
Vizualizรกcie: AGA โ Letiลกtฤ, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.