Slovensko exportuje know-how v oblasti dopravnรฝch stavieb
Dรดkazom toho, ลพe na Slovensku mรกme odbornรญkov na prekonรกvanie ลฅaลพkรฉho terรฉnu pri vรฝstavbe ciest ฤi ลพelezniฤnรฝch tratรญ, sรบ ich poฤetnรฉ zรกkazky vย zahraniฤรญ. Takouto spoloฤnosลฅou je naprรญklad Skanska BS. Napriek jej poฤetnรฝm zรกkazkรกm vย zahraniฤรญ zostรกva prianรญm do budรบcnosti, aby aj na domรกcom, prevaลพne hornatom terรฉne uplatnila svoje know-how pri vรฝstavbe ciest vย oblasti razenia tunelov.
Dobรฝvanie Jadranu
Cesta kย jadranskรฉmu pobreลพiu, pรดvodne komplikovanรฝ รบsek na trase Trojane โ Podmilj vย Slovinsku, je kratลกia aย pohodlnejลกia vฤaka tunelu Trojane, na ktorom prievidzskรญ tunelรกri vykonรกvali raziฤskรฉ, meraฤskรฉ aย betonรกrske prรกce. Najdlhลกรญ tunel zย doteraz vybudovanรฝch tunelov na diaฤพnici A10 Koper โ Lendava sย dฤบลพkou 2ย 900โm, ktorรฝ sa nachรกdza 40โkm pred ฤฝubฤพanou vย smere od Mariboru, uviedli do skรบลกobnej prevรกdzky vย auguste 2005.
โTรกto stavba pre nรกs znamenala vstup na novรฉ teritรณrium, do neznรกmeho prostredia, sย ลฅaลพkรฝmi legislatรญvnymi prekรกลพkami. Za pomoci miestnych spolupracovnรญkov aย slovenskรฉho veฤพvyslanectva vย Slovinsku sme dokรกzali zadefinovaลฅ procedรบru na schvaฤพovanie pracovnรฝch aย pobytovรฝch povolenรญ, ktorรก sa stala precedensom,โ povedal Milan Cagรกล, zรกstupca poboฤky Skanska BS vย Slovinsku.
Tunel Trojane je dvojrรบrovรฝ tunel ลกtandardnรฝch eurรณpskych parametrov, kaลพdรก rรบra mรก dva jazdnรฉ pruhy ako vลกetky novoยญvybudovanรฉ tunely vย Slovinsku. ยญTunel je situovanรฝ vย nepriaznivรฝch ยญgeologickรฝch podmienkach โ prekonรกva rovnomennรฉ sedlo Trojane medzi Kamniลกko-Savinjskรฝmi Alpami aย Posรกvskou hornatinou. Po spustenรญ tunela do prevรกdzky diaฤพniฤnรก magistrรกla A10 spojila hlavnรฉ mesto ฤฝubฤพana sย rakรบsko-slovinskรฝm hraniฤnรฝm prechodom ล entilj vย smere Graz โ Viedeล aย Graz โ Salzburg โ SRN. Preto bol tunel Trojane jednou zย prioritnรฝch stavieb dopravnej infraลกtruktรบry Slovinska.
Raziace prรกce na tuneli, ktorรฝch subdodรกvateฤพom boli vtedajลกie Banskรฉ stavby, a.ย s., Prievidza (teraz Skanska BS), sa zaฤali razenรญm severnej rรบry na jeseล roku 2000; finรกlna prerรกลพka juลพnej rรบry bola ukonฤenรก oย necelรฉ ลกtyri roky. โVย porovnanรญ sย razenรญm na inรฝch diaฤพniฤnรฝch tuneloch bolo razenie tunela Trojane veฤพmi nรกroฤnรฉ na organizรกciu prรกce, mnoลพstvo pouลพรญvanรฝch strojov aย zauฤenie personรกlu vย krรกtkom ฤase, ฤo sa tรฝka rozsahu pouลพitia viacerรฝch, pre slovenskรฝch tunelรกrov vย tom ฤase novรฝch technolรณgiรญ. Zloลพitรฉ geologickรฉ podmienky komplikovali silnรฉ prรญtoky vody aย trasa tunela vedenรก vย malej hฤบbke pod povrchom, sฤasti zastavanej.
Vย kooperรกcii sย viacerรฝmi partnermi sme vลกak vย plnej miere poลพiadavky investora splnili,โ konลกtatuje Milan Pastierik, vedรบci projektu Tunel Trojane za spoloฤnosลฅ Skanska BS. Dosahovanรฉ raziฤskรฉ postupy zodpovedali zloลพitosti podmienok na trase razenรฉho tunela. Priemernรฉ mesaฤnรฉ postupy sa pohybovali na รบrovni 45 metrov. Sย tรฝmito podmienkami sa vลกak vopred rรกtalo aย zohฤพadnili sa aj vย kontrahovanรฝch termรญnoch. Oย prรกci prievidzskรฝch raziฤov sa sย uznanรญm vyjadrili talianski partneri aj slovinskรญ รบฤastnรญci stavby aย oficiรกlne osobnosti slovinskej miestnej iย ลกtรกtnej sprรกvy.
Investorom stavby je DARS, d. d. (Druลพba za avtoceste vย Republiki Slovenie), obdoba naลกej NDS, a. s. Generรกlnym dodรกvateฤพom stavby na zรกklade medzinรกrodnรฉho tendra bola firma Impresa Grassetto, S. p.ย A., Milano โ Italia, Podruลพnica Ljubljana. Subdodรกvateฤพom raziฤskรฝch, geodetickรฝch aย betonรกrskych prรกc na vรฝstavbe tunela Trojane sa stala na zรกklade vรฝberovรฉho konania prievidzskรก spoloฤnosลฅ.
Slovinskรฉ projekty
Prievidzskรญ tunelรกri pracovali vย rokoch 2002 aลพ 2004 aj na vรฝstavbe dvoch ฤalลกรญch vรฝznamnรฝch tunelov na trase ฤฝubฤพana โ Koper, aย to tunelov Kastelec aย Dekani.
Na vรฝstavbe tunelov Tabor aย Barnica zaฤali pracovaลฅ vย aprรญli tohto roka. Tunely sa nachรกdzajรบ asi 70โkm juhozรกpadne od ฤฝubฤพany. Projekt zahrลuje vรฝstavbu dvoch tunelov aย riadiaceho centra. Tunely Tabor aย Barnica sa vybudujรบ na diaฤพniฤnom รบseku Razdrto โ Vipava, Rebernice. รsek je ฤasลฅou diaฤพnice zย ฤฝubฤพany do Novej Gorice, ktorรก je vysoko frekventovanรก aย zaลฅaลพovanรก najmรค kamiรณnovou dopravou smerujรบcou zo strednej aย vรฝchodnej Eurรณpy do Talianska.
โTento projekt mรดลพe byลฅ pre nรกs inลกpirujรบci, pretoลพe projektant odvรกลพne navrhol rieลกenie trasy diaฤพnice vย ฤlenitom horskom รบseku podobnom Slovensku aย investor vรฝzvu prijal. ลคaลพkรฝ horskรฝ รบsek รบzkej cesty sย prudkรฝmi zรกkrutami sa zmenรญ na komfortnรบ jazdu diaฤพnicou sย viacerรฝmi tunelmi aย viaduktami,โ vysvetlil Milan Cagรกล zo Skanska BS.
Vรฝstavba tunelov Tabor a Barnica na diaฤพniฤnom รบseku Razdrto โ Vipava, Rebernice, Slovinsko (รบsek Razdrto โ Vipava je na mape zobrazenรฝ zelenou farbou a umiestnenie tunelov je vyznaฤenรฉ ฤervenou farbou).
Tunel Tabor je dlhรฝ pribliลพne 2 ร 600โm aย Barnica 2 ร 300 m. Oba tunely sa razia metรณdou NRTM (Novรก rakรบska tunelovacia metรณda), sรบ dvojrรบrovรฉ sย prieฤnym prierezom 76,2 m2. Plรกnovanรฝ objem stavebnรฝch nรกkladov je vyลกe 1 mld. Sk. Predpokladanรฝ termรญn ukonฤenia stavebnej ฤasti je vo februรกri 2008.
รspechy vo Fรญnsku
Vo Fรญnsku zaฤala Skanska BS pรดsobiลฅ vย marci 2005. Prvรฝ projekt sa realizoval na ostrove Aland aย iลกlo oย vรฝstavbu sedimentaฤnej aย nitrifikaฤnej nรกdrลพe pre podzemnรบ ฤistiareล odpadovรฝch vรดd vย meste Mariehamn. Na zรกklade veฤพmi dobrej spoluprรกce sย partnerom aย investorom Skanska Infra Oy spoloฤnosลฅ oย niekoฤพko mesiacov neskรดr podpรญsala kontrakt na vรฝstavbu tunelov, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou modernรฉho nรกkladnรฉho prรญstavu Vuosaari.
Cestnรฝ tunel Porvarilahti aย dva ลพelezniฤnรฉ tunely Labbacka aย Savio sรบ sรบฤasลฅou dopravnej infraลกtruktรบry prรญstavu, ktorรฉho rozloha je viac ako 150 hektรกrov. Tunely sรบ hlavnou spojnicou prรญstavu sย mestom Helsinki. Tunelรกri zo Skanska BS zaฤali sย prรกcami vย auguste 2005 zo severnรฉho portรกlu. Cestnรฝ tunel Porvarilahti sย dฤบลพkou 1ย 680โm aย profilom vรฝrubu 95 m2 pozostรกval zย dvoch paralelnรฝch diaฤพniฤnรฝch rรบr. Pรดvodne bol kontrakt podpรญsanรฝ len na รบseky dlhรฉ 350 aย 200โm, no po dohode sย investorom, ktorรฝ vyjadril spokojnosลฅ sย prรกcou, sa rozลกรญril oย raziace prรกce aลพ do celkovรฉho prerazenia tunelov. Prรกce na vรฝstavbe tunela Porvarilahti boli ukonฤenรฉ zaฤiatkom februรกra 2006.
ลฝelezniฤnรฝ tunel Labbacka sa zaฤal raziลฅ vย septembri 2005 vย celkovej dฤบลพke 610โm vย profile 70 m2. โPoฤas razenia dochรกdzalo kย bezprostrednรฉmu kontaktu sย chrรกnenรฝm รบzemรญm Natura 2000, ฤo klรกdlo vysokรฉ poลพiadavky na dodrลพiavanie vลกetkรฝch environmentรกlnych aspektov. Tunel sa razil priamo pod moฤiarmi chrรกnenรฉho รบzemia. Po prekonanรญ kritickej predportรกlovej ฤasti sย nadloลพรญm do 1โm pokraฤovali prรกce bez problรฉmov. Vย marci sa dokonca dosiahol najlepลกรญ mesaฤnรฝ postup โ 154โm,โ spomรญna Juraj Jeลพek, vedรบci organizaฤnej zloลพky Skanska BS vo Fรญnsku. Prรกce na ลพelezniฤnom tuneli sลฅaลพovali nielen nepriaznivรฉ geologickรฉ podmienky โ nรญzke nadloลพie sย moฤiarmi iย obmedzenia tรฝkajรบce sa chrรกnenรฉho รบzemia Natura 2000, ale aj skutoฤnosลฅ, ลพe trasa tunela kriลพovala cestnรฉ tunely โ prechรกdzala nad nimi. Napriek tomu sa ho podarilo ukonฤiลฅ vย urฤenom termรญne. ลฝelezniฤnรฝ tunel Labbacka bol kompletne prerazenรฝ vย jรบni 2006.
Tretรญ projekt bol zย pohฤพadu sortimentu firmy veฤพmi ลกpecifickรฝ. Vย marci 2006 pracovnรญci Skanska BS zaฤali betonรกrske prรกce na vรฝstavbe dvoch novรฝch automatizaฤnรฝch aย kontrolnรฝch objektov pre atรณmovรบ elektrรกreล Fortum vย Loviise. ล pecifikum tohto projektu spoฤรญvalo vย tom, ลพe prรกce sa vykonรกvali vย tesnej blรญzkosti oboch reaktorov aย bolo treba dodrลพiavaลฅ veฤพmi prรญsne bezpeฤnostnรฉ opatrenia. Oย ลกesลฅ mesiacov boli prรกce odovzdanรฉ ยญinvestorovi kย jeho mimoriadnej spokojnosti.
Zatiaฤพ poslednรฝm aย zรกroveล najvรคฤลกรญm projektom vo Fรญnsku bol projekt vรฝstavby tunelov Orosmรคki aย Karnainen, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou vรฝstavby 51โkm รบseku diaฤพnice E18.ย
Kontrakt sa podpรญsal vย marci 2006 aย uลพ vย aprรญli sa zaฤali prรกce na zaistenรญ portรกlov. Tunelรกri zo Skanska BS obsadili ลกtyri tunelovรฉ rรบry aย na vyrazenie ฤakalo celkovo viac ako 2ย 600โm tunela (4 ร 653โm). Tunel Orosmรคki je tretรญm tunelom na uvedenej trase vย smere od Helsรญnk do Turku sย dฤบลพkou 2ย ร 653โm aย profilom vรฝlomu od 104 do 130ย m2. Prievidzskรญ tunelรกri ho sย pouลพitรญm najmodernejลกej tunelovej techniky vyrazili za osem mesiacov.
Tunel Karnanien, najdlhลกรญ cestnรฝ tunel vo Fรญnsku, je vย trase diaฤพnice druhรฝ vย poradรญ zย celkovo siedmich tunelov. Jeho dฤบลพka je 2 ร 2ย 200โm aย profil 104 aลพ 130 m2. Prievidzskรญ tunelรกri dosiahli dobrรฝ vรฝkon, vyrazili 2 ร 700โm tunela aย podieฤพali sa aj na kladenรญ kanalizรกcie aย chrรกniฤiek do vozovky tunela vrรกtane osadenia ลกachiet aย vรฝstavby podkladovรฝch vrstiev vozovky vย rozsahu 4 ร 650 m. Vลกetky prรกce na tomto projekte boli ukonฤenรฉ vย marci 2007.
Stabilnรฉ vรฝkony Skanska BS jej otvรกrajรบ moลพnosti podieฤพaลฅ sa na ฤalลกรญch perspektรญvnych tunelovรฝch aย podzemnรฝch stavbรกch na fรญnskom stavebnom trhu.
Aktivity vo ล vรฉdsku
Prvรฝm zย projektov, na ktorom sa prievidzยญskรญ tunelรกri zo spoloฤnosti Skanska BS podieฤพajรบ vo ล vรฉdsku, je vรฝstavba cestnรฉho spojenia Norra Lanken (ฤasลฅ NL 101) priamo vย metropole krajiny. ล vรฉdsko je po Slovinsku aย Fรญnsku ฤalลกou krajinou, vย ktorej Skanska BS plรกnuje naplno rozvinรบลฅ svoje aktivity. Tento zรกmer potvrdila rozhodnutรญm zaloลพiลฅ vย ล tokholme organizaฤnรบ zloลพku spoloฤnosti Skanska BS, a.ย s., Slovakia Filial.
Norra Lanken je cestnรฉ spojenie nรกrodnรฉho vรฝznamu (E20), pretoลพe logisticky prepรกja najdรดleลพitejลกie ลกvรฉdske morskรฉ prรญstavy (Vartahamnen aย Frihamnen) vย oblasti prepravy tovaru aย pasaลพierov do Fรญnska aย Ruska. Vย ล tokholme sa veฤพkรก ฤasลฅ tejto trasy vedie vย podzemรญ urbanistickej zรณny โ vย ลกirลกom centre metropoly, aby sa aspoล oย polovicu odฤพahฤila pozemnรก doprava aย nenarรบลกali sa parkovรฉ aย environmentรกlne dรดleลพitรฉ mestskรฉ zรณny. Nadzemnรฉ ฤasti cesty majรบ dฤบลพku 5โkm (cesty, ลพelezniฤnรฝ most, doฤasnรฉ premostenie, chodnรญky pre chodcov aย cyklistov), podzemnรฉ ฤasti aลพ 11โkm, zย ฤoho bude 9โkm razenรฝch tunelov (najdlhลกรญ tunel dosahuje pribliลพne 3โkm) aย 2โkm hฤบbenรฝch tunelov sย betรณnovรฝm krytom.
Keฤลพe podzemnรฉ objekty cestnรฉho spojenia Norra Lanken sรบ vย intravilรกne vรคฤลกinou pod jestvujรบcou zรกstavbou, treba vybudovaลฅ prรญstupovรฉ tunely pre tieto diela aย napojenie na inลพinierske siete. โBudeme raziลฅ 65โm prรญstupovรฉho tunela aย 61โm cestnรฉho tunela. Zย neho sa vybuduje รบpadnรก ลกtรดlลa, ktorรก spรกja dva vรฝลกkovo rozdielne body, aย kolektor, vย ktorom sa zdruลพujรบ vลกetky inลพinierske siete sย dฤบลพkou 235 m. Pracovaลฅ budeme pod jestvujรบcou vlakovou traลฅou aย cestnou kriลพovatkou pri nรญzkom nadloลพรญ vย skalnom masรญve, ฤo sa spรกja sย prรญsnymi poลพiadavkami na vibrรกcie aย nulovรฝmi poklesmi nadloลพia,โ vysvetฤพuje Anton Sumerรกk ml., projektovรฝ manaลพรฉr zo Skanska BS.
Rozpojovanie horniny skalnรฉho masรญvu sa bude realizovaลฅ vrtno-trhacรญmi prรกcami, stabilitu vรฝrubu bude zabezpeฤovaลฅ vrstva striekanรฉho drรกtkobetรณnu aย horninovรฉ kotvy. ฤas vรฝstavby predlลพuje skutoฤnosลฅ, ลพe prรกce sa vykonรกvajรบ len poฤas dลa, keฤลพe stavba sa nachรกdza vย tesnej blรญzkosti obytnรฝch domov, ktorรฉ sรบ chrรกnenรฉ pred negatรญvnym vplyvom protihlukovou bariรฉrou. Spoloฤnosลฅ rozbehla prรกce vย rozsahu viac ako 25 mil. Sk vย jรบni tohto roka aย ich ukonฤenie plรกnuje vย januรกri 2008.
Skanska
Foto: archรญv spoloฤnosti Skanska