Slovensko exportuje know-how v oblasti dopravnรฝch stavieb
Galรฉria(6)

Slovensko exportuje know-how v oblasti dopravnรฝch stavieb

Dรดkazom toho, ลพe na Slovensku mรกme odbornรญkov na prekonรกvanie ลฅaลพkรฉho terรฉnu pri vรฝstavbe ciest ฤi ลพelezniฤnรฝch tratรญ, sรบ ich poฤetnรฉ zรกkazky vย zahraniฤรญ. Takouto spoloฤnosลฅou je naprรญklad Skanska BS. Napriek jej poฤetnรฝm zรกkazkรกm vย zahraniฤรญ zostรกva prianรญm do budรบcnosti, aby aj na domรกcom, prevaลพne hornatom terรฉne uplatnila svoje know-how pri vรฝstavbe ciest vย oblasti razenia tunelov.

Dobรฝvanie Jadranu

Cesta kย jadranskรฉmu pobreลพiu, pรดvodne komplikovanรฝ รบsek na trase Trojane โ€“ Podmilj vย Slovinsku, je kratลกia aย pohodlnejลกia vฤaka tunelu Trojane, na ktorom prievidzskรญ tunelรกri vykonรกvali raziฤskรฉ, meraฤskรฉ aย betonรกrske prรกce. Najdlhลกรญ tunel zย doteraz vybudovanรฝch tunelov na diaฤพnici A10 Koper โ€“ Lendava sย dฤบลพkou 2ย 900โ€‰m, ktorรฝ sa nachรกdza 40โ€‰km pred ฤฝubฤพanou vย smere od Mariboru, uviedli do skรบลกobnej prevรกdzky vย auguste 2005.

โ€žTรกto stavba pre nรกs znamenala vstup na novรฉ teritรณrium, do neznรกmeho prostredia, sย ลฅaลพkรฝmi legislatรญvnymi prekรกลพkami. Za pomoci miestnych spolupracovnรญkov aย slovenskรฉho veฤพvyslanectva vย Slovinsku sme dokรกzali zadefinovaลฅ procedรบru na schvaฤพovanie pracovnรฝch aย pobytovรฝch povolenรญ, ktorรก sa stala precedensom,โ€œ povedal Milan Cagรกลˆ, zรกstupca poboฤky Skanska BS vย Slovinsku.

Tunel Trojane je dvojrรบrovรฝ tunel ลกtandardnรฝch eurรณpskych parametrov, kaลพdรก rรบra mรก dva jazdnรฉ pruhy ako vลกetky novoยญvybudovanรฉ tunely vย Slovinsku. ยญTunel je situovanรฝ vย nepriaznivรฝch ยญgeologickรฝch podmienkach โ€“ prekonรกva rovnomennรฉ sedlo Trojane medzi Kamniลกko-Savinjskรฝmi Alpami aย Posรกvskou hornatinou. Po spustenรญ tunela do prevรกdzky diaฤพniฤnรก magistrรกla A10 spojila hlavnรฉ mesto ฤฝubฤพana sย rakรบsko-slovinskรฝm hraniฤnรฝm prechodom ล entilj vย smere Graz โ€“ Viedeลˆ aย Graz โ€“ Salzburg โ€“ SRN. Preto bol tunel Trojane jednou zย prioritnรฝch stavieb dopravnej infraลกtruktรบry Slovinska.

Raziace prรกce na tuneli, ktorรฝch subdodรกvateฤพom boli vtedajลกie Banskรฉ stavby, a.ย s., Prievidza (teraz Skanska BS), sa zaฤali razenรญm severnej rรบry na jeseลˆ roku 2000; finรกlna prerรกลพka juลพnej rรบry bola ukonฤenรก oย necelรฉ ลกtyri roky. โ€žVย porovnanรญ sย razenรญm na inรฝch diaฤพniฤnรฝch tuneloch bolo razenie tunela Trojane veฤพmi nรกroฤnรฉ na organizรกciu prรกce, mnoลพstvo pouลพรญvanรฝch strojov aย zauฤenie personรกlu vย krรกtkom ฤase, ฤo sa tรฝka rozsahu pouลพitia viacerรฝch, pre slovenskรฝch tunelรกrov vย tom ฤase novรฝch technolรณgiรญ. Zloลพitรฉ geologickรฉ podmienky komplikovali silnรฉ prรญtoky vody aย trasa tunela vedenรก vย malej hฤบbke pod povrchom, sฤasti zastavanej.

Vย kooperรกcii sย viacerรฝmi partnermi sme vลกak vย plnej miere poลพiadavky investora splnili,โ€œ konลกtatuje Milan Pastierik, vedรบci projektu Tunel Trojane za spoloฤnosลฅ Skanska BS. Dosahovanรฉ raziฤskรฉ postupy zodpovedali zloลพitosti podmienok na trase razenรฉho tunela. Priemernรฉ mesaฤnรฉ postupy sa pohybovali na รบrovni 45 metrov. Sย tรฝmito podmienkami sa vลกak vopred rรกtalo aย zohฤพadnili sa aj vย kontrahovanรฝch termรญnoch. Oย prรกci prievidzskรฝch raziฤov sa sย uznanรญm vyjadrili talianski partneri aj slovinskรญ รบฤastnรญci stavby aย oficiรกlne osobnosti slovinskej miestnej iย ลกtรกtnej sprรกvy.

Investorom stavby je DARS, d. d. (Druลพba za avtoceste vย Republiki Slovenie), obdoba naลกej NDS, a. s. Generรกlnym dodรกvateฤพom stavby na zรกklade medzinรกrodnรฉho tendra bola firma Impresa Grassetto, S. p.ย A., Milano โ€“ Italia, Podruลพnica Ljubljana. Subdodรกvateฤพom raziฤskรฝch, geodetickรฝch aย betonรกrskych prรกc na vรฝstavbe tunela Trojane sa stala na zรกklade vรฝberovรฉho konania prievidzskรก spoloฤnosลฅ.

Slovinskรฉ projekty

Prievidzskรญ tunelรกri pracovali vย rokoch 2002 aลพ 2004 aj na vรฝstavbe dvoch ฤalลกรญch vรฝznamnรฝch tunelov na trase ฤฝubฤพana โ€“ Koper, aย to tunelov Kastelec aย Dekani.

Na vรฝstavbe tunelov Tabor aย Barnica zaฤali pracovaลฅ vย aprรญli tohto roka. Tunely sa nachรกdzajรบ asi 70โ€‰km juhozรกpadne od ฤฝubฤพany. Projekt zahrลˆuje vรฝstavbu dvoch tunelov aย riadiaceho centra. Tunely Tabor aย Barnica sa vybudujรบ na diaฤพniฤnom รบseku Razdrto โ€“ Vipava, Rebernice. รšsek je ฤasลฅou diaฤพnice zย ฤฝubฤพany do Novej Gorice, ktorรก je vysoko frekventovanรก aย zaลฅaลพovanรก najmรค kamiรณnovou dopravou smerujรบcou zo strednej aย vรฝchodnej Eurรณpy do Talianska.

โ€žTento projekt mรดลพe byลฅ pre nรกs inลกpirujรบci, pretoลพe projektant odvรกลพne navrhol rieลกenie trasy diaฤพnice vย ฤlenitom horskom รบseku podobnom Slovensku aย investor vรฝzvu prijal. ลคaลพkรฝ horskรฝ รบsek รบzkej cesty sย prudkรฝmi zรกkrutami sa zmenรญ na komfortnรบ jazdu diaฤพnicou sย viacerรฝmi tunelmi aย viaduktami,โ€œ vysvetlil Milan Cagรกลˆ zo Skanska BS.


Vรฝstavba tunelov Tabor a Barnica na diaฤพniฤnom รบseku Razdrto โ€“ Vipava, Rebernice, Slovinsko (รบsek Razdrto โ€“ Vipava je na mape zobrazenรฝ zelenou farbou a umiestnenie tunelov je vyznaฤenรฉ ฤervenou farbou).

Tunel Tabor je dlhรฝ pribliลพne 2 ร— 600โ€‰m aย Barnica 2 ร— 300 m. Oba tunely sa razia metรณdou NRTM (Novรก rakรบska tunelovacia metรณda), sรบ dvojrรบrovรฉ sย prieฤnym prierezom 76,2 m2. Plรกnovanรฝ objem stavebnรฝch nรกkladov je vyลกe 1 mld. Sk. Predpokladanรฝ termรญn ukonฤenia stavebnej ฤasti je vo februรกri 2008.

รšspechy vo Fรญnsku

Vo Fรญnsku zaฤala Skanska BS pรดsobiลฅ vย marci 2005. Prvรฝ projekt sa realizoval na ostrove Aland aย iลกlo oย vรฝstavbu sedimentaฤnej aย nitrifikaฤnej nรกdrลพe pre podzemnรบ ฤistiareลˆ odpadovรฝch vรดd vย meste Mariehamn. Na zรกklade veฤพmi dobrej spoluprรกce sย partnerom aย investorom Skanska Infra Oy spoloฤnosลฅ oย niekoฤพko mesiacov neskรดr podpรญsala kontrakt na vรฝstavbu tunelov, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou modernรฉho nรกkladnรฉho prรญstavu Vuosaari.

Cestnรฝ tunel Porvarilahti aย dva ลพelezniฤnรฉ tunely Labbacka aย Savio sรบ sรบฤasลฅou dopravnej infraลกtruktรบry prรญstavu, ktorรฉho rozloha je viac ako 150 hektรกrov. Tunely sรบ hlavnou spojnicou prรญstavu sย mestom Helsinki. Tunelรกri zo Skanska BS zaฤali sย prรกcami vย auguste 2005 zo severnรฉho portรกlu. Cestnรฝ tunel Porvarilahti sย dฤบลพkou 1ย 680โ€‰m aย profilom vรฝrubu 95 m2 pozostรกval zย dvoch paralelnรฝch diaฤพniฤnรฝch rรบr. Pรดvodne bol kontrakt podpรญsanรฝ len na รบseky dlhรฉ 350 aย 200โ€‰m, no po dohode sย investorom, ktorรฝ vyjadril spokojnosลฅ sย prรกcou, sa rozลกรญril oย raziace prรกce aลพ do celkovรฉho prerazenia tunelov. Prรกce na vรฝstavbe tunela Porvarilahti boli ukonฤenรฉ zaฤiatkom februรกra 2006.

ลฝelezniฤnรฝ tunel Labbacka sa zaฤal raziลฅ vย septembri 2005 vย celkovej dฤบลพke 610โ€‰m vย profile 70 m2. โ€žPoฤas razenia dochรกdzalo kย bezprostrednรฉmu kontaktu sย chrรกnenรฝm รบzemรญm Natura 2000, ฤo klรกdlo vysokรฉ poลพiadavky na dodrลพiavanie vลกetkรฝch environmentรกlnych aspektov. Tunel sa razil priamo pod moฤiarmi chrรกnenรฉho รบzemia. Po prekonanรญ kritickej predportรกlovej ฤasti sย nadloลพรญm do 1โ€‰m pokraฤovali prรกce bez problรฉmov. Vย marci sa dokonca dosiahol najlepลกรญ mesaฤnรฝ postup โ€“ 154โ€‰m,โ€œ spomรญna Juraj Jeลพek, vedรบci organizaฤnej zloลพky Skanska BS vo Fรญnsku. Prรกce na ลพelezniฤnom tuneli sลฅaลพovali nielen nepriaznivรฉ geologickรฉ podmienky โ€“ nรญzke nadloลพie sย moฤiarmi iย obmedzenia tรฝkajรบce sa chrรกnenรฉho รบzemia Natura 2000, ale aj skutoฤnosลฅ, ลพe trasa tunela kriลพovala cestnรฉ tunely โ€“ prechรกdzala nad nimi. Napriek tomu sa ho podarilo ukonฤiลฅ vย urฤenom termรญne. ลฝelezniฤnรฝ tunel Labbacka bol kompletne prerazenรฝ vย jรบni 2006.

Tretรญ projekt bol zย pohฤพadu sortimentu firmy veฤพmi ลกpecifickรฝ. Vย marci 2006 pracovnรญci Skanska BS zaฤali betonรกrske prรกce na vรฝstavbe dvoch novรฝch automatizaฤnรฝch aย kontrolnรฝch objektov pre atรณmovรบ elektrรกreลˆ Fortum vย Loviise. ล pecifikum tohto projektu spoฤรญvalo vย tom, ลพe prรกce sa vykonรกvali vย tesnej blรญzkosti oboch reaktorov aย bolo treba dodrลพiavaลฅ veฤพmi prรญsne bezpeฤnostnรฉ opatrenia. Oย ลกesลฅ mesiacov boli prรกce odovzdanรฉ ยญinvestorovi kย jeho mimoriadnej spokojnosti.

Zatiaฤพ poslednรฝm aย zรกroveลˆ najvรคฤลกรญm projektom vo Fรญnsku bol projekt vรฝstavby tunelov Orosmรคki aย Karnainen, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou vรฝstavby 51โ€‰km รบseku diaฤพnice E18.ย 

Kontrakt sa podpรญsal vย marci 2006 aย uลพ vย aprรญli sa zaฤali prรกce na zaistenรญ portรกlov. Tunelรกri zo Skanska BS obsadili ลกtyri tunelovรฉ rรบry aย na vyrazenie ฤakalo celkovo viac ako 2ย 600โ€‰m tunela (4 ร— 653โ€‰m). Tunel Orosmรคki je tretรญm tunelom na uvedenej trase vย smere od Helsรญnk do Turku sย dฤบลพkou 2ย ร— 653โ€‰m aย profilom vรฝlomu od 104 do 130ย m2. Prievidzskรญ tunelรกri ho sย pouลพitรญm najmodernejลกej tunelovej techniky vyrazili za osem mesiacov.

Tunel Karnanien, najdlhลกรญ cestnรฝ tunel vo Fรญnsku, je vย trase diaฤพnice druhรฝ vย poradรญ zย celkovo siedmich tunelov. Jeho dฤบลพka je 2 ร— 2ย 200โ€‰m aย profil 104 aลพ 130 m2. Prievidzskรญ tunelรกri dosiahli dobrรฝ vรฝkon, vyrazili 2 ร— 700โ€‰m tunela aย podieฤพali sa aj na kladenรญ kanalizรกcie aย chrรกniฤiek do vozovky tunela vrรกtane osadenia ลกachiet aย vรฝstavby podkladovรฝch vrstiev vozovky vย rozsahu 4 ร— 650 m. Vลกetky prรกce na tomto projekte boli ukonฤenรฉ vย marci 2007.

Stabilnรฉ vรฝkony Skanska BS jej otvรกrajรบ moลพnosti podieฤพaลฅ sa na ฤalลกรญch perspektรญvnych tunelovรฝch aย podzemnรฝch stavbรกch na fรญnskom stavebnom trhu.

Aktivity vo ล vรฉdsku

Prvรฝm zย projektov, na ktorom sa prievidzยญskรญ tunelรกri zo spoloฤnosti Skanska BS podieฤพajรบ vo ล vรฉdsku, je vรฝstavba cestnรฉho spojenia Norra Lanken (ฤasลฅ NL 101) priamo vย metropole krajiny. ล vรฉdsko je po Slovinsku aย Fรญnsku ฤalลกou krajinou, vย ktorej Skanska BS plรกnuje naplno rozvinรบลฅ svoje aktivity. Tento zรกmer potvrdila rozhodnutรญm zaloลพiลฅ vย ล tokholme organizaฤnรบ zloลพku spoloฤnosti Skanska BS, a.ย s., Slovakia Filial.

Norra Lanken je cestnรฉ spojenie nรกrodnรฉho vรฝznamu (E20), pretoลพe logisticky prepรกja najdรดleลพitejลกie ลกvรฉdske morskรฉ prรญstavy (Vartahamnen aย Frihamnen) vย oblasti prepravy tovaru aย pasaลพierov do Fรญnska aย Ruska. Vย ล tokholme sa veฤพkรก ฤasลฅ tejto trasy vedie vย podzemรญ urbanistickej zรณny โ€“ vย ลกirลกom centre metropoly, aby sa aspoลˆ oย polovicu odฤพahฤila pozemnรก doprava aย nenarรบลกali sa parkovรฉ aย environmentรกlne dรดleลพitรฉ mestskรฉ zรณny. Nadzemnรฉ ฤasti cesty majรบ dฤบลพku 5โ€‰km (cesty, ลพelezniฤnรฝ most, doฤasnรฉ premostenie, chodnรญky pre chodcov aย cyklistov), podzemnรฉ ฤasti aลพ 11โ€‰km, zย ฤoho bude 9โ€‰km razenรฝch tunelov (najdlhลกรญ tunel dosahuje pribliลพne 3โ€‰km) aย 2โ€‰km hฤบbenรฝch tunelov sย betรณnovรฝm krytom.

Keฤลพe podzemnรฉ objekty cestnรฉho spojenia Norra Lanken sรบ vย intravilรกne vรคฤลกinou pod jestvujรบcou zรกstavbou, treba vybudovaลฅ prรญstupovรฉ tunely pre tieto diela aย napojenie na inลพinierske siete. โ€žBudeme raziลฅ 65โ€‰m prรญstupovรฉho tunela aย 61โ€‰m cestnรฉho tunela. Zย neho sa vybuduje รบpadnรก ลกtรดlลˆa, ktorรก spรกja dva vรฝลกkovo rozdielne body, aย kolektor, vย ktorom sa zdruลพujรบ vลกetky inลพinierske siete sย dฤบลพkou 235 m. Pracovaลฅ budeme pod jestvujรบcou vlakovou traลฅou aย cestnou kriลพovatkou pri nรญzkom nadloลพรญ vย skalnom masรญve, ฤo sa spรกja sย prรญsnymi poลพiadavkami na vibrรกcie aย nulovรฝmi poklesmi nadloลพia,โ€œ vysvetฤพuje Anton Sumerรกk ml., projektovรฝ manaลพรฉr zo Skanska BS.

Rozpojovanie horniny skalnรฉho masรญvu sa bude realizovaลฅ vrtno-trhacรญmi prรกcami, stabilitu vรฝrubu bude zabezpeฤovaลฅ vrstva striekanรฉho drรกtkobetรณnu aย horninovรฉ kotvy. ฤŒas vรฝstavby predlลพuje skutoฤnosลฅ, ลพe prรกce sa vykonรกvajรบ len poฤas dลˆa, keฤลพe stavba sa nachรกdza vย tesnej blรญzkosti obytnรฝch domov, ktorรฉ sรบ chrรกnenรฉ pred negatรญvnym vplyvom protihlukovou bariรฉrou. Spoloฤnosลฅ rozbehla prรกce vย rozsahu viac ako 25 mil. Sk vย jรบni tohto roka aย ich ukonฤenie plรกnuje vย januรกri 2008.

Skanska
Foto: archรญv spoloฤnosti Skanska

Najฤรญtanejลกie