Som uลพ unavenรฝ zo ลกablรณnovitรฉho zariaฤovania interiรฉrov, netajรญ sa dizajnรฉr Jiลรญ Krejฤiลรญk
Dokonalรฉ remeselnรฉ spracovanie, prepรกjanie histรณrie so sรบฤasnosลฅou a odvรกลพna multidisciplinarita. Tak by sa dala charakterizovaลฅ tvorba dizajnรฉra Jiลรญho Krejฤiลรญka, ktorรฝ vย poslednรฝch rokoch zbiera jedno ocenenie za druhรฝm.
Vlani ste vo svojej kariรฉre preลพili ฤalลกรญ veฤพmi รบspeลกnรฝ rok. Z Designbloku ste si odniesli titul Najlepลกia inลกtalรกcia dizajnรฉra za kolekciu nรกbytku pre znaฤku Futuro. V rรกmci Cien Czech Grand Design ste boli uลพ po ลกtvrtรฝkrรกt nominovanรฝ v kategรณrii Dizajnรฉr roka. A v rรกmci Milan Design Week ste vystavovali v galรฉrii preslรกvenej Rossany Orlandi. Ako sa vรกm podarilo v priebehu niekoฤพkรฝch rokov presadiลฅ vo veฤพkej konkurencii?
Najzรกsadnejลกรญ bol pre mลa v tomto ohฤพade Desingblok 2019, keฤ som bol vtedajลกou kurรกtorkou priestoru Art House Danicou Kovรกลovou vybranรฝ na prezentรกciu mojich stolov Kalokagathos a Odyssey v rรกmci vรฝberu medzinรกrodnรฝch dizajnรฉrov v lapidรกriu Nรกrodnรฉho mรบzea.
Dovtedy stoly existovali v podobe vizualizรกciรญ a s ohฤพadom na ich remeselnรบ nรกroฤnosลฅ a vysokรฉ vรฝrobnรฉ nรกklady som ฤakal na vhodnรบ prรญleลพitosลฅ na ich realizรกciu, ฤo Designblok bol, a rozhodol som sa preto do vรฝroby zainvestovaลฅ.
Na Designbloku v roku 2019 som vyhral cenu v kategรณrii Najlepลกia novinka dizajnรฉra a zรกroveล som bol v tom istom roku prvรฝkrรกt Akadรฉmiou Dizajnu nominovanรฝ v kategรณrii Dizajnรฉr roka Cien Czech Grand Design. Zรกroveล mi zberateฤพka Rossana Orlandi ponรบkla vystavovaลฅ stoly v Milรกne na Design Weeku.
Vรฝstava sa potom pre covid neuskutoฤnila hneฤ, ale aลพ v nasledujรบcom roku, medzitรฝm vลกak boli stoly prezentovanรฉ v jej druhej galรฉrii na Sardรญnii a na vรฝstave Milan Design City.
รspechy na Designbloku a v Cenรกch Czech Grand Design spustili vlnu zรกujmu mรฉdiรญ a zaฤali prichรกdzaลฅ ฤalลกie ponuky zo zahraniฤia. Neskรดr som v ฤalลกom roku prijal moลพnosลฅ vystavovaลฅ v Parรญลพi na Paris Design Week a v minulom roku som sa znovu zรบฤastnil na Milan Design Week s novou komodou a so svietidlom.
Nรกsledne priลกla ponuka od americkej galรฉrie Garde v Dallasu a Los Angeles a okrem toho som bol oslovenรฝ austrรกlskou galรฉriou Finkelstein ako jeden z dvoch ฤeskรฝch dizajnรฉrov.
Stoly Kalokagathos a Odyssey zย kolekcie Eclecticism, ktorรฉ ste prvรฝkrรกt prezentovali na Designbloku vย roku 2019, predznamenali vรกลก inspiraฤnรฝ zdroj vย histรณrii. Zย ฤoho ste pri tvorbe vychรกdzali?
Jednotiacou lรญniou kolekcie Eclecticism je to, ลพe vychรกdzam zย urฤitej epochy, alebo sa inลกpirujem osobnosลฅou zย histรณrie. Stoly Kalokagathos aย Odyssey predstavujรบ dialรณg antickรฉho Grรฉcka aย architekta Josipa Pleฤnika, ktorรฝ vo svojej predovลกetkรฝm neskorลกej tvorbe zย antiky dosลฅ vychรกdzal. Zamรฝลกฤพal som sa na tรฝm, ako znรกme kรกnony antickรฉho Grรฉcka, ktorรฉ vznikli pred viac ako dvomi tisรญckami rokov, sรบ iย vย minulรฝch dekรกdach iย vย dneลกnej dobe vย architektรบre, umenรญ aย dizajne stรกle aktuรกlne.
Okrem kolekcie Eclecticism bolo mojรญm zรกmerom pri prรญleลพitosti inลกtalรกcie na Designbloku eลกte pracovaลฅ sย brรบsenรฝm sklom aย urฤitรฝm spรดsobom aktualizovaลฅ jeho estetiku. Tradiฤnรฉ ฤeskรฉ brรบsenรฉ sklo je zย pohฤพadu vizuality zastaralรฉ, pรดsobรญ archaicky aย mladรบ generรกciu nezaujรญma. ฤฝudia ho vnรญmajรบ skรดr ako artikel zย police ich babiฤiek, na ktorรฝ sa nikdy nesmelo siahaลฅ.
Vytvรกram nรกbytok a svietidlรก, ktorรฉ sรบ skรดr umeleckรฝmi artefaktmi neลพ spotrebnรฝm produktom. Vย tom vidรญm udrลพateฤพnosลฅ.ย
Pritom ide oย vysokรบ kvalitu remesla. Rozhodol som sa preto upcyklovaลฅ starรฉ kusy skla zรญskanรฉ od zberateฤพov aย vย aukciรกch, tie som rรดzne modifikoval aย dopฤบลal sklom novรฝm, ktorรฉ som vytvรกral na mieru vย kontraste kย pรดvodnรฝm prvkom. Vznikla tak kolekcia kombinovanรฝch objektov Heritage/Contemporary.
Ako ste sa vlastne dostali kย dizajnu?
Od maliฤka som veฤพa kreslil, po zรกkladnej ลกkole som vedel, ลพe chcem ลกtudovaลฅ umeleckรบ strednรบ ลกkolu aย rozhodoval som sa medzi voฤพnรฝm umenรญm, ako je kresba, maฤพba, aย nejakรฝm praktickejลกรญm odborom. Napokon som zvolil ลกtรบdium dizajnu nรกbytku aย interiรฉru na Strednej umeleckopriemyselnej ลกkole vย Prahe, kde som sa dostal kย remeslu.
Na vysokej ลกkole som chcel rozลกรญriลฅ paletu materiรกlov, sย ktorรฝmi by som mohol pracovaลฅ. Zvolil som si Fakultu dizajnu a umenia Ladislava Sutnara na ZฤU vย Plzni, odbor produktovรฝ dizajn. Vย roku 2013 โ 2014 som okrem toho ลกtudoval pol roka svetelnรฝ dizajn aย nรกbytok na Krรกฤพovskej akadรฉmii vย Kodani.
Vย tom ฤase uย nรกs vย ฤeskej republike eลกte nikto prรญliลก nerieลกil osvetlenie ako objekt, ktorรฝ zรกsadnรฝm spรดsobom vytvรกra atmosfรฉru priestoru aย pristupovalo sa kย nemu iba ako kย funkฤnรฉmu prvku. Dรกni sรบ vย tomto smere dosลฅ napred aย ich prรญstup bol pre mลa veฤพmi inลกpiratรญvny.
Ako vรกs osobne ovplyvnilo ลกtรบdium vย Kodani?
Je zaujรญmavรฉ, ลพe ลกkola je umiestnenรก v budove bรฝvalรฝch nรกmornรฝch dokov, s vรฝhฤพadom na morskรฝ zรกliv. Kaลพdรฝ ลกtudent dostane v ลกkole svoje miesto so ลกuplรญkom na zamykanie a s lampiฤkou, ฤo sa mรดลพe zdaลฅ ako maliฤkosลฅ, ale vลกeliฤo to menรญ a ovplyvลuje, pretoลพe v ลกkole potom trรกvite omnoho viac ฤasu. Mรกte tam totiลพ svoj pracovnรฝ priestor.
Aย musรญm povedaลฅ, ลพe som sa vย kodanskej ลกkole skutoฤne nauฤil pracovaลฅ. Prรญstup je tam oproti inรฝm ลกkolรกm veฤพmi kolegiรกlny. ล tudenti majรบ svoje projekty aย vyuฤujรบci sรบ skรดr konzultanti. Nie je tam vลกemocnรฝ vedรบci ateliรฉru, ale na prednรกลกky sรบ pozรฝvanรญ ฤalลกรญ ลกpecialisti, ktorรญ prednรกลกajรบ na urฤitรฉ tรฉmy aย konzultujรบ sย vami vรกลก projekt vย priebehu ลกtรบdia.
ฤo je pre vรกs zdrojom inลกpirรกcie?
Za veฤพmi obohacujรบce aย dรดleลพitรฉ pre tvorcov povaลพujem cestovanie. Veฤพmi ma inลกpiruje. Prostrednรญctvom poznรกvania rรดznych kultรบr aย prรญstupov si ฤlovek rozลกiruje obzory. Kaลพdรก krajina mรก svoje kultรบrne vรฝchodiskรก aย zรกroveล sรบฤasnรฉ trendy, ktorรฉ je zaujรญmavรฉ pozorovaลฅ. Pre moju vlastnรบ tvorbu je mi potom veฤพkรฝm zdrojom naลกe obrovskรฉ kultรบrne dediฤstvo, na ktorรฉ chcem nadvรคzovaลฅ aย vychรกdzaลฅ zย neho.
Mรดลพete to viac priblรญลพiลฅ na konkrรฉtnom produkte?
Spomenรบลฅ mรดลพem naprรญklad projekt vyuลพitia stromu z veltruskรฉho panstva, ktorรฝ vznikol na podnet mรดjho stolรกra. Ten ma upozornil na stromy popadanรฉ v zรกmockom parku vplyvom vรญchrice. Kontaktoval som kastelรกna a odkรบpil od neho starรฝ jaseล.
Navrhol som z neho stรดl, ktorรฝ je inลกpirovanรฝ estetikou zรกmku. Tento artefakt teda bol vyrobenรฝ z dreva, ktorรฉ by bolo inak spรกlenรฉ a okrem toho je jeho tvaroslovie inลกpirovanรฉ slohmi barok a klasicizmus, v ktorรฝch bol postavenรฝ zรกmok Veltrusy. To som zohฤพadnil v nรกvrhu, ktorรฉmu som vลกak ponรบkol svoj sรบฤasnรฝ pohฤพad. Je v ลom teda moลพnรฉ vnรญmaลฅ urฤitรบ esenciu histรณrie, odkaz.
Ste multidisciplinรกrny produktovรฝ dizajnรฉr. Okrem inรฉho sa venujete plnohodnotne svietidlรกm aj nรกbytku. Akรก bola vaลกa cesta kย tรฝmto svojbytnรฝm aย nรกroฤnรฝm disciplรญnam?
Urฤite ma nasmerovalo ลกtรบdium nรกbytku na strednej ลกkole aย vysokej ลกkole vย Kodani. Osvetleniu som sa venoval aj vย Kodani aย neskรดr, vย ateliรฉri Ronyho Plesla, som sa dostal kย prรกci so sklom. Farebnosลฅ projektov ma veฤพmi bavรญ aย ako tvorca by som, naopak, bol unavenรฝ tรฝm, keby som musel pouลพรญvaลฅ len jedno mรฉdium alebo sa pohybovaลฅ len vย jednej disciplรญne.
Aย pรกฤi sa mi medzi tรฝmito projektmi prepรญnaลฅ, pracovaลฅ sย rรดznymi materiรกlmi, pretoลพe to prinรกลกa vรฝzvy. Kaลพdรฝ materiรกl mรก svoj charakter, pracuje sa sย kaลพdรฝm odliลกne aย je potrebnรฉ to reลกpektovaลฅ. Je to podobnรฉ ako sย ฤพuฤmi โ kaลพdรฝ ฤlovek je inรฝ aย nemรดลพem sย kaลพdรฝm ฤlovekom hovoriลฅ rovnako. Keฤ prรญde konkrรฉtny projekt, tak sa kย nemu urฤitรฝ materiรกl hodรญ viac aย inรฝ menej. Aj otรกzka voฤพby materiรกlu ma veฤพmi bavรญ.
Ako vรกs ovplyvnila spoluprรกca sย naลกรญm poprednรฝm dizajnรฉromย Ronym Pleslom aย ako ste sa kย nej dostali?
Spoluprรกca sa zaฤala tak, ลพe som sa po ลกtรบdiรกch prihlรกsil do vรฝberovรฉho konania na pozรญciu asistenta do jeho ลกtรบdia aย mal som to ลกลฅastie, ลพe si zo vลกetkรฝch kandidรกtov vybral mลa. Nรกลก vzลฅah prerรกstol do priateฤพstva aย dodnes sย nรญm na niektorรฝch projektoch pracujem.
Naลกe diskusie sรบ pre mลa vลพdy obohacujรบce aย inลกpiratรญvne. Najviac ma asi Rony ovplyvnil vย tom, ลพe je dรดleลพitรฉ nรกjsลฅ svoj vlastnรฝ rukopis, svoju identitu aย dรดvod, preฤo sa nieฤomu venujem. Okrem toho som vฤaka prรกci uย Ronyho zistil, ลพe je moลพnรฉ sa touto prรกcou ลพiviลฅ. Poฤas ลกtรบdiรญ som eลกte veฤพmi neveril tomu, ลพe je moลพnรฉ uลพiviลฅ sa autorskรฝm dizajnom.
Venujete sa produktovรฉmu, ale aj interiรฉrovรฉmu dizajnu. Spolupracujete vย rรกmci svojej praxe sย architektmi, akรฉ sย nimi mรกte skรบsenosti?
Sย architektmi spolupracujem veฤพmi rรกd. Zatiaฤพ kย spoluprรกci vย rรกmci projektu prizรฝvam architektov skรดr ja. Ak oslovรญ architekt mลa, zdรก sa mi zaujรญmavรฉ maลฅ moลพnosลฅ reagovaลฅ na priestor, ktorรฝ mรดลพem priamo na mieru doplniลฅ urฤitรฝm objektom.
Ako prรญklad uvediem priestor coworkingu Foyer od ateliรฉru Mar.s architects, vย ktorom sa prรกve stretรกvame aย do ktorรฉho som navrhoval monumentรกlne svietidlo. Ak majรบ architekti odvahu doplniลฅ priestor vรฝraznรฝm objektom, tak si to vลพdy cenรญm. Inak sa totiลพ stretรกvam skรดr sย konzervatรญvnym prรญstupom.
Kaลพdรฝ interiรฉr by mal maลฅ duลกu, nasaลฅ esenciu miesta a klienta.
Moja estetika je dosลฅ vรฝraznรก, nie je pre kaลพdรฉho. Osobne som vลกak unavenรฝ zย minimalizmu aย zo ลกablรณnovitรฉho zariaฤovania interiรฉrov. Myslรญm si, ลพe kaลพdรฝ interiรฉr by mal maลฅ duลกu, mal by nasaลฅ esenciu miesta aย klienta. Ak architekt pozve do projektu tvorcu, ktorรฝ mรก vlastnรฝ jazyk, tak to mรดลพe priestor obohatiลฅ. Tento typ spoluprรกce, keฤ sa architekti neboja vรฝraznej autorskej estetiky, ma preto veฤพmi zaujรญma.
Do popredia zรกujmu sa ฤoraz viac dostรกva udrลพateฤพnosลฅ. Ako sย tรฝmto hฤพadiskom pracujete vo svojej tvorbe?
Zdรก sa mi, ลพe dneลกnรก doba je veฤพmi spotrebnรก. Veฤพkรก ฤasลฅ populรกcie si dnes kรบpi lacnรฝ nรกbytok, ktorรฝ oย pรกr rokov vyhodรญ, zaobstarรก si novรฝ aย toฤรญ sa tak straลกne veฤพa produktov. Udrลพateฤพnosลฅ pre mลa spoฤรญva iย vย dlhovekosti. Keฤ si kรบpite drahลกรญ produkt, ktorรฝ je zย kvalitnรฝch materiรกlov aย zย estetickej strรกnky je nadฤasovรฝ, tak ho nebudete maลฅ potrebu oย pรกr rokov nahrรกdzaลฅ inรฝm.
Chcel by som priniesลฅ spรคลฅ to, ฤo bolo pre 100 rokmi normรกlne โ ลพe sa nรกbytok dedil zย generรกcie na generรกciu. Vytvรกram preto nรกbytok aย svietidlรก, ktorรฉ sรบ viac umeleckรฝmi artefaktmi neลพ spotrebnรฝm produktom. Vย tom vidรญm udrลพateฤพnosลฅ aย pristupujem tak aj kย svojej tvorbe. Zรกroveล vลกetko vyrรกbam vย ฤeskej republike, zย lokรกlnych materiรกlov.
Na ฤom aktuรกlne pracujete?
Nedรกvno som dokonฤil veฤพkรฝ jedรกlenskรฝ stรดl pre sรบkromnรบ klientku vย Prahe 7, ku ktorรฉmu teraz navrhujem lavicu. Aktuรกlne tieลพ dopracovรกvam svietidlรก pre galรฉriu Garde vย USA aย ฤalej pracujem na veฤพkรฝch lustroch pre rezidenciu vย Prahe 6. Okrem toho je pre mลa tento rok veฤพkou vรฝzvou rekonลกtrukcia mรดjho vlastnรฉho ateliรฉru vย Prahe na Vinohradoch.
A akรฉ sรบ vaลกe ฤalลกie plรกny a sny?
Rรกd by som zo svojho ateliรฉru vytvoril priestor, ktorรฝ bude fungovaลฅ ako showroom aย zรกroveล pracovnรฉ ลกtรบdio. Aย urฤite by som chcel ฤalej robiลฅ to, ฤo ma napฤบลa aย stretรกvaลฅ sa sย ฤพuฤmi, ktorรญ ฤloveka niekam posรบvajรบ. Nemรกm sen tvoriลฅ konkrรฉtny produkt, viac ma zaujรญma samotnรฝ proces. Teลกรญm sa na vรฝzvy, ktorรฉ prรญdu aย ktorรฉ mรดลพu ฤloveka zaviesลฅ do miest, ktorรฉ by neoฤakรกval. Tรก nepredvรญdateฤพnosลฅ kreatรญvneho ลพivota je fascinujรบca.
Jiลรญ Krejฤiลรญk je dizajnรฉr, ktorรฝ sa zameriava na nรกbytok, sklo, svietidlรก, inลกtalรกcie a produktovรฝ a interiรฉrovรฝ dizajn. Krejฤiลรญkova tvorba je charakterizovanรก koherentnรฝm vizuรกlnym ลกtรฝlom, ktorรฝ prepรกja histรณriu so sรบฤasnosลฅou. Jeho objekty sa vyznaฤujรบ dokonalรฝm remeselnรฝm spracovanรญm a dรดrazom na detail.
Poฤas ลกtรบdia na Fakulte Designu a umenia L. Sutnara v Plzni Jiลรญ absolvoval stรกลพ na kodanskej The Royal Danish Academy of Fine Arts. V roku 2015 sa umiestnil medzi ลกiestimi vรญลฅazmi v prestรญลพnej medzinรกrodnej sรบลฅaลพi iF Design Prize.
Z Designbloku 2019 si odniesol vรฝhru v kategรณrii Najlepลกia novinka dizajnรฉra, v roku 2021 zvรญลฅazil v kategรณrii Najlepลกia kolekcia svietidiel a vlani zรญskal cenu za Najlepลกiu inลกtalรกciu. Bol ลกtyrikrรกt za sebou nominovanรฝ na Czech Grand Design v kategรณrii Dizajnรฉr roku. Okrem ฤeskej galรฉrie vystavuje naprรญklad u slรกvnej talianskej galeristky Rossany Orlandi.