Stanica Liège Guillemins pre vlaky TGV
Belgickรฉ mesto Liรจge vo Valรณnsku mรก bohatรบ histรณriu. Mnohรฉ stรกroฤia bolo kultรบrnou, nรกboลพenskou aย obchodnou kriลพovatkou. Vย sรบฤasnosti je okrem inรฉho vรฝznamnรฝm uzlom eurรณpskej vysokorรฝchlostnej ลพelezniฤnej siete TGV, ktorรก spรกja Belgicko, Francรบzsko, Anglicko aย Nemecko. Aย to aj vฤaka novej budove stanice od ลกpanielskeho architekta Santiaga Calatravu. โPredstavil som si budovu bez fasรกd sย vznรกลกajรบcou sa strechou, ponรบkajรบcou ochranu pred veฤne prรญtomnรฝm daลพฤom typickรฝm pre belgickรฉ zimy,โ opisuje projekt architekt.
Santiaga Calatravu poverili nรกvrhom novej lutyลกskej stanice najmรค preto, ลพe sย podobnรฝmi projektmi mรก mnoho skรบsenostรญ. Zrealizoval niekoฤพko mostov โ naprรญklad Ponte della Costituzione vย Benรกtkach alebo Campo Volantin vย Bilbau (kde navrhol aj medzinรกrodnรฉ letisko aย stanicu), vย Zรผrichu aย vย Lyone. โStavaลฅ horizontรกlne je omnoho ลฅaลพลกie ako stavaลฅ zvislo. ฤฝudia si myslia, ลพe stanica je len strecha, ale je to omnoho komplikovanejลกie, ako sa zdรก,โ hovorรญ svetoznรกmy architekt.Calatravova stanica Liรจge Guillemins prepรกja dve veฤพmi odliลกnรฉ oblasti Lutychu, ktorรฉ predtรฝm delili ลพelezniฤnรฉ trate: typicky oลกumelรบ mestskรบ zรกstavbu zย 19.ย storoฤia na severozรกpadnej strane aย zelenรบ rezidenฤnรบ oblasลฅ Cointe na svahoch rovnomennรฉho kopca na juhovรฝchodnej strane mesta. รloha stanice je teda naozaj mestotvornรก. Tieto dve oblasti spรกja dvesto metrov dlhรฝ terminรกl, krytรฝ oblรบkovou presklenou strechou, ktorรก pokraฤuje eลกte takmer stopรคลฅdesiat metrov ฤalej cez pรคลฅ nรกstupรญลกลฅ.ย
Zรกkladnou myลกlienkou tohto nรกvrhu bola transparentnosลฅ aย dialรณg sย mestom. Oba รบmysly vyjadruje prรกve monumentรกlna klenba zo skla aย ocele. Obrovskรก sklenenรก stavba nahrรกdza tradiฤnรบ fasรกdu aย navodzuje prirodzenรบ interakciu medzi interiรฉrom stanice aย mestom.
Na severnej strane smerom do mesta je stanica trojposchodovรก, na juลพnej je poschodรญ aลพ pรคลฅ. Tri zย nich sรบ parkovacie plochy, ploลกina na prรญjazd vozidiel prepojenรก sย mostรญkom pre peลกรญch aย vyvรฝลกenรฝ chodnรญk. Na รบrovni Place de la Gare (pod stanicou) pomรกha podporiลฅ dojem ulice pรกs obchodov. Mostรญky pre chodcov aย podchody pod koฤพajnicami umoลพลujรบ plynulรฉ spojenie medzi oboma stranami stanice. Veฤพkรก hala pre cestujรบcich aย predaj lรญstkov sรบ umiestnenรฉ vย hlavnej osi budovy.
Stanica Liรจge Guillemins pre vlaky TGV Miesto:ย Liรจge, Belgicko Investor:ย SNCB Holding, Infrabel aย Euro Liรจge TGV Architekt:ย Santiago Calatrava Plocha sklenenej strechy: 33 000 m2 โ vrstvenรฉ bezpeฤnostnรฉ sklo Stratobel (AGC Glass Europe) Zastavanรก plocha:ย 49 000 m2 (vrรกtane komunikรกciรญ) Celkovรก dฤบลพka: 488 m Stavebnรฉ nรกklady:ย 312 mil. eur Realizacia:ย 2009 |
Strecha โ fasรกda
Projekt nemรก ลพiadnu fasรกdu vย tradiฤnom zmysle slova. Je to tak preto, aby medzi interiรฉrom aย exteriรฉrom fungovala prirodzenรก interakcia. Monumentรกlna strecha sa tak stรกva jeho fasรกdou. Pozorovateฤพovi na kopci odhaฤพuje strecha kรบsok zย vnรบtornรฉho usporiadania stanice. Pozorovateฤพovi vo vnรบtri staniฤnej budovy poskytuje konลกtrukcia streลกnรฝch oblรบkov vรฝhฤพad do okolia aย bez ohฤพadu na miesto pozorovania prevlรกda pocit transparentnosti. โMojรญm cieฤพom bolo vytvoriลฅ budovu, ktorรก by odrรกลพala vรฝznam novej stanice ako vysokorรฝchlostnรฉho spojenia medzi eurรณpskymi mestami. Predstavil som si budovu bez fasรกdy sย vznรกลกajรบcou sa strechou chrรกniacou pred ลพivlami, najmรค pred vลกadeprรญtomnรฝm daลพฤom, ktorรฝ je takรฝ typickรฝ pre belgickรบ zimu. Prirodzenรฝm pokraฤovanรญm tejto vรญzie bol klenutรฝ tvar, priฤom mรคkkรก (moลพno aj ลพenskรก) zvlnenรก krivka strechy napodobลuje ladnรฉ stรบpanie aย klesanie kopca Cointe za stanicou,โ hovorรญ Santiago Calatrava aย dodรกva: โCรญtil som, ลพe neexistuje lepลกรญ spรดsob, ako oslรกviลฅ technologickรฉ รบspechy vlakov TGV, ako je odhalenie nรกstupรญsk aย dynamiky pohybujรบcich sa pasaลพierov aย vlakov.โ
Most Pont des Guillemins, ktorรฝ je tieลพ dielom tohto ลกpanielskeho architekta, spรกja diaฤพnicu pretรญnajรบcu mesto Lutych sย parkoviskom sย kapacitou 800 parkovacรญch miest na stanici Liรจge Guillemins pre vlaky TGV. Podobne ako pri moste pre chodcov Campo de Volantรญn vย Bilbau, aj konลกtrukcia mostu Pont des Guillemins spoฤรญva vย priamych torznรฝch rรบrkach, na ktorรฉ sรบ navarenรฉ lรบฤovitรฉ mostnรฉ dielce. Tie vytvรกrajรบ oblรบk kruhu, opisujรบceho rovinu tejto ploลกiny. Oblรบk tvorรญ oceฤพovรก rรบrka, ktorรก je na oboch koncoch privarenรก kย torznej rรบrke ploลกiny. Kombinรกcia krivky ploลกiny, priamych lรญniรญ rรบrky aย vertikรกlnej projekcie oblรบku zdรดrazลuje efekt pozastavenรฉho pohybu.
Konลกtrukฤnรฉ aย materiรกlovรฉ rieลกenie
Konลกtrukciu tvorรญ oceฤพovรฝ rรกm, vrstvenรฉ bezpeฤnostnรฉ sklo aย biely betรณn. Keฤลพe oceฤพovรฝ rรกm museli osadiลฅ na mieste bez toho, aby doลกlo kย preruลกeniu ลพelezniฤnej dopravy, stavbรกri museli pouลพiลฅ techniku vhodnรบ na stavanie mostov. Zรกkladnรฉ rรกmy montรฉri zmontovali vย priestore mimo koฤพajiska aย vlakov, vย noci spojili rรกmy do skupรญn po ลกiestich na zรกkladnรบ nosnรบ konลกtrukciu. Hneฤ ako bola hlavnรก strecha na mieste, mohli sa dva stropy zmontovaลฅ aย zaskliลฅ.ย
Vรฝsledkom je krehko, no zรกroveล monumentรกlne pรดsobiaca biela strecha, kryjรบca terminรกlovรบ halu aย nรกstupisko, ktorรฝm denne prejde okolo 36-tisรญc cestujรบcich vo vลกetkรฝch smeroch; do Londรฝna, Frankfurtu, Bruselu, Parรญลพa ฤi Kolรญna nad Rรฝnom.
โMojรญm cieฤพom bolo vytvoriลฅ dopravnรบ stavbu 21. storoฤia, ktorรก by nielen spojila Liรจge so zvyลกkom Eurรณpy, ale poslรบลพila by aj ako symbol rozvoja mesta,โ hovorรญ Calatrava. โTento projekt ako celok vytvรกra novรบ brรกnu do Lutychu aย obnovuje vzลฅah sย mestom.โ
Kateลina Kotalovรก
Foto: archรญv AGC Glass Europe
Autorka je ลกรฉfredaktorkou ฤasopisu ASB โ architektura, stavebnictvรญ, byznys.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.