image 100039 25 v1
Galรฉria(12)

Stanica metra s rukopisom slovenskรฉho architekta

Pred vyลกe desiatimi rokmi sme v ASB pรญsali o viedenskom metre s rukopisom slovenskรฉho architekta. Dnes tento prรญbeh pokraฤuje. Ing. arch. Vladimรญr ล imko ako vedรบci projektuโ€ฏv rakรบskom ateliรฉri Architektengruppe U-Bahn zrealizoval stanicu metra Altes Landgut na linke U1, ktorรก je unikรกtnou v rรกmci vyลกe 100 stanรญc viedenskรฉho metra.

07
02
04
05
01
08
09
10

Videl som sรญce fotografie, ale starรก mรบdrosลฅ โ€žradลกej raz zaลพiลฅ ako stokrรกt vidieลฅโ€œ sa mi opรคลฅ raz potvrdila. Z hlavnej ลพelezniฤnej stanice vo Viedni je to na linku U1 na skok. V poradรญ ลกtvrtรก zastรกvka smerom k obฤพรบbenรฉmu rekreaฤnรฉmu centru Oberlaa je prรกve najnovลกia stanica tejto linky s nรกzvom Altes Landgut, ktorรก sa nachรกdza na okraji 10. obvodu pod ruลกnรฝm dopravnรฝm uzlom โ€žVerteilerkreis Favoritenโ€œ. Mojim sprievodcom bol architekt Vladimรญr ล imko, takลพe som mal informรกcie priamo z prvej ruky.

Vedúci projektu stanice Altes Landgut Vladimír Šimko v eskalátorovej šachte

  Vedรบci projektu stanice Altes Landgut Vladimรญr ล imko v eskalรกtorovej ลกachte

Najhlbลกia stanica s vรฝtvarnรฝm ยญrozmerom

O prvom unikรกte sa dozvedรกm hneฤ na vlastnej koลพi, keฤ zo vstupu do stanice metra Altes Landgut v strede ruลกnรฉho kruhovรฉho objazdu Verteilerkreis Favoriten zostupujeme na jej nรกstupisko na viedenskรฉ pomery nekoneฤne dlhรฝmi eskalรกtormi. โ€žSme takmer tridsaลฅ metrov pod รบrovลˆou terรฉnu, ฤo z Altes Langut robรญ najhlbลกie poloลพenรบ stanicu viedenskรฉho metra,โ€œ pribliลพuje Vladimรญr ล imko. โ€žAj napriek tejto hฤบbke sa nรกm priestorovรฝm rieลกenรญm podarilo dosiahnuลฅ, ลพe na รบroveลˆ nรกstupiska dopadรก nielen dennรฉ svetlo, ale na poludnie dokonca i slneฤnรฉ lรบฤe.โ€œ

Rezopohฤพad priestorového riešenia stanice Altes Landgut pod frekventovaným kruhovým objazdom a diaฤพniฤným tunelom

  Rezopohฤพad priestorovรฉho rieลกenia stanice Altes Landgut pod frekventovanรฝm kruhovรฝm objazdom a diaฤพniฤnรฝm tunelom

Na nรกstupisko sa dรก dostaลฅ po schodisku, eskalรกtormi aj vรฝลฅahmi. Vลพdy sa vลกak stretnete so silnรฝm vizuรกlnym vnemom, ktorรฝ v ลพiadnej inej stanici viedenskรฉho metra nenรกjdete. รno, vรฝtvarnรฉ diela v mnohรฝch staniciach viedenskรฉho metra sรบ integrรกlnou sรบฤasลฅou ich celkovรฉho rieลกenia, ale tu je umenie povรฝลกenรฉ na originรกlnu presvedฤivosลฅ. ล vajฤiarsky vรฝtvarnรญk Yves Netzhammer ponรบkol vtip aj zรกลพitok pre kaลพdรฉho: starรฉho i mladรฉho, amatรฉra i profesionรกla. Nenavrhol ลพiadnu namyslenรบ exhibรญciu na mieste, kde by ju videli vลกetci, ale premyslenรฉ grafickรฉ rieลกenie รบzko komunikujรบce s dizajnom metra, veฤพkรฉ ลกtylizovanรฉ tvรกre, v linkรกch ktorรฝch sa skrรฝvajรบ malรฉ zvieratkรก ako detaily s humornรฝm nรกdychom.

Eskalátory, vzdušné schodisko s dvojicou výลฅahov v hฤบbke takmer 30 m pod povrchom na úrovni nástupiska metra

  Eskalรกtory, vzduลกnรฉ schodisko s dvojicou vรฝลฅahov v hฤบbke takmer 30 m pod povrchom na รบrovni nรกstupiska metra

 Keฤ krรกฤate po eskalรกtoroch a pozerรกte sa na jednu z tvรกrรญ, pri zmene uhla pohฤพadu menรญ svoju farebnosลฅ. โ€žUnikรกtne pouลพitie laku prinรกลกa tzv. โ€žflip-flopโ€œ efekt, ktorรฝ spoฤรญva v nanรกลกanรญ ลกpeciรกlnych metalickรฝch farieb,โ€œ vysvetฤพuje Vladimรญr ล imko, pre ktorรฉho spoluprรกca s Netzhammerom bola skรบsenosลฅou tvorcov naladenรฝch na spoloฤnej frekvencii. โ€žBol som v komisii, ktorรก verejnou sรบลฅaลพou hฤพadala vรฝtvarnรฉ dielo pre tรบto stanicu a voฤพba pre tohto vรฝtvarnรญka bola jednoznaฤnรก. Jedineฤnosลฅ tohto vรฝtvarnรฉho diela je aj v jeho celkovej ploche, ktorรก mรก takmer 800 m2.โ€œ

Pôsobivé výtvarné riešenie priestoru eskalátorovej šachty stanice švajฤiarskeho výtvarníka Yves Netzhammera vyšlo z verejnej súลฅaลพe.

Pรดsobivรฉ vรฝtvarnรฉ rieลกenie priestoru eskalรกtorovej ลกachty stanice ลกvajฤiarskeho vรฝtvarnรญka Yves Netzhammera vyลกlo z verejnej sรบลฅaลพe.

Katedrรกla z betรณnu a skla

Druhรฝ vstup do stanice, z Favoritenstrasse, je z trochu inรฉho sรบdka a materiรกlovรฝm rieลกenรญm mierne vyboฤuje z dizajnu linky U1. Priestor svojou vรฝraznou vertikรกlnosลฅou pripomรญna novodobรบ katedrรกlu. โ€žSnaลพili sme sa o minimalistickรฝ dizajn celosklenenรฉho zรกbradlia, priฤom obklady stien z bielych smaltovanรฝch panelov a ลพulovรก dlaลพba schodรญsk sรบ v kontraste s  plochami konลกtrukฤnรฉho betรณnu v pรดsobivom trojpodlaลพnom priestore,โ€œ vysvetฤพuje Vladimรญr ล imko. โ€žZ obmedzenรฝch priestorovรฝch moลพnostรญ v profile Favoritenstrasse je tento vstup do metra rieลกenรฝ bez eskalรกtorov, len pevnรฝm schodiskom a trojicou vรฝลฅahov.โ€œ

Dizajn interiéru nástupiska predฤบลพenia linky metra do Oberlaa je logickým pokraฤovaním pôvodného dizajnu linky U1

Dizajn interiรฉru nรกstupiska predฤบลพenia linky metra do Oberlaa je logickรฝm pokraฤovanรญm pรดvodnรฉho dizajnu linky U1 

ร propos, zmienku si zaslรบลพia aj samotnรฉ vรฝลฅahy, ktorรฉ patria k silnรฝm identifikaฤnรฝm znakom viedenskรฉho metra. Zasklenรฉ kabรญny sa pohybujรบ v zasklenรฝch vรฝลฅahovรฝch ลกachtรกch ako kapsule s ฤพuฤmi vo vnรบtri inรฉho ฤasopriestoru. Tรฝmto transparentnรฝm rieลกenรญm a vizuรกlnym kontaktom s okolรญm prispievajรบ k bezpeฤnosti cestujรบcich a zรกroveลˆ zniลพujรบ vandalizmus. Sรบ akousi metaforou o pulzujรบcom pohybe ฤพudรญ v 21. storoฤรญ, ktorรญ stรบpajรบ a klesajรบ v priamom prenose.

Minimalistické riešenie dizajnu celoskleneného zábradlia schodiska

  Minimalistickรฉ rieลกenie dizajnu celosklenenรฉho zรกbradlia schodiska

Prรญbeh pokraฤuje

Viedenskรฉ metro mรก ฤosi vyลกe 40 rokov a Vladimรญr ล imko pracuje na jeho rozvoji a stvรกrnenรญ uลพ takmer tri ลกtvrtiny tohto obdobia. โ€žV roku 1990 ma oslovila ponuka viedenskรฉho ateliรฉru architekta Gerharda Mossburgera, ktorรฝ hฤพadal posilu do tรญmu pre projektovanie stanรญc predฤบลพenia linky U6,โ€œ spomรญna architekt ล imko. โ€žTam som pรดsobil ako vedรบci projektu metra stanice linky U6 Floridsdorf s prestupom na rovnomennรบ ลพelezniฤnรบ stanicu. Potom nasledovala tvorba dizajnu novรฉho predฤบลพenia linky U2, ktorรฝ vznikol na zรกklade medzinรกrodnej architektonickej sรบลฅaลพe v roku 2000. V tomto obdobรญ som uลพ takmer 10 rokov pรดsobil v ateliรฉri Architekta Mossburgera a ako ฤlen vรญลฅaznรฉho tรญmu som mal รบลพasnรบ moลพnosลฅ tvorivo ovplyvniลฅ novรฝ dizajn stanรญc tejto linky. Ten je opรคลฅ ลกpecifickรฝ a jedineฤnรฝ ako nakoniec dizajnovรฉ rieลกenie kaลพdej linky viedenskรฉho metra. Svoje skรบsenosti v projektovej prรญprave stanรญc metra som potom zรบroฤil ako vedรบci projektu jedineฤnej stanice U2 Schottenring situovanej priamo pod Dunajskรฝm kanรกlom, ktorรก bola po otvorenรญ prezentovanรก aj v ฤasopise ASB.โ€œ

Priestor vstupného vestibulu Altes Landgut s pouลพitím moderných LED-priemyselných svietidiel

  Priestor vstupnรฉho vestibulu Altes Landgut s pouลพitรญm modernรฝch LED-priemyselnรฝch svietidiel

Vladimรญra ล imka nรกsledne oslovila ponuka ateliรฉru Architektengruppe U-Bahn, ktorej รบlohou bolo komplexnรฉ architektonickรฉ rieลกenie celkovo 5 stanรญc metra na predฤบลพenรญ linky U1. Ako vedรบci projektu tu dostal prรญleลพitosลฅ tvorivo rieลกiลฅ stanicu Altes Landgut, ktorej prรญprava a vรฝstavba trvala sedem rokov. A ฤo bude ฤalej? โ€žNรกลก architektonickรฝ ateliรฉr aktuรกlne rieลกi dve prestupnรฉ stanice v centre mesta na predฤบลพenรญ linky U2 v sรบvislosti s budovanรญm poslednej linky U5 cieฤพovej siete viedenskรฉho metra,โ€œ dodรกva ล imko. Zรกroveลˆ rieลกime celkovรบ modernizรกciu linky U4 s historickรฝmi budovami stanรญc pรดvodnej mestskej ลพeleznice architekta Otta Wagnera, ktorรฉ dali zรกklad modernรฉmu systรฉmu bezkolรญznej koฤพajovej dopravy mesta Viedeลˆ uลพ pred viac neลพ 100 rokmi.โ€œ

Monumentálna výška priestoru vstupnej šachty pod vestibulom stanice Favoritenstrasse s „balkónmi“ schodiska a trojicou osobných výลฅahov

  Monumentรกlna vรฝลกka priestoru vstupnej ลกachty pod vestibulom stanice Favoritenstrasse s โ€žbalkรณnmiโ€œ schodiska a trojicou osobnรฝch vรฝลฅahov

STANICA METRA LINKY U1 ALTES LANDGUT

Miesto: Verteilerkreis Favoriten, Viedeลˆ 10, Rakรบsko
Stavebnรญk a stavebnรฝ dozor: Wiener Linien GmbH & Co KG
Investor: mesto Viedeลˆ, Rakรบsko
Architektonickรฉ rieลกenie: Architektengruppe U-Bahn
Koordinรกtor vรฝstavby: DI Josef Gebeshuber, Geoconsult Wien ZT GmbH
Celkovรฉ nรกklady: 138 miliรณnov EUR (bez DPH)
Nรกklady hrubej stavby: 46 miliรณnov EUR (bez DPH)
Zaฤiatok vรฝstavby: aprรญl 2012
Uvedenie do prevรกdzky: 2. 9. 2017
Dฤบลพka รบseku: 685 m
Dฤบลพka tunelov/stanice: 240 m
Dฤบลพka traลฅovรฝch tunelov: 1 035 m
Spojovacie tunely: 80 m
Podzemnรฉ steny: 15 600 m2
Vรฝkopy: 150 000 m3
Betรณnovรฉ konลกtrukcie: 70 000 m3
Betonรกrska vรฝstuลพ: 11 000 t

 

TEXT: ฤฝUDOVรT PETRรNSKY
FOTO: ING. ARCH. VLADIMรR ล IMKO

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 3/2018.

Najฤรญtanejลกie