Stanica metra s rukopisom slovenskรฉho architekta
Pred vyลกe desiatimi rokmi sme v ASB pรญsali o viedenskom metre s rukopisom slovenskรฉho architekta. Dnes tento prรญbeh pokraฤuje. Ing. arch. Vladimรญr ล imko ako vedรบci projektuโฏv rakรบskom ateliรฉri Architektengruppe U-Bahn zrealizoval stanicu metra Altes Landgut na linke U1, ktorรก je unikรกtnou v rรกmci vyลกe 100 stanรญc viedenskรฉho metra.
Videl som sรญce fotografie, ale starรก mรบdrosลฅ โradลกej raz zaลพiลฅ ako stokrรกt vidieลฅโ sa mi opรคลฅ raz potvrdila. Z hlavnej ลพelezniฤnej stanice vo Viedni je to na linku U1 na skok. V poradรญ ลกtvrtรก zastรกvka smerom k obฤพรบbenรฉmu rekreaฤnรฉmu centru Oberlaa je prรกve najnovลกia stanica tejto linky s nรกzvom Altes Landgut, ktorรก sa nachรกdza na okraji 10. obvodu pod ruลกnรฝm dopravnรฝm uzlom โVerteilerkreis Favoritenโ. Mojim sprievodcom bol architekt Vladimรญr ล imko, takลพe som mal informรกcie priamo z prvej ruky.
Vedรบci projektu stanice Altes Landgut Vladimรญr ล imko v eskalรกtorovej ลกachte
Najhlbลกia stanica s vรฝtvarnรฝm ยญrozmerom
O prvom unikรกte sa dozvedรกm hneฤ na vlastnej koลพi, keฤ zo vstupu do stanice metra Altes Landgut v strede ruลกnรฉho kruhovรฉho objazdu Verteilerkreis Favoriten zostupujeme na jej nรกstupisko na viedenskรฉ pomery nekoneฤne dlhรฝmi eskalรกtormi. โSme takmer tridsaลฅ metrov pod รบrovลou terรฉnu, ฤo z Altes Langut robรญ najhlbลกie poloลพenรบ stanicu viedenskรฉho metra,โ pribliลพuje Vladimรญr ล imko. โAj napriek tejto hฤบbke sa nรกm priestorovรฝm rieลกenรญm podarilo dosiahnuลฅ, ลพe na รบroveล nรกstupiska dopadรก nielen dennรฉ svetlo, ale na poludnie dokonca i slneฤnรฉ lรบฤe.โ
Rezopohฤพad priestorovรฉho rieลกenia stanice Altes Landgut pod frekventovanรฝm kruhovรฝm objazdom a diaฤพniฤnรฝm tunelom
Na nรกstupisko sa dรก dostaลฅ po schodisku, eskalรกtormi aj vรฝลฅahmi. Vลพdy sa vลกak stretnete so silnรฝm vizuรกlnym vnemom, ktorรฝ v ลพiadnej inej stanici viedenskรฉho metra nenรกjdete. รno, vรฝtvarnรฉ diela v mnohรฝch staniciach viedenskรฉho metra sรบ integrรกlnou sรบฤasลฅou ich celkovรฉho rieลกenia, ale tu je umenie povรฝลกenรฉ na originรกlnu presvedฤivosลฅ. ล vajฤiarsky vรฝtvarnรญk Yves Netzhammer ponรบkol vtip aj zรกลพitok pre kaลพdรฉho: starรฉho i mladรฉho, amatรฉra i profesionรกla. Nenavrhol ลพiadnu namyslenรบ exhibรญciu na mieste, kde by ju videli vลกetci, ale premyslenรฉ grafickรฉ rieลกenie รบzko komunikujรบce s dizajnom metra, veฤพkรฉ ลกtylizovanรฉ tvรกre, v linkรกch ktorรฝch sa skrรฝvajรบ malรฉ zvieratkรก ako detaily s humornรฝm nรกdychom.
Eskalรกtory, vzduลกnรฉ schodisko s dvojicou vรฝลฅahov v hฤบbke takmer 30 m pod povrchom na รบrovni nรกstupiska metra
Keฤ krรกฤate po eskalรกtoroch a pozerรกte sa na jednu z tvรกrรญ, pri zmene uhla pohฤพadu menรญ svoju farebnosลฅ. โUnikรกtne pouลพitie laku prinรกลกa tzv. โflip-flopโ efekt, ktorรฝ spoฤรญva v nanรกลกanรญ ลกpeciรกlnych metalickรฝch farieb,โ vysvetฤพuje Vladimรญr ล imko, pre ktorรฉho spoluprรกca s Netzhammerom bola skรบsenosลฅou tvorcov naladenรฝch na spoloฤnej frekvencii. โBol som v komisii, ktorรก verejnou sรบลฅaลพou hฤพadala vรฝtvarnรฉ dielo pre tรบto stanicu a voฤพba pre tohto vรฝtvarnรญka bola jednoznaฤnรก. Jedineฤnosลฅ tohto vรฝtvarnรฉho diela je aj v jeho celkovej ploche, ktorรก mรก takmer 800 m2.โ
Pรดsobivรฉ vรฝtvarnรฉ rieลกenie priestoru eskalรกtorovej ลกachty stanice ลกvajฤiarskeho vรฝtvarnรญka Yves Netzhammera vyลกlo z verejnej sรบลฅaลพe.
Katedrรกla z betรณnu a skla
Druhรฝ vstup do stanice, z Favoritenstrasse, je z trochu inรฉho sรบdka a materiรกlovรฝm rieลกenรญm mierne vyboฤuje z dizajnu linky U1. Priestor svojou vรฝraznou vertikรกlnosลฅou pripomรญna novodobรบ katedrรกlu. โSnaลพili sme sa o minimalistickรฝ dizajn celosklenenรฉho zรกbradlia, priฤom obklady stien z bielych smaltovanรฝch panelov a ลพulovรก dlaลพba schodรญsk sรบ v kontraste s plochami konลกtrukฤnรฉho betรณnu v pรดsobivom trojpodlaลพnom priestore,โ vysvetฤพuje Vladimรญr ล imko. โZ obmedzenรฝch priestorovรฝch moลพnostรญ v profile Favoritenstrasse je tento vstup do metra rieลกenรฝ bez eskalรกtorov, len pevnรฝm schodiskom a trojicou vรฝลฅahov.โ
Dizajn interiรฉru nรกstupiska predฤบลพenia linky metra do Oberlaa je logickรฝm pokraฤovanรญm pรดvodnรฉho dizajnu linky U1
ร propos, zmienku si zaslรบลพia aj samotnรฉ vรฝลฅahy, ktorรฉ patria k silnรฝm identifikaฤnรฝm znakom viedenskรฉho metra. Zasklenรฉ kabรญny sa pohybujรบ v zasklenรฝch vรฝลฅahovรฝch ลกachtรกch ako kapsule s ฤพuฤmi vo vnรบtri inรฉho ฤasopriestoru. Tรฝmto transparentnรฝm rieลกenรญm a vizuรกlnym kontaktom s okolรญm prispievajรบ k bezpeฤnosti cestujรบcich a zรกroveล zniลพujรบ vandalizmus. Sรบ akousi metaforou o pulzujรบcom pohybe ฤพudรญ v 21. storoฤรญ, ktorรญ stรบpajรบ a klesajรบ v priamom prenose.
Minimalistickรฉ rieลกenie dizajnu celosklenenรฉho zรกbradlia schodiska
Prรญbeh pokraฤuje
Viedenskรฉ metro mรก ฤosi vyลกe 40 rokov a Vladimรญr ล imko pracuje na jeho rozvoji a stvรกrnenรญ uลพ takmer tri ลกtvrtiny tohto obdobia. โV roku 1990 ma oslovila ponuka viedenskรฉho ateliรฉru architekta Gerharda Mossburgera, ktorรฝ hฤพadal posilu do tรญmu pre projektovanie stanรญc predฤบลพenia linky U6,โ spomรญna architekt ล imko. โTam som pรดsobil ako vedรบci projektu metra stanice linky U6 Floridsdorf s prestupom na rovnomennรบ ลพelezniฤnรบ stanicu. Potom nasledovala tvorba dizajnu novรฉho predฤบลพenia linky U2, ktorรฝ vznikol na zรกklade medzinรกrodnej architektonickej sรบลฅaลพe v roku 2000. V tomto obdobรญ som uลพ takmer 10 rokov pรดsobil v ateliรฉri Architekta Mossburgera a ako ฤlen vรญลฅaznรฉho tรญmu som mal รบลพasnรบ moลพnosลฅ tvorivo ovplyvniลฅ novรฝ dizajn stanรญc tejto linky. Ten je opรคลฅ ลกpecifickรฝ a jedineฤnรฝ ako nakoniec dizajnovรฉ rieลกenie kaลพdej linky viedenskรฉho metra. Svoje skรบsenosti v projektovej prรญprave stanรญc metra som potom zรบroฤil ako vedรบci projektu jedineฤnej stanice U2 Schottenring situovanej priamo pod Dunajskรฝm kanรกlom, ktorรก bola po otvorenรญ prezentovanรก aj v ฤasopise ASB.โ
Priestor vstupnรฉho vestibulu Altes Landgut s pouลพitรญm modernรฝch LED-priemyselnรฝch svietidiel
Vladimรญra ล imka nรกsledne oslovila ponuka ateliรฉru Architektengruppe U-Bahn, ktorej รบlohou bolo komplexnรฉ architektonickรฉ rieลกenie celkovo 5 stanรญc metra na predฤบลพenรญ linky U1. Ako vedรบci projektu tu dostal prรญleลพitosลฅ tvorivo rieลกiลฅ stanicu Altes Landgut, ktorej prรญprava a vรฝstavba trvala sedem rokov. A ฤo bude ฤalej? โNรกลก architektonickรฝ ateliรฉr aktuรกlne rieลกi dve prestupnรฉ stanice v centre mesta na predฤบลพenรญ linky U2 v sรบvislosti s budovanรญm poslednej linky U5 cieฤพovej siete viedenskรฉho metra,โ dodรกva ล imko. Zรกroveล rieลกime celkovรบ modernizรกciu linky U4 s historickรฝmi budovami stanรญc pรดvodnej mestskej ลพeleznice architekta Otta Wagnera, ktorรฉ dali zรกklad modernรฉmu systรฉmu bezkolรญznej koฤพajovej dopravy mesta Viedeล uลพ pred viac neลพ 100 rokmi.โ
Monumentรกlna vรฝลกka priestoru vstupnej ลกachty pod vestibulom stanice Favoritenstrasse s โbalkรณnmiโ schodiska a trojicou osobnรฝch vรฝลฅahov
STANICA METRA LINKY U1 ALTES LANDGUT
Miesto: Verteilerkreis Favoriten, Viedeล 10, Rakรบsko
Stavebnรญk a stavebnรฝ dozor: Wiener Linien GmbH & Co KG
Investor: mesto Viedeล, Rakรบsko
Architektonickรฉ rieลกenie: Architektengruppe U-Bahn
Koordinรกtor vรฝstavby: DI Josef Gebeshuber, Geoconsult Wien ZT GmbH
Celkovรฉ nรกklady: 138 miliรณnov EUR (bez DPH)
Nรกklady hrubej stavby: 46 miliรณnov EUR (bez DPH)
Zaฤiatok vรฝstavby: aprรญl 2012
Uvedenie do prevรกdzky: 2. 9. 2017
Dฤบลพka รบseku: 685 m
Dฤบลพka tunelov/stanice: 240 m
Dฤบลพka traลฅovรฝch tunelov: 1 035 m
Spojovacie tunely: 80 m
Podzemnรฉ steny: 15 600 m2
Vรฝkopy: 150 000 m3
Betรณnovรฉ konลกtrukcie: 70 000 m3
Betonรกrska vรฝstuลพ: 11 000 t
TEXT: ฤฝUDOVรT PETRรNSKY
FOTO: ING. ARCH. VLADIMรR ล IMKO
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 3/2018.