Stanica zaliata dennรฝm svetlom
Galรฉria(10)

Stanica zaliata dennรฝm svetlom

Sย prรญvlastkom najvรคฤลกej kriลพovatky eurรณpskych ลพelezniฤnรฝch ciest sa vย Berlรญne nad Sprรฉvou tiahne novรก Hlavnรก stanica. Nemรก vลกak iba medzinรกrodnรบ transportnรบ funkciu. Vystupuje sรบฤasne ako symbol zjednotenia aย prepojenia, aย to priamo vย meste, ktorรฉ dlhรฉ roky pred pรกdom komunizmu nedelila iba fiktรญvna ลพeleznรก opona, ale reรกlny betรณnovรฝ mรบr. Po jeho zborenรญ sa Nemecko ocitlo vย novej politickej, ale aj infraลกtruktรบrnej situรกcii. Budova bรฝvalej stanice Lehrter Bahnhof sa nachรกdzala na dรดleลพitom prieseฤnรญku mnohรฝch dopravnรฝch spojenรญ, no rastรบce poลพiadavky dynamickej spoloฤnosti si vynรบtili realizรกciu modernรฉho ลพelezniฤnรฉho komplexu. Novรก berlรญnska Hlavnรก stanica je jednรฝm zย mรญฤพnikov prebiehajรบcej eurรณpskej integrรกcie aย zรกroveลˆ dรดmyselnou symbiรณzou architektonickรฉho rieลกenia aย dennรฉho svetla.


Osobitnรฝ svet vย centre mesta
Stanica uลพ dรกvno nie je iba miestom prรญchodov, krรกtkych ฤi dlhลกรญch zdrลพanรญ aย nรกslednรฝch odchodov stรกtisรญcov pasaลพierov. Pohyblivรฝ svet si totiลพ ลพiada viac neลพ pumpu, ktorรก vย pravidelnรฝch intervaloch organizovane preฤerpรกva masy cestovateฤพov. Berlรญnska stanica ich denne privรญta aย vyprevadรญ pribliลพne tristotisรญc. Aj zย tohto dรดvodu nefunguje iba ako dopravnรฝ uzol, ale ako polyfunkฤnรฉ stredisko sย administratรญvou prevaลพne nemeckej ลพelezniฤnej spoloฤnosti, osemdesiatimi obchodmi, reลกtaurรกciami, barmi, klubmi ฤi parkoviskom.

Jej urbanistickรฉ osamotenie na horizonte mesta za brehom rieky Sprรฉvy je iba prvรฝm vizuรกlnym dojmom. Vย skutoฤnosti sa nachรกdza len niekoฤพko minรบt chรดdze od ruลกnรฉho centra mesta. Vฤaka svojej strategickej polohe vย blรญzkosti historickรฝch pamรคtihodnostรญ ฤi budov veฤพkรฉho spoloฤenskรฉho vรฝznamu, sa nemusรญ obรกvaลฅ oย pravidelnรฝ prรญlev nรกvลกtevnรญkov. Na druhej strane mรก pre svoju dostupnosลฅ dobrรฝ predpoklad pritiahnuลฅ aj domรกcich obyvateฤพov. Tento fakt podporuje aj napojenie na linky mestskej koฤพajovej dopravy priamo pod strechou stanice.

Dokonale premyslenรฝ systรฉm stretu medzinรกrodnej, regionรกlnej aย lokรกlnej infraลกtruktรบry vย jednom bode je jednรฝm zย atribรบtov, ktorรฉ stanicu posรบvajรบ na najvyลกลกie prieฤky eurรณpskeho rebrรญฤka objektov sย rovnakou funkciou. Komplex sa kombinรกciou viacerรฝch elementov mobilnej spoloฤnosti snaลพรญ oย zaistenie komfortu pre cestujรบceho ฤloveka.

Vertikรกlne rieลกenie
Najvรคฤลกiu ลพelezniฤnรบ kriลพovatku vย Eurรณpe stvoril hamburskรฝ ateliรฉr Gerkan, Marg & Partners, ktorรฝ vyhral architektonickรบ sรบลฅaลพ uลพ vย roku 1993, priฤom zรกkladnรฝ kameลˆ stanice poloลพili oย pรคลฅ rokov neskรดr. Osem ฤalลกรญch trvala samotnรก vรฝstavba komplexu aย jeho nรกklady sa vyลกplhali na 700 miliรณnov eur.

Objekt vyuลพรญva prvky prรญลฅaลพlivej architektรบry aย modernej technolรณgie. Vstupnรฝ portรกl kombinuje jasnรบ funkcionalitu sย transparentnou vzduลกnou atmosfรฉrou. Priestor hlavnej haly je veฤพkoryso priestrannรฝ aย zaliaty svetlom, keฤลพe architekt Meinhard von Gerkan stanicu otvoril cez presklenรบ ฤelnรบ fasรกdu aj streลกnรบ konลกtrukciu. Svetlo pritom prispieva na dotvorenie rytmu vnรบtornรฝch priestorov stanice, ktorรก je vertikรกlne rozฤlenenรก do piatich รบrovnรญ โ€“ aย to koฤพajovรฝch, spojovacรญch aj obchodno-nรกkupnรฝch.

Etรกลพovรฉ stupne sa nachรกdzajรบ pod รบrovลˆou terรฉnu aj vย nadzemnรฝch podlaลพiach. Doprava vย rรกmci stanice aย presuny pasaลพierov mรดลพu vฤaka tomuto rieลกeniu simultรกnne prebiehaลฅ na niekoฤพkรฝch stupลˆoch. Vrchnรก ลพelezniฤnรก platforma, ktorรก leลพรญ vo vรฝลกke desiatich metrov, pozostรกva zo ลกiestich drรกh aย ลกtyroch perรณnov. Vonkajลกie drรกhy sรบ jednokoฤพajovรฉ, zatiaฤพ ฤo vnรบtornรฉ tvoria dve pozdฤบลพne prebiehajรบce koฤพaje. Spodnรก dopravnรก รบroveลˆ mรก ลกtyri nรกstupiลกtia sย รดsmimi drรกhami pre juลพnรฉ aย severnรฉ ลพelezniฤnรฉ dopravnรฉ linky. Jednotlivรฉ stupne prepรกja ลกesลฅ panoramatickรฝch kruhovรฝch vรฝลฅahov sย celkovรฝm presahom 25 metrov, desaลฅ vรฝลฅahov pre pasaลพierov aย desaลฅ nรกkladnรฝch vรฝลฅahov, niekoฤพko desiatok eskalรกtorov, schodov ฤi mostov.

Platformy sย dฤบลพkou 620 metrov vedรบ do prรญstavu Humboldthafen. Vย najniลพลกom stupni majรบ pasaลพieri kย dispozรญcii parkovisko sย priamym napojenรญm na hlavnรบ cestu. Pri vรฝstupe zo suterรฉnu do hlavnรฉho staniฤnรฉho portรกlu sa cestujรบcim neฤakane otvรกra novรก dimenzia โ€“ ลกirokรก panorรกma Berlรญna, vย ktorej sa odkrรฝva Fosterova kupola Rรญลกskeho snemu, ale aj budova รšradu vlรกdy, ล vajฤiarskej ambasรกdy alebo trochu viac vzdialenรก nรกpadnรก streลกnรก konลกtrukcia Sony centra pri Postupimskom nรกmestรญ. Prรกve tu, pod sklenou klenbou aย za transparentnou fasรกdou, ktorรก ponรบka bohatรฝ vรฝhฤพad do okolia, sa stanica zdรก byลฅ oveฤพa bliลพลกie kย mestu neลพ pri pohฤพade zย opaฤnej perspektรญvy.

Sklenรฉ zastreลกenie
Autori konceptu podฤiarkli vnรญmanie stanice ako kriลพovatky tak, ลพe celkovรบ hmotu objektu rozloลพili do tvaru krรญลพa, ktorรฝ tvoria dve navzรกjom sa pretรญnajรบce haly stanice sย presklenou klenbovou streลกnou konลกtrukciou. Nรกstupiลกtia liniek smerujรบcich zo zรกpadu na vรฝchod prekrรฝva 321-metrovรฝ transparentnรฝ tunel, ktorรฝ je ukotvenรฝ na vonkajลกรญch ฤastiach konลกtrukciรญ nadรบrovลˆovรฝch prechodov. Vย prieฤnom smere sa vย orientรกcii zo severu na juh rozkladรก hala so vstupnรฝm portรกlom aย presklenou ฤelnou fasรกdou. Na rozdiel od oblรบkovitej trasy tunela kriลพuje tento segment stanicu rovnobeลพne. Pozdฤบลพ severno-juลพnรฉho objektu vyrรกstli na obidvoch stranรกch dve kancelรกrske budovy, ktorรฉ nad tunelom (prebiehajรบcim zย vรฝchodu na zรกpad) tvoria efektnรฉ viacpodlaลพnรฉ premostenie. Veลพe administratรญvy svojimi pravouhlรฝmi tvarmi sรบฤasne vytvรกrajรบ kontrast sย krivkami, ktorรฉ dominujรบ verejnรฝm priestorom. Streลกnรฉ konลกtrukcie staniฤnรฝch hรกl pozostรกvajรบ zo sklenรฝch tabรบฤพ, priฤom pre zakrivenie sa ich formรกty mierne lรญลกia. Na juลพnej strane prekrytia vรฝchodnรฉho aย zรกpadnรฉho segmentu nainลกtalovali fotovoltickรฝ systรฉm, zloลพenรฝ zo 78-tisรญc vysokovรฝkonnรฝch solรกrnych ฤlรกnkov, ktorรฉ dokรกลพu denne vyrobiลฅ vย priemere 160-tisรญc kilowatthodรญn.

Prirodzenรฉ aย umelรฉ osvetlenie
Umelรฉ osvetlenie zohrรกva dรดleลพitรบ รบlohu vย najtmavลกรญch zรณnach, kde vlaky vchรกdzajรบ do podzemnรฉho tunela. Na tomto mieste sa nainลกtalovali umelรฉ zariadenia, ktorรฉ pripomรญnajรบ ลพiariace jaskynnรฉ stalaktity. Architektonickรฉ rieลกenie zabezpeฤuje, aby dennรฉ svetlo prenikalo do vลกetkรฝch stupลˆov vย ฤo najvรคฤลกej moลพnej miere, aย to od najvyลกลกie poloลพenรฝch aลพ po najniลพลกie.

Prirodzenรฉ ลพiarenie sa zlieva smerom nadol prostrednรญctvom priehฤพadov aย galรฉriรญ. Pocit vzduลกnรฉho priestoru umocลˆujรบ aj ลกtvorvetvovรฉ piliere โ€“ podopierajรบ nadรบrovลˆovรฉ zรณny. Matnรฉ sivรฉ oceฤพovรฉ odliatky podฤพa nรกvrhu spolupracujรบceho inลพiniera Jรถrga Schlaicha dodรกvajรบ staniฤnej hale nรกdych futuristickej katedrรกly. Nรกvลกtevnรญkovi sa pri zostupe odkrรฝvajรบ podzemnรฉ stupne. Svetlo pritom neslรบลพi iba na rozjasnenie tmavรฝch podzemnรฝch ฤastรญ komplexu. Vย koneฤnom dรดsledku by na to postaฤovalo aj umelรฉ osvetlenie.

Architekti vลกak vychรกdzali zย faktu, ลพe ฤlovek dennรฝ svit vnรญma inลกtinktรญvne aย vฤaka nemu si vo vรคฤลกej miere uvedomuje prirodzenรบ hierarchiu usporiadania ลกtruktรบr stanice smerom nadol alebo opaฤne. Cestou nahor sa miera svetla aย hluku postupne zvyลกuje. Samotnรฉ prirodzenรฉ ลพiarenie vลกak poฤas dลˆa ฤพudskรฉ oko nevnรญma natoฤพko intenzรญvne, aย preto Gerkan staniฤnรฉ priestory doplnil oย objekty, ktorรฉ svit ฤพahลกie prepรบลกลฅajรบ aย rozลพiaria, naprรญklad do skla odetรฉ eskalรกtory ฤi priehฤพadnรฉ vรฝลฅahy. Autori berlรญnskej hlavnej stanice teda veฤพmi efektรญvne vyuลพili svetlo ako sรบฤasลฅ architektonickรฉho konceptu aย dรดleลพitรฝ element dotvorenia celkovej atmosfรฉry.

Zรกsahy investora
Napriek tomu, ลพe Nemecko svoju berlรญnsku Hlavnรบ stanicu oznaฤuje za katedrรกlu dopravy, medzi architektonickรฝm ateliรฉrom aย ลพelezniฤnรฝm podnikom dodnes vlรกdnu napรคtรฉ vzลฅahy zย dรดvodu koneฤnรฉho architektonickรฉho rieลกenia. Investor napriek nesรบhlasu tvorcov urobil dve vรฝraznรฉ รบpravy. Podฤพa oficiรกlnych informรกciรญ kย tomuto kroku pristรบpil zย dรดvodu nedostatku finanฤnรฝch prostriedkov.

Prvรฝm je skrรกtenie zรกpadno-vรฝchodnรฉho tunela zย pรดvodnรฝch 430 na sรบฤasnรฝch 321 metrov, vฤaka ฤomu ฤasลฅ nรกstupรญลกลฅ zostala neprekrytรก. Druhou obeลฅou rozpoฤtu sa stal strop suterรฉnnych nรกstupnรฝch hรกl, ktorรฝ architekti pรดvodne navrhli ako neogotickรฉ klenby so ลกiroko rozpriahnutรฝmi lomenรฝmi oblรบkmi. Namiesto nich vลกak stฤบpy pretรญnajรบ plochรฉ stropy bez akejkoฤพvek nadvรคznosti.

Hlavnรก stanica Berlรญn / Hauptbahnhof Berlin
Autori: Gerkan, Marg & Partners
Investor: DB Bahn
Realizรกcia: 1998 โ€“ 2006
Celkovรก รบลพitkovรก plocha: 70ย 000 m2
Kancelรกrska plocha: 42ย 000 m2
Retail: 15ย 000 m2
Plocha solรกrneho systรฉmu: 2ย 700 m2
Vรฝลกka klenbovej konลกtrukcie: 46โ€‰m
Dฤบลพka severno-juลพnej haly: 160โ€‰m
Dฤบลพka zรกpadno-vรฝchodnej haly: 321โ€‰m
Celkovรฝ objem pouลพitรฉho betรณnu: 300ย 000 m3
Celkovรฝ objem pouลพitej ocele: 85ย 000 m3
Parkovacie miesta: 900
Eskalรกtory: 54
Vรฝลฅahy: 43
Panoramatickรฉ vรฝลฅahy: 6

Anna Salvovรก
Foto: autorka

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie