Stanica zaliata dennรฝm svetlom
Sย prรญvlastkom najvรคฤลกej kriลพovatky eurรณpskych ลพelezniฤnรฝch ciest sa vย Berlรญne nad Sprรฉvou tiahne novรก Hlavnรก stanica. Nemรก vลกak iba medzinรกrodnรบ transportnรบ funkciu. Vystupuje sรบฤasne ako symbol zjednotenia aย prepojenia, aย to priamo vย meste, ktorรฉ dlhรฉ roky pred pรกdom komunizmu nedelila iba fiktรญvna ลพeleznรก opona, ale reรกlny betรณnovรฝ mรบr. Po jeho zborenรญ sa Nemecko ocitlo vย novej politickej, ale aj infraลกtruktรบrnej situรกcii. Budova bรฝvalej stanice Lehrter Bahnhof sa nachรกdzala na dรดleลพitom prieseฤnรญku mnohรฝch dopravnรฝch spojenรญ, no rastรบce poลพiadavky dynamickej spoloฤnosti si vynรบtili realizรกciu modernรฉho ลพelezniฤnรฉho komplexu. Novรก berlรญnska Hlavnรก stanica je jednรฝm zย mรญฤพnikov prebiehajรบcej eurรณpskej integrรกcie aย zรกroveล dรดmyselnou symbiรณzou architektonickรฉho rieลกenia aย dennรฉho svetla.
Osobitnรฝ svet vย centre mesta
Stanica uลพ dรกvno nie je iba miestom prรญchodov, krรกtkych ฤi dlhลกรญch zdrลพanรญ aย nรกslednรฝch odchodov stรกtisรญcov pasaลพierov. Pohyblivรฝ svet si totiลพ ลพiada viac neลพ pumpu, ktorรก vย pravidelnรฝch intervaloch organizovane preฤerpรกva masy cestovateฤพov. Berlรญnska stanica ich denne privรญta aย vyprevadรญ pribliลพne tristotisรญc. Aj zย tohto dรดvodu nefunguje iba ako dopravnรฝ uzol, ale ako polyfunkฤnรฉ stredisko sย administratรญvou prevaลพne nemeckej ลพelezniฤnej spoloฤnosti, osemdesiatimi obchodmi, reลกtaurรกciami, barmi, klubmi ฤi parkoviskom.
Jej urbanistickรฉ osamotenie na horizonte mesta za brehom rieky Sprรฉvy je iba prvรฝm vizuรกlnym dojmom. Vย skutoฤnosti sa nachรกdza len niekoฤพko minรบt chรดdze od ruลกnรฉho centra mesta. Vฤaka svojej strategickej polohe vย blรญzkosti historickรฝch pamรคtihodnostรญ ฤi budov veฤพkรฉho spoloฤenskรฉho vรฝznamu, sa nemusรญ obรกvaลฅ oย pravidelnรฝ prรญlev nรกvลกtevnรญkov. Na druhej strane mรก pre svoju dostupnosลฅ dobrรฝ predpoklad pritiahnuลฅ aj domรกcich obyvateฤพov. Tento fakt podporuje aj napojenie na linky mestskej koฤพajovej dopravy priamo pod strechou stanice.
Dokonale premyslenรฝ systรฉm stretu medzinรกrodnej, regionรกlnej aย lokรกlnej infraลกtruktรบry vย jednom bode je jednรฝm zย atribรบtov, ktorรฉ stanicu posรบvajรบ na najvyลกลกie prieฤky eurรณpskeho rebrรญฤka objektov sย rovnakou funkciou. Komplex sa kombinรกciou viacerรฝch elementov mobilnej spoloฤnosti snaลพรญ oย zaistenie komfortu pre cestujรบceho ฤloveka.
Vertikรกlne rieลกenie
Najvรคฤลกiu ลพelezniฤnรบ kriลพovatku vย Eurรณpe stvoril hamburskรฝ ateliรฉr Gerkan, Marg & Partners, ktorรฝ vyhral architektonickรบ sรบลฅaลพ uลพ vย roku 1993, priฤom zรกkladnรฝ kameล stanice poloลพili oย pรคลฅ rokov neskรดr. Osem ฤalลกรญch trvala samotnรก vรฝstavba komplexu aย jeho nรกklady sa vyลกplhali na 700 miliรณnov eur.
Objekt vyuลพรญva prvky prรญลฅaลพlivej architektรบry aย modernej technolรณgie. Vstupnรฝ portรกl kombinuje jasnรบ funkcionalitu sย transparentnou vzduลกnou atmosfรฉrou. Priestor hlavnej haly je veฤพkoryso priestrannรฝ aย zaliaty svetlom, keฤลพe architekt Meinhard von Gerkan stanicu otvoril cez presklenรบ ฤelnรบ fasรกdu aj streลกnรบ konลกtrukciu. Svetlo pritom prispieva na dotvorenie rytmu vnรบtornรฝch priestorov stanice, ktorรก je vertikรกlne rozฤlenenรก do piatich รบrovnรญ โ aย to koฤพajovรฝch, spojovacรญch aj obchodno-nรกkupnรฝch.
Etรกลพovรฉ stupne sa nachรกdzajรบ pod รบrovลou terรฉnu aj vย nadzemnรฝch podlaลพiach. Doprava vย rรกmci stanice aย presuny pasaลพierov mรดลพu vฤaka tomuto rieลกeniu simultรกnne prebiehaลฅ na niekoฤพkรฝch stupลoch. Vrchnรก ลพelezniฤnรก platforma, ktorรก leลพรญ vo vรฝลกke desiatich metrov, pozostรกva zo ลกiestich drรกh aย ลกtyroch perรณnov. Vonkajลกie drรกhy sรบ jednokoฤพajovรฉ, zatiaฤพ ฤo vnรบtornรฉ tvoria dve pozdฤบลพne prebiehajรบce koฤพaje. Spodnรก dopravnรก รบroveล mรก ลกtyri nรกstupiลกtia sย รดsmimi drรกhami pre juลพnรฉ aย severnรฉ ลพelezniฤnรฉ dopravnรฉ linky. Jednotlivรฉ stupne prepรกja ลกesลฅ panoramatickรฝch kruhovรฝch vรฝลฅahov sย celkovรฝm presahom 25 metrov, desaลฅ vรฝลฅahov pre pasaลพierov aย desaลฅ nรกkladnรฝch vรฝลฅahov, niekoฤพko desiatok eskalรกtorov, schodov ฤi mostov.
Platformy sย dฤบลพkou 620 metrov vedรบ do prรญstavu Humboldthafen. Vย najniลพลกom stupni majรบ pasaลพieri kย dispozรญcii parkovisko sย priamym napojenรญm na hlavnรบ cestu. Pri vรฝstupe zo suterรฉnu do hlavnรฉho staniฤnรฉho portรกlu sa cestujรบcim neฤakane otvรกra novรก dimenzia โ ลกirokรก panorรกma Berlรญna, vย ktorej sa odkrรฝva Fosterova kupola Rรญลกskeho snemu, ale aj budova รradu vlรกdy, ล vajฤiarskej ambasรกdy alebo trochu viac vzdialenรก nรกpadnรก streลกnรก konลกtrukcia Sony centra pri Postupimskom nรกmestรญ. Prรกve tu, pod sklenou klenbou aย za transparentnou fasรกdou, ktorรก ponรบka bohatรฝ vรฝhฤพad do okolia, sa stanica zdรก byลฅ oveฤพa bliลพลกie kย mestu neลพ pri pohฤพade zย opaฤnej perspektรญvy.
Sklenรฉ zastreลกenie
Autori konceptu podฤiarkli vnรญmanie stanice ako kriลพovatky tak, ลพe celkovรบ hmotu objektu rozloลพili do tvaru krรญลพa, ktorรฝ tvoria dve navzรกjom sa pretรญnajรบce haly stanice sย presklenou klenbovou streลกnou konลกtrukciou. Nรกstupiลกtia liniek smerujรบcich zo zรกpadu na vรฝchod prekrรฝva 321-metrovรฝ transparentnรฝ tunel, ktorรฝ je ukotvenรฝ na vonkajลกรญch ฤastiach konลกtrukciรญ nadรบrovลovรฝch prechodov. Vย prieฤnom smere sa vย orientรกcii zo severu na juh rozkladรก hala so vstupnรฝm portรกlom aย presklenou ฤelnou fasรกdou. Na rozdiel od oblรบkovitej trasy tunela kriลพuje tento segment stanicu rovnobeลพne. Pozdฤบลพ severno-juลพnรฉho objektu vyrรกstli na obidvoch stranรกch dve kancelรกrske budovy, ktorรฉ nad tunelom (prebiehajรบcim zย vรฝchodu na zรกpad) tvoria efektnรฉ viacpodlaลพnรฉ premostenie. Veลพe administratรญvy svojimi pravouhlรฝmi tvarmi sรบฤasne vytvรกrajรบ kontrast sย krivkami, ktorรฉ dominujรบ verejnรฝm priestorom. Streลกnรฉ konลกtrukcie staniฤnรฝch hรกl pozostรกvajรบ zo sklenรฝch tabรบฤพ, priฤom pre zakrivenie sa ich formรกty mierne lรญลกia. Na juลพnej strane prekrytia vรฝchodnรฉho aย zรกpadnรฉho segmentu nainลกtalovali fotovoltickรฝ systรฉm, zloลพenรฝ zo 78-tisรญc vysokovรฝkonnรฝch solรกrnych ฤlรกnkov, ktorรฉ dokรกลพu denne vyrobiลฅ vย priemere 160-tisรญc kilowatthodรญn.
Prirodzenรฉ aย umelรฉ osvetlenie
Umelรฉ osvetlenie zohrรกva dรดleลพitรบ รบlohu vย najtmavลกรญch zรณnach, kde vlaky vchรกdzajรบ do podzemnรฉho tunela. Na tomto mieste sa nainลกtalovali umelรฉ zariadenia, ktorรฉ pripomรญnajรบ ลพiariace jaskynnรฉ stalaktity. Architektonickรฉ rieลกenie zabezpeฤuje, aby dennรฉ svetlo prenikalo do vลกetkรฝch stupลov vย ฤo najvรคฤลกej moลพnej miere, aย to od najvyลกลกie poloลพenรฝch aลพ po najniลพลกie.
Prirodzenรฉ ลพiarenie sa zlieva smerom nadol prostrednรญctvom priehฤพadov aย galรฉriรญ. Pocit vzduลกnรฉho priestoru umocลujรบ aj ลกtvorvetvovรฉ piliere โ podopierajรบ nadรบrovลovรฉ zรณny. Matnรฉ sivรฉ oceฤพovรฉ odliatky podฤพa nรกvrhu spolupracujรบceho inลพiniera Jรถrga Schlaicha dodรกvajรบ staniฤnej hale nรกdych futuristickej katedrรกly. Nรกvลกtevnรญkovi sa pri zostupe odkrรฝvajรบ podzemnรฉ stupne. Svetlo pritom neslรบลพi iba na rozjasnenie tmavรฝch podzemnรฝch ฤastรญ komplexu. Vย koneฤnom dรดsledku by na to postaฤovalo aj umelรฉ osvetlenie.
Architekti vลกak vychรกdzali zย faktu, ลพe ฤlovek dennรฝ svit vnรญma inลกtinktรญvne aย vฤaka nemu si vo vรคฤลกej miere uvedomuje prirodzenรบ hierarchiu usporiadania ลกtruktรบr stanice smerom nadol alebo opaฤne. Cestou nahor sa miera svetla aย hluku postupne zvyลกuje. Samotnรฉ prirodzenรฉ ลพiarenie vลกak poฤas dลa ฤพudskรฉ oko nevnรญma natoฤพko intenzรญvne, aย preto Gerkan staniฤnรฉ priestory doplnil oย objekty, ktorรฉ svit ฤพahลกie prepรบลกลฅajรบ aย rozลพiaria, naprรญklad do skla odetรฉ eskalรกtory ฤi priehฤพadnรฉ vรฝลฅahy. Autori berlรญnskej hlavnej stanice teda veฤพmi efektรญvne vyuลพili svetlo ako sรบฤasลฅ architektonickรฉho konceptu aย dรดleลพitรฝ element dotvorenia celkovej atmosfรฉry.
Zรกsahy investora
Napriek tomu, ลพe Nemecko svoju berlรญnsku Hlavnรบ stanicu oznaฤuje za katedrรกlu dopravy, medzi architektonickรฝm ateliรฉrom aย ลพelezniฤnรฝm podnikom dodnes vlรกdnu napรคtรฉ vzลฅahy zย dรดvodu koneฤnรฉho architektonickรฉho rieลกenia. Investor napriek nesรบhlasu tvorcov urobil dve vรฝraznรฉ รบpravy. Podฤพa oficiรกlnych informรกciรญ kย tomuto kroku pristรบpil zย dรดvodu nedostatku finanฤnรฝch prostriedkov.
Prvรฝm je skrรกtenie zรกpadno-vรฝchodnรฉho tunela zย pรดvodnรฝch 430 na sรบฤasnรฝch 321 metrov, vฤaka ฤomu ฤasลฅ nรกstupรญลกลฅ zostala neprekrytรก. Druhou obeลฅou rozpoฤtu sa stal strop suterรฉnnych nรกstupnรฝch hรกl, ktorรฝ architekti pรดvodne navrhli ako neogotickรฉ klenby so ลกiroko rozpriahnutรฝmi lomenรฝmi oblรบkmi. Namiesto nich vลกak stฤบpy pretรญnajรบ plochรฉ stropy bez akejkoฤพvek nadvรคznosti.
Hlavnรก stanica Berlรญn / Hauptbahnhof Berlin
Autori: Gerkan, Marg & Partners
Investor: DB Bahn
Realizรกcia: 1998 โ 2006
Celkovรก รบลพitkovรก plocha: 70ย 000 m2
Kancelรกrska plocha: 42ย 000 m2
Retail: 15ย 000 m2
Plocha solรกrneho systรฉmu: 2ย 700 m2
Vรฝลกka klenbovej konลกtrukcie: 46โm
Dฤบลพka severno-juลพnej haly: 160โm
Dฤบลพka zรกpadno-vรฝchodnej haly: 321โm
Celkovรฝ objem pouลพitรฉho betรณnu: 300ย 000 m3
Celkovรฝ objem pouลพitej ocele: 85ย 000 m3
Parkovacie miesta: 900
Eskalรกtory: 54
Vรฝลฅahy: 43
Panoramatickรฉ vรฝลฅahy: 6
Anna Salvovรก
Foto: autorka
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.