Domy nie sรบ umeleckรฉ diela. Po stopรกch stavieb, ktorรฉ sa stali architektรบrou
Kedy sa vlastne stavby stanรบ architektรบrou? Existuje nejakรก hranica?
Kรฝm som sa dostal ku knihe Petra Kresรกnka Stavby, ktorรฉ sa stali architektรบrou (vydavateฤพstvo Simplicissimus, 2019), ubehol rok. Peter mi ju daroval na Vianoce 2019 v Horskom parku, kde sa prรกve konali vianoฤnรฉ trhy.
V knihe spomรญna a filozofuje o ลพivote a zรกchranรกch pamiatok v sedemdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia, keฤ bratislavskรญ ochranรกri v ฤasoch normalizรกcie poznรกvali a rekonลกtruovali objekty ฤพudovej architektรบry na Liptove.
Je to pokus o teoretickรบ sumarizรกciu architektonickรฉho prรญstupu k pamiatkam ฤพudovej architektรบry a ich transformovania pre sรบฤasnosลฅ. Bez bliลพลกieho poznania tohto nรกdhernรฉho kraja na Liptove som si vลกak netrรบfal pรญsaลฅ recenziu Petrovej publikรกcie o tomto nรกdhernom romantickom kraji.
A tak som podrobnejลกie, uลพ ako ฤlovek, ktorรฝ poznรก Smreฤany, Liptovskรฝ Jรกn, ลฝiar, Bobrovnรญk, Huty, Vavriลกov alebo Liptovskรฉ Sliaฤe siahol po knihe aลพ po nรกvrate z Liptovskรฉho Jรกna.
Kedy sa vlastne stavby stanรบ architektรบrou
Zaujal ma uลพ nรกzov knihy Stavby, ktorรฉ sa stali architektรบrou. Kedy sa vlastne stavby stanรบ architektรบrou? Je tu nejakรก hranica? Je to veฤnรก otรกzka vzลฅahu stavby a jej optickรฉho a kultรบrneho ducha s konkrรฉtnym prostredรญm. To sa mi vลกak ani dodnes, po polstoroฤรญ architektonickej praxe a hฤพadania, nepodarilo definovaลฅ.
Urbanizmus, teda stavba miest, je disciplรญna, ktorรก bola v socializme redukovanรก na skladanie panelovรฝch domov a nie na svoju podstatu, tvorbu mestskรฝch priestorov. Autor vo svojej kniลพke tieลพ hฤพadรก a opisuje cestu bรกdania stavby stavebnรฝch ลกtruktรบr.
Domy nikdy neexistujรบ samostatne, nie sรบ to umeleckรฉ diela, ale sรบ sรบฤasลฅou urbรกnneho celku mesta ฤi dediny. Tam zapadajรบ, harmonizujรบ alebo naruลกujรบ zostavu domov.
Liptovskรฝ Jรกn
Zaฤiatkom jรบla, tesne pred invรกziou turistov, sme sa vybrali do Kresรกnkom opisovanรฉho kraja a aj za nรกdhernรฝmi drevenรฝmi evanjelickรฝmi toleranฤnรฝmi kostolรญkmi v Krรญลพi, Leลกtinรกch i Keลพmarku. Bรฝvali sme v Liptovskom Jรกne v hoteli Mรกj โ Sorea, ktorรฝ bol kvรดli korone otvorenรฝ iba dva dni pred naลกรญm prรญchodom, takลพe bol eลกte poloprรกzdny.
Cez tรฝลพdeล sa zaฤรญnal plniลฅ vรคฤลกinou penzistami, ktorรญ si pamรคtali jeho socialistickรบ slรกvu i ลพivot na Liptove. Hotel Mรกj sa vypรญna ako spomienka na minulรบ dobu so socialistickou atmosfรฉrou, plavรกrลou, vonkajลกรญm bazรฉnom a vลกetkรฝm luxusom, akรฝ ponรบkal vtedy socialistickรฝ hotel. Bola to architektรบra?
Je to typickรก socialistickรก stavba, poskytujรบca vtedajลกรญ ลกpiฤkovรฝ ลกtandard, ktorรฝ postupne dopฤบลajรบ sรบฤasnรฝmi poลพiadavkami. Eลกte aj dnes je รบspeลกnรฝ so svojou minerรกlnou vodou v plavรกrni aj na vonkajลกom โลกtrandeโ s teplotou 29 ยฐC.
Sv. Jรกn je veฤพkรก a vรฝznamnรก dedina, ktorรก mรก bohatรบ histรณriu, krรกsnu prรญrodu a lieฤivรบ vodu. ลฝili tam vรฝznamnรฉ zemianske rodiny. Zemani Szentivรกnovci, vyrezanรญ z dreva, strรกลพia Sv. Jรกn pred mestskรฝm mรบzeom. Eลกte teraz sa tam spomรญna 32 kรบriรญ, viacerรฉ sรบ zrekonลกtruovanรฉ na penziรณny ฤi sรบkromnรฉ rezidencie.
Liptovskรฝ Jรกn mรก okrem krรกsneho prostredia a romantickej doliny s jaskyลami aj mnoลพstvo hotelov ฤi chรกt a originรกlne prรญrodnรฉ kรบpalisko โ โkaฤuโ s termรกlnou minerรกlnou vodou v akomsi krรกteri.
Architektรบra a urbanizmus Liptova
Peter vลกak pรดsobil na druhej strane Vรกhu v Kvaฤianskej ฤi Prosieckej doline a Hutรกch pod monumentรกlnym Choฤom. Vtedy sa eลกte iba plรกnovala Liptovskรก Mara. Vo svojej knihe sa vracia k pocitom a vzลฅahom k ฤพudovej architektรบre z toho obdobia. Citรกty svetovej teรณrie sa snaลพรญ daลฅ do sรบvislosti s tรฝm, ฤo vzniklo celkom prirodzene v naลกom prostredรญ.
Vychรกdza z ideรญ maliara V. Kandinskรฉho, ktorรฝ hฤพadanรญm strohosti a jednoduchosti v modernom umenรญ je blรญzky jednoduchรฉmu ลพivotu slovenskรฉho roฤพnรญka. Prvรฝch devรคลฅ stretnutรญ s domami so ลกikmรฝmi strechami struฤne analyzuje. Architektรบra a urbanizmus Liptova bola jasnรก a mala svoju histรณriu.
Skromnรฉ obytnรฉ priestory sa tu prelรญnali s jednoduchรฝmi a ฤistรฝmi hospodรกrskymi objektmi. Vytvรกrali urbanistickรฉ zostavy, ktorรฉ reลกpektovali terรฉn, mali logickรบ skladbu i prirodzenรบ rustikalitu. Takto prirodzene komponovanรบ a zakotvenรบ mali krรกsu i estetiku prรญrody.
Boli to vkusnรฉ urbanistickรฉ komplexy, ktorรฉ by som nazval harmonickรฝmi urbanistickรฝmi celkami. Tรกto krรกsa sa vลกak postupne strรกcala presadzovanรญm socialistickรฝch krabรญc i mรณdnych ลกtvorcov a zmenou ลพivotnรฉho ลกtรฝlu bรฝvalรฝch roฤพnรญkov.
Vpรกd modernizmu
Celkovรฝ dojem z urbanizmu Liptova vytvรกrajรบ eลกte aj teraz sรบstavy domov so svojou ลกtruktรบrou, citlivo osadenรฉ do terรฉnu predhoria Zรกpadnรฝch Tatier. Prรกve kulisa Liptova na pozadรญ Tatier je pre Slovensko charakteristickรก. Obytnรฉ objekty eลกte ฤiastoฤne dopฤบลajรบ hospodรกrske objekty sรฝpok, sennรญkov a maลกtalรญ.
Ich architektonickรก ลกtruktรบra a tvarovanie sรบ blรญzke architektรบre bรฝvania, takลพe tvoria jeden celok. To je rozdiel oproti produkcii poฤas socializmu, kde sa zmenila ลกtruktรบra a formovanie objektov i spoloฤenskรฉ vzลฅahy. Zaniklo sรบkromnรฉ vlastnรญctvo a priลกlo nebezpeฤenstvo biznisu s umelรฝmi ruinami.
Ani v naลกich mestรกch sa doteraz urbanisticky vรดbec nehodnotรญ celkovรฝ dojem a obraz ulice alebo mesta. K โvรฝลกkovkeโ sa prilepรญ dom s horizontรกlnymi pรกsmi ฤi รบplne inou ลกtruktรบrou a mierkou alebo aj histรณriou. Naลกe mestรก, dediny a ulice pรดsobia problematicky a nedostavane. Je tam histรณria premieลกanรก s modernรฝmi bytovkami i drastickรฝmi panelรกkmi. K tomu eลกte rozbitรฉ chodnรญky a mosty, nerieลกenรฉ elektriฤky a inรก doprava.
Modernizmus sa totiลพ nezaoberal harmonizujรบcimi vzลฅahmi mesta ฤi krajiny, zatiaฤพ ฤo pรดvodnรฉ liptovskรฉ dedinky so sรบstavou ลกikmรฝch striech pรดsobia harmonicky aj dnes. Modernizmus ich likvidoval domami s teplou vodou, kde dosรกdzal bezduchรฉ panelovรฉ objekty bez ลกtรบdie vzรกjomnรฉho pรดsobenia histรณrie a sรบฤasnosti.
Revoluฤne sa prejavil aj na vidieku, kde sa zmenil obraz krajiny i ลพivota. Ten tvorili pรดvodne krรกsne poskladanรฉ domฤeky, kostolรญky a ลกtruktรบra sennรญkov a do tejto harmonickej siluety vkladali architekti modernisti typovรฉ projekty i amatรฉrske panelovรฉ ลกkatule v inej mierke i farbe. Socialistickรญ teoretici architektรบry vyลกtudovanรญ v tรฝch ฤasoch sa to snaลพili pre vlรกdnucu stranu zdรดvodลovaลฅ.
Pamiatky ako vzor harmonickej krajiny
Pre naลกu generรกciu sa z pรดvodnej ลกtruktรบry zachoval len fragment, ktorรฝ je uลพ teraz moลพnรฉ uchovรกvaลฅ len ako pamiatku slรบลพiacu za vzor harmonickej krajiny. Pamiatka jedineฤnej kompozรญcie ฤi zoskupenรญ sa nรกm zachovala v umeleckรฝch fotografiรกch ฤi maฤพbรกch M. A. Bazovskรฉho, E. Zmetรกka ฤi V. Kompรกnka.
Tieto osobnosti dokรกzali senzitรญvne zachytiลฅ neopakovateฤพnosลฅ a jedineฤnosลฅ scenรฉrie krajiny s kompozรญciou ลกikmรฝch striech. Tu teda musรญme hodnotiลฅ komplexne pรดsobenie materiรกlov a priestoru v architektรบre pรดvodnej prรญrody s jej estetikou.
Sรบฤasnosลฅ sa naลกลฅastie vymanila z primitรญvneho socialistickรฉho realizmu, ktorรฝ u nรกs zasial schematizmus ideolรณgie so stavebnรฝm ลกlendriรกnstvom aj na dediny. Socializmus pokojne podฤพa รบzemnรฉho plรกnu postavil vedฤพa seba kontrapunktovรฉ domy a bol hrdรฝ na budรบcnosลฅ. Na severnom Slovensku sa nรกjdu fragmenty pรดvodnej drevenej architektรบry, ktorรฉ stoja vedฤพa panelovรฝch domov s รบplne inou mierkou.
Pรดsobenie pรดvodnej zรกstavby sa snaลพia vrรกtiลฅ nadลกenรญ chalupรกri. Je to optickรก renesancia, ale nie celkom filozofickรก oprava pรดvodnej architektรบry aj so ลพivotom a ลพivotnรฝm ลกtรฝlom. Aby tรกto symbiรณza moderny a ฤพudovej tradรญcie fungovala, potrebuje veฤพkรบ dรกvku citu a kultรบry. Krรกsa slovenskej dediny i krajiny je na Liptove prรญjemnรก.
Bohuลพiaฤพ, na jeseล sme sa vrรกtili sklamanรญ a rozฤarovanรญ z nรกdhernรฉho Gemera, kde sรบ evanjelickรญ farรกri vฤaฤnรญ za vstupnรฉ a prรญspevok na zรกchranu vzรกcnych interiรฉrov ich kostolov maฤพovanรฝch talianskymi majstrami z 14. aลพ 16. storoฤia. O ich hodnotnรฝch freskรกch vie mรกlokto a nenรกjdu sa nikde inde na Slovensku v takej koncentrรกcii.