Strojársky šperk na parížskej Champs Elysées
Keď otváral tridsaťtriročný Louis Vuitton v polovici predminulého storočia svoj prvý obchod, netušil, ako bude jeho monogram lámať hlavu ľuďom o stopäťdesiat rokov. LV je jednou z najkopírovanejších, ale zároveň najinšpiratívnejších značiek, čo si overili všetci, ktorí dostali za úlohu zrekonštruovať interiéry najprestížnejšej pobočky Louisa Vuittona na svete – na parížskej Champs Elysées.
Risk je…
„Použitie toľkých vrstiev bolo potrebné vzhľadom na požadovanú šesťročnú záruku,“ podotýka Vladimír Vrána, riaditeľ firmy Galvenn. Táto spoločnosť sa môže ako jedna z mála v Európe pochváliť know-how špeciálnej technológie, ktorá zjednodušuje pokovovanie hliníkových odliatkov. „Skôr ako sme si boli istí postupom, vypracovali sme desiatky vzoriek,“ dodáva. Výsledným riešením nakoniec bolo pozlátenie vonkajších plôch hviezdic a postriebrenie ich vnútorných plôch. Riziko, ktoré spoločnosť spolu s ďalšími dodávateľmi podstúpila, bolo veľké. Slávnostné otvorenie bolo plánované pol roka vopred a pozvaná bola špička šoubiznisu. Deviateho októbra 2005 ste na Champs Elysées mohli vidieť Umu Thurman, Sharon Stone a aj Dagmar Havlovú.
… zisk
Generálny dodávateľ interiérov, spoločnosť Alpha International, trval na vypracovaní analýz rizík. Ukázalo sa, že táto požiadavka projektu pomohla. Existovali varianty riešení, ako konať v neočakávaných prípadoch, a všetci tak boli pokojnejší. Sipral pri tejto zákazke nadväzoval na svoje skúsenosti z projektov Danube House a Zlatý Anděl v Prahe, na ktorých spolupracoval s francúzskymi architektmi a inžiniermi. Prvotná nedôvera Francúzov k firme z Východu sa tak vďaka týmto skúsenostiam krátko po začatí prác na mreži prekonala.
Irena Fialová bola koordinátorkou projektu z architektonickej stránky. „Bolo príjemné pracovne sa stretnúť s niekým, kto vie oceniť ručnú prácu a um,“ kladne zhodnotila architektka najmä podiel firiem, ktoré dodávali inzerty na mrežu. Išlo o atypické preliačené tvary v podobe lístka alebo vypuklej kocky s vyčnievajúcimi rohmi. Ťažko povedať, ktoré inzerty boli najnáročnejšie: z kože, porcelánu, tropického dreva či priezračného a farebného skla. Zachovať presnosť takých zložitých tvarov inzertov vzhľadom na preliačený tvar hviezdic mreže vyžadovalo starostlivý prístup a trpezlivosť. Práve luxusné vložky mreže odlišujú výrobok zo Champs Elysées od iných obchodných domov Louis Vuitton na celom svete. Motív hviezdice, ktorý vychádza z loga spoločnosti, totiž nájdeme aj v iných predajniach, ani koncept dekoračnej mreže nie je nóvum. Napríklad v nedávno otvorenej pobočke LV v Tokiu, kde sa na tvorbe interiérov podieľal okrem dvorného architekta značky Louis Vuitton Američana Erica Carlsona aj známy Jun Aoki, objavíme ostenie a predely v rovnakom duchu. Prvky spoločné pre celý reťazec však o to viac zdôrazňujú detaily, ktorými sa interiéry jednotlivých pobočiek líšia. V tomto prípade je to okrem mnohých ďalších práve dômyselná dekorácie mreže v podobe inzertov. „Parížska mreža pôsobí svojím celkom abstraktne, ale v detaile sa stáva ornamentom. Ľudské oko potrebuje oboje – pojať celok, ale zachytiť sa na detaile,“ dodáva architektka Fialová.
Barok 21. storočia
Názov stavby: Ozdobná mreža pre obchodný dom Louis Vuitton
Miesto: Francúzsko, Paríž
Ulica, číslo: 101, Avenue des Champs Elysées
Charakteristika: rekonštrukcia + interiéry
Investor: Louis Vuitton Malletier, S. A.
Architekt: Eric Carlson-Carbondale, Bartélémy-Grino Architectes
Statik ozdobnej mreže: RFR, Paris, Bernard Vaudeville
Dizajn, návrh interiérov: Peter Marino Associates
Začiatok realizácie: 2004
Koniec realizácie: 2005
Funkcia: dekoračná mreža pre obchodný dom
Opis: 100 000 hliníkových a potom pokovovaných prvkov
s rozmermi 16 x 16 cm spojených do mreže
Chronológia:
v auguste 2004 tender
na jeseň 2004 získanie zákazky
v zime 2005 testy, skúšky, analýzy
na jar a v lete 2005 výroba
9. októbra 2005 slávnostné otvorenie
Riešenie konkrétnych problémov: skryté mechanické prepojenie medzi prvkami
Zaujímavosti stavby: ručná výroba inzertov
Špecifiká stavby: tristo variantov prvkov
Detaily: inzerty z kože, exotického dreva, porcelánu a zo skla
Technické údaje
Konštrukčné riešenie: prvky mechanicky prepojené do mreže
Materiály: hliníková zliatina pokovovaná niklom, meďou, striebrom a zlatom
Generálny dodávateľ: Alpha International, S. A.
Dodávateľ dekoračnej mreže: Sipral, a. s.
Subdodávatelia:
Zlievareň Polak, s. r. o.
Galvanizovňa Galvenn technology
Skláreň Astera Ltd.
Porcelán Novito
Drevovýroba Podzimek, s. r. o.
Kože Hošťálková
pochrómovanie Metal Plating, a. s.
Hana Roguljič
Foto: Sipral, a. s.