ล tรบdio Koncern: urฤenรฉ na kopรญrovanie
Galรฉria(12)

ล tรบdio Koncern: urฤenรฉ na kopรญrovanie

Vย rozhovore sย Jiล™รญm Pล™ibylom, ktorรฝ spoloฤne sย Martinom Imrichom tvoria jadro ลกtรบdia Koncern, sme hovorili oย konceptuรกlnom dizajne, hrdosti, plagiรกtorstve, balansovanรญ na hrane kontroverznรฝch tรฉm aย oย nesmrteฤพnosti.

Poฤas poslednรฉho festivalu Designblok patril vรกลก projekt kย tรฝm, ktorรฉ najviac oslovili publikum. Moลพno preto, ลพe bol viac ako komerฤnou prezentรกciou โ€“ bol umeleckou vรฝstavou vaลกej konceptuรกlnej tvorby. ฤŒรญm podฤพa vรกs ฤeskรฉ publikum tak zaujal?
Na jesennej prehliadke dizajnu sme predstavili nรกลก zatiaฤพ poslednรฝ projekt Fake It Easy, ktorรฝm reagujeme na beลพnรบ prax falลกovania aย kopรญrovania dizajnu. Bol som prekvapenรฝ, ako rรฝchlo aย sprรกvne ฤeskรฉ publikum projekt pochopilo. Pravdepodobne je sย tรฝmto fenomรฉnom dostatoฤne oboznรกmenรฉ. Urฤite je to danรฉ aj konceptuรกlnym obsahom nรกลกho projektu. My sme ลกtรบdio, ktorรฉ tvorรญ produktovรฝ dizajn vyrรกbanรฝ vo veฤพkรฝch sรฉriรกch, ale snaลพรญme sa roฤne urobiลฅ aj jeden alebo dva projekty, ktorรฉ majรบ umeleckรฝ nรกboj. Tie nรกm poskytujรบ istรบ tvorivostnรบ slobodu. Takรฉ produkty potom vรคฤลกinou skonฤia vย sรบkromnรฝch zbierkach vย zahraniฤรญ alebo vย mรบzeรกch, ฤo nรกs samรฝch ฤasto prekvapuje.

ฤŒo vรกs inลกpirovalo pri prรญprave projektu Fake It Easy, pรดvodne urฤenรฉho na slรกvny milรกnsky veฤพtrh?

Pred tromi rokmi sme priลกli na veฤพtrh do Kolรญna nad Rรฝnom aย naลกli sme tam tri firmy, ktorรฉ napodobลˆovali naลกe produkty. To nรกm vlastne urobilo veฤพkรบ radosลฅ (smiech). Dnes sa mnoho firiem aย nรกvrhรกrov bojรญ kopรญrovania priemyselnรฝch vzorov aย vynakladรก energiu na mรกrny boj proti plagiรกtorstvu. Uvedomili sme si, ลพe celรก kultรบra zรกpadnej civilizรกcie vย podstate vychรกdza prรกve zย princรญpov imitรกcie. Skladรก sa zo znakov, zย ornamentov, tvarov aย vynรกlezov inรฝch kultรบr. Pouลพรญvame papier, porcelรกn ฤi hodvรกb, ktorรฉ vynaลกli vย ฤŒรญne, pรญลกeme arabskรฉ ฤรญslice. Ten fenomรฉn je skrรกtka vลกadeprรญtomnรฝ.

Nie je niekedy hranica medzi neetickรฝm kopรญrovanรญm aย falลกovanรญm na jednej strane aย inลกpirรกciou ฤi rozvรญjanรญm nejakรฉho nรกpadu na druhej strane prรญliลก tenkรก?
Inลกpirovaลฅ sa, samozrejme, moลพno, ale len vย urฤitรฝch medziach. Tรญ, ktorรญ falลกujรบ, akoby mali โ€žvypnutรฉ aplikรกcieโ€œ hrdosti, tรบลพby po nieฤom novom, etiky. My sme sa tomu prispรดsobili aย tento projekt je priamo urฤenรฝ na kopรญrovanie. Keฤ nรกs niekto okopรญruje aย dรก nรกm vedieลฅ, prรญpadne poลกle aj vzorky, vystavรญme mu certifikรกt kvality.

Napodobลˆovaลฅ majstrov
ฤŒรญnski vรฝrobcovia vraj plagiรกtorstvo nechรกpu ako nieฤo neetickรฉ, ale povaลพujรบ ho skรดr za schopnosลฅ vytvoriลฅ rovnako krรกsny dizajn omnoho lacnejลกie. Naozaj je veฤพkรก miera kopรญrovania znaฤiek podmienenรก odliลกnosลฅou kultรบry?
Ten nรกzor vychรกdza zย konfucianizmu, filozofie uprednostลˆujรบcej kopรญrovanie vzorov majstrov pred รบsilรญm oย nachรกdzanie novรฝch, originรกlnych rieลกenรญ. Vย ฤŒรญne je tieลพ problematickรฉ reลกpektovanie duลกevnรฉho vlastnรญctva. ฤŒlovek je tam sรบฤasลฅou spoloฤnosti, oddanรฝ autoritรกm, individualita sa na rozdiel od naลกej zรกpadnej kultรบry potlรกฤa. Zaujรญmavรฉ je aj to, ลพe ฤรญnลกtina ani nepoznรก adekvรกtny termรญn na oznaฤenie jednotlivca ฤi individuality. Oni sa snaลพia napodobniลฅ dizajn, aby bol ich produkt rovnako dobrรฝ. Naprรญklad vย Kรณrei som videl autรก, ktorรฉ vyzerali ako mercedesy, aj keฤ trochu zdeformovanรฉ โ€“ sย inรฝmi proporciami aย urฤitรฉ prvky uลพ esteticky nefungovali.

Neporozumenie pรดvodnรฉmu dizajnu je pri kopรญrovanรญ ฤasto charakteristickรฉ. Poฤรญta sย tรฝm vรกลก projekt?
My sme prebrali aj tento princรญp. Prezentovali sme produkty funkฤne posunutรฉ uลพ vย prvej generรกcii. To znamenรก, ลพe sรบ zmutovanรฉ sย vecami, sย ktorรฝmi nesรบvisia. ฤฝudia, ktorรญ vytvรกrajรบ napodobneniny, ฤasto presne nerozumejรบ vลกetkรฝm detailom. Preto naprรญklad na imitovanรฝch hodinkรกch, ktorรฉ mimochodom zbieram, strรกcajรบ niektorรฉ ruฤiฤky vรฝznam.

Myslรญte si, ลพe si vlastnรฝ dizajn treba chrรกniลฅ?

Treba aย aj to robรญme. No uลพ sme si tรบto otรกzku poloลพili aย zistili sme, ลพe autorskรฉ prรกva uย nรกs existujรบ len od konca 19. storoฤia. Predtรฝm autorov chrรกnilo len to, ลพe potenciรกlni plagiรกtori nevedeli, ako urฤitรบ vec urobiลฅ, aย ลพe vย jednotlivรฝch ฤastiach sveta neboli dostupnรฉ vลกetky technolรณgie. Jednoducho museli prรญsลฅ na vlastnรฝ spรดsob, ako nieฤo vyrobiลฅ. To ma vedie kย myลกlienke, ลพe autorskรฉ prรกva raz moลพno prestanรบ byลฅ dรดleลพitรฉ, ลพe sa to posunie niekam inam, ako je to vย prรญpade hudobnรฉho priemyslu. Projektom Fake It Easy sme sa od tejto zรกpadnej neurรณzy oslobodili.

Naprรญklad ลกvรฉdska IKEA viditeฤพne preberรก tvary, ktorรฉ navrhli niektorรญ znรกmi dizajnรฉri, aย trochu ich modifikuje.
รno, IKEA kopรญruje vo veฤพkom. Jej produkty vzdialene pripomรญnajรบ tvorbu Jaspera Morrisona alebo Arneho Jacobsena. Tvary sรบ jednoduchลกie, prijateฤพnรฉ pre ลกirokรบ verejnosลฅ. Bolo by zaujรญmavรฉ prejsลฅ si obchody tejto firmy sย partiou erudovanรฝch ฤพudรญ aย analyzovaลฅ, odkiaฤพ ktorรฝ vizuรกlny gรฉn prevzala.

Odtlaฤok problรฉmov doby
Okrem analyzovania fenomรฉnu plagiรกยญtorstva sa vo svojich projektoch dotรฝkate aj ฤalลกรญch kontroverznรฝch tรฉm. Prรญkladom je kolekcia skla nazvanรก Domestic Violence โ€“ Golden Edition, ktorรบ ste predstavili na milรกnskom veฤพtrhu. Chceli ste provokovaลฅ, upozorniลฅ na urฤitรฝ problรฉm โ€“ alebo len vyuลพiลฅ โ€žnรกhodneโ€œ vzniknutรบ estetiku aย kontrast medzi precรญznym spracovanรญm aย rozbitรญm, poruลกenรญm skla?
ร€ propos, kolekciu โ€žDomรกce nรกsilieโ€œ sme pred dvoma mesiacmi poslali jednรฉmu zberateฤพovi do Ruska. To je prรกve ten zvlรกลกtny osud naลกich konceptuรกlnych projektov. Projekt tvorรญ sรบbor skla sย precรญzne premyslenรฝm dizajnom. Miesta, kde sรบ pohรกre, karafa ฤi misa akoby nalomenรฉ, rozbitรฉ, sรบ vย tejto Golden Edition pozlรกtenรฉ. Fungujรบ ako dekorรกcia aย veฤพa ฤพudรญ to provokuje. Sรบฤasลฅou projektu je aj kontroverznรก fotografickรก performancia. Inลกpirovali nรกs novinovรฉ ฤlรกnky oย domรกcom nรกsilรญ aย zรกmerne sme vytvorili projekt, vย ktorom tento problรฉm nijako nehodnotรญme, otvรกrame ho bez komentรกra.

Akรฉ boli reakcie divรกkov?
Vรคฤลกinou negatรญvne aย ฤasto emocionรกlne vypรคtรฉ. Najviac po tom, ฤo vyลกiel nรกลก rozhovor pre izraelskรฉ noviny Haaretz. Tรฉma je sรญce kontroverznรก, ale my sme na ลˆu len znovu upozornili. ฤŒasto sa nรกm vytรฝkalo, ลพe nezaujรญmame jednoznaฤnรฝ postoj, ลพe zostรกvame ambivalentnรญ. My sme vลกak tรฝmto produktom chceli len odzrkadliลฅ urฤitรฝ mediรกlny fakt aย osobnรบ tragรฉdiu. Pretoลพe doba sa vลพdy odzrkadฤพuje vo veciach, ktorรฉ zย nej pochรกdzajรบ.

Chceli ste teda provokovaลฅ?
Svojรญm spรดsobom รกno. Chceli sme sa vลกak predovลกetkรฝm dotknรบลฅ urฤitej politickej hrany. Politickรบ tรฉmu vlastne obsahuje aj novรฝ projekt Fake It Easy.

Vย rรกmci ฤalลกieho projektu Future Crystal ste zakopali exkluzรญvne produkty zo skla na tisรญc rokov pod zem. Je vย tomto akte napriek vลกetkรฉmu cynizmu aj istรก tรบลพba po nesmrteฤพnosti?

Iste, tรบลพba po nesmrteฤพnosti sa vย tom urฤite odrรกลพa. Chceli sme urobiลฅ nieฤo monumentรกlne, zakotviลฅ sa vย ฤase. Vytvorili sme vรฝrobok, ktorรฝ sa mรก pouลพiลฅ aลพ oย tisรญc rokov โ€“ je urฤenรฝ len na zakopanie aย dedenie. Kย tomuto projektu sa, pravdepodobne, eลกte vrรกtime.

Komerฤnรฝ dizajn
Ako sa podobnรฉ koncepty odrรกลพajรบ vo vaลกom komerฤnom dizajne?
Myslรญm si, ลพe troลกku menej. Snaลพรญme sa, aby vลกetky veci mali hlavu aย pรคtu aย urฤitรฝ vnรบtornรฝ nรกboj, ฤo sรบvislosลฅ sย konceptom mรก. Koncept je integrรกlnou sรบฤasลฅou nรกลกho ateliรฉru. Naprรญklad pri pohรกrikoch, ktorรฉ sme navrhovali pre Becherovku, sme dekorรกciu, ktorรก je vรคฤลกinou zvonku, premiestnili dovnรบtra. Technologicky to bolo moลพnรฉ aย zadรกvateฤพ to akceptoval.

Stรกva sa vรกm, ลพe navrhnete nieฤo, ฤo je problรฉm vyrobiลฅ?
To je sรบฤasลฅ profesie. Mรกme dostatok skรบsenostรญ sย rรดznymi technolรณgiami aย poznรกme moลพnosti klientov. Viem vลกak, na ฤo narรกลพate. Sย klientom sa ฤasto dohodneme na odvรกลพnejลกรญch nรกvrhoch, ale niekedy mรดลพe byลฅ ลฅaลพkรฉ presvedฤiลฅ technolรณgov. Tรบto mikroskopickรบ lokรกlnu โ€žvojnuโ€œ nรกm pomรกha vyhraลฅ technickรฉ vzdelanie, ktorรฉ predchรกdzalo naลกej prรกci vย ลกtรบdiu priemyslovรฉho dizajnu. Vopred si ลกpecifikujeme mieru odvรกลพnosti vย konkrรฉtnom projekte aย potom vฤaka osobnรฉmu nasadeniu mรดลพeme presadiลฅ aj smelรฉ rieลกenia.

Prรกca pre sklรกreลˆ Rรผckl Crystal je ฤalลกou dรดleลพitou kapitolou vย prรกci vรกลกho ลกtรบdia. ฤŒo vรกs ako absolventov ลกtรบdia priemyselnรฉho dizajnu na Technickej univerzite vย Brne priลฅahuje na skle?

Ku sklu sme sa dostali po ลกkole. Vย ลกtรบdiu sme sย nรญm mali prvรบ skรบsenosลฅ, keฤ sme navrhli akvรกrium vย tvare televรญzora, ktorรฉ malo na mieste monitora zvรคฤลกovacie sklo. No necรญtim sa byลฅ sklรกrom, je mi jedno, sย akรฝm materiรกlom pracujem. Sklo je predovลกetkรฝm vizuรกlne krรกsne aย je spojenรฉ sย histรณriou aย tradiฤnou kultรบrou.

Preto spolupracujete so sklรกrลˆou sย dlhoroฤnou tradรญciou?
Sklรกreลˆ Rรผckl Crystal mรก tristoroฤnรบ tradรญciu. Vย dvadsiatych rokoch minulรฉho storoฤia produkovala jednoduchรฉ, ale aj odvรกลพne, zloลพitรฉ aย vย spoluprรกci sย Ludvikou Smrฤkovou aj konceptuรกlne vรฝrobky. Tรฝmto na vรฝrobu nรกroฤnรฝm predmetom vย ลกpiฤkovej kvalite sa venujรบ aj dnes. Pรกna Rรผckla mรกm veฤพmi rรกd aย spoluprรกca sย nรญm ma teลกรญ. Vyrรกbal pre nรกs produkty do projektov Future Crystal aย Domestic Violence aย pohรกre do sรบboru Engineering Collection.

Popri konceptuรกlnom dizajne pracujete aj na rรฝdzo funkฤnรฝch objednรกvkach, navrhli ste naprรญklad autosedaฤky, ktorรฉ boli uลพ druhรฝ raz ocenenรฉ Red Dot Award. Ako ste sa kย ich navrhovaniu dostali?
Kย spoluprรกci sย hongkonskou firmou Cybex, ktorรก dnes uลพ distribuuje produkty do celรฉho sveta, sme sa dostali pred ลกiestimi rokmi. Jeden zย majiteฤพov nรกs priamo oslovil sย vรฝzvou, aby sme sa pustili do nieฤoho novรฉho aย navrhli detskรฉ bezpeฤnostnรฉ autosedaฤky. Nรกvrh produktu takรฉho charakteru je vลกak tรญmovรก prรกca aย jeho vรฝvoj pre rรดzne trhy je zloลพitรฝ aย veฤพmi drahรฝ.

ฤŒo na nich ocenila porota vย Essene?
Predovลกetkรฝm to, ลพe sรบ kompaktnรฉ, pouลพรญvateฤพsky zrozumiteฤพnรฉ aย jednoduchรฉ. Dobre sa predรกvajรบ, aย to vย rรดznych farbรกch aย technickรฝch modifikรกciรกch. Aย keฤลพe sme uลพ raz boli ocenenรญ, odbornรญci zย poroty si naลกu tvorbu zaฤali viac vลกรญmaลฅ.

Nenarazili ste na jej kรณpie?

Iste, to bolo vย tom Kolรญne nad Rรฝnom. Jedna zย kรณpiรญ bola celkom podarenรก. Najlepลกie by bolo zaviesลฅ systรฉm certifikovanรฝch kรณpiรญ, nech uลพ je vย tom koneฤne poriadok (smiech).

Pri pohฤพade na vaลกu tvorbu mi na zรกver napadรก otรกzka: moลพno stanoviลฅ nejakรบ hranicu medzi dizajnom aย umenรญm?

Tรฝm som sa zaoberal vย diplomovej prรกci. Zaujรญmalo ma, ฤi opรคลฅ nastane syntรฉza medzi umenรญm aย dizajnom, ako sa to stalo eลกte vย obdobรญ secesie. Poloลพil som tรบto otรกzku aktรญvnym umelcom iย teoretikom aย vลกetci to odmietli. Vย kaลพdom prรญpade sa dizajn aย umenie prelรญnajรบ: dizajnรฉri navrhujรบ produkty, ktorรฉ sรบ skรดr umenรญm, aย umelci sa stavajรบ do roly dizajnรฉrov.

ล tรบdio Koncern sa zaoberรก dizajnom priemyselnรฝch vรฝrobkov pre medzinรกrodnรฉ spoloฤnosti aj ฤeskรฝch vรฝrobcov. Mรก ลกirokรฝ zรกber od nรกbytkรกrskeho aย automobilovรฉho priemyslu cez osvetฤพovacie telesรก, reklamnรฉ predmety, textilnรฉ vรฝrobky aลพ po sklรกrsky dizajn. Konceptuรกlny prรญstup ลกtรบdia kย realizรกcii voฤพnรฝch nekomerฤnรฝch projektov sa premieta aj do jeho prรกce na komerฤnรฝch projektoch.

Kateล™ina Kotalovรก

Autorka je redaktorkou ฤasopisu ASB โ€“ architektura, stavebnictvรญ, byznys

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.