ล tรบdio Koncern: urฤenรฉ na kopรญrovanie
Vย rozhovore sย Jiลรญm Pลibylom, ktorรฝ spoloฤne sย Martinom Imrichom tvoria jadro ลกtรบdia Koncern, sme hovorili oย konceptuรกlnom dizajne, hrdosti, plagiรกtorstve, balansovanรญ na hrane kontroverznรฝch tรฉm aย oย nesmrteฤพnosti.
Poฤas poslednรฉho festivalu Designblok patril vรกลก projekt kย tรฝm, ktorรฉ najviac oslovili publikum. Moลพno preto, ลพe bol viac ako komerฤnou prezentรกciou โ bol umeleckou vรฝstavou vaลกej konceptuรกlnej tvorby. ฤรญm podฤพa vรกs ฤeskรฉ publikum tak zaujal?Na jesennej prehliadke dizajnu sme predstavili nรกลก zatiaฤพ poslednรฝ projekt Fake It Easy, ktorรฝm reagujeme na beลพnรบ prax falลกovania aย kopรญrovania dizajnu. Bol som prekvapenรฝ, ako rรฝchlo aย sprรกvne ฤeskรฉ publikum projekt pochopilo. Pravdepodobne je sย tรฝmto fenomรฉnom dostatoฤne oboznรกmenรฉ. Urฤite je to danรฉ aj konceptuรกlnym obsahom nรกลกho projektu. My sme ลกtรบdio, ktorรฉ tvorรญ produktovรฝ dizajn vyrรกbanรฝ vo veฤพkรฝch sรฉriรกch, ale snaลพรญme sa roฤne urobiลฅ aj jeden alebo dva projekty, ktorรฉ majรบ umeleckรฝ nรกboj. Tie nรกm poskytujรบ istรบ tvorivostnรบ slobodu. Takรฉ produkty potom vรคฤลกinou skonฤia vย sรบkromnรฝch zbierkach vย zahraniฤรญ alebo vย mรบzeรกch, ฤo nรกs samรฝch ฤasto prekvapuje.
ฤo vรกs inลกpirovalo pri prรญprave projektu Fake It Easy, pรดvodne urฤenรฉho na slรกvny milรกnsky veฤพtrh?
Pred tromi rokmi sme priลกli na veฤพtrh do Kolรญna nad Rรฝnom aย naลกli sme tam tri firmy, ktorรฉ napodobลovali naลกe produkty. To nรกm vlastne urobilo veฤพkรบ radosลฅ (smiech). Dnes sa mnoho firiem aย nรกvrhรกrov bojรญ kopรญrovania priemyselnรฝch vzorov aย vynakladรก energiu na mรกrny boj proti plagiรกtorstvu. Uvedomili sme si, ลพe celรก kultรบra zรกpadnej civilizรกcie vย podstate vychรกdza prรกve zย princรญpov imitรกcie. Skladรก sa zo znakov, zย ornamentov, tvarov aย vynรกlezov inรฝch kultรบr. Pouลพรญvame papier, porcelรกn ฤi hodvรกb, ktorรฉ vynaลกli vย ฤรญne, pรญลกeme arabskรฉ ฤรญslice. Ten fenomรฉn je skrรกtka vลกadeprรญtomnรฝ.
Nie je niekedy hranica medzi neetickรฝm kopรญrovanรญm aย falลกovanรญm na jednej strane aย inลกpirรกciou ฤi rozvรญjanรญm nejakรฉho nรกpadu na druhej strane prรญliลก tenkรก?
Inลกpirovaลฅ sa, samozrejme, moลพno, ale len vย urฤitรฝch medziach. Tรญ, ktorรญ falลกujรบ, akoby mali โvypnutรฉ aplikรกcieโ hrdosti, tรบลพby po nieฤom novom, etiky. My sme sa tomu prispรดsobili aย tento projekt je priamo urฤenรฝ na kopรญrovanie. Keฤ nรกs niekto okopรญruje aย dรก nรกm vedieลฅ, prรญpadne poลกle aj vzorky, vystavรญme mu certifikรกt kvality.
Napodobลovaลฅ majstrov
ฤรญnski vรฝrobcovia vraj plagiรกtorstvo nechรกpu ako nieฤo neetickรฉ, ale povaลพujรบ ho skรดr za schopnosลฅ vytvoriลฅ rovnako krรกsny dizajn omnoho lacnejลกie. Naozaj je veฤพkรก miera kopรญrovania znaฤiek podmienenรก odliลกnosลฅou kultรบry?
Ten nรกzor vychรกdza zย konfucianizmu, filozofie uprednostลujรบcej kopรญrovanie vzorov majstrov pred รบsilรญm oย nachรกdzanie novรฝch, originรกlnych rieลกenรญ. Vย ฤรญne je tieลพ problematickรฉ reลกpektovanie duลกevnรฉho vlastnรญctva. ฤlovek je tam sรบฤasลฅou spoloฤnosti, oddanรฝ autoritรกm, individualita sa na rozdiel od naลกej zรกpadnej kultรบry potlรกฤa. Zaujรญmavรฉ je aj to, ลพe ฤรญnลกtina ani nepoznรก adekvรกtny termรญn na oznaฤenie jednotlivca ฤi individuality. Oni sa snaลพia napodobniลฅ dizajn, aby bol ich produkt rovnako dobrรฝ. Naprรญklad vย Kรณrei som videl autรก, ktorรฉ vyzerali ako mercedesy, aj keฤ trochu zdeformovanรฉ โ sย inรฝmi proporciami aย urฤitรฉ prvky uลพ esteticky nefungovali.
Neporozumenie pรดvodnรฉmu dizajnu je pri kopรญrovanรญ ฤasto charakteristickรฉ. Poฤรญta sย tรฝm vรกลก projekt?
My sme prebrali aj tento princรญp. Prezentovali sme produkty funkฤne posunutรฉ uลพ vย prvej generรกcii. To znamenรก, ลพe sรบ zmutovanรฉ sย vecami, sย ktorรฝmi nesรบvisia. ฤฝudia, ktorรญ vytvรกrajรบ napodobneniny, ฤasto presne nerozumejรบ vลกetkรฝm detailom. Preto naprรญklad na imitovanรฝch hodinkรกch, ktorรฉ mimochodom zbieram, strรกcajรบ niektorรฉ ruฤiฤky vรฝznam.
Myslรญte si, ลพe si vlastnรฝ dizajn treba chrรกniลฅ?
Treba aย aj to robรญme. No uลพ sme si tรบto otรกzku poloลพili aย zistili sme, ลพe autorskรฉ prรกva uย nรกs existujรบ len od konca 19. storoฤia. Predtรฝm autorov chrรกnilo len to, ลพe potenciรกlni plagiรกtori nevedeli, ako urฤitรบ vec urobiลฅ, aย ลพe vย jednotlivรฝch ฤastiach sveta neboli dostupnรฉ vลกetky technolรณgie. Jednoducho museli prรญsลฅ na vlastnรฝ spรดsob, ako nieฤo vyrobiลฅ. To ma vedie kย myลกlienke, ลพe autorskรฉ prรกva raz moลพno prestanรบ byลฅ dรดleลพitรฉ, ลพe sa to posunie niekam inam, ako je to vย prรญpade hudobnรฉho priemyslu. Projektom Fake It Easy sme sa od tejto zรกpadnej neurรณzy oslobodili.
Naprรญklad ลกvรฉdska IKEA viditeฤพne preberรก tvary, ktorรฉ navrhli niektorรญ znรกmi dizajnรฉri, aย trochu ich modifikuje.
รno, IKEA kopรญruje vo veฤพkom. Jej produkty vzdialene pripomรญnajรบ tvorbu Jaspera Morrisona alebo Arneho Jacobsena. Tvary sรบ jednoduchลกie, prijateฤพnรฉ pre ลกirokรบ verejnosลฅ. Bolo by zaujรญmavรฉ prejsลฅ si obchody tejto firmy sย partiou erudovanรฝch ฤพudรญ aย analyzovaลฅ, odkiaฤพ ktorรฝ vizuรกlny gรฉn prevzala.
Odtlaฤok problรฉmov doby
Okrem analyzovania fenomรฉnu plagiรกยญtorstva sa vo svojich projektoch dotรฝkate aj ฤalลกรญch kontroverznรฝch tรฉm. Prรญkladom je kolekcia skla nazvanรก Domestic Violence โ Golden Edition, ktorรบ ste predstavili na milรกnskom veฤพtrhu. Chceli ste provokovaลฅ, upozorniลฅ na urฤitรฝ problรฉm โ alebo len vyuลพiลฅ โnรกhodneโ vzniknutรบ estetiku aย kontrast medzi precรญznym spracovanรญm aย rozbitรญm, poruลกenรญm skla?
ร propos, kolekciu โDomรกce nรกsilieโ sme pred dvoma mesiacmi poslali jednรฉmu zberateฤพovi do Ruska. To je prรกve ten zvlรกลกtny osud naลกich konceptuรกlnych projektov. Projekt tvorรญ sรบbor skla sย precรญzne premyslenรฝm dizajnom. Miesta, kde sรบ pohรกre, karafa ฤi misa akoby nalomenรฉ, rozbitรฉ, sรบ vย tejto Golden Edition pozlรกtenรฉ. Fungujรบ ako dekorรกcia aย veฤพa ฤพudรญ to provokuje. Sรบฤasลฅou projektu je aj kontroverznรก fotografickรก performancia. Inลกpirovali nรกs novinovรฉ ฤlรกnky oย domรกcom nรกsilรญ aย zรกmerne sme vytvorili projekt, vย ktorom tento problรฉm nijako nehodnotรญme, otvรกrame ho bez komentรกra.
Akรฉ boli reakcie divรกkov?
Vรคฤลกinou negatรญvne aย ฤasto emocionรกlne vypรคtรฉ. Najviac po tom, ฤo vyลกiel nรกลก rozhovor pre izraelskรฉ noviny Haaretz. Tรฉma je sรญce kontroverznรก, ale my sme na ลu len znovu upozornili. ฤasto sa nรกm vytรฝkalo, ลพe nezaujรญmame jednoznaฤnรฝ postoj, ลพe zostรกvame ambivalentnรญ. My sme vลกak tรฝmto produktom chceli len odzrkadliลฅ urฤitรฝ mediรกlny fakt aย osobnรบ tragรฉdiu. Pretoลพe doba sa vลพdy odzrkadฤพuje vo veciach, ktorรฉ zย nej pochรกdzajรบ.
Chceli ste teda provokovaลฅ?
Svojรญm spรดsobom รกno. Chceli sme sa vลกak predovลกetkรฝm dotknรบลฅ urฤitej politickej hrany. Politickรบ tรฉmu vlastne obsahuje aj novรฝ projekt Fake It Easy.
Vย rรกmci ฤalลกieho projektu Future Crystal ste zakopali exkluzรญvne produkty zo skla na tisรญc rokov pod zem. Je vย tomto akte napriek vลกetkรฉmu cynizmu aj istรก tรบลพba po nesmrteฤพnosti?
Iste, tรบลพba po nesmrteฤพnosti sa vย tom urฤite odrรกลพa. Chceli sme urobiลฅ nieฤo monumentรกlne, zakotviลฅ sa vย ฤase. Vytvorili sme vรฝrobok, ktorรฝ sa mรก pouลพiลฅ aลพ oย tisรญc rokov โ je urฤenรฝ len na zakopanie aย dedenie. Kย tomuto projektu sa, pravdepodobne, eลกte vrรกtime.
Komerฤnรฝ dizajn
Ako sa podobnรฉ koncepty odrรกลพajรบ vo vaลกom komerฤnom dizajne?
Myslรญm si, ลพe troลกku menej. Snaลพรญme sa, aby vลกetky veci mali hlavu aย pรคtu aย urฤitรฝ vnรบtornรฝ nรกboj, ฤo sรบvislosลฅ sย konceptom mรก. Koncept je integrรกlnou sรบฤasลฅou nรกลกho ateliรฉru. Naprรญklad pri pohรกrikoch, ktorรฉ sme navrhovali pre Becherovku, sme dekorรกciu, ktorรก je vรคฤลกinou zvonku, premiestnili dovnรบtra. Technologicky to bolo moลพnรฉ aย zadรกvateฤพ to akceptoval.
Stรกva sa vรกm, ลพe navrhnete nieฤo, ฤo je problรฉm vyrobiลฅ?
To je sรบฤasลฅ profesie. Mรกme dostatok skรบsenostรญ sย rรดznymi technolรณgiami aย poznรกme moลพnosti klientov. Viem vลกak, na ฤo narรกลพate. Sย klientom sa ฤasto dohodneme na odvรกลพnejลกรญch nรกvrhoch, ale niekedy mรดลพe byลฅ ลฅaลพkรฉ presvedฤiลฅ technolรณgov. Tรบto mikroskopickรบ lokรกlnu โvojnuโ nรกm pomรกha vyhraลฅ technickรฉ vzdelanie, ktorรฉ predchรกdzalo naลกej prรกci vย ลกtรบdiu priemyslovรฉho dizajnu. Vopred si ลกpecifikujeme mieru odvรกลพnosti vย konkrรฉtnom projekte aย potom vฤaka osobnรฉmu nasadeniu mรดลพeme presadiลฅ aj smelรฉ rieลกenia.
Prรกca pre sklรกreล Rรผckl Crystal je ฤalลกou dรดleลพitou kapitolou vย prรกci vรกลกho ลกtรบdia. ฤo vรกs ako absolventov ลกtรบdia priemyselnรฉho dizajnu na Technickej univerzite vย Brne priลฅahuje na skle?
Ku sklu sme sa dostali po ลกkole. Vย ลกtรบdiu sme sย nรญm mali prvรบ skรบsenosลฅ, keฤ sme navrhli akvรกrium vย tvare televรญzora, ktorรฉ malo na mieste monitora zvรคฤลกovacie sklo. No necรญtim sa byลฅ sklรกrom, je mi jedno, sย akรฝm materiรกlom pracujem. Sklo je predovลกetkรฝm vizuรกlne krรกsne aย je spojenรฉ sย histรณriou aย tradiฤnou kultรบrou.
Preto spolupracujete so sklรกrลou sย dlhoroฤnou tradรญciou?
Sklรกreล Rรผckl Crystal mรก tristoroฤnรบ tradรญciu. Vย dvadsiatych rokoch minulรฉho storoฤia produkovala jednoduchรฉ, ale aj odvรกลพne, zloลพitรฉ aย vย spoluprรกci sย Ludvikou Smrฤkovou aj konceptuรกlne vรฝrobky. Tรฝmto na vรฝrobu nรกroฤnรฝm predmetom vย ลกpiฤkovej kvalite sa venujรบ aj dnes. Pรกna Rรผckla mรกm veฤพmi rรกd aย spoluprรกca sย nรญm ma teลกรญ. Vyrรกbal pre nรกs produkty do projektov Future Crystal aย Domestic Violence aย pohรกre do sรบboru Engineering Collection.
Popri konceptuรกlnom dizajne pracujete aj na rรฝdzo funkฤnรฝch objednรกvkach, navrhli ste naprรญklad autosedaฤky, ktorรฉ boli uลพ druhรฝ raz ocenenรฉ Red Dot Award. Ako ste sa kย ich navrhovaniu dostali?
Kย spoluprรกci sย hongkonskou firmou Cybex, ktorรก dnes uลพ distribuuje produkty do celรฉho sveta, sme sa dostali pred ลกiestimi rokmi. Jeden zย majiteฤพov nรกs priamo oslovil sย vรฝzvou, aby sme sa pustili do nieฤoho novรฉho aย navrhli detskรฉ bezpeฤnostnรฉ autosedaฤky. Nรกvrh produktu takรฉho charakteru je vลกak tรญmovรก prรกca aย jeho vรฝvoj pre rรดzne trhy je zloลพitรฝ aย veฤพmi drahรฝ.
ฤo na nich ocenila porota vย Essene?
Predovลกetkรฝm to, ลพe sรบ kompaktnรฉ, pouลพรญvateฤพsky zrozumiteฤพnรฉ aย jednoduchรฉ. Dobre sa predรกvajรบ, aย to vย rรดznych farbรกch aย technickรฝch modifikรกciรกch. Aย keฤลพe sme uลพ raz boli ocenenรญ, odbornรญci zย poroty si naลกu tvorbu zaฤali viac vลกรญmaลฅ.
Nenarazili ste na jej kรณpie?
Iste, to bolo vย tom Kolรญne nad Rรฝnom. Jedna zย kรณpiรญ bola celkom podarenรก. Najlepลกie by bolo zaviesลฅ systรฉm certifikovanรฝch kรณpiรญ, nech uลพ je vย tom koneฤne poriadok (smiech).
Pri pohฤพade na vaลกu tvorbu mi na zรกver napadรก otรกzka: moลพno stanoviลฅ nejakรบ hranicu medzi dizajnom aย umenรญm?
Tรฝm som sa zaoberal vย diplomovej prรกci. Zaujรญmalo ma, ฤi opรคลฅ nastane syntรฉza medzi umenรญm aย dizajnom, ako sa to stalo eลกte vย obdobรญ secesie. Poloลพil som tรบto otรกzku aktรญvnym umelcom iย teoretikom aย vลกetci to odmietli. Vย kaลพdom prรญpade sa dizajn aย umenie prelรญnajรบ: dizajnรฉri navrhujรบ produkty, ktorรฉ sรบ skรดr umenรญm, aย umelci sa stavajรบ do roly dizajnรฉrov.
ล tรบdio Koncern sa zaoberรก dizajnom priemyselnรฝch vรฝrobkov pre medzinรกrodnรฉ spoloฤnosti aj ฤeskรฝch vรฝrobcov. Mรก ลกirokรฝ zรกber od nรกbytkรกrskeho aย automobilovรฉho priemyslu cez osvetฤพovacie telesรก, reklamnรฉ predmety, textilnรฉ vรฝrobky aลพ po sklรกrsky dizajn. Konceptuรกlny prรญstup ลกtรบdia kย realizรกcii voฤพnรฝch nekomerฤnรฝch projektov sa premieta aj do jeho prรกce na komerฤnรฝch projektoch. |
Kateลina Kotalovรก
Autorka je redaktorkou ฤasopisu ASB โ architektura, stavebnictvรญ, byznys
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.