Sรบฤasnรฝ jazyk v historickom kontexte. Farnosลฅ Porcuna predstavuje ฤistรบ architektรบru
Navrhovaลฅ novotvary v historicky bohatom a komplikovanom urbanizme je ลฅaลพkรก รบloha. Biskupstvo Jaรฉn ลou poverilo mladรฉho architekta a domorodca Pabla Millรกna. Pokryลฅ potrebu rozลกรญrenia kapacity farnosti a zaceliลฅ zรญvajรบcu dieru v ลกtruktรบre ลกtvrte sa mu podarilo s eleganciou vฤaka elementรกrnym tvarom.
Atmosfรฉra projektu uลพ vizuรกlne prenรกลกa divรกka na juh ล panielska, do slneฤnej Andalรบzie. Porcuna leลพรญ v jej severovรฝchodnej ฤasti v provincii Jaรฉn. Tรกto oblasลฅ je tieลพ znรกma ako hlavnรฉ miesto olivovรฉho oleja, pretoลพe je najvรคฤลกรญm producentom olivovรฉho oleja na svete. Krajinu pokrรฝva 66 miliรณnov olivovรฝch stromov.
Provincia sa tieลพ mรดลพe pรฝลกiลฅ najvรคฤลกou koncentrรกciou hradov v Eurรณpe, za ฤo vฤaฤรญ obdobiu reconquisty. Tieto poznรกvacie znaky sรบ vlastnรฉ aj malรฉmu mesteฤku Porcuna, ktorรฉ je obkolesenรฉ olivovรฝmi hรกjmi a plnรฉ stรดp po minulรฝch dobรกch.
Miesto, ktorรฉ dรฝcha histรณriou
Porcunou sa prehnali vลกetky vlny historickรฝch dobyvateฤพov โ jej pรดvodnรฝ nรกzov Obulco je odtlaฤkom Rรญmskej rรญลกe. Je bohatรฝm archeologickรฝm nรกleziskom a v jej bezprostrednej blรญzkosti sa naลกla aj znรกma pieskovcovรก socha Torito de Porcuna.
Projekt vychรกdza z potreby rozลกรญriลฅ kapacity a obsluลพnรฉ priestory miestnej farnosti. Pozemok prislรบchajรบci k existujรบcemu objektu sa nachรกdza uprostred bloku historickej zรกstavby. Komplexnosลฅ stavebnej situรกcie vลกak spoฤรญva v rozliฤnej vรฝลกke okolitรฝch domov a ich tvarovej rรดznorodosti. Priestor vo vnรบtrobloku teda hraniฤรญ s fragmentmi murovanรฝch stien, ktorรฉ sa javia ako priestor vhodnรฝ na pretvorenie. Klasickรก situรกcia v meste s dlhou histรณriou.
Minulosลฅ pozemku si zaslรบลพi osobitรบ zmienku. Stรกvala tu dรดleลพitรก mestskรก stavba โ dom Mendoza. Zbรบrali ho v 50. rokoch minulรฉho storoฤia s vidinou zรญskania centrรกlneho patia. Nedorieลกenรฝ koncept vลกak spรดsobil, ลพe z patia sa stal priestor bez identity zรญvajรบci prรกzdnotou.
Hฤพadanie poriadku v chaose
โIntervencia v historickom kontexte implikuje zanesenie novรฉho poriadku, ktorรฝ umoลพnรญ logicky ฤรญtaลฅ vลกetky pรดvodnรฉ stavebnรฉ vrstvy. Pozemok, na ktorom pracujeme, mรก vลกetky vlastnosti typickรฉ pre mestskรฉ prostredie s koncentrovanou histรณriou existencie. Preto bolo nutnรฉ prรญsลฅ s jasnรฝm konceptom a plรกnom,โ opisuje proces architekt Pablo Millรกn.
โV tejto urbanistickej situรกcii nรกvrhu predchรกdzalo jednoduchรฉ cviฤenie na nastolenie poriadku. Preto sme sa uchรฝlili ku geometrickej prรญsnosti. Transformรกcia priestoru na centrรกlne nรกdvorie vziลกla z naloลพenia pravidelnรฉho rastra na podkladovรบ situรกciu. Z priemetu vzniklo ลกtvorcovรฉ nรกmestie, ktorรฉ nรกpadne pripomรญna rajskรบ zรกhradu v klรกลกtore. Tรบto podobu a proporcie si teraz prepoลพiฤiavame do prรกzdneho priestoru farnosti.โ
Zhmotnenรฝ Giorgio de Chirico
Vรฝsledkom hฤพadania poriadku je objekt, ktorรฝ v okolitom prostredรญ pรดsobรญ takmer ako z obrazu Giorgia de Chirica. Metafyzickรฉ arkรกdy, dlhรฉ a ostrรฉ tiene. Snovรก ochodza sa zreรกlni, aลพ keฤ nรกvลกtevnรญk zรกjde medzi mรบry farnosti. Pouลพitรก krรญลพovรก klenba bola logickรฝm vรฝstupom z pravidelnรฉho rastra a rovnako aj z funkcie a kontextu stavby. Ochodza s klenbou sa opakujรบ pravidelne a s istotou cez dve nadzemnรฉ poschodia.
โNavrhli sme ฤistรบ, vyabstrahovanรบ a elementรกrnu architektรบru, ktorรก zahลลa ochodzu ako miesto stretnutรญ a veฤพkรฉ miestnosti, ktorรฉ budรบ schopnรฉ pojaลฅ programovรฉ nรกroky. Keฤลพe projekt bude rรกsลฅ po etapรกch, musรญ predpokladaลฅ budรบcu existenciu priestorov a sรบฤasne uลพ teraz zabezpeฤiลฅ dostatoฤnรบ kapacitu,โ pribliลพuje autor ฤalลกie plรกny.
Po dokonฤenรญ prvej fรกzy budรบ v najbliลพลกรญch rokoch nasledovaลฅ eลกte dve. V nasledujรบcich krokoch dรดjde k uzatvoreniu nรกmestia, ฤรญm objekt zรญska potrebnรบ celistvosลฅ a atmosfรฉru. Stavebnรก ลกtruktรบra bude dopovedanรก dostavanรญm ฤalลกรญch priestorov fary.
โProstrednรญctvom usporiadanรฉho, rytmickรฉho a tichรฉho opakovania prinรกลกame do historickรฉho kontextu sรบฤasnรฝ jazyk,โ uzatvรกra ลกpanielsky architekt. Krรกsa v abstraktnom umenรญ je rezervovanรก pre tรฝch, ktorรญ ju v ลom vedia vzhliadnuลฅ. Miera abstrakcie v tejto architektรบre prinรกลกa vzรกcny moment, keฤ krรกsa naozaj tkvie v oku pozorovateฤพa a dรกva mu priestor, aby zaujal postoj, a absolรบtnu voฤพnosลฅ pri vnรญmanรญ genia loci.
FARNOSลค PORCUNA
Miesto: Porcuna, ล panielsko
Investor: Parroquia Nuestra Seรฑora de la Asunciรณn, Biskupstvo Jaรฉn
Architekt: Pablo Millรกn
รลพitkovรก plocha: 695 m2
Projekt: 2019
Realizรกcia: 2020