Sรบฤasnรฝ jazyk v historickom kontexte. Farnosลฅ Porcuna predstavuje ฤistรบ architektรบru

Navrhovaลฅ novotvary v historicky bohatom a komplikovanom urbanizme je ลฅaลพkรก รบloha. Biskupstvo Jaรฉn ลˆou poverilo mladรฉho architekta a domorodca Pabla Millรกna. Pokryลฅ potrebu rozลกรญrenia kapacity farnosti a zaceliลฅ zรญvajรบcu dieru v ลกtruktรบre ลกtvrte sa mu podarilo s eleganciou vฤaka elementรกrnym tvarom.

Atmosfรฉra projektu uลพ vizuรกlne prenรกลกa divรกka na juh ล panielska, do slneฤnej Andalรบzie. Porcuna leลพรญ v jej severovรฝchodnej ฤasti v provincii Jaรฉn. Tรกto oblasลฅ je tieลพ znรกma ako hlavnรฉ miesto olivovรฉho oleja, pretoลพe je najvรคฤลกรญm producentom olivovรฉho oleja na svete. Krajinu pokrรฝva 66 miliรณnov olivovรฝch stromov.

Provincia sa tieลพ mรดลพe pรฝลกiลฅ najvรคฤลกou koncentrรกciou hradov v Eurรณpe, za ฤo vฤaฤรญ obdobiu reconquisty. Tieto poznรกvacie znaky sรบ vlastnรฉ aj malรฉmu mesteฤku Porcuna, ktorรฉ je obkolesenรฉ olivovรฝmi hรกjmi a plnรฉ stรดp po minulรฝch dobรกch.

Elementรกrny tvar arkรกd pรดsobรญ ako metafyzickรฉ obrazy Giorgia de Chirica.
Andalรบzske slnko kreslรญ ostrรฉ tiene.
Rรดzna รบroveลˆ striech bola jednou z vรฝziev, s ktorรฝmi sa architekt musel popasovaลฅ.
Po dostavanรญ bude nรกdvorie pripomรญnaลฅ rajskรบ zรกhradu, ktorรก sa objavuje v objektoch klรกลกtorov.
Kฤพรบฤovรก bola precรญzna murรกrska prรกca.
Rozbitรบ hmotu pรดvodnej zรกstavby zjednocuje biela farba.
Pรดdorys 1. NP.
Pรดdorys 2. NP.

Miesto, ktorรฉ dรฝcha histรณriou

Porcunou sa prehnali vลกetky vlny historickรฝch dobyvateฤพov โ€“ jej pรดvodnรฝ nรกzov Obulco je odtlaฤkom Rรญmskej rรญลกe. Je bohatรฝm archeologickรฝm nรกleziskom a v jej bezprostrednej blรญzkosti sa naลกla aj znรกma pieskovcovรก socha Torito de Porcuna.

Projekt vychรกdza z potreby rozลกรญriลฅ kapacity a obsluลพnรฉ priestory miestnej farnosti. Pozemok prislรบchajรบci k existujรบcemu objektu sa nachรกdza uprostred bloku historickej zรกstavby. Komplexnosลฅ stavebnej situรกcie vลกak spoฤรญva v rozliฤnej vรฝลกke okolitรฝch domov a ich tvarovej rรดznorodosti. Priestor vo vnรบtrobloku teda hraniฤรญ s fragmentmi murovanรฝch stien, ktorรฉ sa javia ako priestor vhodnรฝ na pretvorenie. Klasickรก situรกcia v meste s dlhou histรณriou.

Minulosลฅ pozemku si zaslรบลพi osobitรบ zmienku. Stรกvala tu dรดleลพitรก mestskรก stavba โ€“ dom Mendoza. Zbรบrali ho v 50. rokoch minulรฉho storoฤia s vidinou zรญskania centrรกlneho patia. Nedorieลกenรฝ koncept vลกak spรดsobil, ลพe z patia sa stal priestor bez identity zรญvajรบci prรกzdnotou.

Andalรบzske slnko kreslรญ ostrรฉ tiene.
Andalรบzske slnko kreslรญ ostrรฉ tiene. | Zdroj: Javier Callejas Sevilla

Hฤพadanie poriadku v chaose

โ€žIntervencia v historickom kontexte implikuje zanesenie novรฉho poriadku, ktorรฝ umoลพnรญ logicky ฤรญtaลฅ vลกetky pรดvodnรฉ stavebnรฉ vrstvy. Pozemok, na ktorom pracujeme, mรก vลกetky vlastnosti typickรฉ pre mestskรฉ prostredie s koncentrovanou histรณriou existencie. Preto bolo nutnรฉ prรญsลฅ s jasnรฝm konceptom a plรกnom,โ€œ opisuje proces architekt Pablo Millรกn.

โ€žV tejto urbanistickej situรกcii nรกvrhu predchรกdzalo jednoduchรฉ cviฤenie na nastolenie poriadku. Preto sme sa uchรฝlili ku geometrickej prรญsnosti. Transformรกcia priestoru na centrรกlne nรกdvorie vziลกla z naloลพenia pravidelnรฉho rastra na podkladovรบ situรกciu. Z priemetu vzniklo ลกtvorcovรฉ nรกmestie, ktorรฉ nรกpadne pripomรญna rajskรบ zรกhradu v klรกลกtore. Tรบto podobu a proporcie si teraz prepoลพiฤiavame do prรกzdneho priestoru farnosti.โ€œ

Rรดzna รบroveลˆ striech bola jednou z vรฝziev, s ktorรฝmi sa architekt musel popasovaลฅ.
Rรดzna รบroveลˆ striech bola jednou z vรฝziev, s ktorรฝmi sa architekt musel popasovaลฅ. | Zdroj: Javier Callejas Sevilla

Zhmotnenรฝ Giorgio de Chirico

Vรฝsledkom hฤพadania poriadku je objekt, ktorรฝ v okolitom prostredรญ pรดsobรญ takmer ako z obrazu Giorgia de Chirica. Metafyzickรฉ arkรกdy, dlhรฉ a ostrรฉ tiene. Snovรก ochodza sa zreรกlni, aลพ keฤ nรกvลกtevnรญk zรกjde medzi mรบry farnosti. Pouลพitรก krรญลพovรก klenba bola logickรฝm vรฝstupom z pravidelnรฉho rastra a rovnako aj z funkcie a kontextu stavby. Ochodza s klenbou sa opakujรบ pravidelne a s istotou cez dve nadzemnรฉ poschodia.

โ€žNavrhli sme ฤistรบ, vyabstrahovanรบ a elementรกrnu architektรบru, ktorรก zahล•ลˆa ochodzu ako miesto stretnutรญ a veฤพkรฉ miestnosti, ktorรฉ budรบ schopnรฉ pojaลฅ programovรฉ nรกroky. Keฤลพe projekt bude rรกsลฅ po etapรกch, musรญ predpokladaลฅ budรบcu existenciu priestorov a sรบฤasne uลพ teraz zabezpeฤiลฅ dostatoฤnรบ kapacitu,โ€œ pribliลพuje autor ฤalลกie plรกny.

Po dokonฤenรญ prvej fรกzy budรบ v najbliลพลกรญch rokoch nasledovaลฅ eลกte dve. V nasledujรบcich krokoch dรดjde k uzatvoreniu nรกmestia, ฤรญm objekt zรญska potrebnรบ celistvosลฅ a atmosfรฉru. Stavebnรก ลกtruktรบra bude dopovedanรก dostavanรญm ฤalลกรญch priestorov fary.

โ€žProstrednรญctvom usporiadanรฉho, rytmickรฉho a tichรฉho opakovania prinรกลกame do historickรฉho kontextu sรบฤasnรฝ jazyk,โ€œ uzatvรกra ลกpanielsky architekt. Krรกsa v abstraktnom umenรญ je rezervovanรก pre tรฝch, ktorรญ ju v ลˆom vedia vzhliadnuลฅ. Miera abstrakcie v tejto architektรบre prinรกลกa vzรกcny moment, keฤ krรกsa naozaj tkvie v oku pozorovateฤพa a dรกva mu priestor, aby zaujal postoj, a absolรบtnu voฤพnosลฅ pri vnรญmanรญ genia loci.

Elementรกrny tvar arkรกd pรดsobรญ ako metafyzickรฉ obrazy Giorgia de Chirica.
Elementรกrny tvar arkรกd pรดsobรญ ako metafyzickรฉ obrazy Giorgia de Chirica. | Zdroj: Javier Callejas Sevilla

FARNOSลค PORCUNA

Miesto: Porcuna, ล panielsko
Investor: Parroquia Nuestra Seรฑora de la Asunciรณn, Biskupstvo Jaรฉn
Architekt: Pablo Millรกn
รšลพitkovรก plocha: 695 m2
Projekt: 2019
Realizรกcia: 2020

Alexandra Mรผllerovรก

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise ASB 03/2021.

Najฤรญtanejลกie