ล vรฉdsko ponรบka novรฉ prรญstupy k obytnรฝm domom
Galรฉria(8)

ล vรฉdsko ponรบka novรฉ prรญstupy k obytnรฝm domom

Poฤas ลกtudijnej cesty do ล kandinรกvie, ktorรบ organizovala Katedra architektonickej tvorby obytnรฝch budov Fakulty architektรบry STU v Bratislave, sme videli niekoฤพko lokalรญt v mestรกch Kodaลˆ, Malmรถ, Helsinborg, ล tokholm, Hamburg. Spoloฤnรฝm znakom novรฝch severskรฝch obytnรฝch ฤastรญ je dokonalรก vรคzba na prรญrodnรฉ prostredie, a to najmรค na vyuลพitie vody. Vลกetky sรบ vybudovanรฉ na pรดvodnรฝch miestach priemyselnรฝch zรณn alebo dokov s dobrรฝm dopravnรฝm napojenรญm na centrรก miest. Najkomplexnejลกรญm prรญkladom novรฉho prรญstupu k rieลกeniu obytnรฉho prostredia bol okrsok Hammarby v ล tokholme.

ล tokholm โ€“ mesto budรบcnosti

ล tokholm je ลกpecifickรฝm prรญkladom dynamicky sa rozvรญjajรบceho mesta. Niektorรญ odbornรญci ho nazvali aj Silicon Valley Eurรณpy, lebo je mestom s najrozลกรญrenejลกรญm prรญstupom na internet v ล kandinรกvii. Mesto priลฅahuje najmรค mladรฝch a vzdelanรฝch ฤพudรญ. Je tu najviac prรญleลพitostรญ na kvalifikovanรบ prรกcu a aktรญvni ฤพudia pomรกhajรบ mestu rรกsลฅ. ล tokholmskรฝ regiรณn kaลพdoroฤne poskytne prรกcu dvadsaลฅtisรญc novรฝm ฤพuฤom.

Medzi dynamikou rastu poฤรญtaฤovรฝch technolรณgiรญ a prรกcou doma je vลกak objektรญvny rozpor. Stavebnรฉ firmy a mesto dokรกลพu roฤne postaviลฅ len do tritisรญc bytov.

Rรฝchlosลฅ รบzemnรฉho plรกnovania sa nedรก porovnaลฅ s rรฝchlosลฅou rozvoja poฤรญtaฤovรฝch alebo telekomunikaฤnรฝch technolรณgiรญ. Pomalรก vรฝstavba tak brzdรญ rozvoj mesta i celej krajiny. Architekti a ekolรณgovia vลกak oponujรบ, ลพe rรฝchlejลกia vรฝstavba by naruลกila prรญrodnรฝ rรกz regiรณnu.

V ล tokholme (aj z celoลกvรฉdskeho hฤพadiska) ลพivotnรฝ priestor na jednรฉho obyvateฤพa predstavuje dva a pol izby. Napriek tomu, ลพe ล vรฉdi ลพijรบ v jednej z najvyspelejลกรญch krajรญn sveta, majรบ radi jednoduchรฝ ลพivot. Internet nie je pre nich modlou, ale prostriedkom. Umoลพลˆuje im pracovaลฅ doma, vฤaka ฤomu si mรดลพu lepลกie rozdeliลฅ ฤas na prรกcu a rodinu. Dnes je vyลกe pol miliรณna ล vรฉdov on-line napojenรฝch na svojich zamestnรกvateฤพov, priฤom pracujรบ doma.

Prรญklad obytnรฉho okrsku Hammarby Sjรถstad

Nรกzov novรฉho obytnรฉho okrsku je odvodenรฝ od vody. Hammarby je najvรคฤลกรญ obytnรฝ projekt v ล tokholme v poslednom obdobรญ, preto sa pripravoval mimoriadne dรดkladne. Prvรฉ skice sรบ zo zaฤiatku 90. rokov 20. storoฤia a dnes je obytnรก zรณna realitou. Pรดvodne tu bola starรก priemyselnรก zรณna pri dokoch a postupne sa zmenila na modernรบ urbanistickรบ ลกtruktรบru.

Morskรฉ mesto je navrhnutรฉ tak, ลพe sa tu nachรกdza osemtisรญc bytov pre dvadsaลฅtisรญc obyvateฤพov a ฤalลกรญch desaลฅtisรญc ฤพudรญ bude ลพiลฅ v tomto okrsku ล tokholmu poฤas pracovnรฉho dลˆa. Novรฝ okrsok je sรบฤasลฅou vnรบtornรฉho mesta s dobrou dopravnou dostupnosลฅou do centra. Autormi architektonickรฉho rieลกenia sรบ Erik Andersson, Jelena Mijanovicovรก a Magnus Stahl.

Architektonickรฉ rieลกenie

Domy sรบ rieลกenรฉ tak, ลพe sรบ orientovanรฉ na vodu a slnko. Kaลพdรฝ byt mรก terasu alebo aspoลˆ balkรณn. Pestrejลกie oproti minulรฝ obytnรฝm okrskom je aj materiรกlovรฉ a farebnรฉ rieลกenie. Vo veฤพkej miere sa pouลพรญva sklo, ale aj tradiฤnรฉ drevo. Do precรญznosti a perfektnosti je dorieลกenรฝ parter: Architekti vyuลพili danosti prostredia, ktorรฉ doplnili zeleลˆou, sรบstavou peลกรญch chodnรญkov a priestorov. Nรกbreลพie rieky Sickla, ktorรฉ vyรบsลฅuje do zรกlivu, a centrรกlny park tvoria prรญrodnรบ kostru nรกvrhu.

Rieลกenie bytovรฝch domov je individuรกlne. Skladba navrhnutรฝch bytov je rรดznorodรก โ€“ od jednopriestorovรฝch bytov s rozlohou 64 m2ย  po viacizbovรฉ byty s rozlohami 80 m2, 99 m2 aลพ po mezonetovรฉ byty. Kaลพdรฝ byt mรก balkรณn a terasu. Prรญzemnรฉ byty majรบ kontakt s terรฉnom.

Doprava

V sรบvislosti s hlavnou ideou okrsku je osobnรก doprava (auto) potlaฤenรก a maximรกlne sa vyuลพรญva verejnรก doprava. V centre je obrรกtka elektriฤiek a do sรบboru chodรญ viacero autobusovรฝch liniek. Na parkovanie รกut sa vyuลพรญvajรบ centrรกlne hromadnรฉ garรกลพe. Veฤพmi sa vyuลพรญva vodnรก preprava do centra, trajekty premรกvajรบ kaลพdรฝch pรคtnรกsลฅ minรบt.

Vybavenosลฅ

Okrsok mรก navrhnutรฉ materskรฉ ลกkoly a zรกkladnรฉ ลกkoly v rรดznych polohรกch medzi obytnรฝmi domami. Neฤaleko je sรบฤasnรฉ zdravotnรฉ stredisko a poliklinika. Kultรบrne zรกzemie tvorรญ kniลพnica na centrรกlnej triede, kde je aj novootvorenรฝ kostol. Starลกia tovรกreลˆ na dieselovรฉ motory sa prebuduje na kultรบrne centrum.

Obchody sรบ na รบrovni parteru ako vstavanรก vybavenosลฅ v obytnรฝch domoch. Podobne sรบ rieลกenรฉ aj malรฉ reลกtaurรกcie a kaviarne. Vรคฤลกie nรกkupnรฉ centrum sa bude rieลกiลฅ podobne ako divadelnรก sรกla rekonลกtrukciou priemyselnรฝch hรกl.

Projekt Hammarby Sjรถstad je investiฤne a projekฤne organizovanรฝ s podporou mesta ล tokholm. Partnermi projektu sรบ mestskรฝ Planning office a Highways office โ€“ realizรกcia dopravnรฉho napojenia na diaฤพniฤnรบ sieลฅ a mestskรบ dopravu.

Dispoziฤnรฉ rieลกenie bytov

Rieลกenie bytovรฝch domov je rรดznorodรฉ. V rieลกenรญ dispozรญcie pouลพili architekti schรฉmu, kde prepojili kuchyลˆu, jedรกleลˆ a obรฝvaciu izbu bez prieฤok do jednรฉho priestorovรฉho celku. Niektorรฉ spรกlne sรบ vnรบtornรฉ. Prรญzemnรฉ byty majรบ vลพdy kontakt s terรฉnom, bez oplotenia.

Veฤพkostnรก skladba navrhnutรฝch bytov je rozmanitรก. Menลกรญ byt s vรฝmerou 64 ลกtvorcovรฝch metrov mรก centrรกlny priestor orientovanรฝ na fasรกdu, tvorรญ ho kuchyลˆa (13 m2) a obรฝvacia izba (23 m2) s priฤพahlรฝm balkรณnom. Z obรฝvacej izby je prรญstupnรก vnรบtornรก spรกlลˆa (12 m2). Z malej vstupnej haly je vstup do kรบpeฤพne s WC aj do kuchyne. Priechod z haly do kuchyne je bez dverรญ. Centrรกlny priestor bytu je ฤlenenรฝ dvoma chladniฤkami, ku ktorรฝm je zvyฤajne pristavenรฝ jedรกlenskรฝ stรดl.

Nasledujรบ trojizbovรฉ byty s dvomi spรกlลˆami. Uvedieme prรญklad bytu s ploลกnou vรฝmerou 79,5 ลกtvorcovรฝch metrov: radenie priestorov โ€“ obรฝvacia izba, kuchyลˆa, spรกlลˆa pri hlavnej fasรกde โ€“ je identickรฉ ako pri predchรกdzajรบcom byte. Pribudla druhรก izba (13 m2), ktorรก mรก priame dosvetlenie. Komora je vรคฤลกia.

Mรดลพeme uviesลฅ aj dva byty zo stredu sekcie domu. Prvรฝm je byt s vรฝmerou 80 ลกtvorcovรฝch metrov. Dispoziฤnรฉ ฤlenenie bytu je klasickรฉ: na jednu okennรบ fasรกdu je orientovanรก obรฝvacia izba (20,5 m2) s kuchyลˆou (15 m2) a na druhรบ dve spรกlne. V strede dispozรญcie v nedosvetlenej ฤasti sรบ vstup, komora a kรบpeฤพลˆa s WC. Kuchyลˆa s linkou sรบ uลพ tieลพ ฤalej od okna vo vรคzbe na vstup do bytu.

Druhรฝ byt, s vรฝmerou 96,5 ลกtvorcovรฝch metrov, je v koncovej polohe a oproti predchรกdzajรบcemu rieลกeniu pribudla pracovลˆa nadvรคzujรบca na obรฝvaciu izbu. Byt mรก dve kรบpeฤพne a rozsiahlu terasu, balkรณn pozdฤบลพ celej dennej ฤasti bytu.

V okrsku sa nachรกdza aj mezonetovรฉ rieลกenie bytu s vรฝmerou 112,2 ลกtvorcovรฝch metrov. Spodnรก ฤasลฅ bytu je identickรก s prvรฝm opรญsanรฝm bytom s vรฝmerou 64 m2 so schodiskom na poschodie v rohu obรฝvacej miestnosti. Na poschodรญ sรบ dve miestnosti โ€“ spรกlลˆa (12 m2) a pracovลˆa (24 m2) s vรฝstupom na vรคฤลกiu terasu. Hornรฉ podlaลพie mรก osobitnรฝ vstup a vรคฤลกie WC.

Ak porovnรกme rieลกenia zo ล tokholmu s niektorรฝmi naลกimi nadลกtandardnรฝmi rieลกeniami obytnรฝch domov, rozdiel je najmรค v naลกom plytvanรญ plochou, v ekonomike nรกvrhov. Nรกลก uลพรญvateฤพ 90. rokov 20. storoฤia si pokojne naordinoval vรคฤลกie vรฝmery bez ekonomizรกcie dispozรญciรญ, ktorรฉ sa budรบ postupne konfrontovaลฅ s realitou, ฤiลพe s rastom cien energiรญ.

Dispoziฤnรฉ rieลกenie bytov je dรดleลพitou sรบฤasลฅou kvality bรฝvania. Sรบhlasรญm s nรกzorom Jana ล tรญpka, ลพe naลกe bytovรฉ normy zo 60. rokov 20. storoฤia neboli zlรฉ, dokonca boli veฤพmi racionรกlne. Dneลกnรก nezรกvรคznosลฅ ฤasto vedie k diktรกtu poลพiadaviek investora a nelogickรฝm vรคzbรกm v rieลกeniach bytov.

Rieลกenie technickรฉho zรกzemia

Obytnรฝ okrsok Hammarby je navrhnutรฝ ako uzavretรฝ ekologickรฝ cyklus, systรฉm. Kรบrenie, elektrina, voda, odpad sรบ koordinovanรฉ a spoloฤne riadenรฉ, spolupรดsobiace. Systรฉm vykurovania mรก zdroj v recyklovacom odpade a tepelnรฝch ฤerpadlรกch, ktorรฉ sรบ prepojenรฉ s tekutinami z kanalizaฤnรฉho odpadu.

Kanalizaฤnรฝ odpad produkuje bioplyn, ktorรฝ sa spรคtne vyuลพรญva v kuchyniach na varenie. Daลพฤovรก a splaลกkovรก kanalizรกcia sรบ oddelenรฉ, odpad separuje rodina a ฤasลฅ opรบลกลฅa byt zhadzovacรญm potrubรญm. Modernรฉ technolรณgie sรบ prรญstupnรฉ verejnosti a prรญsluลกnรฉ sprรกvcovskรฉ organizรกcie usporadรบvajรบ aj odbornรฉ exkurzie pre odbornรญkov aj laickรบ verejnosลฅ.

Rieลกenie technickรฉho zรกzemia a infraลกtruktรบry je ฤalลกou oblasลฅou, kde za ลกtokholmskรฝm prรญkladom zaostรกvame. U nรกs sme postupne zvlรกdli pasรญvnu ochranu รบniku tepla cez obvodovรฝ plรกลกลฅ. ฤŽalลกie ฤasti ekologickรฉho rieลกenia bytovรฝch domov โ€“ vykurovanie, odpady โ€“ sรบ zvรคฤลกia rieลกenรฉ tradiฤne, teda neefektรญvne, bez recyklรกcie a posilnenia prvkov trvalej udrลพateฤพnosti. Z vlastnรฝch skรบsenostรญ mรดลพem uviesลฅ prรญklad bytovรฉho domu na Jamnickรฉho ulici v Bratislave, kde zo 14 bytov majรบ len dva vykurovanie rieลกenรฉ v kombinรกcii so solรกrnymi kolektormi, ktorรฉ sรบ pre juลพne orientovanรฉ byty optimรกlne. Aj pouลพรญvanie tepelnรฝch ฤerpadiel je v naลกich podmienkach len na zaฤiatku.

Dรดleลพitรบ รบlohu pri urฤenรญ kvality bรฝvania mรก pocit pohody, nie pohodlia. Akรฝmsi kompromisom je bรฝvanie na okraji vรคฤลกรญch miest, kde sa obyvatelia novรฝch rodinnรฝch domov snaลพia spojiลฅ vymoลพenosti technologickรฉho vybavenia bytu s pokojom, pohodou a ฤiastoฤne bezpeฤnosลฅou okrajovej polohy sรญdla.

Kvalita bรฝvania je teda kategรณriou veฤพmi diferencovanou a rรดznorodou a je, prirodzene, vo vรฝvoji. Nie kaลพdรฉmu vyhovuje technologickรฝ trend vรฝvoja vybavenia domรกcnosti a mnohรญ ฤพudia aj u nรกs naลˆ reagujรบ รบnikom na vidiek do druhรฉho, prรกzdninovรฉho ฤi oddychovรฉho bรฝvania. V tรฝchto druhรฝch (alebo prvรฝch?) bytoch sรบ technologickรฉ vymoลพenosti sรบฤasnosti veฤพmi redukovanรฉ a dรดraz sa kladie najmรค na prรญrodnรฝ charakter obydlia a vybavenia.

Ing. arch. Peter ลฝalman
Foto: Ing. arch. Rudolf Melฤรกk