image 74524 25 v1
Galรฉria(10)

Svet a Slovensko v architektรบre pred 100 rokmi

Partneri sekcie:

ฤŒo by ste si preฤรญtali v ฤasopise ASB, keby vychรกdzal v roku 1915?

01 Gaudi
02 Gropius
03 Otto Wagner
04 Taliesin
05 Modry kostolik
06 Reduta
07 Thermia Palace
08 Sullivan

Mรบzy mlฤali, lebo v Eurรณpe rinฤali zbrane v podobe poลพiaru 1. svetovej vojny (1914 โ€“ 1918), ale ako hovorรญ jedna z nadฤasovรฝch viet: stavia sa vลพdy. Preto by sme si do ฤasopisu vybrali architektonickรฉ poฤiny, ktorรฉ vznikli tesne pred vojnou alebo poฤas nej, alebo na miestach, kde vojna priamo nezรบrila. Aj preto by ste sa v ฤasopise ASB doฤรญtali o barcelonskom Parku Gรผell od Antoni Gaudรญho, Wagnerovej vile vo Viedni, americkรฝch vilรกch v prรฉrii Franka Lloyda Wrighta, bankovej budove od otca modernej americkej architektรบry L. Sullivana, o prvej dรดslednej modernej stavbe โ€“ tovรกrne na kopytรก v nemeckom Alfelde od Waltera Gropia, ale aj o noblesnej, prevaลพne secesnej architektรบre vo vtedajลกom Rakรบsko-Uhorsku โ€“ Modrom kostolรญku, Gymnรกziu na Grรถsslingovej ul., Redute, ako aj o Thermii Palace v Pieลกลฅanoch, ktorรก patrila k najmodernejลกรญm hotelom v strednej Eurรณpe. A nezabudnime ani na Szontรกghovo sanatรณrium od M. M.โ€ฏHarminca, ktorรฉ uลพ predznamenalo modernรบ architektรบru na Slovensku. Dnes uลพ vieme, ลพe po vojne priลกli na architektonickรบ scรฉnu avantgardy v podobe funkcionalizmu a konลกtruktivizmu. Ale o tom aลพ nabudรบce.

Forma nasleduje funkciu Ešte pred Le Corbusierom vyslovil architekt Louis H. Sullivan slávnu vetu „Forma nasleduje funkciu“, ฤím otvoril dvere modernej architektúre v Spojených štátoch. Patril k najvplyvnejším predstaviteฤพom chicagskej školy a do encyklopédií sa zapísal ako otec mrakodrapov, ale aj ako mentor Franka Lloyda Wrighta. V našom prehฤพade prinášame jeho banku s názvom „People’s Federal Savings and Loan Association“ v meste Sidney v západnej ฤasti štátu Ohio. Sullivan  ju navrhol v roku 1917 a v tom istom roku bola aj zrealizovaná. Bola jednou z „príruฤných“ bankových inštitúcií, ktoré architekt navrhol v rokoch 1908 – 1919 pre malé komunity v centrálnej ฤasti Spojených štátov. Návrh je výsledkom jeho architektonického ideálu: jednoduché v stavebnej štruktúre, ale v detaile bohaté na dekor. Budova sa stala Národnou historickou pamiatkou.

Forma nasleduje funkciu
Eลกte pred Le Corbusierom vyslovil architekt Louis H. Sullivan slรกvnu vetu โ€žForma nasleduje funkciuโ€œ, ฤรญm otvoril dvere modernej architektรบre v Spojenรฝch ลกtรกtoch. Patril k najvplyvnejลกรญm predstaviteฤพom chicagskej ลกkoly a do encyklopรฉdiรญ sa zapรญsal ako otec mrakodrapov, ale aj ako mentor Franka Lloyda Wrighta. V naลกom prehฤพade prinรกลกame jeho banku s nรกzvom โ€žPeopleโ€™s Federal Savings and Loan Associationโ€œ v meste Sidney v zรกpadnej ฤasti ลกtรกtu Ohio. Sullivan  ju navrhol v roku 1917 a v tom istom roku bola aj zrealizovanรก. Bola jednou z โ€žprรญruฤnรฝchโ€œ bankovรฝch inลกtitรบciรญ, ktorรฉ architekt navrhol v rokoch 1908 โ€“ 1919 pre malรฉ komunity v centrรกlnej ฤasti Spojenรฝch ลกtรกtov. Nรกvrh je vรฝsledkom jeho architektonickรฉho ideรกlu: jednoduchรฉ v stavebnej ลกtruktรบre, ale v detaile bohatรฉ na dekor. Budova sa stala Nรกrodnou historickou pamiatkou.

Klasicistické dielo Otto Wagner (1841 – 1918) patril k najuznávanejším rakúskym architektom svojich ฤias s mnoลพstvom verejných a akademických zákaziek. Známy je jeho manifest Moderne Architektur, v ktorom Wagner zdôrazลˆuje dôleลพitosลฅ nového prístupu k architektúre, kde princípy vychádzajú z úฤelnosti, a ovplyvnil veฤพkú ฤasลฅ európskej architektonickej avantgardy. Na fotografii publikujeme Wagnerovu vilu II z roku 1913 vo viedenskej štvrti Hütteldorf, ktorá má uzatvorenú kompozíciu, symetriu a strohé vyuลพitie výzdoby. Ide o stavbu, ktorá svojou hmotnou vyváลพenosลฅou vytvára „klasicistické dielo“ a svojou jednoduchosลฅou tvorí kontrast s bohato zdobenou Wagnerovou vilou I z 80.โ€ฏrokov 19. storoฤia. Nad vstupným portálom je nádherná mozaika od Kolomana Mosera.

Klasicistickรฉ dielo
Otto Wagner (1841 โ€“ 1918) patril k najuznรกvanejลกรญm rakรบskym architektom svojich ฤias s mnoลพstvom verejnรฝch a akademickรฝch zรกkaziek. Znรกmy je jeho manifest Moderne Architektur, v ktorom Wagner zdรดrazลˆuje dรดleลพitosลฅ novรฉho prรญstupu k architektรบre, kde princรญpy vychรกdzajรบ z รบฤelnosti, a ovplyvnil veฤพkรบ ฤasลฅ eurรณpskej architektonickej avantgardy. Na fotografii publikujeme Wagnerovu vilu II z roku 1913 vo viedenskej ลกtvrti Hรผtteldorf, ktorรก mรก uzatvorenรบ kompozรญciu, symetriu a strohรฉ vyuลพitie vรฝzdoby. Ide o stavbu, ktorรก svojou hmotnou vyvรกลพenosลฅou vytvรกra โ€žklasicistickรฉ dieloโ€œ a svojou jednoduchosลฅou tvorรญ kontrast s bohato zdobenou Wagnerovou vilou I z 80.โ€ฏrokov 19. storoฤia. Nad vstupnรฝm portรกlom je nรกdhernรก mozaika od Kolomana Mosera.

Domy z amerických prérií Vplyvný americký architekt Frank Lloyd Wright (1867 – 1959) pri navrhovaní a vyuฤovaní svojich študentov vลพdy kládol dôraz na to, aby „študovali prírodu, milovali prírodu, zostali spojení s prírodou. Nikdy vás nezradí.“ Aj preto medzi rokmi 1900 – 1917 vytváral tzv. prairie houses nazvané podฤพa krajiny okolo Chicaga. Tieto domy boli nízke, kopírovali jasné línie, mali previsnuté strechy a terasy a na ich stavbu sa pouลพívali neopracované materiály. Boli jednými z prvých stavieb vyuลพívajúcich otvorený plán, ktorý maximalizoval otvorené priestory a minimalizoval malé uzavreté priestory. Inými slovami, mnohí súฤasní majitelia rodinných domov ani len netušia, ลพe ich koncept pochádza z americkej prérie.

Domy z americkรฝch prรฉriรญ
Vplyvnรฝ americkรฝ architekt Frank Lloyd Wright (1867 โ€“ 1959) pri navrhovanรญ a vyuฤovanรญ svojich ลกtudentov vลพdy klรกdol dรดraz na to, aby โ€žลกtudovali prรญrodu, milovali prรญrodu, zostali spojenรญ s prรญrodou. Nikdy vรกs nezradรญ.โ€œ Aj preto medzi rokmi 1900 โ€“ 1917 vytvรกral tzv. prairie houses nazvanรฉ podฤพa krajiny okolo Chicaga. Tieto domy boli nรญzke, kopรญrovali jasnรฉ lรญnie, mali previsnutรฉ strechy a terasy a na ich stavbu sa pouลพรญvali neopracovanรฉ materiรกly. Boli jednรฝmi z prvรฝch stavieb vyuลพรญvajรบcich otvorenรฝ plรกn, ktorรฝ maximalizoval otvorenรฉ priestory a minimalizoval malรฉ uzavretรฉ priestory. Inรฝmi slovami, mnohรญ sรบฤasnรญ majitelia rodinnรฝch domov ani len netuลกia, ลพe ich koncept pochรกdza z americkej prรฉrie.

Bratislavská secesia Metropola Slovenska má niekoฤพko skvelých príkladov secesie, ale k tým najšarmantnejším urฤite patrí Modrý kostolík na Bezruฤovej ulici (1909 – 1913) s neฤalekým Gymnáziom na Grösslingovej ulici. Ich autorom je budapeštiansky architekt Ödön Lechner (1845 – 1914), priฤom kostolík zasvätený Alลพbete Uhorskej mal slúลพiลฅ ako školská kaplnka oproti stojaceho gymnázia. Architekt v duchu svojho osobitého prejavu koncipoval stavby kostola ako jednoloฤový, mäkko formovaný útvar, gradujúci do vertikály postrannej veลพe. Prostriedkom, ktorý dodáva vonkajšiemu vzhฤพadu charakteristickú organickosลฅ, je „plynúce“ ohraniฤovanie otvorov a polí prieฤelia vyvýšenými pruhmi s oblými hranami. Predlohou drobnej secesnej ornamentálnej výzdoby bola ruลพa – kvet spojený s legendou o sv. Alลพbete.

Bratislavskรก secesia
Metropola Slovenska mรก niekoฤพko skvelรฝch prรญkladov secesie, ale k tรฝm najลกarmantnejลกรญm urฤite patrรญ Modrรฝ kostolรญk na Bezruฤovej ulici (1909 โ€“ 1913) s neฤalekรฝm Gymnรกziom na Grรถsslingovej ulici. Ich autorom je budapeลกtiansky architekt ร–dรถn Lechner (1845 โ€“ 1914), priฤom kostolรญk zasvรคtenรฝ Alลพbete Uhorskej mal slรบลพiลฅ ako ลกkolskรก kaplnka oproti stojaceho gymnรกzia. Architekt v duchu svojho osobitรฉho prejavu koncipoval stavby kostola ako jednoloฤovรฝ, mรคkko formovanรฝ รบtvar, gradujรบci do vertikรกly postrannej veลพe. Prostriedkom, ktorรฝ dodรกva vonkajลกiemu vzhฤพadu charakteristickรบ organickosลฅ, je โ€žplynรบceโ€œ ohraniฤovanie otvorov a polรญ prieฤelia vyvรฝลกenรฝmi pruhmi s oblรฝmi hranami. Predlohou drobnej secesnej ornamentรกlnej vรฝzdoby bola ruลพa โ€“ kvet spojenรฝ s legendou o sv. Alลพbete.

Miesto Slovenskej filharmónie Budova bola postavená v rokoch 1913 – 1919 podฤพa projektu budapeštianskych architektov Dezidera Jakaba a Marcela Komoru. „Hoci na fasády aplikovali sฤasti historické prvky, v zásade navrhli modernú stavbu so ลพelezobetónovými konštrukciami a najmä s veฤพmi dobrými prevádzkovými vzลฅahmi“(prof. Š. Šlachta). ลคaลพiskami boli veฤพká koncertná sála, malá divadelná sála a spoloฤne bohato dimenzované „prestávkové“ priestory so zázemím a samostatným vstupom. V súฤasnosti v budove sídli Slovenská filharmónia. V rokoch 2010 – 2011 bola Reduta rekonštruovaná (návrh: architekt Gabriel Drobniak s kolektívom), priฤom dostavbou vyriešil aj viaceré priestorové problémy zázemia. Dielo získalo v súลฅaลพi Stavba roka 2012 Cenu primátora mesta Bratislavy.

Miesto Slovenskej filharmรณnie
Budova bola postavenรก v rokoch 1913 โ€“ 1919 podฤพa projektu budapeลกtianskych architektov Dezidera Jakaba a Marcela Komoru. โ€žHoci na fasรกdy aplikovali sฤasti historickรฉ prvky, v zรกsade navrhli modernรบ stavbu so ลพelezobetรณnovรฝmi konลกtrukciami a najmรค s veฤพmi dobrรฝmi prevรกdzkovรฝmi vzลฅahmiโ€œ(prof. ล . ล lachta). ลคaลพiskami boli veฤพkรก koncertnรก sรกla, malรก divadelnรก sรกla a spoloฤne bohato dimenzovanรฉ โ€žprestรกvkovรฉโ€œ priestory so zรกzemรญm a samostatnรฝm vstupom. V sรบฤasnosti v budove sรญdli Slovenskรก filharmรณnia. V rokoch 2010 โ€“ 2011 bola Reduta rekonลกtruovanรก (nรกvrh: architekt Gabriel Drobniak s kolektรญvom), priฤom dostavbou vyrieลกil aj viacerรฉ priestorovรฉ problรฉmy zรกzemia. Dielo zรญskalo v sรบลฅaลพi Stavba roka 2012 Cenu primรกtora mesta Bratislavy.

Prvý hotel  s piatimi hviezdiฤkami Bola to krádeลพ umeleckého diela európskeho významu. Majster secesie Alfons Mucha venoval nájomcovi kúpeฤพov ฤฝ. Winterovi obraz ako výraz vฤaky za vylieฤenie jeho dcéry. Bol maฤพovaný na mieru do priestoru nad dvere jedálne a slávnostne odhalený v roku 1932. V roku 2000 bol však vyrezaný a ukradnutý. Po jeho nájdení prešiel reštaurátorskou obnovou a dnes je opäลฅ na svojom mieste. Muchov obraz je bezpochyby najväฤším umeleckým magnetom kúpeฤพného hotela Thermia Palace v Piešลฅanoch, ktorý bol dokonฤený v roku 1912 v secesnom štýle. Po komplexnej rekonštrukcii v roku 2006 sa stal Thermia Palace prvým päลฅhviezdiฤkovým kúpeฤพným hotelom na Slovensku.

Prvรฝ hotel s piatimi hviezdiฤkami
Bola to krรกdeลพ umeleckรฉho diela eurรณpskeho vรฝznamu. Majster secesie Alfons Mucha venoval nรกjomcovi kรบpeฤพov ฤฝ. Winterovi obraz ako vรฝraz vฤaky za vylieฤenie jeho dcรฉry. Bol maฤพovanรฝ na mieru do priestoru nad dvere jedรกlne a slรกvnostne odhalenรฝ v roku 1932. V roku 2000 bol vลกak vyrezanรฝ a ukradnutรฝ. Po jeho nรกjdenรญ preลกiel reลกtaurรกtorskou obnovou a dnes je opรคลฅ na svojom mieste. Muchov obraz je bezpochyby najvรคฤลกรญm umeleckรฝm magnetom kรบpeฤพnรฉho hotela Thermia Palace v Pieลกลฅanoch, ktorรฝ bol dokonฤenรฝ v roku 1912 v secesnom ลกtรฝle. Po komplexnej rekonลกtrukcii v roku 2006 sa stal Thermia Palace prvรฝm pรคลฅhviezdiฤkovรฝm kรบpeฤพnรฝm hotelom na Slovensku.

Prvá moderná stavba Prívlastok z titulku je moลพno aลพ príliš jednoznaฤný, ale je fakt, ลพe továreลˆ na kopytá Faguswerk v nemeckom Alfelde neฤaleko Hannoveru sa stala zásadnou v histórii architektúry, priฤom viaceré encyklopédie jej udeฤพujú primát v dôslednom pouลพití princípov modernej stavby. Bola zrealizovaná v rokoch 1911 – 1916 a vychádzala z premysleného programu Waltera Gropia (1883 – 1969) o industrializácii priemyslu. Podobne ako iným umelcom, ani Gropiovi sa nevyhli fronty prvej svetovej vojny, po ktorej sa stal jednou z ústredných osobností svetovej architektúry. Tento prvý riaditeฤพ legendárnej školy Bauhaus odišiel pod tlakom nacistov do Spojených štátov, kde sa na Harvardovej univerzite zaslúลพil o modernizáciu výukového procesu a navrhol mnoลพstvo zásadných stavieb a urbanistických konceptov.

Prvรก modernรก stavba
Prรญvlastok z titulku je moลพno aลพ prรญliลก jednoznaฤnรฝ, ale je fakt, ลพe tovรกreลˆ na kopytรก Faguswerk v nemeckom Alfelde neฤaleko Hannoveru sa stala zรกsadnou v histรณrii architektรบry, priฤom viacerรฉ encyklopรฉdie jej udeฤพujรบ primรกt v dรดslednom pouลพitรญ princรญpov modernej stavby. Bola zrealizovanรก v rokoch 1911 โ€“ 1916 a vychรกdzala z premyslenรฉho programu Waltera Gropia (1883 โ€“ 1969) o industrializรกcii priemyslu. Podobne ako inรฝm umelcom, ani Gropiovi sa nevyhli fronty prvej svetovej vojny, po ktorej sa stal jednou z รบstrednรฝch osobnostรญ svetovej architektรบry. Tento prvรฝ riaditeฤพ legendรกrnej ลกkoly Bauhaus odiลกiel pod tlakom nacistov do Spojenรฝch ลกtรกtov, kde sa na Harvardovej univerzite zaslรบลพil o modernizรกciu vรฝukovรฉho procesu a navrhol mnoลพstvo zรกsadnรฝch stavieb a urbanistickรฝch konceptov.

Na ceste k moderne Milan Michal Harminc (1869 – 1964) patril k prvej generácii slovenských architektov a zároveลˆ k najaktívnejším. Jeho dielo smerovalo od klasicizmu po funkcionalizmus, priฤom slávne Sanatórium Dr. Szontágha v Novom Smokovci je príkladom prechodu k modernej architektúre. Harminc ho zaฤal projektovaลฅ v roku 1917 a postavili ho v roku 1925. Dielo je symbiózou tradiฤného eklektického vyjadrenia v spoloฤenskej, severnej ฤasti objektu i v jeho interiéroch, ale progresívne v ubytovacej ฤasti, orientovanej na juh, kde sa v priebeลพných terasách prejavili najnovšie názory na lieฤbu tuberkulózy (na fotografii).

Na ceste k moderne
Milan Michal Harminc (1869 โ€“ 1964) patril k prvej generรกcii slovenskรฝch architektov a zรกroveลˆ k najaktรญvnejลกรญm. Jeho dielo smerovalo od klasicizmu po funkcionalizmus, priฤom slรกvne Sanatรณrium Dr. Szontรกgha v Novom Smokovci je prรญkladom prechodu k modernej architektรบre. Harminc ho zaฤal projektovaลฅ v roku 1917 a postavili ho v roku 1925. Dielo je symbiรณzou tradiฤnรฉho eklektickรฉho vyjadrenia v spoloฤenskej, severnej ฤasti objektu i v jeho interiรฉroch, ale progresรญvne v ubytovacej ฤasti, orientovanej na juh, kde sa v priebeลพnรฝch terasรกch prejavili najnovลกie nรกzory na lieฤbu tuberkulรณzy (na fotografii).

text: ฤฝudovรญt Petrรกnsky        

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie