Svetlo uprostred bytia
V prípade prirodzeného, denného svetla sme jeho veľkorysosť uznali mnohokrát – Slnko sa v histórii ľudstva často ocitá v pozícii uctievaného božstva. Ale ak ide o zdroj človekom vytvoreného svetla, často je jeho hodnota obmedzená len na užitočnosť alebo pôvab. Dizajnéri si toto obmedzujúce chápanie uvedomujú a snažia sa vo svojich návrhoch pracovať s niečím viac než len pôvabným naplnením základných funkčných predpokladov osvetlenia. V návrhoch lampy reagujú na jej metafyzický zmysel i na poetiku jej bytia. Súčasné lampy sú dokonale inžiniersky prepracované a technologicky zodpovedajú náročným užívateľským kritériám. Ukrývajú však aj príbehy a myšlienky, ktorých odhalenie znamená dobrodružstvo za hranicami bežného vnímania dizajnu.
Ak by sme si vypožičali poetický jazyk náboženských mýtov – svetlo je na počiatku všetkého stvoreného. A ak sa na svetlo pozrieme skôr pragmaticky, je podnetom pre naše vizuálne vnemy a umožňuje videnie. Je skrátka mĺkvym a nevyhnutným svedkom celého bytia, bez ktorého by ono dosiaľ tápalo v tme. Keď si uvedomíme túto moc svetla, pochopíme aj dôležitosť jeho pôvodu – svetelného zdroja.
Akcia
Forma
Predstava lampy sa často spája s tradičným obrazom závesných lustrov. Ich dekoratívne podoby objemných štruktúr visia nad našimi hlavami ako odkaz minulosti, ohromujú emotívnou hrou foriem. Predovšetkým barok urobil zo svetla nástroj úchvatných iluzívnych predstavení. V súčasnosti sa dekoratívny jazyk tohto senzitívneho tvaroslovia triumfálne vracia. Barok nachádzame v súčasnom dizajne svietidiel v neočakávaných podobách – vo vzrušujúcich ornamentoch vyrezaných do plexisklových platní lampy Anastacha alebo v impozantnom víre objektu Vortexx. Ak sa v prvom prípade barok stvárňuje explicitne, druhý projekt je v dobe digitálnych strojov jeho majestátnou alternatívou. Stvoriť Vortexx umožnili skutočne až digitálne technológie, pomocou ktorých architektka Zaha Hadid zhmotnila futuristickú víziu toku LED zdrojov ustrnutých v slučke suverénneho gesta. Figuratívna Anastacha i skôr abstraktný Vortexx dokazujú, že vzhľad lámp sa stáva čoraz dôležitejším.
Foster & Partners: Three Sixty © www.fontanaarte.it |
Bruno Rainaldi: Anastacha © www.terzani.com |
Technika
Idea
Francúzsky dizajnér Jean-Marie Massaud odel svetlo do poetického objektu Delta Floor. Nad subtílnym kovovým rámom sa vznáša tienidlo zložené z vrstvy modrej alebo oranžovej textílie a pochrómovaného kovového filmu. Puristický tvar lampy má vyjadriť imaginárny svet svetla, plného mäkkých a elegantných foriem. V obdivuhodne proporčnej práci, vyváženej kompozícii plôch, objemov a línií, v dialógu vertikálneho a horizontálneho sa odhaľuje to najlepšie z francúzskej dekoratívnej tradície.
Michal Lalinský
Foto: archív autora