Terminรกl zo sveta sci-fi
Autobusovรฝ terminรกl vย ฤeskom meste Hradec Krรกlovรฉ patrรญ medzi najvรคฤลกie dopravnรฉ stavby uvedenรฉ do prevรกdzky vย minulom roku. Opรคลฅ nezaprie rukopis hlavnรฉho architekta Patrika Kotasa takisto ako stanica metra Stลรญลพkov, napriek tomu je inรก. Zavesenรก konลกtrukcia, sklenenรฉ fasรกdy, oceฤพovรฉ prvky, oblรบky aย krivky. Symbolicky vย strede diania visรญ tajomnรก guฤพa ako vypoลพiฤanรก zย vedecko-fantastickรฝch romรกnov. Vย nadzemskej vรฝลกke tu ustaviฤne bdie oko dispeฤera.
โPo inลกpirรกciu som sa vracal tak trochu do detstva, keฤ som bol fascinovanรฝ knihami Julesa Verna,โ naznaฤuje Patrik Kotas jeden zo zdrojov fantastickรฉho rieลกenia. Projekt sa datuje od roku 2001, keฤ krรกlovohradeckรฝ magistrรกt vyzval niekoฤพko architektonickรฝch kancelรกriรญ, aby predniesli nรกvrhy rieลกenia lokality Riegrovho nรกmestia pred hlavnรฝm vlakovรฝm nรกdraลพรญm aย dopravnรฉho terminรกlu.Spoloฤnรฝ koncept Patrika Kotasa, Jana ล tรญpka aย Jaromรญra Chmelรญka navrhoval obnoviลฅ pรดvodnรบ funkciu Riegrovho nรกmestia, ktorรบ naruลกila rozpรญnajรบca sa autobusovรก aย trolejbusovรก doprava, aย zachovaลฅ dominantnรบ pozรญciu budovy ลพelezniฤnej stanice. Trolejbusovรก doprava tam uลพ nemรก konฤiลฅ, ale iba umoลพniลฅ prestup na vlaky, aย potom ฤalej viesลฅ do dopravnรฉho terminรกlu lokalizovanรฉho oย 300 metrov ฤalej vย inom urbanistickom kontexte. Terminรกl sa mรก napojiลฅ na cestnรบ aย diaฤพniฤnรบ sieลฅ po inรฝch komunikรกciรกch aย znรญลพiลฅ tak celkovรบ dopravnรบ zรกลฅaลพ Riegrovho nรกmestia sย priฤพahlรฝmi ulicami. Tento koncept mestskรฝch poslancov zaujal.
Procedรบry stanovenรฉ zรกkonom, ktorรฉ nasledovali, trvali celรฉ roky: vรฝberovรฉ konanie na projekt, zisลฅovacie konanie krajskรฉho รบradu oย vplyve stavby na ลพivotnรฉ prostredie, dokumentรกcia kย stavebnรฉmu povoleniu aย nakoniec vรฝber hlavnรฉho dodรกvateฤพa stavby, ktorรฝm sa stala firma Strabag. Vย roku 2005 krรกlovohradeckรฝ magistrรกt poลพiadal eลกte oย podporu projektu zo ลกtrukturรกlnych fondov Eurรณpskej รบnie. Predpokladanรฉ nรกklady na investรญciu sa pohybovali okolo 400 miliรณnov ฤeskรฝch korรบn, zย toho 62 miliรณnov mal tvoriลฅ prรญspevok zย fondov รบnie. Nakoniec kvรดli navรฝลกeniu zo strany dodรกvateฤพa investรญcia prekroฤila 427 miliรณnov korรบn.
Krรญdla diaฤพok
Celรฝ areรกl terminรกlu sย rozlohou takmer 22ย 000 ลกtvorcovรฝch metrov tvoria dve odbavovacie haly; na obe strany smerom od nich rozprestierajรบ krรญdla zastreลกenia sย niekoฤพkรฝmi pรกsmi nรกstupรญลกลฅ pod nimi. Kย areรกlu patrรญ prรญjazdovรก komunikรกcia aย susedรญ sย nรญm parkovisko autobusov. Nรกstupiลกtia sรบ sย odbavovacรญmi halami prepojenรฉ oceฤพovou konลกtrukciou aย sรบ zastreลกenรฉ 12 priesvitnรฝmi plastovรฝmi membrรกnami sย vรฝraznรฝm rozpรคtรญm โ kaลพdรก zย nich mรก veฤพkosลฅ 20 ร 30 metrov. Zvislรฉ oceฤพovรฉ vรคznรญky sย plochรฝm oblรบkom, ktorรฉ pomocou systรฉmu ลฅahadiel udrลพujรบ membrรกny vo vodorovnej polohe, vรฝrazne preฤnievajรบ nad vรฝลกku odbavovacรญch hรกl. Svojรญm sklonom zย diaฤพky pripomรญnajรบ odklรกลajรบce sa konลกtrukcie, ktorรฉ udrลพujรบ stabilitu rakety po ลกtarte zย odpaฤพovacej rampy.
Zavesenรฉ priesvitnรฉ membrรกny majรบ symbolizovaลฅ mechanickรฉ krรญdla, resp. plachty, teda vzduลกnosลฅ aย ฤพahkosลฅ, ale zrejmรฉ je aj spojenie so symbolmi poznรกvania diaฤพok โ cestovanie. Membrรกny charakterizujรบ stavbu vo vzลฅahu kย okoliu, ale plnia, samozrejme, aj praktickรบ funkciu: chrรกnia cestujรบcich pred nepriazลou poฤasia. Existujรบ rรดzne druhy membrรกn, ktorรฉ sa lรญลกia trvanlivosลฅou, odolnosลฅou proti ultrafialovรฉmu slneฤnรฉmu ลพiareniu iย รบpravami povrchu. Rokovania oย zmene typu membrรกn pre ich cenu boli zย pohฤพadu architekta Patrika Kotasa jednou zย najnรกroฤnejลกรญch fรกz realizรกcie. Snaha udrลพaลฅ latku kvality ฤo najvyลกลกie nie je vลพdy jednoduchรก.
ฤervenรก aย modrรก
Areรกl je vybavenรฝ aj zรกkazkovรฝm informaฤnรฝm systรฉmom aย sรบstavou nepriameho osvetlenia (svetlo lรกmp nesvieti priamo na dlaลพbu, ale odrรกลพa sa cez elipsovitรฉ disky sย rozptyฤพovacรญmi plรดลกkami, pripevnenรฝmi kย nosnej konลกtrukcii). โNepriame rozptรฝlenรฉ svetlo je vo svete vย tรฝchto typoch budov uลพ dรกvno beลพnรฉ, ale tu sa mu sprรกvcovia brรกnia. Myslรญm, ลพe sa niet ฤoho obรกvaลฅ. Rozptรฝlenรฉ svetlo cestujรบcich neoslลuje aย pritom poskytuje rovnako dobrรฉ osvetlenie ako svetlo priame,โ hovorรญ Patrik Kotas. Osvetlenie aย informaฤnรฝ systรฉm sรบ zย veฤพkej ฤasti tvorenรฉ energeticky รบspornรฝmi LED diรณdami.
Vย dlaลพbe chodnรญkov iย vozovky sรบ tzv. svetelnรฉ stopy, ktorรฉ sa farebne lรญลกia aย dopฤบลajรบ rozlรญลกenie na modrรบ aย ฤervenรบ zรณnu. ฤervenรก zรณna je vyhradenรก mestskej hromadnej doprave aย modrรก diaฤพkovej doprave; odbavovacie haly sรบ rozdelenรฉ rovnakรฝm spรดsobom. Vย ฤasoch socialistickรฉho monopolu ฤSAD sa doprava prรกve takto farebne rozliลกovala. โDnes uลพ to obvyklรฉ nie je, ale vย krรกlovohradeckom regiรณne sa systรฉm kvรดli prevahe tohto dopravcu stรกle zachovรกva aย tieto farby na autobusoch prevaลพujรบ,โ dodรกva architekt. Zรกmerom dvojfarebnej kompozรญcie bolo umoลพniลฅ cestujรบcim rรฝchlu orientรกciu vย areรกli. Farebnosลฅ zรณn sa ฤiastoฤne odrรกลพa aj vย zafarbenom povrchu vozoviek.
Kedy pristane?
Odbavovacie haly sรบ celรฉ zasklenรฉ vrรกtane sedlovรฝch striech. Zasklenie fasรกd mรก praktickรฝ รบฤel โ umoลพลuje dobrรฝ prehฤพad dispeฤerom dopravnรฉho terminรกlu โ teda prehฤพad oย vลกetkom, ฤo sa vย areรกli deje. Umoลพลuje im ho aj sรญdlo dispeฤingu vย kozmicky vyzerajรบcej guli so zadymenรฝm sklom, ktorรก je zavesenรก na ลฅahadle vo vรฝลกke druhรฉho nadzemnรฉho podlaลพia aย je sย nรญm prepojenรก visutou ลพelezobetรณnovou lรกvkou.
Zย urฤitรฝch uhlov, keฤ je lรกvka vย zรกkryte, to vyzerรก, akoby sa do gule dalo vstรบpiลฅ iba tak, ลพe sa znesie kย zemi aย vysunie sa zย nej vstupnรฉ schodiลกte ako zย nejakej kozmickej lode. Vย skutoฤnosti je to oceฤพovรก konลกtrukcia sย priemerom 430ย cm, na ktorej je vย priehฤพadovej zรณne nalepenรฉ sfรฉrickรฉ zafarbenรฉ sklo. Spodnรฉ aย hornรฉ pรณly gule sรบ zabezpeฤenรฉ laminรกtovou konลกtrukciou pokrytou lakom so zrkadlovรฝm leskom. Halu dopฤบลa zasklenรฝ vรฝลฅah aย veฤพkoryso rieลกenรฉ toฤitรฉ schodiลกte sย doplnkami zย leลกtenรฉho antikorovรฉho plechu. Schodiลกte eลกte umocลuje celรบ high-tech atmosfรฉru. Digitรกlne informaฤnรฉ panely sa farbou pรญsma drลพia osvedฤenej ฤervenej vย zรณne pre mestskรบ dopravu aย modrej vย zรณne pre diaฤพkovรบ dopravu.
Prstene aย kruhy
ฤalลกรญm dominantnรฝm prvkom sรบ dve mini okruลพnรฉ kriลพovatky, ktorรฉ vย stiesnenom prostredรญ vyuลพรญvajรบ princรญp rotaฤnรฉho pohybu vozidiel na celej ploche โ vozidlรก prechรกdzajรบ stredom kriลพovatky. โMuseli sme vymyslieลฅ, ako to urobiลฅ, aby vย strede kriลพovatky nestรกl stฤบp aย naลho bolo napojenรฉ trakฤnรฉ vedenie, ako to ฤasto bรฝva pri okruลพnรฝch kriลพovatkรกch sย trakฤnรฝm vedenรญm,โ vysvetฤพuje architekt Kotas. Vรฝslednรฝm rieลกenรญm je biely oceฤพovรฝ svornรญk, poeticky povedanรฉ prstienok. Tento detail spรกja celรบ zavesenรบ konลกtrukciu trolejov aย zรกroveล osvetฤพuje kriลพovatku zhora โ do stredu niekoฤพkรฝch kruhov zย bielych dlaลพobnรฝch kociek. Navyลกe predstavuje vรฝraznรฝ architektonickรฝ symbol, ktorรฝ koreลกponduje sย motรญvom kruhov na vลกetkรฝch kriลพovatkรกch terminรกlu. โChcem veriลฅ, ลพe pouลพitie tohto svornรญka je vย Eurรณpe รบplne ojedinelรฝm rieลกenรญm,โ dodรกva Patrik Kotas.
Vรคฤลกina konลกtrukฤnรฝch prvkov pouลพitรฝch pri realizรกcii krรกlovohradeckรฉho terminรกlu je atypickรก: nosnรก konลกtrukcia nรกdraลพia, prvky trakฤnรฝch systรฉmov โ na ich vรฝrobe sa podieฤพali firmy zย celej republiky, takisto aj plรกลกลฅ fasรกdy, informaฤnรฝ systรฉm aย svetelnรฉ prvky. Architekti navrhovali naprรญklad aj ลกpeciรกlne krycie mreลพe okolo koreลov stromov. Nepodarilo sa zafarbiลฅ vozovky vย celom rozsahu, chรฝbajรบ aj niektorรฉ prvky osvetlenia zย pรดvodnรฝch nรกvrhov โ naprรญklad svietiaca linka vย oblรบkoch odbavovacรญch hรกl. Tlak dodรกvateฤพa bol silnรฝ, do vรฝberovรฉho konania iลกiel pravdepodobne sย cenou pod reรกlnymi nรกkladmi.
โHradeckรฝ terminรกl bol zatiaฤพ suverรฉnne najลฅaลพลกรญm projektom, ktorรฝ som poฤas svojej projektantskej praxe zaลพil โ boli sme pod trvalรฝm tlakom, ฤi uลพ iลกlo oย zmeny materiรกlov, alebo konลกtrukciรญ. Snรกฤ sme ten tlak vydrลพali. To po ฤase musia posรบdiลฅ inรญ โ ฤi sme vย tomto prรญpade vyhrali alebo prehrali,โ dodรกva Patrik Kotas.
Terminรกl hromadnej dopravy Hradec Krรกlovรฉ
Investor:mesto Hradec Krรกlovรฉ aย Dopravnรฝ podnik mesta Hradec Krรกlovรฉ
Autori: Patrik Kotas, Jan ล tรญpek, Jaromรญr Chmelรญk
Spoluprรกca: Marek Prchal, Jan Malec, Martin Smrลพ, Jan Kykal
Hlavnรฝ architekt: Patrik Kotas
Hlavnรฝ inลพinier: Jaroslav Janeฤek
Projektant: Metroprojekt Praha, a. s., aย Ing.ย arch. Patrik Kotas โ Ateliรฉr designu aย architektury
Dodรกvateฤพ stavby: Strabag, a. s.
Statickรฉ aย konลกtrukฤnรฉ rieลกenie nosnej oceฤพovej konลกtrukciek: Jaromรญr Tomek, PARS building, spol. sย r. o.
Konลกtrukฤnรฉ rieลกenie odbavovacรญch plรดch: Zdenฤk Veselรฝ, HABENA spol. sย r. o.
Realizรกcia / Implementation: 2006 โ 2008
Zastreลกenie plรดch nรกstupรญลกลฅ:
- hmotnosลฅ nosnej konลกtrukcie: 775ย 604ย kg
- hmotnosลฅ kotevnรฝch lรกn: 59ย 005ย kg
- hmotnosลฅ doplnkovรฝch konลกtrukciรญ: 13ย 536ย kg
Iva Nachtmannovรก
Autorka je vedรบca redakcie ฤasopisu ASB โ architektura, stavebnictvรญ, byznys
Foto: Pavel Hron
ฤlรกnek byl uveลejnฤn v ฤasopisu ASB.