Tvorba veฤne zelenรก – Environmentรกlne ohฤพaduplnรฝ prรญstup v dizajne
Mรฉdiรก a sรบฤasnรก kultรบra ฤasto interpretujรบ dizajn vo svetle exkluzivity. Chรกpu ho zรบลพene, len ako luxusnรบ zรกleลพitosลฅ, ako efektnรบ pridanรบ hodnotu objektov, ktorรฝmi by sme sa vo svojom starostlivo pestovanom ลกtรฝle mali obklopovaลฅ. Tomuto elitรกrskemu pohฤพadu, podporenรฉmu รบฤinnou silou marketingu, sa vลกak vyฤรญta predovลกetkรฝm to, ลพe prehliada takรฉ (z ekonomickรฉho hฤพadiska nezaujรญmavรฉ) tรฉmy dizajnรฉrskej tvorby, akรฝmi sรบ ekolรณgia, udrลพateฤพnosลฅ ฤi jej sociรกlny rozmer. Spรคtnou reakciou je potom ฤiastkovรก reflexia niektorรฝch problรฉmov, ktorรฉ sa vลกak opรคลฅ situujรบ do pozรญcie diktovanej ekonomickรฝmi zรกujmami (naprรญklad oลกiaฤพ spรดsobenรฝ tzv. โfair-tradeโ vรฝrobkami). A kruh sa uzatvรกra.
Moลพno vรฝstiลพnejลกรญm prรญvlastkom neลพ โzelenรฝโ je preto โmravne uลกฤพachtilรฝโ dizajn, ktorรฝ mravnosลฅ uplatลuje nielen vo vzลฅahu k ฤloveku, ale aj k spoloฤnosti, ลพivotnรฉmu prostrediu i k samotnรฉmu dizajnu alebo dizajnรฉrovi. Takรก tvorba vลกak uลพ nemรดลพe byลฅ postavenรก na โลกtรฝloch a trendochโ. A v tomto bode sa automaticky stรกva nezaujรญmavou pre komerฤnรฉ ciele spoloฤnostรญ, ktorรฉ ฤasto ovlรกdajรบ nรกvrhรกrov; a tieลพ nezaujรญmavou pre cieฤพovรฉho spotrebiteฤพa, ktorรฝ predsa len vลพdy tรบลพi po reklamou kodifikovanom blaลพenom ลพivote. Potenciรกl niektorรฝch eticky umocnenรฝch tvorivรฝch aktivรญt vลกak dokรกลพe preklenรบลฅ aj takto deformovanรฝ pohฤพad spoloฤnosti. Niektorรฉ zo zaujรญmavรฝch projektov sa vฤaka premyslenรฉmu marketingu alebo vlastnou rafinovanosลฅou dostali do pozornosti zรกujmovรฝch skupรญn, mรฉdiรญ a napokon aj koncovรฝch zรกkaznรญkov, poteลกenรฝch svojou โ moลพno trochu iluzรณrnou โ etickou angaลพovanosลฅou.
ล vajฤiarske a slovenskรฉ taลกky
K mimoriadne preลกibanรฉmu naplneniu ekologickรฝch tรฉz o trvalej udrลพateฤพnosti doลกlo ฤinnosลฅou mladรฝch bratov Freitagovcov zo ล vajฤiarska. Pred trinรกstimi rokmi priลกli na myลกlienku recyklovaลฅ celtovinu vyradenรฝch autoplachiet. Tento hรบลพevnatรฝ materiรกl preลกili na jednoduchรฉ taลกky. Rafinovanosลฅ tohto etickรฉho gesta spoฤรญvala v tom, ลพe v zรกvislosti od vzoru natlaฤenรฉho na pรดvodnej autoplachte musela byลฅ kaลพdรก taลกka jedineฤnรก. ล pecifickรบ originalitu tak bolo moลพnรฉ hravo tlmoฤiลฅ jazykom mรณdnosti, takลพe fenomรฉn Freitag si okamลพite zรญskal svojich priaznivcov na celom svete, od New Yorku po Tokio. Po taลกkรกch ฤoskoro nasledovali ฤalลกie produkty, ba dokonca celรฉ budovy, ktorรฉ zhodnocovali odpadovรฝ materiรกl a teda priamo chrรกnili ลพivotnรฉ prostredie. Dnes spoloฤnosลฅ Freitag s pรคลฅdesiatkou zamestnancov roฤne vyprodukuje viac neลพ stotisรญc vรฝrobkov, distribuovanรฝch predovลกetkรฝm dizajnovรฝmi obchodmi.
ย
Vo viacerรฝch ohฤพadoch je podobnou aj ฤinnosลฅ dvoch mladรฝch dizajnรฉrov zo Slovenska, Moniky Balagovej a Jozefa Fuggera. Mรณdne doplnky, ale aj interiรฉrovรฉ prvky, ako sรบ lampy ฤi nรกbytok, vytvรกrajรบ z โbezcennรฝchโ hmรดt, predovลกetkรฝm z poลกkodenรฝch ฤi zostatkovรฝch materiรกlov z vรฝrobnรฝch procesov. Kolekciou Transparent z โvizuรกlne zaujรญmavรฉhoโ odpadu โ priehฤพadnรฉho plastu โ dokonale vystihli รบฤinnรฉ spojenie elegantnej mรณdnosti s etickรฝm postojom k prรญrode. Podstatnรฉ je, ลพe miera ich recyklรกcie dosahuje pri jednotlivรฝch vรฝrobkoch osemdesiat aลพ sto percent, ฤo je v podobnรฝch prรญpadoch veฤพmi neobyฤajnรฉ. Ich stรกle aktuรกlnou a inลกpiratรญvnou vรฝzvou je vrรกtiลฅ materiรกl zo smetiska do kolobehu ลพivota. Oba prรญpady tak dokazujรบ, ลพe zapojenie eticky viazanรฝch tรฉm do maลกinรฉrie deformovanรฉho ponรญmania dizajnu mรดลพe byลฅ obojstranne รบspeลกnรฉ, i keฤ za cenu istรฝch kompromisov. Ale je to urฤite lepลกie, neลพ blรบdiลฅ v uzavretom kruhu.
Text: Michal Lalinskรฝ
Foto: Anna Lรถnnerstam (Front), Julian Lwin, Martin Varholรญk (Trihand), Tobias Madรถrin (FREITAG), 366CM