Umenie alebo gรฝฤ? Milรกnska vรฝstava Memphis furniture oslavuje 40. vรฝroฤie
Je veฤer 11. decembra 1980. V obรฝvaฤke Ettoreho Sottsassa sa ziลกla skupina mladรฝch dizajnรฉrov a architektov. Vinylovรก platลa Stuck Inside of Mobile with Memphis Blues Again od Boba Dylana hrรก znova a znova, stรกle dookola. Takto sa zrodil nรกzov Memphis s dvojnรกsobnรฝm odkazom na starobylรฉ hlavnรฉ mesto egyptskรฝch faraรณnov a rodisko Arethy Franklin a Elvisa Presleyho v Tennessee.
O niekoฤพko dnรญ neskรดr bola naฤrtnutรก revoluฤnรก zbierka dizajnovรฝch predmetov, ktorรฉ mali uzrieลฅ svetlo sveta podฤพa nรกฤrtov a skรญc, ktorรฝch autormi boli: Ettore Sottsass, Aldo Cibic, Matteo Thun, Marco Zanini, Martine Bedin, Michele De Lucchi, Nathalie Du Pasquier a George Sowden.
โKeฤ som bol mladรฝ, odvลกadiaฤพ som poฤรบval: funkcionalizmus, funkcionalizmus, funkcionalizmus. To uลพ dizajnu nestaฤรญ. Dnes musรญ byลฅ dychtivo vรกลกnivรฝ a prekvapujรบco zmyselnรฝ.โ Ettore Sottsass
Po niekoฤพkรฝch mesiacoch bola prvรก kolekcia 55 autorskรฝch originรกlov pod vedenรญm Ettoreho Sottsassa a kurรกtorstvom Barbary Radice prezentovanรก 19. septembra 1981 v Milรกne vo vรฝstavnej miestnosti s nรกzvom ARC ฬ74, ktorej vlastnรญkmi boli Brunella a Mario Godani. Vรฝstavnรก miestnosลฅ sa nachรกdzala v pivniฤnรฝch priestoroch novostavby na ulici Corso Europa ฤรญslo 2.
Vรฝstava sa konala ako jedna z mnohรฝch sรบbeลพnรฝch vรฝstav poฤas veฤพtrhov Salone del Mobile, Euroluce a Trienรกle architektรบry v Milรกne. Pred galรฉriou sa tlaฤilo viac ako 2 000 nedoฤkavcov, ktorรญ spรดsobili dopravnรบ zรกpchu, ฤo bolo hodnotenรฉ ako senzaฤnรก aลพ epochรกlna udalosลฅ.
Bol som pri tom
Zaฤiatkom septembra v roku 1981, pรคลฅ rokov po skonฤenรญ FA SVล T, som sa ako zamestnanec ล tรกtneho projektovรฉho รบstavu pripravoval na trojtรฝลพdลovรบ dovolenku do Talianska na devรญzovรฝ prรญsฤพub. Bolo zvykom, ลพe dovolenku na zรกpad sme chรกpali ako ลกtudijnรบ cestu, na ktorรบ sme si podrobne naplรกnovali, ฤo chceme vidieลฅ, navลกtรญviลฅ a zdokumentovaลฅ na diapozitรญvy.
Moju cestu som si rozdelil na tri ฤasti: tรฝลพdeล rekreรกcie na Levantskej riviรฉre v Ligรบrii, tรฝลพdeล som venoval nรกvลกtevรกm veฤพtrhov nรกbytku, svietidiel a Trienรกle architektรบry v Milรกne a poslednรฝ tรฝลพdeล nรกvลกteve veฤnรฉho mesta Rรญm. Vo vrecku som si niesol telefonickรฉ kontakty na hlavnรฉho architekta Milรกna a Rรญma, ktorรฉ v mรกji tohto roka zรญskal mรดj starลกรญ brat Ivan na medzinรกrodnom stretnutรญ architektov v Dรกnsku.
V tom ฤase moja manลพelka konฤila ลกtudijnรฝ pobyt na letnej univerzite talianskeho jazyka pre zahraniฤnรฝch ลกtudentov Janovskej univerzity v malebnom mesteฤku Santa Margerita Ligure na Levantskej riviรฉre. Po oslavรกch jej 25. narodenรญn v malom dennom bare na Nรกmestรญ Giuseppeho Mazziniho s vรฝhฤพadom na Villu Durazzo (podรกvali sa bryndzovรฉ haluลกky a domรกca slivovica) sme vlakom odcestovali do Milรกna.
Po absolvovanรญ dvoch veฤพkรฝch vรฝstav Salone del Mobile a Euroluce sme skonฤili na Viale Alemagna v Palazzo dell ฬArte. V podveฤernรฝch hodinรกch po prehliadke Trienรกle architektรบry zatelefonovala moja manลพelka z telefรณnneho automatu vo vestibule Palรกca umenia hlavnรฉmu architektovi Milรกna. Najskรดr sme nemali รบspech, a pamรคtรกm si, ลพe na druhom konci telefรณnu sa ozรฝval hlas z telefรณnneho odkazovaฤa โ v tom ฤase pre nรกs absolรบtne neznรกma vec!
Ale napokon sme sa dovolali. Hlavnรฝ architekt, pรกn Dr. arch. Alberto Scarzella, nรกm ponรบkol pol dลa zo svojho pracovnรฉho ฤasu a svojรญm autom nรกs previezol po meste. Na moju ลพiadosลฅ to nakoniec bola iba jedna stavba โ obytnรฝ komplex v ลกtvrti Gallaratese od Alda Rossiho a Carla Aymonina.
A priลกlo prekvapenie
Po skonฤenรญ prehliadky mesta priลกlo avizovanรฉ prekvapenie, ktorรฉ nรกm pรกn kolega sฤพuboval. Bolo skorรฉ popoludnie. Zaparkovali sme na konci mestskej triedy jednotnej kompaktnej blokovej zรกstavby kolmo na obrubnรญk pred novostavbou polyfunkฤnรฉho domu. Vystรบpili sme z auta a zaฤali sa lรบฤiลฅ. Pรกn kolega sa lรบฤil so slovami: โToto je pre vรกs prekvapenie. Vฤera tu bola vernisรกลพ โnejakรฝchโ mladรฝch architektov, ktorรก spรดsobila oลกiaฤพ a dopravnรบ zรกpchu. Pรญsalo sa o tom v dneลกnej raลajลกej tlaฤi. Eลกte som to nevidel.โ
Adresa bola Corso Europa ฤ.2. Vรฝstavnej sieni prislรบchali dva moduly ฤlenenia mestskรฉho parteru na chodnรญku mestskej triedy. Jeden modul bol vstup so zรกdverรญm, druhรฝ modul zas veฤพkorozmernรฝ skriลovรฝ vรฝklad. Vo vstupe visel plagรกt, ktorรฝ som si kรบpil za 10 dolรกrov. Do dneลกnรฉho dลa mi visรญ na stene v pracovni v naลกom byte na 3. poschodรญ v Bratislave. Tento plagรกt som za 40 rokov nikde doteraz publikovanรฝ nevidel!
Na veฤพkorozmernom vonkajลกom skle vรฝkladu bol nรกzov vรฝstavnej siene s logom: bledoลพltรฝ rovnostrannรฝ trojuholnรญk, prรกzdny ลกtvorec, bledomodrรฝ kruh a nรกzov sรบkromnej galรฉrie ARC ฬ74. Vo vรฝklade bol iba jedinรฝ exponรกt โ odkladacรญ stolรญk s nรกzvom Schwarzenberg od rakรบskeho architekta Hansa Holleina.
Po preฤรญtanรญ priloลพenรฉho informaฤnรฉho ลกtรญtka k vystavenรฉmu stolรญku som sa okamลพite zorientoval, o akรบ vรฝstavu ide. S veฤพkรฝm oฤakรกvanรญm a zvedavosลฅou sme po zaplatenรญ vstupnรฉho spolu s manลพelkou vstรบpili do galรฉrie.
ฤo to je? Umenie? Gรฝฤ?
Samotnรฉ vรฝstavnรฉ priestory sa nenachรกdzali na vstupnom podlaลพรญ, ale v suterรฉne novostavby. Na naลกe veฤพkรฉ prekvapenie sme sa po enormnom zรกujme z predoลกlรฉho dลa ocitli v hlavnรฝch vรฝstavnรฝch priestoroch s manลพelkou ako jedinรญ nรกvลกtevnรญci. Napriek prรญsnemu zรกkazu fotografovania som to riskol a rรฝchlo som bez sรบstredenia fotografoval. Z toho mnoลพstva sa dali vybraลฅ iba dva zรกbery.
Vฤaka bohu, sรบ to dva hlavnรฉ ikonickรฉ originรกly, ktorรฉ boli a stรกle sรบ najpublikovanejลกie a najcharakteristickejลกie pre tรบto dejinnรบ kultรบrnu udalosลฅ. Umelรฉ osvetlenie a celkovรก inลกtalรกcia akoby cielene neumoลพลovali nรกvลกtevnรญkovi absorbovaลฅ tรบ novรกtorsky divokรบ, tvarovรบ, farebnรบ, hmotovรบ a materiรกlovรบ pestrosลฅ pri jednotlivรฝch nรกbytkovรฝch prvkoch na pohฤพad s neidentifikovateฤพnou funkciou.
Kaลพdรฝ exponรกt mal ลกtรญtok, kde bol okrem autora uvedenรฝ jeho nรกzov a funkcia. Na prvรฝ dojem som mal hlavu plnรบ otรกzok a zmรคtku. ฤo to je? Umenie? Gรฝฤ? Je moลพnรฉ, aby pre mลa takรญ renomovanรญ architekti ako Hollein a Isozaki tak โhlboko klesliโ? Veฤ ich tvorbu sme ako mladรญ architekti doma v Bratislave dychtivo sledovali uลพ roky! Bol to doslova ลกok a bolela z toho hlava.
Ako sa ukรกzalo neskรดr, nebola to iba moja, ale aj celosvetovรก diagnรณza. Novรฝ vyjadrovacรญ jazyk ลกtรบdia Memphis mieลกal eleganciu a gรฝฤ, viedol dialรณg s absurdnรฝmi a iracionรกlnymi tvarmi, pouลพรญval plastovรฉ laminรกty, aktuรกlne ktorรฉ imitujรบ drahรฉ materiรกly. Do racionรกlneho jazyka dizajnu priemyselnej vรฝroby priniesol predovลกetkรฝm poteลกenie z hry. Skrรกtka, Memphis โ Milรกno si rรฝchlo podmanil verejnosลฅ a upรบtal pozornosลฅ celรฉho sveta.
Sottsass a ฤalลกรญ
Skupinu รบฤastnรญkov predvianoฤnรฉho stretnutia u Ettoreho Sottsassa v roku 1980 na prvej legendรกrnej prezentรกcii Memphis โ Milรกno v septembri 1981 doplnili svojimi nรกvrhmi Andrea Branzi, Alessandro Mendini, Michael Graves, Hans Hollein, Shiro Kuramata, Peter Shire, Masonori Umeda, Arata Isozaki, Terry Jones, Javier Mariscal, Paola Navone, Liugi Serafini a Bruno Gregori zo Studia Alchimia.
Tak ako svetovรก ลกpiฤkovรก mรณda โhaute coutureโ svetovรฝch mรณdnych znaฤiek kaลพdoroฤne prezentuje na mรณdnych mรณlach pรกnsku a dรกmsku mรณdu, tak i MEMPHIS โ MILANO odvtedy kaลพdoroฤne prezentovala pri prรญleลพitosti veฤพtrhu Salone del Mobile svoje novinky v malรฝch vรฝrobnรฝch sรฉriรกch โ aลพ do roku 1987.
Za toto obdobie tu predstavili svoje nรกvrhy: Thomas Bley, Walter Kirpicsenko, Michael Podgorschek, Daniela Puppa, Christoph Radl, Gerard Taylor, Fabio Bellotti, Robert Mangurian, americkรฝ kolektรญv Arqitectonica, Maria Sanchez, Nicholas Bewick, Pierangelo Caramia, Beppe Caturegli, Dante Donegani, James Evanson, Giovannella Formica, Shuji Hisada, Massimo Iosa, Ghini Irvine, Ferruccio Laviani, Angelo Micheli, Marco Zanuso, Laura Agnoletto, Marzio Rusconi Clerici, Guido Borelli, Johanna Grawunder, Lawrence Laske, Mary Little, Gary Morga, Christophe Pillet, Winfried Scheuer, Marco Susani a Daniel Weil.
Postupom ฤasu boli plagรกty prvรฝch vรฝstav nahradenรฉ ilustrovanรฝmi katalรณgmi. Logo navrhnutรฉ Christophom Radlom โ odliลกnรฉ od prvรฝch troch kolekciรญ โ sa ustรกlilo v roku 1985 a v tom istom roku tvorivรบ skupinu opustil Ettore Sottsass. Poslednรก vรฝstava skupiny Memphis sa uskutoฤnila pod nรกzvom โLuci Lightsโ v roku 1988. Odvtedy uลพ pod znaฤkou Memphis Furniture Milano nevyลกli ลพiadne produkty.