Ako by mali vyzeraลฅ stavebnรฝ zรกkon a รบzemnรฉ plรกnovanie 2.0
V blรญzkej budรบcnosti by sa mal stavebnรฝ zรกkon rozdeliลฅ na dva samostatnรฉ. Pripravuje ich uลพ niekoฤพko vlรกd. ฤo by mali novรฉ zรกkony priniesลฅ a ฤo zlepลกiลฅ?
โStavebnรฝ zรกkon existuje od roku 1976, bol veฤพakrรกt novelizovanรฝ, ฤรญm nedรก sa udrลพaลฅ jeho konzistentnosลฅ. Od jeho vzniku sa zรกsadne zmenili spoloฤenskรฉ a ekonomickรฉ pomery, na ฤo novely reagovali len ฤiastoฤne. Zmenili sa kompetencie samosprรกv a ลกtรกtnej sprรกvy. Je veฤพa tรฉm, ktorรฉ sa nedarรญ zรกkonu rieลกiลฅ, naprรญklad urรฝchlenie konanรญ. Tu sa ลพiada zรกsadnรก zmena, ktorรบ sa dlho nedarรญ prijaลฅ,โ vyhlรกsil vo ลกtvrtok na Reality Summite Juraj ล ujan, architekt a poradca primรกtora Bratislavy.
Stavebnรฝ zรกkon mal v ฤase svojho vzniku zmysel. Bol nastavenรฝ na inรฉ spoloฤenskรฉ podmienky a pre vtedajลกie tempo ลพivota postaฤoval. V prvom รบzemnom konanรญ sa objekt umiestลuje a aลพ v druhom konanรญ s podrobnejลกou projektovou dokumentรกciou sa posudzuje stavba samotnรก. Medziฤasom pribudlo environmentรกlne posudzovanie. Tri konania sa zaoberajรบ prรญbuznou tรฉmou, len z inรฉho pohฤพadu.
Podฤพa Juraja Duลกku, ฤlena predstavenstva VI Group, je dnes najproblematickejลกia najmรค zdฤบhavosลฅ povoฤพovacรญch procesov. โZรกkon je definovanรฝ veฤพmi komplikovane. Ak mรก projekt viac ako 1ย 000 m2 alebo viac ako 99 parkovacรญch miest, musรญte pristรบpiลฅ najskรดr k hodnoteniu EIA, รบzemnรฉmu konaniu a potom sa ลพiada o stavebnรฉ povolenie. To sรบ tri samostatnรฉ konania a zdฤบhavรฝ proces.โ
Rรฝchlo to vลกak nepรดjde. Podฤพa Branislava Kaliskรฉho, poradcu Ministerstva ลพivotnรฉho prostredia SR, dobiehajรบ 20 rokov zanedbanรฉho รบzemnรฉho plรกnu a to vplรฝva aj na stavebnรฝ zรกkon. Chรฝbajรบ podklady, prechodnรฉ obdobie je nรกroฤnรฉ spracovaลฅ. Po novom sa rieลกia aj zosuvy pรดdy.
Mesto verzus mestskรฉ ฤasti
โฤo sa tรฝka schopnosti hlavnรฉho mesta รบzemne plรกnovaลฅ, je potrebnรก legislatรญvna รบprava. ฤistรฝ spoฤรญtanรฝ legislatรญvny ฤas je zhruba 7 mesiacov, ale kรฝm prebehnรบ vลกetky procesy, tak sa ฤas zdvojnรกsobรญ, ฤastokrรกt aj strojnรกsobรญ. Okolitรฉ ลกtรกty majรบ samostatnรฝ zรกkon o รบzemnom plรกne v hlavnom meste. V menลกรญch mestรกch funguje rozdielny systรฉm. Do รบvahy tak prichรกdza myลกlienka zruลกenia jednotlivรฝch mestskรฝch ฤastรญ. Mesto by tak รบzemne plรกnovalo a mestskรฉ ฤasti by robili รบzemnรฉ plรกny zรณn v sรบฤinnosti s mestom,โ podotkol Jรกn Majerskรฝ, viceprezident Zvรคzu stavebnรฝch podnikateฤพov.ย
Podฤพa architekta ล ujana vลกak mestskรฉ ฤasti majรบ svoje miesto v urbanisticko-politickej ลกtruktรบre. Kompetencie mestskej ฤasti pokrรฝvajรบ inรฉ nรกleลพitosti, ako pokrรฝva svojimi kompetenciami mesto. Jednotnosลฅ plรกnovania tak zaistรญ kompaktnรฉ mesto.
Diskutujรบci hodnotia digitalizรกciu dokumentรกcie ako prospeลกnรบ. Elektronickรก forma je prepracovanejลกia ako tlaฤenรก. Ak vลกak nieฤo chรฝba v elektronickej verzii, automaticky sa zamietne a stiahne. Nรกsledne je potrebnรฉ podรกvaลฅ ลพiadosลฅ nanovo. Pri zloลพitejลกรญch projektoch je niekedy nutnรฉ priloลพiลฅ doplลujรบce informรกcie, a preto sa odporรบฤa dodaลฅ ich v tlaฤenej forme. ฤasto to vลกak podรกvatelia ignorujรบ.ย
Ako veฤพkรก tรฉma sa ukazuje aj otรกzka, do akej miery by mal ลกtรกt kontrolovaลฅ splnenie jednotlivรฝch poลพiadaviek na vรฝstavbu (hasiฤi, svetlotechnika) a do akej miery by mal nechaลฅ inลพiniersku ฤinnosลฅ na projektanta (vrรกtane postihov).ย
Na kvalitu รบzemnรฉho plรกnovania sa kladie veฤพkรฝ dรดraz. Ak je รบzemnรฝ plรกn kvalitnรฝ, stavebnรฝ รบrad mรดลพe nรกvrh na zรกklade kvality stavebnรฝch podkladov posรบdiลฅ rรฝchlejลกie. V tomto momente vลกak celรก profesionรกlna obec oฤakรกva predstavenie novej legislatรญvny a dรบfa, ลพe prinesie pozitรญvne zmeny do praxe mesta, stavebnรญkov aj obฤanov.