Ako mรดลพe vyzeraลฅ mesto, v ktorom sa oplatรญ ลพiลฅ?
Mesto by malo byลฅ ako auto, ktorรฉ funguje. Nebudete s nรญm chodiลฅ do servisu, keฤ nemusรญte. Nebudete volaลฅ servisรกkovi, ลพe ฤi by tam predsa len nieฤo nenaลกiel. Skrรกtka funguje.
A tak by to malo byลฅ. Mesto je priestor, ktorรฝ umoลพลuje vลกetkรฝm ลพivotnรฝm procesom od existenฤnรฝch cez civilizaฤnรฉ aลพ po relaxaฤnรฉ odohrรกvaลฅ sa v kvalitnejลกom, rรฝchlejลกom, intenzรญvnejลกom, a tรฝm aj efektรญvnejลกom reลพime.
Takto zaฤal rozprรกvanie o meste architekt Ondrej Horvรกth, vedรบci Odboru รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ mesta Trnava. Ako sรกm povedal, odpoveฤ na otรกzku: Ako si predstavuje mesto, v ktorom sa oplatรญ ลพiลฅ?, si pรฝta skรดr hrubรบ akademickรบ knihu alebo aspoล studnicu myลกlienok z knihy Stopรกrov sprievodca galaxiou.
โMesto sa musรญ neustรกle snaลพiลฅ aspoล priblรญลพiลฅ k svojej verzii vรญzie mesta, v ktorom sa oplatรญ ลพiลฅ. Slovo vรญzia je dรดleลพitรฉ. Ak ju mesto nemรก konkrรฉtnu, bude sa veฤne potรกcaลฅ medzi rozdielnymi oฤakรกvaniami jednotlivรฝch skupรญn obฤanov a stane sa populistickรฝm,“ vysvetฤพuje Ondrej Horvรกth, ktorรฝ zรกroveล dodรกva, ลพe ak existuje vรญzia modernรฉho, zelenรฉho, inovaฤnรฉho mesta, mesta fรฉrovรฝch moลพnostรญ a primeranรฉho ฤi moลพno dynamickรฉho rozvoja mesto sa stane tรฝm mestom, v ktorom sa oplatรญ ลพiลฅ.
Samozrejme vรญzia musรญ byลฅ spoludefinovanรก v otvorenom procese s obฤanmi. Samosprรกva potom poctivo pracuje na napฤบลanรญ ฤiastkovรฝch รบloh s dlhodobรฝm zameranรญm na cieฤพ stanovenรฝ vo vรญzii.
Ako vnรญmame mesto?
Kaลพdรฝ vzhฤพadom na svoje potreby, samozrejme, rรดzne. Ale na jeho celkovej koncepcii by sme sa mali zhodnรบลฅ vลกetci. Alebo aspoล nadpoloviฤnรก vรคฤลกina. Kaลพdรฝ by sa v ลom mali cรญtiลฅ prรญjemne a nรกjsลฅ si svoje miesto.
Architekt Duลกan ล imun, ลกpecialista รtvaru รบzemnรฉho plรกnovania Msร Trenฤรญn, vnรญma mesto ako priestor, ktorรฝ umoลพลuje vลกetkรฝm ลพivotnรฝm procesom (od existenฤnรฝch ako bรฝvanie, prรกca, zdravie cez civilizaฤnรฉ: vzdelรกvanie, kultรบra, sociรกlne interakcie aลพ po relaxaฤnรฉ) odohrรกvaลฅ sa v kvalitnejลกom, rรฝchlejลกom, intenzรญvnejลกom, a tรฝm aj efektรญvnejลกom reลพime.
โTieto jednotlivรฉ propozรญcie napฤบลajรบ mestรก v rรดznych pomeroch, priฤom rozhodujรบcim faktorom je hlavne veฤพkosลฅ mesta, jeho geopolitickรฝ vรฝznam, ako aj alokรกcia. Za utopickรฉho predpokladu dokonalรฉho fungovania zรกkladnรฝch funkciรญ mesta (ekolรณgia, doprava, bรฝvanie, relax) preto povaลพujem za najdรดleลพitejลกรญ aspekt pre ,Mesto, v ktorom sa oplatรญ ลพiลฅโ voฤพbu jeho urbanistickej intenzity.“
Podฤพa ลกpecialistu รบzemnรฉho plรกnovania mesta Trenฤรญn niekomu vyhovuje metropolitnรฝ ลพivot, inรฉmu zas pokojnejลกรญ ลพivot v rurรกlnejลกom prostredรญ malรฝch miest. Pri vรฝbere mesta, v ktorom chcem ลพiลฅ, je najdรดleลพitejลกie uvedomenie si ลพivotnรฉho ลกtรฝlu, ktorรฝ jednotlivรฉ typy a veฤพkosti miest ponรบkajรบ.
„Preto pre mลa ako architekta, ale hlavne ako urbanistu pri posudzovanรญ prรญstupu k รบzemiu je analรฝza mesta z hฤพadiska jeho potenciรกlov najdรดleลพitejลกia. Hฤพadaลฅ spoloฤnรฉ โ vลกeobecnรฉ podmienky pre definรญciu mesta, v ktorom sa oplatรญ ลพiลฅ, je pre mลa preto veฤพmi ลฅaลพkรฉ, skoro aลพ nemoลพnรฉ,“ objasnil Duลกan ล imun.
Svoj postoj vysvetlil na prvรฝ pohฤพad jednoznaฤnej tรฉme ako ekolรณgia a udrลพateฤพnosลฅ, ktorรก sa nedรก aplikovaลฅ v takรฝchto rรดznych urbรกnnych prostrediach podฤพa vลกeobecnรฝch pravidiel a obyvatelia musia tieto rozdielnosti pri vรฝbere zohฤพadniลฅ a nรกsledne akceptovaลฅ.
Pre hlavnรฉho architekta Trenฤรญna Martina Beฤatลกa je prioritnรก mestskรก stratรฉgia – byลฅ mestom pohody. V najbliลพลกรญch rokoch sa preto v pod ฤรกkovรฝm hradom zamerajรบ na zmenu dopravnรฉho rieลกenia vedรบcej k novรฉmu dopravnรฉmu sprรกvaniu, kvalitnรบ a rozumnรบ parkovaciu politiku, rozลกรญrenie centra mesta k rieke, intenzifikรกcii mesta, revitalizรกcii jasnรฝch a zrozumiteฤพnรฝch koridorov, dostupnosลฅ krรกtkodobรฉho relaxu v blรญzkosti bรฝvania zatiaฤพ na perifรฉrii, ale kรฝm tam parky vyrastรบ, perifรฉria to uลพ pravdepodobne nebude.
Potenciรกl meniลฅ dopravnรฉ sprรกvanie ฤพudรญ v meste
Eลกte sa na chvรญฤพu vrรกลฅme k samotnej doprave, ktorรก je jednou z najdรดleลพitejลกรญch ฤastรญ vรญzie ktorรฉhokoฤพvek mesta. โSilnรฝm nรกstrojom je definovanie obytnรฝch urbanistickรฝch ลกtruktรบr bez prรญstupu osobnej automobilovej dopravy (parkovacie domy v krรกtkej dochรกdzkovej vzdialenosti hromadnou alebo cyklodopravou โ kvalitnรก cyklistickรก infraลกtruktรบra, peลกie zelenรฉ biokoridory) s vรฝraznรฝmi benefitmi poskytovanรฝmi obyvateฤพom takรฝchto zรณn zo strany mesta,“ vysvetฤพuje Duลกan ล imun.
Uvedenรฝ variant je podฤพa Duลกana ล imuna na Slovensku stรกle tabu, ฤo รบzko sรบvisรญ ako s dopravou, tak so ลกtรกtnou politikou. Celรฝ proces totiลพ vyลพaduje zรกsadnรบ zmenu legislatรญvy a noriem. Nastupujรบca generรกcia si podฤพa neho uลพ tieto sรบvislosti vo vzลฅahu k prostrediu, v ktorom plรกnujรบ ลพiลฅ, uvedomuje. Preto ลกpecialista รtvaru รบzemnรฉho plรกnovania v Msร v Trenฤรญne dรบfa, ลพe sa v dohฤพadnom ฤase podarรญ podobnรบ zรณnu s nรญzkou dopravnou zรกลฅaลพou vytvoriลฅ aj v „meste mรณdy“.
Jeho kolega, hlavnรฝ architekt mesta Trenฤรญn Martin Beฤatลก dodรกva: โU nรกs, bohuลพiaฤพ, stรกle platรญ urฤitรฉ sociรกlne spรกvanie, ลพe pre niekoho je cestovaลฅ autobusom โpod รบroveลโ. Takลพe okrem dostupnosti a rรฝchlosti verejnej dopravy musรญme zabojovaลฅ aj s tรฝmto neduhom, skรบsenosti zo sveta ukazujรบ, ลพe to ide.โ
Technologickรฝ vรฝvoj
Popri rieลกeniu dopravy ako takej prebieha zรกroveล rรฝchly technologickรฝ vรฝvoj s obrovskรฝm potenciรกlom meniลฅ dopravnรฉ sprรกvanie ฤพudรญ v meste. โElektrobicykle a kolobeลพky odstraลujรบ problรฉmy ลกliapania do kopcov aj v mestรกch. Vฤaka aplikรกciรกm sa zdieฤพanie vozidiel stรกva รบplne beลพnรฉ. Uvidรญme, ฤo prinesie ฤalลกรญ vรฝvoj, ale naprรญklad autonรณmne vozidlรก majรบ potenciรกl zmeniลฅ verejnรบ hromadnรบ dopravu na verejnรบ individuรกlnu dopravu a spรดsobiลฅ radikรกlny pokles รกut v meste,“ vysvetฤพuje Martin Beฤatลก.
Na celรบ problematiku sa Beฤatลก pozerรก aj z opaฤnรฉho uhla pohฤพadu: S elektromobilmi klesajรบ nรกklady na samotnรบ prepravu, ฤiลพe v menลกรญch mestรกch, ako napr. aj v Trenฤรญne, hrรก cena pohonu malรบ rolu pri rozhodovanรญ, ฤi รญsลฅ autom alebo autobusom. O to vรคฤลกiu rolu musรญ hraลฅ rรฝchlosลฅ. V prรญpade menลกรญch miest technologickรก preferencia verejnej dopravy a buspruhy. Skรบsenosti z veฤพkรฝch miest ukazujรบ, ลพe auto pred metrom uprednostnia uลพ len tรญ, ฤo nevedia, ฤo s ฤasom.“
Situรกcia v mestรกch, konkrรฉtne v Bratislave, nenechala chladnรฝm ani Metropolitnรฝ Inลกtitรบt Bratislavy (MIB): โMesto, v ktorom sa oplatรญ ลพiลฅ, reaguje na potreby rรดznorodรฝch obyvateฤพov a nie iba na vybranรฉ skupiny. Preto napreduje takรฝm spรดsobom, aby z rozvoja ลฅaลพil kaลพdรฝ obyvateฤพ.“
MIB v Manifeste verejnรฝch priestorov definuje, ลพe na mesto by sa malo nazeraลฅ skรดr cez mierku ฤloveka neลพ auta. Nemyslรญ sa tรฝm vylรบฤenie รกut z miest, ale zabezpeฤenie, aby sa mestรก tvorili pre ฤพudรญ, ktorรญ nemusia maลฅ autรก, pretoลพe vลกetko, ฤo potrebujรบ, majรบ v dostupnej vzdialenosti od domova. ฤi uลพ ide o kvalitnรบ zeleล, obฤiansku vybavenosลฅ, alebo moลพnosti na trรกvenie voฤพnรฉho ฤasu. Zรกroveล by mesto malo byลฅ bezpeฤnรฉ, zelenรฉ, atraktรญvne, ฤistรฉ a dostupnรฉ.
Participรกcia obyvateฤพov
Uลพ v predprojekฤnej fรกze je dรดleลพitรฉ vytvรกraลฅ priestor pre participรกciu obyvateฤพov na definovanรญ konceptu rieลกenia รบzemia, ktorรฉ v koneฤnom dรดsledku budรบ vyuลพรญvaลฅ oni. โAj keฤ je tento proces komunikaฤne dosลฅ nรกroฤnรฝ a nie vลพdy prinรกลกa relevantnรฉ vรฝstupy, oplatรญ sa doล investovaลฅ energiu a ฤas, ako nรกm to v Trenฤรญne potvrdil projekt TrenฤรญnsiTY,“ vysvetฤพuje architekt Duลกan ล imun.
Ten tieลพ dodรกva, ลพe takouto formou zapojenia obyvateฤพov na podklade spoloฤnรฉho โ komunitnรฉho rozhodovania mรดลพe byลฅ รบzemnรฉ plรกnovanie nรกstrojom deatomizรกcie spoloฤnosti, ฤo je nevyhnutnรฝm predpokladom na budovanie vzลฅahu obyvateฤพov k mestu ako lokalite a ฤo nรกsledne generuje potrebu kontrolovaลฅ a rieลกiลฅ bezpeฤnosลฅ.
โV rรกmci projektu TrenฤรญnsiTy sme pripravili rozลกรญrenie centra mesta k rieke a na druhรฝ breh s potenciรกlom novรฉho bรฝvania v exkluzรญvnom prรญrodnom prostredรญ s dotykom histรณrie โ prรกve tu by mohli ลพiลฅ kreatรญvni ฤพudia v inลกpiratรญvnom prostredรญ, ktorรญ sรบ vฤaka technolรณgiรกm a home office bez priamej a kaลพdodennej zรกvislosti na sรญdle firmy, ktorรญ sa navzรกjom priลฅahujรบ a medzi ktorรฝmi vznikรก kreatรญvna synergia,โ dodรกva Martin Beฤatลก.
Trvalรก udrลพateฤพnosลฅ
V meste Trnava sรบ reรกlne kaลพdodennรฉ kroky v mnohรฝch kancelรกriรกch determinovanรฉ zรกkladnรฝmi dokumentmi mesta a idรบ v ich lรญnii. โUลพ sa nedรก vyboฤiลฅ, ani keby niekto chcel. Robรญme pre to vลกetko. Jednoducho sa normรกlne vykonรกvajรบ vลกetky kroky s ohฤพadom na ciele, ktorรฉ si mesto stanovilo vo svojich strategickรฝch dokumentoch. A udrลพateฤพnosลฅ je v nich pevne zakotvenรก.
รzemnรฝ plรกn mesta, Plรกn hospodรกrskeho a sociรกlneho rozvoja, Plรกn udrลพateฤพnej mobility, Kultรบrna stratรฉgia mesta. Kaลพdรฝ jeden dokument, ktorรฝ urฤuje ฤalลกie procesy v mikrokozme รบradu ako exekutรญvneho prvku mesta, obsahuje aj pojem udrลพateฤพnosลฅ,โ vysvetฤพuje striktnรฉ drลพanie sa stanovenรฝch vรญziรญ architekt Ondrej Horvรกth, vedรบci Odboru รบzemnรฉho rozvoja a koncepciรญ mesta.
โUdrลพateฤพnosลฅ pre nรกs nie je populรกrnym slovom, vnรญmame ju ako potrebu zaฤleลovania mesta do jeho prรญrodnรฉho zรกzemia. Udrลพateฤพnรฉ mesto nie je iba o vytvรกranรญ zelenรฝch plรดch a oku lichotivรฝch environmentรกlnych opatrenรญ. Pri tvorbe mesta a snahรกch o postupnรฉ zvyลกovanie jeho udrลพateฤพnosti sa obraciame na odbornรญkov v oblastiach krajinnej architektรบry, arboristiky, ekolรณgie ฤi environmentรกlnych politรญk tak, aby kaลพdรฉ opatrenie dรกvalo zmysel.
Prรกve preto momentรกlne pracujeme na novom spรดsobe hodnotenia investiฤnรฝch zรกmerov z hฤพadiska environmentรกlnej udrลพateฤพnosti, keฤลพe sรบฤasnรฝ systรฉm nehierarchizuje prvky zelene a vodnรฝch plรดch na zรกklade ich reรกlnej ekologickej funkcie. Zaujรญmajรบ nรกs a chceme podporovaลฅ prรกve udrลพateฤพnรฉ opatrenia, ktorรฉ majรบ reรกlny vplyv na mikroklรญmu, ale aj biodiverzitu a atraktivitu mesta,โ vysvetฤพujรบ zรกstupcovia Metropolitnรฉho inลกtitรบtu Bratislavy (MIB).
โNetreba trvaลฅ iba na najideรกlnejลกรญch rieลกeniach โ lebo v tรบลพbe po stopercentnosti mรดลพu veci zostaลฅ nezrealizovanรฉ. Nieฤo, ฤo vyzerรก na papieri ako 100 %, ale napr. z ekonomickรฝch alebo majetkovoprรกvnych dรดvodov sa nerealizuje, je v podstate NIฤ. Ale naopak, nieฤo, ฤo vyzerรก ,iba ako rieลกenie na 90 %โ sa po realizรกcii stรกva stopercentnรฝm prรญnosom.
ฤiลพe snรญvaลฅ o dokonalosti vลกetkรฉho je sรญce peknรฉ, ale treba aj pragmatickรฝ prรญstup. Priฤom โ ak by som mal parafrรกzovaลฅ pรกna Martina ล ulรญka โ latku si treba nastaviลฅ tak vysoko, aby sme ju vedeli podliezลฅ so vztรฝฤenou hlavou,โ uzatvรกra architekt Martin Beฤatลก.