Barcelonskรฉ superbloky, bezpeฤnรฉ mestskรฉ zรณny bez รกut
Vลกetci chceme, aby boli mestรก, kde ลพijeme bezpeฤnรฉ pre nรกs i naลกe deti. Vย Barcelone a Berlรญne preto zaviedli koncept superblock (superilla), resp. kiezblok. ฤo vลกetko by mal prinรกลกaลฅ obyvateฤพom a ako vyzerรก?
V 21. storoฤรญ rapรญdne rastie zรกujem o vyลกลกiu รบroveล mestskรฉho ลพivota. Pri navrhovanรญ novรฝch ลกtvrtรญ sa tak kladie oveฤพa vรคฤลกรญ dรดraz na zakomponovanie kvalitnรฉho verejnรฉho priestoru a miest na oddych. ฤoraz znรกmejลกรญ je i koncept ‚Mesta krรกtkych vzdialenostรญ‘.
Ten posilลuje vรคzby medzi bydliskom, pracoviskom, oddychovรฝmi plochami a sluลพbami tak, aby boli pohodlne a rรฝchlo dostupnรฉ peลกi, na bicykli ฤi verejnou dopravou. Problรฉmom vลกak nastรกva vtedy, keฤ mรกme uลพ vystavanรบ mestskรบ ลกtvrลฅ, kde nebol ponechanรฝ priestor na verejnรฉ priestranstvรก, parky a detskรฉ ihriskรก. ฤo sa dรก robiลฅ v takomto prรญpade?
Doฤasnรฉ uzatvorenie ulรญc
Vย Barcelone sa rozhodli doฤasne uzavrieลฅ niektorรฉ ulice (pomocou ลฅaลพkรฝch kvetinรกฤov sย rastlinami) a vyskรบลกaลฅ, akรฝ vplyv bude maลฅ na obyvateฤพov ลกtvrti to, ak sa do tzv. superbloku (priestoru cca 400 ร 400 m, ktorรฝ tvorรญ devรคลฅ blokov budov) dostanรบ len zรกchrannรฉ zloลพky, taxรญky, zรกsobovanie a automobily rezidentov. Maximรกlna povolenรก rรฝchlosลฅ vย oblasti je pritom 10 km za hodinu.
Tieto zรณny pรดvodne vznikli ako cesty umoลพลujรบce ลกkolรกkom bezpeฤnรฝ prรญstup do ลกkรดl. Po vyhodnotenรญ dosahu na deti i na miestnych obyvateฤพov sa vลกak zรกstupcovia mesta rozhodli, ลพe budรบ sย adaptรกciou mesta na superbloky pokraฤovaลฅ.
Je vhodnรฉ zmieniลฅ, ลพe nejde o prvรบ snahu o vytvorenie superblokov. Tie uลพ boli predtรฝm vytvorenรฉ v ลกtvrtiach Born a Gracia. Ako problรฉm sa vลกak ukรกzalo sรบkromnรฉ vlastnรญctvo budov v tรฝchto oblastiach.
Po adaptรกcii ลกtvrtรญ sa razantne zvรฝลกilo nรกjomnรฉ v oblasti a starousadlรญci boli nรบtenรญ sa vysลฅahovaลฅ. Rovnakรฝ osud postihol i malรฝch miestnych podnikateฤพov, ktorรญ mali v oblasti svoje obchody.
Novรฉ superbloky sรบ vytvรกranรฉ v oblastiach, kde pozemky vlastnรญ mesto. To sa navyลกe snaลพรญ nielen o vรฝsadbu novรฝch stromov a dodanie novรฝch prvkov mobiliรกra v oblasti, ale aj o to, aby mali miestni podnikatelia ฤas na adaptรกciu po zmenรกch.
Barcelona chce viac obmedziลฅ autรก
Pilotnรฝ program vย ลกtvrti Poblenou sa stal sรบฤasลฅou projektu Public Commitment for Sustainability 2012 โ 2022, ktorรฝ zahลลa vytvorenie piatich takรฝchto superblokov (Poblenou, Saint Martรญ, Les Corts, Plaรงa de les Glories, Eixample & Hostafrancs).
Salvador Rueda, riaditeฤพ Barcelonskej agentรบry pre mestskรบ ekolรณgiu, nรกsledne oznรกmil, ลพe ako cieฤพ vnรญma vytvorenie 500 takรฝchto superblokov.
Tie by tvorili takmer 70 percent vลกetkรฝch barcelonskรฝch ulรญc. Obmedzenie dopravy v meste by tak malo predฤบลพiลฅ ลพivot miestnym obyvateฤพom โ roฤne sa totiลพ v Barcelone objavovalo aลพ 3 500 รบmrtรญ v dรดsledku dlhodobรฉho zneฤistenia ovzduลกia. So zlepลกenรญm kvality ovzduลกia sรบvisรญ i menลกรญ vรฝskyt astmy a bronchitรญdy.
Sย podobnou myลกlienkou sa vย sรบฤasnosti pohrรกvajรบ naprรญklad v Seattli ฤi New Yorku, kde by mnoลพstvo zelene uฤพavilo ลพivotnรฉmu prostrediu a obmedzenie dopravy zase miestnym.
Najฤalej sรบ sย implementรกciou tรฝchto blokov pravdepodobne vย Berlรญne, kde tzv.ย Kiezblokyย nรกjdeme napr. v ลกtvrti Pankรณw. Vย tรฝchto oblastiach bol rovnako obmedzenรฝ vjazd automobilov, ฤo sa nezaobiลกlo bez protestu niektorรฝch obฤanov.
Ak si myslรญte, ลพe je nรกpad takรฝchto pokojnรฝch blokov trochu pritiahnutรฝ za vlasy, verte, ลพe sa dรก zรกjsลฅ eลกte oveฤพa ฤalej. Starostka Barcelony Ada Colau totiลพ predstavila plรกn super-superbloku, teda oblasti Eixample, v ktorej bude obmedzenรฝ vjazd automobilov celkom na 21 ulรญc a kaลพdรฝ obyvateฤพ ลกtvrti bude maลฅ najฤalej 200 metrov od svojho bydliska zelenรฉ nรกmestie ฤi park urฤenรฝ naย oddych.
Zaujala vรกs idea superblokov? Pozrite si aj oficiรกlne video k projektuย Superilla Barcelona.